Premenopaussioireeni alkoivat 2 vuotta sitten ollessani 49 v. Sen jälkeen ollaan menty vaihtelevalla menestyksellä, oikeastaan aika hyvinkin tähän kevääseen saakka. Nyt alkaa olla aika kurjaa välillä: kropalla voisi lämmittää välillä yhden asunnon, paksut kiiltävät hiukset ovat yhtä takkua, nukkuminen huonoa, vituttaa, turvottaa, itkettää ja harmittaa...Pahinta on totaalinen väsymys, kuin olisi annettu joku piikki takapuoleen, että istuu vaan kuin zombie, eikä jaksa mitään. No, töissä käyn, mutta siinä se sitten onkin.
Äidillä loppu menkat 51-vuotiaana eikä mitään oireita... (mukamas, muistan kyllä sen).
Kysymykseni liittyy Terolutiin (10 mg). Viimeiset menkat oli joulukuun alussa. Pari viikkoa sitten gyne määräsi Terolut kuurin käytettäväksi "silloin tällöin", koska kohdun limakalvo oli liian paksu eli 11 mm, ja pitäisi saada vuoto aikaan ja kohtu "puhtaaksi". Otin tänään ekan sarjan viimeisen tabletin, eli odottelen vuotoa 3 päivän sisään.
Yritän siis olla ilman korvaushoitoa.
Toi Teroluthan on kai osittain myös korvaushoitoa (eli keltarauhashormonia), joten pakolla sitä nyt nautitaan.
Millaisia kokemuksia teillä on Terolutista? Onko tuo kuurien napsiminen aivan pakollista, vai saanko syövän, jos en syö :O. Pitänee soittaakin sille gynelle, että onko mulla nyt menopaussi vai ei... Kuitenkin puolisen vuotta pian ilman vuotoja?!?!??
Kaikki palaute tervetullutta!
Kysymys Terolutista
10
2621
Vastaukset
- Kokemuksen ääni
Minulla (51 v) oli kolmeviikkoa kestävä vuoto, kaavinnan jälkeen, olen syönyt Terolutia (10 mg) kymmenen vrk kuukaudessa, ensimmäisenä kuukautena, vuoto alkoi jo ennen kuin tuo kymmenen päivän kuuri oli loppunut, vuoto oli tosi runsasta, ja kesti noin viikon verran, toinen kuukausi meni ihan niinkuin pitikin, eli vuoto alkoi kolmantena päivänä kuurin loppumisesta ja kesti vain 4 vrk, nyt on kolmas kuuri menossa, ja nyt olen vuotanut tipottelemalla ensimmäisestä pilleripäivästä lähtien.
On tämä niin pirullista, minulle määrättiin 4 kk kuuri, ja sen jälkeen on lääkäri ja katsotaan tilannetta.
En tiedä onko tässä mitään järkeä, jatkaa näitä vuotoja keinotekoisesti. Minulle myös sanottiin, että limakalvo on paksuuntunutta ja sen takia syöpävaara, jos ei tyhjennä välillä. Miten ne naiset ennenvanhaa pärjäsivät? Lisäksi paino on noussut tämän Terolut kuurin aikana. Onko muilla ollut vaikutusta painoon?- xyzzxsaer
koska estrogeenidominanssissa limakalvo paksuuntuu niin, että kun se aikanaan kuukausien päästä lähtee irtoamaan, kestää vuoto jopa kuukausia ja anemia uhkaa, ja voi joutua kaavintaan. Jos vuoto ei lähde itsekseen tulemaan, on myös syövän mahdollisuus.
Mutta sitä en ymmärrä ensinkään, että jotkut naiset haluavat kohtunsa riivottavaksi pois vuotojen pelossa. - Witchtoo
Olen syönyt vasta yhden erän, että paha sanoa. Mutta muuten on kyllä paino noussut. Toisaalta tolkuton väsymys välillä ym. saamattomuus lienee sen syynä. Ennen kävin 2-3 kertaa viikossa rankassa jumpassa ja 2-3 kertaa lenkillä. Viimeksi viime syksynä.
Mutta ruokahalua taitaa lisätä toi Terolut.
Vastaan labrahommaan tuolla alempana.
- vm-55-
labrakokeita sinulta on otettu? Siis ap.
- Witchtoo
Ei mitään labrakokeita ole otettu! Muuten on kaikki kuulemma kunnossa, mutta ultrassa näkyi se paksu limakalvo. Samaa ihmettelen kuin toi "Kokemuksen ääni" -nimimerkkikin, et miten on ennen pärjätty. Syöpävaarahan ei tietenkään kuullosta kivalta, mutta vaarojahan tässä on koko ajan ja lisääntyy vaan, kun ikää tulee :P. Joskus mulle on sanottu (lääkäri), etten kuulu syöpäriskiin ensimmäisten joukossa, meidä suvussakin kuollaan yleensä sydän- ja verisuonitauteihin.
Muutenkaan en tykkää oikein, kun kroppaan lykätään kaikenlaista vierasta ainetta. E-pillerit ei aikanaan sopineet, eikä edes hormonikierukka.
Kaiken kukkuraksi mulla on sellainen ongelma, että seerumin ferritiiniä ei muodostu (joku geneettinen vika), eli se on hemoglobiinin esiaste. Jos mulla Hb laskee, se ei tahdo nousta millään, vaikka söisin rautanauloja. Joten se reipas vuoto vetää meikäläisen aika huonoon happeen.
Kuka sen sit tietää, olisko yhtään vuotoa enää edes tulossakaan, vaikka kuinka odottelisin? - Kokemuksen ääni :-)
Witchtoo kirjoitti:
Ei mitään labrakokeita ole otettu! Muuten on kaikki kuulemma kunnossa, mutta ultrassa näkyi se paksu limakalvo. Samaa ihmettelen kuin toi "Kokemuksen ääni" -nimimerkkikin, et miten on ennen pärjätty. Syöpävaarahan ei tietenkään kuullosta kivalta, mutta vaarojahan tässä on koko ajan ja lisääntyy vaan, kun ikää tulee :P. Joskus mulle on sanottu (lääkäri), etten kuulu syöpäriskiin ensimmäisten joukossa, meidä suvussakin kuollaan yleensä sydän- ja verisuonitauteihin.
Muutenkaan en tykkää oikein, kun kroppaan lykätään kaikenlaista vierasta ainetta. E-pillerit ei aikanaan sopineet, eikä edes hormonikierukka.
Kaiken kukkuraksi mulla on sellainen ongelma, että seerumin ferritiiniä ei muodostu (joku geneettinen vika), eli se on hemoglobiinin esiaste. Jos mulla Hb laskee, se ei tahdo nousta millään, vaikka söisin rautanauloja. Joten se reipas vuoto vetää meikäläisen aika huonoon happeen.
Kuka sen sit tietää, olisko yhtään vuotoa enää edes tulossakaan, vaikka kuinka odottelisin?Minulle ei myöskään pillerit sopineet ja siksi en haluaisikaan mitään hormooneita, tein sterilisationkin 40 vuotiaana sen takia, ettei tarvitsisi pillereitä syödä. Mutta tympii, jos nyt kuitenki täytyy tuon limakalvon paksuuntumisen takia niitä ottaa.
Olen miettinytkin, että jos tuo limakalvon paksuuntuminen johtuu, kun syön kasvisestrogeeni-tabletteja (Soya flavona) vaihdevuosi-ongelmia helpottamaan (olen ajatellut, että olisi luonnollisempaa), pitäisiköhän lopettaa niidenkin ottaminen, jos pärjäisi sitten ilman Terolutiakin, tämä on kaikki vaan mutu-tuntumaa. Mistä sitä tietää loppujen lopuksi, mitä nuo ns kasvisestrogeenitkin ovat? - ,,,,fmiseoisfgaö...
Kokemuksen ääni :-) kirjoitti:
Minulle ei myöskään pillerit sopineet ja siksi en haluaisikaan mitään hormooneita, tein sterilisationkin 40 vuotiaana sen takia, ettei tarvitsisi pillereitä syödä. Mutta tympii, jos nyt kuitenki täytyy tuon limakalvon paksuuntumisen takia niitä ottaa.
Olen miettinytkin, että jos tuo limakalvon paksuuntuminen johtuu, kun syön kasvisestrogeeni-tabletteja (Soya flavona) vaihdevuosi-ongelmia helpottamaan (olen ajatellut, että olisi luonnollisempaa), pitäisiköhän lopettaa niidenkin ottaminen, jos pärjäisi sitten ilman Terolutiakin, tämä on kaikki vaan mutu-tuntumaa. Mistä sitä tietää loppujen lopuksi, mitä nuo ns kasvisestrogeenitkin ovat?söin siitepölyvalmiste Melbrosiaa, jota epäilin osasyylliseksi siihen, että kohdun limakalvo kasvoi niin paksuksi, ettei niistä vuodoista selvinnyt muuta kuin kaavinnalla.
Kasviestrogeneista sanotaan että ne vaan tasapainottavat, mutta itselläni on pieni epäilys kyllä että joskus saattavat vaikuttaa aktiivisemminkin. Mm. pueraia mirafican on jotkin sanoneet aloittaneen kuukautisten uudelleen alkamisen niiden jo loputtua. Itse en viimeksi mainittua ole syönyt, en oikeastaan mitään tuon Melbrosian jälkeen jota olen syönyt hyvin varovaisesti pienessä määrin ajoittain nykyään. - Witchtoo
Kokemuksen ääni :-) kirjoitti:
Minulle ei myöskään pillerit sopineet ja siksi en haluaisikaan mitään hormooneita, tein sterilisationkin 40 vuotiaana sen takia, ettei tarvitsisi pillereitä syödä. Mutta tympii, jos nyt kuitenki täytyy tuon limakalvon paksuuntumisen takia niitä ottaa.
Olen miettinytkin, että jos tuo limakalvon paksuuntuminen johtuu, kun syön kasvisestrogeeni-tabletteja (Soya flavona) vaihdevuosi-ongelmia helpottamaan (olen ajatellut, että olisi luonnollisempaa), pitäisiköhän lopettaa niidenkin ottaminen, jos pärjäisi sitten ilman Terolutiakin, tämä on kaikki vaan mutu-tuntumaa. Mistä sitä tietää loppujen lopuksi, mitä nuo ns kasvisestrogeenitkin ovat?Olen ajatellut ihan samalla tavalla! :)
Olen nimittäin 46-vuotiaasta syönyt MenoHopia (kasviestrogeeni) ensin pahaan PMS:ään ja nyt näihin vaivoihin. Se on mielestäni auttanut todella paljon varsinkin PMS:ään. Luin jostain ulkomaisesta artikkelista, että voi ottaa kahtakin kapselia kausittain, jos on tarve. Kun oma estrogeeni ensi kertaa romahti kaksi vuotta sitten (gynen diagnoosi karmeaan oloon, joka tuli aivan yllättäen) olen syönyt sitä kahtakin kapselia.
Nyt tämän hiton Terolutin takia aloin miettimään, että jos limakalvon paksuus johtuukin siitä. Pudotin heti toisen kapselin pois. Gynekologi tietää, että syön tota MenoHopia, mutta ei siihen mitään muuta sanonut, kuin että syö, jos auttaa.
Sama juttu kuin sulla, ei huvittais Terolutin napsiminen, jos jotenkin näistä vuosista selviäis luomummin.
(Meillä teki mies sterilisaation... siitä hänelle pisteet).
Näköjään ,,,fmiseisf...:lla on sama ajatus... - Kokemuksen ääni :-)
Witchtoo kirjoitti:
Olen ajatellut ihan samalla tavalla! :)
Olen nimittäin 46-vuotiaasta syönyt MenoHopia (kasviestrogeeni) ensin pahaan PMS:ään ja nyt näihin vaivoihin. Se on mielestäni auttanut todella paljon varsinkin PMS:ään. Luin jostain ulkomaisesta artikkelista, että voi ottaa kahtakin kapselia kausittain, jos on tarve. Kun oma estrogeeni ensi kertaa romahti kaksi vuotta sitten (gynen diagnoosi karmeaan oloon, joka tuli aivan yllättäen) olen syönyt sitä kahtakin kapselia.
Nyt tämän hiton Terolutin takia aloin miettimään, että jos limakalvon paksuus johtuukin siitä. Pudotin heti toisen kapselin pois. Gynekologi tietää, että syön tota MenoHopia, mutta ei siihen mitään muuta sanonut, kuin että syö, jos auttaa.
Sama juttu kuin sulla, ei huvittais Terolutin napsiminen, jos jotenkin näistä vuosista selviäis luomummin.
(Meillä teki mies sterilisaation... siitä hänelle pisteet).
Näköjään ,,,fmiseisf...:lla on sama ajatus...Sama juttu minullakin, olen tuntenut, että tuo Soya Flavona on auttanut vaihdevuosien alkuoireissa, mutta nyt kun kuukautiset alkavat loppua kokonaan, niin onkohan enemmän haittaa kuin hyötyä.
Lisäksi tuossa Soya Flavonassa on foolihappoa, joka sekin aiheuttaa syöpää, jonkun tutkimuksen mukaan.
Eipä nuo lääkärit taida paljon noteerata näitä ns kasvisestrogeenejä, jos sanoi (nimim.Witchtoolle) vain, että syö jos on apua. Mistähän saisi puolueetonta tietoa, vai pitääköhän sitä vain itse kokeilla, mikä kullekin on parasta. Syöpä tulee, tekee niin tai näin :-) summasummarum!
- näin meillä
Mä olen vasta 42-vuotias, mutta kurjan hormonitoimintani takia kärsinyt alkavista vv-tyyppisistä oireista jo muutaman vuoden. PCOS:n takia olen vuosien mittaan saanut yhtä sun toista pilleriä, ja kaikki ovat sopineet mulle aivan yhtä huonosti: pahoja mielialaoireita, turpoamista, hormonitoiminnan yhä pahempaa sekoamista ja kaikkien laihdutusyritysten totaalinen epäonnistuminen...
Terolut on tästä ilahduttava poikkeus. Pääsimme lopulta gynen kanssa yhteisymmärrykseen siitä, että mulla ei tarvitse olla kuukautisia kerran kuussa, kun oma luontainen kierto on selvästi harvempi. Sain Terolutin käytettäväksi tarpeen mukaan, eli siinä vaiheessa, kun oireiden perusteella kuukautisten pitäisi olla alkamassa, mutta ne eivät mulla välttämättä kuitenkaan ala.
Terolut tuntuukin olevan mulle se hyvä tapa saada kohtu puhdistettua ajoissa, ja tuo lääkkeen ottaminen sen oman hitaan kierron mukaan oikeaan aikaan on käsittääkseni aika olennaista. Jos sukuuni tulen, varsinainen menopaussi on edessä aika pian, ja siinä kohtaa on varmasti taas haasteellista saada selvyys siitä, olisko kuukautisia vielä tulossa eli miten sen lääkityksen kanssa sitten pitäisi toimia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685