Eli mitkä fiilikset kokeessa olleilla?
Itse koin, että kokeen tilastomatikan osuus oli hankalampi kuin esimerkiksi viime vuonna. Lähinnä jäi harmittamaan kun kahdessa tehtävässä tein aivan tyhmän virheen, jotka tulevat pisteitäni vähentämään.. Huolellisempaa tehtävänannon lukua olisi siis kaivattu jännityksestä huolimatta. :( Logiikat olivat mielestäni suht tuttua kauraa, mutta ainakaan itselleni ei jäänyt kunnolla aikaa niiden miettimiseen ja siksi osaan joutui vastaamaan vähän mutu-tuntumalla.. Ylipäätänsä odotin, että koe olisi mennyt paremmin.
Millaisia mietteitä muilla?
psykologian valintakoe 2010
15
1415
Vastaukset
- wxy
Jäi harmittamaan se kolmostehtävä, kun en muistanut tarkoittiko shapiro-wiikin tulos, että normaalijakauma pätee vai nimenomaan että ei päde. Laskin lopulta siinä sekä t-testin että lyhyesti u-testin, koska u-testissä ei ollut sitä merkitsevyyttä 5%:n tarkkuudella, mikä sai epäilemään t-testin olevan oikea. Jälkeenpäin olen aika varma, että u-testillä se olisi kuitenkin pitänyt laskea. U-testistä sain muistaakseni arvon 22.
Entä miten teitte kakkostehtävän, jossa oli niitä reunapisteitä ja se ennustaja? Itse en loppujenlopuksikaan tajunnut, mitä laskussa olisi oikeasti pitänyt laskea, niin laskin vain, mikä on binomitodennäköisyys arvata reunapiste oikein kolme kertaa neljästä, kun ei välittänyt siitä, mitä reittiä pitkin pisteeseen päätyy (ja sain siitä tuloksen tasan 1%, mikä kuulosti kokeessa hyvältä, mutta ei varmasti ole oikein). Toivottavasti tulee edes säälipisteitä.
Muut tehtävät oli aika odotetunlaisia, tosin ykköstehtävässä kesti taas aika kauan.- pyrkyri
Tuo kolmosen Shapiro-Wilkin tulos herätti ihmetystä myös muilla. Testin tuloshan tarkoitti kai sitä, että normaalijakaumaoletus EI olisi ollut voimassa (arvo oli p
- epätoivoinenellu
Mun mielestä oli helpompi koe ku viime vuonna ihan vaan sen takia että oli vain yksi tehtävä aineiston ulkopuolelta ja sekin oli sanallinen eikä graafinen niin kuin viime vuonna. Tilastotieteentehtävät oli myös helpompia ja kokeessa jaetun aineiston lukemiseen ei mennyt niin kauan aikaa. Artikkeli monivalinnat oli tosin vaikeampia ku viime vuonna.
Laskin 1. tehtävässä t-testeilla a:n ja b:n ja sitten muistaakseni käytin korrelaatiota ja t-testiä c:ssä. Tehtävän 2. jätin viimeiseksi enkä oikein tiedä miten se olis pitänyt laskea. Tehtävässä 3. käytin U-testiä.
- voi...!!
itseä vituttaa ankarasti, koska tajusin n. 20 min sitten miten tehtävä 2 olisi pitänyt laskea. ei se vaan eilen tullut mieleen........
- wxy
Miten se kakkostehtävä olisi suunnilleen pitänyt laskea?
- saa nähä kuin käy
Ärsyttää, kun käytin liikaa aikaa alkupään tehtäviin, niin en kerennyt miettiä loppupään monivalintoja kunnolla... Laskin kolmosen olettamalla, että aineisto on normaalijakautunutta, ainakin ajat vaikuttivat normaalijakautuneilta.
- aika loppui kesken
No, joopa kyllä tuli kiire kokeessa ja aineisto sekä logiikka meni osittain arpomalla, kun tuli niin kova kiire, ärsyttävää.. Itse laskin 2-tehtävän ehdollisella todennäköisyydellä ja kolmosen U-testillä, vaikka vastauksen merkitsevyystaso-pyyntö oli ristiriidassa U-testin merkitsevyystason kanssa. Eka tehtävässä käytin t-testejä ja korrelaatiota: käytin riipp-otosten testiä siinä, missä piti vertailla eri ryhmiä ja toist.mittausten testiä siinä missä verrattiin eri mittauskertoja, korrelaatiota käytin niiden jälkeen. Jäin miettimään, että pitikö siinä käyttää tulomom.korrelaatiota vai tehdä jotain ihan muuta.. Mitä piirsitte kuvaan? Itse poimin niistä kahdeksasta laatikosta pyydettyjen mittauskertojen (2. ja 5. mittauskerran) arvot molemmille ryhmille eli piirsin arvot neljästä eri mittauksesta. Kertokaa, miten olette laskeneet ja mitä testejä käyttäneet, please..
- PsykaTsyga
Tuolla näyttäs olevan aika paljon jo keskustelua tarkemmin noista tehtävistä, etenkin kolmosesta:
http://yle.fi/abitreenit/keskustele/viewtopic.php?t=11732&postdays=0&postorder=asc&start=135 - Aika riitti ja hyvin
Ekaa kertaa olin kokeessa ja kokeen nähtyäni ihmettelin, voiko tilasto-osuus oikeasti olla niin helppo vai olenko ymmärtänyt kaiken ihan väärin.
Kakkos tehtävässä laskin reittien mukaan todennäköisyyden arvata oikein ja sen komplementti on arvata väärin. Sitten käytin khiitoiseen-yhteensopivuustestiä eli havaitut frekvenssit olivat 3 kpl oikein ja 1 kpl väärin. Sitten laskin odotetut frekvenssit eli tn arvata oikein kertaa arvausten määrä eli 4 kpl (eli jos tuurilla luki ajatuksia, niin niin monta oikeata pitäisi tulla) ja sama väärille vastauksille. Laskin testi suureen ja näin, että kriittinen arvo oli pienempi eli tyyppi vain leikki lukevansa ajatuksia.
Kolmos tehtävässä jouduin arpomaan, miten päin ne hypoteesit meni eli pitikö tehdä parametrinen vai epäparametrinen testi. Lopulta päädyin, että on paljon ovelampaa laittaa pääsykokelaat tekemään epäparametrinen testi, koska ykköstehtävässä oli jo t-testejä. Koska tehtävssä pyydettiin 5% merkitsevyystasoa ja U-testi antaa vain 1%, niin käytin Krsuskall-Wallisin testiä eli testisuure on H*, koska siitä saa khiitoiseen-taulukosta 5% merkitsevyystason. En muista, mitä sain vastaukseksi.
Artikkeli-osuus oli kyllä vaikea, koska vaihtoehtoja oli monia. Logiikan tehtävä oli aika perus, mutta mietintään meni kyllä aikaa ja sain yhdestä kohdasta, että 1 ja 2 tiedot antavat vastakkaisia tietoja, mikä siis ei ole mahdollista ja siis aivoni löi lukkoon :p
Toivottavasti noista saisi pisteitä enkä olisi möhlinyt ihan koko koetta :P- oi voi
Käytin samaa menetelmää tehtävään 2, koska en keksinyt mitä muuta käyttää. Khii toiseen yhteensopivuustestissä pitäisi kuitenkin muistaakseni jokaisen havaitun frekvenssin olla yli 1 ja 20% frekvensseistä pitäisi olla yli 5 (saatan muistaa väärin). Siinä mielessä testi ei ainakaan olisi sopiva tuohon. Ärsytti kokeessa jo valmiiksii, mutta jotain siihen oli pakko laitta, jos vaikka säälipisteitä saisi?
Saisin mielenrauhan, jos vaan tietäisi miten se olisi kannattanut ratkaista.
Aikaa jäi kyllä hämmentävän paljon. Siksi epäilen että kakkostehtävään olisi pitänyt keksiä vähän jotain enenemmän. Aikaisempina hakuvuosina aika on ollut niin kortilla että hiki on lentänyt. - Peukut pystyyn :)
oi voi kirjoitti:
Käytin samaa menetelmää tehtävään 2, koska en keksinyt mitä muuta käyttää. Khii toiseen yhteensopivuustestissä pitäisi kuitenkin muistaakseni jokaisen havaitun frekvenssin olla yli 1 ja 20% frekvensseistä pitäisi olla yli 5 (saatan muistaa väärin). Siinä mielessä testi ei ainakaan olisi sopiva tuohon. Ärsytti kokeessa jo valmiiksii, mutta jotain siihen oli pakko laitta, jos vaikka säälipisteitä saisi?
Saisin mielenrauhan, jos vaan tietäisi miten se olisi kannattanut ratkaista.
Aikaa jäi kyllä hämmentävän paljon. Siksi epäilen että kakkostehtävään olisi pitänyt keksiä vähän jotain enenemmän. Aikaisempina hakuvuosina aika on ollut niin kortilla että hiki on lentänyt.Muistaakseni tuo yli ykkösen ja 20% yli viitosen koski kontigenssitaulun solujen lukuja, mutta saatan muistaa väärin :p
Toivotaan, että molemmat teki tehtävän oikein ja täydet pisteet tulee ;)
Oikeat ratkaisut kyllä lämmittäisivät mieltä (siis oikeat, ei muiden kokelaiden spekulaatiot tehtävästä), sillä sitten tietäisi onko mitään toivoa tästä(kään) opiskelupaikasta... - plöö
Peukut pystyyn :) kirjoitti:
Muistaakseni tuo yli ykkösen ja 20% yli viitosen koski kontigenssitaulun solujen lukuja, mutta saatan muistaa väärin :p
Toivotaan, että molemmat teki tehtävän oikein ja täydet pisteet tulee ;)
Oikeat ratkaisut kyllä lämmittäisivät mieltä (siis oikeat, ei muiden kokelaiden spekulaatiot tehtävästä), sillä sitten tietäisi onko mitään toivoa tästä(kään) opiskelupaikasta...mä mietin kauan testin valintaa tohon ekaan tehtävään...käytin t-testejä kuten moni muukin keskustelujen perusteella. pohdin kuitenkin siellä kokeessakin sitä, oliko kaikki t-testin oletukset voimassa. eikös tehtävän yksi muuttuja mitannut virheiden lukumäärää? tällöin muuttuja ei kai olisi välimatka-asteikollinen ja t-testin oletukset ei voimassa?
- mfpdevmå
plöö kirjoitti:
mä mietin kauan testin valintaa tohon ekaan tehtävään...käytin t-testejä kuten moni muukin keskustelujen perusteella. pohdin kuitenkin siellä kokeessakin sitä, oliko kaikki t-testin oletukset voimassa. eikös tehtävän yksi muuttuja mitannut virheiden lukumäärää? tällöin muuttuja ei kai olisi välimatka-asteikollinen ja t-testin oletukset ei voimassa?
Lukumäärät mitataan absoluuttisella asteikolla joka on suhdeasteikon erityistapaus elikkä jatkuva muuttuja tuo lukumäärät vaikka onkin diskreetti, joten voi käyttää parametrisia testejä
- Epätoivoinen hakija
Kohta ne tulee!!! Ei kestä enää jännitystä, ku ei oo ketään tuttua, joka vois puhuu siit kokeest, ja täällä ja toisaallakin aika ympäripyöreesti on puhuttu niist tehtävist, mihin haluisin vastauksii :p
Tulis jo niin pääsis tästäkin odottamisen tuskasta... - Ou jee!!!
JEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SE TULI!!!!! PÄÄSY HELSINGIN YLIOPISTOON JA EKALLA YRITTÄMÄLLÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eli joo, kakkos tehtävä näköjään olis pitänyt tehä jollakin muulla kuin khiitoiseen-yhteensopivuustestillä, mutta sainpahan siitä neljä pistettä, mikä on enemmän kuin 80%:lla hakijoista :p Plus olin viel niin hikke, et sain 90,5 pistettä kokeesta eli taulukoist katottuna 99,jotainjotain oli mua huonompia :D
Sori, oon vaan niin onnellinen, ei oo tarkoitus olla ilkee niille, jotka ei tällä kertaa päässeet. Onnea niille ensi kertaan :)
Mutta silti: OON NIIN HYVÄ!!!! :D HAJOTKAA!!!!! xD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612775Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152615Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671575Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56879
- 79875