Jokin ruoka-allergia?

MahavaivoistaKärsivä

Minulla on ollut ongelmia vatsan kanssa viimeiset viisi vuotta. Ne ovat viiden kuukauden aikana pahenneet. Mikään tietty ruoka-aine ei aiheuta oireita, mutta toki esimerkiksi vihannekset/hedelmät yleensä aiheuttavat ripulia ja vatsa-oireita.

Oireina minulla on ollut jo pitkään löysä uloste, ei ihan ripulimainen, mutta melko lähellä. Lisäksi ilmavaivat ovat olleet suht pahoja, ne ilmenevät yleensä tunti pari ruokailun jälkeen. Vatsa myös pitää ääntä, osittain ilmavaivojen vuoksi, mikä on noloa.

Koska en osaa yhdistää oireita mihinkään tiettyyn ruoka-aineeseen enkä jaksaisi vain kuitata asiaa sillä, että on mahdollista, että kärsin ärtyneen suolen oireyhtymästä, niin olen miettinyt, että voisiko oireeni johtua jostain kealiakian tyyppisestä suolistoa "rikkovasta" allergiasta, jonka vuoksi suoli ei sitten kestä oikein mitään ruokaa?

Ja tosiaan en syö maitoperäisiä tuotteita enkä kananmunaa, joten niistä allergia ei voi johtua.

7

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MahavaivoistaKärsivä

      Olen myös erittäin kalpea (ehkä aneeminenkin, eikä rauta ole tuntunut auttavan, vaikka syön rautapillereitä siis). Keskittymiskykyni on huonontunut tässä oireiden pahennettua viitisen kuukautta sitten. Välillä minulla ilmenee joissain kohdissa kuivaa ihoa, mitä yleensä ei ole ollut.

      • ??????

        Käytätkö light- tuotteita, eli ei oikeaa sokeria sisältäviä ? Ne aiheuttaa vatsavaivoja ja sitten purukumi, se ei kaikille sovi, aiheuttaa ilmavaivoja ja sillä on laksatiivisia vaikutuksia.


      • MahavaivoistaKärsivä
        ?????? kirjoitti:

        Käytätkö light- tuotteita, eli ei oikeaa sokeria sisältäviä ? Ne aiheuttaa vatsavaivoja ja sitten purukumi, se ei kaikille sovi, aiheuttaa ilmavaivoja ja sillä on laksatiivisia vaikutuksia.

        En juurikaan käytä light-tuotteita. Limppariakin tulee joutua niin harvoin, että silloinkin usein sitten otan sen perinteisen version. Purkkaa kyllä syön ruoan jälkeen, koska hampaani ovat niin huonot ja hammaslääkäri on sitä suositellut. Ongelmat vatsan kanssa kuitenkin alkoivat jo ennen purkan säännöllistä käyttöä :/


      • ******
        MahavaivoistaKärsivä kirjoitti:

        En juurikaan käytä light-tuotteita. Limppariakin tulee joutua niin harvoin, että silloinkin usein sitten otan sen perinteisen version. Purkkaa kyllä syön ruoan jälkeen, koska hampaani ovat niin huonot ja hammaslääkäri on sitä suositellut. Ongelmat vatsan kanssa kuitenkin alkoivat jo ennen purkan säännöllistä käyttöä :/

        miten käytät kahvia ? Ja lueppas B-vitamiineista, saatko niitä tarpeeksi, ne vaikuttaa vireyteen, suolistoon, ihoon jne. Itse käytän säännöllisesti, koska en usko että syön tarpeeksi monipuolisesti (allergiatkin jo sen estävät). Rautaa ei kannata syödä ominpäin, vaan ensin pitää tutkia verikokeille, pelkkä hemoglobiini ei sitä kerro, rauta kertyy elimistöön ja aiheuttaa myös vaivoja.


      • Kl
        MahavaivoistaKärsivä kirjoitti:

        En juurikaan käytä light-tuotteita. Limppariakin tulee joutua niin harvoin, että silloinkin usein sitten otan sen perinteisen version. Purkkaa kyllä syön ruoan jälkeen, koska hampaani ovat niin huonot ja hammaslääkäri on sitä suositellut. Ongelmat vatsan kanssa kuitenkin alkoivat jo ennen purkan säännöllistä käyttöä :/

        Sehän voisi olla se ärtynyt paksusuoli,keliakia tai crohnintauti.
        Varaahan aika lääkärille.


      • MahavaivoistaKärsivä
        ****** kirjoitti:

        miten käytät kahvia ? Ja lueppas B-vitamiineista, saatko niitä tarpeeksi, ne vaikuttaa vireyteen, suolistoon, ihoon jne. Itse käytän säännöllisesti, koska en usko että syön tarpeeksi monipuolisesti (allergiatkin jo sen estävät). Rautaa ei kannata syödä ominpäin, vaan ensin pitää tutkia verikokeille, pelkkä hemoglobiini ei sitä kerro, rauta kertyy elimistöön ja aiheuttaa myös vaivoja.

        No kahvia en juo ollenkaan, kun en sen mausta pidä. B-vitamiineja syön purkista, kuten monia muitakin vitamiineja, koska pelkään ettei ruoasta muuten tule kaikkia.


      • Yks vaan
        Kl kirjoitti:

        Sehän voisi olla se ärtynyt paksusuoli,keliakia tai crohnintauti.
        Varaahan aika lääkärille.

        Onkos laktoosi-intoleranssi testattu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1609
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1301
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1079
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1058
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    7. 4
      942
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      924
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    Aihe