YO-koe. Mitä eroa pitk ja lyhyt englanti

5+11

Mitä eroa on pitkällä ja lyhyellä englannin yo-kokeella? Onko lyhyt helpompi jos on muuten käynyt pitkän englannin lukiossa? Ajattelin taktikoida läpipääsyn kanssa.

Onko missään nettisivua, jossa olisi vanhoja YO kokeilta, että voisin itse katsoa.

12

19995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johansson1991

Tietenkin lyhyt englanti on helpompi kuin pitkä. Jos olet kuitenkin lukenut pitkää englantia lukiossa ja päässyt kursseista läpi, ei YO-koekaan luultavasti tuota ongelmia. Toisaalta jos metsästät kompensaatiopisteitä, on lyhyellä englannilla mahdollista saada piste tai pari enemmän.

• 5+11

Kiitos vastauksesta. Mistä löytäisin linkkejä vanhoihin kokeisiin.

• ......

Siis mikä ihmeen lyhyt englanti? Onko sellaista edes olemassa? Itse olen aina olettanut englannin olevan yksi ja sama kaikille; 6 pakollista kurssia. Tänä vuonna (lukion 1.) olen suorittanut jo 8 englannin kurssia ja ensi vuonna vielä 7 lisää.

• Tietäväisimmeinen
        5+11 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Mistä löytäisin linkkejä vanhoihin kokeisiin.

www.yle.fi/abitreenit

• YOmies
        ...... kirjoitti:

Siis mikä ihmeen lyhyt englanti? Onko sellaista edes olemassa? Itse olen aina olettanut englannin olevan yksi ja sama kaikille; 6 pakollista kurssia. Tänä vuonna (lukion 1.) olen suorittanut jo 8 englannin kurssia ja ensi vuonna vielä 7 lisää.

Joo lukiossa englantia opiskellaan pitkänä aineena, mutta se on mahdollista kirjoittaa lyhyenä. Eli siis yo-koe on helpompi lyhyessä (yllätys..) :)

• gjgjgjgjg
        ...... kirjoitti:

Englanti (ja muut kielet) on pitkä, jos se alkaa ala-asteelta. Eli useimmilla niin, on varmaankin todella harvinaista, että opiskelee lyhyttä englantia, lukiossakin se on yleensä pitkä, mutta tosiaan voi kirjoittaa lyhyenä.

• lukion käynyt
        ...... kirjoitti:

englantikin voi olla lyhyt kieli siinä missä esim. saksa tai ranska tai venäjä. Jos joku on lukenut esim. ruotsia tai saksaa pitkänä kielenä, niin ei liene kovin suuri yllätys jos ottaa englannin lyhyeksi - tai yhdeksi lyhyeksi - kieleksi ;) Englannnin voi kyllä kirjoittaa lyhyenä, vaikka olisi lukenut pitkänä, mutta sitten on pakko kirjoittaa joku muu aine - joku muu kieli tai matematiikka - pitkänä päästäkseen ylioppilaaksi. Säännöt kun sanovat nykyään että pitää kirjoittaa vähintään 4 ainetta, joista yhden tulee olla äidinkieli (suomi tai ruotsi) sekä vähintään yksi aine on kirjoitettava pitkänä.

• ungefääär
        ...... kirjoitti:

pakolliset kurssit totta kai käytävä, mutta englannin voi kirjoittaa b-tasoisena jos tuottaa paljon ongelmia, MUTTA sitten on kirjoitettava jokin muu pitkänoppimäärän aine, kuten pitkä matematiikka, pitkä saksa yms.

• xDDDD
        ...... kirjoitti:

kuinka monta enkun kurssii sun lukiossass oikeen on?

• ewredsdsdsd
        xDDDD kirjoitti:

kuinka monta enkun kurssii sun lukiossass oikeen on?

Voiko enkusta valita pitkän tai lyhyen niinku ruotsista ?

• wredsdsdsd
        ewredsdsdsd kirjoitti:

Voiko enkusta valita pitkän tai lyhyen niinku ruotsista ?

Siis opiskella ei kirjoittaa.

• kyllä vain
        wredsdsdsd kirjoitti:

Siis opiskella ei kirjoittaa.

Kyllä lyhyenkin englannin voi kirjoittaa. Mukana pitää olla joko pitkä ruotsi tai pitkä matikka, että valmistuu. Itselläni on huomenna pitkän englannin kuuntelu, mutta tiedän kyllä, että lyhyen englannin voi kirjoittaa. Sitäpaitsi kevään 2010 Yo-kirjoitusten pisterajoissa näkyy olevan myös 'Englanti, lyhyt'.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2751
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      954
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    9. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      66
      862
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe