Sammutin

palonesto

Katsastukseen liittyvät sammutinaäädökset tuntuvat osittain epäloogisilta ja tulkinnanvaraisilta, meilläkin min. määräksi on päätetty 6 kg. Tämä määrä täyttää vaatimukset riippumatta veneen koosta tai varustelusta. Esim 7 m:n perämoottorilla, keittimellä ja lämmittimellä varustettu p-vene on samalla linjalla 15m:n kaikilla mahdollisilla herkuilla varustellun kanssa. Potentiaalisia kohteita on isommassa huomattavasti enemmän. Sammuttimen teho tulee valita käyttökohteen mukaan, kuitenkin yksi 6 kg:n sammutin täyttää vaatimukset molemmilla.
Vähimmäisvaatimuksena veneessä on oltava YKSI 8A68B-luokan sammutin. Jos on 3x2 kg:n sammuttimia, kuten itsellä, tuleeko kaikki sammuttimet tarkistaa? Pienessä veneessä 3 pientä sammutinta on usein helpompi sijoittaa riskikohteiden lähelle kuin yksi suurempi 6 kg:n sammutin.
Biilteema kauppaa 500 g:n palonestoainetta, onkohan tuosta apua tosipaikan tullen?

12

2596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Faktoja

      Mitähä?

      Kuka tai mikä (linkki kiitos) määrää sammuttimien kilomääristä mitään? 8A68B on tietty se mistä on kyse, mutta itselläni on alle 6kg:n sammuttimet menneet läpi katsastuksessa suunnilleen samankokoisella p-veneellä.

      Pieneen purkkariin kolme sammutinta on täyttä liioittelua, hyvä jos siinä keittimen ääressä toimiessaan edes yhtä tarvitsee.

      Kts. http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34628 (myös päivitys 2010 yleisesti "hyvä tietää") ja
      http://www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT_2009.pdf (kohta 6.9 ja 6.10).

      • -Mika-

        Myös mulla on se 3 sammutinta pienessä purkkarissa. Ja mielestäni perustellusti.
        Yksi on salongin pöydänjalassa, toinen sitlootassa ja kolmas keulakajuutassa. Sijoittelu ja määrä on tällainen siksi, etttei sammutin olisi missään tilanteessa palon "väärällä puolella".

        Jos keittimen luona roihahtaa ja olet sitoolatssa, ei se sammutin siellä kajuutan pöydänjalassa paljoa auta, kun siihen ei pääse liekkimeren läpi käsiksi. Sama toisin päin: Jos istuskelet salongissa iltaa ja keittelet kahvia ja keitin roihahtaa, ei se sitlootan sammutin paljoa auta...

        Jos päälaipioon sijoitettu lämppäri roihahtaa ja olen keulassa nukkumassa, ei se salongin pöydänjalassa oleva sammutin paljoa auta jne...

        Vain yksi kerrallaan, siis yksi vuodessa nuo olen tarkistuttanut. Näin tapahtuva kolme vuotta per sammutin on sopiva tarkistusväli mielestäni. Ja näin lain kirjain täyttyy, kun veneessä on kuitenkin aina yksi leimattu sammutin.


      • sitaatti

        seuran lehdestä: x x:n katsastustoimikunta on päättänyt seuran jäsenten katsastamissa veneissä vaadittavaksi sammutusainetta yhteensä vähintään 6 kg. Olen samaa mieltä kanssasi, mikäli seuran asettamat määräykset poikkeavat selkeästi viranomaisten vaatimuksista, ollaan vikatiellä. Seura toimii Turussa.


      • Anti Meredin
        sitaatti kirjoitti:

        seuran lehdestä: x x:n katsastustoimikunta on päättänyt seuran jäsenten katsastamissa veneissä vaadittavaksi sammutusainetta yhteensä vähintään 6 kg. Olen samaa mieltä kanssasi, mikäli seuran asettamat määräykset poikkeavat selkeästi viranomaisten vaatimuksista, ollaan vikatiellä. Seura toimii Turussa.

        tehnyt taas "edullisen" sammutintarjouksen seuran johdolle?

        Tätähän tämä yleensä on - saadaan kulutusta kasvamaan.


      • linkissä

        kerrotaan purjehtija.fi/index.php?sivu=34628 myös selkeästi, mitkä kohteet kuuluvat runkokatsastukseen. Meilläpä runkokatsastusta ei tehdä, mikäli vene on talvehtinut maston kanssa talven yli. Pitää tarkastaa masto. Satamassamme n. 70 % pitää maston ylhäällä talvella, tiedän toki rantoja ja seuroja, joissa se ei ole sallittua. Olen katsastanut veneeni n. 15-20 vuotta, tällä hetkellä mietin Suomen lipun ostamista ja pitäväni veneeni kunnossa (mukaanlukien raketit). Seurassa ei (vielä) ole katsastuspakkoa.


      • Faktoja
        sitaatti kirjoitti:

        seuran lehdestä: x x:n katsastustoimikunta on päättänyt seuran jäsenten katsastamissa veneissä vaadittavaksi sammutusainetta yhteensä vähintään 6 kg. Olen samaa mieltä kanssasi, mikäli seuran asettamat määräykset poikkeavat selkeästi viranomaisten vaatimuksista, ollaan vikatiellä. Seura toimii Turussa.

        -Mikalla- oli toki pointtia. Omassa tilanteessani keitin on ainoa järkevä palon syy ja vene on yhtä avointa kajuuttaa sisäpuolella joten sammutin ja -peite on keittimen vieressä. Samoin ajatus sammuttimien katsastamisista. Jos epäilys vaivaa, voi aina ostaa oman kuminuijan ja hoitaa "katsastuksen"/"huollon" lepovuorossa oleville sammuttimille itse ja säästää muutaman terassituopin verran.

        Aika vänkä kerho kun lähtee omia juttujaan soveltamaan kautta linjan. Etenkin jos vastassa on semmosia juntturoita jotka eivät päätöksiään perustele, sillä hyvällä selityksellä sitä taipuu itsekin kaikenmoiseen mutta muuten on tapanani kapinoida.


      • Faktoja
        linkissä kirjoitti:

        kerrotaan purjehtija.fi/index.php?sivu=34628 myös selkeästi, mitkä kohteet kuuluvat runkokatsastukseen. Meilläpä runkokatsastusta ei tehdä, mikäli vene on talvehtinut maston kanssa talven yli. Pitää tarkastaa masto. Satamassamme n. 70 % pitää maston ylhäällä talvella, tiedän toki rantoja ja seuroja, joissa se ei ole sallittua. Olen katsastanut veneeni n. 15-20 vuotta, tällä hetkellä mietin Suomen lipun ostamista ja pitäväni veneeni kunnossa (mukaanlukien raketit). Seurassa ei (vielä) ole katsastuspakkoa.

        No, sammuttimet ei liity runkokatsastukseen mutta mielenkiintoista kuulla miten eri tavoin sääntöjä venytellään.

        Lähtökohtaisesti Purjehtija- ja veneilyliiton (mikä sen uuden nimi nyt olikaan) seuroissa veneet on pakko katsastaa ennen Juhannusta. Jos seura ei kuulu kys. liittoihin voi kai jättää katsastamattakin.

        Runkokatsastus tehdään 5 vuoden välein tai kun vene vaihtaa seuraa. Rikin katsastus pitäisi kuulua samaan runkokatsastukseen mutta vuosittain siitä pitää huolta omistaja. Rikin pystyssä pitämisestä on ollut monenmoista keskustelua, toiset vakuutusyhtiöt huomioivat senkin jotenkin mikäli ongelmia tulee.

        Näin muistelisin.

        Tuo laittamani linkki on kai uusin jonka purjehtijaliitto on esille laittanut mutta 2010 säännötkin löytyy ainakin purjehtijan vuosikirjasta, voi olla että veneilyliitostakin.


      • brankkarina 30 v

        Kyllä sitä mieltä, että jos lasikuitukippo syttyy, niin voihan sen 2 kg sammuttimen tussauttaa tyhjäksi, mutta jollei sillä sammu, niin sitten on jo korkea aika lähteä katselemaan uiden toivottavasti sopivan lähellä olevaa rantaa. Se lasikuitu palaa nimittäin nopeasti ja siitä ei jää kuin hetkeksi moottori pinnalle, kunnes sekin uppoaa....


      • -Mika- kirjoitti:

        Myös mulla on se 3 sammutinta pienessä purkkarissa. Ja mielestäni perustellusti.
        Yksi on salongin pöydänjalassa, toinen sitlootassa ja kolmas keulakajuutassa. Sijoittelu ja määrä on tällainen siksi, etttei sammutin olisi missään tilanteessa palon "väärällä puolella".

        Jos keittimen luona roihahtaa ja olet sitoolatssa, ei se sammutin siellä kajuutan pöydänjalassa paljoa auta, kun siihen ei pääse liekkimeren läpi käsiksi. Sama toisin päin: Jos istuskelet salongissa iltaa ja keittelet kahvia ja keitin roihahtaa, ei se sitlootan sammutin paljoa auta...

        Jos päälaipioon sijoitettu lämppäri roihahtaa ja olen keulassa nukkumassa, ei se salongin pöydänjalassa oleva sammutin paljoa auta jne...

        Vain yksi kerrallaan, siis yksi vuodessa nuo olen tarkistuttanut. Näin tapahtuva kolme vuotta per sammutin on sopiva tarkistusväli mielestäni. Ja näin lain kirjain täyttyy, kun veneessä on kuitenkin aina yksi leimattu sammutin.

        Olet aivan oikeassa siinä että sammuttimen pitää aina olla saatavilla. Toisaalta kun se palo syttyy, niin sammuttimen täytyy olla tarpeeksi suuri sammuttaakseen palon kerralla. Kuuden kilon sammutin tyhjenee 30 sekunnissa, joten alkava palo täytyy havaita heti sen sytyttyä. Sitä pienempi sammutin ei oikeasti lisää turvallisuutta muualla kun lieden vieressä, ja silloinkin vain jos sitä vahditaan koko ajan.

        Olisi ihan hyvä pitää mielessä että palon syttymisen jälkeen on noin kaksi minuuttia aikaa pelastautua, edellyttäen että kyseessä ei ole poltoainepalo jolloin uiminen on hyvä vaihtoehto, ja että puu- ja etenkin laskuituvene palaa kuin soihtu.


      • -Mika-
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa siinä että sammuttimen pitää aina olla saatavilla. Toisaalta kun se palo syttyy, niin sammuttimen täytyy olla tarpeeksi suuri sammuttaakseen palon kerralla. Kuuden kilon sammutin tyhjenee 30 sekunnissa, joten alkava palo täytyy havaita heti sen sytyttyä. Sitä pienempi sammutin ei oikeasti lisää turvallisuutta muualla kun lieden vieressä, ja silloinkin vain jos sitä vahditaan koko ajan.

        Olisi ihan hyvä pitää mielessä että palon syttymisen jälkeen on noin kaksi minuuttia aikaa pelastautua, edellyttäen että kyseessä ei ole poltoainepalo jolloin uiminen on hyvä vaihtoehto, ja että puu- ja etenkin laskuituvene palaa kuin soihtu.

        Olen ollut venepalossa. Siksi varaudun niin kuin varaudun. Silloin oli veneen ainoa sammutin väärällä puolella paloa.

        Silloin olimme kaikki ulkotiloissa, kun pentry leimahti. Syynä väärä polttoaine: katalyyttilämmittimen kevytbensaa origossa. Kaasuuntui ja paloi kuin soihtu. Mutta saatiin sammumaan lopulta märillä pyyhkeillä. Lopputuloksena vaan mustunut pentryn ympäristö ja sulamnut kajuutan katon sisäpuoli.

        Olen eri mieltä tuosta sammuttimen "tyhjentymisajasta". 2 kilon sammuttimia olen käyttänyt, se riittää sellaseen puolen minuutin käyttöön, puulssittamalla pidempään. Tärkeämpää on osata sen käyttö ja käyttää sitä oikein. Lähes kaikki enskertalaiset suuntaa sen jauhesuihkun sinne liekin yläosaan, kun se pitäisi suunnata alas palonlähteeseen. Ja tyhjentävät sen sammuttimen yhteen menoon. Oikea tapa olisi lyhyitä suhautuksia aivan palon juureen. Ja uusi suhautus aina, jos palo alkaa uudelleen. Ja näin varsinkin polttoainepalossa. Tuota on tullut harjoiteltua parissa autopalossa ja useassa harjoituksessa. Jopa metri kertaa puoli palava polttoaineallaspalo sammuu alle 3 sekunnin puhalluksella. Okei, treeni on eri asia kuin tositilanne, mutta silti...

        Nykyään mulla on se sammutuspeite pentryä vastapäätä. Se on ensisijainen sammutusväline.


      • -Mika- kirjoitti:

        Olen ollut venepalossa. Siksi varaudun niin kuin varaudun. Silloin oli veneen ainoa sammutin väärällä puolella paloa.

        Silloin olimme kaikki ulkotiloissa, kun pentry leimahti. Syynä väärä polttoaine: katalyyttilämmittimen kevytbensaa origossa. Kaasuuntui ja paloi kuin soihtu. Mutta saatiin sammumaan lopulta märillä pyyhkeillä. Lopputuloksena vaan mustunut pentryn ympäristö ja sulamnut kajuutan katon sisäpuoli.

        Olen eri mieltä tuosta sammuttimen "tyhjentymisajasta". 2 kilon sammuttimia olen käyttänyt, se riittää sellaseen puolen minuutin käyttöön, puulssittamalla pidempään. Tärkeämpää on osata sen käyttö ja käyttää sitä oikein. Lähes kaikki enskertalaiset suuntaa sen jauhesuihkun sinne liekin yläosaan, kun se pitäisi suunnata alas palonlähteeseen. Ja tyhjentävät sen sammuttimen yhteen menoon. Oikea tapa olisi lyhyitä suhautuksia aivan palon juureen. Ja uusi suhautus aina, jos palo alkaa uudelleen. Ja näin varsinkin polttoainepalossa. Tuota on tullut harjoiteltua parissa autopalossa ja useassa harjoituksessa. Jopa metri kertaa puoli palava polttoaineallaspalo sammuu alle 3 sekunnin puhalluksella. Okei, treeni on eri asia kuin tositilanne, mutta silti...

        Nykyään mulla on se sammutuspeite pentryä vastapäätä. Se on ensisijainen sammutusväline.

        Kuitenkin me kaksi ollaan tällä palstalla ainoat jotka osaavat käyttää sitä oiken, joten se koko on edelleenkin turvallisuustekijä..

        Nimim: Kylmäsavuharjoituksia tehnyt..


      • kaksi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kuitenkin me kaksi ollaan tällä palstalla ainoat jotka osaavat käyttää sitä oiken, joten se koko on edelleenkin turvallisuustekijä..

        Nimim: Kylmäsavuharjoituksia tehnyt..

        kokemusta 2 kg:n sammuttimella hellan kanssa (petrooli). Paloi iloisesti peitteen alla, sammuttimella helposti kerralla sammutettu. Samalla hellalla toinen kerta samalla tavalla. Olen myös tyhjennellyt muutaman pullon "öljypaloon" työni puolesta. Ei se 2 kg ihan turha ole pienessä kohteessa. Keitin meni tietysti heti vaihtoon ja turvallisempaan malliin. Isossa palossa tilanne on aivan toinen, 6 kg voi olla pieni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe