SLK: ko kiukkuinen?

Niilokalevi

Onko kiukkuisia suomenlapinkoiria, tai saako niistä kiukkuisia? Minulla on ollut 60vuotta koiria, eikä koskaan yhtään kiukuista. Ei koskaan pienintäkään närää naapureiden kanssa koirista.
Propleemani onkin juuri naapuri joka asuu noin 1km meistä. Nainen kulkee keppi kädessä ja on sohinut sillä koiraamme. Kun kävelee tiellä kurkkii puskien välistä, että onko koira kiinni. Kiinnihän tämä on poikkeuksena, kun meillä oli kylässä vaimon sisko koiransa kanssa. Silloin koirat pääsivät vapaaksi, kun vaistosivat tämän häirikön tiellä, eikun perään vain. Vaimoltani katkesi jänne olkapäästä kun koitti pitää koiraa kiinni. Naapuri ei esittänyt silloin mitään todistetta, että koiramme olisi häntä purrut, mutta väittää niin paljon jälkeen. Hyppi ja huusi apua, kai siinä hermostuu rauhallisempi koirakin. Eilen tuli samainen rouva vastaan lenkillä, jota koitamme välttää kaikin keinoin. Koiramme olivat kiinni ja nostivat kamalan metelin ja yritti mennä rouvan luo.
Ei siinä sen enempää, mutta tänään kohtasin rouvan miehen joka on aina osoittanut olevansa koiraystävällinen. Tulee itse koiramme luo, antaa kätensä nuuskittavaksi ja koiramme näykkii ilosta, jota on tehnyt pennusta asti tuttuja kohtaan. Nyt mies tarjosi itse kättään, ja kun koiramme näykkäsi ilosta, niin hän potkaisi koiraamme kuonoon, ja sanoi tuollainen käytös pitää saada koirasta pois.
Kerroin että koirahan oli vain iloinen tavattuaan hänet, kuten monasti ennen. Hän sanoi koiramme olevan arvaamaton, koska se pelkää. Miten mennä tervehtimään miestä jos kerran häntä pelkää?
Minun pelkoni onkin tehdäänkö koirastamme vihainen. Ostimme paikan viimesyksynä ja olemme rempanneet siitä asti. Muutoin viihdymme mutta nyt taitaa mennä nokkapokaksi, jos tällaisen meno jatkuu.
Vaihtoehto että joudumme myymään koko paikan.
Alkuperäiseen kysymykseeni, uskon että koirasta kuin koirasta saa vihaisen.
Meidän slk on niin ihanan kultainen ja rakastaa kaikkia. Ihan vakava kysymys mitä tehdä tilanteelle.

4

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+3

      jotta jos ei yhteiselo suju eikä lappaa härnäämästä koiraanne on seuraava ostos 2kpl laumanvartijoita.Niille ei ukko ryppyile sillä ne syö sen ja sinä selviät kuitenkin sakoilla ja ehdonalaisella jos niin käy kun naapuri niitäkin varmaan pentuna ärsyttänyt.
      Eli kysy haluaako se kiltin lapinkoiran naapurikseen tai laumanvartijoita tai rotikoita mielummin.

      • kokemusta on

        Tämänkaltaiset taulapäät eivät ymmärrä koirista yhtään mitään,ymmärtävät kaiken väärin,pitävät koiria vihollisinaan.Taatusti tekevät mistä koirasta tahansa vihaisen.Koira kun on niin herkkä olento.Omalla kohdalla sattui tällainen naapuri,koira oli lopen aivan raivona naapuria kohtaan.Viimein sain tuon kusipään kiinni itse teosta,kun keskellä yötä kivitti kiinni olevaa koiraamme. Ilmoitus poliisille muutti tilanteen,eläinsuojelulaki tuli siinä vaiheessa kuvaan mukaan. Oli muuten poliisi itsekkin,tämä kivittäjä,että silleen,ymmärrätte varmaan tilanteen vaikeuden.
        Valitettavasti teidän ei saa nyt tehdä yhtään virhettä itse,se on raskasta varomista,samalla kun naapurit koettavat ärsyttämällä koiraa saada sen puremaan ja teidät nalkkiin. Tämä on pirullinen kierre jossa huomaatte olevanne yksin vaikka vika on naapurin korvien välissä.On yhtä helvettiä koettaa pysyä itse asiallisena ja koettaa keksiä järkevää ratkaisua asiaan.


    • Pari porokoiraa

      Ikävää käytöstä naapurilta, mutta ikävä kyllä koira kannattaa opettaa tavoille ettei tuollaista satu. Koiraa ei pääsääntöisesti edes saa pitää lain mukaan vapaana paitsi taajamaalla, tietty jos on rauhallinen paikka, ei muita sieluja mailla halmeilla ja koira hanskassa niin mikä ettei. Te teitte sen virheen että päästitte koirat vapaaksi vaikka eivät pysy lapasessa, ts. ette saa kutsusta luokse vaan menevät häiritsemään muita ihmisiä. Itse tunnen montakin hyvin koirapelkoista ihmistä jotka varmasti menisivät paniikkiin myös vastaavassa tilanteessa, ihan sama jos pelkää niin se koira on pelon aiheuttaja oli vaarallinen tai vain innokas, mistäs sitä vieras voi tietää. Vika oli sinussa, ei naapurissa, vaikka aikaisemmin olisikin söhinyt kepillä.

      Samaten jos koirat nostavat metelin ja yrittävät mennä ohmisen(/koirankin) luo on kyse ihan puhtaasti koulutuksen puutteesta. Mitä pirua ette ole aikaisemmin viitsineet opettaa koirallenne käytöstapoja, tuo nyt kuuluu jo ihan peruskoulutkseet että opetetaan koiran kulkemaan kiltisti ja toisia päin säntäämättä. Tottakai jos täti on aikaisemmin porvosoinut koiria saattaa tämä aiheuttaa koirissa vastareaktion, mutta jos jotain kouluttamisesta ymmärtää korjaa koiran köytöstä samaisella hetkellä eikä viidestoistapäivä, jotta koira toimii jatkossa oikein.

      Myös "ilostanäykkiminen" on täysin omaa syytä, mitäs olette koiran antaneet näin toimia. Vaikka tietty kova fyysinen rankaiseminen toiselta taholta. Jos koira näykkii varoita siitä ennen kuin toinen tulee koiraa tervehtimään.


      -..Vaikka provohan tämä lienee, lapparit ovat sen verran pienikokoisia että aikuisen miehen täytyy vähintäänkin kumartua tervehtiäkseen koiraa, siinä asennossa ei paljoa koiraa kuonolle potkita, ohittamatta sitä tosiseikkaa että k.o. miehen oli oltava tervehdys-tilanteessa sen verran lähellä lappalaista että potku ei edes olisi normaalilta ihmiseltä mahdollinen.


      Terveisin parin porokoiran vastuullinen omistaja

    • Niilokalevi

      Kiitos neuvoista, etenkin ensimmäinen on ollut mielessämme. Kävin keromassa naapurille ettei tällainen käytös voi jatkua, se poiki poliisikuulustelun ja todennäköisesti haasteen käräjile uhkailusta.
      Olen tästä onnellinen, sillä hän oli valehdellut kuulusteluissa valaehtoisesti, että koiramme joka oli hihnassa oli purrut häntä. Koirallamme on neljän tuomarin arviot näyttelyissä, että koiramme on miellyttävä käytöksinen. Koiramme oli tavannut saman herran lukemattomia kertoja ja nuollut häntä.
      Poliisi joka toi minulle kutsun kuulusteluun sai koiraltamme nuolaisun housunlaahkeeseen.
      Jos maassa oikeutta riittää niin tästä pitäisi tulla tuomio naapurille. Vaimoni on tehnyt ilmoituksen eläinrääkkäyksestä, naapuirin vaimo on potkinut ja sohinut kepillä koiraamme ja mies potkaisi koiraamme joka oli hihnassa, mutta poliiseilla on tärkeimpiäkin asioita hoidettavana, joten saamme kai odottaa ratkaisua asiaan. Kerron sitten miten meni, jos joillakin on samanlaisia vaikeuksia.
      Netistä löytyy neuvoja miten käyttäytyä jos vihainen koira hyökkää, pitää seistä hiljaa antaa koiran haistaa ja joka lähtee todennäköisesti sitten pois. Tässä tapauksessa ei ollut kysymys edes kiukkuisesta koirasta. Kuitenkin naapurin rouva hyppi ja sohi koiraamme kepillä. Jos koiramme olisi ollut kuikkuinen ei varmasti ruouva olisi montaa kertaa sohinut, olisi saanut muistutuksen jota ei hevillä olisi unohtanut. Eli kilttiä koiraa voi sohia ja potkia vapaasti. Vielä selvyyden vuoksi voin mainita, että juoksin koiran perään hakemaan sitä pois ja se tulikin käskystä luokseni ja lähti pihaan niin kehottaessani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe