energiankulutus sähkölaitteiden

Tunnelmavalaistus?

Kun sähkönkulutuksessa täytyy lähteä säästämään, kumpaan kannattaa keskittyä enemmän a) pöytätietokone auki 24/7 b) useita lamppuja päällä siellä täällä? Kumpi on suurempi energia syöppö?

Sähkolasku pitäisi saada pienemmäksi, mutta tietokone oikeastaa on pakko olla koko ajan päällä. Suunnittelin keskittyväni näyttöön: näytönsäästäjä toiminnot ja näytön valaistusta himmeämmälle. Kuluttaako se sellainen litteä näyttö vähemmän?

Oikeastaan valvon yöt ja nukun sitten päivät. Tämä aiheuttaa sen että olen hereillä koko pimeänajan eikä esim keittiössä näe tehdä ruokaa pimeässä; lamppuja on käytettävä. Jääkaapin kulutus pitää laittaa tarkkailuun. Kuluttaako se muuten enemmän, jos pakastelokero on aina ihan täynnä? Vaikea vähentääkään, kun se on jo nyt ihan liian pikkuruinen normaalikäyttöön. Käytän paljon marjoja ja pakastevihanneksia, lihatkin pitäisi sinne vielä mahtua. Vedenkeitin jää usein tunneiksi auki. Toisin kuin kahvi, vesi ei voi palaa pohjaan, joten se jää usein "valmiustilaan". Hellakin kuluttaa, mutta en ole valmisruuan (= mikroaaltouunissa valmistettavat) ystävä.

Selkeästi haluaisin korjata ongelman siis joko vain valaistus tai sitten tietokoneen näyttö. Ruveta pelleilemään tuon näytön kanssa vai elää pimeässä (kynttilät?). Mutta jos toinen näistä ei edes ole niin vakava, oikeastaan se on aika turhaa lähteä hankaloittamaan elämäänsä sen takia. Voi olla että säästää vain sen kympin tai jotain vastaavaa. Mielummin maksan huvista.

10

1017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta yritetään

Paljonko sulla kuluu sähköä?

Tietokone ja valoistus kuluttaa tehonsa mukaa sähköä... ehkä suunnilleen samaa luokkaa tai sitten ei.

Näytönhän voit sammuttaa aina kun et tuijota sitä.

Mitäpä jos alkaisit valvoa päivät ja nukkua yöt? Säästyisi valaistuksessa.

Vedenkeittimessäsi on vikaa jos se jää itsekseen päälle, se kyllä kuluttaa paljon sähkä, mutta en oikein usko juttuusi, sillä kyllä sen kiehuvan härpäkkeen ääni häiritsee sen verran että sen huomaa ja jos se kiehuu tyhjäksi, niin se olisi syttynyt tuleen.

• alkuperäinen aloitta

Jos viesti oli sekava:
        - Lähinnä yritin kysellä mistä kannattaa lähteä säästämään ja mikä taas on turhaa, koska ei edes kuluta paljon.
        - En jaksaisi muuttaa elämäntapaani, mutta haluaisin yksinkertaisesti vain pienemmän sähkölaskun.
        - "vedenkeitin" eli siis ihan normaali kahvinkeitin, mutta en laita poroja ja suodatinta. Siitä on helppo ottaa tarvittaessa kuumaa vettä teetä, kaakaota tai mehua varten.

• vedenkeitin...
        alkuperäinen aloitta kirjoitti:

Jos viesti oli sekava:
        - Lähinnä yritin kysellä mistä kannattaa lähteä säästämään ja mikä taas on turhaa, koska ei edes kuluta paljon.
        - En jaksaisi muuttaa elämäntapaani, mutta haluaisin yksinkertaisesti vain pienemmän sähkölaskun.
        - "vedenkeitin" eli siis ihan normaali kahvinkeitin, mutta en laita poroja ja suodatinta. Siitä on helppo ottaa tarvittaessa kuumaa vettä teetä, kaakaota tai mehua varten.

Oikea vedenkeitin on tehokkaampi ja taloudellisempi.

Kahvinkeitin vie aika tavalla sähköä.

• Minäxxxx

Kuulostaa vaan niin.. No siltä varalta että kysyit tosissasi. Valot ja vedenkeittimet eivät kuluta mitään tietokoneeseen, kylmälaitteisiin tai esim. lieteen/uuniin verrattuna. Tehokas pöytätietokone voi kuluttaa yli 1000 kWh vuodessa. Vaihda kannettavaan jos koneen on oltava aina päällä. Vedenkeittimen teho on niin pieni ettei juurikaan väliä paljonko sitä käytät Onko taul-tv? Iso lcd tai plasma voi kuluttaa tuon saman kuin iso tietokone. Litteä näyttö muuten vie enemmän virtaa kuin vanhanaikainen Ja tämä on faktaa.

• alkuperäinen aloitta

Ok hyvä... vaikka vielä hiukan epäilyttääkin. Mulla oli ensimmäisessä yksiössäni usein kolme lamppua samaan aikaan päällä, kunnes joku opasti että sellainen kuluttaa hulluna energiaa. Luulin että valot on suuri energiasyöppö, siksi koitan aina vältellä valojen päällä pitoa. (mutta yöllä eläminen ilman valoja...)

*

En nyt ymmärrä miksi ihmiset ihmettelevät mun viestiä. Asun siis yksin yksiössä, mutta silti olen onnistunut saamaan suurehkon sähkölaskun. Olen jo vuosia koittanut parantaa tapojani (sieltä täältä) ja onnistunutkin saamaan laskua paljon pienemmäksi. Tässä on tullut vaihdettua asuntoakin eikä samoja kodinkoneita ole enää käytössä juurikaan eli vika ei voi olla vain esim. viallisessa laitteessa tai jopa viallisessa asunnossa.

Olen kai jotenkin uusavuton, kun ihmiset vielä vastailee mulle viesteissään noin. Mutta en minä siis tiedä mikä kuluttaa paljon ja mikä ei. Kun ei tiedä, niin ei tiedä! Siksi tässä kyselenkin.

Soitin noin kuukausi sitten sähköyhtiöön ja siellä vastannut nainen sanoi että mun kulutus on yhä jotakuinkin tuplaten normaaliin yksiön kulutukseen. Sieltä voi kuulemma lainata sähkönkulutusmittarin, mutta mulla on ollut tässä nyt muutakin tekemistä ja miettimistä, joten en ole saanut vielä haettua sellaista. (olen laiska. tiedän)

*

JÄLJELLE JÄÄ OIKEASTAAN VAIN TIETOKONE JA JÄÄKAAPPI:
        En ole hirveän rikas, mutta suunnitelmissa on jo jossain vaiheessa ostaa se uusi läppärikin ja/tai uusi näyttö pöytötietokoneeseeni (tällä hetkellä käytän uuden koneen kanssa vanhaa näyttöä. Ostin koneen osissa).

Eri asuntojeni jääkaapit ovat olleet vanhoja ja/tai en ole jotenkin osannut säätää lämpöä oikein. Ensimmäisen asunnon jääkaapin ovi oli jotenkin heikko, että se helposti jäi auki, vaikka työnsin oven kiinni. Se siis jäi vielä raolteen, enkä aina huomannut tätä. Siihen aikaan takaseinäkin oli usein jäässä.

Vieläkin minulla on ollut pieniä ongelmia jääkaapin toimintaperiaatteen kanssa, vaikka en voi ymmärtää miten se nyt voi olla niin vaikeaa. Nykyään minulla on koko ajan mittari sisässä ja sen avulla koitan sitä säätää. Lämpö seilailee pääasiassa siinä 2 ja 6-7. Kerran katsoin mittaria ja se oli taas 0-astetta!!! Taas ruuvasin koneen mittaria, mutta ei sitä voi kauheasti säätää, kun sitten se on korkeimmillaan taas siellä jossain 10 asteessa ja ylikin... ja sitten on riski että ruoka alkaa pilaantua ennen aikojaan. Ok, millä välillä sen mittarin nyt pitäisi pyöriä? Jossain oli arvio että 4-6 asteen välillä, mutta voi sydämmeni pohjasta vakuuttaa ettei ainakaan tuo jääkaappi kykene pitämään sitä noin pienellä aste-erolla!! Olen tässä taas jossain vaiheessa muuttamassa, joten jos tuo jääkaappi lopulta vetelee viimeisiään, minä olen jo muuttanut muualle eikä ole minun ongelmani.

*

Nyt kun olen jo saanut sähkönkulutustani laskettua ja se on se tuplaten normaaliin (mikä ikinä sitten onkaan se "normaali"), voin kai lopettaakin. Voihan olla että suurinosa yksiöissä asuvista on valtaosan vuorokaudesta poissa kotoaan, joten eihän sitä silloin kulutakaan. Minä teen kaiken ruokanikin kotona, joten ehkä tuo "tuplaten normaaliin" on jo aika realistinen kulutus lähes 24/7 käytössä.

Taas kirjoitin pitkästi ja voi olla ettei kukaan taaskaan tajunnut yhtään mitään tai usko muo. Sama se, tulipahan kirjoitettua. Soittelen tästä lähtien sinne sähköyhtiöön useammin kyselläkseni ja lainailen sitä kulutusmittariakin jossain vaiheessa tai ostan vaikka oman.

Eiköhän se ollut tällä selvä. Kiitos!

• alkuperäinen aloitta

Ok hyvä... vaikka vielä hiukan epäilyttääkin. Mulla oli ensimmäisessä yksiössäni usein kolme lamppua samaan aikaan päällä, kunnes joku opasti että sellainen kuluttaa hulluna energiaa. Luulin että valot on suuri energiasyöppö, siksi koitan aina vältellä valojen päällä pitoa. (mutta yöllä eläminen ilman valoja...)

*

En nyt ymmärrä miksi ihmiset ihmettelevät mun viestiä. Asun siis yksin yksiössä, mutta silti olen onnistunut saamaan suurehkon sähkölaskun. Olen jo vuosia koittanut parantaa tapojani (sieltä täältä) ja onnistunutkin saamaan laskua paljon pienemmäksi. Tässä on tullut vaihdettua asuntoakin eikä samoja kodinkoneita ole enää käytössä juurikaan eli vika ei voi olla vain esim. viallisessa laitteessa tai jopa viallisessa asunnossa.

Olen kai jotenkin uusavuton, kun ihmiset vielä vastailee mulle viesteissään noin. Mutta en minä siis tiedä mikä kuluttaa paljon ja mikä ei. Kun ei tiedä, niin ei tiedä! Siksi tässä kyselenkin.

Soitin noin kuukausi sitten sähköyhtiöön ja siellä vastannut nainen sanoi että mun kulutus on yhä jotakuinkin tuplaten normaaliin yksiön kulutukseen. Sieltä voi kuulemma lainata sähkönkulutusmittarin, mutta mulla on ollut tässä nyt muutakin tekemistä ja miettimistä, joten en ole saanut vielä haettua sellaista. (olen laiska. tiedän)

*

En ole hirveän rikas, mutta suunnitelmissa on jo jossain vaiheessa ostaa se uusi läppärikin ja/tai uusi näyttö pöytötietokoneeseeni (tällä hetkellä käytän uuden koneen kanssa vanhaa näyttöä. Ostin koneen osissa).

Eri asuntojeni jääkaapit ovat olleet vanhoja ja/tai en ole jotenkin osannut säätää lämpöä oikein. Ensimmäisen asunnon jääkaapin ovi oli jotenkin heikko, että se helposti jäi auki, vaikka työnsin oven kiinni. Se siis jäi vielä raolteen, enkä aina huomannut tätä. Siihen aikaan takaseinäkin oli usein jäässä.

Vieläkin minulla on ollut pieniä ongelmia jääkaapin toimintaperiaatteen kanssa, vaikka en voi ymmärtää miten se nyt voi olla niin vaikeaa. Nykyään minulla on koko ajan mittari sisässä ja sen avulla koitan sitä säätää. Lämpö seilailee pääasiassa siinä 2 ja 6-7. Kerran katsoin mittaria ja se oli taas 0-astetta!!! Taas ruuvasin koneen mittaria, mutta ei sitä voi kauheasti säätää, kun sitten se on korkeimmillaan taas siellä jossain 10 asteessa ja ylikin... ja sitten on riski että ruoka alkaa pilaantua ennen aikojaan. Ok, millä välillä sen mittarin nyt pitäisi pyöriä? Jossain oli arvio että 4-6 asteen välillä, mutta voi sydämmeni pohjasta vakuuttaa ettei ainakaan tuo jääkaappi kykene pitämään sitä noin pienellä aste-erolla!! Olen tässä taas jossain vaiheessa muuttamassa, joten jos tuo jääkaappi lopulta vetelee viimeisiään, minä olen jo muuttanut muualle eikä ole minun ongelmani.

*

Nyt kun olen jo saanut sähkönkulutustani laskettua ja se on se tuplaten normaaliin (mikä ikinä sitten onkaan se "normaali"), voin kai lopettaakin. Voihan olla että suurinosa yksiöissä asuvista on valtaosan vuorokaudesta poissa kotoaan, joten eihän sitä silloin kulutakaan. Minä teen kaiken ruokanikin kotona, joten ehkä tuo "tuplaten normaaliin" on jo aika realistinen kulutus lähes 24/7 käytössä.

Taas kirjoitin pitkästi ja voi olla ettei kukaan taaskaan tajunnut yhtään mitään tai usko muo. Sama se, tulipahan kirjoitettua. Soittelen tästä lähtien sinne sähköyhtiöön useammin kyselläkseni ja lainailen sitä kulutusmittariakin jossain vaiheessa tai ostan vaikka oman.

Anteeksi että olin hiukan huonolla tuulella kirjoittaessani edellistä viestiäni.

Soitin firmaan ja siellä asiantuntija sanoi, että jääkaappini termostaatti on todellakin viallinen ja pitää korjata. Se asia ainakin tuli siis selvitettyä.

• srtyjr

Anteeksi että olin hiukan huonolla tuulella kirjoittaessani edellistä viestiäni.

Soitin firmaan ja siellä asiantuntija sanoi, että jääkaappini termostaatti on todellakin viallinen ja pitää korjata. Se asia ainakin tuli siis selvitettyä.

sähkölaitteissa on jossain sellainen kilpi/kyltti mistä selviää paljonko sen nimellisteho on (yksikkö watteja). sieltä näkee paljonko mikäkin laite kuluttaa. sitten vaan kerrot päälläoloajalla niin saat tietää mitä mikäkin kuluttaa kilowattitunteina.

• suuritehoinen

"Vedenkeittimen teho on niin pieni ettei juurikaan väliä paljonko sitä käytät"

Lamppu on 5-60W, riippuen että onko säästölamppu vai hehkulamppu. Vedenkeittimen teho on 1200-2200W. Vedenkeitin siis kulutta seitsemässä minuutissa saman mitä säästölamppu kahdessa vuorokaudessa.

• vinkki pinkki

*

*

*

Jääkaapin ilman lämpötila seilaa jonkin verran, laita jääkaappiin vaikka juomalsi ja se täyteen vettä ja mittari siihen lasiin sisälle, niin näet paremmin että mikä jääkaapin keskimäärinen lämpötila on.

• kulutkuriin
        suuritehoinen kirjoitti:

"Vedenkeittimen teho on niin pieni ettei juurikaan väliä paljonko sitä käytät"

Lamppu on 5-60W, riippuen että onko säästölamppu vai hehkulamppu. Vedenkeittimen teho on 1200-2200W. Vedenkeitin siis kulutta seitsemässä minuutissa saman mitä säästölamppu kahdessa vuorokaudessa.

Terve!

Vähän vanha viestiketju, mutta anyway.

Mua alkoi kanssa korpeemaan yksiöni sähkölasku.
        Kävin lainaamassa kirjastosta energiamittarin, todella helppo laite. Laitteen mukana on myös ohjekirja, jossa yleisimpien laitteiden ohjeelliset kulutusarvot. Sen avulla on myös helppo päätellä onko joku laite rikki, jos syö älyttömästi yli ohjeellisten arvojen.

Minulla sähkösyöpön syy selvisi, ja se oli tietokone. Ennen minulla kanssa päällä 24/7.
        Kuten joku jo ylempänä mainitsi, pöytäkoneen vuosikulutus voi jopa 1000kwh/v.

Toinen turha kulutus löytyi myös, vaikkei tietenkään tietokoneen luokkaa, ja ne olivat laitteiden herätevirrrat. Vai miksi niitä sanotaan, mutta siis ne valot boxeissa, stereoissa. jotka aina palaa.

Ratkaisin ongelmat siten, että kone ei ole enää aina päällä ja kaikki sähkölaitteet on kytketty monirasiaisiin jatkojohtoihin, jossa on on/off kytkin.
        Näin saa ne heräte virratkin helposti yöksi pois päältä.

Hyvää syksyä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4167
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1689
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      72
      945
    Aihe