Kissanpennun madotus

Nttu

Elikkäs, miulle olis tulossa tuossa parin viikon päästä 8-9vk kissanpentu, häntä ei oo ikinä madotettu eikä rokotettu joten miten kannattas tuo madotus hoitaa? Ja mitä matolääkettä kannattas käyttää (pasta)?

7

707

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi ja toinen

Meillä oli vanhempi kissa, mutta madotus kävi leikiten. Ensin pitää tietää kissan paino. Eli menet vaaalle kissa sylissä ja ilman kissaa ja lasket siitä. Sitten ostat lääkkeen. Tabletti laitetaan ruuan joukkoon ja pasta sivellään huuleen tai tassuun. Huomioi oikea annostus. Olen lukenut paljon kissoista, ennen kuin sen hankimme. Ehdottomasti pentua ei saa vieroittaa noin nuorena !!!! Aiheuttaa kissalle epämielyttäviä taipumuksia ! 10 vko alaraja. mulle tulossa vasta 12 vkonen pentu. Kissalle kannattaa ottaa kaveri jos mahdollista, saisitko otettua samasta pentueesta ? Muista, että kissa on lihansyöjä, useat markettien ruuista sisältävät vihanneksia ja sokeria. Kissälle voi antaa raakaa lihaa ja kalaa ja sisäeläimiä. Lisäksi niiden omaa vitamiinia. Molempia löydät hyvästä eläinliikkeestä. Sieltä saat myös kunnon raksuja. Suosittelen perehtymistä kissätietouteen, mulla ollut hauskoja hetkiä kissakirjojen parissa. Kirjastosta saa.

• liian nuori

Anna kissan kasvaa vielä emonsa ja sisarustensa luona, kissanpennun luovutusikä on 12 viikkoa eli 3 kuukautta. Voit pyytää nykyistä omistajaa madottamaan pennun.

• Nttu

Eli siis itsellä on nyt n.5kk vanha tyttöpentu (tuli minulle 11½vk vanhana, luulin saavani 15vk vanhan mutta eipä tuosta haittaa ollut kun parilla päivällä heitti. Madotukset olivat kunnossa ja itse vielä varmuuden vuoksi madotin ja rokotukset hoidettiin), jolle kaveriksi päätin hommata pojan, koska muita narttuja ei ole kunnolla vielä sietämään oppinut ja erästä kollia sietää. Ja pentu on siksi tulossa noin nuorena, kun eivät pysty/halua pidempään pitää ja jos en ota sitä tuon ikäisenä, kisun osoite on seinään.com. Ja sitä en halua, vaan halua antaa pennulle mahdollisuuden ja jos siitä ei "kunnon" kissaa tule vaan on täysin häiriintynyt, mitä en kyllä usko, niin vien sen mieluummin itse piikille. Turhaan ihmiset alkavat valittaa että tuen pentutehtailua jne jne, tiedetään jo. En voi edes harkita ottavani yli 5-6kk kissaa, koska satun omistamaan erittäin mielenkiintoisen kissa-allergian. Olen allerginen kissoille, jos en ole niihin pennusta asti tottunut, olisin ottanut isäni kissan (8kk), mutta allergia esti sen. Kotonani on 2 jo aikuisuutta lähenevää kissaa joita saan vanuttaa miten vain mutta ei tule mitään, mutta auta armias jos olen edes samassa huoneessa ja käsittelen kissaa joka on edes sen 8kk vanha enkä aiemmin ole tavannut niin jo on silmät siinä kunnossa että mieli tekisi repiä ne pois.

Ruokinta on tuttua, ongelmani on vain se että tämä 5kk tyttö ei suostu millään syömään raakaa lihaa, on sen verran nirso. Ja usko, olen yrittänyt vaikka mitä mutta liha jää kuppiin oli se sitten mitä vaan. Olen saanut sen syömään whiskas junior hyytelö- ja kastikelajitelmia ja naksuista acanaa. Lisäksi annan aptus multicattia ja nyt treenaan tätä korvien putsausta jollain puhdistusaineella (en muista nimeä mutta kissoille ja koirille tarkoitettu korvien putsaukseen) kun oli pentuna korvapunkkeja, käytin siihen advocatea ja nyt vaivaa ei ole ollut.

Kissanpentua ei voi oikein tuolla tyylillä punnita, on niin epätarkka kun kissa painaa niin vähän. Omistan grammavaa'an jolla punnitsen degujani ja sillä olen kissanikin punninnut, harmi vaan kun riittää vain 3kg asti, sitten pitää käyttää sinun tekniikkaasi.

Ja noita tabuja saan ihan lähimmästä apteekista, eli turha lähteä lähes 70km päähän lähimpään eläinkauppaan. Ja ruuan saan lähimyyjältä joka asuu alle 20km päässä eli eläinkauppaan en senkään vuoksi ala lähtemään.

Ja annahan kun muotoilen kysymykseni uudestaan..
        Millä aikataululla madotus pitää hoitaa? Millainen kuurin pitää olla? Madotanko kissan heti kun se tulee luokseni ja miten usein sen madotan alussa?
        Tiedän miten se annetaan, olenhan kolmea kissaa madottanut. Tabletit menevät omalla kisulla hyvin alas, pasta menee perheeni kissoilla kun nuolevat sen kädestä.

• Siipipala
        Nttu kirjoitti:

Eli siis itsellä on nyt n.5kk vanha tyttöpentu (tuli minulle 11½vk vanhana, luulin saavani 15vk vanhan mutta eipä tuosta haittaa ollut kun parilla päivällä heitti. Madotukset olivat kunnossa ja itse vielä varmuuden vuoksi madotin ja rokotukset hoidettiin), jolle kaveriksi päätin hommata pojan, koska muita narttuja ei ole kunnolla vielä sietämään oppinut ja erästä kollia sietää. Ja pentu on siksi tulossa noin nuorena, kun eivät pysty/halua pidempään pitää ja jos en ota sitä tuon ikäisenä, kisun osoite on seinään.com. Ja sitä en halua, vaan halua antaa pennulle mahdollisuuden ja jos siitä ei "kunnon" kissaa tule vaan on täysin häiriintynyt, mitä en kyllä usko, niin vien sen mieluummin itse piikille. Turhaan ihmiset alkavat valittaa että tuen pentutehtailua jne jne, tiedetään jo. En voi edes harkita ottavani yli 5-6kk kissaa, koska satun omistamaan erittäin mielenkiintoisen kissa-allergian. Olen allerginen kissoille, jos en ole niihin pennusta asti tottunut, olisin ottanut isäni kissan (8kk), mutta allergia esti sen. Kotonani on 2 jo aikuisuutta lähenevää kissaa joita saan vanuttaa miten vain mutta ei tule mitään, mutta auta armias jos olen edes samassa huoneessa ja käsittelen kissaa joka on edes sen 8kk vanha enkä aiemmin ole tavannut niin jo on silmät siinä kunnossa että mieli tekisi repiä ne pois.

Ruokinta on tuttua, ongelmani on vain se että tämä 5kk tyttö ei suostu millään syömään raakaa lihaa, on sen verran nirso. Ja usko, olen yrittänyt vaikka mitä mutta liha jää kuppiin oli se sitten mitä vaan. Olen saanut sen syömään whiskas junior hyytelö- ja kastikelajitelmia ja naksuista acanaa. Lisäksi annan aptus multicattia ja nyt treenaan tätä korvien putsausta jollain puhdistusaineella (en muista nimeä mutta kissoille ja koirille tarkoitettu korvien putsaukseen) kun oli pentuna korvapunkkeja, käytin siihen advocatea ja nyt vaivaa ei ole ollut.

Kissanpentua ei voi oikein tuolla tyylillä punnita, on niin epätarkka kun kissa painaa niin vähän. Omistan grammavaa'an jolla punnitsen degujani ja sillä olen kissanikin punninnut, harmi vaan kun riittää vain 3kg asti, sitten pitää käyttää sinun tekniikkaasi.

Ja noita tabuja saan ihan lähimmästä apteekista, eli turha lähteä lähes 70km päähän lähimpään eläinkauppaan. Ja ruuan saan lähimyyjältä joka asuu alle 20km päässä eli eläinkauppaan en senkään vuoksi ala lähtemään.

Ja annahan kun muotoilen kysymykseni uudestaan..
        Millä aikataululla madotus pitää hoitaa? Millainen kuurin pitää olla? Madotanko kissan heti kun se tulee luokseni ja miten usein sen madotan alussa?
        Tiedän miten se annetaan, olenhan kolmea kissaa madottanut. Tabletit menevät omalla kisulla hyvin alas, pasta menee perheeni kissoilla kun nuolevat sen kädestä.

Saat tarkemmat ohjeet madotuksesta itse pakkauksesta kun sen käyt ostamassa,

Kasvattajalta sain aikoinaan vinkin että Axilur- niminen lääke on kohtalaisen monitehoinen, ja annostus meni jotakuinkin 1tbl/5kg 3pvän ajan...Axilurin voi liettää pieneen määrään nestettä tai rikkoa ruuan sekaan tai antaa kokonaisena.

Kun pentu tulee olisi hyvä madottaa se saman tein. Kuten myös toinen kissasi. Kaikki talon eläimet pitää madottaa samaan aikaan, eli jos sinulla sattuisi olemaan koira niin sitten sekin.
        Muistathan myös kuurin jälkeen pestä desifiointiaineellaa kaikki paikat joissa saattaa olla ulostetta. hiekkalaatikot jne.
        Jos kissanpentusi on jostain syystä arka, voit tietty odotella että asettuu taloksi ennen madotushommia.

Omat kissani ovat sisäkissoja (ulkoilevat valjaissa) ja syövät sekaruokaa (90% lihaa-5%teollista-5%raksuja) ja olen madottanut kaksi kertaa vuodessa.

• Nttu
        Siipipala kirjoitti:

Kasvattajalta sain aikoinaan vinkin että Axilur- niminen lääke on kohtalaisen monitehoinen, ja annostus meni jotakuinkin 1tbl/5kg 3pvän ajan...Axilurin voi liettää pieneen määrään nestettä tai rikkoa ruuan sekaan tai antaa kokonaisena.

Kun pentu tulee olisi hyvä madottaa se saman tein. Kuten myös toinen kissasi. Kaikki talon eläimet pitää madottaa samaan aikaan, eli jos sinulla sattuisi olemaan koira niin sitten sekin.
        Muistathan myös kuurin jälkeen pestä desifiointiaineellaa kaikki paikat joissa saattaa olla ulostetta. hiekkalaatikot jne.
        Jos kissanpentusi on jostain syystä arka, voit tietty odotella että asettuu taloksi ennen madotushommia.

Omat kissani ovat sisäkissoja (ulkoilevat valjaissa) ja syövät sekaruokaa (90% lihaa-5%teollista-5%raksuja) ja olen madottanut kaksi kertaa vuodessa.

Kiitos vastauksestasi Siipipala :)

Ulostetta ei ole kuin asiassa, ja olenkin tässä vaihtamassa hiekkaa toiseen kunhan saan aikaiseksi sitä tilattua joten samalla tulee astia desifioitua.

Kannattaisiko tehdä niin, että madotan myös kotona olevat kissat, vaikka harvoin nämä ovat tekemisissä toistensa kanssa? Näkevät toisiaan n. 2-5pv kuukaudessa.

• karvisen sukua
        Siipipala kirjoitti:

"Jos kissanpentusi on jostain syystä arka, voit tietty odotella että asettuu taloksi ennen madotushommia."

Entä kun taloudessa on ennestään jo kissoja (kissanpentu vähän vanhempi kissa) uuden kissanpennun tullessa taloon eikä uusi pentu ole vielä asettunut taloksi. Kun sitten koittaa uuden pennun madotuksen aika niin madotetaanko kaikki kissat yhtäaikaa vai voiko/kannattaako "vanhat" kissat madottaa jo heti pennun tullessa taloon?

Tässä keskustelussa on ollut paljon hyviä vinkkejä jotka tulevat minullekin tarpeeseen, kiitos siitä!

• Siipipala
        karvisen sukua kirjoitti:

"Jos kissanpentusi on jostain syystä arka, voit tietty odotella että asettuu taloksi ennen madotushommia."

Entä kun taloudessa on ennestään jo kissoja (kissanpentu vähän vanhempi kissa) uuden kissanpennun tullessa taloon eikä uusi pentu ole vielä asettunut taloksi. Kun sitten koittaa uuden pennun madotuksen aika niin madotetaanko kaikki kissat yhtäaikaa vai voiko/kannattaako "vanhat" kissat madottaa jo heti pennun tullessa taloon?

Tässä keskustelussa on ollut paljon hyviä vinkkejä jotka tulevat minullekin tarpeeseen, kiitos siitä!

Koko konkkaronkka pitää aina maottaa yhtä aikaa, koska lääke ei anna suojaa (kuten esim.rokote) vaan lääkkeen seurauksena madot ja munat lähtee pois.

Käytännössä kissa voi saada matoja vaikka seuraavana päivänä kuurin loputtua. Kaikkien eläinten yhtäaikainen madotus taloudessa on siksi kätevää että matokanta saadaan yhdelläkertaa eliminoitua kokonaan.

Ajatteleppas tilannetta että yksi kissa on matokuurilla toinen ei. jos tällä toisella on matoja ja käyttävät samaa hiekkistä niin siinäpä se. Rahat on menny hukkaan ja kaikilla kohta taas matoja.

Talouden eläinlaumaa kannattaa siis ajatella madotusyksikkönä, mikäli ovat tekemisissä toistensa pyllyjen ja ulosteiden kanssa.

En tiedä selitinkö tätä nyt kovinkaan järkevästi mutta toivottavasti joku edes ymmärtää :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe