HEI KAIKKI LIIKETALOUTTA OPISKELEVAT TAI JO VALMISTUNEET!

Bisnestyttö

Täällä kirjoittelee tyttö, joka sai nyt kutsun liiketalouden valintakokeeseen. Liiketalous tuntuu minulle erityisen mielenkiintoiselta, ja toivonkin kovasti, että pääsisisin SAMK:iin (Satakunnan Ammattikorkeakouluun) sitä nyt syksyllä opiskelemaan.

Te, jotka opiskelette tällä hetkellä liiketaloutta SAMK:issa TAI MISSÄ TAHANSA AMMATTIKORKEAKOULUSSA, tai olette jo valmistuneet, voisitteko kuvailla vähän opiskeluvuosianne? Miten opiskelu sujui? Minkälaisella pohjakoulutuksella lähdit lukemaan ammattikorkeakouluun liiketaloutta? Mikä yllätti opiskelussa? Mikä oli vaikeaa/helppoa? Jne!

Kiitos jo etukäteen! :) Olisin tosi kiitollinen, jos joku jaksaisi kertoa kokemuksistaan! :)

18

1963

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bisnestyttö

Niin ja totta kai minua kiinnostaa sitten myös työllistymisenne opiskelujen jälkeen!

• puolapuu

Mihin yksikköön hait?

Sain myös kutsun tänään pääsykokeisiin, eniten ehkä se matematiikan osio jännittää.

• dffdf

Apua, miksei minulle ole vielä tullut valintakoekutsua?? :/

• ...........

Tradenomeja on kuule prisman kassat täynnä ja rinnastetaan merkonomin tutkintoon tai merkonomit nykyisin varmaa työskentelee siivoojina.
      Työttömänä myös paljon tradenomeja, huonoja hommia ja määräaikaisia sopimuksia.

Jos jotain hyvää niin helppo koulu ja sen voi suorittaa helposti 2,5 tai 3 vuodessa. Olen itse ajellut käydä nyt vielä sen ylemmän amk-tutkinnonkin, mut en tiedä onks siinä mitää järkeä, siis jos en pääse kauppakorkeaa tai vaihda alaa.

Eli toisaalta tradenomin paperit voi repiä ja heittää roskiin. Opetus on yleispätevää jorinaa josta tuskin työelämässä on hyötyä, paitsi englanti, kymmensormi järjestelmä ja officen ohjelmien käyttö, tietty voit oppia nuokin muualla. Kivaa. Menkään vaan sinne laumoittain, eihän tradenomeista ole ku joka toinen työttömänä!

• kevään ylioppilas

Lisää kokemuksia, mieluummin positiivisempia joltain vähemmän elämäänsä kyllästyneeltä tradenomilta.

Itse olen tänä keväänä menossa liiketalouden pääsykokeeseen ensimmäistä kertaa.

• 15+18
        kevään ylioppilas kirjoitti:

Lisää kokemuksia, mieluummin positiivisempia joltain vähemmän elämäänsä kyllästyneeltä tradenomilta.

Itse olen tänä keväänä menossa liiketalouden pääsykokeeseen ensimmäistä kertaa.

Joo oon samaa mieltä että tradenomeja on liikaa. Tästä johtuen oon kahden vaiheilla pyrkiskö uudestaan kouluun vai ei.

• .

Valmistuin 2008 (PKAMK), mutta vaihdoin nyt tammikuussa terveyspuolen opiskeluihin. Pohjana oli lukio/yo, lyhyt matikka, keskinkertainen kielissä. Ehkä yllätti se, että miten paljon käytettiinkään aikaa ryhmä-/tiimityöskentelyyn. Minulle vaikeinta olivat jotkin taloushallinnon kurssit ja kansantalous. Suhteita ja työkokemusta kannattaa rakentaa jo opiskeluiden aikana, koska muuten on vaikeaa saada töitä.

• mimmiliisa

Itse hain tradenomiksi liiketalouteen Metropoliaan, Tampereelle, Leppävaaraan ja Turkuun, mutta ei vielä tullut pääsykoekutsua. :oo Eikös kaikki hakukelpoiset pitäisi kutsua, eli käytännössä kaikki?

• aikuinen............
        mimmiliisa kirjoitti:

Itse hain tradenomiksi liiketalouteen Metropoliaan, Tampereelle, Leppävaaraan ja Turkuun, mutta ei vielä tullut pääsykoekutsua. :oo Eikös kaikki hakukelpoiset pitäisi kutsua, eli käytännössä kaikki?

hain aikuispuolelle metropoliaan, liiketalouteen... ei vieläkään kutsua tullut!!!??? ja joo, kaikki hakukelpoiset pitäisi kutsua? huomista odotellessa,, pelkäänpä vain, että mokasinko haussa jotain?

• --
        aikuinen............ kirjoitti:

hain aikuispuolelle metropoliaan, liiketalouteen... ei vieläkään kutsua tullut!!!??? ja joo, kaikki hakukelpoiset pitäisi kutsua? huomista odotellessa,, pelkäänpä vain, että mokasinko haussa jotain?

Kyllä koko amk on huuhaata. Te jotka pelkäätte, että, ette pääse kouluun, niin kerrottakoon pelon olevan turhaa. Normaalikuntoinen terve ihminen pääsee sisään amkin liiketalouteen heittämällä. Ei paljon tarvitse lukea.

Jos vähänkään halua päästä, eteenpäin ei muuta kun yliopistoon mars.

Työllistysnäkymät tradenomailla lähentelevät nollaa.

• jotain aivan muuta..
        -- kirjoitti:

Kyllä koko amk on huuhaata. Te jotka pelkäätte, että, ette pääse kouluun, niin kerrottakoon pelon olevan turhaa. Normaalikuntoinen terve ihminen pääsee sisään amkin liiketalouteen heittämällä. Ei paljon tarvitse lukea.

Jos vähänkään halua päästä, eteenpäin ei muuta kun yliopistoon mars.

Työllistysnäkymät tradenomailla lähentelevät nollaa.

Pari aikaisempaa kirjoittajaa ovat valitettavasti oikeassa, vaikka vähän kärkkäästi muotoilivatkin asiansa. Liiketaloutta opiskelee aivan liian suuri määrä nuoria. Työllistymistilanne juuri oman alan hommiin on surkea ja monet löytävätkin yleispätevällä todistuksellaan sellaisia töitä, jotka ovat vain vähän sinne päin mitä haaveissa oli. Tällä hetkellä kukaan luokkakavereistani ei ole alan hommissa, hyvin työllistettyinä kuitenkin, mutta tekevät toimistoassarin juttuja ja ovat mukana kuka missäkin projektissa.

Itse luin Haaga-Heliassa mainontaa ja yritysviestintää. Olin yllättynyt miten paljon koulutus tuntui lukion jatkumolta. Pari ekaa vuotta meni oikeastaan vain matikkaa, kieliä ja joitain ns. kunnon kursseja. Yrittäjyysopintoja oli mielestäni aivan liikaa, ottaen huomioon kuinka moni todellisuudessa perustaa oman yrityksen. Paljon oli myös ryhmätöitä, projekteja, esitelmiä... Itselleni olisi sopinut mainiosti, jos töitä olisi tehty välillä itsenäisesti, mutta opettajat suosivat ryhmätyöskentelyä. Ensimmäisenä vuotena tentit olivat pääasiassa kirja- ja ryhmätenttejä, ja niistä pääsi rutiinilukemisella läpi ja sai vieläpä helposti hyviä arvosanoja. Myöhemmin joillakin kursseilla arvostelu painottui nimenomaan tehtyihin töihin, eikä tenttejä edes pidetty.

Hyvää koulussa oli kansainvälisyyteen kannustaminen. Vaihtoon lähteminen on helppoa, vaikkakin ulkomailla vietetty aika oli pääsääntöisesti vain yhden lukukauden mittainen, eli noin 4-5kk. Suomen, ruotsin ja englannin lisäksi oli pari pakollista kurssia kolmannesta ulkomaisesta kielestä. Sen sai valita itse.

Pääsykokeista muistan sen verran, että oli kielten kokeet, joitain luetunymmärtämisiä jne. hyvin lukiokoetehtävien kaltaisia, matikan tehtäviä (lähinnä prosenttilaskuja) joku suomenkielinen essee tai pari ja sitten katsottiin joku video, mistä oli sitten kysymyksiä. Lisäksi kaikki haastateltiin lyhyesti erillisessä luokkahuoneessa. Kysymykset olivat hyvin helppoja ja lisäksi kysyttiin vielä jotain englanniksikin.
        Tuosta koko päivästä selvisi hyvin maalaisjärjellä, 19-vuotiaan yleissivistyksellä ja normaalilla lukiotaustalla. Sisään otettiin eri linjoille yhteensä reilu sata, olin viidenneksi paras sisäänpäässyt. Hakijoita oli silloin kaikkiaan tuhat. Ottaen huomioon etten ollut mikään L:n oppilas lukiossa, voi päätellä tason. Osa tietenkin oli hakenut myös yliopistoon, kauppikseen jne. ja pääsikin sisälle, eikä aloittanut opiskelua laisinkaan tai lopetti seuraavana talvena tai syksynä päästyään toiseen kouluun.

Yhdellekään luovalle sielulle en liiketaloutta suosittele. Itsekin löysin oman juttuni aivan muualta ja vasta monta vuotta myöhemmin. Jos ei ole aivan selvillä mitä haluaa tehdä, eikä välivuosi kiinnosta, voi liiketalouden opinnot olla hyväkin vaihtoehto. Ja joillakin voi olla kutsumus toimisto- tai pankkitöihin ja vastaaviin... Itselläni esimerkiksi sana: "rahoitus" nostaa edelleen niskakarvat pystyyn.

• jotain aivan muuta
        jotain aivan muuta.. kirjoitti:

Pari aikaisempaa kirjoittajaa ovat valitettavasti oikeassa, vaikka vähän kärkkäästi muotoilivatkin asiansa. Liiketaloutta opiskelee aivan liian suuri määrä nuoria. Työllistymistilanne juuri oman alan hommiin on surkea ja monet löytävätkin yleispätevällä todistuksellaan sellaisia töitä, jotka ovat vain vähän sinne päin mitä haaveissa oli. Tällä hetkellä kukaan luokkakavereistani ei ole alan hommissa, hyvin työllistettyinä kuitenkin, mutta tekevät toimistoassarin juttuja ja ovat mukana kuka missäkin projektissa.

Itse luin Haaga-Heliassa mainontaa ja yritysviestintää. Olin yllättynyt miten paljon koulutus tuntui lukion jatkumolta. Pari ekaa vuotta meni oikeastaan vain matikkaa, kieliä ja joitain ns. kunnon kursseja. Yrittäjyysopintoja oli mielestäni aivan liikaa, ottaen huomioon kuinka moni todellisuudessa perustaa oman yrityksen. Paljon oli myös ryhmätöitä, projekteja, esitelmiä... Itselleni olisi sopinut mainiosti, jos töitä olisi tehty välillä itsenäisesti, mutta opettajat suosivat ryhmätyöskentelyä. Ensimmäisenä vuotena tentit olivat pääasiassa kirja- ja ryhmätenttejä, ja niistä pääsi rutiinilukemisella läpi ja sai vieläpä helposti hyviä arvosanoja. Myöhemmin joillakin kursseilla arvostelu painottui nimenomaan tehtyihin töihin, eikä tenttejä edes pidetty.

Hyvää koulussa oli kansainvälisyyteen kannustaminen. Vaihtoon lähteminen on helppoa, vaikkakin ulkomailla vietetty aika oli pääsääntöisesti vain yhden lukukauden mittainen, eli noin 4-5kk. Suomen, ruotsin ja englannin lisäksi oli pari pakollista kurssia kolmannesta ulkomaisesta kielestä. Sen sai valita itse.

Pääsykokeista muistan sen verran, että oli kielten kokeet, joitain luetunymmärtämisiä jne. hyvin lukiokoetehtävien kaltaisia, matikan tehtäviä (lähinnä prosenttilaskuja) joku suomenkielinen essee tai pari ja sitten katsottiin joku video, mistä oli sitten kysymyksiä. Lisäksi kaikki haastateltiin lyhyesti erillisessä luokkahuoneessa. Kysymykset olivat hyvin helppoja ja lisäksi kysyttiin vielä jotain englanniksikin.
        Tuosta koko päivästä selvisi hyvin maalaisjärjellä, 19-vuotiaan yleissivistyksellä ja normaalilla lukiotaustalla. Sisään otettiin eri linjoille yhteensä reilu sata, olin viidenneksi paras sisäänpäässyt. Hakijoita oli silloin kaikkiaan tuhat. Ottaen huomioon etten ollut mikään L:n oppilas lukiossa, voi päätellä tason. Osa tietenkin oli hakenut myös yliopistoon, kauppikseen jne. ja pääsikin sisälle, eikä aloittanut opiskelua laisinkaan tai lopetti seuraavana talvena tai syksynä päästyään toiseen kouluun.

Yhdellekään luovalle sielulle en liiketaloutta suosittele. Itsekin löysin oman juttuni aivan muualta ja vasta monta vuotta myöhemmin. Jos ei ole aivan selvillä mitä haluaa tehdä, eikä välivuosi kiinnosta, voi liiketalouden opinnot olla hyväkin vaihtoehto. Ja joillakin voi olla kutsumus toimisto- tai pankkitöihin ja vastaaviin... Itselläni esimerkiksi sana: "rahoitus" nostaa edelleen niskakarvat pystyyn.

Niin ja jatkaisin tuota aikaisempaa pitkää vuodatustani vielä tiivistellysti näin:

Liiketaloudessa, tai ainakin mainonnan ja yritysviestinnän opiskelussa hyvää oli:
        valinnanvapaus ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen, laaja-alaisuus (joskin monesta asiasta opimme vain vähän pintaa), suuntautumisen valitseminen vasta ensimmäisen vuoden jälkeen, pari mukavaa opettajaa ja pari pätevää myöskin, ryhmätyötaitojen kartuttaminen, vaihtarimahdollisuus ja siihen kannustaminen, kielten opiskelussa paljon vaihtoehtoja, välittävä tutor-opettaja

huonoa oli: tunne, ettei näiden opiskeluvuosien jälkeen oikeastaan tiedä tarpeeksi saadakseen tai ansaitakseen oman alan töitä, pintapuolinen opiskelu, lukiomaisuus, kaiken luovan puuttuminen, huono taso, terveen kilpailun puute, opiskelijoihin kesken kaiken iskenyt laiskistuminen (ihan sama, kunhan läpi menee-ajattelu)

Tällaisiä tuli mieleen.

• Turha tradenomi

10 vuotta sitten valmistunut, päivääkään en ole tehnyt koulutusta vastaavaa työtä. Ei mitään toivoa päästä töihin. TEM:n tilaston mukaan toimistoalan työttömyys on kaikkein huonoin yhdessä rakennusalan kanssa.

Tradenomeja on niin paljon, mikä on demarien syytä, että vaikka laukeaisi millainen eläkepommi, niin kaikki eivät varmasti töihin pääse, kun samaan aikaan taloudellinen toiminta siirtyy vauhdilla pois Suomesta tai lakkaa kokonaan.

En tiedä, onko vanhoilla opiskelukokemuksillani paljonkaan arvoa - koulutus lienee muuttunut 1990-luvun lopulta... Itselleni ei oikein mikään ollut vaikeaa ja keskiarvo oli neljän yläpuolella, peruskoulupohjalta, eli kumoan toisessa ketjussa esitetyn väitteen, että kaikki lukiota käymättömät ovat automaattisesti "huonoa ainesta"!

Valitettavasti minullakaan ei ole paljon hyvää sanottavaa, mutta jos liiketalous sinua kiinnostaa, opiskele toki alaa. Toivotan sinulle onnea ja menestystä! Ehkä pärjäät elämässä minua paremmin.

No sen verran voin sanoa jotain positiivista, että ainakin meillä Mikkelin amk:ssa opetus oli hyvätasoista ja sisältö laadukasta - vaikka eihän minulla ole vertailukohtaa. Viihdyin MAMK:ssa erinomaisesti ja nautin opiskeluajastani!

• Studerande

Tradenomi on käypää kamaa monella eri alalla suuntautumisesta riippuen. Työllistymisnäkymät on ihan yhtä hyvät kun monella muulla alalla. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää työharjoittelupaikan valintaan, ja valita yritys jossa voisi kuvitella työskentelevänsä ainakin kaksi seuraavaa vuotta. Hyvin usein opiskelija palkataan työharjoittelupaikkaan valmistumisen jälkeen. Työharjoittelussa ei kannata lusmuilla, vaan näyttää kaikki osaaminen ja jopa vähän enemmän. Jotain sellaista, mikä antaa lisäarvoa työnantajalle.

Kyllä hyvälle työntekijälle töitä riittää. Totuushan on, että työmarkkinoilla parhaat ihmiset palkataan. Jos olet käynyt koulun asenteella, että mennään siitä mistä aita on matalin, se asenne näkyy myös työhaastattelussa. Itsensä jatkuvaan kehittämiseen tähtäävät ihmiset, joilla on kunnon draivi päällä, saa ihan varmasti töitä.

Niin, ja siis pidä mielessä se työharjoittelu. Tulevaisuuden suunnittelu kannattaa aloittaa samalla kuin opiskelutkin. Seuraile, millaisia työpaikkoja missäkin yrityksessä on tarjolla. Sitten kun on aika työharjoitteluun, sinulla on valmis idea siitä minne hakea.

Tradenomin tutkinto on lain mukaan yhdenvertainen alemman kaupallisen yliopistotutkinnon kanssa, ja antaa siten pätevyyden esim. moneen julkiseen virkaan. Ja yliopistosta puheen ollen, kyllä niitä KTM:ta on kortistossa ihan yhtä lailla.

• -

Monet tässä mailmassa liikeelämässä menestyneet tuttuni nauravat tradenomi koulutukselle. He rinnastavat tutkinnon merkonomintutkintoon ja sitä kautta työttömyyskortistoon. Toki nämä henkilöt eivät ole olleet päivääkään työttömänä.

Koulusta, ette saa muuta, kun valmiuden hakea tietoa, kun sitä tarvitsette. Kerrottakoon, että itse olen pettyntyt amk:n tasoon. tuttavapiirissä on myös yliopisto ihmisä ja heidän tehtävnsä ovat huomattavasti vaikeampia. Eräs, joka kirjoitti matematiikasta E:n opiskelee nyt yliopistossa, koska vaativa matematiikka kiinnostaa.

Meni yliopistoon, koska tiesi amk:n olevan pellen hommaa. Amkissa ei mistään aineesta kannata ottaa 4 huonompaa. Aina parempi, jos 5

• levitön
        - kirjoitti:

Monet tässä mailmassa liikeelämässä menestyneet tuttuni nauravat tradenomi koulutukselle. He rinnastavat tutkinnon merkonomintutkintoon ja sitä kautta työttömyyskortistoon. Toki nämä henkilöt eivät ole olleet päivääkään työttömänä.

Koulusta, ette saa muuta, kun valmiuden hakea tietoa, kun sitä tarvitsette. Kerrottakoon, että itse olen pettyntyt amk:n tasoon. tuttavapiirissä on myös yliopisto ihmisä ja heidän tehtävnsä ovat huomattavasti vaikeampia. Eräs, joka kirjoitti matematiikasta E:n opiskelee nyt yliopistossa, koska vaativa matematiikka kiinnostaa.

Meni yliopistoon, koska tiesi amk:n olevan pellen hommaa. Amkissa ei mistään aineesta kannata ottaa 4 huonompaa. Aina parempi, jos 5

Jos halua haastetta ja hyvät paperit amk:sta täytyy siihen tehdä paljon töitä, lähes notkumallakin voi päästä läpi, mutta ylempään amk tutkintoon on turha tähdätä jos opinnäytetyö on luokkaa hyväksytty, opinnäytteen arvosana vaikuttaa kokonaispisteisiin, jos haluaa jatkaa ylempään tutkintoon. Monella oli aikamoisia vaikeuksia, etenki ylioppilailla joille lyötiin kirjanpidon opiskelua eteen, lukivat vain sen mitä oli pakko ja rämpivät tenteistä läpi ja panostivat kielten opiskeluun, hyvä siinä mielessä, että voi hieman kiertää niitä aineita, jotka kokee itselle hakalaksi, siis jos meinaa hyvät paperit töitä saa tehdä rutkasti ja omia aivoja täytyy käyttää, amk:ssa ei pelkällä aineiden kirjottelulla ja ulkoluvulla pärjää.

• tradenomi
        - kirjoitti:

tyyppi, joka opiskeli yhtä vuotta alempana, osin samoja valinnaisia kun joitain järjestetään vain joka toinen vuosi. Keskiarvo lähellä 5, itsellä "vain" 4. Mutta ei tämä tyyppi töissä pystynyt tekemään juuri mitään sellaista, mihin ei kirjoista vastausta löytynyt. Oli sitten toinenkin vitosen opiskelija omassa ryhmässäni ja hän on taidoiltaan kymmenen kertaa tuo työkaverinani ollut tyyppi. Työkaverista tuli paljon asiakasvalituksia. Eli ne numerot ei niin paljon kerro, joidenkin osalta ne kertovat sen paljonko on luettu, ei sitä, paljonko oikeasti osaa. Jotkut saavat hyviä numeroita vähemmällä kuin toiset.

• Anonyymi

Siitäpä se alkaa, Liiketalouden musta puoli, mustavalkoisia kengin.

En tiedä miten eri uskontokunnat saa vapaasti mellastaa opintojen alla.
      Niitä tahtoo eteiseen tulla vajaalla Netillään YouTube osuus jo silloin kun ne saapuu Tasoa kouluampumiset ja muut vakavat väkivallan ongelmat.
      Käveseivät vaan katsomassa, ja lähtevät pois pitää tästä lähteä suku kertaa, joka juhlassa sen jälkeen kun liiketalouden äiti ja isä loppu kaneetin saa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe