Kohdunulkoinen ja laparoskopia

-huolestunut-

Hei.
Kauanko teillä on kestänyt parantua laparoskopiasta kohdunulkoisen jälkeen? Mulla tehtiin reilu viikko sitten leikkaus, edelleen tulee vuotoa jonkin verran, sekä verihyytymiä ja maha aristaa oikealta puolelta jossa oli raskaus. Särkylääkettä joutuu edelleen syömään. Minulle tehtiin siis munanjohtimeen avaus, ei tarvinnut poistaa sitä. Oikealla puolella munasarjojen kohdalla on "kova" kohta, jossa tuntuu mistä se on leikattu.. Onkohan tämä normaalia? Niin ja oikea alamaha minulla meni ihan mustaksi...
Argh, muutenkin harmittaa koko kohdunulkoinen ja sitten vielä tämmösiä vaivoja päälle..

11

5731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Mulle tehtiin ko. operaatio 3 vuotta sitten, joten en nyt enää ihan selvästi muista mutta... viikon päästä olin palannut töihin enkä kyllä takuulla syönyt särkylääkkeitä enää, luulen, että niitä meni pari päivää siinä alussa. Eikä mulla kyllä maha mennyt mustaksi. Mitä tuo siis tarkoittaa, on mustelmilla? En myöskään muista mitään kovaa kohtaa, mutta leikkausarvet olivat kyllä kipeät ja maha muutenkin kipeänä joten ei sitä varmaan kauheasti tullut tunnusteltua.

      Sitäkään en nyt muista että kauanko vuotoa kesti, mutta kyllä se kauemmin kesti kuin normaalit kuukautiset.

      Mutta tähän varmasti vaikuttaa se, miten pahaksi homma oli päässyt ennen leikkausta. Minulla todettiin ultrassa kun oli veristä vuotoa, siis minulla ei tullut mitään järjettömiä vatsakipuja tms. minkä jälkeen olisi menty ambulanssilla sairaalaan.

      Jos sinua huolestuttaa, niin soittaisin lääkärille/terveysneuvontaan tms.

      Ja tsemppiä... toi ei ole mikään kiva kokemus, mutta voin lohduttaa, että mulla tärppäsi sitten seuraavassa raskaudessa ja nyt on kohta parivuotias poika :)

    • kokemusta on

      Jos reilu viikko on vasta leikkauksesta. Vuotoahan voi tulla useampi viikkokin. Toisilla tulee herkemmin mustelmia kuin toisilla ja en kyllä tunnustelisi kauheasti leikkauskohtaa itse... Onni sinulle, ettei johdinta ollut tarvetta poistaa. Omani ehti revetä ennen kuin tajuttiin leikata...

      Toipumiseen menee aikaa ja oireesi ovat mielestäni ihan tavallisia asiaan liittyviä.

    • kokemusta myös..

      Mulla oli kanssa KU -08, jolloin poistettiin toinen munajohdin, joka oli revennyt ja todellakin olin kipeä jotain parisen viikkoa, sekä mustelmilla ja lisäksi leikkaushaavan kohdalla tuntui kauankin kova patti, joka kyllä hävisi. Mulle tehtiin lisäksi kaavinta juuri siksi, ettei vuoto olisi runsasta, joten loppui parissa päivässä...että kuulostaa minustakin normaalilta.

      • lGagg

        Täällä toinen johdin myös poistettu -09...Oli aika kivulias useamman viikon (n.3viikkoa) ja vuotoa tuli varmaan ainakin saman verran.

        "kokemusta myös..." --> oletko tullut raskaaksi tuon poiston jälkeen? Täällä ei vielä yritystä. pelottaa kuitenkin jos se uusiutuu...


    • täälläkin

      Heissan,

      Minulle tehtiin syyskuussa -08 laparoskopia, jossa poistettiin valtava myoma. Silloin olin leikkauksen jälkeen vatsasta hellänä 3 pv ja turvoksissa liki viikon. Särkylääkettä otin vain yhden kerran leikkauksen jälkeen. Joulukuussa -08 leikattiin kohdunulkoinen viiltämällä munatorvi auki, poistaa ei tarvinnut. Silloin leikkauksen jälkeen en tarvinnut ollenkaan särkylääkettä, vatsa ei ollut turvoksissa eikä hellänä. Leikkaus oli about klo 16 iltapäivällä ja sain kotiutusluvan leikanneelta lääkäriltä samana päivänä klo 22. Aamulla kotiin, autoon ja 850km autossa ilman särkyjä tai vaivoja. Tihkuavaa vuotoa oli 2 pv leikkauksesta ja laskennallisten seuraavien kuukautisten aikaan vuoto oli huomattavan runsasta. 2 vko leikkauksesta jälkitarkastuksessa todettiin leikkauksen onnistuneen täydellisesti, menkatkin ehti olla ennen tarkastusta. :D

      Uudelleen raskautumiseen voin hyvällä mielellä kertoa että leikkauksen jälkeen tulin raskaaksi toukokuussa -09. Seistsenkuinen neiti tuhisee omassa sängyssään. Raskaus oli vaivaton ja synnytyksessä ei ollut ongelmia. Uusi tulokas potkia rytkyttelee sisälläni eikä tässäkään raskaudessa ole ollut vaivoja.

      • l´arc en ciel

        Hei,

        Haluaisin kysellä toisilta kohdunulkoisen läpikäyneeltä, että milloin kuukautiset alkoivat sen jälkeen? Mulla on jo 4,5 vkoa leikkauksesta, eikä jälkeäkään kuukautisista. Alkaa vähän hermostuttaa. Raskausoireita ollut, piristynyt hajuaisti, pahoinvointia, huimausta, ihan yletön väsymys.. Olin varma, että olen raskaana, nyt 3 testin jälkeen, uskon, etten ole ja alkaa pikku hiljaa mieli madaltua. Olenkin ollut todella toiveikas kohdunulkoisen vuoksi tapahtuneen munatorven poistoleikkauksen jälkeen...Kuitenkin hermo alkaa pikku hiljaa kiristyä... Siis, jos joillakin on tietoa tai kokemuksia, jakaisitteko viisauttanne minullekin?

        Samoin olisi mukava kuulla iloisia uutisia uusista KU:n jälkeisistä raskauksista. Kuinka pian raskaus onnistui munajohtimen poiston jälkeen?


      • orkidea81
        l´arc en ciel kirjoitti:

        Hei,

        Haluaisin kysellä toisilta kohdunulkoisen läpikäyneeltä, että milloin kuukautiset alkoivat sen jälkeen? Mulla on jo 4,5 vkoa leikkauksesta, eikä jälkeäkään kuukautisista. Alkaa vähän hermostuttaa. Raskausoireita ollut, piristynyt hajuaisti, pahoinvointia, huimausta, ihan yletön väsymys.. Olin varma, että olen raskaana, nyt 3 testin jälkeen, uskon, etten ole ja alkaa pikku hiljaa mieli madaltua. Olenkin ollut todella toiveikas kohdunulkoisen vuoksi tapahtuneen munatorven poistoleikkauksen jälkeen...Kuitenkin hermo alkaa pikku hiljaa kiristyä... Siis, jos joillakin on tietoa tai kokemuksia, jakaisitteko viisauttanne minullekin?

        Samoin olisi mukava kuulla iloisia uutisia uusista KU:n jälkeisistä raskauksista. Kuinka pian raskaus onnistui munajohtimen poiston jälkeen?

        minullakin oli kohdun ulkoinen raskaus joka todettiin rv4 5 ja leikattiin koska munatorvi oli ehtinyt revetä ,mutta nyt ei tietoakaan menkoista ihmettelenkin milloin ne pitäisi alkaa toimenpiteen jälkeen? nyt leikkauksesta jo 4,5 viikkoa. minullakin väsymystä ollut mutta olen pitänyt sen menetyksen piikkiin. Toiveissa olisi uusi raskaus olemme yrittäneet jo useamman vuoden ja tämä KU sai alkunsa inseminaatiosta. kuinka pian seuraavat menkat ovat tulleet ja milloin mahdollisesti uusi raskaus alkanut ? Kiitos vastauksistanne


      • menkkoja odotellaan
        orkidea81 kirjoitti:

        minullakin oli kohdun ulkoinen raskaus joka todettiin rv4 5 ja leikattiin koska munatorvi oli ehtinyt revetä ,mutta nyt ei tietoakaan menkoista ihmettelenkin milloin ne pitäisi alkaa toimenpiteen jälkeen? nyt leikkauksesta jo 4,5 viikkoa. minullakin väsymystä ollut mutta olen pitänyt sen menetyksen piikkiin. Toiveissa olisi uusi raskaus olemme yrittäneet jo useamman vuoden ja tämä KU sai alkunsa inseminaatiosta. kuinka pian seuraavat menkat ovat tulleet ja milloin mahdollisesti uusi raskaus alkanut ? Kiitos vastauksistanne

        Mulla leikattiin kohdunulkoinen toukokuussa.. selvittiin pelkällä munanjohtimen avauksella.
        Miten teillä on tullut menkat ja raskaaksi tulo ku:n jälkeen?
        Itellä oli leikkauksen jälkeen vuotoa varmaan 3 viikkoa. Joka oli alussa todella runsasta. Heinäkuussa oli "oikeat" menkat, ja sen jälkeen ei ole ollut mitään vuotoa. Raskaustestiä on mennyt jo useampia.. Mutt negatiivistä ne ovat aina näyttäneet.
        Pitäsköhän mennä käymään jo lääkärissä että sais jonku "hormoni" kuurin. Turvottaakin jo niin kauheana ku ei voi menkkoja tulla tosin menkat ovat olleet aina epäsäännölliset.
        Uusi raskaushan olisi lottovoitto, vaikka tosin hiukan se pelottaa kohdunulkoisen jälkeen. Onneksi meille on suotu jo kaksi rakasta lasta.


      • l arc en ciel
        orkidea81 kirjoitti:

        minullakin oli kohdun ulkoinen raskaus joka todettiin rv4 5 ja leikattiin koska munatorvi oli ehtinyt revetä ,mutta nyt ei tietoakaan menkoista ihmettelenkin milloin ne pitäisi alkaa toimenpiteen jälkeen? nyt leikkauksesta jo 4,5 viikkoa. minullakin väsymystä ollut mutta olen pitänyt sen menetyksen piikkiin. Toiveissa olisi uusi raskaus olemme yrittäneet jo useamman vuoden ja tämä KU sai alkunsa inseminaatiosta. kuinka pian seuraavat menkat ovat tulleet ja milloin mahdollisesti uusi raskaus alkanut ? Kiitos vastauksistanne

        Hei, kuukautiset alkoivat 4,5 vkon kuluttua leikkauksesta, eikä siis raskautta ollut huolimatta kaikista oireista.. Eli kai niitä raskausoireita sitten tulee jopa leikkauksen jälkeen. Ehkä sitten liittyy johonkin yleiseen heikkoon kuntoon. Yhä tosin tarkkaa hajuaistia en voi selittää.. Mieli on ollut laidasta laitaan, toiveikkaasta epätoivoiseen ja raivosta ja ärtymyksestä suruun. Varsinkaan kaikki ystävät ympärillä eivät ymmärrä näitä tunteita. Tietenkin tämä on menetys, mutta ystäväni, joka on erikoislääkäri sanoi, että kyseessä on gynekologinen sairaus, siis tämän takia, asian käsittely tuntui helpommalta. Siis kyseessähän sairaus, ei lasta voi kehittyä munatorvessa. Olen ollut todella väsynyt ja stressaantunut näiden tapahtumien jälkeen ja stressin käsittely ollut vähän hankalaa.. Pikku hiljaa kai voin paremmin. Nyt aloitin vitamiinikuurin, joka on tarkoitettu imettäville naisille sekä raskaanaoleville naisille, katsotaan josko tuo auttaisi. Eräs lääkäri oli tehnyt tutkimuksen, jonka mukaan tuo vitamiini estäisi raskausmasennuksen, itse minulla on omakohtainen kokemus, sillä käytin edellisen raskauden aikaan tuota vitamiinia.

        Kaikille voimia ja taistelumieltä elämän myrskyihin!

        Olisiko kenelläkään kertoa uusista raskauksista kohdunulkoisen jälkeen?


      • l arc en ciel
        orkidea81 kirjoitti:

        minullakin oli kohdun ulkoinen raskaus joka todettiin rv4 5 ja leikattiin koska munatorvi oli ehtinyt revetä ,mutta nyt ei tietoakaan menkoista ihmettelenkin milloin ne pitäisi alkaa toimenpiteen jälkeen? nyt leikkauksesta jo 4,5 viikkoa. minullakin väsymystä ollut mutta olen pitänyt sen menetyksen piikkiin. Toiveissa olisi uusi raskaus olemme yrittäneet jo useamman vuoden ja tämä KU sai alkunsa inseminaatiosta. kuinka pian seuraavat menkat ovat tulleet ja milloin mahdollisesti uusi raskaus alkanut ? Kiitos vastauksistanne

        Hei,

        Ajattelin nyt kertoa, kun on hyviä uutisia!! Siis, kohdunulkoinen raskaus oli, leikattiin munatorvi 23.8.2011. Menkat tuli 4,5 viikon kuluttua. Tämän jälkeen yksi kierto oli väliä ja sen jälkeen tulin raskaaksi ja keskenmeno viikolla 6. Tämän jälkeen nyt sitten oli 2 kiertoa ja nyt uudestaan raskaana. Mieliala varmasti vaikuttaa aika tavalla siihen raskaaksi tulemiseen, ja näköjään se tärppää yhdelläkin munatorvella. Kaveri kävi lääkärissä, ja uusimman tutkimuksen mukaan kuulema 1 munatorvi toimii täsmälleen yhtä hyvin kuin 2. Eli toivoa meillä on!! Kaikille toiveikasta mieltä!


      • Anonyymi
        l arc en ciel kirjoitti:

        Hei,

        Ajattelin nyt kertoa, kun on hyviä uutisia!! Siis, kohdunulkoinen raskaus oli, leikattiin munatorvi 23.8.2011. Menkat tuli 4,5 viikon kuluttua. Tämän jälkeen yksi kierto oli väliä ja sen jälkeen tulin raskaaksi ja keskenmeno viikolla 6. Tämän jälkeen nyt sitten oli 2 kiertoa ja nyt uudestaan raskaana. Mieliala varmasti vaikuttaa aika tavalla siihen raskaaksi tulemiseen, ja näköjään se tärppää yhdelläkin munatorvella. Kaveri kävi lääkärissä, ja uusimman tutkimuksen mukaan kuulema 1 munatorvi toimii täsmälleen yhtä hyvin kuin 2. Eli toivoa meillä on!! Kaikille toiveikasta mieltä!

        Kiitos ♥️


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe