Paljon enimmillään olet painanut?

todella lihava.

Olen laihduttanut nyt monta kuukautta ja painoa on tippunut noin 5kg.Paljonko olette enimillään painaneet ja mikä on pituutenne?Onko tällä palstalla reilusti ylipainoisia ihmisiä joiden kanssa voisi keskustella laihdutuksesta?Esim.sähköpostin kautta.Painan itse niin paljon etten edes viitsi sitä tänne kirjoittaa :(

75

3265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnellinen leikattu

Mina olen pahimmillani painanut 180kg, nyt painan 124kg. Olen 175 cm pitka.
      Laihdutin monta kertaa 20-30kg, jotka aina tulivat takaisin korkojen kanssa.
      Sitten menin laihdutusleikkaukseen 5 kk sitten. Painoin silloin 159 kg. Tulokset ovat todella hyvat nyt jo ja viela on paljon laihdutettavaa. Nyt se on vaan paljon helpompaa.
      Minkalaisella metodilla olet laihduttanut nama kuukaudet? Jos on paljon ylipainoa, niin alkuun se pudotus on huomattavan suurta. Yleensa.

• ---n86-

Itse olen ylimmillään painanut 100 ja olen 174 pitkä nainen. Nyt painan 70 ja painoindeksi 23. : )
        Tavoitteeseeni on matkaa vielä muutama kilo. Vuosi tässä urakassa meni ja salikertoja en ole jättänyt väliin kuin sairaana. Pakko ollut pysyä kurissa ettei laiskuus ole ottanut valtaa. : )

• todella lihava.

olen aikoinaan laihduttanut nopeasti eikä se koskaan ole jäänyt pysyväksi.aina vaan kaikki kilot tulleet takaisin ja paljon lisää.

olen nyt laihduttanut niin,että olen syönyt niinkuin normaalipainoiset ihmiset syövät päivittäin ja kerran viikossa olen suonut itselleni päivän jolloin saa herkutella.näin paino on alkanut tippua.koetan siis muuttaa suhteeni ruokailuun ja syömiseen kokonaan.en enää koeta laihtua nopeasti vaan pysyvästi.olen itsekin 175cm pitkä.uskaltauduin vasta tänäänm vaakaan kahden vuoden jälkeen.
        kysymys ei ole ollut siitä ettenkö varsin hyvin tietäisi miten kuuluisi syödä.en vaan ole toiminut sen mukaisesti.enkä ole välittänyt tarpeeksi.nyt välitän ja aion tehdä pysyvän muutoksen elämääni.

mietin tarvitsisinko ammatti apua vai onnistuisinko tässä yksin.aion ainakin yrittää yksin.
        oliskiko mahdollista saada sinun sähköposti osoite,"onnellinen leikattu"?

• laihduttaja2010
        todella lihava. kirjoitti:

olen aikoinaan laihduttanut nopeasti eikä se koskaan ole jäänyt pysyväksi.aina vaan kaikki kilot tulleet takaisin ja paljon lisää.

olen nyt laihduttanut niin,että olen syönyt niinkuin normaalipainoiset ihmiset syövät päivittäin ja kerran viikossa olen suonut itselleni päivän jolloin saa herkutella.näin paino on alkanut tippua.koetan siis muuttaa suhteeni ruokailuun ja syömiseen kokonaan.en enää koeta laihtua nopeasti vaan pysyvästi.olen itsekin 175cm pitkä.uskaltauduin vasta tänäänm vaakaan kahden vuoden jälkeen.
        kysymys ei ole ollut siitä ettenkö varsin hyvin tietäisi miten kuuluisi syödä.en vaan ole toiminut sen mukaisesti.enkä ole välittänyt tarpeeksi.nyt välitän ja aion tehdä pysyvän muutoksen elämääni.

mietin tarvitsisinko ammatti apua vai onnistuisinko tässä yksin.aion ainakin yrittää yksin.

Itse olen enimmilläni painanut 107kg, olen siis 170cm pitkä nuori tyttönen (19v). Viime vuonna huomaamattani laihduin 8 kg, mutta tämän vuoden tammikuussa muutin ruokailutottumukseni täysin. Otin kalorilaskurin käyttööni ja olen nyt päälle viidessä kuukaudessa tiputtanut 99 kilosta 71 kiloon, eli sellaiset 28 kg. Liikuntaa olen harrastanut aina, joten siltä osin ei ollut ongelmaa. Ehkä ihan hitusen olen sitäkin lisännyt, mutta lähinnä siksi, että se on nykyään niin mukavaa. Vielä olisi kuutisen kiloa pudotettavaa, mutta enää en jaksa stressata :) Normaalipaino kun on jo saavutettu.

• Onnellinen leikattu
        todella lihava. kirjoitti:

kovasti valmis keskustelemaan leikkauksesta ja sen avulla saavuttamastani painonpudotuksesta, lihavan elamasta yms kanssasi mutta en oikein viitsisi laittaa osoitettani talla palstalla nakyviin. Olisiko meilla muuta keinoa saada yhteytta?

• Ketjun aloittaja.
        Onnellinen leikattu kirjoitti:

kovasti valmis keskustelemaan leikkauksesta ja sen avulla saavuttamastani painonpudotuksesta, lihavan elamasta yms kanssasi mutta en oikein viitsisi laittaa osoitettani talla palstalla nakyviin. Olisiko meilla muuta keinoa saada yhteytta?

...tässä minun sählöpostiosoitteeni,pistäisitkö viestiä:
        [email protected].

Loin uuden sählöpostiosoitteen jotta voisin keskustella kanssasi :)

• Niin.

Hei! Olen painanut enimmillään 106 kg, sairauteni vuoksi lihoin silloin. Olen 160 cm pitkä, eli todella lyhyt. Laihduin huomaamattani 93 kiloon. Sitten aloitin vähähiilihydraattisen dieetin, jonka loppujen lopuksi vedin vituiksi. Sain painon tippumaan 93-73, eli 20 kg:a. Vuosi-kaksi sitten painoin 73 kg, josta paino lähti sitten nousemaan ihan kauniiseen tasaiseen tahtiin siihen 90 kiloon.

