Leipomisohjeita

Ensimmäiset yo-juhla

Meillä on tänä keväänä yo-juhlat. Vieraita tulee noin 35-40 hlöä. Kuivakakut ja jonkun suolaisen piirakan leivon itse. Mutta täytekakut ja voileipäkakut oli tarkoitus tilata valmiina. Voileipäkakkuja en ole koskaan tehnyt. Täytekakkuja olen kyllä leiponut, mutta en ole kovin hyvä niissäkään. Mutta nyt sit kuitenkin 'erehdyin' netissä surffaamaan ja katselemaan esim. voileipäkakkujen ohjeita ja ajattelin kuitenkin itsekin kokeilla. Olisko kellään ehdotuksia, et mikä olis helppo voileipäkakku aloittelijalle ????

Toinen kysymys liittyy täytekakkupohjaan. Onko väliä käyttääkö puolikarkeita vehnäjauhoja vaiko karkeita vehnäjauhoja??? Koska mulla aina tuppaa se täytekakkupohja keskeltä lätsähtämään. Ja jos kuitenkin leipoisin jonkun täytekakun itse. Niin olisko ehdotuksia ?

7

1314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipuri hiiva

      en nyt jaksa mitään reseptiä lähteä etsimään, mutta voileipäkakun tekeminen on aivan äärettömän helppoa!!! Tosi vaikea epäonnistua joten ei missään nimessä kannata ostaa valmiina... sun ei tartte mitään varsinaisesti siihen edes leipoa. leipänä käytät vaikka vaaleaa ja tummempaa paahtoleipää (ESIM 1. kerros vaaleeta, 2. kerros tummaa, 3. kerros vaaleeta). Laitat vaan paahtoleivän palasia (muista poistaa kuivat reunat) vierekkäin, niiden päälle täytettä, toinen kerros leipää, taas täytettä ja vielä kerros leipää päälle. Kakun päälle levität vaikka tuorejuusto-smetanaseoksen ja koristelet. Noita täytteitä löytyy netistä varmasti pilvin pimein, mutta pääasiallisesti on tosi helppoja. Monet aineet vaan sotketaan tehosekoittimessa mössöksi tai vaan kulhossa aineet sekoittamalla ja valmista tulee. Koristeina kannattaa käyttää samoja aineita mitä on käyttäny täytteisiin niin ihmisille ei jää pääraaka-aineet epäselväks. Esim jos teet kakun katkaravuista ja lohesta niin laita niitä kakun päälle tai jos teet vaikka kinkusta ja salamista täytteet niin niitä sitten nätisti myös kakun päälle.. koristeina kannattaa käyttää myös värikkäitä vihanneksia/kasviksia ja yrttejä..

      Tosta täytekakkupohjasta sen verran että itse käytän puolikarkeita vehnäjauhoja mutta en usko sillä olevan paljonkaan väliä.. Enemmän lässähtämiseen vaikuttaa kuohkeus. Vatkaathan munia ja sokeria tarpeeksi? Onhan vaanhto lähes valkoista ja pystyt kirjoittamaan valuvalla taikinalla nimesi vaahdon pintaan? Ethän sotke jauhoja taikinan joukkoon liian rivakasti ja siivilöit ne joukkoon ettei kuohkeus katoa? Onhan kaikkia kakun osia (munat sokeri jauhot) yhtä paljon? mittaa esim kolmessa samankokoisessa lasissa.. Ja Jauhoissa suhde 2/3 vehnäjauhoja 1/3 perunajauhoja ja 1 tl leivinjauhetta? Ja kikka kolmosena sellainen vinkki että jos se pohja pääsee kumminkin lässähtämään niin ei muuta kun kakun keskelle vähän enemmän täytteitä kuin reunoille niin kuoppaa ei huomaa.. myös koristeilla voi vaikuttaa siihen ettei kukaan tajua että kakku on kekskeltä hiukkasen kuopalla... Esim jos laitat marjoja niin pistät vaan vähän korkeamman keon keskelle niin kukaan ei huomaa mitään...

      • Ensimmäiset yo-juhla

        Hei, kiitos kannustuksesta. Ja eikun yrittämään, tuota voileipäkakkua. Ja täytekakkupohjat aion leipoa etukäteen ja pakastaa. Niin kerkeän niitäkin harjoittelemaan. Olen yleensä aina ennen leiponut juhlia edeltävänä iltana ja siinä on kyllä hermot mennyt. Mutta nyt aion leipoa kaikkea valmiiksi hyvissä ajoin ja pakastaa. Ja yritän olla ottamatta paineita. Koska kaikki ovat tuttuja ihmisiä ja ovat jo leipuri 'taitoni' nähneet :-)


      • voileipänen

        huomauttaa, että kannattaa myös kostuttaa niitä leipä kerroksia, vaikkapa kasvisliemellä tms., ja täyttää edellisenä iltana, kääriä tiukkaan kelmuun jääkaappiin ja aamulla vasta päällystää, tulee mehukkaita kakkuja. Siis mikään ei ole niin kaameeta kuin kuiva voileipäkakku:), ei tietty mitenkään lotraamallla kostuttaa, mutta vaikka pullasudilla sivellä sitä kostuketta siihen pinnalle.


      • leipuri hiiva
        voileipänen kirjoitti:

        huomauttaa, että kannattaa myös kostuttaa niitä leipä kerroksia, vaikkapa kasvisliemellä tms., ja täyttää edellisenä iltana, kääriä tiukkaan kelmuun jääkaappiin ja aamulla vasta päällystää, tulee mehukkaita kakkuja. Siis mikään ei ole niin kaameeta kuin kuiva voileipäkakku:), ei tietty mitenkään lotraamallla kostuttaa, mutta vaikka pullasudilla sivellä sitä kostuketta siihen pinnalle.

        joo totta, ihan kaikki vaiheet ei nyt tullut selostettua kun nopeasti kirjoitin.. Hyvä kun voileipänen täydensi!! Noissa netin ohjeissa on varmaan monissa kostuttamisesta ja kelmuttamisesta muistutettu :) onneksi tärkein viesti kävi aloittajalle selväksi eli turha stressata kun etsii vaan ohjeen ja sitä noudattelee.. mitään rakettitiedettä voileipäkakun tekeminen ei onneksi ole :D


    • kakkumami

      Itse teen aina sukujuhliina täytekakun näin: teen 3 kpl kääretorttupohjia (yksi pohja: 4 munaa, 1 juomalasi sokeria, 1 juomalasi gluteenitonat vaaleaa jauhoseosta, 1 tl leivinjauhetta). Niistä kokoan ison nelikulmaisen kaakun. Kuorrutan laktoosittomalla kermalla. Käy keliaakikoille ja laktoosivaivasille ja on kuohkeeta ja hyvää. Ei lässähtele mistään.

    • Täti

      Tee ihmeessä voileipäkakku. Sen tekeminen ei toidellakaan ole vaikeaa, ja netissä on ohjeita pilvin pimein.

      Itse tein viikonloppuna olleisiin perhejuhliin muutaman kakun, ja varsinkin lohivoileipäkakku oli aivan suussa sulava. Löysin ohjeen netistä, ja laitan tässä sinullekin linkin:
      http://juliet.vuodatus.net/blog/category/Voileipäkakut

      Kakun voi tehdä joko suorakaiteen muotoiseksi tai pyöreään vuokaan, jolloin siitä tulee pyöreä.
      Kannattaa miettiä, millaisia tarjoiluastioita on käytössä, ja valita kakun malli sen mukaan ;)

      Onnea yritykseen :)

      • leipuri hiiva

        Olipas muuten aivan uskomattoman upean näköisiä voileipäkakkuja!!!! täytyykin pistää tuo sivusto suosikkeihin ja testata kesällä muutamaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe