Tradenomin pääsykokeen matematiikka

Jonna..

Elikkä minkälainen on tuon matematiikan "kokeen" taso on Tradenomiksi hakeville amk:ssa.
Itse olen surkea matematiikassa, amiksessa matikan numeroni oli 1. Joten minkälaisia tehtäviä ko. pääsykokeessa on noin suurinpiirtein?

54

19833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös tradenomiksi

      Tässä on vuoden 2006 pääsykoe, http://www.koearkisto.com/kokeet/amkvalintakokeet/LIIKETALOUS2006.pdf

      sen matemaatiikkaosasta saat aika paljon esimakua siitä, minkä tasoinen koe varmaankin on tänäkin vuonna. Itse yllätyin hieman että se on noinkin haastava, että toivottavasti et masennu.
      Laskinta ei kokeessa siis saa käyttää, joten olen tässä muistellut jakokulman käyttöä ja allekkain kertomista paperilla.

      Itse olen nyt ensimmäistä kertaa menossa liiketalouden pääsykokeeseen.

      • ...

        No voi perse. huoh


      • Qverty
        ... kirjoitti:

        No voi perse. huoh

        asioita pääsykokeessa testataan. Periaatteena voin sanoa, että jos et pääsykokeen laskuja osaa laskea, sinulla tulisi muutenkin olemaan vaikeaa tradenomina työelämässä, sen verran peruslaskuja nuo ovat. Ne vastaavat tasoltaan lukion lyhyen oppimäärän matikkaa.. Jos ihan perus x:t ja y:t osaat lausekkeesta selvittää niin tulet pärjäämään kokeessa :) Nimimerkillä tradenomin paperit käteen kuukauden päästä...


      • karhunvatukkaa
        Qverty kirjoitti:

        asioita pääsykokeessa testataan. Periaatteena voin sanoa, että jos et pääsykokeen laskuja osaa laskea, sinulla tulisi muutenkin olemaan vaikeaa tradenomina työelämässä, sen verran peruslaskuja nuo ovat. Ne vastaavat tasoltaan lukion lyhyen oppimäärän matikkaa.. Jos ihan perus x:t ja y:t osaat lausekkeesta selvittää niin tulet pärjäämään kokeessa :) Nimimerkillä tradenomin paperit käteen kuukauden päästä...

        tuo linkki ei kyllä toimi :/ oon aiemmin selaillu noita vanhoja pääsykokeita läpi just tolta sivulta mut enää ei onnistu: < huolettaa se matikka! mitä luulette, pärjääkö matikkaosiossa jos on lyhyestä matikasta 7 ? Ne jotku päättelytehtävät ainaki huolestuttaa. ja etenki se aikaraja!


      • mavaan2
        karhunvatukkaa kirjoitti:

        tuo linkki ei kyllä toimi :/ oon aiemmin selaillu noita vanhoja pääsykokeita läpi just tolta sivulta mut enää ei onnistu: < huolettaa se matikka! mitä luulette, pärjääkö matikkaosiossa jos on lyhyestä matikasta 7 ? Ne jotku päättelytehtävät ainaki huolestuttaa. ja etenki se aikaraja!

        KAIKKI ON AINA NIIN SUHTEELLISTA MIKÄ ONKO HELPPOA VAI EI MUTTA.. Sen verta sanon kun molemmissa kokeissa olen käynyt sekä liiketalouden että tekniikan niin liiketalouden matematiikka on palikka-matikkaa verrattuna vaik tekniikan kokeen matikkaosioon. Sen kuitenkin sanon omasta puolestani että itselleni matikka ei ole koskaan ollut maailman vaikein asia ja näimpä liiketalouden matikka on peruskamaa. Kokeessa on muistaakseni 4 vaihtoehtoa et käytännössä voi vähän suplia vastauksensa kanssa.. Tietenkin jos amitsusta on saanu 1 matikasta. Voihan se olla siinä ja siinä kuinka ilman treeniä liiketalouden matikasta pärjää. Mutta yhtä kaikki ei kannata liikaa stressata näistä lukuhommista ylipäätään. Ei niissä kysytä mitään mitä ei pääsykoemateriaalissa ois ollut. Jos suunnilleen luulee sisäistävänsä mitä teksti pitää sisällään niin pärjää varmasti. Tuntuu et moni stressaa hengiltä itsensä jo ennen koetta.. Karkas aihe. Piti vain vastata tuohon matikkaan. Mut perusmatikkaa siis. Prosenttilaskuja jne. ei niitä nyt arvaamalla hyviä pisteitä saa mut jos joku käsitys prosenttilaskuista. Ei pitäis olla ongelmaa ja jos on ongelmaa. Ja siitä jää kiinni läpipääseminen oisko aihetta kysyä sit onko ala edes oikea? :) JA jos nyt matikka tuottaa niin paljon ongelmia. Muistaakseni joskus nuorisopuolelen kokees ei kuitenkaan ollut kuin 10 tehtävää eli 10 pistettä 100 pisteestä vaikutti matikka.. Sit otatte muilla osa-aluilla kiini jos siinä annatte liikaa "tasoitusta" Tsemiä vaan kaikille!!!


      • jaiiiks

        Voi ei... Itselläni lukiossa lyhyen matikan numerot vaihteli 10 - 7 välillä, mutta nyt kun yhden välivuoden olen tässä pitänyt ja abivuotenakaan ei enää matematiikkaa ollut (en kirjoittanut sitä), niin en kyllä muista yhtään miten tuollaiset laskut lasketaan! Miten tämä voi olla mahdollista?? Ihan peruslaskujahan nuo tosiaan on, pitäis kyllä osata. Ei tarvis ku kerran nähdä kaavat niin kyllä palautuis mieleen.. Mistähän löytäisin niitä, kun kaikki lukiokirjatkin on myyty? :S Niin ja tosiaan, koko yläasteen ja lukion oon tottunut laskinta käyttämään yksinkertaisissakin laskuissa niin kyllä on vaikeaa laskea päässä..

        Voi himputti sentään, enään pari päivää aikaa kokeisiin... Nyt alko kyllä jännittämään miten käy!


      • jaiiiks
        jaiiiks kirjoitti:

        Voi ei... Itselläni lukiossa lyhyen matikan numerot vaihteli 10 - 7 välillä, mutta nyt kun yhden välivuoden olen tässä pitänyt ja abivuotenakaan ei enää matematiikkaa ollut (en kirjoittanut sitä), niin en kyllä muista yhtään miten tuollaiset laskut lasketaan! Miten tämä voi olla mahdollista?? Ihan peruslaskujahan nuo tosiaan on, pitäis kyllä osata. Ei tarvis ku kerran nähdä kaavat niin kyllä palautuis mieleen.. Mistähän löytäisin niitä, kun kaikki lukiokirjatkin on myyty? :S Niin ja tosiaan, koko yläasteen ja lukion oon tottunut laskinta käyttämään yksinkertaisissakin laskuissa niin kyllä on vaikeaa laskea päässä..

        Voi himputti sentään, enään pari päivää aikaa kokeisiin... Nyt alko kyllä jännittämään miten käy!

        "Tässä on vuoden 2006 pääsykoe, http://www.koearkisto.com/kokeet/amkvalintakokeet/LIIKETALOUS2006.pdf "


        Niin ja voisiko joku kertoa miten tuon kokeen tehtävä numero 10 lasketaan..? En ymmärrä sitä :) Kiitos!


      • .....
        jaiiiks kirjoitti:

        "Tässä on vuoden 2006 pääsykoe, http://www.koearkisto.com/kokeet/amkvalintakokeet/LIIKETALOUS2006.pdf "


        Niin ja voisiko joku kertoa miten tuon kokeen tehtävä numero 10 lasketaan..? En ymmärrä sitä :) Kiitos!

        Mä kirjotin vuonna 2005 ylioppilaaks että mulla on kans vähän aikaa matikanlaskuista.. Et eiköhän se sulla mee ihan hyvin :)


      • eiks
        ..... kirjoitti:

        Mä kirjotin vuonna 2005 ylioppilaaks että mulla on kans vähän aikaa matikanlaskuista.. Et eiköhän se sulla mee ihan hyvin :)

        Itse en myöskään ymmärrä logiikkaa tehtävässä 9.


      • tradeksi
        eiks kirjoitti:

        Itse en myöskään ymmärrä logiikkaa tehtävässä 9.

        En ymmärrä mitä niissä haetaan. Muuten mielestäni osasin nuo muut tehtävät. Itselleni aiheuttaa ongelmia ilman laskinta laskeminen, kun olen siihen niin lukiossa tottunut. Täytyy vielä jakokulmaa, ja allekkainkertomista paperilla harjoitella, ala-astetouhuja siis ;)


      • Minä, minä :)
        jaiiiks kirjoitti:

        "Tässä on vuoden 2006 pääsykoe, http://www.koearkisto.com/kokeet/amkvalintakokeet/LIIKETALOUS2006.pdf "


        Niin ja voisiko joku kertoa miten tuon kokeen tehtävä numero 10 lasketaan..? En ymmärrä sitä :) Kiitos!

        Mäkään aiemmin en osannut, mutta minun ystävä opetti. Sijoita ne luvut siihen ensi 2 ja 3 sitten 1 ja 3 Ja niiden erilliset tulokset sijoitetaan taas saman lailla kaavaan, tulos on 18 muistakseni. Tuota tehtävää ei varmasti minun onnella tule.


      • Minä, minä
        tradeksi kirjoitti:

        En ymmärrä mitä niissä haetaan. Muuten mielestäni osasin nuo muut tehtävät. Itselleni aiheuttaa ongelmia ilman laskinta laskeminen, kun olen siihen niin lukiossa tottunut. Täytyy vielä jakokulmaa, ja allekkainkertomista paperilla harjoitella, ala-astetouhuja siis ;)

        Katso kaikkien lukuneliöiden lukuja, mitä säännöllisyyttä siinä huomaat? minä huomaan 3 erotuksen, silloin luku täytyy olla viimeisen neliön puuttuva 10, jos loogisuutta etsitään ja 3 erotus jatkuu. Nämä minä osaan vain, en paljon muuta. :)


      • Minä, minä
        Minä, minä kirjoitti:

        Katso kaikkien lukuneliöiden lukuja, mitä säännöllisyyttä siinä huomaat? minä huomaan 3 erotuksen, silloin luku täytyy olla viimeisen neliön puuttuva 10, jos loogisuutta etsitään ja 3 erotus jatkuu. Nämä minä osaan vain, en paljon muuta. :)

        Kunpa olisi loogisuutta enemmän kuin matikkaa, niin pärjäisin paremmin tässä osiossa.


      • jaiiiks
        Minä, minä :) kirjoitti:

        Mäkään aiemmin en osannut, mutta minun ystävä opetti. Sijoita ne luvut siihen ensi 2 ja 3 sitten 1 ja 3 Ja niiden erilliset tulokset sijoitetaan taas saman lailla kaavaan, tulos on 18 muistakseni. Tuota tehtävää ei varmasti minun onnella tule.

        Hahaa, joo nyt ymmärsin! Mutta vastaus ei ollut 18, vaan 56. :) Kiitos tosi paljon, toivottavasti on nyt sitten tuollaisia tehtäviä, kun sai taas vähän palauteltua niitä mieleen..


      • Min, minä
        jaiiiks kirjoitti:

        Hahaa, joo nyt ymmärsin! Mutta vastaus ei ollut 18, vaan 56. :) Kiitos tosi paljon, toivottavasti on nyt sitten tuollaisia tehtäviä, kun sai taas vähän palauteltua niitä mieleen..

        Joo niin oli, 56. : ) Muisti petti mutta tuollain lasketaan sellaiset laskut.


      • Marjaliisa91
        Min, minä kirjoitti:

        Joo niin oli, 56. : ) Muisti petti mutta tuollain lasketaan sellaiset laskut.

        Tuossa aikaisemmin sanoittekin teht'vien 9 ja 10 laskujen vastaukset. Mutta voisikos joku kertoa muidenkin tehtävien laskutapoja ja vastauksia? =P


      • eiks
        Minä, minä kirjoitti:

        Katso kaikkien lukuneliöiden lukuja, mitä säännöllisyyttä siinä huomaat? minä huomaan 3 erotuksen, silloin luku täytyy olla viimeisen neliön puuttuva 10, jos loogisuutta etsitään ja 3 erotus jatkuu. Nämä minä osaan vain, en paljon muuta. :)

        "Katso kaikkien lukuneliöiden lukuja, mitä säännöllisyyttä siinä huomaat? minä huomaan 3 erotuksen, silloin luku täytyy olla viimeisen neliön puuttuva 10, jos loogisuutta etsitään ja 3 erotus jatkuu. Nämä minä osaan vain, en paljon muuta. :) "

        En kyllä älynnyt vieläkään :(


      • eiks
        Marjaliisa91 kirjoitti:

        Tuossa aikaisemmin sanoittekin teht'vien 9 ja 10 laskujen vastaukset. Mutta voisikos joku kertoa muidenkin tehtävien laskutapoja ja vastauksia? =P

        "Mäkään aiemmin en osannut, mutta minun ystävä opetti. Sijoita ne luvut siihen ensi 2 ja 3 sitten 1 ja 3 Ja niiden erilliset tulokset sijoitetaan taas saman lailla kaavaan, tulos on 18 muistakseni. Tuota tehtävää ei varmasti minun onnella tule."

        Voiskohan joku ystävällinen ihminen demota tämän SELKEÄSTI ihan numeroita käyttäen. Niin ja sama pätee edelleen myös tehtävään 9, jota en vieläkään käsittänyt vaikka joku sen tuolla jo olevinaan selittikin...


      • eiks
        eiks kirjoitti:

        "Mäkään aiemmin en osannut, mutta minun ystävä opetti. Sijoita ne luvut siihen ensi 2 ja 3 sitten 1 ja 3 Ja niiden erilliset tulokset sijoitetaan taas saman lailla kaavaan, tulos on 18 muistakseni. Tuota tehtävää ei varmasti minun onnella tule."

        Voiskohan joku ystävällinen ihminen demota tämän SELKEÄSTI ihan numeroita käyttäen. Niin ja sama pätee edelleen myös tehtävään 9, jota en vieläkään käsittänyt vaikka joku sen tuolla jo olevinaan selittikin...

        EIkäkun sori. Ymmärsin tehtävä kympin, mutta ysi edelleen auki :)


      • Minä, minä
        eiks kirjoitti:

        EIkäkun sori. Ymmärsin tehtävä kympin, mutta ysi edelleen auki :)

        Siellä on kolne neliötä. Katso kaikkien neliöiden alariviä vain. Eikö niiden kahden neliön alarivistä erotukseksi 3? Jos ne on molemmat 3 Täytyy viimeisestäkin tulla kolme ja 10 sopii siihen 7 rinnalle jotta tulee 3.


      • autsss
        eiks kirjoitti:

        EIkäkun sori. Ymmärsin tehtävä kympin, mutta ysi edelleen auki :)

        Voisiko joku viisaampi selvittää vielä tuon kympin selvemmin ? kiitos!


      • .....
        autsss kirjoitti:

        Voisiko joku viisaampi selvittää vielä tuon kympin selvemmin ? kiitos!

        2 2x3=8
        3 3x1=6
        8 8x6=56

        Ihan vaan maalaisjärjellä..


      • jaiiiks
        Minä, minä kirjoitti:

        Siellä on kolne neliötä. Katso kaikkien neliöiden alariviä vain. Eikö niiden kahden neliön alarivistä erotukseksi 3? Jos ne on molemmat 3 Täytyy viimeisestäkin tulla kolme ja 10 sopii siihen 7 rinnalle jotta tulee 3.

        "Siellä on kolne neliötä. Katso kaikkien neliöiden alariviä vain. Eikö niiden kahden neliön alarivistä erotukseksi 3? Jos ne on molemmat 3 Täytyy viimeisestäkin tulla kolme ja 10 sopii siihen 7 rinnalle jotta tulee 3. "


        Ei mene näin. :) Matikkanerot yhdeltä foorumilta neuvoi tuon kaavan.. Tuo olis liian helppo ratkaisu, pitää ajatella KAIKKIA neliössä olevia numeroita.

        Eli.
        Koska ensimmäisessä neliössä on luvut 2,6,7 ja 8, lasketaan yhteen 2 6(eli vasen yläkulma ja oikea alakulma) =8. Näin jäljelle jää luvut 7, 8 ja 9. Seuraava numero on näin aina yhden numeron suurempi kuin edellinen.

        Toisesta neliöstä lasketaan myös yhteen vasen yläkulma ja oikea alakulma, 7 10=17. Saadaan jäljelle luvut 13, 17 ja 21 , eli seuraava luku on aina neljä numeroa suurempi kuin edellinen.

        Viimeisessä neliössä siis lasketaan taas yhteen vas. yläkulma ja oik.alakulma 2 7=9, ja koska tämä tulos on viisi numeroa isompi kuin jäljelle jäänyt numero 4 (oik. yläkulmassa), voidaan päätellä, että tyhjään ruutuun tulee numero 14, koska se on myös viisi numeroa isompi kuin numero 9. Eli lukujono tässä on 4, 9, 14.

        Että silleen. Astetta haastavampaa, ainakin minulle. Toivottavasti tuosta selityksestä ymmärtää! Pitä kyllä katsoa sitä tehtävää samalla..


      • Minä, minä
        jaiiiks kirjoitti:

        "Siellä on kolne neliötä. Katso kaikkien neliöiden alariviä vain. Eikö niiden kahden neliön alarivistä erotukseksi 3? Jos ne on molemmat 3 Täytyy viimeisestäkin tulla kolme ja 10 sopii siihen 7 rinnalle jotta tulee 3. "


        Ei mene näin. :) Matikkanerot yhdeltä foorumilta neuvoi tuon kaavan.. Tuo olis liian helppo ratkaisu, pitää ajatella KAIKKIA neliössä olevia numeroita.

        Eli.
        Koska ensimmäisessä neliössä on luvut 2,6,7 ja 8, lasketaan yhteen 2 6(eli vasen yläkulma ja oikea alakulma) =8. Näin jäljelle jää luvut 7, 8 ja 9. Seuraava numero on näin aina yhden numeron suurempi kuin edellinen.

        Toisesta neliöstä lasketaan myös yhteen vasen yläkulma ja oikea alakulma, 7 10=17. Saadaan jäljelle luvut 13, 17 ja 21 , eli seuraava luku on aina neljä numeroa suurempi kuin edellinen.

        Viimeisessä neliössä siis lasketaan taas yhteen vas. yläkulma ja oik.alakulma 2 7=9, ja koska tämä tulos on viisi numeroa isompi kuin jäljelle jäänyt numero 4 (oik. yläkulmassa), voidaan päätellä, että tyhjään ruutuun tulee numero 14, koska se on myös viisi numeroa isompi kuin numero 9. Eli lukujono tässä on 4, 9, 14.

        Että silleen. Astetta haastavampaa, ainakin minulle. Toivottavasti tuosta selityksestä ymmärtää! Pitä kyllä katsoa sitä tehtävää samalla..

        No jopa, täytyy liiketalousalalla ottaa mensa-testit käyttöön, että saavat älykästä väkeä sisään. Ne putoavat, jotka eivät ylitä 115 Äo:ta. Olkoon sitten vaikka 11xL. :D


      • tr....i
        Minä, minä kirjoitti:

        No jopa, täytyy liiketalousalalla ottaa mensa-testit käyttöön, että saavat älykästä väkeä sisään. Ne putoavat, jotka eivät ylitä 115 Äo:ta. Olkoon sitten vaikka 11xL. :D

        Olin itse noissa pääsykokeissa 2006 ja hyvin meni, koska pääsin opiskelemaan.
        Ihmettelin itsekin, noita kysymyksiä tenttitilanteessa, enkä muista enää miten vastasin vai vastasinko sitten arpomalla. Osasin ainakin jälkeenpäin ratkaista, heh.

        Matikka on varsinaisessa opiskelussa lähinnä prosenttilaskua.


      • jaiiiks
        Minä, minä kirjoitti:

        No jopa, täytyy liiketalousalalla ottaa mensa-testit käyttöön, että saavat älykästä väkeä sisään. Ne putoavat, jotka eivät ylitä 115 Äo:ta. Olkoon sitten vaikka 11xL. :D

        Joo voin kyllä sanoa rehellisesti, että tuota ysiä en olis millään ite keksiny kokeen aikana :D Olisin luottanu tuohon "helppoon" vaihtoehtoon missä katsotaan vaan alariviä.. xD


      • fabutsi
        ..... kirjoitti:

        2 2x3=8
        3 3x1=6
        8 8x6=56

        Ihan vaan maalaisjärjellä..

        1b, 2c, 3,b , 4d tähän mennes noi tehtynä, onks muil samallaist? jos ei ni voiko tarkentaa laskutyyliä?


      • fabutsi
        fabutsi kirjoitti:

        1b, 2c, 3,b , 4d tähän mennes noi tehtynä, onks muil samallaist? jos ei ni voiko tarkentaa laskutyyliä?

        5 ei keksiny tyylii ratkast
        6 d
        7 c
        8 c
        9 b
        10 en ymmarra


      • jaiiiiks
        fabutsi kirjoitti:

        5 ei keksiny tyylii ratkast
        6 d
        7 c
        8 c
        9 b
        10 en ymmarra

        Fabutsi miten tuo 8 lasketaan? Kun oot näyttänyt siihen vastauksen saavan.. :D Mietin sitä vaik kuin kauan mut eeei onnistunu.


      • staronion
        jaiiiiks kirjoitti:

        Fabutsi miten tuo 8 lasketaan? Kun oot näyttänyt siihen vastauksen saavan.. :D Mietin sitä vaik kuin kauan mut eeei onnistunu.

        Vastausrivini:
        1 B
        2 B
        3 C
        4 D
        5 ????? Joku jos osaa niin vinkkejä kaivataan!
        6 C
        7 C
        8 C
        9 D
        10 H ( tai siis D, mutta vastausvaihtoehdoissa oli efgh abcd:n tilalla)

        kakkos tehtävä: 1200kg 900kg = 2100kg joka on 30% koko terässeoksesta. 10% on siis 700kg (2100/3) ja sitten vaan 10 x 700 = 7000kg ja vastausvaihtoehto b

        kolmos tehtävä: ajattelin sen niin että 100:sta 10 prosenttia on 90 ja kun 90 otetaan pois 10 prosenttia tulee 9, joten 9 10=19 ja vastausvaihtoehto c

        tehtävä nro 6: 80km on 4/5 osaa 100km:sta. 1/5 osa 60 minuutista on 12 minuuttia. tästä syystä vastausvaihtoehto c

        ja ysi tehtävä onki selitettynä tuolla ylempänä samoten ku kymppiki on selitetty! ja iso kiitos siitä ysistä, en olis itekää ilman apuja osannu sitä tehdä! :))


      • Linkki ei toimi.

      • apuaaaaa
        Linkki ei toimi. kirjoitti:

        En saa tuota linkkiä toimimaan. Mistähän mahtaa johtua?

        Samaa ihmettelen. Eilen aukesi normaalisti mutta nyt jotain ongelmaa.


      • linkki ei toimi.
        apuaaaaa kirjoitti:

        Samaa ihmettelen. Eilen aukesi normaalisti mutta nyt jotain ongelmaa.

        Joo harmittaa, kun ekaa kertaa olisin katellut. Rupes meinaan jännittää nyt ne kokeet kun netistä rupesin lukemaan näitä keskusteluita.


      • jaiiiiks
        staronion kirjoitti:

        Vastausrivini:
        1 B
        2 B
        3 C
        4 D
        5 ????? Joku jos osaa niin vinkkejä kaivataan!
        6 C
        7 C
        8 C
        9 D
        10 H ( tai siis D, mutta vastausvaihtoehdoissa oli efgh abcd:n tilalla)

        kakkos tehtävä: 1200kg 900kg = 2100kg joka on 30% koko terässeoksesta. 10% on siis 700kg (2100/3) ja sitten vaan 10 x 700 = 7000kg ja vastausvaihtoehto b

        kolmos tehtävä: ajattelin sen niin että 100:sta 10 prosenttia on 90 ja kun 90 otetaan pois 10 prosenttia tulee 9, joten 9 10=19 ja vastausvaihtoehto c

        tehtävä nro 6: 80km on 4/5 osaa 100km:sta. 1/5 osa 60 minuutista on 12 minuuttia. tästä syystä vastausvaihtoehto c

        ja ysi tehtävä onki selitettynä tuolla ylempänä samoten ku kymppiki on selitetty! ja iso kiitos siitä ysistä, en olis itekää ilman apuja osannu sitä tehdä! :))

        "kakkos tehtävä: 1200kg 900kg = 2100kg joka on 30% koko terässeoksesta. 10% on siis 700kg (2100/3) ja sitten vaan 10 x 700 = 7000kg ja vastausvaihtoehto b "


        Ei voi mennä näin. Kyllä se on vaihtoehto c. :)

        a)9000*0.2=1800 ei
        b)7000*0.2=1400 ei
        c)6000*0.2=1200 ok

        Tuota toista ainetta ei riittäis tarpeeksi b vaihtoehtoon. (en muista enään mitkä aineet tässä oli kun tuo linkki ei aukea :D)


      • jaiiiiks
        jaiiiiks kirjoitti:

        "kakkos tehtävä: 1200kg 900kg = 2100kg joka on 30% koko terässeoksesta. 10% on siis 700kg (2100/3) ja sitten vaan 10 x 700 = 7000kg ja vastausvaihtoehto b "


        Ei voi mennä näin. Kyllä se on vaihtoehto c. :)

        a)9000*0.2=1800 ei
        b)7000*0.2=1400 ei
        c)6000*0.2=1200 ok

        Tuota toista ainetta ei riittäis tarpeeksi b vaihtoehtoon. (en muista enään mitkä aineet tässä oli kun tuo linkki ei aukea :D)

        jaa nyt se aukes. Eli siis tuo 0,2 on sen kromin osuus (koko seoksestahan 20% oli kromia)


      • enosaaenosaa
        linkki ei toimi. kirjoitti:

        Joo harmittaa, kun ekaa kertaa olisin katellut. Rupes meinaan jännittää nyt ne kokeet kun netistä rupesin lukemaan näitä keskusteluita.

        entäs sitten kun 10% määrästä pitäisi olla tuota nikkeliä? ja sitä nikkeliä on 900kg. jos 6000kg:sta 20% on 1200kg niin eihän se täsmää sitten nikkelin kanssa? mutta missään ei oo kyllä sanottu että kaikki pitäis käyttää mutta silti en oikein tajua tuota 2.tehtävää.


      • staronion
        enosaaenosaa kirjoitti:

        entäs sitten kun 10% määrästä pitäisi olla tuota nikkeliä? ja sitä nikkeliä on 900kg. jos 6000kg:sta 20% on 1200kg niin eihän se täsmää sitten nikkelin kanssa? mutta missään ei oo kyllä sanottu että kaikki pitäis käyttää mutta silti en oikein tajua tuota 2.tehtävää.

        Hei nyt tajusin iteki miksi tuo minun oli väärin. Kiitos korjauksesta! :)


      • jaiiiiks
        enosaaenosaa kirjoitti:

        entäs sitten kun 10% määrästä pitäisi olla tuota nikkeliä? ja sitä nikkeliä on 900kg. jos 6000kg:sta 20% on 1200kg niin eihän se täsmää sitten nikkelin kanssa? mutta missään ei oo kyllä sanottu että kaikki pitäis käyttää mutta silti en oikein tajua tuota 2.tehtävää.

        Ei sen tarvikaan täsmätä. :) Se tässä on ideana. Kumpaakaan ei tarvitse kaikkea käyttää, mutta ei siitä terässeoksesta voi jättää mitään pois. :D Eli sitä nikkeliä tulee 600kg ja kromia sen koko 1200kg. Tehtävänantohan on "paljonko tätä terästä voidaan valmistaa, jos käytössä on 1200kg kromia ja 900kg nikkeliä. Muut seoksen osat eivät rajoita valmistusmäärää." (Eli ne muut ei rajoita, mutta kromipa rajoittaa. ;))


      • Huomenna kokeisiin
        staronion kirjoitti:

        Vastausrivini:
        1 B
        2 B
        3 C
        4 D
        5 ????? Joku jos osaa niin vinkkejä kaivataan!
        6 C
        7 C
        8 C
        9 D
        10 H ( tai siis D, mutta vastausvaihtoehdoissa oli efgh abcd:n tilalla)

        kakkos tehtävä: 1200kg 900kg = 2100kg joka on 30% koko terässeoksesta. 10% on siis 700kg (2100/3) ja sitten vaan 10 x 700 = 7000kg ja vastausvaihtoehto b

        kolmos tehtävä: ajattelin sen niin että 100:sta 10 prosenttia on 90 ja kun 90 otetaan pois 10 prosenttia tulee 9, joten 9 10=19 ja vastausvaihtoehto c

        tehtävä nro 6: 80km on 4/5 osaa 100km:sta. 1/5 osa 60 minuutista on 12 minuuttia. tästä syystä vastausvaihtoehto c

        ja ysi tehtävä onki selitettynä tuolla ylempänä samoten ku kymppiki on selitetty! ja iso kiitos siitä ysistä, en olis itekää ilman apuja osannu sitä tehdä! :))

        Vastaus on B :)


      • Eisenyniivaikeeoo.
        jaiiiks kirjoitti:

        "Siellä on kolne neliötä. Katso kaikkien neliöiden alariviä vain. Eikö niiden kahden neliön alarivistä erotukseksi 3? Jos ne on molemmat 3 Täytyy viimeisestäkin tulla kolme ja 10 sopii siihen 7 rinnalle jotta tulee 3. "


        Ei mene näin. :) Matikkanerot yhdeltä foorumilta neuvoi tuon kaavan.. Tuo olis liian helppo ratkaisu, pitää ajatella KAIKKIA neliössä olevia numeroita.

        Eli.
        Koska ensimmäisessä neliössä on luvut 2,6,7 ja 8, lasketaan yhteen 2 6(eli vasen yläkulma ja oikea alakulma) =8. Näin jäljelle jää luvut 7, 8 ja 9. Seuraava numero on näin aina yhden numeron suurempi kuin edellinen.

        Toisesta neliöstä lasketaan myös yhteen vasen yläkulma ja oikea alakulma, 7 10=17. Saadaan jäljelle luvut 13, 17 ja 21 , eli seuraava luku on aina neljä numeroa suurempi kuin edellinen.

        Viimeisessä neliössä siis lasketaan taas yhteen vas. yläkulma ja oik.alakulma 2 7=9, ja koska tämä tulos on viisi numeroa isompi kuin jäljelle jäänyt numero 4 (oik. yläkulmassa), voidaan päätellä, että tyhjään ruutuun tulee numero 14, koska se on myös viisi numeroa isompi kuin numero 9. Eli lukujono tässä on 4, 9, 14.

        Että silleen. Astetta haastavampaa, ainakin minulle. Toivottavasti tuosta selityksestä ymmärtää! Pitä kyllä katsoa sitä tehtävää samalla..

        sinäänsä oikein, mutta jos plussaa luvut ristiin-->
        eka neliö:
        2 6=8
        7 9=16
        toka:
        7 10=17
        13 21=34
        eli toinen on puolet suurempi..
        siis viimenen:
        2 7=9

        9x2=18 18-4=14.

        14 4=18


    • dintsoig

      En ymmärtänyt yhtään noista kysymyksistä. Voisiko joku heittää hieman ratkaisuja peliin?

      • hihihhi

        no, onnea sitten vaan kokeeseen jos et yhtäkään ymmärtäny :'D vähän myöhäistä tässä vaiheessa alkaa matikkaa kovin opiskelemaan! mutta tuolla tavallahan noita kaupan kassoja saadaan, niistä ihmisistä jotka suorittaa tutkinnon alimmilla mahdollisilla arvosanoilla. mutta en toki nyt sua tarkota tässä :)


      • Simo 9 v.
        hihihhi kirjoitti:

        no, onnea sitten vaan kokeeseen jos et yhtäkään ymmärtäny :'D vähän myöhäistä tässä vaiheessa alkaa matikkaa kovin opiskelemaan! mutta tuolla tavallahan noita kaupan kassoja saadaan, niistä ihmisistä jotka suorittaa tutkinnon alimmilla mahdollisilla arvosanoilla. mutta en toki nyt sua tarkota tässä :)

        oikeinkirjoittamista.

        Jo peruskoulussa opetetaan välttämään nuo lukuisat virheet, joita vilisee tekstissäsi.

        Ei noilla taidoilla ole asiaa edes peruskoulun neljännelle luokalle ja esseen kirjoittaminen on jo valovuosien päässä.

        Sana 'kovin' viittaa Turkuun. Näin ollen myötähäpeä ei ole niin pahaa.


      • agdffasdf
        Simo 9 v. kirjoitti:

        oikeinkirjoittamista.

        Jo peruskoulussa opetetaan välttämään nuo lukuisat virheet, joita vilisee tekstissäsi.

        Ei noilla taidoilla ole asiaa edes peruskoulun neljännelle luokalle ja esseen kirjoittaminen on jo valovuosien päässä.

        Sana 'kovin' viittaa Turkuun. Näin ollen myötähäpeä ei ole niin pahaa.

        Eikö tuon tehtävän nro 4 oikeaa vastaus ole 300%?


      • :)
        agdffasdf kirjoitti:

        Eikö tuon tehtävän nro 4 oikeaa vastaus ole 300%?

        On


      • jepsssss
        agdffasdf kirjoitti:

        Eikö tuon tehtävän nro 4 oikeaa vastaus ole 300%?

        Oletetaan, että varaston sivun mitta on 2, jolloin pinta-ala on 2x2 eli 4. Jos sivun pituus kaksinkertaistuu eli se on neljä, pinta-ala on tällöin 4x4 eli 16. 4/16=4 eli ala on nelinkertainen eli 400-prosenttinen.


      • :)
        jepsssss kirjoitti:

        Oletetaan, että varaston sivun mitta on 2, jolloin pinta-ala on 2x2 eli 4. Jos sivun pituus kaksinkertaistuu eli se on neljä, pinta-ala on tällöin 4x4 eli 16. 4/16=4 eli ala on nelinkertainen eli 400-prosenttinen.

        mutta kysymys kuuluukin, kuinka paljon se SUURENEE : >


      • jaiiiiks
        :) kirjoitti:

        mutta kysymys kuuluukin, kuinka paljon se SUURENEE : >

        Miten teillä meni nuo kokeet? TAMKissa ainakin oli kirjoitelma yhdestä englanninkielisen aineiston kappaleesta monivalintatehtävät molemmista aineistoista matemaattis- loogiset jutut.

        Matikkaosio ei ollu kamalan vaikea mielestäni, monivalintajutuista en tiedä miten meni. Tuntui että jotenkin niin omituisesti kysyttiin että ei sitten ollut aivan varma.. :D Mutta kirjoitelmaan sain mielestäni ihan oikeitakin asioita kirjoitettua.. Ja siitä tuli jopa tasan sen sivun mittainen.. :D


      • dfgrtg
        jaiiiiks kirjoitti:

        Miten teillä meni nuo kokeet? TAMKissa ainakin oli kirjoitelma yhdestä englanninkielisen aineiston kappaleesta monivalintatehtävät molemmista aineistoista matemaattis- loogiset jutut.

        Matikkaosio ei ollu kamalan vaikea mielestäni, monivalintajutuista en tiedä miten meni. Tuntui että jotenkin niin omituisesti kysyttiin että ei sitten ollut aivan varma.. :D Mutta kirjoitelmaan sain mielestäni ihan oikeitakin asioita kirjoitettua.. Ja siitä tuli jopa tasan sen sivun mittainen.. :D

        koe taisi olla kaikkialla sama ;) ellei ollut kirjoitelman tilalla haastattelua. tuloksien julkaisuun olis vielä se 4 vkoa.. :s


      • ....
        dfgrtg kirjoitti:

        koe taisi olla kaikkialla sama ;) ellei ollut kirjoitelman tilalla haastattelua. tuloksien julkaisuun olis vielä se 4 vkoa.. :s

        Siis oliko Tamk:ssa kirjoitelma vain yhdestä eng. kielisen aineiston kappaleesta? mainittiinko siinä muka että jostain tietystä kappaleesta tyyliin 5? Itse en huomannut, että niin olisi mainittu, vaan että piti tehdä tiivistelmä kyseessä olevasta aiheesta viestintäjohtajien ja tradenomien näkökulmasta... Voihan perse jos niin on ollut enkä ole asiaa huomannut :o


      • ahaa!
        jepsssss kirjoitti:

        Oletetaan, että varaston sivun mitta on 2, jolloin pinta-ala on 2x2 eli 4. Jos sivun pituus kaksinkertaistuu eli se on neljä, pinta-ala on tällöin 4x4 eli 16. 4/16=4 eli ala on nelinkertainen eli 400-prosenttinen.

        minun mielestäni vastaus on 100%. Tehtävän annossa sanottiin että sivun mitta pidennetään ei sivujen. Eli alkuperin pinta-ala on se 4m. ja kun sivun mitta pidennettiin kaksinkertaiseksi niin se on 2x4 eli 8m niin se suurenee sen 100 %.
        Näin minä sen ymmärsin.


    • .........

      Eihän mulla ollut tradenomiopinnoissakaan kun yksi matikan kurssi aikoinaan ja se oli niin helppo että, eihän tradenomit tarvii matikkaan missään, ei oikeestaan edes kirjanpidossa eikä taloushallinnossa. Ohjelmat laskee tänä päivänä!.

      Mun aikana olikin pääsykokeissa vaan joku suomenkielen juttu josta piti korjata virheet, ryhmähaastattelu, yksilöhaastattelu vai oliko siellä yksi kaksi plus miinus laskua voi olla tai sitten ei ollut. Pääsykokeet 2002 ja amispohjalla menin. Kahdes vuodes koulun kävin. :-)

    • dodiiin

      Parin kk:n päästä ois taas tradenomi kokeet :D kertookaahan tuon 5. tehtävän vastaus, minun mielestä on B eli se 5250km.

    • Juha_Tradenomi

      Morjensta,

      Haluaisin kerrata ja opiskella liiketalouden matematiikkaa. Onko jollain heittää vinkkiä mitä kirjoja voisin hakea? Tai löytyyköhän jostain netistä harjoitustehtäviä ja opuksia?

      Kiitoksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe