AQAD 31 tehot poissa

turbo rikkikö

Marino 7000 ja Volvo Penta AQAD 31B, laskin veneen vesille: kaasu pohjassa kierrokset nousee vain 2400 eikä lähde liukuun. Normaalisti pitäisi liukua jo 14 solmussa ja huiput 27 solmia.

Oletan että ilmanotossa on jotain häikkää tai turbo rikki, onko vinkkiä mistä aloittaa?

18

6473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 26

      hyvä alku on mitata ahtopaineet.

      • sdasdasd

        huomasin ainkin heti aluksi että huoltomies oli unohtanut laittaa kokonaan uuden ilman suodattimen paikoilleen.


      • sdasdasd kirjoitti:

        huomasin ainkin heti aluksi että huoltomies oli unohtanut laittaa kokonaan uuden ilman suodattimen paikoilleen.

        Ilmansuodatin tehoihin, tai pikemminkin suodatin (teoriassa) laskee tehoa.

        Itsekin olisin tuon aikaisemman vastaajan kanssa samaa mieltä että ahtopaineet ovat kateissa. Yksi vaihtoehto on jumiutunut turbo, toinen jotenkin auki jämähtänyt wastegate-venttiili (erittäin epätodennäköistä).


      • turbo rikkikö
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ilmansuodatin tehoihin, tai pikemminkin suodatin (teoriassa) laskee tehoa.

        Itsekin olisin tuon aikaisemman vastaajan kanssa samaa mieltä että ahtopaineet ovat kateissa. Yksi vaihtoehto on jumiutunut turbo, toinen jotenkin auki jämähtänyt wastegate-venttiili (erittäin epätodennäköistä).

        Onkelma on ilman saannissa. Jos ajan ilmanottojärjestelmä huoltoluukku auki niin toimii. Kiinni ollessa ei. Seuraavaksi tutkin onko ilman sisäänottokanavissa sorsia yms.


      • turbo rikkikö kirjoitti:

        Onkelma on ilman saannissa. Jos ajan ilmanottojärjestelmä huoltoluukku auki niin toimii. Kiinni ollessa ei. Seuraavaksi tutkin onko ilman sisäänottokanavissa sorsia yms.

        Ilmanottojärjestelmän huoltoluukku, moottorissa on ilmansuodatinkotelo joka kiinnittyy suoraan ahtimen imupuolelle?


    • tsekannut....

      oletko tarkistanut polttoaine puolen ? Muutamaan tapaukseen olen törmännyt
      jossa vastaava ongelma ratkennut kun tukkeentunee PA-suotimet vaihdettu uusiin.
      Niiden vaihtamatta jättäminen on melko yleine synti ja aiheuttaa paljon harmeja.
      Samoin PA-tankki hyvä tarkistaa ja jos mahdollista niin tyhjentää ja puhdistaa.

      • turbo rikkikö

        ilmanoton huoltoluukku on veneessä, seiltä ilma tulee moottoritilaan. Se oli ihan ok.

        Nyt kun kone on lämmin niin trimmien avulla sen saa liukuun ja se kulkee normaalit huiput 27 solmua. SEn verran vaikeaa on toi liukuun lähtö, että oletan turbo ongeman olevan oikea vika. Täytynee viedä Penta korjaamolle.


      • turbo rikkikö
        turbo rikkikö kirjoitti:

        ilmanoton huoltoluukku on veneessä, seiltä ilma tulee moottoritilaan. Se oli ihan ok.

        Nyt kun kone on lämmin niin trimmien avulla sen saa liukuun ja se kulkee normaalit huiput 27 solmua. SEn verran vaikeaa on toi liukuun lähtö, että oletan turbo ongeman olevan oikea vika. Täytynee viedä Penta korjaamolle.

        http://www.drevia.se/ AQAD 31 turbo maksaa 1000e, ja ottavat vanhan vaihdossa.

        Vaatiiko asennus erityistyökaluja / erityissäätöjä joita ei voisi itse tehdä?


      • turbo rikkikö kirjoitti:

        http://www.drevia.se/ AQAD 31 turbo maksaa 1000e, ja ottavat vanhan vaihdossa.

        Vaatiiko asennus erityistyökaluja / erityissäätöjä joita ei voisi itse tehdä?

        Muutamat pultit ovat tosin todella v-mäisissä paikoissa, ja riippuu veneestäkin miten niihin pääsee käsiksi. Eli vatii vähän kärsivällisyyttä, ja kannattaa samalla tilata kaikki tarvittavat tiivisteet Drevialta.


    • M_i

      Minulla oli monta vuotta vastaava kone. Älä osta ahdinta/turboa vielä..Tarkista ensin seuraavat asiat:
      1. kone on erittäin herkkä ilmansuodattimen osalta. Ota suodatin pois, ja kokeile. Koneen pitäisi ottaa ythjäkierroksilla noin 3800 rpm ja kuormasta riippuen 3000-3400 rpm.

      2. Vuosien 198? - 1992 Volvon merimoottoreissa käytettiin ahtimia, jotka ovat "vähän" hitaita syttymään. Eli kun koneen lämmöt ovat nousseet, niin kestää yllättävän kauan ennen kuin turbo alkaa ahtaamaan. Siellä on lämpöön perustuva läppä, joka aukeaa. Jos ahdin on puakkunut tulee koneesta mustaa sauhua. Harmaa on ihan yes, jos kone kylmä.
      T:Mikko

      • "1. kone on erittäin herkkä ilmansuodattimen osalta. Ota suodatin pois, ja kokeile. Koneen pitäisi ottaa ythjäkierroksilla noin 3800 rpm ja kuormasta riippuen 3000-3400 rpm"

        Ensimmäisenä pienenä huomiona, kyllä dieselmoottori ottaa ryntäyskierrokset ilman ahdintakin. Toisekseen moottorin huippukierrosten pitäisi ajon aikana olla 3600 rpm. Ja lisäksi alkuperäisen kysyjä on ennenkin ajanut veneellään, joten kyllä hän varmaan huomaa jos jokin on vialla.

        "2. Vuosien 198? - 1992 Volvon merimoottoreissa käytettiin ahtimia, jotka ovat "vähän" hitaita syttymään. Eli kun koneen lämmöt ovat nousseet, niin kestää yllättävän kauan ennen kuin turbo alkaa ahtaamaan. Siellä on lämpöön perustuva läppä, joka aukeaa"

        Sitä kutsutaan turboviiveeksi, joka johtuu siitä että tarpeellisen pakokaasuvirtauksen kerääminen vie oman aikansa, eikä se ole vika vaan jokaiseen pakokaasuahtimella varustettuun moottorin kuuluva ominaisuus. Eikä siellä ole mitään läppää, wastegate-venttiili kylläkin on, joka päästää liialliset ahtopaineet pihalle. Koko turbon toiminta on mekaanista, eikä lämpötila vaikuta siihen mitenkään.

        "Jos ahdin on puakkunut tulee koneesta mustaa sauhua."

        Niin tulee silloinkin kun suutinkärjet ovat loppu, siinä olet oikeassa että 31- ja 41-sarjan moottorit savuttavat harmaasavua kylmänä :)


      • 35
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "1. kone on erittäin herkkä ilmansuodattimen osalta. Ota suodatin pois, ja kokeile. Koneen pitäisi ottaa ythjäkierroksilla noin 3800 rpm ja kuormasta riippuen 3000-3400 rpm"

        Ensimmäisenä pienenä huomiona, kyllä dieselmoottori ottaa ryntäyskierrokset ilman ahdintakin. Toisekseen moottorin huippukierrosten pitäisi ajon aikana olla 3600 rpm. Ja lisäksi alkuperäisen kysyjä on ennenkin ajanut veneellään, joten kyllä hän varmaan huomaa jos jokin on vialla.

        "2. Vuosien 198? - 1992 Volvon merimoottoreissa käytettiin ahtimia, jotka ovat "vähän" hitaita syttymään. Eli kun koneen lämmöt ovat nousseet, niin kestää yllättävän kauan ennen kuin turbo alkaa ahtaamaan. Siellä on lämpöön perustuva läppä, joka aukeaa"

        Sitä kutsutaan turboviiveeksi, joka johtuu siitä että tarpeellisen pakokaasuvirtauksen kerääminen vie oman aikansa, eikä se ole vika vaan jokaiseen pakokaasuahtimella varustettuun moottorin kuuluva ominaisuus. Eikä siellä ole mitään läppää, wastegate-venttiili kylläkin on, joka päästää liialliset ahtopaineet pihalle. Koko turbon toiminta on mekaanista, eikä lämpötila vaikuta siihen mitenkään.

        "Jos ahdin on puakkunut tulee koneesta mustaa sauhua."

        Niin tulee silloinkin kun suutinkärjet ovat loppu, siinä olet oikeassa että 31- ja 41-sarjan moottorit savuttavat harmaasavua kylmänä :)

        Anteeksi, että kerroin omista kokemuksistani. Mukava huomata, että teillä on näin paljon henkilökohtaista aikaa korjata muiden "vapaita" kirjoituksia. Oikein hauskaa kesää!


      • Vai sellainen, missä se sijaitsee 31 ja 41 sarjan koneissa, no ei onneksi ole ollenkaan. Ne kun tuppaaavat jumittumaan talven aikana käyttämättömyyden takia . Sama vaiva D 3 sarjan koneissa , mutta niissähän on muuttuva geometrinen ahdin (VGT) , eli ei hukkaporttia , mutta akseli ahtimessa joka kuitenkin jumittuu. Ongelmatonta kesää kaikille.


    • nyt toimii

      Kunnossa: öljysuodattimen ja jonkun muun puhdistuksen jälkeen ottaa normaalit ahtopaineet eli 1 tuolle aqad31 koneelle.

      • woorks

        Vaihdoin uuteen turboon (1000€). Vaikutus oli dramaattinen, nyt nousee liukuun kevyesti. Vanhan ja uuden turbon ero on todella suuri.

        Samalla katosi ylikuumenemisongelma joka oli aikaisemmin ajettaessa korkeilla kierroksilla.


      • mitentämänytmenee
        woorks kirjoitti:

        Vaihdoin uuteen turboon (1000€). Vaikutus oli dramaattinen, nyt nousee liukuun kevyesti. Vanhan ja uuden turbon ero on todella suuri.

        Samalla katosi ylikuumenemisongelma joka oli aikaisemmin ajettaessa korkeilla kierroksilla.

        Miten uusi turbo voi poistaa ylikuumenemisongelman??? Ts. : miten tehoton turbo aiheuttaa moottori ylikuumenemista?

        Miten ahtopaine liittyy moottorin lämmön säätelyyn tai termostaattien toimintaan????


    • Turboko

      Mielenkiintoinen viestiketju. Minulla ollut jo useimpana vuosina vastaava ongelma jossa AQAD31 moottorin kierrokset jäävät juuri 2400r/m kiepeillä. Täysiä kierroksia en ole koskaan saavuttanut, parhammillaan ehkä 3200. Hieman erilaiseksi tekee sen että tuo 2400r/m ei ole jatkuva mutta noin 50/50. Saattaa kesken matkan tippua ja sitten useimmiten pysyy loppumatkan suurinpiirtein siinä eikä trimmien avulla silloin pääse liukuun.
      Suodattimet ja sihdit putsattu ja vaihdettu. Tankki ja PA letkut olen ohittanut eikä vaikutusta. Olisikohan tässä sama ongelma, turbon vaihto edessä? Muuten olisin epäillyt suuttimet tai pahimmassa tapauksessa ruiskua.

      • ippaQ

        Ei sitä ahdinta heti kannata vaihtaa..puhdistus auttaa monesti. Volvon turboahdin jostain syystä kerää nokea ja pikeä painepuolelle eikä siitä syystä nosta paineita riittävästi.
        Ahdinkotelo ilmanjäähdytin väliputki irti ja naftaan likoamaan jonka jälkeen huolellinen puhdistus..tavarat takaisin koneeseen ja taas kiertää kepeästi!
        Paloilman riittämätön saanti muuten tappaa koneen kuin keuhkotauti ihmisen :) .


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      91
      3952
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3307
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      125
      2617
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      208
      1953
    5. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1784
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      81
      1695
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      95
      1678
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      110
      1539
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1301
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1192
    Aihe