VHF:n testaamisesta

kuuroradistiko

Asennutin VHF-puhelimen paattiini viime kesänä ja kävin oikein kurssinkin. En kuitenkaan tullut puhelinta käyttäneeksi. Pari kertaa koitin testimielessä kuulostella, mutta en kuullut sanaakaan, vaikka eri kanavia kokeilin. Onko käytännössä millään kanavalla mitään liikennettä nykyään vai pitäisikö toimivuus testata ottamalla yhteyttä esim. Turku Radioon?

13

2049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussunduur
    • sg8j

Jos et kuule mitään liikennettä päivän aikan kanavalta 16, niin väittäisin, että radiossasi on vikaa.

• 27

Kanava 16 on melko mykkä. Ne aiemmin mainitut säätiedotukset ovat käytännössä ainoa liikenne siellä.

Kysyjä ei maininnut, millä seudulla vene on. Jos pääkaupunkiseudulla, niin kanava 71 on vilkkain. Se on VTS-kanava; muilla rannikkoalueilla on samassa käytössä muita, merikartasta näkyy, mitä.

Mutta onko se joku ongelma kutsua Turku-radiota kanavalla 16 ja kertoa testaavansa antennia?

• shjiwq
        27 kirjoitti:

Kanava 16 on melko mykkä. Ne aiemmin mainitut säätiedotukset ovat käytännössä ainoa liikenne siellä.

Kysyjä ei maininnut, millä seudulla vene on. Jos pääkaupunkiseudulla, niin kanava 71 on vilkkain. Se on VTS-kanava; muilla rannikkoalueilla on samassa käytössä muita, merikartasta näkyy, mitä.

Mutta onko se joku ongelma kutsua Turku-radiota kanavalla 16 ja kertoa testaavansa antennia?

Suomenlahdella kanava 16 ei missään tapauksessa ole 'mykkä'.

• 21
        shjiwq kirjoitti:

Suomenlahdella kanava 16 ei missään tapauksessa ole 'mykkä'.

uskallan väittää, että aika mykkä on. En toki päiväkausia sitä pidä tapanani kuunnella, mutta silloin tällöin on useamman tunnin ollut monikanavakuuntelulla. Voi tietysti olla, ettei jossain keskellä Suomenlahtea kulkevien laivojen lähetys edes kanna saaristoon tai rannassaolevaan veneeseen, mutta ei siellä suuremmin liikennettä ole. 10 vuoden aikana olen tainnut kaksi (2) kertaa kuulla jonkun kutsuvan jotakuta kanavalla 16 ja niistäkin toinen kutsu oli venäjänkielinen.

Mutta pitää tietty muistaa, että tuo kymmenen vuotta pitää sisällään luultavasti alle 20 h vhf:n aukioloa. En pidä laitetta juuri koskaan auki, kun ei kerran ole juuri koskaan kenellekään sitä kautta asiaa.

• -Mika-
        21 kirjoitti:

uskallan väittää, että aika mykkä on. En toki päiväkausia sitä pidä tapanani kuunnella, mutta silloin tällöin on useamman tunnin ollut monikanavakuuntelulla. Voi tietysti olla, ettei jossain keskellä Suomenlahtea kulkevien laivojen lähetys edes kanna saaristoon tai rannassaolevaan veneeseen, mutta ei siellä suuremmin liikennettä ole. 10 vuoden aikana olen tainnut kaksi (2) kertaa kuulla jonkun kutsuvan jotakuta kanavalla 16 ja niistäkin toinen kutsu oli venäjänkielinen.

Mutta pitää tietty muistaa, että tuo kymmenen vuotta pitää sisällään luultavasti alle 20 h vhf:n aukioloa. En pidä laitetta juuri koskaan auki, kun ei kerran ole juuri koskaan kenellekään sitä kautta asiaa.

Mulla on radio auki aina kulussa ollessa. Ja ihme on, jos edes puolen tunnin yhtäjaksoinen hiljainen hetki sattuu. Ympäri vuorokauden sieltä kuuluu kokoajan jotain.

Tämä kaikki kuitenkin edellyttää, että laitteet on kunnossa ja antenni edes vähän merenpinnan yläpuolella.

Suomenlahdella kuuluu moitteetta toimivaan laitteeseen myös Tallinan VTS ja muu radioliikenne sieltä.

• dfhg678
        21 kirjoitti:

No etpähän käytäkkään radiota. Minulla on VHF aina kulussa ollessa auki , suljen sen vain ranta kiinnityksessä yöksi. Kanavalla on liikennettä, jopa minua on rajavartiosto kutsunnut Virosta tultaessa.

• honoluluzuu
        dfhg678 kirjoitti:

No etpähän käytäkkään radiota. Minulla on VHF aina kulussa ollessa auki , suljen sen vain ranta kiinnityksessä yöksi. Kanavalla on liikennettä, jopa minua on rajavartiosto kutsunnut Virosta tultaessa.

tuoltakin olisit välttynyt jos ratio ois ollut kiinni...

• honoluluzuu kirjoitti:

tuoltakin olisit välttynyt jos ratio ois ollut kiinni...

Toisaalta onko helpompi vastata rajavartioston kutsuun ja kertoa kuka on, vai odottaa niiden pysäytystä kun partioveneet tulevat tarkastamaan?

• 18
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Toisaalta onko helpompi vastata rajavartioston kutsuun ja kertoa kuka on, vai odottaa niiden pysäytystä kun partioveneet tulevat tarkastamaan?

sitä tarvitsisi odotella? Eivät ne nykyään moista harrasta. Kameravalvontaa lähinnä, pari kertaa on helikopteri käynyt lähellä katsomassa, mutta ikinä eivät ole veneellä tulleet tutkimaan.

Ihmettelen kyllä tuota näkemystä, että kanava 16 olisi jotenkin vilkas. VTS-kanavat ovat, mutta ei 16. Mikalla nyt vain taitaa olla niin poikkeuksellisen herkkä antenni, että poimii Suomenlahtea pitkin Venäjälle ja -ltä kulkevien laivojen liikennettä. Suomenkielistä puhetta siellä ei juuri kuule.

• -Mika-
        18 kirjoitti:

sitä tarvitsisi odotella? Eivät ne nykyään moista harrasta. Kameravalvontaa lähinnä, pari kertaa on helikopteri käynyt lähellä katsomassa, mutta ikinä eivät ole veneellä tulleet tutkimaan.

Ihmettelen kyllä tuota näkemystä, että kanava 16 olisi jotenkin vilkas. VTS-kanavat ovat, mutta ei 16. Mikalla nyt vain taitaa olla niin poikkeuksellisen herkkä antenni, että poimii Suomenlahtea pitkin Venäjälle ja -ltä kulkevien laivojen liikennettä. Suomenkielistä puhetta siellä ei juuri kuule.

Antenni on omaa suunnittelua ja ihanitse myös tehty. Mutta ei se harkempi ole kuin muillakaan, laajakaistaisempi vaan. Ja mastonhuipussa.

Mutta joo, siis kun olen merisatamassa omassa laiturissa, niin Tallinan radioliikenne kuuluu ihan moitteetta kaikilla keleillä. Ja laivojen välistä liikennettä myös ihan jatkuvasti. Ja tuossa pariviikoa sitten kun olin tulossa Gotlannista suomeen, niin keskellä pohjoista itämerta kuului kaikki rannikkoasemat moitteetta. Eikä ollut alla mun oma vene, ja antenni ja radiolaitteet siis ihan peruskamaa. Turku-radio jopa vastasi mun tarkennuskyselyyn, joten yhteys ei olut vaan yksisuuntainen... Mutta yleensä kanavalta 16 kuuluu muuta kuin suomenkielistä puhetta, se on totta.

Ja kyllä mulla kävi viimekeväänä niin,että kun en vastannut kutsuun, niin tulivat RIB:llä vierelle kyselemään rekisteripapereita ja ALV-todistusta.

• Not-real

Itselläni on veneessä kaksi VHF-radiota.
        Alkuperäinen Sailor (vm.-77 ) on hiljaa kunnes kutsuja tulee (karrikoituna )"huutoetäisyydelle" vaikka
        kaikki johdotukset, liitokset ja antenni on tarkastettu.
        Uudempi Furuno taasen melskaa siihen malliin että välillä laitettava kiinni kun ei jaksa kokoajan kuunnella..;-)

Ajelen Hki- Kotka välisellä alueella.

• Juntski
        Not-real kirjoitti:

Itselläni on veneessä kaksi VHF-radiota.
        Alkuperäinen Sailor (vm.-77 ) on hiljaa kunnes kutsuja tulee (karrikoituna )"huutoetäisyydelle" vaikka
        kaikki johdotukset, liitokset ja antenni on tarkastettu.
        Uudempi Furuno taasen melskaa siihen malliin että välillä laitettava kiinni kun ei jaksa kokoajan kuunnella..;-)

Ajelen Hki- Kotka välisellä alueella.

Nyt kun asiantuntijat ovat saaneet keskusteltua VHF-kanavien vilkkaudesta, niin palataa alkuperäiseen aiheeseen.

Voit testata laitettasi ottamalla koeyhteyden joko Turku Radioon, tai johonkin Suomen kolmesta meripelastuskeskuksesta. Koeyhteyden voit ottaa kanavalla 16 tai Turku Radion alueellisella työskentelykanavalla. Meripelastuskeskusten työskentelykanava on 14. Muista säätää radiosi kohinasalpa riittävän herkäksi. Voit myös rutinikutsulla testata DSC-laitettasi johonkin näistä asemista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe