Miten puutarhaa pitää lannoittaa?

Neuvokaa aloittelija

Toista kesää oma puutarha :) Viime kesänä laitoin nurmikkoa ja kasvimaan, istutin omenapuita jne.
Mitenkäs näitä kaikkia nyt sitten lannoitetaan tänä keväänä? Pitääkö levittää kalkkia...?
Osa nurmikosta on vanhaa, osa siis uutta. Jotain merileväkanankakkaa on varastossa, mutta ei oikein käsitystä miten paljon ja mitä laitetaan kasvimaalle ja kukkapenkkeihin ja nurmikolle??

3

1064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tant Grön

      Lannoittamisessa on yksi nyrkkisääntö: ole pihi :)

      Kalkitus nurmikolle tehdään keväällä, siis sen ollessa märkä syystä, että silloin kalkki imeytyy parhaiten ennen kasvukauden alkua.Sen suhteen ei tarvitse olla joka kesä huolissaan. Jotkut eivät kalkitse koskaan.

      Nurmikon lannoittamiseen on omat lannoitteensa, jos haluat käyttää kemiallisia lannoitteita ja hävittää sammalet yms. Joten kiertely puutarhaliikkeen lannoitepakkauksien äärellä saattaisi auttaa eniten.

      Mainitsemasi merileväkanankakka on erinomainen kukkiville kasveille eli lannoita nyt, parhaimman kukinnan aikaan ja syksyllä. Lue lannoitusmäärät purkin kyljestä, mutta suosittelen siinäkin pihistelemään.

      Anna omenapuiden olla rauhassa, mutta tässäkin on useampia koulukuntia.

      Kasvimaasta en osaa tarkkaan sanoa, koska itse käytän pieneen kasvimaahani uutta multaa ja hepan peetä (palanutta). Kesällä katan sen nurmikon leikkuujätteillä ( antaa typpeä, jota kasvukaudella tarvitaan).

      Toivotaan, että saat lisää vastauksia. Lannoittaminen on yksi vahvojakin mielipiteitä herättävä asia ja koska olen itse liiallista lannoittamista vastaan en ehkä ole paras neuvomaan. Huomasin vain vuosien varrella, että osa koristekasveistani lakkasi kukkimasta liialla lannoituksella ja opin sen vuoksi varovaiseksi.Jotkut taas uskovat lannoittamiseen koko sydämestään ja hölväävät niitä urakalla :)

      • Hansssu

        ja tuo nurmikon leikkuujäte ei sitten ole aiheuttanut sitä, että alkaa kasvaa nurmea?
        Kun siitäkin näkee varoitettavan, ettei kannattaisi laittaa jos ei halua loppukesää kitkeä.


      • 50vuoden kokemus
        Hansssu kirjoitti:

        ja tuo nurmikon leikkuujäte ei sitten ole aiheuttanut sitä, että alkaa kasvaa nurmea?
        Kun siitäkin näkee varoitettavan, ettei kannattaisi laittaa jos ei halua loppukesää kitkeä.

        Käytän aina leikkuujätteet kasvimaalle. Esim. sipuli hyötyy siitä.
        Estää rikkakasvien pääsyn maahan juurtumaan ja estää entisten kasvun. Laitetaan noin 10cm vahvuisesti.
        Viherlannoitusta ei anneta enää elokuulla, että kasvit alkaa tuuleentumaan. Eikä mitään typpipitoista lantaa silloin ,vain syyslantaa joka valmistaa kasvia talveen ja seuraavan vuoden satoon.

        Leikkuujäte on siis typpilannoite. Apteekista ostettavalla lakmuspaperilla näkee tarviiko kalkkia.
        Yleensä maa on liian hapan. Silloin siinä olevat ravinteet ei pääse kasvin käyttöön, vaikka on myös happamassa maassa viihtyviä kasveja kuten alppiruusut,ja mustikka.
        Itse käytän myös koivupuuntuhkan leivin uunista esim. marjapensaille ja sipulimaalle.
        Tuhkaa ei perunalle.
        Jos käyttää konpostia silloin pitää kalkita, komposti happamoittaa maata. Olki- ja oksakate syö typpeä joten niihin typpilannoteita lisää.
        Typpi kasvattaa rehevyyttä ja kukat ei kuki silloin, että tämä lannoittaminen on sellaista taiteen ja kokemuksen tulosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      68
      1354
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1042
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      52
      889
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      828
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      84
      784
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      780
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      690
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      32
      690
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      673
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      645
    Aihe