On se kumma että päivittäin näkee kiihdytyskaistalla porukkaa joka ei älyä sen merkitystä. Körötellään yli puolet kaistan pituudesta ennen kuin aletaan kiihdyttää vauhtia. Sitten ihmetellään kun ei meinata päästä liikenteen sekaan. Ei ole mukavaa kun tälläinen hidastelija on samalla kiihdytyskaistalla edellä jarruttamassa menoa.
Jos olen ensimmäisenä kiihdytyskaistalla, niin kerään vauhtia aina reilusti, niin että vauhtini on kovempi kuin pääväylän menijöillä. Näin on helppo valita, mihin väliin haluan mennä, eikä ole ikinä pelkoa siitä etteikö sekaan pääsisi.
Joskus näkee joitain raukkoja, jotka joutuvat pysähtymään kiihdytyskaistan päähän, kun eivät ole sitä kaistaa osanneet hyödyntää.
Aika usein nämä körötelijät ovat keski-ikäisiä tai vielä vanhempia. Luulisi, että asia olisi vuosikymmenten aikana jo opittu.
Asian toinen puoli näkyy pääväylää ajettaessa. Aika usein pääväylän ajaja vaihtaa liittymän kohdalla ulommalle kaistalle päästääkseen liittymästä tulevat sekaan. Se on laiton teko, vaikka monet sen tekevät auttaakseen. Ulompaa kaistaa ajavat saavat sitten varoa näitä liittymäväistelijöitä.
Olen sitä mieltä, että jos ei osaa kiihdytää silloin kun pitää, niin jääköön sinne rampin päähän sitten ihmettelemään, kuinka tuonne liikenteen sekaan oikein pääsee.
Kiihdytyskaistan käyttö
72
3753
Vastaukset
- kiihdytyskaista
Olen asiasta samaamieltä,mutta kyllä siellä on kaikenikäisiä kulkijoita jotka eivät osaa painaa kaasua.Itse olen ajannut 45 vuotta ja kiihdytän sen minkä autosta irtilähtee,mutta kun suurinosa tuijottaa sitä auton polttoaineen kulutusmittaria,kun on opetettu ajamaan taloudellisesti niin eihän sitä voi kaasuapainaa hörppää liikaa menovettä.vaikka todellisuudessa kiihdyttämällä tarpeeksi nopeasti todelliseen matkavauhtiin säästetään sitä polttoainetta.
- Turun kaista
ajaneet möllit, kun ette huomaa....että ulospäin mentäessä se on myös jarrutuskaista.
En ymmärrä kun jarrutellaan jo moottoritiellä, vaikka vasta kilometrin päässä poistutaan rampille....
On on monia paikkoja jossa se on sisääntulo ja ulosmeno kaista......- åpokjhbgvc
Moottoritieltä poistuvan kuljettajan on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille.
- litistyä
On näitä alimittasia kihdytyskaistoja, jotka siltaan päättyy. Turhan paljon. Jos rekka pyyhkäsyt just rinnalle. Kihdytät itsesi hengiltä.
- ekimerkillinen
hanki silmälasit ja katso mihin kiihdytät. Moottoriteillä alimittaisia kiihdytyskaistoja en ole suomessa nähnyt. Muilla monikaistaisilla teillä kyllä. Mutta niillä on nopeudet sen verran alhaisemmat, ettei pysähtyminen ole vaarallista.
- uijokla
ekimerkillinen kirjoitti:
hanki silmälasit ja katso mihin kiihdytät. Moottoriteillä alimittaisia kiihdytyskaistoja en ole suomessa nähnyt. Muilla monikaistaisilla teillä kyllä. Mutta niillä on nopeudet sen verran alhaisemmat, ettei pysähtyminen ole vaarallista.
Itse asiassa Hämeenlinnan keskustasta pohjoiseen lähtevä ramppi on alimittainen. Tai ainakin tarpeettoman vaikea, kun rampin lyhyyden lisäksi tie samalla kaartuu vasempaan, jolloin ei peileistä näe paljoakaan.
- huhuhuhujklj
Ihan samaa mieltä. Ajattelemattomat hidastelijat aiheuttavat vaaratilanteita takana tulijoille, sillä nämä eivät pääse kiihdyttämään senkään vertaa. Ja sitten jarruttelu jo itse väylällä, ei mitään tolkkua. Liikennekäyttäymisestä pitäisi olla tiedotusta ja poliisin vähän muistuttaa pikavoitolla liikenteen vaarantamisesta.
- pros..
Arka ja kokematon toimii niin kuin viestin aloitta kertoi. Toimiiko tälläisen takana oleva oikein jos hänkin syyllistyy samaan sen takia kun edellä oleva hidastelee? EI, vaan jos joku muu töpeksii niin itse ei tarvitse ottaa siihen osaa vaan anna reilusti tilaa jotta voit itse pelata korttisi oikein eli liittyä motarin liikenteeseen ongelmitta vaikka edellä menee hidas.
Pahin virhe on juuri se että mennään sen hitaan perään roikkumaan ja kohta sinun perässä roikkuu toinen ja kolmas ja neljäs jne. Tälläinen hidasletka sitten pääsee sujuvasti motarille? Ei, vaan koko liikenne menee pahimmillaan aivan sekaisin, se ekana oleva jää mottiin kiihdytyskaistalle kun ajotaitoa esittelevät ärjyy ohi vaikka väkisin ja ohittelevat vielä keskenäänkin toinen toistaan.
Tässähän on tämä peri suomalainen AASIJONO millä saadaan aamuruuhkat aikaiseksi motareille.
YKSI syyllinen ei siihen pysty vaan tarvitaan useampia AASEJA eli myös niitä "osaavia" kuljettajia tekemään sitä jonoa roikkumalla perseessä kiinni.
Tässä näette että samallalailla kun se hidas ei ihan pärjää liikenteessä niin täysin NEUVOTON on se kaasupolkimenkin löytänyt joka tulee takakonttiin huohottamaan. Se ei pysty mihinkään muuhun kuin että ajan taakse prässäämään ja hiilostamaan. Täysin samanlaisia kokemattia molemmat.
Löysittekö itsenne tästä?
Ps, ohittaja on myös väistämisvelvollinen, sangen yleinen ilmiö on että kun liityn motarin liikenteeseen ja samalla menen ohituskaistalle tai aion siis mennä niin takaa rynnsitää ohituskaistalle samaanaikaan toinen ajoenuvo, kumpi väistää kun sitä ei voi oikeudessä todistaa kumpi vaihtoi kaistaa ensin.
YLEENSÄ se takaatuleva ei laita ajoissa vilkkua päälle vaan toimii heti ja taktiikalla yllätys, ketähän tässä sitten yllätetään jos ajan eteen, olemme siis samaanaikaan vaihtaamassa kaistaa.
Kyllä motarilla ajamisestakin saa vaikeaa kun tekee siitä vaikeaa :9- kuten tapana on
No kylläpä taas tuli yksi tientukon puolustuspuhe.
Tiiliskivi polkimen alla -jengi voisi leikata ajokorttinsa kahtia ja mennä julkisilla. Jätä siinä riittävää turvaväliä, jos ennen kiihdytyskaistaa on valo-ohjattu risteys ja liikennettäkin on kohtuullisen paljon. Tientukko, luonnollisesti, lähtee valoista kuin purkka tukasta ja jos pitää jättää riittävä väli sitä kiihdytyskaistalla munimista silmällä pitäen, niin sehän tarkoittaa, että ei pidä lainkaan ajaa sen tientukon perässä risteykseen, vaan jäädä odottamaan seuraavia vihreitä! Näihän se liikenteen sujuvuus paranee, kun valoista kerkiää vihreillä yksi ainoa auto!
Jos nyt kuitenkin yritetään ajaa siten, että yksillä vihreillä kerkiää jopa 6 autoa, niin silloin ei auta kuin ajaa letkassa tientukon määräämään tahtiin = max. 40 km/h risteyksen läpi ja sitten ollaankin jo aikaa tappamassa siinä kiihdytyskaistalla. Kiihdytyskaistalla tientukko saattaa kiihdyttää jopa 60 km/h vauhtiin ja onnistuu tunkemaan itsenä sellaiseen 200 m lokoseen 80-100 km/h etenevässä liikennevirrassa. Ne loput 5 autoa ovatkin sitten kusessa, kun tientukon eteen ei enää kerkiä (ohituskaista päättyy) ja tientukon taakse taas muodostuu tiivis sumppu, kun autot joutuvat jarruttamaan LIIKENNESÄÄNTÖJEN VASTAISESTI eteensä kiilanneen tientukon vuoksi. Tientukkohan tarvitsee 2 km suoran kiihdyttääkseen nopeutensa 60 -> 80 km/h.
...sanomattakin on selvää, että jos autot kiihdyttäisivät moottoritien liikennevirran nopeuteen, tällaiseen 200 m koloon liikennevirrassa sopisi useampikin auto...
Ja vastaavaa sumputustahan tulee myös tientukon halutessa poistua moottoritieltä, koska tientukko aloittaa jarrutuksen jo 2-3 km ennen erkanemiskaistan alkua. Vaikka kesäkeleillä jarrutuksen 100 -> 50 km/h pystyy tekemään pelkästään hidastuskaistallakin ... puhumattakaan siitä, ettei tientukkojen tarvitse hidastaa 100 -> 50 vaan 85 -> 50.
> se ekana oleva jää mottiin kiihdytyskaistalle kun ajotaitoa esittelevät ärjyy ohi
Se on voi voi. Jos on tiiliskivi polkimen alla, on selvästikin aikaa jäädä sinne kiihdytyskaistan päähän odottelemaan ruuhka-ajan loppumista. - tuo oli
kuten tapana on kirjoitti:
No kylläpä taas tuli yksi tientukon puolustuspuhe.
Tiiliskivi polkimen alla -jengi voisi leikata ajokorttinsa kahtia ja mennä julkisilla. Jätä siinä riittävää turvaväliä, jos ennen kiihdytyskaistaa on valo-ohjattu risteys ja liikennettäkin on kohtuullisen paljon. Tientukko, luonnollisesti, lähtee valoista kuin purkka tukasta ja jos pitää jättää riittävä väli sitä kiihdytyskaistalla munimista silmällä pitäen, niin sehän tarkoittaa, että ei pidä lainkaan ajaa sen tientukon perässä risteykseen, vaan jäädä odottamaan seuraavia vihreitä! Näihän se liikenteen sujuvuus paranee, kun valoista kerkiää vihreillä yksi ainoa auto!
Jos nyt kuitenkin yritetään ajaa siten, että yksillä vihreillä kerkiää jopa 6 autoa, niin silloin ei auta kuin ajaa letkassa tientukon määräämään tahtiin = max. 40 km/h risteyksen läpi ja sitten ollaankin jo aikaa tappamassa siinä kiihdytyskaistalla. Kiihdytyskaistalla tientukko saattaa kiihdyttää jopa 60 km/h vauhtiin ja onnistuu tunkemaan itsenä sellaiseen 200 m lokoseen 80-100 km/h etenevässä liikennevirrassa. Ne loput 5 autoa ovatkin sitten kusessa, kun tientukon eteen ei enää kerkiä (ohituskaista päättyy) ja tientukon taakse taas muodostuu tiivis sumppu, kun autot joutuvat jarruttamaan LIIKENNESÄÄNTÖJEN VASTAISESTI eteensä kiilanneen tientukon vuoksi. Tientukkohan tarvitsee 2 km suoran kiihdyttääkseen nopeutensa 60 -> 80 km/h.
...sanomattakin on selvää, että jos autot kiihdyttäisivät moottoritien liikennevirran nopeuteen, tällaiseen 200 m koloon liikennevirrassa sopisi useampikin auto...
Ja vastaavaa sumputustahan tulee myös tientukon halutessa poistua moottoritieltä, koska tientukko aloittaa jarrutuksen jo 2-3 km ennen erkanemiskaistan alkua. Vaikka kesäkeleillä jarrutuksen 100 -> 50 km/h pystyy tekemään pelkästään hidastuskaistallakin ... puhumattakaan siitä, ettei tientukkojen tarvitse hidastaa 100 -> 50 vaan 85 -> 50.
> se ekana oleva jää mottiin kiihdytyskaistalle kun ajotaitoa esittelevät ärjyy ohi
Se on voi voi. Jos on tiiliskivi polkimen alla, on selvästikin aikaa jäädä sinne kiihdytyskaistan päähän odottelemaan ruuhka-ajan loppumista.ilmeisesti et ymmärtänyt, mitä tuossa viestissä kerrottiin. hidas auto kiihdytyskaistalla on aina ongelma, mutta sitä ongelmaa voi pahentaa menemällä sen puskuriin roikkumaan ja/tai tekemällä kamikaze-tyylisen ohituksen heti kuin mahdollista blokaten näin hitaamman pääsyn moottoritielle. hyvä autoilija osaa minimoida hitaan aiheuttaman haitan, huono ja kenties tyhmäkin toimii sitten miten sattuu.
liikenteessä on syytä huomioida muut, jopa ne sinua huonommin ajavat. taisi olla ennestään tuntematon ajatus sinulle? - aina edestä
Ymmärsinkö oikein kun ymmärsin, että mielestäsi tuon hitaan takana tulevien tulee lähteä ohitukseen kiihdytyskaistalla???
Siis ei missään tapauksessa!!! Jono puretaan AINA edestä päin, EI KOSKAAN takaa päin. Kukaan ei jää koskaan missään tilanteessa pussiin jos jonot puretaan edestä päin. Jos yksikin taukko lähtee takaa ohi, on koko systeemi pilalla ja siitä kärsii kaikki...paitsi tietenkin se tupeksija joka meni jo ja jätti toiset selvittämään aiheuttamiaan ongelmia. - hyvä poika!
aina edestä kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein kun ymmärsin, että mielestäsi tuon hitaan takana tulevien tulee lähteä ohitukseen kiihdytyskaistalla???
Siis ei missään tapauksessa!!! Jono puretaan AINA edestä päin, EI KOSKAAN takaa päin. Kukaan ei jää koskaan missään tilanteessa pussiin jos jonot puretaan edestä päin. Jos yksikin taukko lähtee takaa ohi, on koko systeemi pilalla ja siitä kärsii kaikki...paitsi tietenkin se tupeksija joka meni jo ja jätti toiset selvittämään aiheuttamiaan ongelmia.> Ymmärsinkö oikein kun ymmärsin, että mielestäsi tuon hitaan takana tulevien tulee lähteä ohitukseen kiihdytyskaistalla???
Kyllä. On parempi, että tietukon takana tulevat 5 autoa pääsevät liittymään liikennevirtaan ja tientukko jää jumiin kiihdytyskaistan päähän, kuin päinvastainen tapaus, jossa tientukko kiilaa moottoriteille, aiheuttaen siellä liikenteen sumppuuntumista, jarrutuksia ja kaistanvaihtoja, ja tientukon tulppaamat 5 autoa jäävät jumiin kiihdytyskaistalle, kun eivät mahdu tientukon sumputtamien autojen sekaan. - ei tarvi sääliä
tuo oli kirjoitti:
ilmeisesti et ymmärtänyt, mitä tuossa viestissä kerrottiin. hidas auto kiihdytyskaistalla on aina ongelma, mutta sitä ongelmaa voi pahentaa menemällä sen puskuriin roikkumaan ja/tai tekemällä kamikaze-tyylisen ohituksen heti kuin mahdollista blokaten näin hitaamman pääsyn moottoritielle. hyvä autoilija osaa minimoida hitaan aiheuttaman haitan, huono ja kenties tyhmäkin toimii sitten miten sattuu.
liikenteessä on syytä huomioida muut, jopa ne sinua huonommin ajavat. taisi olla ennestään tuntematon ajatus sinulle?> ilmeisesti et ymmärtänyt, mitä tuossa viestissä kerrottiin. hidas auto kiihdytyskaistalla on aina ongelma,
Kiihdytyskaistalla hidastelu on tosiaan ongelma, mutta sen pitäisi olla vain sen hidastelijan ongelma, ei muiden. Perssessä roikkumista on mahdotonta välttää, jos kiihdytyskaistaa ennen on valo-ohjattu risteys. Ei siihen risteyksen keskellekään voi jäädä seisomaan, vaan risteys pitää saada tyhjäksi ja silloin ollaan väistämättä tilanteessa, missä "työnnetään" lisävauhtia siihen tientukkoon. Eikä risteyksen jälkeenkään voi pysähtyä pitämään puolen minuutin tupakkataukoa (jotta 30-40 km/h köröttelevälle tientukolle saisi annettua riittävän etumatkan), koska temppu jumittaisi takana tulevat autot keskelle risteystä.
Ei vaan kertakaikkiaan auta muu kuin ajaa tientukon persiissä kiihdytyskaistalle ... siinä voi sitten jättää edes pienen välin & ampaista sitten tientukon ohi. Tientukolla ei ole kiire, joten tientukko voi mainiosti jäädä odottamaan ruuhka-ajan loppumista. - mahdoton välttää
ei tarvi sääliä kirjoitti:
> ilmeisesti et ymmärtänyt, mitä tuossa viestissä kerrottiin. hidas auto kiihdytyskaistalla on aina ongelma,
Kiihdytyskaistalla hidastelu on tosiaan ongelma, mutta sen pitäisi olla vain sen hidastelijan ongelma, ei muiden. Perssessä roikkumista on mahdotonta välttää, jos kiihdytyskaistaa ennen on valo-ohjattu risteys. Ei siihen risteyksen keskellekään voi jäädä seisomaan, vaan risteys pitää saada tyhjäksi ja silloin ollaan väistämättä tilanteessa, missä "työnnetään" lisävauhtia siihen tientukkoon. Eikä risteyksen jälkeenkään voi pysähtyä pitämään puolen minuutin tupakkataukoa (jotta 30-40 km/h köröttelevälle tientukolle saisi annettua riittävän etumatkan), koska temppu jumittaisi takana tulevat autot keskelle risteystä.
Ei vaan kertakaikkiaan auta muu kuin ajaa tientukon persiissä kiihdytyskaistalle ... siinä voi sitten jättää edes pienen välin & ampaista sitten tientukon ohi. Tientukolla ei ole kiire, joten tientukko voi mainiosti jäädä odottamaan ruuhka-ajan loppumista.persiissä roikkuminen ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto tuollaisessa tilanteessa. älä pahenna osaamattomuudellasi tilannetta, jonka joku muu osaamattomuudellaan aiheuttaa!
- ruuhkan loppuun
mahdoton välttää kirjoitti:
persiissä roikkuminen ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto tuollaisessa tilanteessa. älä pahenna osaamattomuudellasi tilannetta, jonka joku muu osaamattomuudellaan aiheuttaa!
Kuten sanottu, tientukot ovat tien päällä pääasiassa aikaa tappamassa, joten heille kiihdytyskaista päähän jumiutuminen on vain kivaa vaihtelua normaaliin kuhnimiseen.
- nestor-estor
hyvä poika! kirjoitti:
> Ymmärsinkö oikein kun ymmärsin, että mielestäsi tuon hitaan takana tulevien tulee lähteä ohitukseen kiihdytyskaistalla???
Kyllä. On parempi, että tietukon takana tulevat 5 autoa pääsevät liittymään liikennevirtaan ja tientukko jää jumiin kiihdytyskaistan päähän, kuin päinvastainen tapaus, jossa tientukko kiilaa moottoriteille, aiheuttaen siellä liikenteen sumppuuntumista, jarrutuksia ja kaistanvaihtoja, ja tientukon tulppaamat 5 autoa jäävät jumiin kiihdytyskaistalle, kun eivät mahdu tientukon sumputtamien autojen sekaan.Liikennesäännöt kertovat miten menetellä eikä mikään asennevammainen ehdotus tai mielipide.
Jos ajaminen on noin hermoja raastavaa, niin ota taksikyyti. - ei mene jakeluun....
tuo oli kirjoitti:
ilmeisesti et ymmärtänyt, mitä tuossa viestissä kerrottiin. hidas auto kiihdytyskaistalla on aina ongelma, mutta sitä ongelmaa voi pahentaa menemällä sen puskuriin roikkumaan ja/tai tekemällä kamikaze-tyylisen ohituksen heti kuin mahdollista blokaten näin hitaamman pääsyn moottoritielle. hyvä autoilija osaa minimoida hitaan aiheuttaman haitan, huono ja kenties tyhmäkin toimii sitten miten sattuu.
liikenteessä on syytä huomioida muut, jopa ne sinua huonommin ajavat. taisi olla ennestään tuntematon ajatus sinulle?...tai sitten ei halua ymmärtää.
Miksi pahentaa ongelmaa ja osoittaa mieltä roikkumassa jonkun perässä tai muulla tavoin häiritä epävarmaa kuskia. Jos joltain pitäisi ottaa kortti pois, on se tällaisilta asennevammaisilta tahallaan häiritseviltä kusipäiltä.
Buhaähää, Äiti, muut ajavat hitaammin kuin minä ja kiusaavat minua. En pääse ajamaan yli suurimman sallitun niin kun isot pojat kuulemma tekevät. Buhaähää. Valitus, ruikutus. Buhaähää...
- Fiksu oppii muiden virheistä
- Tyhmä oppii omista virheistä
- Idiootti toistaa virheensä - vielä hetki
ruuhkan loppuun kirjoitti:
Kuten sanottu, tientukot ovat tien päällä pääasiassa aikaa tappamassa, joten heille kiihdytyskaista päähän jumiutuminen on vain kivaa vaihtelua normaaliin kuhnimiseen.
kenen etu se on, että joku kiilataan kiihdytyskaistan päähän odottamaan, ettei takaa enää tule autoja?
kuka tuosta tilanteesta hyötyy? ketkä kaikki se vaarantaa?
ihan oikeasti, sinä voit kehittyä tämän asian ajattelussa ja ajattelulla. se jopa kannattaa. - selvät säännöt
nestor-estor kirjoitti:
Liikennesäännöt kertovat miten menetellä eikä mikään asennevammainen ehdotus tai mielipide.
Jos ajaminen on noin hermoja raastavaa, niin ota taksikyyti.Liikennesääntöjen mukaan kolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen.
Jos ei osaa/halua/kykene kiihdyttämään autoaan niin, että pääsee liittymään valtaväylän liikennevirtaan ilman, että valtaväylällä ajavat joutuvat väistämään tai jarruttamaan reilusti hitaamman ajoneuvon vuoksi, niin sillon pitää tosiaan a) pysyä kokonaan poissa moottoriteiltä tai, b) huonompana vaihtoehtona, pysähtyä odottamaan niin pitkää väliä, että se tiiliskivi polkimen alla -tyyli = moottoritielle siirtyminen 30-60 km/h nopeudella ja 3 km matka, mikä tarvitaan nopeuden nostoon 60 -> 80 km/h, ei aiheuta muulle liikenteelle haittaa.
Eihän moottoriteille saa mennä sokkailemaan traktorilla tai mopoautollakaan. Pitäisi oikeastaan olla myös liikennemerkki, joka kieltäisi teiltä 60 km/h karvahatuilta ajon kanssa. Se selkiyttäisi tilannetta paljon, kun teillä ei näemmä oma ajattelukyky kummoinen ole. - myös tientukon
vielä hetki kirjoitti:
kenen etu se on, että joku kiilataan kiihdytyskaistan päähän odottamaan, ettei takaa enää tule autoja?
kuka tuosta tilanteesta hyötyy? ketkä kaikki se vaarantaa?
ihan oikeasti, sinä voit kehittyä tämän asian ajattelussa ja ajattelulla. se jopa kannattaa.> kenen etu se on, että joku kiilataan kiihdytyskaistan päähän odottamaan, ettei takaa enää tule autoja?
Se on kaikkien etu
1) Tientukko ei tässä tilanteessa pääse tulppaamaan takanaan tulleita autoja seurakseen sinne kiihdytyskaistan päähän -> liikenne sujuu ja bensaa säästyy.
2) Tientukko ei pääse poukkaamaan 30-60 km/h nopeudella valtaväylän 80-100 km/h etenevän liikennevirran sekaan (ja mielellään rekan eteen ... näitäkin on nähty, kun kiihdytyskaistan pää lähestyy, tientukko panikoi; JARRUTTAA ensin ja sitten, kävelyvauhtiin hidastettuaan poukkaa rekan eteen -> rekka joutuu tekemään hätäjarrutuksen). Kun tientukko jumitetaan turvallisesti ohituskaistan päähän, pääväylän liikennevirtaan ei synny häiriötä ja BENSAA SÄÄSTYY.
3) Tietukolla on hyvää aikaa miettiä omia prioriteettejaan. Esim.
- kannattaako lähteä ajelemaan moottoritielle, jos ei kantti kestä ajaa yli 60 km/h (eihän moottorieteille saa lähteä sokkalemaan muutkaan "hitaat", kuten traktorit tai mopoautot)
- voisiko siitä bensansäästö yli kaiken -periaatteesta joskus tinkiä liikenteen sujuvuuden vuoksi
...etenkin kun OHITUSKAISTOJEN kohdalla tientukot muutenkin tinkivät bensansäästöstään ja polkevat kotteroitaan säälittä, ettei vaan kukaan menisi ohi. - selvä!
myös tientukon kirjoitti:
> kenen etu se on, että joku kiilataan kiihdytyskaistan päähän odottamaan, ettei takaa enää tule autoja?
Se on kaikkien etu
1) Tientukko ei tässä tilanteessa pääse tulppaamaan takanaan tulleita autoja seurakseen sinne kiihdytyskaistan päähän -> liikenne sujuu ja bensaa säästyy.
2) Tientukko ei pääse poukkaamaan 30-60 km/h nopeudella valtaväylän 80-100 km/h etenevän liikennevirran sekaan (ja mielellään rekan eteen ... näitäkin on nähty, kun kiihdytyskaistan pää lähestyy, tientukko panikoi; JARRUTTAA ensin ja sitten, kävelyvauhtiin hidastettuaan poukkaa rekan eteen -> rekka joutuu tekemään hätäjarrutuksen). Kun tientukko jumitetaan turvallisesti ohituskaistan päähän, pääväylän liikennevirtaan ei synny häiriötä ja BENSAA SÄÄSTYY.
3) Tietukolla on hyvää aikaa miettiä omia prioriteettejaan. Esim.
- kannattaako lähteä ajelemaan moottoritielle, jos ei kantti kestä ajaa yli 60 km/h (eihän moottorieteille saa lähteä sokkalemaan muutkaan "hitaat", kuten traktorit tai mopoautot)
- voisiko siitä bensansäästö yli kaiken -periaatteesta joskus tinkiä liikenteen sujuvuuden vuoksi
...etenkin kun OHITUSKAISTOJEN kohdalla tientukot muutenkin tinkivät bensansäästöstään ja polkevat kotteroitaan säälittä, ettei vaan kukaan menisi ohi.luulin ihan oikeasti, että sinulla oli jokin ajatus. huomaan erehtyneeni.
ehkä sinäkin joskus ymmärrät, ettei liikenne ole samanlaista kuin poikain leikeissä automatolla. siihen taitaa tosin mennä vielä aikaa.
sitä odotellessa voit miettiä sitä tosiseikkaa, että monien mielestä ihmisen pahoinpitely on useilla tavoilla hyödyllistä. - veritulpat poista
selvä! kirjoitti:
luulin ihan oikeasti, että sinulla oli jokin ajatus. huomaan erehtyneeni.
ehkä sinäkin joskus ymmärrät, ettei liikenne ole samanlaista kuin poikain leikeissä automatolla. siihen taitaa tosin mennä vielä aikaa.
sitä odotellessa voit miettiä sitä tosiseikkaa, että monien mielestä ihmisen pahoinpitely on useilla tavoilla hyödyllistä.Kun liikenteen veritulpat oppivat pysymään pois väyliltä, joiden nopeusrajoitus on yli 60 km/h, alkaa homma sujua.
- .....
selvät säännöt kirjoitti:
Liikennesääntöjen mukaan kolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen.
Jos ei osaa/halua/kykene kiihdyttämään autoaan niin, että pääsee liittymään valtaväylän liikennevirtaan ilman, että valtaväylällä ajavat joutuvat väistämään tai jarruttamaan reilusti hitaamman ajoneuvon vuoksi, niin sillon pitää tosiaan a) pysyä kokonaan poissa moottoriteiltä tai, b) huonompana vaihtoehtona, pysähtyä odottamaan niin pitkää väliä, että se tiiliskivi polkimen alla -tyyli = moottoritielle siirtyminen 30-60 km/h nopeudella ja 3 km matka, mikä tarvitaan nopeuden nostoon 60 -> 80 km/h, ei aiheuta muulle liikenteelle haittaa.
Eihän moottoriteille saa mennä sokkailemaan traktorilla tai mopoautollakaan. Pitäisi oikeastaan olla myös liikennemerkki, joka kieltäisi teiltä 60 km/h karvahatuilta ajon kanssa. Se selkiyttäisi tilannetta paljon, kun teillä ei näemmä oma ajattelukyky kummoinen ole.Päivänselvä asia että kärkikolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen ja hänen pitää sovittaa nopeutensa liityttävän valtaväylän virtaan. Liittymistä vaikeuttavat kuitenkin virran epätasaiset nopeudet ja usein myös liian suuret nopeudet.
Esim. jos liittyvän auton nopeus on se mikä liityttävän valtaväylän nopeusrajoitus on mutta siellä kulkeekin autoja yli suurimman sallitun jotka vaikeuttavat liittymistä.
Idioottimainen ehdotus oli alla oleva kiusanteko.
"Kyllä. On parempi, että tietukon takana tulevat 5 autoa pääsevät liittymään liikennevirtaan ja tientukko jää jumiin kiihdytyskaistan päähän, kuin päinvastainen tapaus, jossa tientukko kiilaa moottoriteille, aiheuttaen siellä liikenteen sumppuuntumista, jarrutuksia ja kaistanvaihtoja, ja tientukon tulppaamat 5 autoa jäävät jumiin kiihdytyskaistalle, kun eivät mahdu tientukon sumputtamien autojen sekaan."
Vielä vaikeampi on lähteä liikkeelle jos on "kiilattu" kiihdytyskaistan päähän eikä pysy enää kiihdyttämään ollenkaan vaan pitää liittyä "nolla" nopeudesta. Tuollainen kiusanteko jos mikään on asennevammaista.
Ei muutenkaan kuulu missään tilanteessa roikkua edellä ajavan takapuskurissa kiinni, vaan jättää kunnolla hajurakoa ja antaa muille mahdollisuus omaan ajoon. - ....
veritulpat poista kirjoitti:
Kun liikenteen veritulpat oppivat pysymään pois väyliltä, joiden nopeusrajoitus on yli 60 km/h, alkaa homma sujua.
...olisi kaikkien muiden kannalta parasta. Siellä voit vetää niillä Corgi leikkiautilla niin lujaa kuin isteäsi huvittaa.
- tulihan se sieltä
..... kirjoitti:
Päivänselvä asia että kärkikolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen ja hänen pitää sovittaa nopeutensa liityttävän valtaväylän virtaan. Liittymistä vaikeuttavat kuitenkin virran epätasaiset nopeudet ja usein myös liian suuret nopeudet.
Esim. jos liittyvän auton nopeus on se mikä liityttävän valtaväylän nopeusrajoitus on mutta siellä kulkeekin autoja yli suurimman sallitun jotka vaikeuttavat liittymistä.
Idioottimainen ehdotus oli alla oleva kiusanteko.
"Kyllä. On parempi, että tietukon takana tulevat 5 autoa pääsevät liittymään liikennevirtaan ja tientukko jää jumiin kiihdytyskaistan päähän, kuin päinvastainen tapaus, jossa tientukko kiilaa moottoriteille, aiheuttaen siellä liikenteen sumppuuntumista, jarrutuksia ja kaistanvaihtoja, ja tientukon tulppaamat 5 autoa jäävät jumiin kiihdytyskaistalle, kun eivät mahdu tientukon sumputtamien autojen sekaan."
Vielä vaikeampi on lähteä liikkeelle jos on "kiilattu" kiihdytyskaistan päähän eikä pysy enää kiihdyttämään ollenkaan vaan pitää liittyä "nolla" nopeudesta. Tuollainen kiusanteko jos mikään on asennevammaista.
Ei muutenkaan kuulu missään tilanteessa roikkua edellä ajavan takapuskurissa kiinni, vaan jättää kunnolla hajurakoa ja antaa muille mahdollisuus omaan ajoon.> Päivänselvä asia että kärkikolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen ja hänen pitää sovittaa nopeutensa liityttävän valtaväylän virtaan.
Tämähän on vain yksi monista säännöistä, joita tientukot eivät tunne tai katsovat voivansa rikkoa, koska (kuvitellun) bensansäästön tavoittelu pintakaasuttelutyylillä on paljon tärkeämpää.
Nämä samat tieden tukot kun näyttävät olevan niitä, joilla ei ole aikaa pysähdellä punaisiin valoihin (menee bensaa hukkaan -> oikeus ajaa vanhoilla virheillä läpi polttoaineen säästämiseksi). Samoin jalo tavoite antaa luvan olla piittaamatta jalankulkijoiden "etuajo-oikeudesta".
> Liittymistä vaikeuttavat kuitenkin virran epätasaiset nopeudet ja usein myös liian suuret nopeudet.
Tarkoitit varmaan, että liittymistä vaikeuttaa kaasupolkimen alle unohtunut tiiliskivi, joka estää kiihdyttämästä 100 hv autoa nopeammin kuin 10 km/h per 200 m kiihdytyskaistaa. Kiihdytykseen 40 -> 80 km/h tarvitaan siis liki kilometri.
> Vielä vaikeampi on lähteä liikkeelle jos on "kiilattu" kiihdytyskaistan päähän eikä pysy enää kiihdyttämään ollenkaan vaan pitää liittyä "nolla" nopeudesta.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Tämähän on se onnellisin tapaus, missä ainoastaan syyllinen kärsii.
Yleensä kärsijöinä ovat syyttömät, kun karvahattu ensin rohkaistuu kiihdyttämään hieman, luoden vaikutelman siitä, että osaisi liittyä pääväylän liikennevirtaan, mutta lopettaakin kiihdytyksen kesken kiihdytyskaistan puolivälissä tai peräti jarruttaa ... ja tempaisee sitten moottoritielle 30-40 km/h nopeudella, pakottaen takaa tulevat tekemään hätäjarrutuksen / nopean (ja vaarallisen) kaistanvaihdon ... ja tientukon perässä ajaneet puolestaan jumiutuvat sinne kiihdytyskaistan päähän.
> Tuollainen kiusanteko jos mikään on asennevammaista.
Ja sekö ei ole asennevammaista, että ajetaan
- liikennesäännöistä (väistämisvelvollisuus) piittaamatta
- ei piitata liikenteen sujuvuudesta (valoista lähdetään kuin purkka tukasta, jolloin vihreillä kerkiää vain 2 autoa 6 sijaan jne.)
- körötellään maanteillä 20 km/h alle rajoituksen, mutta ohituskaistojen kohdalla kiihdytetään raivokkaasti, ettei kukaan vain pääsisi ohi
Ai niin, eihän tässä ole kyse asennevammasta, vaan kotipoliisin tarjomasta, täysin ilmaisesta koulutuksesta & opastuksesta nysväämisen ja kotipoliisitoiminnan jaloon taitoon! - HV vaan
tulihan se sieltä kirjoitti:
> Päivänselvä asia että kärkikolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen ja hänen pitää sovittaa nopeutensa liityttävän valtaväylän virtaan.
Tämähän on vain yksi monista säännöistä, joita tientukot eivät tunne tai katsovat voivansa rikkoa, koska (kuvitellun) bensansäästön tavoittelu pintakaasuttelutyylillä on paljon tärkeämpää.
Nämä samat tieden tukot kun näyttävät olevan niitä, joilla ei ole aikaa pysähdellä punaisiin valoihin (menee bensaa hukkaan -> oikeus ajaa vanhoilla virheillä läpi polttoaineen säästämiseksi). Samoin jalo tavoite antaa luvan olla piittaamatta jalankulkijoiden "etuajo-oikeudesta".
> Liittymistä vaikeuttavat kuitenkin virran epätasaiset nopeudet ja usein myös liian suuret nopeudet.
Tarkoitit varmaan, että liittymistä vaikeuttaa kaasupolkimen alle unohtunut tiiliskivi, joka estää kiihdyttämästä 100 hv autoa nopeammin kuin 10 km/h per 200 m kiihdytyskaistaa. Kiihdytykseen 40 -> 80 km/h tarvitaan siis liki kilometri.
> Vielä vaikeampi on lähteä liikkeelle jos on "kiilattu" kiihdytyskaistan päähän eikä pysy enää kiihdyttämään ollenkaan vaan pitää liittyä "nolla" nopeudesta.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Tämähän on se onnellisin tapaus, missä ainoastaan syyllinen kärsii.
Yleensä kärsijöinä ovat syyttömät, kun karvahattu ensin rohkaistuu kiihdyttämään hieman, luoden vaikutelman siitä, että osaisi liittyä pääväylän liikennevirtaan, mutta lopettaakin kiihdytyksen kesken kiihdytyskaistan puolivälissä tai peräti jarruttaa ... ja tempaisee sitten moottoritielle 30-40 km/h nopeudella, pakottaen takaa tulevat tekemään hätäjarrutuksen / nopean (ja vaarallisen) kaistanvaihdon ... ja tientukon perässä ajaneet puolestaan jumiutuvat sinne kiihdytyskaistan päähän.
> Tuollainen kiusanteko jos mikään on asennevammaista.
Ja sekö ei ole asennevammaista, että ajetaan
- liikennesäännöistä (väistämisvelvollisuus) piittaamatta
- ei piitata liikenteen sujuvuudesta (valoista lähdetään kuin purkka tukasta, jolloin vihreillä kerkiää vain 2 autoa 6 sijaan jne.)
- körötellään maanteillä 20 km/h alle rajoituksen, mutta ohituskaistojen kohdalla kiihdytetään raivokkaasti, ettei kukaan vain pääsisi ohi
Ai niin, eihän tässä ole kyse asennevammasta, vaan kotipoliisin tarjomasta, täysin ilmaisesta koulutuksesta & opastuksesta nysväämisen ja kotipoliisitoiminnan jaloon taitoon!Mistä vitusta sä tiedät mitä tarkoitan ja en tarkoita. Muut jotka lukevat tekstini todennäköisesti ymmärätävät mitä lukevat. Samaa ei ilmiselevästi voi sanoa sinusta.
Liikennesäännöt kertovat miten liikenteessä menetellään eikä kenennkään keskekasvuisen räkänokan fantasiat.
Jos autoilu todella ottaa noin koville, kannattaa jättää se ajaminen muille. - tientukkoonkin
HV vaan kirjoitti:
Mistä vitusta sä tiedät mitä tarkoitan ja en tarkoita. Muut jotka lukevat tekstini todennäköisesti ymmärätävät mitä lukevat. Samaa ei ilmiselevästi voi sanoa sinusta.
Liikennesäännöt kertovat miten liikenteessä menetellään eikä kenennkään keskekasvuisen räkänokan fantasiat.
Jos autoilu todella ottaa noin koville, kannattaa jättää se ajaminen muille.> Mistä vitusta sä tiedät mitä tarkoitan ja en tarkoita.
No sinähän olet jo moneen kertaan (tahattomasti) myöntänyt olevasi yksi näistä liikenteen veritulpista ja kova into syytellä muita & käytännön liikenteessä tehdyt havainnot tukevat olettamusta siitä, että liikennesäännöt eivät koske sinua (lue: olet antanut itsellesi oikeuden olla piittaamatta väistämisvelvollisuudesta kiihdytyskaistoilla ... ja olisi aika kummallista, jos nämä "oman käden oikeudet" loppuisivat tähän yhteen ainoaan), mutta sehän ei estä etsimästä vikaa muista. - tietukot ajelee
ei mene jakeluun.... kirjoitti:
...tai sitten ei halua ymmärtää.
Miksi pahentaa ongelmaa ja osoittaa mieltä roikkumassa jonkun perässä tai muulla tavoin häiritä epävarmaa kuskia. Jos joltain pitäisi ottaa kortti pois, on se tällaisilta asennevammaisilta tahallaan häiritseviltä kusipäiltä.
Buhaähää, Äiti, muut ajavat hitaammin kuin minä ja kiusaavat minua. En pääse ajamaan yli suurimman sallitun niin kun isot pojat kuulemma tekevät. Buhaähää. Valitus, ruikutus. Buhaähää...
- Fiksu oppii muiden virheistä
- Tyhmä oppii omista virheistä
- Idiootti toistaa virheensäJa sitten on nämä tientukot/liikenteen veritulpat, jotka rikkovat sääntöjä jatkuvalla syötöllä, mm.
- kolmion määräämäämästä väistämisvelvollisuudesta ei piitata (kiihdytyskaistat)
- ohituksia haitataan kiihdyttämällä (ohituskaistat yms. hyvät ohituspaikat) ... ja ohituskaistojen välillä muuta liikennettä haitataa ajamalla 10-20 alle rajoituksen
- jalankulkijoiden "etuajo-oikeudesta" ei piitata (kun pitää välttää "ylimääräisiä" pysähdyksiä)
- risteyksiin ajetaan vanhoilla vihreillä, kun pitää välttää "ylimääräisiä" pysähdyksiä
- satasen alueella körötellään 10-20, ylämäissä jopa 30, alle rajoituksen, mutta maaseututaajamien kohdalla EI hidasteta, koska esson baarissa kerrottiin, että 90 mittarisssa (=todellinen nopeus seilaa 70-85) on taloudellisin ajonopeus
...mutta huutavat silti kovaan ääneen siitä, miten muut ovat idiootteja/koheltajia/kaahareita.
Mutta luonnollistahan tämä on, (koti)poliiseilla on oikeus rangaista/kouluttaa muita sekä toimia itse sääntöjä vapaasti tulkiten aina, kun kuvitellaan, että tällä tavoin säästetään huikeita määriä bensaa. - -------
ei mene jakeluun.... kirjoitti:
...tai sitten ei halua ymmärtää.
Miksi pahentaa ongelmaa ja osoittaa mieltä roikkumassa jonkun perässä tai muulla tavoin häiritä epävarmaa kuskia. Jos joltain pitäisi ottaa kortti pois, on se tällaisilta asennevammaisilta tahallaan häiritseviltä kusipäiltä.
Buhaähää, Äiti, muut ajavat hitaammin kuin minä ja kiusaavat minua. En pääse ajamaan yli suurimman sallitun niin kun isot pojat kuulemma tekevät. Buhaähää. Valitus, ruikutus. Buhaähää...
- Fiksu oppii muiden virheistä
- Tyhmä oppii omista virheistä
- Idiootti toistaa virheensäkaikki ei ymmärrä mikä kiihdytyskaista on ja jne kaikilla ei ole välttämättä autoiluun tarvittavia resursseja.
Kerrottakoon vielä mitä kiihdytyskaista tarkoittaa eli se on kaistan osa jossa kiihdytetään tie nopeuteen jotta voi turvallisesti siirtyä ajokaistalle.
- ärsyke
juuri tuosta, että ottaa pattiin ne pääväylälle tulijat, jotka kiilaavat sinne väkisin, niin, että on pakko väistää sinne vasemmalle, jotta sitä kolaria ei tulisi! Luulisi sitä painavan joko kaasua, niin että pääsee sen auton edelle tai vähentävän vauhtia sen verran, että pääsee sen perään eikä yritä kylkeen...
En oikein ymmärrä, että missä vaiheessa se väsitämis-käytäntö on tullut liittymästä tulevan oikeudeksi? Minä en ainakaan oleta kenenkään väistävän, enkä väistä, niin kauna ku se on laitonta! Jos liikennettä on paljon, se on hengenvaarallista ja jos sitä on vähän voi se liittymästä tulija sen aikaa odotella. - Kaikilla polkimilla.
saanut kelattua kuuskymppiä vauhtia, kummasti se mahtuu siihen moottoritielle AINA ! Miksei aroille ja hitaille henkilöautoille tule tilaa? Miettikääpä sitä....
- grauu91
kattokaa hei urpot siitä ajotietokoneesta että viekö auto enemmän hitaalla vai nopeella kiihdytyksellä. mulla vie yli 20 nopeella ja alle 5 litraa kun hissukseen kiihdyttäessä. ja en muuten ikinä aja yli 80km/h koska se on kaikkein edullisinta mutta joissain tapauksissa saatan vähän ärsyttää takana tulevaa että polkasenkin kunolla kaasua ohituskaistan loppuun ja jatkan sit taas köröttelyä! ihana tunne tulee kun muita rupee vituttamaan!
- vierellä on
On hidastetatva. Et pääse rekan läpi. Kiihdytys ei aina järkevää.
- vaihteella
grauu91 kirjoitti:
kattokaa hei urpot siitä ajotietokoneesta että viekö auto enemmän hitaalla vai nopeella kiihdytyksellä. mulla vie yli 20 nopeella ja alle 5 litraa kun hissukseen kiihdyttäessä. ja en muuten ikinä aja yli 80km/h koska se on kaikkein edullisinta mutta joissain tapauksissa saatan vähän ärsyttää takana tulevaa että polkasenkin kunolla kaasua ohituskaistan loppuun ja jatkan sit taas köröttelyä! ihana tunne tulee kun muita rupee vituttamaan!
> kattokaa hei urpot siitä ajotietokoneesta että viekö auto enemmän hitaalla vai nopeella kiihdytyksellä. mulla vie yli 20 nopeella ja alle 5 litraa kun hissukseen kiihdyttäessä
Ei vajukki. Et näköjään ymmärrä yhtään mitään. Taloudellisen ajon ohjeissakin AINA kehotetaan kiihdyttämään ripeästi (ei kuitenkaan aivan täyskaasulla), koska moottori toimii parhaalla hyötysuhteella kuormituksen ollessa kohtuullisen suuri. Toki reippaan kiihdytyksen aikana hetkellinen kulutus on suurempi kuin tiiliskivi polkimen alla ja pää umpiluuta -tasakaasu-uskovaisten tyylilllä, mutta tällä tavoin kiihdytys kestäänkin vain 10 s eikä 2 min.
Tasakaasu-uskisten PA säätö ei tulekaan hitaista kiihdytyksistä, vaan pienemmästä ilmanvastuksesta, kun keskinopeus jää 10-25 km/h alle rajoituksen. Onhan tasakaasu-uskisten marssivauhti moottoritiellä jotain 60 (hiiiiiidas kiihdytys & hidastus jo 2 km ennen liittymään, josta poistutaan) ja 85 (huiput) väliltä eli keskinopeus jää jonnekin 75 kieppeille.
Maanteillä vastaavan ilmiön aiheuttavat ylämäet, jotka tasakaasu-uskis punnertaa 60 km/h. Keskinopeus jää täälläkin alle 80 km/h, mutta sehän estä tasakaasu-uskista selittämästä, miten paljon ylämäkiin puutumistyyli säästää verrattuna ajoon tasaisella 100 km/h nopeudella (vakkari päällä).
Tasakaasutientukot aiheuttavat myös liikenteen kokonaiskulutuksen reilua kasvua. Vaikka tasakaasu-uskis säästäisikin itse huikeat 0,01 litraa, niin LIIKENNESÄÄNTÖJEN VASTAISESTI pääväylän liikennevirran eteen 30-50 km/h alinopeudella kiilaava tientukko aiheuttaa turhia jarrutuksia ja kiihdytyksiä uudelleen marssivauhtiin. Moottoritienopeuksissa yksi reipas jarrutus ja kiihdytys uudelleen voi viedä pari desilitraa polttoainetta! Ja tämä siis yhtä autoa kohti ... eli ITSEKESKEINEN TASAKAASUIDIOOTTI pystyy helposti törmäilyllään aihuettamaan jopa parin litran kasvun liikenteen kokonaiskulutukseen, aiheuttamalla liikennevirtaan sumpun. - iso ego
grauu91 kirjoitti:
kattokaa hei urpot siitä ajotietokoneesta että viekö auto enemmän hitaalla vai nopeella kiihdytyksellä. mulla vie yli 20 nopeella ja alle 5 litraa kun hissukseen kiihdyttäessä. ja en muuten ikinä aja yli 80km/h koska se on kaikkein edullisinta mutta joissain tapauksissa saatan vähän ärsyttää takana tulevaa että polkasenkin kunolla kaasua ohituskaistan loppuun ja jatkan sit taas köröttelyä! ihana tunne tulee kun muita rupee vituttamaan!
"joissain tapauksissa saatan vähän ärsyttää takana tulevaa että polkasenkin kunolla kaasua ohituskaistan loppuun ja jatkan sit taas köröttelyä! ihana tunne tulee kun muita rupee vituttamaan!"
Ei voi olla totta!!! kortti sulta pitäisi pois ottaa, liikenteessä ei olla toisia vituttelemassa, vaan ajamassa paikasta A paikkaan B!!!! kuinka saatat tehdä kanssa-autoilijoillesi noin typerästi?? ei järki paljon päätä pakota.. ohituskaista on sitä varten että ne, jotka haluavat köröttelijän ohi, niin pääsevät turvallisesti ohi!!! mieti vähän mitä vaaratilanteita aiheutat käyttäytymiselläsi. jos ajat hiljempaa kuin on sallittu nopeus, toiset ilman muuta haluavat ohitsesi. ja jos eivät pääse ohituskaistalla kaistapääsi johdosta niin sitten ohittavat ilman ohituskaistaa!!! on se kumma että autoilijoiden nopeus alkaa kiihtyä aina ohituskaistalla, muttei muuten...liekö mersukuskin suuri ego olla asialla; MINUAPA EI OHITETA LÄLLÄLLÄÄ! äskeinen ajatusmalli kertoo jotakin kyseisten köröttelijöiden henkisestä kasvun tilasta ;) - koitat
Kehä kolmele tulee esim. ennen Tikkurilaa rampi, misä kokeilet vain kerran. Rekka lanaa koslasi, tai olet kaiteessa.
- apupyörät/huoltoon
Käytä subraalia kasvamiseen..
- johon liittyä
Kiihdytyskaistan alussa katsotaan sopiva rako johon liittyä. Sitten kiihdytetään ja liitytään. Ei sitä enää kiihdytyskaistan loppupäässä pysty kiihdyttämään kun kaista loppuu.
On kuitenkin hyvä muistaa että mitä suuremmalla nopeudella liityttävän tien liikenne kulkee, sen vaikeampaa sinne on vähänkin aran kuljettajan liittyä. Ikäihmisillä alkaa myös refleksit hiipua ja tekevät muutenkin asiat hitaammin kuin ennen.
Asennevammaiset minä, minä, minä, ihmiset eivät tällaisia asioita ajattele, vaan kaikki pitäisi sujua heidä ehdoilla. Mistä näitä asennevammaisia oikein tulee?- ihmettelen samaa
Samaa kyselen minä.
- Safety first
"Ikäihmisillä alkaa myös refleksit hiipua ja tekevät muutenkin asiat hitaammin kuin ennen. " Jos mummo tahi pappa ei enää pysty normaalin liikenteen tahtiin ajamaan, niin hänen on parasta käyttää linja-autoa, taksia tai pyytää kyytiä omaiselta. Liikenteessä näkee nykyään pelottavan paljon harmaapäitä, jotka eivä katso sivulle tahi taakse eivätkä näe kuin kymmenen metriä eteenpäin. Näen viikottain näitä liikenneturvallisuutta vaarantavia vanhuksia liikenteessä.
- vanhenemme kaikki
Safety first kirjoitti:
"Ikäihmisillä alkaa myös refleksit hiipua ja tekevät muutenkin asiat hitaammin kuin ennen. " Jos mummo tahi pappa ei enää pysty normaalin liikenteen tahtiin ajamaan, niin hänen on parasta käyttää linja-autoa, taksia tai pyytää kyytiä omaiselta. Liikenteessä näkee nykyään pelottavan paljon harmaapäitä, jotka eivä katso sivulle tahi taakse eivätkä näe kuin kymmenen metriä eteenpäin. Näen viikottain näitä liikenneturvallisuutta vaarantavia vanhuksia liikenteessä.
Tottakin... ja minä näen päivittäin "näitä liikenneturvallisuutta vaarantavia" nuoria koheltajia jotka eivät "pysty normaalin liikenteen tahtiin ajamaan". Olisi parempi edelleen ajaa mopolla tai polkupyörällä.
- Pämmy
Tätä asiaa minäkin ihmettelen lähes joka päivä. Kouvolan seudulla ei osata liikennesääntöjä lainkaan. Moottoritielle puksutellaan viittäkymppiä ja sitten lopuksi vaan pusketaan sinne valtaväylälle. Autot täällä Kouvolassa ovat niin huonoja, etteivät ne käänny ilman vilkkua. Vilkku nimittäin pannaan muutama metri ennen kääntymistä päälle. Ja sillä aikaa muut risteyksessä odottavat.....turhaan.
- satakaksyt, ei alle
Olet juurikiin NIIN oikeassa, kun vain olla voi!
Täällä aina, kun tämä aihe on esillää, moititaan moottoritiellä ajavia, vaaditaan lainvastaisia väistöliikkeitä vasemmalle kaistalle ja sitten huudellaan niitä "jos rekka" ja nönnönnöö. Eivät nämä nillittäjät kuitenkaan aja rekalla, joten eipä pitäisi olla ongelmaa mutta kun aina on! Painakaa jumalauta se lappu larttiaan, kun kiihdytyskaista alkaa! Ei se muuten, se kottero kiihdy siihen liittymiseen tarvittavaan nopeuteen. Vähissä on ne kinnerit, jolla ei turvallisesti pysty liittymään tuonne moottoritien liikennevirtaan mutta kun ei vaan osata. Harjoitelkaa, vaikka tutussa paikassa, kun liikennettä on vähän, esim iltasessa, jos se on niin saatanan vaikeaa. ÄLKÄÄ VAARANTAKO MUIDEN HENKIÄ nysväämällä reilusti alle sallitun, vaan koittakaa nyt jumalauta KIIHDYTTÄÄ. Se, että moottoritiellä ajavat joutuvat jarruttelemaan ja pumppaamaan ON VITUN VAARALLISTA!
Tietysti paras olisi, jos koet moottoritielle liittymisen hankalana, niin siirryt julkisiin...- on syynsä
Yksi syy tuohon varovaisuuteen ovat ne keskisormipellet, valojen vilkuttajat ja takapuskuriin liimautujat, jotka herkästi "kouluttavat" kokemattomia autoilijoita, sitten ne ei uskalla enää ajaa edes moottoritielle liittymästä jos muita tiellä kulkijoita on lähimaillakaan.
- kotipoliisi tietää
on syynsä kirjoitti:
Yksi syy tuohon varovaisuuteen ovat ne keskisormipellet, valojen vilkuttajat ja takapuskuriin liimautujat, jotka herkästi "kouluttavat" kokemattomia autoilijoita, sitten ne ei uskalla enää ajaa edes moottoritielle liittymästä jos muita tiellä kulkijoita on lähimaillakaan.
Yksi syy valojen vilkutteluun yms. voi olla se, että tientukko on tien päällä aikaa tappamassa, mutta näillä muilla lienee tarve päästä pisteestä A pisteesee B. Jos ajaa suunnilleen sääntöjen mukaan, lähtee valoista ripeästi liikkeelle jne. niin eipä kukaan valoja vilkuttele.
Sitäpaitsi tämä tientukkojen varovaisuus/kiireettömyyskin on kovin katoavaista lajia. Missään nimessä kiire ei ole kiihdytyskaistoilla, liikennevaloista lähdettäessä tai moottoriteillä, mutta HIRVEÄ KIIRE alkaa sillä sekunnilla, kun pitäisi hidastaa siitä omasta kuhnimisvauhdista (kaupungeissa 50 ja maanteillä 80 /- 10 km/h)
-> 30 km/h rajoitukset kaupungeissa eivät koske tientukkoja
-> maaseututaajamien 50 km/h rajoitukset eivät koske tientukkoja
-> vileä hirveämpi kiire alkaa ohituskaistojen kohdalla, missä nopeus nousee 100-110 haarukkaan, vaikka kaikkialla muualla kuhnitaan 70-85 km/h
Laittakaa, perkeleen tientukot, nämä asiat kuntoon ensin. Vasta sen jälkeen teillä on varaa moittia muiden käytöstä. - on syynsä.
on syynsä kirjoitti:
Yksi syy tuohon varovaisuuteen ovat ne keskisormipellet, valojen vilkuttajat ja takapuskuriin liimautujat, jotka herkästi "kouluttavat" kokemattomia autoilijoita, sitten ne ei uskalla enää ajaa edes moottoritielle liittymästä jos muita tiellä kulkijoita on lähimaillakaan.
ja se syy on vain ja ainoastaan sen "kiihdyttäjän", joka ei perkele osaa painaa sitä kaasua, vaikka liittymäkaistalla selvästi ilmoitetaan sen päätien nopeusrajoitukseksi 120km/h! Ei sinne jumalauta voi menna 60km/h nopeudella! On aivan turha syytellä muita.
- ...
on syynsä. kirjoitti:
ja se syy on vain ja ainoastaan sen "kiihdyttäjän", joka ei perkele osaa painaa sitä kaasua, vaikka liittymäkaistalla selvästi ilmoitetaan sen päätien nopeusrajoitukseksi 120km/h! Ei sinne jumalauta voi menna 60km/h nopeudella! On aivan turha syytellä muita.
Mutta 90 jo voi mennä.
- ei voi mennä
... kirjoitti:
Mutta 90 jo voi mennä.
liikenne kulkee 40 kovempaa, eli kyllä se vaan pitäisi olla se 120. Hanaa! Vatipää!
- ...
... kirjoitti:
Mutta 90 jo voi mennä.
Ei ainakaan konetielle, ellei ajoneuvosi rakenteellinen rajoitus sitä edellytä.
- ...
... kirjoitti:
Ei ainakaan konetielle, ellei ajoneuvosi rakenteellinen rajoitus sitä edellytä.
Niin minulla on rekka. Yritin tällä sanoa etta kaikki autot jotka menevät kiihdytyskaistalta moottoritielle eivät kiihty kovin nopeasti ja eivät kulje 120. Vaikka kuinka antaa hanaa se ei mene enempää kuin tuo 90, vatipää.
- Voihan vittu!
... kirjoitti:
Niin minulla on rekka. Yritin tällä sanoa etta kaikki autot jotka menevät kiihdytyskaistalta moottoritielle eivät kiihty kovin nopeasti ja eivät kulje 120. Vaikka kuinka antaa hanaa se ei mene enempää kuin tuo 90, vatipää.
Ei sulla mitään rekkaa ole, sulla ruosteinen korolla ja karvahattu! Kyllä se sinunkin miina kiihtyy, kunhan et säästäisi liikaa sitä kaasujalkaa. Pelkäätkö, että polvilumpio kuluu? Yksikään tuntemani rekkakuski ei koe moottoritie liittymistä vaikeaksi. Sinä koet! Vatipää!
- ekimerkillinen
Muuten samaa mieltä että kiihdytettävä reilusti, mutta ei kuitenkaan pääväylää menijöitä kovemmaksi. Tarkoitus on nimittäin liittyä pääväylää ajavan perään, ei sen eteen. Jos vauhtia on enemmän kuin pääväylän menijöillä, tulee kiusallisia rinnakkainajotilanteita, eikä ota selvää kumpi tässä menee eteen. Liittyjä väistää, liittyjällä siksi vähemmän vauhtia. Mutta ei liian vähän!
Toinen hyvin ylineinen liittymisvirhe on se että liitytään liian aikaisin, ennenkuin on kiihdytetty riittävästi, tai jos on kiihdytetty, varmistamatta sivustaa huolella. Kiihdytytskaista on pitkä siksi että sitä käytettäisiin!!!!!!
Kumma kun itsellä ei ole koskaan liittymisongelmia. Tekniikkalaji!- nii.....
jos pääväylällä on liikennettä, niin ainahan jonkun eteen joutuu liittymään! Homma on vaan todella paljon helpompaa, jos vauhtia on vaikka vähän enemmän, kun pääväylällä ajavilla, eikä ainakaan jää kenenkään alle. Ei tosiaan ole ongelmaa.
- ...
nii..... kirjoitti:
jos pääväylällä on liikennettä, niin ainahan jonkun eteen joutuu liittymään! Homma on vaan todella paljon helpompaa, jos vauhtia on vaikka vähän enemmän, kun pääväylällä ajavilla, eikä ainakaan jää kenenkään alle. Ei tosiaan ole ongelmaa.
Nim "Voihan vittu!" näitkö jutussani jossain että olisin kirjoittanut että moottoriteille liittyminen on vaikeaa. Kun kirjoitit että autolla on oltava nopeutta 120km/h, niin vastasin siihen, en rekalla moottoritielle liittymisen vaikeudesta. Minulle on aivan sama minkalaisen auton minulla uskot olevasi.
- kylä lähtee
> Muuten samaa mieltä että kiihdytettävä reilusti, mutta ei kuitenkaan pääväylää menijöitä kovemmaksi. Tarkoitus on nimittäin liittyä pääväylää ajavan perään, ei sen eteen.
PASKAT. Kiihdytyskaistalla annetaan HANAA. Edestäpäin "päälle" tulevia on paljon helpompi varoa kuin takaapäin päälle tulevia, jotka voivat jäädä sopivasti peilien kuolleeseen kulmaankin.
Tientukot, nysvärit ja ylipäätään kaikki ajokorttinsa muropaketista saaneet toimivat täysin päinvastoin. Viimesen vuoden aikana näkyy yleistyneen sellainen tyyli, että kaistaa vaihdettaessa (siis muutenkin, kun liittymiskaistalta tultaessa) painetaan varmuuden vuoksi jarrua. Tässä on kai se ajatus, että maksimoidaan kolarin todennäköisyys, jos sillä kaistalla, jolle ollaan vaihtamassa, onkin auto peilien kuolleessa kulmassa. Ja tyylin viimeistelee se, että vilkkua räpsäytetään kerran tai kaksi ja vasta siinä vaiheessa, kun auto on jo puoliksi kaistaviivan päällä. - Voi vittu!
... kirjoitti:
Nim "Voihan vittu!" näitkö jutussani jossain että olisin kirjoittanut että moottoriteille liittyminen on vaikeaa. Kun kirjoitit että autolla on oltava nopeutta 120km/h, niin vastasin siihen, en rekalla moottoritielle liittymisen vaikeudesta. Minulle on aivan sama minkalaisen auton minulla uskot olevasi.
Minulle on tosiaankin aivan vitun sama, minkälaisella tötteröllä ajelet. Täällä nyt kuitenkin puhutaan siitä, että useat autoilijat eivät osaa kiihdyttää kiihdytyskaistalta, eikä rekat ja kuorma-autot liity siihen asiaan paskaakaan! Se että tietyillä ajoneuvoilla on rakenteellinen rajoitus, ei tarkoita, että normi helkilöautolla tulee körötellä samaa vauhtia liittymiin, kuin näillä rekoilla ja kuorma-autoilla ja aiheuttaa turhaa vaaraa muulle liikenteelle. Rekat ja kuorma-autot huomioidaan ihan erilailla, kun normi henkilöautot, joiden oletetaan kulkevan ihan normaalisti muun liikenteen tahtiin. Jos näin ei ole, niin vika on joko autossa tai kuskissa ---> auto korjaamolle tai kuski vaihtoon.
Täällä onkin jo moneen kertaan todettu, että juuri nämä vitun nysvärikuskit täällä aina vaahtoovat, kun rekalla ja rekalla, vaikka itseasiassa ovat vain niitä rähelöitä teiden tukkoja, jotka eivät edes omista korttia kuorma-autonkaan kuskaamiseen. Itseasiassa, heidän ei tulisi omistaa korttia minkään kulkuneuvon kuljettamiseen. - vaahtoat..
kylä lähtee kirjoitti:
> Muuten samaa mieltä että kiihdytettävä reilusti, mutta ei kuitenkaan pääväylää menijöitä kovemmaksi. Tarkoitus on nimittäin liittyä pääväylää ajavan perään, ei sen eteen.
PASKAT. Kiihdytyskaistalla annetaan HANAA. Edestäpäin "päälle" tulevia on paljon helpompi varoa kuin takaapäin päälle tulevia, jotka voivat jäädä sopivasti peilien kuolleeseen kulmaankin.
Tientukot, nysvärit ja ylipäätään kaikki ajokorttinsa muropaketista saaneet toimivat täysin päinvastoin. Viimesen vuoden aikana näkyy yleistyneen sellainen tyyli, että kaistaa vaihdettaessa (siis muutenkin, kun liittymiskaistalta tultaessa) painetaan varmuuden vuoksi jarrua. Tässä on kai se ajatus, että maksimoidaan kolarin todennäköisyys, jos sillä kaistalla, jolle ollaan vaihtamassa, onkin auto peilien kuolleessa kulmassa. Ja tyylin viimeistelee se, että vilkkua räpsäytetään kerran tai kaksi ja vasta siinä vaiheessa, kun auto on jo puoliksi kaistaviivan päällä.Kun tulee liittymään. Katsottava mikä tilanne. Sekaan, joko kihdyttämällä tai "hiljentämällä" jonkun perään. Hullun lailla kiihdys tappaa varmasti lyhyillä kiihdytyskaistoilla jos rekka juuri kohdalla. Näitä on paljon, liian paljon, silloilla.
- levy jauhaa
vaahtoat.. kirjoitti:
Kun tulee liittymään. Katsottava mikä tilanne. Sekaan, joko kihdyttämällä tai "hiljentämällä" jonkun perään. Hullun lailla kiihdys tappaa varmasti lyhyillä kiihdytyskaistoilla jos rekka juuri kohdalla. Näitä on paljon, liian paljon, silloilla.
Liikenteen veritulpalla on selkeästi veritulppa päässä, kun levy vaan jauhaa näistä rekoista.
HUONO tekosyy, koska rekat välttelevät ruuhka-aikoja. Ai niin, mutta tientukoillehan tuottaa myös hiljaisemman liikenteen aikaan moottoriteille liittyminen tuskaa, kun ei tahdo 60 km/h alinopeudella sopia edes 300 m koloon, vaan pitäisi olla se 2-3 km, minkä kiihdytys 80 km/h marssivauhtiin ottaa. - höpeli?
levy jauhaa kirjoitti:
Liikenteen veritulpalla on selkeästi veritulppa päässä, kun levy vaan jauhaa näistä rekoista.
HUONO tekosyy, koska rekat välttelevät ruuhka-aikoja. Ai niin, mutta tientukoillehan tuottaa myös hiljaisemman liikenteen aikaan moottoriteille liittyminen tuskaa, kun ei tahdo 60 km/h alinopeudella sopia edes 300 m koloon, vaan pitäisi olla se 2-3 km, minkä kiihdytys 80 km/h marssivauhtiin ottaa.Kehä kolmosella satamasta sylkee rekkaa parijonossa vältelemättä mitään. Tule lahopää kokeilemaan kiihtyä lyhyellä kiihdytyskaistalla lintallasi?
Käytän näitä päivittäin.
Takaan, että kokeilet vain kerran!
Jos rekka juuri kohdalla, niin linttasi ei tarvi paalauskonetta.. - mega-osaaja
höpeli? kirjoitti:
Kehä kolmosella satamasta sylkee rekkaa parijonossa vältelemättä mitään. Tule lahopää kokeilemaan kiihtyä lyhyellä kiihdytyskaistalla lintallasi?
Käytän näitä päivittäin.
Takaan, että kokeilet vain kerran!
Jos rekka juuri kohdalla, niin linttasi ei tarvi paalauskonetta..Sinä et vaan osaa.
- itse,
"Asian toinen puoli näkyy pääväylää ajettaessa. Aika usein pääväylän ajaja vaihtaa liittymän kohdalla ulommalle kaistalle päästääkseen liittymästä tulevat sekaan. Se on laiton teko, vaikka monet sen tekevät auttaakseen. Ulompaa kaistaa ajavat saavat sitten varoa näitä liittymäväistelijöitä."
katson aina peileihin ennenkun siirryn vasemmalle kaistalle, jos ei näy poliisin näköistä autoa niin rikon lakia ja liikenne sujuu paremmin. - prööt tpööt
No noita tötteröitä on tienpäällä joka tapauksessa ja niiden poisraakaaminen maantieltä on varmasti yhtä hankalaa, kuin kaikkien rattijuoppojen poistaminen, tai turvavälin pitäminen ruuhkassa.
Jos itse analysoin aiemmin edessä ajavan tyypilliseksi motarietanaksi. Jätän heti rampin alussa tilaa, minulle on paskan hailee moniko muu kerkeää perässäni motarille valojen jälkeen jos edessäni on tientukko. Eli auto hitaampaan vauhtiin ja tientukon väliin synnytetään reilu väli. Jonka jälkeen voikin sitten kiihdyttää motarille turvallisesti.
Suomijuntin tapana on mennä todellakin motarille persettä hivellen vaikka edessä olisi se peräkärryä vetävä tientukko. 5 autoa nolla turvavälillä ja edessä peräkärryperhonen. Tilanne olisi turvallisempi, jos suomijuntti lopettasisi sen takapuskureiden ihailun ruuhka-aikaan.
Eroon me ei niistä etanoista päästä, nehän ei istu suoli24:llä kirjoittelemassa ilkeyksiä toisilleen, vaan jossain aivan muualla.
Ja on aivan totta KOSKAAN EI SAA väistää vasemmalle kaistalle. Ainoa vetoketju tapa auttaa liittyjää on joko kaasun löysääminen tai lisääminen. Jarruttaminenkin on turhaa. Nopealla kaasun lisäämisellä pystyy antamaan liittyjälle 3-5 m tilaa, eli tarpeeksi, löysäämisellä päästät jonkun eteesi ja tilaa tulee 1-2 metriä. Turvavälit siis olisivat ihan mukavat myös ruuhkassa.- tientukkojen tyyliin
Homma ei todellakaan ole mistään peräkärryistä kiinni, vaan osaamattomuudesta, piittaamattomuudesta tai muuten vaan tupeltamisesta. Jotka kaikki selitetään iloisesti olevan vain turvallisuuden parantamista eli ei kaikki viat löytyy aina muualta.
Ei ole ollenkaan harvinaista, että tietukko onnistuu hämäämään kiihdyttämällä kiihdytyskaista nalussa reippaammin .... mutta sitten, kun pitäisi alkaa moottoritielle siirtymään, painetaankin jarrua ... ja sitten, kun on saatu "liika vauhti" pois, poukataan turvallisesti sekaan 50 km/h liikennevirtaa alemmalla nopeudella.
Joku tientukko voisi nyt tulla kertomaa, mitä järkeä on tässä viimeisen vuoden aikana yleistyneessä tyylissä, jossa kaistanvaihto tapahtuu seuraavassa järjestyksessä
1) siirrytään jo osittain kaistaviivan päälle
2) jarrutetaan ainakin 10 km/h nopeudesta pois
3) räpsäytetän vilkkua kerran (aika turhaa tässä vaiheessa, kun poukkoilusta on jo aikeet selvinneet)
4) tungetaan loputkin autosta viereiselle kaistalle
Eli ikäänkuin tarjotaan auton persettä ihan väkisin sillä viereisellä kaistalla ajavien syliin.
Onko teillä yleisemminkin taipumusta tällaiseen? Siis muutenkin kuin auton ratissa?
- sujuvuutta
Noin yleisesti ottaen ihmetyttää, että henkilöt, joiden ajotaito tai ajovälineen ominaisuudet estävät moottoritien vaatiman nopeuden, silti sinne tunkevat. Useimmiten mootoritielle löytyy vaihtoehto, jolla voi ajella määränpäähänsä muita kiusaamatta. Toinen seikka, mihin edellä ei ole riittävästi puututtu, on moottoritienopeuksilla tarvittavat turvavälit. Jos moottoritien oikealla kaistalla ajavat noudattaisivat suositeltuja turvavälejä, ei liikenteen sekaan siirtyminen kiihdytyskaistalta olisi mikään ongelma, edellyttäen että nopeus on kiihdytetty riittäväksi. Ruuhka-aikoina välit tahtovat tosin lyhetä, mutta silloinkin vetoketjuperiaatetta hyväksikäyttämällä jokaiselle on löydyttävä kolo liikennevirtaan siirtymiseksi. Tällöin vältyttäisiin vaaralliselta poukkoilulta ohituskaistalle, minkä lakikin kieltää.
Tulin tänään laina-autolla töihin (oli tuttavalla vetokoukkutarvetta, joten otin alleni häneltä auton päiväksi). Korean jenkissä on hevosvoimia suurin piirtein yhtä paljon kuin itsevetävässä ruohonleikkurissa ja korimalli sitä tyyliä, että virtahevon aerodynaamiset ominaisuudet saattavat jäädä kakkoseksi - juuri ja juuri.
Siirryin siis kohtalaisen jyrkästä mutkasta kiihdytyskaistalle ja siitä moottoritielle. Koko matka ylämäkeen ja suhteellisen lyhyt tila kiihdyttää mutkan jälkeen. Mutkan olen tottunut ajamaan noin 60 km/h nopeudella, jolloin tavarat kyydissä eivät vielä lentele.
Jouduin oikeasti vaihtamaan pienemmälle mutkan lopussa, että sain auton kiihtymään tarvittavaan 120 km/h nopeuteen! Siis kolmoselle kuudenkympin vauhdista! Yritin ajaa normaalin leppoisasti nelosella, mutta kiihtyvyyttä ei vaan ollut, meinasi tulla kiire.
JOS minulla nyt olisi ollut kyydissä 3-4 isoa miestä ja muutama matkalaukku, en tiedä olisinko edes pystynyt kiihdyttämään tarvittavaan nopeuteen (gps:n mukaan siis).
Hauskinta tässä on muuten se, että tuo auto kuluttaa polttoainetta aivan härskejä määriä. Jotain 7 litraa satasella taitaa bensaa mennä... :)- opetus?
ihan kiva tarina, mutta mikä siinä oli se pointti? et ollut selvittänyt tarpeeksi alla olevan auton käyttäytymistä ennen kuin lähdit sillä liikenteeseen? mutkan lopussa vaihteen vaihtaminen oli taitojen ylärajoilla? et voinutkaan ajaa niinkuin olet tottunut, ja siitä seurasi heti hankaluuksia? jos jossittelisit vielä enemmän, niin olisitkin ajanut ojaan ja se olisi ollut auton syy?
opetus? kirjoitti:
ihan kiva tarina, mutta mikä siinä oli se pointti? et ollut selvittänyt tarpeeksi alla olevan auton käyttäytymistä ennen kuin lähdit sillä liikenteeseen? mutkan lopussa vaihteen vaihtaminen oli taitojen ylärajoilla? et voinutkaan ajaa niinkuin olet tottunut, ja siitä seurasi heti hankaluuksia? jos jossittelisit vielä enemmän, niin olisitkin ajanut ojaan ja se olisi ollut auton syy?
Pointti oli, että on teoriassa mahdollista, että ihan "normaalilta" näyttävällä autolla ei ole aina mahdollista saavuttaa riittävää nopeutta turvalliseen liittymiseen moottoritielle.
- suorastaan surkea
The_Rat kirjoitti:
Pointti oli, että on teoriassa mahdollista, että ihan "normaalilta" näyttävällä autolla ei ole aina mahdollista saavuttaa riittävää nopeutta turvalliseen liittymiseen moottoritielle.
Kyllä, edelleen on olemassa autoja, joilla ei normaali kiihdytyskaista riitä. Mutta niiden osuus autokannasta on kovin pieni, joitain prosentteja. Eikä tämäkään selitä sitä, että myös tyypillisillä 1,6 l = 100 hv moottoreilla liikkuvat autot, joilla 0-100 kiihdytys onnistuu alta 12 s = alle 200 m matkalla, eivät saa kiihdytyskaistalla aikaiseksi yli 60 km/h nopeutta, vaikka kiihdytystä ei edes tarvitse tehdä paikalta lähtien, vaan 30-40 km/h alkunopeudesta, ja se "loppukiihdytyskin" 60 -> 85-110 km/h marssivauhtiin ottaa pari kilometriä.
- liian raju kaara
Minulla oli aikanaan kottero, jolle valmistaja lupasi päätähuimaavan 0-100 kiihtyvyyden: 19 s.
Itse kellottelin joskus 20 s, mikä on aika uskottava ... muutama koni lienee jo >100 tkm ajetussa karannut paremmille laitumille.
Silti, tämänkin "raketin" kanssa tuli monet kerrat kiihdytys/liittymiskaistoilla kirottua, kun tuli joku Vectra 1,6 koneella tms. auto tuli perse edellä vastaan, estäen asianmukaisen kiihdytyksen moottoritien nopeuteen.
Ongelma ei ole se, etteivät autot kiihdy tarpeeksi, vaan "tiiliskivi polkimen alla" tasakaasu-uskovaiset yms. puupäät, joiden pitäisi pysyä max. 50 km/h rajoitusalueilla. suorastaan surkea kirjoitti:
Kyllä, edelleen on olemassa autoja, joilla ei normaali kiihdytyskaista riitä. Mutta niiden osuus autokannasta on kovin pieni, joitain prosentteja. Eikä tämäkään selitä sitä, että myös tyypillisillä 1,6 l = 100 hv moottoreilla liikkuvat autot, joilla 0-100 kiihdytys onnistuu alta 12 s = alle 200 m matkalla, eivät saa kiihdytyskaistalla aikaiseksi yli 60 km/h nopeutta, vaikka kiihdytystä ei edes tarvitse tehdä paikalta lähtien, vaan 30-40 km/h alkunopeudesta, ja se "loppukiihdytyskin" 60 -> 85-110 km/h marssivauhtiin ottaa pari kilometriä.
Selitys on hyvä, mutta selittää todellakin vain hyvin marginaalisen osan kiihdytysongelmista. Pakut (vanhemmat), raskas liikenne, jne. ovat tietysti oma tapauksensa, mutta ne nyt normaalisti tunnistaa hieman kauempaakin.
Tarkoitus oli tuoda julki se, ettei AINA voi olla ihan varma, että vika on kuskissa, mikäli auto ei kiihdy. Toki 99% tapauksista näin varmastikin on. Esimerkiksi tänään joku nainen siirtyi Turunväylältä ykköskehälle noin 20 km/h nopeudella, vaikka hänellä oli oma kaista jolle tulla. jatkoi sitten alinopeudella bussikaistaa pitkin, samalla kun itse jouduin näkemään vähän vaivaa saadakseni aikaan turvallisen kaistanvaihdon takana...- Ihmettä?
opetus? kirjoitti:
ihan kiva tarina, mutta mikä siinä oli se pointti? et ollut selvittänyt tarpeeksi alla olevan auton käyttäytymistä ennen kuin lähdit sillä liikenteeseen? mutkan lopussa vaihteen vaihtaminen oli taitojen ylärajoilla? et voinutkaan ajaa niinkuin olet tottunut, ja siitä seurasi heti hankaluuksia? jos jossittelisit vielä enemmän, niin olisitkin ajanut ojaan ja se olisi ollut auton syy?
Siis etkö ymmärrä, miten joillekin voi olla vaikeaa kääntää rattia ja vaihtaa vaihdetta samaan aikaan?
- res6g5
liian raju kaara kirjoitti:
Minulla oli aikanaan kottero, jolle valmistaja lupasi päätähuimaavan 0-100 kiihtyvyyden: 19 s.
Itse kellottelin joskus 20 s, mikä on aika uskottava ... muutama koni lienee jo >100 tkm ajetussa karannut paremmille laitumille.
Silti, tämänkin "raketin" kanssa tuli monet kerrat kiihdytys/liittymiskaistoilla kirottua, kun tuli joku Vectra 1,6 koneella tms. auto tuli perse edellä vastaan, estäen asianmukaisen kiihdytyksen moottoritien nopeuteen.
Ongelma ei ole se, etteivät autot kiihdy tarpeeksi, vaan "tiiliskivi polkimen alla" tasakaasu-uskovaiset yms. puupäät, joiden pitäisi pysyä max. 50 km/h rajoitusalueilla.3 pyttynen daihatsu kiihtyy nopeasti moottoritie nopeuteen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231730
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161442Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90874- 66841
- 1770
- 46751
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9681Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62668