Onko 50 v vanhuuden alku

nöpöstin

Onko 50 v vanhuuden alku? Vai vieläkö tuntuu ruutia löytyvän?

65

1134

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No miten sen ottaa. Minusta se on keski-iän loppua, vanhuus alkaa sitten kun ei enää ole aktiivinen työ- ja lisääntymismarkkinoilla.

• 50+ rulaa

puolessa välissä elämää. Eiköhän se vanhuus ala nykyään vasta joskus 70-80 vuoden kieppeillä. 77 vuotiaalla äidilläni on enemmän liikunnallisia ja muitakin harrastuksia kuin monella 50 , joten taitaa olla terveyden lisäksi myös paljon ihmisestä ja mielestä kiinni milloin antaa vanhuuden tulla.

• No miten senkin nyt ottaa. Fakta on että olen nyt puolisentoista vuotta nuorempi kuin äitini kuollessaan, tai kahdeksan vuotta nuorempi kuin isäni kuollessaan. Jos tuohon aikaan pitää survoa puolet elämästä, tulee todella kiire.

• vielä on vuosia....
        yohuuhkaja kirjoitti:

No miten senkin nyt ottaa. Fakta on että olen nyt puolisentoista vuotta nuorempi kuin äitini kuollessaan, tai kahdeksan vuotta nuorempi kuin isäni kuollessaan. Jos tuohon aikaan pitää survoa puolet elämästä, tulee todella kiire.

vanhempasi kuitenkaan vanhuuteen niin nuorena kuolla? aika karseeta olisi jos pitäisi mitata jotenkin omaa elinikää vanhempien elinikään. Vertailu on toki silloin ymmärrettävää jos on joku sama perinnöllinen parantumaton sairaus todettu.

• Adria

Pakko viisastella tähän väliin. Missä silloin ollaan kun ollaan kieppeillä ja mikä on se kiepe.

Kyllä viiskymppisestä alkaa se jyrkempi vanheneminen, mutta ei se mitään, sitä varten on pelastava kosmetiikkateollisuus. Eikun rasvojen kimppuun. Mitä kalliimpi ja nätimmässä purkissa, sitä tehokkaampaa.

• vielä on vuosia.... kirjoitti:

vanhempasi kuitenkaan vanhuuteen niin nuorena kuolla? aika karseeta olisi jos pitäisi mitata jotenkin omaa elinikää vanhempien elinikään. Vertailu on toki silloin ymmärrettävää jos on joku sama perinnöllinen parantumaton sairaus todettu.

Kukaan ei kuole vanhuuteen. Aina kuolemalla joku erityinen syy on. Kummallakin ns luonnollinen kuolinsyy, ei tapaturma tms.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Kukaan ei kuole vanhuuteen. Aina kuolemalla joku erityinen syy on. Kummallakin ns luonnollinen kuolinsyy, ei tapaturma tms.

kirjoittaa kuolintodistukseen, äidillänikin laitettiin hänen pitkäaikainen sairautensa vaikka hiipui hiljalleen pois. Täytti 85 ja seuraavana päivänä kuoli nukkuessaan.

• Mitä väliä on sen
        Adria kirjoitti:

Pakko viisastella tähän väliin. Missä silloin ollaan kun ollaan kieppeillä ja mikä on se kiepe.

Kyllä viiskymppisestä alkaa se jyrkempi vanheneminen, mutta ei se mitään, sitä varten on pelastava kosmetiikkateollisuus. Eikun rasvojen kimppuun. Mitä kalliimpi ja nätimmässä purkissa, sitä tehokkaampaa.

Ei pidä paikkaansa, ikäni olen kaikenmaailman rasvoja naamaani nakannut mutta kyllä se yli kuuskymppisenä on lähinnä kirurgin puukkoa kaipaavaa ehostusta ja siihen ei tavallisella muorilla ole varaa, ei ehkä enää haluakaan eikä tarvetta.
        Tuhkauurnassa kaikki ollaan samannäköisiä.

• Vanhuuden määritelmä taitaa venyä ja joustaa milloin mihinkin suuntaan. Nuorempana minäkin pidin yli 65-vuotiaita eläkeläisiä auttamatta vanhoina, siis vanhuksina. Kun nyt itse olen tuossa eläkeläistaipaleeni alkuvaiheessa, niin en minä oikeastaan tunne olevani "vanhus". Kyllähän monia asioita pitää ajatella eri tavalla kuin aikaisemmin. Aamulla ylösnousun jälkeen on ymmärrettävä herätellä kroppaa ennen kuin ryhtyy erityisempiin pinnistelyihin ja ponnisteluihin. Toisaalta verrytteleväthän nuo himoliikkujatkin, siis jos ovat järkeviä. En tee hommia hullun lailla enää kilpatahtiin, mutta itse pidän sitä pelkästään järkevöitymisenä. Kun usein liitetään yhteen vanhuus ja viisaus, niin enpä toisaalta mene sitäkään määritelmää yleisesti markkinoimaan. Kalkkeutunutta asennoitumista ja ajattelua esiintyy niin nuorten kuin ikääntyneittenkin keskuudessa. Jokainen taitaa taaplailla tyylillään. Ja edelleen toisaalta: Kyllä eläkeläisenäkin oppii uusia temppuja.

• 50 +

Itselleni sopii tämä 50 ikä tosi hyvin.Olen tyytyväinen olotilaani.
        Perhe-elämä vaati osaansa ja aina oli kiire kantapäissä.
        Nyt voi jo huokaista helpotuksesta ja nauttia mummum osasta.
        Elämä on ihanaa tässä 50 ikävaiheessa .

• 50+,
        50 + kirjoitti:

Itselleni sopii tämä 50 ikä tosi hyvin.Olen tyytyväinen olotilaani.
        Perhe-elämä vaati osaansa ja aina oli kiire kantapäissä.
        Nyt voi jo huokaista helpotuksesta ja nauttia mummum osasta.
        Elämä on ihanaa tässä 50 ikävaiheessa .

En jaksa vaivata päätäni sillä olenko vanha ,mutta ainakin olen vanhentunut viime vuodesta
        puolisen vuotta lisää.
        Elämän kesto on vain silmäräpäys ,kohta se on ohi.

• Katsopas vaan, sinua en usein näe osallistumassa keskusteluihin mutta nytpä sitten näin senkin.
        On se hyvä minunkin mielestäni jos on omassa iässään mukana.
        Varsinkin kun se nyt ei siitä muuksi muutu vaikka kuinka pyristelisi eri ikävaiheissa.

• Cloetta...

Ei 50 vielä vanhuuden alkua ole, keskistä keski-ikää kylläkin. Me naiset elämme keskimäärin 84 vuotiaiksi, joten vanhuuteenkin on vielä jonkin matkaa.

Ruutia ei siitä huolimatta tahdo aina löytyä, ei vain jaksa enää innostua joka asiasta. VOi tosin olla, että harkintakykyäkin on tullut lisää ja ymmärrystä siitä, että vähemmälläkin pärjää, joten innottomuus voi johtua myös tästä; iän tuoma muutos joka tapauksessa.

Käyn suht haasteellisessa työssä (henkinen työ), opiskelen yliopistossa tiettyä kokonaisuutta, elän pitkässä parisuhteessa, lapset lähes kaikki maaimalla jne. Ei aina riitä ruutia näihin kaikkiin....ja kun vielä pohjimmiltani olen nautinnonhaluinen ja laiska!

• Ei ollut mikään kriisin paikka enkä tunne oloani yhtään vanhaksi. Kaipa se vanhuus sitten joskus näyttäytyy jollei satu kuolemaan sitä ennen.

• ..

täällä tuntuu ja näkyy, riidanhalu kasvaa, onhan sekin enne vanhuuden.

• HTZA

vähän aikaisemminkin.
      Ruutia löytyy, mutta eri asioihin kuin kuvittelet.

Naiset kuolee 82v ja niehet 75.
      Ja tilastot eivät valehtele.

• 50 ja puoli,

Ja sinä oletet roikkuessasi ikääsi nuoremmalla palstalla unohtaa todellisen ikäsi! Pelkäätkö 60- ikäisiä?
        Kovin uhosit sinne siirtyväsi, taisit epäonnistua...kävin lukemassa sivuja ja sinua ei siellä näy.
        Onhan sinne moni muukin täältä muuttanut, miksi sinulle se ei käy?
        Jos on nafti 50v ei halua yli 60 vuotisten seuraa, ei kiitos.

• 50 ja puoli, kirjoitti:

Ja sinä oletet roikkuessasi ikääsi nuoremmalla palstalla unohtaa todellisen ikäsi! Pelkäätkö 60- ikäisiä?
        Kovin uhosit sinne siirtyväsi, taisit epäonnistua...kävin lukemassa sivuja ja sinua ei siellä näy.
        Onhan sinne moni muukin täältä muuttanut, miksi sinulle se ei käy?
        Jos on nafti 50v ei halua yli 60 vuotisten seuraa, ei kiitos.

Antakaa vanhusten olla ,ei ne halua kun paikan istua ja puulusikan millä syödä kirottua ruokaa.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Antakaa vanhusten olla ,ei ne halua kun paikan istua ja puulusikan millä syödä kirottua ruokaa.

Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella:))

• HTZA
        firefox58 kirjoitti:

Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella:))

korvan taakse.
        H.

• Voihan jehna, kukas se siellä näpyttelee koneella :)

• |||
        vantaannainen kirjoitti:

Voihan jehna, kukas se siellä näpyttelee koneella :)

Huomasitkos, ketju on 3 vuotta vanha, ja niin myös useimmat kommentit.

• rompoolia

olen 51 v ja tästä tämä vaan paranee, lapset on omillaan, olen vapaa menemään ja tulemaan.

• Tarkoitin vain näitä palstajuttuja kun ollaan aina ajamassa ketä sinne ja ketä tänne. Minusta on ihmeellistä jollei 50 v voi keskustella 60 v:n tai taikka minkä v:n kanssa jos asia kiinnostaa. Niinhän sitä tehdään elävässä elämässäkin, jollen ole ihan erehtynyt.

Kyllä, elämä tässä iässä on ihan jees, en kaipaa mitään mitä minulla ei jo ole.

• RIMMIR

Ei hetikään jaksa samalla vauhdilla nyt kuin 25 vuotta sitten. Uudet asiat eivät tartu päähän niin helposti kuin ennen, vai onko vika siinä kun kaikenmaailman informaatiota tuppaa tuonne korvien väliin ettei enää jaksa seuloa pois niitä "turhia" juttuja. Joskus tuntuu aivan ylivoimaiselta lukea vaikkapa jokin eläkesäästöpaperi tai jokin muu viranomaisten ilmoitus.
      Vai onko vika siinä kun ei ole enää juuri ketään jolta kysyä että miten se teksti oikeastaan tulkitaan. Kaikki asiat täytyy itse päätellä mielessään vaikkei niistä asioista oikeastaan ymmärää yhtään mitään.

Ruutia löytyy aina harvemmin ja harvemmin, ei oikein enää innostu mistään sillä lailla tulenpalavasti kuin aiempina vuosina.

• Korppis

Höpö höpö...sieluntuli palaa kiihkeästi ja syntyy jos jonkinmoisia pieniä pensaspaloja. Me pappa ja minä emme ole vielä ajatelleet koko jutskaa vaikka ollaan jo läpikäyty kauan sitten viiden kympin villitykset ; )

Jos ei jaksa samaa vauhtia kuin ennen pitää pötkähtää pitkälleen. Petteri luki juuri omasta ammattiliiton lehdestään, että esim. tietokoneella puuhastelu on parempaa aivojen treenausta kuin esim. television katseleminen. Eli tässäkin suhteessa olemme vielä tietokoneajan nuoria.

Vaikeaselkoisia tekstejä ei kannata lukea vaan pistää saunan sytteeksi.

• .--.

että jollakin on täällä varaa olla rehellinen, ja kertoa, miltä sisimmässään tuntuu. Tänä valheellisuuden aikakautena kukaan ei saa olla nuoruutta ja kauneutta ihannoivasta muotista poikkeava, ei edes omissa ajatuksissaan. Pitää olla, tai ainakin olla olevinaan, ikinuori, ikikaunis, ikiaktiivi.

Vanhuus tulee kaikille, parhaiten siihen varustautuu ja valmistautuu realismilla, ja terveellä itsetunnolla, turhia kuvittelematta. Kyllä 50 alkaa olla jo ilta-auringon lapsi, kukin tosin omalla laillaan, toivon mukaan jaksaa hyvin, kaikki eivät jaksa.

• Korppis
        .--. kirjoitti:

että jollakin on täällä varaa olla rehellinen, ja kertoa, miltä sisimmässään tuntuu. Tänä valheellisuuden aikakautena kukaan ei saa olla nuoruutta ja kauneutta ihannoivasta muotista poikkeava, ei edes omissa ajatuksissaan. Pitää olla, tai ainakin olla olevinaan, ikinuori, ikikaunis, ikiaktiivi.

Vanhuus tulee kaikille, parhaiten siihen varustautuu ja valmistautuu realismilla, ja terveellä itsetunnolla, turhia kuvittelematta. Kyllä 50 alkaa olla jo ilta-auringon lapsi, kukin tosin omalla laillaan, toivon mukaan jaksaa hyvin, kaikki eivät jaksa.

rehellisyydestä. Jokaisella on oma arvio ja tunne kyvyistään. Sinun totuus vanhenemisesta on sinun ja jonkin toisen 50 ja mukaan lukien 60-ikäisten totuus omasta ruumiillisesta ja sielullisesta vanhenemisesta on erilainen. Rehellisyydellä ei siis ole mitään tekemistä sen kanssa miten asioita tunnemme ja kuinka kukin aurinkonsa antaa laskea ja luovuttaa. Niin moni luovuttaa liian aikaisin ja sen näkee kun pitää silmänsä auki ja katselee ympärilleen. huh huh

• sesiitäjasenkestosta
        Korppis kirjoitti:

rehellisyydestä. Jokaisella on oma arvio ja tunne kyvyistään. Sinun totuus vanhenemisesta on sinun ja jonkin toisen 50 ja mukaan lukien 60-ikäisten totuus omasta ruumiillisesta ja sielullisesta vanhenemisesta on erilainen. Rehellisyydellä ei siis ole mitään tekemistä sen kanssa miten asioita tunnemme ja kuinka kukin aurinkonsa antaa laskea ja luovuttaa. Niin moni luovuttaa liian aikaisin ja sen näkee kun pitää silmänsä auki ja katselee ympärilleen. huh huh

täällähän ei kukaan tunne itseään ikääntyväksi, kellään ei ole ainuttakaan liikakiloa, kaikki ovat kauniita ja rohkeita. :))
        Se siitä rehellisyydestä.
        Minullakin on muuten aivot.

• sesiitäjasenkestosta kirjoitti:

täällähän ei kukaan tunne itseään ikääntyväksi, kellään ei ole ainuttakaan liikakiloa, kaikki ovat kauniita ja rohkeita. :))

että toiset jaksaa paremmin ja toisten on jaksettava halusi tai ei. On myös sellaisia ammatteja joissa ei voi sanoa, että meneppä nuoremmakses minä oikaisen koipiani nyt ja se on tämä hoitoala ainakin jonka minä tunnen, varmaan muitakin löytyy.

Eri mieltä olen kyllä siitä, että 50 on ilta-auringon lapsi, ei lähestulkoonkaan.

• >><<<<<<<<<<<<<<<<<
        sesiitäjasenkestosta kirjoitti:

Miksi nostaa meteli ikääntymisestä, murrosikäisten puuhaa ?
        Joka ilta kun käyt nukkumaan huomaat olevasi päivän verran vanhempi
        sellaista ihmettä ikääntyminen on.

Emme ole petipotilaita .

• ><<<<<<>>><<>>><><<

Läskistyminen on suureseti nuorempien sukupolvien ongelma.
        Meidän ikäpolvi on nuoruudessaan ollut hoikkia ,suorastaan laihoja.
        Kauniita ja rohkeita ei ole tosi tv:ssä.
        Tänään olet jo vanhentunut klo 6.00 jälkeen 12 tuntia eilisestä.
        Saatko edelleen vanheta on salaisuus ?
        En sure mitä ajattelen 60 vuotiaana tästä vanhenemisesta .
        Saa nähdä saanko vanheta 60 vuotiaaksi asti ?
        Kaikki eivät saa vanheta kuihtuvat pois, ennen vanhuuden kohtaamista.
        Lapset , nuoret ja nuoret aikuiset lähtevät monesti, ennen aikojaan.

• Cloetta..

Voi, tunnen kyllä ikääntyneeni ja kertoohan se peilikin. Kiloja on tullut, en tiedä onko ne sitten liikakiloja, hyvin ne jaksan kuitenkin kantaa. Kaunis en ole, ehkä kuitenkin viehättävä ja rohkea en ole koskaan ollut. Itsevarmuutta on kuitenkin tullut. Rehellisyys..hmm. omat tuntemukset saattavat olla toiset kuin toisten ihmisten tulkinnat, ja siitä syntyy ristiriitaa, jopa suukopuakin.

• KORPPIS
        ><<<<<<>>><<>>><><< kirjoitti:

Läskistyminen on suureseti nuorempien sukupolvien ongelma.
        Meidän ikäpolvi on nuoruudessaan ollut hoikkia ,suorastaan laihoja.
        Kauniita ja rohkeita ei ole tosi tv:ssä.
        Tänään olet jo vanhentunut klo 6.00 jälkeen 12 tuntia eilisestä.
        Saatko edelleen vanheta on salaisuus ?
        En sure mitä ajattelen 60 vuotiaana tästä vanhenemisesta .
        Saa nähdä saanko vanheta 60 vuotiaaksi asti ?
        Kaikki eivät saa vanheta kuihtuvat pois, ennen vanhuuden kohtaamista.
        Lapset , nuoret ja nuoret aikuiset lähtevät monesti, ennen aikojaan.

Emme todellakaan tiedä 50-vuotiaana mikä on tilanne kun saavutamme 60-ikävuoden. Olen onnellinen, että luoja antoi minulle mahdollisuuden elää yli 60-vuotiaaksi. Haluaisin jatkaa vielä pitkään sillä en haluaisi jättää rakkainpiani. Minä pärjäsisin, mutta kuinka rakkainpani pärjäsisivät ilman minua?

• sesiitäjasenkestosta
        >><<<<<<<<<<<<<<<<< kirjoitti:

Miksi nostaa meteli ikääntymisestä, murrosikäisten puuhaa ?
        Joka ilta kun käyt nukkumaan huomaat olevasi päivän verran vanhempi
        sellaista ihmettä ikääntyminen on.

Emme ole petipotilaita .

aika ei pyhähdy meidän kenenkään kohdalla, se, jos mikä on satavarmaa.
        Siksipä ihmetyyttääkin, kun jotkut ovat sitä mieltä, etteivät ikäänny, ja aina ollaan yhtä freesejä, kuin "uutena".
        Ehkäpä joillakin siihen tautiin auttaisi käynti optikolla. :)) Vaikka ulkonäkö nyt on pienimpia määreitä, ainakin minun tärkeimmissä asioissani.
        Jorma Palon sanoihin "Ei tarvitse olla terve ollakseen terve", sisältyy muuten vinha totuus. Kaikki, varsinkaan elämä, ei ole mustavalkoista, ja harvalla täydellistä, monenkaan asian suhteen.

• Korppis kirjoitti:

Höpö höpö...sieluntuli palaa kiihkeästi ja syntyy jos jonkinmoisia pieniä pensaspaloja. Me pappa ja minä emme ole vielä ajatelleet koko jutskaa vaikka ollaan jo läpikäyty kauan sitten viiden kympin villitykset ; )

Jos ei jaksa samaa vauhtia kuin ennen pitää pötkähtää pitkälleen. Petteri luki juuri omasta ammattiliiton lehdestään, että esim. tietokoneella puuhastelu on parempaa aivojen treenausta kuin esim. television katseleminen. Eli tässäkin suhteessa olemme vielä tietokoneajan nuoria.

Vaikeaselkoisia tekstejä ei kannata lukea vaan pistää saunan sytteeksi.

Ja sinäkin siellä :)
        Nyhän tuttuja nikkejä ihan vilisee vaan.

• enää taida ihan kuivaa olla, mutta en nyt mikään ikäloppukaan vielä tunne olevani.
      Melko mukavasti vielä jaksan sen mitä tarvitsee jaksaa ja hyvä niin.

• GloriaJoy

alkaa silloin, kun tajuaa et jotkut babyfacet on jutuissaan ja ajatuksissaan jo kauan aikaa sitten ohittaneet sen aikarajan, jolloin itse piti meiän ikäsii mammutteien jälkeläisten kaltaisina ikäfossiileina. Mutta kehiohan sen vain meissä vanhenee, muuten löydämme vain oman ikuisen ikämme. Näiden suhteuttaminen toisiinsa on keski-iän tehtävä eli meiän iän. Kaikea voi harrastaa minkä ikäisenä tahtoo, mutta kokemuksen laadun sävyttää jo aiemman elämän antama marinadi. Jos elettyä elämää ei ole elänyt niin, että tuntee veressään marinaadin maun, niin silloin on ikinuori ja pintamaalilla paklaillaan pahimmat halkeamat ja luullaan et kukaan ei huomaa, kun vaattethan ne tekee miehen ja naisen.

• GloriaJoy

kehiohan = kehommehan

• <<<<<<<<<<<<<>>>><<<

Noin juuri sen tulee mennä kuten Gloria viisaudessaan väritti.
        Ikä on vain ikäkysymys ?
        Vastaukset vaihtelevat ikään katsomatta.

• Tutina

Pikkuhiljaa alkaa huomata, että vääjäämättömästi se vanhuus hiipii ja kun tulee lähemmäksi kuuttakymppiä, niin "alamäki" alkaa nopeasti jyrkkenemään. Elämän tosiasia ja melko kova juttu itse kullekin.

• sillä huomaan sen yleiskunnossani. Mutta toisaalta ikä tuo sallimuksia joita antaa itselle aivan eri tavoin kuin ennen, eli jos menettää jotain niin jotain onneksi tulee tilalle paikkaamaan sitä luopumisten listaa jossa toivottavasti ei ole kovin häntäpäässä vielä.

• kyllä löytyy ihan kohtuullisesti vaikka väliin jo tulee muistutuksia siitäkin, ettei vanhuus tule yksin. Tänäänkin kasvimaata kääntäessä piti aika tiuhaan vanhaa selkää oikoa.

Mitä itse kukin sillä vanhuudella sitten ymmärtää. Vanhuuteen tässä nyt vielä on matkaa. Ja se matkahan alkaa jo parikymppisenä, heti kun kasvukausi on ohi.

• Meriläinen

Vanhuuden alku on siinä päivässä kun ihminen syntyy. Sen jälkeen ei enää nuorennuta, jos ei ennen sitäkään.
      Päivä päivältä ihminen vanhenee, miten sitten kokee elämän eri vaiheissa on toinen juttu.
      Itse olin vanhuuden tienpäässä kolmikymppisenä, luulin että elämä oli siinä eikä voi mitään hyvää enää tuoda.
      Nyt viiskymppisenä nautin elämästä ja uskon vaikka mihin upeaan ja ruutia löytyy paljon enemmän kuin tuolloin parikymmentä vuotta sitten.
      Elän tätä päivää ja tässä hetkessä ja uskon parempaan tulevaan, tai ehkäpä parempaan muutokseen.
      Ihminenhän muuttuu joka tapauksessa, sitä ei voi estää niinkuin ei vanhemistakaan. Mutta voi uskoa parempaan tai sitten jäädä kitisemään kurjaa kohtaloaan.
      Voi ottaa vastuun elämästään tai jäädä laakereilleen makaamaan ja valittamaan.
      Minulla on ollut hyvää mietiskelyn aikaa nyt ja vähän vielä taidan sitä jatkaakin, koska mielenkiintoisia oksia elämääni siitä olen saanut.

• 16+16

Ei ole =)

• Salille kaikki

Ihme juttu että viiskymppisellä on paljon enemmän ruutia kuin vähän alle parikymppisellä.

Kokeilkaa vaikka. Nähty on

Missä vika vai onko näin.

• Ja ulos lenkille

Yeap, elämä on kestävyyslaji, mitä pidempään olet elänyt, sitä kestävämmäksi olet tullut. Huomioiden tietysti, että olet terve ja kunnossa, silloin ei mitään esteitä millekään ole ja jaksat vaikka mitä ja enemmän kuin nuorempi ja harjaantumattomampi.

• Mistähän arkistoista liet tämän ketjun löytänyt, mutta kun sen nyt olet nostanut, en voi olla kertomatta erään 17-vuotiaan, hieman laiskanpuoleisen nuoren miehen suusta kuultua selitystä laiskuudelleen: nuorena täytyy levätä, että sitten vanhana jaksaa tehdä töitä.

• illueetu

"Vanhuuden alku on siinä päivässä kun ihminen syntyy."

Totta ja hienosti kirjoitettu.

• mitä mitä...

Taidatko pönttö muuta, kuin kopioida toisten kirjoituksia..

• illueetu
        mitä mitä... kirjoitti:

Taidatko pönttö muuta, kuin kopioida toisten kirjoituksia..

Niin sitä sanotaan että sitaatti on älyn korvike. Mutta kun ei itseltä putoa niin ei putoa.

• Hyvä elämä.

Eihän elämiseen tarvita ruutia
      muualla kuin jenkeissä.

• ++++++

Syntyminen on vanhuuden alku, kuka sitten minne asti ehtiikin.

Vieläkin, vaikka aloitus on 3 vuoden takaa.

• +++

Huh, sortsit, en lukenut muita, mutta sanomani on ainakin fakta, jokaisen tietämä, jos on aivot.

• vaik ruutia löytyis

Olen lyhytikäistä sukua: isäni kuoli 58-vuotiaana ja äitini 67-vuotiaana. Myös isän vanhemmat elivät vain 72-vuotiaiksi, äitini oli vain 62 v kuollessaan.
      Olen pian 57 vuotias ja suhteellisen terve; pientä allergiaa, alkava asta ja syön koleserolilääkkeitä. Sielultani koen olevan nuori, mutta aisit heikkenevät ja väsyy helpommin ja ei palaudu niiin kuin vielä kymmenen vuotta sitten fyysisestä rasituksesta. Ehkä itse määrittelen että vahuus alkaa varsinaissti 60 vuoden jälkeen. Riippuu terveydestä, mutta pakko on myöntää ja olla realistinen että elämää täällä on enää noin kolmasosa jäljellä ja se kaksi kolmasosaa on jo elettey.

• kurvakallio

Siitä tietää tulleensa vanhaksi, kun märät unet ja kuivat pierut vaihtavat paikkaa.
      Mutta ainakin minä, 50 mies ajattelen päivittäin, että olisipa kiva tuntea itsensä aikuiseksi. No, taitaa olla jo 10 vuotta siitä, kun minua viimeksi sanottiin pojaksi. Olisiko jokin välivaihe menossa, kun ei vielä ole sanottu ukoksi tai äijäksi.
      Ruuti on jo vähän hitaammin palavaa muttei kastunutta. Kun lähden kävelylle, ei kukaan ohita minua, vaikka kävelen normivauhtiani. Pussit tyhjennän päivittäin, joko itse tai naiseni kanssa. Sairaslomia ei ole juurikaan tarvinnut pitää.

Mutta, tässä iässä pitää juosta pysyäkseen paikoillaan. Kunnosta täytyy ihan oikeasti pitää huolta, liikkumalla ja syömällä oikein.

Nuoriso on jo alkanut osoittaa kunnioitusta meikäläistä kohtaan, eivät enää huutele asiattomuuksia kuten ennen, vaikka olen edelleen ruma mieheksikin.

Parasta on, kun haluttavien naisten määrä kasvaa kokoajan. Siis samanikäisten ja nuorempien. Eroamisten ja leskeytymisten myötä vapautuu naisia, ja nyt uusintakierrosten alkaessa olen hyvässä asemassa raittiina ja viriilinä.

Kaiken tämän hyvän voin tietysti sekunnissa menettää (kuten kuka tahansa)
      Nuorikin kuolee, mutta vanhan täytyy.

• Kuuskymppiä ensi kuussa täyteen.....rypistymään päin oon....onneks` en oo kaunis koskaan ollutkaan....rummuuuuss vaan lissääntyy....se kun on tuplaantuvaaaaaa...

• päivän vain

Heh, niin kaikkihan me ikäännymme ja rypyt tulevat kaikille, mutta sekään ei ole tasapuolista.
        Mutta vaikka nyt kun itsekin olen jo omat lapseni saannut aikuisiksi ja eivät enää asu tässä kotona, niin totta maar, kyllä se vaan tässä iässä jo alkaa jalan askellus painua syvemmälle maahan, eikä enää riitä virtaa niin kaikesta innostua, että jaksaisi kaikkeen tarttua, mihin nuorempana olisi enemmän ollut virtaa, vaan ei ollut aikaa, kun oli ne lapset ensimmäisellä sijalla, ja kodin hoito jne. Nyt olisi enempi aikaa, mutta en saa enää itseeni sitä voimaa starttaukseen; ja olen tullut niin mukavuudenhaluiseksi, että on vaan mukavampaa lösähtää sohvalle lukemaan kirjaa tai katselemaan telkkaria, tai onhan nykyisin tämä nettimaailma, joka vetää puoleensa magneetin tavoin.
        Olen kylläkin ajatellut selvittää vanhat valokuvat järjestykseen joku päivä, mutta mikä päivä, se nyt jää nähtäväksi;)heh?

• --------

Syntymä on vanhuuden alku. Johan siinä vanhenee, jos ei muuta mieti.
      Vielä 3 vuotta aloituksestakin.

• Puolivälin krouvissa

'Vieläkö tuntuu ruutia löytyvän?' Kuullostaa vähän samalta, kun: Vieläkö virtaa? Ihan hauska sarja muuten se 'Vielä virtaa'.Ton kaltaisia vertauksia aletaan käyttää siinä vaiheessa, kun vireystila on enää satunnaisesti hyvä, ja hehkutellaan huippuhetkillä.

Ei kai vanhuus sentään vielä 50-vuotiaana ala? Ajattelin elää yli 100 vuotiaaksi. Tekisin suvun ennätyksen. Tällä hetkellä kärjessä on piakkoin 93 vuotta täyttävä isäni sisar. Hyvänä kakkosena tulee keväällä 92 täyttävä äitini. Pronssimitalia hallitsee isäni isä, joka eli hyvin tervatuilla keuhkoillaan 90-vuotiaaksi.

• 1944

Joka vuosi tulee ikää lisää.
      Viisikymppinen on parhaassa iässään, tiedän sen koska olen ollut viisikymppinen. Nyt olen 68v. Viisikymmentä on nuoruuden vanhuus ja vanhuuden nuoruus.
      Hirvittävän nopeaa vauhtia vuodet kuluu viidenkymmen rajapyykin jälkeen, ikäänkuin kello olisi säädetty nopeammalle.

• lkjhgf5

Kun täältä näitä juttuja lukee niin taitaa olla vanhuuden alku jo aikaisemmin.

• Ei koskaan

Yeap, väärällä asenteella varustettuja immeisiä on kaikki paikat pullollaan.

• Kyllä se alkaa tuntua vanhuuden alulta heti silloin kun alkaa jo paikat krampata. Aiemmin ei koko liikkumiseen ole tarvinnut kiinnittää niin paljon huomiota koska se oli vielä niin vaivatonta ja mukavaakin kaikin puolin. Ei uupunut eikä tuskastunut.
      Nyt oireilut kuuluvat arkeen aina jossain muodossa enemmän tai vähemmän mutta ovat läsnä. Tästähän se homma vain etenee...
      Jumpat voivat auttaa mutta eivät nekään ole kaikkivoipia kaikkiin vaivoihin.
      Koetettava on vain yhä mennä niillä mitä on eli "näillä mennään".

• Liike on lääke

Jos paikat alkavat "krampata", vaivata, kipuilla, oirehtia ... niin silloin viimeistään on aika aloittaa säännöllinen ja jopa ammattilaisen valvoma liikuntaohjelma. Jumppa, tai mikä tahansa liikuntamuoto on no. se oikea, vaikuttava ja auttava lääke.

Jos tarkoitat krampeilla ns. suonenvetoja, niin magneesiumia ohjeen mukaisesti naamariin, kyllä ne siitä. Ja luonnonmukaisissa lääkkeissä on muitakin, jotka on tarkoitettu esim. nivelten voiteluun ja terveydeksi.

Myös uupumus ja tuskastuminen kannattaa estää jotenkin. Hus tekemään jotain sellaista, mistä tulee iloiseksi ja energiseksi eli onnelliseksi.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3109
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      74
      3014
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2880
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2554
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      39
      2037
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1647
    7. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1629
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1595
    9. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      23
      1558
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1536
    Aihe