Aloitin vuoden 2010 tammikuussa kyttäämään mitä söin ja nyt painan 87 kg. Nyt aloitin ihan kunnolla ruokavalion tarkkailun ja ehkä liikuntaakin olen lisännyt, sillä minulla on todella suuret mahdollisuudet sairastua tyypin 2 diabetekseen. Se ei ole kiva sairaus, joten teen kaikkeni etten sairastuisi.

Olen vain sisäistänyt sen, että jotkut ihmiset voi syödä mitä tahansa lihomatta, mutta minä en. Minulla elimistö nappaa kaiken tarvittavan itseensä ja hyvin pieni määrä tulee ulos. Harmittaa tällainen koko loppuelämän dieetti. Olisi joskus kiva nauttia elämästä ilman vaakaa ja ihmisten tuijottavia katseita.

• jeps.

Minäkään en halua laskea kaloreita ja vahdata puntarilla panoa. Mutta vastapainoksi pitää vain liikkua säännöllisesti. Eli normaalisti käyn (keskimäärin) 2-3 kertaa viikossa tunnin lenkkiä hölkkäämässä. Joskus tulee repsahduksia, kuten viime talvena oli kovia pakkasia tai räntäsadetta yms, joka sai lenkkeilyinnon laantumaan, mutta nyt hyvillä keleillä olen käynyt 4 kertaa lenkillä purunradalla.

En toki mässäile älyttömiä siltikään, mutta joskus sallin sipsipussin ja tänäänkin kävin hakemassa kebab annoksen kurdiburgerista :)

• -24 kg

Painoin pahimmillani 120 kg (pituus 165 cm). Nyt paino on n. 96 kg ja alaspäin menossa edelleen. Hyvin onnistuu pelkällä ruokavaliomuutoksellakin, mutta liikuntakin on kivaa, kun siinä pääsee alkuun! :)

• Pitäisi!

Hei, kerro tarkemmin ruokavaliostasi ja painon pudotus aikataulusta. Olen samoissa kiloissa...

• Athen

Minulla samat luvut. Niin pituus kuin alkupainokin. Tällä hetkellä vaaka näyttää 94 ja vielä olisi hommia jäljellä.. Tosin ensi kuun kuukauden vaellus reissu varmasti auttaa tehokkaasti asiaan..

• nomena

Olen painanut enimmilläni n 72kg, nyt n.65kg.Olen 175cm pitkä nainen.

• Mollimaija

Tuntuu vähän itsekehulta.

• BMI44

Pahimmillaan olen painanut 156 kg pari vuotta sitten. Tällä hetkellä 142, eli on sitä sentään hieman lähtenyt. Tässä ruhossa tuollaista laihtumista ei vaan juuri huomaa. Pituutta on 179 cm.

Suosittelen syömisen ja liikunnan seuraamista kiloklubin päiväkirjan avulla. Se on täysin ilmainen ja se on auttanut minua. http://kiloklubi.fi/

Päiväkirja laskee kalorit puolestasi. Sekä saadut, että kulutetut. Läheskään kaikkia ruoka-aineita sieltä ei löydy, mutta joku suurinpiirtein sinnepäin oleva korvike löytyy yleensä listalta.

• on ?

Onko kiloklubi vielä aktiivisesti toiminnassa, kun en nähny tänä vuonna päivättyjä artikkeleita.

• BMI44
        on ? kirjoitti:

Onko kiloklubi vielä aktiivisesti toiminnassa, kun en nähny tänä vuonna päivättyjä artikkeleita.

Päiväkirja ainakin toimii. Muusta en ole siellä kiinnostunutkaan.

• laiha-akka
        on ? kirjoitti:

Puskasta huutelen, eikö asia minulle kuulu mitenkään, mutta jos on haluja laihtua, niin ettekö voi perustaa jotain omaa sivustoa, esim. foorumia, jonne ei muuten pääse kuin kirjautumalla ? Siellä voisitte rauhassa vaihdella mielipiteitä ruokavaliosta ja liikunnasta jne. Tai sitten joku halukas voisi jonkun "nyt lähti läskit" blogin ? Melkein kaikilla on tietokone nettiyhteydellä, niin se ehkä voisi auttaa samassa tilanteessa olevia.

• nero!
        laiha-akka kirjoitti:

Puskasta huutelen, eikö asia minulle kuulu mitenkään, mutta jos on haluja laihtua, niin ettekö voi perustaa jotain omaa sivustoa, esim. foorumia, jonne ei muuten pääse kuin kirjautumalla ? Siellä voisitte rauhassa vaihdella mielipiteitä ruokavaliosta ja liikunnasta jne. Tai sitten joku halukas voisi jonkun "nyt lähti läskit" blogin ? Melkein kaikilla on tietokone nettiyhteydellä, niin se ehkä voisi auttaa samassa tilanteessa olevia.

Harmillista, että me lihavat täällä lihavuus-palstalla häiritsemme teitä laihoja. Pitäisikö sittenkin teidän laihojen perustaa oma fooruminne?! Hyvä idea lihaville suunnatusta laihduttajien foorumista, mutta moinen palsta on jo keksitty. Samoin blogejakin löytyy. Ilmeisesti laihana et näitä tiennyt, mutta niin ne monet muutkin laihojen täällä viljelemät mm. suuret laihdutus-ideat on jo lihavien keskuudessa tiedossa. Mene sinä laihana vaikkapa kahvilaan munkille, äläkä stressaa meidän lihavien puolesta.

• läskiä on
        laiha-akka kirjoitti:

Tämä keskustelupalsta on tarkoitettu lihavuudesta keskustelemiseen. Olet tainnut eksyä väärälle palstalle.. Ei näitä kannata lukea, jos lihavuus ärsyttää...

• heartshapedglasses

Painoin viime elokuussa 93 kg ja olen 158-159 cm pitkä naisihminen. Eli painoindeksini on kaiketi ollut jotain 41. Nyt olen saanut pudotettua painon 68 kg:n, painoindeksi jotain 27. Eli n. 25 kg lähtenyt. Vielä haluaisin pudottaa muutaman kilon. 5-6 kg lähti huomaamattani viime vuonna ja loput on lähtenyt tänä vuonna. Lihoin aloitettuani antipsykoottisen lääkityksen joka oli silloin aivan välttämätön. Nyt syön lääkettä joka ei vaikuta painoon, enkä aio enää koskaan aloittaa lääkitystä, joka lihottaa, ellei se ole todellakin ihan välttämätöntä. Syön edelleen kaikkea mitä haluan, juju on vaan siinä etten halua syödä paljoa rasvaa tai sokeria, koska niistä tulee nykyään huono olo. Syön muutenkin vähemmän kuin ennen. Paljoa en jalkojen takia liiku, mutta vähän kuitenkin. Kaloreita en ole laskenut koskaan.:)

• heartshapedglasses

Kiva huomata ketjussa oma viesti yli vuoden takaa! Näistä vanhoista viesteistä voi seurat missä on milloinkin menty. Nyt painan päivästä riippuen 54 tai 55 kiloa. Painoa siis tippunut 38-39 kiloa. Nyt en enää varsinaisesti laihduta, mutta treenaan, koska senttejä voisi lähteä ja löysiä kohtia myös.:) Uskon, että aika hyvin saan pidettyä painon näissä lukemissa. Tuon edellisen viestin kirjoittamisen jälkeen meni kaikki syömiset ihan vituiksi. Tuhosin suhteeni ruokaan ja syömiseen ihan totaalisesti. Tarvitsin ammattiapua, mutta syömishäiriödiagnoosia en (ihan) saanut. Suosittelen muitakin katsomaan, että laihtuessaan syö tarpeeksi, eikä kontrolloi syömisiä liikaa. Voi tulla sellainen viha kaikkea ruokaan ja syömiseen liittyvää kohtaan, ettei ole tosikaan. Nyt mulla on kuitenkin mun mielestä ideaali suhde ruokaan ja syömiseen. Syön sen verran kuin tarvitsen ja vain sitä mitä tarvitsen. Siinä se. Koskaan en kaupassa osta mitään turhaa, enkä syö enää sokeria ollenkaan. En kyllä nauti syömisestä yhtään, mutta ei ole mun mielestä tarvekaan.:) Jonkun mielestä mulla voisi olla syömishäiriön tapainen, mutta mulle mun syömiset ei ole arkena mikään ongelma. Ainoastaan juhlissa ja matkoilla. Kannattaa siis hieman miettiä mitä tekee, ettei mene ihan överiksi.
        Voin kyllä sanoa, että mulla kilot vaikuttaa onnellisuuteen todella paljon. En ollut lihavina vuosina koskaan onnellinen. En ikinä ollut tyytyväinen ulkonäkööni, enkä jaksanut huolehtia ulkonäöstäni, sillä millään ei voinut kiloja peittää. Nyt olen onnellisempi kuin koskaan (tosin moni muukin asia on muuttunut) ja voin käyttää juuri sellaisia vaatteita kuin haluan. Muutenkin huolehdin ulkonäöstäni enemmän kuin koskaan, mutten kuitenkaan niin paljoa, kuin naiset yleensä.;) Kaikki vanhat liian isot olen vienyt kirpparille, paitsi mun kaikkein isoimmat farkut. Motivoi jatkamaan aktiivista ja terveellistä linjaa, kun mahtuu nyt vain toiseen lahkeeseen ja joskus on täyttänyt koko housut!:D
        Paljon tsemppiä kaikille jotka haluavat laihtua tai pysyä tavoitepainossaan. Tehkää se fiksusti, älkää hankkiko syömishäiriötä tai palatko vanhoihin tapoihin, jotka lihottaa uudelleen. Tehkää järkeviä ja pysyviä muutoksia. Sellaisia, mitkä on helppo pitää. Siinä mun neuvot kaikille.:) Hyvää kesää.

• hartsa123

Enimmillään paino ollut 145 kg. Nyt 137.
      Vuodenvaihteessa aloin kuntoilla säännöllisesti ja tuon verran tippunut vasta :/ tosin niinhän kaikki sanovat että kun hitaasti tippuu niin on pysyvämpää tuo tulos.
      Niin ja pituus on 204 cm :)

• hesss

hei. olen 156 cm pitkä ja painan 100 kg. nyt kevään myötä tullut kova vimma laihduttaa ja asia pyörii mielessä koko ajan. mitään en ole vielä saanut aikaiseksi ja jotenkin tuntuu että tarvitsen tsemppausta älyttömästi, mietinyt olen kaikken laista lääkäri avunkin hakemista... onko reseptillä saatavista pillereistä ollut teille kellekkään apua.
      ajattelin ensin paastota, onko lie hyvä juttu, nimittäin en koskaan ole paastonnut ja en oikein edes tiedä miten se homma toimii.volisi kiva vaihtaa ajatuksia täällä ja tsempata toinen toisiamme jos täällä on joku jolla on sama "urakka" edessä

• -14kg tänä vuonna

Älä paastoa. Käytä mieluummin vaikka Nutrilettiä tai jotain muuta VLC-dieettiä. Se on turvallinen tapa laihduttaa nopeasti toisin kuin paasto. Terveellisintä olisi kuitenkin muuttaa elämäntapoja pysyvästi ja laihduttaa pikkuhiljaa.

• laihdutus intoa
        -14kg tänä vuonna kirjoitti:

Älä paastoa. Käytä mieluummin vaikka Nutrilettiä tai jotain muuta VLC-dieettiä. Se on turvallinen tapa laihduttaa nopeasti toisin kuin paasto. Terveellisintä olisi kuitenkin muuttaa elämäntapoja pysyvästi ja laihduttaa pikkuhiljaa.

hei. tarkoitus oli paastolla saada hyvä ja puhdas olo ja tsemppi päälle, et siitä sit alkais pysyvien elämäntapojen muutos. kaikki on niin paljon omasta päästä kiinni. tänään jo tehnyt askeleen eteenpäin ja syönyt ns. terveellisesti ja hitaasti. olo on ollut täysi vaikka olen syönyt huomattavasti vähemmän kuin muulloin.

• mmmmmmmmmmnm
        -14kg tänä vuonna kirjoitti:

Itse olen menossa siihen laihdutusleikkaukseen ja olen nyt ENe-diettillä! Olen viikossa laihtunut 7 kg! Niin olen 157cm pitkä ja painan nyt 131kg! Painavin olin talvella 144kg!

• 150kgnow

enimmillään olen painanut massiiiviset 135kg/170cm nainen mutta 2010 vuoden alussa lopetin syömään kaikki hyvät ja kolme kk myöhemmin aloitin liikkumaan aktiivisesti. Nyt painan 115kg eli laihdutettavaa vielä on mutta olen onnelinen jo noista 20kgstä. Onhan niitä lipsahduksia tullut mutta niiden jälkeen pystyyn vaan! Ensi kesänä takaan ja alle viivaan että olen 70kg :)

• mies lihavainen

150 (vaaka lakkas näyttämästä) ja pituus n.170cm.
      Kilpirauhasen vajaatoiminto oli muuttunut liikatoiminnaksi ja tuli reippaasti 40kg vuodes painoa lisää.
      Nyt on tien pää edes,kun jalat ei enempää kestä,kiitos nivelrikon ja särkyjen. Kävely tai pyöräily ei enää sen vuoksi onnistu ja täs ihmettelen mitä täs oikein tekis?

• kiloa

näytti vaaka vuonna 2007. Olin henkihieverissä sekä fyysisesti että henkisesti. Kaikki elämänhallinta oli retuperällä, liikuntaa ei yhtään, ruokaa ja herkkuja vaan aamusta iltaan, sohvalla. Olin yrittänyt jo tuhansia erilaisia kuureja, kikkoja, lupauksia ja ties mitä. Lääkäri antoi hyvin synkän ennusteen, ja osittain sen kannustamana, osin vertaistuella ja osin omalla muutoksenhalulla tein ryhtiliikkeen ja vastuun valinnoistani. Vaikka se tuntui mahdottomalta, vittumaiselta ja ylivoimaiselta, tein päinvastaisia valintoja kuin aikaisemmin. Aloitin rauhallisesti, Polveni ja selkäni eivät paljoa kestäneet, mutta aloitin pienilla, rauhallisilla kävelylenkeillä ja uinnilla. Poistin ruokavaliostani pizzat, hampparit, limsat, suklaan, karkit, jäätelön ja ällökermamunkit. Myönsin rehellisesti että niiden syömistä en hallinnut ja ne olivat ajamassa minua ennenaikaiseen hautaan. Vaihdoin limsat makukivennäsvesiin, jäätelöt mehujäihin, sipsit ruisleipään, karamellit porkkanaan ja omenaan. Otin lautaselle kotiruokaa kohtuudella ja puolet lautasesta kasviksia. Aina kun herkutteluhimo iski, hain miniporkkanan, luumutomaatin, tai vähäkalorista marjakeittoa -> himo meni ohi. Jatkoin säännölistä liikuntaa kunnon kohentuessa maltilla lisäten. Nykyään mukana myös pyöräily ja kuntosali. Ruokasuunnitelma kehoa kuunnellen. Paino nyt 106. Tahti tasaisen rauhallinen ja olo erinomainen! Voimia Sinulle! =)

• 3+2
        kiloa kirjoitti:

näytti vaaka vuonna 2007. Olin henkihieverissä sekä fyysisesti että henkisesti. Kaikki elämänhallinta oli retuperällä, liikuntaa ei yhtään, ruokaa ja herkkuja vaan aamusta iltaan, sohvalla. Olin yrittänyt jo tuhansia erilaisia kuureja, kikkoja, lupauksia ja ties mitä. Lääkäri antoi hyvin synkän ennusteen, ja osittain sen kannustamana, osin vertaistuella ja osin omalla muutoksenhalulla tein ryhtiliikkeen ja vastuun valinnoistani. Vaikka se tuntui mahdottomalta, vittumaiselta ja ylivoimaiselta, tein päinvastaisia valintoja kuin aikaisemmin. Aloitin rauhallisesti, Polveni ja selkäni eivät paljoa kestäneet, mutta aloitin pienilla, rauhallisilla kävelylenkeillä ja uinnilla. Poistin ruokavaliostani pizzat, hampparit, limsat, suklaan, karkit, jäätelön ja ällökermamunkit. Myönsin rehellisesti että niiden syömistä en hallinnut ja ne olivat ajamassa minua ennenaikaiseen hautaan. Vaihdoin limsat makukivennäsvesiin, jäätelöt mehujäihin, sipsit ruisleipään, karamellit porkkanaan ja omenaan. Otin lautaselle kotiruokaa kohtuudella ja puolet lautasesta kasviksia. Aina kun herkutteluhimo iski, hain miniporkkanan, luumutomaatin, tai vähäkalorista marjakeittoa -> himo meni ohi. Jatkoin säännölistä liikuntaa kunnon kohentuessa maltilla lisäten. Nykyään mukana myös pyöräily ja kuntosali. Ruokasuunnitelma kehoa kuunnellen. Paino nyt 106. Tahti tasaisen rauhallinen ja olo erinomainen! Voimia Sinulle! =)

Yksinkö sinä muutit ruokavaliota vai muuttiko muut perheenjäsenet samalla?

• 19+16

Menet ravintoterapeutille ja korjaat ruokavaliota. Ja uiminen onnistuu nivelrikkoisellekin.

• kiloa
        3+2 kirjoitti:

Yksinkö sinä muutit ruokavaliota vai muuttiko muut perheenjäsenet samalla?

Oikeastaan koko perheellä oli samoja ongelmia. Aluksi puoliso ei pystynyt "ryhtiliikkeeseen" mutta ajan kanssa myös hänen ajatusmaailmansa ja käyttäytymisensä on muuttunut. En painosta enkä pakota, en ollenkaan. Toinen saa tehdä omat valintansa, mutta tietysti toivon ja tuen, näytän omalla esimerkilläni että muutos on mahdollinen vaikka alkutilanne näyttäisi lohduttomalta (olimme samankokoisia!). Pikkuhiljaa ostoskärryjen ja jääkaapin sisältö on muuttunut, olemme muutaman kerran käyneet yhdessä kävelyllä jne. Ja jonkinverran pystyneet myös puhumaan asioista. Hän on saanut myös painoa pois mukavasti. Nyt näyttää valoisalta ja uskon että kun positiiviset muutokset alkavat tuntua ja näkyä, motivaatiokin kasvaa. Vaatekoot pienenevät, jaksaminen paranee, olo piristyy, muutos on kokonaisvaltainen. Uni on paremmanlaatuista, fyysinen kanssakäyminen sujuu helpommin, kauppalaskut pienenevät ja mieliala paranee. Muutokset ovat hitaita, mutta tällä ajatusmallilla ne ovat pysyviä. En (emme) ole millään kuurilla, vaan muuttamassa pysyvästi elämäntapojamme ja se muokkaa sekä vartaloa että mieltä. Kolme vuotta sitten en olisi jaksanut kävellä 100 metriä, vaan kävin lähikaupassa autolla (hävettää myöntääkin!). Eilen kävelin sauvojen kanssa reipasta vauhtia 10 km ja nautin joka hetkestä eikä edes väsyttänyt vaan päinvastoin "virtaa" tuli lisää. Uskomatonta mutta totta! =)

• paikkakuntasi

dibeteshoitajalta, liikunnanohjaajalta ja varaa aika ravitsemusterapeutille. Pätevä liikunnanohjaaja osaa tehdä henkilökohtaisen suunnitelman, joka huomioi tilanteesi. Liikuntasuunnitelmia tehdään jopa pyörätuolipotilaille ja halvaantuneille, joten älä anna ennakkoluulojesi tai väärän ylpeytesi estää avun vastaanottamisessa. Myönnän että kynnys voi olla hirveä. Itse vastustin em.asioita henkeen ja vereen kunnes olin kuoleman porteilla tai ainakin alottamassa tuskaista loppuelämää liikuntakyvyttömänä ja elämänhaluttomana. Jos olet rehellinen itsellesi, tunnistat ruokavaliosi korjattavat kohdat. Diabeteshoitaja antaa neuvoja terveysasioissa, ravitsemusterapeutti antaa ruokavalio-opastusta ja liikunnanohjaaja antaa suosituksen, joka tod.näk on lähellä seuraavanlaista: sallitut liikuntamuodot: uinti/(vesijumppa), rauhallinen kävely ja kotivoimistelu. Uinti on kaikkein turvallisin nivelille. Kävelymatka voi aluksi olla jotakin 50-1000metrin väliltä kunnosta riippuen. Vaikka sadan metrin kävely 2-5 kertaa vikkossa on hyvä alku vaikka saattaa kuullostaa vaatimattomalta, itse aloitin 150 kiloisena 600metristä... Vaatii aikaa, nöyryyttä ja kärsivällisyyttä, jotta keho, aineenvaihdunta, hapenottokyky ja verenkierto ehtivät sopeutua. Vasta noin puolen vuoden jälkeen sain luvan lisätä matkaa ja kävelytehoa, nykyisin kävelen 10km kaksi kertaa viikossa. Vittumaista mutta tehoaa. Kaikki suositukset ovat kuitenkin yksilökohtaisia ja ammattilaisten ohjeistus on se mitä tulisi noudattaa, edellämainitut ovat minun omia kokemuksia vain... ;-) Helppoa se ei ole mutta mahdollista! Tsemppiä! =)

• mies lihavainen
        19+16 kirjoitti:

Menet ravintoterapeutille ja korjaat ruokavaliota. Ja uiminen onnistuu nivelrikkoisellekin.

on korjattu ajat sitte,mutta ei muutosta painoon. Ainainen nälkä syö miestä,mut ei kiloja. Aika varattu ravitsemusterapeutille,mut parin kk:n päästä aika. Uiminen ei luonaa,kun ei osaa. Nenään jos menee vettä (vähän riittää),niin loppu tulee.

• oikeaa tietoa

Nyt on kirjoittajalla mennyt jotain sekaisin. Liikatoiminnassa koko elimistö käy mahtavilla kierroksilla, mukaanlukien aineenvaihdunta. Kilpirauhasen liikatoimintaa sairastava laihtuu, ei liho. Sinulla on täytynyt olla vajaatoiminta, jos todella kilpirauhanen on lihomisesi syy.

• öhd

Jos vaikka lakkaisit valehtelemasta itsellesi. Kilpparin liikatoiminta nimittäin aiheuttaa painon putoamista. Ei lihomista.

• terveys menee

Juuri tänään punnitsin ennätyksen 163 cm, 80,8 kg, järkyttävää! Haloo, missä mennään, onko ketään kotona, huusin itselleni, kun näin lukemat. Vielä viime alkutalvesta olin 71 kg.
      Olen laihduttanut 3 krt 10-15 kg pois ja joka kerta on kilot tulleet takaisin parin ylimääräisen kilon kanssa.
      En uskonut ikinä painavani yli 80 kg, en ole painanut sitä edes raskausaikoina, mutta näin on vain päässyt nyt käymään. En oikein jaksa uskoa, että enää koskaan näen peilistä tuollaista 60 kg ja rapiat vartaloa, itsehillintä ruoan suhteen on mennyt totaalisesti.

• yhessä ois mukavampi

lähteä yhdessä liikkumaan luontopolulle, pururadalle, punttisalille, rantaraitille, puutarhaan, kaupungille, ihan totta, yhdessä se ois hauskempaa ja toinen toistaan toppuuttelis jätskikioskin edessä, että "Ehei, nytpä ei osteta sitä jättisjäätelöä, vaan keksitään muuta."

• katytoo

Mutta..ja koska sitä yksin joutuu niitä muitakin valintoja tekemään..niin pitäisi oppia ajattelemaan ihan joka kerta ennen kuin jotain harkitsematonta tekee.
        Itse en sorru enää samalla tavalla herkuttelemaan..koska en halua enää koskaan rueta samaan laihdutus urakkaan,(ja koko ikäni olen sitä karkkia puputtanut, tuhansien markkojen/eurojen arvosta).

Lenkillekin olen opetellut lähtemään..ja ihan joka päivä..yksin.
        Ja se on ollut vaikeeta,sillä satun luonnostani olemaan liikuntaa vieroksuvaa tyyppiä.
        Silti..periks en oo antanut..ja ajan myötä liikkumisesta tulee tosi hyvä olotila jota oikeesti kaipaa..olipa sää millainen hyvänsä.

• Arvuuuttaja

Pahimmillaan 165cm/120kg. Nyt tuorein lukema oli 91,7kg.

• Kaljamahan välttänyt

Kaksi vuotta sitten painoin 86kg, ja silloin tajusin, että jotain oli tehtävä, koska verenpaine oli lievästi koholla ja lihoin tasaisesti. Aloitin puntin, jossa olen nyt 2v aikana käynyt 6kk yhteensä (2x3kk jaksot, viimeisin päättyi viime kesäkuussa). Nyt elokuussa tarkoitus aloittaa taas. Paino tällä hetkellä n.81kg (parhaimmillaan oli 77kg samoilla voimatasoilla). Olen siis 20-vuotias mies ja pituutta reilu 185cm. :) En siis itse ole mikään hirveän lihava ollut, koska toimin ajoissa, mutta jos en olisi vieläkään tehnyt mitään koko asian suhteen, niin paino olisi varmasti helposti 100kg . Mitä tästä opimmekaan? TOIMIKAA AJOISSA!

• painoa

Painan tällä hetkellä 112 kg ja pituutta 166 cm. Koskaan en ole vielä laihduttanut, mutta nyt alkaa mitta olla täynnä. Diabetesriski ym. muut sairaudet ovat suvussani riskitekijöinä. Motivaatio laihdutukseen on kyllä kasvanut, mutta nämä ilmat ei ole oikein suosineet liikkumista. Jospa tässä pikku hilja... Onnea ja menestystä kaikille meille laihduttajille.

• painoin...

Minä painoin pahimmillani 105 kg ja pituutta minulla on n.175 cm. Eli aika hurja ylipaino 20 vuotiaalle naiselle. Tänään mittasin painoni JA NYT ON LÄHTENYT 20 KILOA! eli painoa on nyt 84,4! Vielä pitäisi muutama kilo saada pois normaalipainoa ajatellen, mutta olen kyllä todella tyytyväinen jo tämänhetkiseen suoritukseeni.

Salilla on käyty 2-3 kertaa viikossa, lenkkelyä sään ja aikataulujen mukaisesti mahdollisimman paljon, ruokavalion muutos (käskin mieheni viemään kaapeista kaikki mitkä ovat epäterveellistä). En ole mitään nälkäkuureja pitänyt ja välillä on tullut napattua töissäkin muutama keksi suuhun, mutta eiköhän se olekkin aika normaalia, että välillä tulee hieman edes herkuteltua.

Onnea paljon kaikille jotka ovat saaneet painonsa tippumaan! ja tsemppiä kaikille jotka vasta ovat aloittaneet laihduttamaan! Aurinkoisia ja mukavia lenkkipäiviä kaikille!

• mjbgjh,

minä painoin 157, tosin olin viimeisilläni raskaana, nyt 141, bmi 46,6

• --------------------
        mjbgjh, kirjoitti:

minä painoin 157, tosin olin viimeisilläni raskaana, nyt 141, bmi 46,6

kaksosetko sait?

• mjbgjh,
        -------------------- kirjoitti:

kaksosetko sait?

Vain yhden ihanan, mutta Onneksi isosisko ei ole kuin juuri ja juuri vuoden vanhempi, eli mennee tämä pari kaksosista kun saapi jälkimmäinen edellisen pian kasvussa kiinni :)

• fadar
        mjbgjh, kirjoitti:

Vain yhden ihanan, mutta Onneksi isosisko ei ole kuin juuri ja juuri vuoden vanhempi, eli mennee tämä pari kaksosista kun saapi jälkimmäinen edellisen pian kasvussa kiinni :)

Painoin talvella 2008 enimmillään 95kg, se pysäytti ja sai minut liikkumaan. Nykyään mittani ovat 78kg/170cm eli ylipainoa löytyy vieläkin :/. Joudun tarkkailemaan ruokavaliotani erittäin tarkasti ja liikkumaan paljon, mutta terveelliset elämäntavat antavat paljon :). Tsemppiä kaikille laihdutukseen!

• ehhhhe
        -------------------- kirjoitti:

kaksosetko sait?

iha selvät norsukolmoset =)

• Jessamyn*

enimmillään painoin 112 josta laihdutin parissa vuodessa 95 kiloon,siellä sitten keikuin 95-98 kiloa parin vuoden ajan. Nyt otin heinäkuussa itseni niskasta kiinni ja rupesin kunnolla ruokaremontoimaan. Nyt vaaka näyttää 81 eli 14 kiloa mennyt. Päätin että kun 10 kiloa mennyt niin saan hiukan höllätä, kun pääsen sinne 70 kiloon niin lopetan stressaamisen ja en aio kiiruhtaa,aion myös nauttia ja syödä mitä haluan mutta kohtuudella. ja jos huomaan että nousee niin heti taas tiukkaa linjaa. tavoitepaino on siinä 63 kiloa, pituutta 174.

• Vastasin nyt vain

Olen nyt vain eksynyt tälle palstalle, ja tykkään vastata kyselyihin ja galluppeihin. Elikkä olen painanut enimmillään 62,8 kun menin synnytyslaitokselle, sieltä pois lähtiessäni painoin 54 kg, olen 165 cm. Tänä päivänä painan 55-56 kg, ja lapsi on jo aikuinen.

• fghjklkjhfdgh

Olen 168 cm pitkä ja enimmillään olen painanut 65 kg. En kestänyt ulkomuotoani ollenkaa, näytin tätimäiseltä :/ Laihdutin 15 kiloa, nyt painan siis 50 kg. Kesällä painoin pari kiloa vähemmän, mutta nyt paino on noussut. Olen itsevarmempi ja tyytyväisempi itseeni kuin koskaan ennen :)

• xcxcxcx

103kg -> 93kg -> 85kg -> 74kg -> ~81kg (kiitos ruokahalua lisäävien nukahtamislääkkeiden joiden käytön lopetin). Olen 165cm nainen.

Tarkoituksena olisi pudottaa ja kiinteytyä 5kg ensi vuoteen mennessä. Luulisi 10 viikkoa olevan riittävä aika.

• Läski-Kake

Enimmillään jossain 130 kg hujakoilla, pituus 180 cm.
        Nyt oli joku aika sitten 104,7 kg, laihutus jatkuu.
        Tavoite on jouluks päästä 100 kg ja ens kesäks 85 - 90 kg maastoon.

Lopetin kokonaan alkon käytön ja muutenkin vähän tarkistin safka puolta.
        Liikunnan alotin kans taas.

• Läski82
        Läski-Kake kirjoitti:

Enimmillään jossain 130 kg hujakoilla, pituus 180 cm.
        Nyt oli joku aika sitten 104,7 kg, laihutus jatkuu.
        Tavoite on jouluks päästä 100 kg ja ens kesäks 85 - 90 kg maastoon.

Lopetin kokonaan alkon käytön ja muutenkin vähän tarkistin safka puolta.
        Liikunnan alotin kans taas.

Viisi viikkoa sitten 94kg, nyt 89kg. Tavoite normaali, pituutta 169cm. Olen ollut koko elämäni laihiksilla, nyt olen päättänyt onnistua herbalifellä. Tietysti täysivaltainen elämäntapamuutos myös. Hyvin on ainakin tähän asti mennyt :)

• Läski-Kake
        Läski82 kirjoitti:

Viisi viikkoa sitten 94kg, nyt 89kg. Tavoite normaali, pituutta 169cm. Olen ollut koko elämäni laihiksilla, nyt olen päättänyt onnistua herbalifellä. Tietysti täysivaltainen elämäntapamuutos myös. Hyvin on ainakin tähän asti mennyt :)

Tänään oli 103,2 kg :)

• Löböö

Mun paino on nyt 108 ja pituutta 160. Sairastan kilpparin vajaatoimintaa. Minulla on kohonnut verenpaine ja kolesteroli.Munuaisissa munuaiskerässairaus eli en voi käyttää minkäänlaisia pillereitä enkä pulvereita jotka EHKÄ auttais hallitsee painoa.Olen tunnesyöppö (masennus) ja minulla menee limppaa ja karkkia mielettömiä määriä päivässä.Elämä on harmaata ja ruoka lohduttaa.Olen oravanpyörässä ja en pääse sieltä omin avuin pois.Psyyke ei pysty ja fysiikkakin on heikko. Polvet vaivaa ja alaselässä on selkänikaman liukuma joka painaa issiasta eli pitkä seisominen ja pitkä liikkuminen on tosi kivuliasta (ei naurata,ei).
      Kävin arvauskeskuksessa kyselee apua mutta mut ohjattiin terkkarille josta ei ollu apua,lääkäriä ei edes mainittu.Käski noudattaa ruokasuosituksia, hohhoijaa,niiku en niitä jo tietäisi.Onko kellään samanlaista tilannetta? Kuinka tsemppasit itseäsi? Mistä saitte apua jos sitä saitte ja millaisella aikataululla eli menikö vuosia vai kuukausia ennenkuin homma otettiin tosissaan? Kertokaa kaikesta mitä tulee mielen,jostain saattaa löytyä se pieni siemen joka ehkä alkaa itämään. Kiitos jo etukäteen!

• korvauksia odotan

oon painanu enimmilläni 157 kg ja oon 154 cm pitkä eli TOSI lyhyt! tälläkään hetkellä en pääse ylös sängystä ja makaan vaan läppärin vieressä. pojanpoka joutu poraamaan sänkyyn reiän et pystyn paskoo pottaan siihe alle, ja maksan siskon tytölle et käy välillä tyhjentämässä sen ku ei ite oikei nää ylimääräset 110 kg liiku. uskokaa pois ihmiset et aika paska elämä mulla on, älkää ikinä astuko mäkkärin syntiselle ovelle, huonosti käy niinku tästä varmaa ymmärsitte. mut arvatkaa mikä on kaikista paskin juttu!? mä ja mun mies ei enää pystytä '' olee sillei'' ku nää molempien läskit estää tän läheisin fyysisen kanssakäymisen!! nii että muistakaa nuoret: ÄLKÄÄ MENKÖ MÄKKÄRILLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Janna .....

olevasi hauska, niin metsään meni.

Satiiri on vaikea laji ammattikirjoittajillekin. On syytä jättää se niille, jotka osaavat.

Kirjoituksestasi tuli kyllä mieleen se, että onkohan Suomessa niin lihavia, jotka ovat tuolla tavoin sänkyyn sidottuja eli tuohan paino ei siihen riittäisi, mutta sellaisia 250-kiloisia ja yli.

Muualla maailmassahan näitä aina silloin tällöin pulpahtaa julkisuuteen. Esim. tämä maailman lihavin teini Billy, joka jo 19-vuotiaana oli lähes liikuntakyvytön mielisairaan äitinsä takia.

• Minulla näin

Minä olen enimilläni painanut 86kiloa oltuani vain 155cm pitkä. Toivottavasti sinulle tai kellekkään muulle ei käy näin, mutta minä rupesin laihduttamaan syömällä vähemmän. Laihduinkin niin 30kiloa josta eteen päin minulle tuli syömishäiriö joka minulla on ollut nyt noin 4-vuotta. Sen avulla laihduin tosin vielä 10kg, en pysty lopettamaan syömisongelmaani painon takaisin tulon pelossa. painan nyt 46kg pituus 157cm
      En suosittele kenellekkään nopeaa laihduttamista syömällä vähemmän, LIIKKUKAA MYÖS. Minä en näin tehnyt ja jäljellä on riippuvat rinnat ja löysää nahkaa.

• Läski-Kake

102,4 kg oli täänään, eli sillä noin kilo viikossa tahdilla mennään.
        Pääsen tätä tahtia jouluks sataseen, jee.

• JL

Painoin tämän vuoden alussa vielä 85 kg. Pituutta on 168 ja olen mies. Tuo ei vielä hirveästi ole mutta lyhyessä miehessä alkaa jo näkymään.
      Nyt painoa 75 ja painoon olen jo tyytyväinen. Lihaksia haluaisin kehittää hieman että tulisi jäntevyyttä lisää. Paino voi hieman jopa nousta kun nuita läskejä pyrin muuttamaan lihaksiksi.
      Kesäksi rantakuntoon.

• lellura....

Enimmillään oon painanut 64kg ja pituutta löytyy 170cm. Tuosta lukemasta laihdutin n. puolessa vuodessa 48 kiloon nälkiinnyttämällä itseäni. Ei mennyt kovin kauaa kun tuli sitten himo syödä ja paino nousi 10 kiloa todella nopeasti. Siitä laihdutin takaisin tuohon samaan 48 kiloon, kunnes edellinen kuvio taas toistui, mutta nyt oon "järkevöityny" eli en nälkiinnytä itseeni ja paino on tasaantunut 53 kiloon ja se tuntuu ja näyttää hyvältä.

• ajbsgrh

Olen painanut enimmilläni n. 65kg. Pituuteni on 167cm.

• vähä pulleee

Enimmillään 85kg ja alimmillaan 74kg, nyt olen 80kg. Ja pituutta siis 174cm.

• pläski...

muutama vuos sitten 98 kg. Nykyään 67 kg. Ja pituutta 174.

• ASDFGFD

Enimmillään painoin 125 kg ja tänään kävin vaa'alla ja nyt on sitten yksi välitavoite saavutettu, puntari näytti 99 kg. :) Ja pituutta siis 163 cm.

• fdscvxvcx

Onneksi olkoon. Mikä on lopullinen tavoite?

• ASDFGFD

En itse asiassa ole vielä tuota lopullista tavoitetta miettinyt. :) Mutta sanotaan nyt vaikka 80 kg. Se saa nyt alkuun kelvata ja sitten ensi vuonna tähän aikaan sen saavutettuani voin sitten miettiä, että miten siitä sitten jatketaan. :D Mutta todennäköisesti sitten kun tuolla pudotetulla 45 kilolla on tarpeeksi leijunut, niin varmaan sitä koittaa sinne alle 70 kilon päästä.

• gfdgfdvbcfg

Ikää et ole sanonut, mutta mielestäni 60-65 voisi olla ihan realistinen ja järkevä tavoite. Toki tuohon menee varmasti muutama vuosi, mutta jokainen kuukausi hieman keveämpänä.

• gmaill

Enimmillään 115,7 kg ja nyt 96 kg, pituus 168 cm. Laihtuminen on vaan niin hidasta vaikka olen lisäänyt liikuntaa ja parantanut ruokatottumuksiani selvästi. Olen kylläkin kärsinyt ja kärsin yhä jonkinlaisesta syömishäiriöstä vaikka olen jo keski-ikäinen nainen. Välillä ruoka vaan nousee niiiiiiin ykkösasiaksi elämään ja tuo lohtua ja olevinaan vie tuskaa vaikkei se lopulta niin tee vaan lihominen pelkästään lisää sitä tuskaa !!

• sotaronsu

Vaaka tuli ostettua vasta muutama vuosi sitten ja se paljastikin heti huippulukemat 183kg. Pituutta on 181cm ja BMI jotain 50 . Arvelinkin kyllä että tilanne on paha, silläpä ostinkin 200kg vaa'an kaukoviisaana.

Alaspäin ei ole menty mutta ei kyllä ylöskään, nykyään ollaan siellä 170kg tienoilla.

Kiloklubit sun muut on käyty läpi, on vaan jotenkin niin hemmetin hankalaa yksistään itselleen tehdä ruokaa, etenkin kun jos tekee isomman annoksen tulee se tempaistua naamariin yleensä aina samana päivänä. Siispä syön terveellistä mikrosapuskaa joka ei loppupeleissä kyllä ainakaan laihduta. :)

Liikkumistakin koitin 3 viikkoa kävelin arkipäiväisin 4km lenkin vaan se ainoastaan toi isomman ruokahalun

Vaan eipä siinä, haastetta riittää ja vielä se päivä koittaa kun vetäisen armeija kokoa takaisin päälle...

• kijjjji

Enimmillään painanut 69kg, pituutta löytyy 165cm. tuosta pudotin 10kg ennen kuin tulin raskaaksi ja raskauden jäljiltä olen nyt 65kg:ssa.

• Pulleriina

Pituudella 158 painoa pahimmillaan mitattuna oli 182 kiloa. Nyt on laihdutettu 43 kg.. mutta onhan sitä vielä :) Silti joka kilon kanssa olen elänyt täyttä ja onnellista elämää. Totta kai on erilaista onnen tunnetta kun saa tehtyä juttuja joihin ei ole aikoihin kyennyt; kuten nyt vaikka saanut painoa pudotettua.. tai pyöräiltyä, yms.

Itsetuntoa kasvattaa roppakaupalla kyllä. Voisi ajatella äkkiseltään että tuolla painolla sitä vaan makaisi ja puuskuttaisi... mutta itse olen käynyt töissä ja elänyt muutenkin hyvin aktiivista elämää.

• jk

ei ole

• kohden ei koskaan

Ikää on ja painon historiaa. Kaksi raskautta..ei painoissa mukana.
      175 cm pituutta.
      Aikuisikäni painot
      62,5 kg >>> 72 kg > 82 kg > 95 kg >< 83 kg > 90 kg > 87 kg....... 90 kg > 95 kg > 112 kg > 119,6 kg.

Syön olen aina syönyt leipää levite juusto kinkku..
      1-2 kertaa viikossa lakua tai suklaata ei makeita leivonnaisia tai mitään "roskaruokaa"
      Silloin harvoin, kun syön kokonaisen ateria on vatsa pitkään, jopa kaksi päivää, herättämättä mielitekoja..
      Minulla on matala verenpaine ja kolesterooli 4,3
      Jalat ei kestä.
      Läskit ovat turvana en halua huomiota, mutta moni pitää niitä ihmisen mittana en siis ole ihminen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2295
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2188
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1559
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      13
      1464
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      100
      1131
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1067
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      18
      828
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      122
      798
    Aihe