Pohdiskelen Ulko-Tammion

Tyttösiili

Viikon telttailu ja kalastusretkeä. Olen saanut selville, että kupoliteltta on sopivin vaihtoehto kalliopohjaiselle saarelle merellä. Eniten mietityttää tuo 1000mm kestävyys. Onko sillä teltan pohjan veden pitävyydellä per neliösentimetri minkälainen vaikutus? Itse aattelin et, jos ostaisi hieman halvemman teltan n. 40e ja alustan teltan pohjalle koivu ja kuusen risuja niin rankemman sateen aikaan teltta oisi maasta 0,5 cm koholla. Itse en hirveesti telttaile, niin en halua laittaa telttaan 45e enempää. tarvittaessa teltan saumat pystyy itse teippaamaan kun satun tietämään tarvikkeet millä se tehdään.

Haluaisin teiltä kokeneilta telttailijoilta vinkkiä kestävään ja edulliseen kupolitelttaan, joka pitää vettä sisäpuolen kuivana, on helppo tuulettaa ja siinä on hytysverkko. Kayttökertoja ehkä n. 3-5 kertaa kesässä.

6

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • telttailija2

      Jos vesi lähtee virtaamaan telttaa kohti, niin ei sitä mikään estä. Yritetään siis löytää teltalle paikka johon ei valu vettä. 40 euron teltta kuulostaa kovin vaatimattomalta, jos tuon hinnan voisi edes kaksinketaistaa, niin käytettävyys paranisi paljon. Kyllä vesi tulee sisääm kalleimissakin teltoissa jos olosuhteet ovat huonot, normaalisti ei jos teltta on oikein pystytetty. Teoriassa mainitsemasi veden kestävyysarvon pitäisi riittää, mutta tuo hinta panee epäilemään joskohan arvot on ilmoitettu ihan oikein. Kupoli teltta on monta kertaa hyvä vaihtoehto saaressa, yhtälailla se tarvitsee kiinnitys koukkuja/naruja.

      Kosteudesta ei aina pääse eroon ja silloin hyvä (ja riittävän iso) makuualusta pelastaa paljon. Jos paino ei ole ongelma, niin teltan sisäpuolelle voi laittaa vaikka muovin lattialle, tämä tosin auttaa vain päivän tai kaksi.

      • Tyttösiili

        Jos tulee hyvät ilmat niin mahdollisia sadepäiviä on 1-2 ja kuurosateita sillotällön. Olen katsonut Sport kaupasta 4hengen haltin Spirit kupolitelttaa 79,90. Makuualustaksi olen ajatellut pumpattavaa ilmapatjaa kun pumppu on kaapissa käyttämättömänä. Tosin oikea retkipatja (600gr) maksaa suht saman verran kuin ilmapatja.

        Ton kasvihuonemuovin voisi laittaa teltan alle, niin et nitoo kulmat ylöspäin.. sen verran olen tutkinut et, on myytävänä noita ihan oikeita teltan alusia, onko niistä kokemuksia rankoilla keleillä?

        Ulko-Tammion telttapaikat on sijoitettu suojaisiin kohtiin länsilahden satamaan ja saaren etelärannan keskelle.

        Eli kupoliteltta tuulisella merisaarella muutamalla koukulla maahan kiinni narujen kanssa?


      • telttailija2
        Tyttösiili kirjoitti:

        Jos tulee hyvät ilmat niin mahdollisia sadepäiviä on 1-2 ja kuurosateita sillotällön. Olen katsonut Sport kaupasta 4hengen haltin Spirit kupolitelttaa 79,90. Makuualustaksi olen ajatellut pumpattavaa ilmapatjaa kun pumppu on kaapissa käyttämättömänä. Tosin oikea retkipatja (600gr) maksaa suht saman verran kuin ilmapatja.

        Ton kasvihuonemuovin voisi laittaa teltan alle, niin et nitoo kulmat ylöspäin.. sen verran olen tutkinut et, on myytävänä noita ihan oikeita teltan alusia, onko niistä kokemuksia rankoilla keleillä?

        Ulko-Tammion telttapaikat on sijoitettu suojaisiin kohtiin länsilahden satamaan ja saaren etelärannan keskelle.

        Eli kupoliteltta tuulisella merisaarella muutamalla koukulla maahan kiinni narujen kanssa?

        En tunne tätä Haltin telttaa, mutta luultavasti se on ihan hyvä, ainakin se on kaksinkertainen. Huolehdi siitä että ulkoteltta on kiristetty niin ettei se kosketa sisätelttaa, jos koskettavat toisiaan, niin siitä valuu vesi sisään. Yleensä kupolissa käytetään naruja kiinnityksessä lisänä, älä mene siihen miinaan että teltta tuntuu tukevalta ilman niitä. Onhan se tukeva ilmankin, mutta sateella vesi painaa ulkoteltaa sisäteltaa vasten ja sitä varten on nämä narut.

        Jos käytät uimapatjaa, niin ota mukaan ihan perus umpisolusta tehty retkipatja, se ei maksa kuin 5 euroa. Uimapatja on kylmä, kyllä se kesällä menettelee, uimapatja alimmaiseksi ja eristävä solumuovi sen päälle. Pidemmänpäälle valitsisn kuitenkin ilatäytteisen makuualusta, ne on vähän arvokkaita, mutta niitä myydään myös Tarjoustalossa yms halpahaleissa. Jos tähän päädyt osta kuitenkin leveä, ainakin minulle 50 cm on liian kapea kun pyörin nukkuessani.

        Sitten vinkkinä että makuupussia kanattaa tulletella usein.


      • Tyttösiili
        telttailija2 kirjoitti:

        En tunne tätä Haltin telttaa, mutta luultavasti se on ihan hyvä, ainakin se on kaksinkertainen. Huolehdi siitä että ulkoteltta on kiristetty niin ettei se kosketa sisätelttaa, jos koskettavat toisiaan, niin siitä valuu vesi sisään. Yleensä kupolissa käytetään naruja kiinnityksessä lisänä, älä mene siihen miinaan että teltta tuntuu tukevalta ilman niitä. Onhan se tukeva ilmankin, mutta sateella vesi painaa ulkoteltaa sisäteltaa vasten ja sitä varten on nämä narut.

        Jos käytät uimapatjaa, niin ota mukaan ihan perus umpisolusta tehty retkipatja, se ei maksa kuin 5 euroa. Uimapatja on kylmä, kyllä se kesällä menettelee, uimapatja alimmaiseksi ja eristävä solumuovi sen päälle. Pidemmänpäälle valitsisn kuitenkin ilatäytteisen makuualusta, ne on vähän arvokkaita, mutta niitä myydään myös Tarjoustalossa yms halpahaleissa. Jos tähän päädyt osta kuitenkin leveä, ainakin minulle 50 cm on liian kapea kun pyörin nukkuessani.

        Sitten vinkkinä että makuupussia kanattaa tulletella usein.

        Olen kyl lukenut itseni tekniikanalan insinööriksi ja ymmärsin hyvin narujen tarkoituksen kun kaupassa kävin telttaa kokeilemassa ja tutkailemassa. Oisko sulla linkkiä tommosesta umpisolusta tehdystä retkipatjasta? Haltin lite patja maksaa 30e, mut tuntuu tuo 18 cm paksunen ilmapatjakin pitävän ilmoja sisällä.

        Itse olen niin kurvikas nainen, etten lähe ottamaan 2cm retkipatjaa. Menee selkä kipeeksi ja toiseksi yksikään makuupussi ei ole miulle suunnieltu joten varmaan käyn kangaskaupassa katselemassa pikaratkaisua. Olen lämminverinen ihminen ja tykkään nukkua viileässä.


      • Tyttösiili
        Tyttösiili kirjoitti:

        Olen kyl lukenut itseni tekniikanalan insinööriksi ja ymmärsin hyvin narujen tarkoituksen kun kaupassa kävin telttaa kokeilemassa ja tutkailemassa. Oisko sulla linkkiä tommosesta umpisolusta tehdystä retkipatjasta? Haltin lite patja maksaa 30e, mut tuntuu tuo 18 cm paksunen ilmapatjakin pitävän ilmoja sisällä.

        Itse olen niin kurvikas nainen, etten lähe ottamaan 2cm retkipatjaa. Menee selkä kipeeksi ja toiseksi yksikään makuupussi ei ole miulle suunnieltu joten varmaan käyn kangaskaupassa katselemassa pikaratkaisua. Olen lämminverinen ihminen ja tykkään nukkua viileässä.

        Pilkkihaalari käy varmaankin hätätilassa makuupussista? Kun laittaa yhden kertuuden alusvaatteita päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1451
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      41
      951
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      777
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe