jaguar-sanastoa suomeksi

teknisesti tumpelo

Hei,

osaisiko, joku auttaa minua? olen tekemässä erästä käännöstä ranskan kielestä suomeen. Olen tällä hetkellä pahasti jumissa yrittäessäni saada sanoja sopiviksi suomenkieleen koskien erästä dialogia jaguas XJS, coupé autosta. Henkilöt keskustelevat siis kyseisen merkkisestä autosta lisäten, että se on "vanden plas" ja "berliiniläinen". Voiko kyseisestä autosta puhuas suomeksi Vanden plas'ina ja berliiniläisenä? Vai pitäisikö autoa kutsua saksalaiseksi? Onko "vanden plas" ymmärrettävissä suomeksi, jos on perehtynyt autoihin vai onko sille jotain kansanomaisempaa tai tunnetumpaa nimitystä?

Toiseksi toivoisin apua edellisen auton jarrun osiin suomeksi. Sanotaanko suomeksi, että "alipaineella toimiva jarrutehostin" vai "jarrutehostin alipaineella"?

kiitos jo etukäteen, jos joku osaisi auttaa!

8

808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ich bin ein Berliner

mistä kielestä käännät?
      vanden plas on malli- tai paremminkin varustetason merkintä, se ei käänny
      tuo berliiniläinen ei noin suomennettuna tarkoita mitään, alkukielen tietäminen ja sen murreilmaisut auttaisivat eteenpäin
      jos puhutaan itse tehostinmötikästä niin se on jarrujen alipainetehostin, jarrut taas ovat järjestelmänä alipainetehostetut jarrut

• Berliner noch mal

lukihan sulla siinä että käännät ranskasta. sokea mikäö sokea... hae ranskan kautta mitä berliiniläinen voisi tarkoittaa, suoraan tuohon tai mihinkään muuhunkaan autoon se ei liity vaan pikemminkin viittaa johonkin ominaisuuteen tai tyyliin jota tuon auton katsotaan edustavan. en itse osaa ranskaa niin hyvin että pääsisin tuosta syvemmälle. saksan kielen kautta tuollainen ilmaisu ei myöskään tule

• teknisesti tumpelo

Ok, hakemani käsite on juuri tuo järjestelmä kokonaisuudessaan eli "alipainetehostetut jarrut". Kiitos avustasi!

• Berliner

aivot toimivat hitaasti... voisiko tilanne olla se että tuossa dialogissa henkilöt katsovat tuota autoa tms... nimittäin berliiniläinen voisi yksinkertaisesti viitata siihen missä auto on rekisteröity. Saksalaisissa kilvissä rekisteröintipaikka näkyy kaupungin tai pienen seutukunnan tarkkuudella. Jos he viittaavatkin siihen että auto on rekisteröity Berliinissä. rekisterinumeri siis tyyliä B-XX-0000 jossa tuo B kertoo sen olevan Berliinistä.
      Itse jaguar on automerkkinä englantilainen, nykyisin intialaisten omistama, joten suoraan automerkkiin tai tuohon malliin tuo berliiniläisyys ei mitenkään määritteenä sovi.

• Teknisesti tumpelo

Ajattelin myös, ettei kyseessä voi olla auton alkuperämaa, koska jaguar ei missään olosuhteissa ole saksalaistaustainen. Jospa kyseessä onkin tosiaan tuo rekisteröintiasia.Hienoa! Kiitos sinulle!

• XJ 4.2
      • teknisesti tumpelo

Wikipedian mukaan tosiaan olisi kyse korimallista asiaa tutkittuani tarkemmin. On ainakin varmaa, ettei sillä "berliiniläisyydellä" viitata auton alkuperään. Kiitos avustasi!

• kielellisesti

sanoisin ainakin että "jarrutehostin alipaineella" ei ole suomen kieltä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      152
      3426
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2422
    3. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      116
      1220
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      13
      1203
    5. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      10
      1109
    6. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      49
      948
    7. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      46
      894
    8. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      19
      890
    9. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      39
      777
    10. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      201
      714
    Aihe