Kuka on hindu? (Onko sheriffi hindu?)

BabaBom

Tässä ketjussa sekä hindulaisuudesta että omasta taustastani.

## Eikö palstan seriffikään ole hindu???

Palstan sheriffi ei tätä nykyä tunnusta yhtä tahi toista maailmankatsomusta omakseen. Aloitin humpat Hare Krishnojen parissa, jatkoin kohti jutun juuria Gaudiya Matha -liikkeen vaishnavien parissa, ja viimeinen episodi vaishnavismia kului puolen vuosikymmenen aikana Intiassa, kyseisiin poppoisiin sen enempää enää kytkeytymättä.

"Hare Krishna" on Prabhupadan aloittama liike. Osa Gaudiya Mathan poppoota on sittemmin omaksunut saman tittelin, mutta vanhemman gaudiya-vaishna -tradition edustajat tradition kotomaassa eivät tunne, saati sitten käytä, kyseistä nimikettä. Hindulaisiksi heidät (kuten myös minut) miellettiin kautta linjan, omalta kohdaltani muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.

Vaishnavismin jäädessä omalta osaltani historian lehdille siirryin Advaita-vedantan pariin (Shivananda, Ramana, jne.), hääräsin niinikään Shaiva-osastolla sekä eri sortin buddhalaisissa piireissä horisonttia avartaakseni. Tätä nykyä maailmankatsomukseni on pirteä synteesi tätä kaikkea sekä paljon muuta. Näiden seikkailujen satoa suomeksi esim. osoitteessa http://www.valaistuminen.com/.


## Hindu on vain puhdas sellainen. Käännynnäinen ei ole aito hindu. ... hinduksi synnytään, ei käännytä.
## Intian niemimaalla pitää syntyä ja hinduksi, jotta on mahdollista päästä moksaan eli pois jälleensyntymisen kiertokulusta...

Tätä samaa tarinaa ollaan kuultu jo tällä palstalla jo iät ajat, mutta toistaiseksi ei kukaan ole tämän ajatuksen perusteita esitellyt. (Mutta siitä huolimatta samaa tarinaa tarjotaan vuosi toisensa perään.)

Hindulaisuus on fuusio lukemattomia samansuuntaisia traditioita, joiden näkemykset syntyperäisestä statuksesta ja kääntymisestä ovat varsin kirjavia. Näinollen "puhdasta hindulaisuutta" ei edes ole olemassa, saati sitten että sellaisena olemiselle olisi täsmällisiä kriteereitä.

Koulukirjoihin päätyneiden ylimalkaisten katsausten sijaan kannattanee perehtyä laajan tradition rikkaaseen perimään, länsimaissa asuvalle eritoten tutkimalla eri perinteiden opetuksia ja kirjallisuutta, joihin pohjaten voi sitten halutessaan vaikkapa matkata itse Intiaan asiaan perehtymään "aitojen hindujen" kera.

Johtuen traditioiden kirjavuudesta keskustelu nk. "intialaisen hindun" kanssa saattaa tarjota hyvinkin suppean perspektiivin hindulaisuuteen. Mikäli hinduun törmäät ja häntä haastattelet, kysy samalla mitä perinnettä tämä edustaa, jotta saat viitekehyksen hänen ajatuksilleen siitä, mitä hindulaisuus on. Heiltä oppinet runsaasti hindulaisesta kansanuskosta, jumalista ja jumaltarustoista. Jutut upanishadeista ynnä muusta filosofisesta paatoksesta saattavat heidän kanssaan jäädä vähemmälle.

Askeetikkona Intiassa eläessäni sain hyvin lämpimän vastaanoton kirjavalta joukolta "Intian hinduja", jotka tarjosivat yösijaa ja kestittivät "aidon" hindulaisen pyhän miehen tapaan, ja tulipa vastaan matkan varrella jokunen oppilaakseni vonkaavakin, nimenomaan tätä niemimaalla syntynyttä ehtaa hinduainesta. Heitä ei näyttänyt närästävän ihonvärini — mielenkiinto oli enempi siinä, mihin malliin dharmaa harjoitin.

13

803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkialta

      No lahkojahan löytyy joka uskonnosta ja kaikesta muustakin. Käydäänhän sitä kristinuskonkin parissa kovaa keskustelua, että kuka sitä nyt sitten aidosti ja oikeasti on se oikea kristitty. Lahkon jäsenillä, kuten yllä olevallakin, on tietysti erityisen kova tarve todistella olevansa oikeassa. Se hänelle suotakoon.

      Käytännnön kokemuksesta (erinäisten teosten lukemisen ohella) voi sanoa, että joka ikinen hindu, ja niitä on monta niin Intiassa kuin Suomessakin, joiden kanssa olen keskustellut aiheesta, on ehdottomasti sitä mieltä, että hinduksi synnytään - ei käännytä. Hindulle kristittykin on ihan ok, tottakai, hänhän on vain syntynyt ko. elämään, ja joskus toisessa elämässä on sitten mahdollista syntyä hinduksi.

      Sen verran Intiaa itsekin kiertäneenä uskon toki, että hindut ovat sinut ottaneet hyvin vastaan, jopa neuvoja kysellen. Niin ne tekee kaikille muillekin, ei siihen askeetikko tarvitse olla. Hindulaisuuteen kuuluu ihmisten ystävällinen vastaanotto ja vieraanvaraisuus, noin niin kuin yleisesti, toki poikkeuksiakin varmasti on. Kyllä sitä on tarjottu vaikka mitä minullekin, vaikka olen ihan tavallista suomalaista esittänyt. Lisäksi siellä ollaan avoin uteliaisuus ja kiinnostus ulkomaalaisista. En ne sinua sen enempää hinduan ole pitäneet kuin minuakaan, erikoisena kylläkin. Ja sehän ei todista hindulaisuudesta yhtään mitään, kuten ei harekrsinaoppikaan.

      • että niin

        "Baba Bom" ei kyllä millään lailla viestissään maininnut kuuluvansa mihinkään lahkoon. Ex-lahkolainen hän ehkä on. Ja kuvaamansa eri henkisten polkujen seuraamisen myötä jamppa on varmasti oppinut yhtä ja toista... Muun muassa sen, että hinduismi on hyvinkin monenkirjava paketti erilaisia uskomuksia...


    • ei.hindu.

      Hindulaisuuden yksi perusoppi on kastit. Mihin KASTIIN kulluu länsimainen käännynnäinen? Kaikkein alimpaan kastiin. Miten alhaisin olento voisi opettaa ketään? Ei mitenkään. Vain teoreettisesti, näennäisesti. Mielenkiintoinen show kun pitkätukkainen valkoinen sadhubabu neuvoo intialaista. On totta että rastatukkainen valkoinen sadhubabu voi olla tulisielu ja puhua kauniita sanoja mutta kun on kyse hindulaisuudesta se ei riitä. Täytyy kuulua johonkin kastiin. Länsimaisen mielestä kirja voi olla hyvä opettaja mutta hindulaisuuden mukaan opettaja eli guru on valon tuoja, ei kirjaviisaus. On pitkä prosessi tulla hinduksi koska siinä on kyse monista elämistä. Länsimaisissa hinduperäisissä liikkeissä on paljon hyvää. Kyllä niissä on melko hyvää opetusta, mutta hinduksi siellä ei tulla.

      • BabaBom

        Valitettavasti hindulaisuudessa ei kuitenkaan ole sitä yhtä nimenomaista oppikirjaa, josta kaikki ammennetaan kautta "aidon" hindulaisuuden.

        Kastijärjestelmä eli varna-ashrama-dharma on osa dharma-shastrojen traditiota, ja eräs muktin teistä, ts. karma-yoga. Tämän ohella hindulaisen tradition parista löytyy valtavirtasuuntauksina esimerkiksi seuraavat:

        - Jnana-yoga, joka lähtökohtaisesti pyrkii irroittautumaan kastimääritteistä ja ymmärtämään peitteiden alla olevan ikuisen ja kaikkiallavalitsevan atmanin.
        - Bhakti-yoga, keskeinen osa kansanuskoa, jonka parista löytyy lukemattomia esimerkkejä sekä opinkappaleita kastirajojen ylittämisestä "suurempien dharmojen" edessä.
        - Raja-yoga, myöh. myös hatha-yoga, joka niinikään ei ole kastisidonnainen järjestelmä.

        Mikäli sinulle "aito hindu" tarkoittaa vanhojen dharma-shastra -rituaalien noudattajaa ja kastijärjestelmää etummaisena dharmanaan seuraavaa, niin sellaista "hindua" meistä valkoihoisista ei hevillä tule.

        Mikäli kuitenkin sisäistää sen faktan, että hindulaisuudessa on lukuisia valtavirtasuuntauksia, hindulaisuudesta ja sen harjoittamisesta kiinnostuneille löytyy rutkasti vaihtoehtoja, niin länsimaista kuin sieltä niemimaan sopukoistakin, ihku aitojen hindujen parista.

        Ja mikäli haluat tarkemmin luodata hindu-maailman suhtautumista "länsimaiseen hinduun", elä Intiassa paikallisten tavoin, opettele paikallinen kieli ja sisäistä paikalliset tavat, seuraa tunnollisesti oppimaasi/vastaanottamaasi dharmaa, ja katso sen jälkeen ympäristön palautetta hindulaisuutesi suhteen. Tai kysy asiasta henkilöiltä, jotka ovat sen tehneet.


      • vaikkei
        BabaBom kirjoitti:

        Valitettavasti hindulaisuudessa ei kuitenkaan ole sitä yhtä nimenomaista oppikirjaa, josta kaikki ammennetaan kautta "aidon" hindulaisuuden.

        Kastijärjestelmä eli varna-ashrama-dharma on osa dharma-shastrojen traditiota, ja eräs muktin teistä, ts. karma-yoga. Tämän ohella hindulaisen tradition parista löytyy valtavirtasuuntauksina esimerkiksi seuraavat:

        - Jnana-yoga, joka lähtökohtaisesti pyrkii irroittautumaan kastimääritteistä ja ymmärtämään peitteiden alla olevan ikuisen ja kaikkiallavalitsevan atmanin.
        - Bhakti-yoga, keskeinen osa kansanuskoa, jonka parista löytyy lukemattomia esimerkkejä sekä opinkappaleita kastirajojen ylittämisestä "suurempien dharmojen" edessä.
        - Raja-yoga, myöh. myös hatha-yoga, joka niinikään ei ole kastisidonnainen järjestelmä.

        Mikäli sinulle "aito hindu" tarkoittaa vanhojen dharma-shastra -rituaalien noudattajaa ja kastijärjestelmää etummaisena dharmanaan seuraavaa, niin sellaista "hindua" meistä valkoihoisista ei hevillä tule.

        Mikäli kuitenkin sisäistää sen faktan, että hindulaisuudessa on lukuisia valtavirtasuuntauksia, hindulaisuudesta ja sen harjoittamisesta kiinnostuneille löytyy rutkasti vaihtoehtoja, niin länsimaista kuin sieltä niemimaan sopukoistakin, ihku aitojen hindujen parista.

        Ja mikäli haluat tarkemmin luodata hindu-maailman suhtautumista "länsimaiseen hinduun", elä Intiassa paikallisten tavoin, opettele paikallinen kieli ja sisäistä paikalliset tavat, seuraa tunnollisesti oppimaasi/vastaanottamaasi dharmaa, ja katso sen jälkeen ympäristön palautetta hindulaisuutesi suhteen. Tai kysy asiasta henkilöiltä, jotka ovat sen tehneet.

        Näinhän se on. Hindulaisus pitää sisällään hyvin monia erilaisia suuntauksia. Oikeastaan yhtään mitään kaikkia hinduja yhdistävää tekijää ei ole olemassakaan. Siitä huolimatta hindut kyllä tietävät olevansa hinduja. Mikään ei myöskään estä elämään indujen tavoin, opiskelemaan hindulaisuutta, noudattamaan hindulaisia tradioita, kehittämään itseään hindulaisuudessa jne. vaikkei olisikaan hindu. Jooga, ruokavalio, henkisyyden kehittäminen yms. ovat erinomaisen hyviä taitoja kenelle tahansa.


      • haloo!!
        vaikkei kirjoitti:

        Näinhän se on. Hindulaisus pitää sisällään hyvin monia erilaisia suuntauksia. Oikeastaan yhtään mitään kaikkia hinduja yhdistävää tekijää ei ole olemassakaan. Siitä huolimatta hindut kyllä tietävät olevansa hinduja. Mikään ei myöskään estä elämään indujen tavoin, opiskelemaan hindulaisuutta, noudattamaan hindulaisia tradioita, kehittämään itseään hindulaisuudessa jne. vaikkei olisikaan hindu. Jooga, ruokavalio, henkisyyden kehittäminen yms. ovat erinomaisen hyviä taitoja kenelle tahansa.

        Kuinka monesta rautalangasta täytyy vääntää, että hindulaisuus on sateenvarjokäsite valtavalle määrälle erilaisia uskomuksia. Ja vaikka kastijärjestelmän mukaan länsimainen olisikin "alinta kastia" niin ei sillä ole tekemistä hindulaisuuden kanssa. Hindu voi olla kastitonkin!

        Käsitys, että hindun pitää olla syntynyt Intiassa (ja ilmeisesti hinduperheeseen?), on kertakaikkiaan kummallinen. Entä sitten Intiassa muslimiperheeseen syntyneet? Voiko heistä tulla hinduja? Entä Intiassa asuvien suomalaisten vanhempien lapset? Tai suomessa asuvien intialaisten lapset? Onko hindulla vain tietty ihonväri? Vai määrittyykö hindulaisuus kenties vain asuinpaikan mukaan? Vai sekä ihonvärin että asuinpaikan että synnyinmaan? Entä vaikkapa Pakistanin hindut? Kuinka kaukana Intiasta saa asua, jotta voi vielä olla hindu? Haloo!

        Hindulaisuus on kertakaikkiaan veteen piirretty viiva. Ei siinä ole selkeitä erotteluja hinduille ja ei-hinduille.


      • BabaBom
        haloo!! kirjoitti:

        Kuinka monesta rautalangasta täytyy vääntää, että hindulaisuus on sateenvarjokäsite valtavalle määrälle erilaisia uskomuksia. Ja vaikka kastijärjestelmän mukaan länsimainen olisikin "alinta kastia" niin ei sillä ole tekemistä hindulaisuuden kanssa. Hindu voi olla kastitonkin!

        Käsitys, että hindun pitää olla syntynyt Intiassa (ja ilmeisesti hinduperheeseen?), on kertakaikkiaan kummallinen. Entä sitten Intiassa muslimiperheeseen syntyneet? Voiko heistä tulla hinduja? Entä Intiassa asuvien suomalaisten vanhempien lapset? Tai suomessa asuvien intialaisten lapset? Onko hindulla vain tietty ihonväri? Vai määrittyykö hindulaisuus kenties vain asuinpaikan mukaan? Vai sekä ihonvärin että asuinpaikan että synnyinmaan? Entä vaikkapa Pakistanin hindut? Kuinka kaukana Intiasta saa asua, jotta voi vielä olla hindu? Haloo!

        Hindulaisuus on kertakaikkiaan veteen piirretty viiva. Ei siinä ole selkeitä erotteluja hinduille ja ei-hinduille.

        Tusinan verran rautalankoja olen täällä vuosien varrella samasta aiheesta vääntänyt... Heitetään kehiin Puranaa (Bhagavata-purana - 2/4/18):

        kirAta-hUṇAndhra-pulinda-pulkazA
        AbhIra-zumbhA yavanAḥ khasAdayaḥ /
        ye 'nye ca pApA yad-apAzrayAzrayAḥ
        zudhyanti tasmai prabhaviṣṇave namaḥ //

        "Kiratat (metsästäjä-alkuasukkaat), Hunnit, Andhrat (Etelä-Intian alkuasukkaat), Pulindat (läntiset pakanat), langennut Abhira-kansa, Sumbhan asukkaat, Yavanat (barbaarit, myöh. muslimit), sekä muut syntiset -- ylistys sille loistokkaalle kaikkivaltiaalle, jonka suojissa he kaikki tulevat puhtaiksi."

        Mikäli Vishnu itse ei dharman suhteen harjoita rotuerottelua, tästä tietty herää kysymys: "Onko Vishnu hindu?"

        Ja vastaavia värssyjä löytyy hujan hajan lähes kaikkialta kirjoituksista. On olemassa muodollisia dharmoja, ja on olemassa näiden dharmojen ydin. Täällä aika-ajoin esitelty eksklusiivinen niemimaa-synty-hindulaisuus on nimenomaan tätä kansanuskon rodullista ja nationalistista hötkyilyä, jolla on viime kädessä harvinaisen vähän tekemistä dharman itsensä kanssa.


    • helppo homma

      Hinduja syntyy hinduista vanhemmista - missäpäin tahansa maailmaa ja minkä näköisiä ja minkälaiseen tahansa hindulaisuuteen uskovia. Itse itsensä hinduiksi nimittävät ovat vain niitä wannabe-hinduja. Muuhun uskontoon kääntyneet on wannabe-ei-hinduja...

      • BabaBom

        Hindulaisuus on siis sinulle rotumääritelmä? Tämä lähentelee aiemmin mainitsemaani nationalismia, nk. Hindutva-aatetta (http://en.wikipedia.org/wiki/Hindutva). Uskonnosta ("dharma") puhuttaessa "hindut" sanovat seuraavansa "sanatana-dharmaa", jonka ymmärretään olevan tässä kontekstissa sama kuin "hindu-uskonto".

        Määritelmiähän hindulle ja hindulaisuudelle riittää: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindu#Definition

        "Due to the wide diversity in the beliefs, practices and traditions encompassed by Hinduism, there is no universally accepted definition on who a Hindu is, or even agreement on whether term Hinduism represents a religious, cultural or socio-political entity."

        Täällä on ajatuksena ollut puntaroida hindulaisuutta nimenomaan uskontona, ei sosiopoliittisena määritelmänä. Oletan että aniharvaa kiinnostaa ryhtyä "intialaishinduksi", vaikka sellainen mahdollista olisikin.

        Mitä tulee wannabe-hinduihin, valitukset lienee aiheellista lähettää kaikille niille hinduintialaisille guruille, joiden mukaan heidän dharmaa seuraavat oppilaansa ovat sitä myöten hinduja...


      • BabaBom
        BabaBom kirjoitti:

        Hindulaisuus on siis sinulle rotumääritelmä? Tämä lähentelee aiemmin mainitsemaani nationalismia, nk. Hindutva-aatetta (http://en.wikipedia.org/wiki/Hindutva). Uskonnosta ("dharma") puhuttaessa "hindut" sanovat seuraavansa "sanatana-dharmaa", jonka ymmärretään olevan tässä kontekstissa sama kuin "hindu-uskonto".

        Määritelmiähän hindulle ja hindulaisuudelle riittää: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindu#Definition

        "Due to the wide diversity in the beliefs, practices and traditions encompassed by Hinduism, there is no universally accepted definition on who a Hindu is, or even agreement on whether term Hinduism represents a religious, cultural or socio-political entity."

        Täällä on ajatuksena ollut puntaroida hindulaisuutta nimenomaan uskontona, ei sosiopoliittisena määritelmänä. Oletan että aniharvaa kiinnostaa ryhtyä "intialaishinduksi", vaikka sellainen mahdollista olisikin.

        Mitä tulee wannabe-hinduihin, valitukset lienee aiheellista lähettää kaikille niille hinduintialaisille guruille, joiden mukaan heidän dharmaa seuraavat oppilaansa ovat sitä myöten hinduja...

        Jatkoja aiheesta voi lukea esim. Koenraad Elstin tutkielmasta "Who Is a Hindu?":

        http://www.bharatvani.org/books/wiah/


      • hindu on hindu
        BabaBom kirjoitti:

        Hindulaisuus on siis sinulle rotumääritelmä? Tämä lähentelee aiemmin mainitsemaani nationalismia, nk. Hindutva-aatetta (http://en.wikipedia.org/wiki/Hindutva). Uskonnosta ("dharma") puhuttaessa "hindut" sanovat seuraavansa "sanatana-dharmaa", jonka ymmärretään olevan tässä kontekstissa sama kuin "hindu-uskonto".

        Määritelmiähän hindulle ja hindulaisuudelle riittää: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindu#Definition

        "Due to the wide diversity in the beliefs, practices and traditions encompassed by Hinduism, there is no universally accepted definition on who a Hindu is, or even agreement on whether term Hinduism represents a religious, cultural or socio-political entity."

        Täällä on ajatuksena ollut puntaroida hindulaisuutta nimenomaan uskontona, ei sosiopoliittisena määritelmänä. Oletan että aniharvaa kiinnostaa ryhtyä "intialaishinduksi", vaikka sellainen mahdollista olisikin.

        Mitä tulee wannabe-hinduihin, valitukset lienee aiheellista lähettää kaikille niille hinduintialaisille guruille, joiden mukaan heidän dharmaa seuraavat oppilaansa ovat sitä myöten hinduja...

        Ei se mikään rotumääritelmä ole minulle, mutta jos hinduksi synnytään, niin kenen muun lapsena voi syntyä hinduksi kuin hindun lapsena? Se on sitten ihan sama, minkä rotuinen ja maalainen se hindu on. Ei voi syntyä hinduksi esim. kristityn tai muslimin lapsena. Kyse ei ole myöskään mistään nationalismista, koska hindut ovat jo satoja vuosia levittäytyneet pitkin maailmaa ja suuri määrä hinduja on nykyään jo ihan jotain muuta kuin "intialiaisia". Älä siis sotke asioita.


      • Hindu- sana...
        hindu on hindu kirjoitti:

        Ei se mikään rotumääritelmä ole minulle, mutta jos hinduksi synnytään, niin kenen muun lapsena voi syntyä hinduksi kuin hindun lapsena? Se on sitten ihan sama, minkä rotuinen ja maalainen se hindu on. Ei voi syntyä hinduksi esim. kristityn tai muslimin lapsena. Kyse ei ole myöskään mistään nationalismista, koska hindut ovat jo satoja vuosia levittäytyneet pitkin maailmaa ja suuri määrä hinduja on nykyään jo ihan jotain muuta kuin "intialiaisia". Älä siis sotke asioita.

        ... on liian epämääräinen minkään uskonnon nimeksi, tai edes rodun nimeksi. Kyseessä on käännytysretkellä olleiden imperialististen indologien muslimeilta otetusta sanasta, joka kuvasi Sindhu- nykyisen Indus-joen seudulla asuneita ihmisiä.

        Mielestäni tämä hindu-jankkaaminen ei johda mihinkään, hedelmällisempää olisi tutustua sanaan sanatana-dharma, eli elävän olennon luonnollinen asema maailmassa.

        Nyky-yhteiskunnassahan kaikista leivotaan oman edun tavoittajia viimeistään jo koulun penkillä. Senhän näkee miten siinä on käynyt. Elämme huijareiden ja huijattujen kirotussa yhteiskunnassa.

        Korporatismi eli fasismi rehottaa, ja mediakin ylistää rosvoja jotka puhuvat "pankkien hyvän kannattavuuden" uskontoa. Entä tavan tallaajat? Kuinka pitkään äänestäjät katsovat tyynesti kun heidän oikeutensa katoavat, ja omaisuutensa pakotetaan harvojen taskuun?!

        Jos jatkamme yhteiskunnassa jonka uskonto on kasvu, eli luonnonvarojen loppuun kuluttaminen, saamme Veda-tekstien varoittaman ajan ovellemme; ei ole muuta syötävää kuin naapurin arskan vauva...


    • BabaBom

      Intian korkein oikeus on vastikään julkaissut kantansa hindu-statuksen suhteen. Heidän nähdäkseen syntyperä ei ole oleellinen kriteeri — hindulaista uskonnollista harjoitusta ja paikallisen hinduyhteisön hyväksyntää pidetään riittävänä kriteerinä hinduna olemiselle / hinduksi tulemiselle.

      "Can a person with a Christian name be counted as a Hindu? He can be, said the Supreme Court adopting the Shakespearian logic, "what's there in a name", but with two caveats -- he must follow the practices of Hinduism professed in the area and be accepted by the community as a Hindu. ...

      "Justice Dattu, writing the judgment for the Bench, said: "Hinduism is not a religion with one God and one Holy Scripture. The practices vary from region to region, place to place. The Gods worshipped, the customs, traditions, practices, rituals etc. they all differ, yet all these people are Hindus. ...

      " 'The determination of religious acceptance of a person must not be made on his name or his birth. When a person intends to profess Hinduism, and he does all that is required by the practices of Hinduism in the religion or by the caste to which he belongs, and he is accepted as a Hindu by all persons around him,' the Bench said."

      Read more: Name immaterial, practice is what counts for being a Hindu: SC - The Times of India http://timesofindia.indiatimes.com/india/Name-immaterial-practice-is-what-counts-for-being-a-Hindu-SC/articleshow/6526489.cms

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe