Herkkusienet & terveellisyys?

sshshieeenniiii

Osaisikohan joku kertoa, että kuinka terveellisiä herkkusienet on? Ajattelin jossain vaiheessa lisätä ruuan lisukkeeksi vähän paistettuja sieniä, mutta en ole varma niiden parhaasta terveysvaikutuksesta.

Apuja? Onko järkevää?

3

3576

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällaista

...että lihottavia sienet eivät ole. Aines on lähinnä proteiinia sekä sulamattomia aineksia. Sokerit ja rasvat olemattoman niukkoja. Sisältävät B-ryhmän vitamiineja ja aminohapoista mm arginiinia, jolla on lukuisia terveysvaikutuksia. Minä syön sieniä lähinnä arginiinin takia korjatakseni kolesteroliarvoja sekä veren sokeriarvoja.
      Luonnon sienien rasitteena on edelleenkin Tsernobylin aiheuttamat kertymät. Siinäkin on onneksi eroja eri sienilajien välillä.

• Jos keräät sieniä metsästä, niin aloittelijan pahin riski on luulla valkokärpässientä herkkusieneksi. Niiden välillä on kuitenkin yksi pettämätön ero: Valkokärpässienen heltat ovat aina valkoiset, mutta kaikilla herkkusienilajeilla ne ovat vaaleanpunertavat tai ruskeat jo ennen lakin avautumista. Hajusta ne erottaa sokeakin: herkkusienissä on aina hieno mieto aniksen haju, valkokärpässieni haiskahtaa lähinnä raa'alta perunalta.
      Toinen juttu on se, että herkkusieniä ei kannata kerätä ihan tienpientareilta tai kaupungin puistoista, koska ne keräävät herkästi lyijyä ja muita raskasmetalleja. Sellaisen syömisessä terveysriski lienee kuitenkin samaa luokkaa kuin yhden tupakan polttamisessa.

• 30

Säteilyturvakeskus on mitannut sienten cesiumpitoisuuksia aina Tsernobylin onnettomuudesta lähtien. Raportti löytyy linkistä: http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/tiivistelmat/a_sarja/fi_FI/stuk-a240/_files/83034446463696918/default/stuk-a240.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1335
    2. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      911
    3. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      95
      875
    4. MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(

MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku
      Maailman menoa
      85
      789
    5. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      57
      717
    6. Minä vuonna kaivittusi on syntynyt?

Vastausta tässä kaivataan.
      Ikävä
      42
      581
    7. Pelkäätkö häntä?

👍
      Ikävä
      64
      576
    8. Ylen typerät rinnastukset.

Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan
      Maailman menoa
      191
      567
    9. Olit mulle tärkeä...

😭
      Ikävä
      34
      557
    10. 48
      537
    Aihe