Olen huomannut että lukion suorittaneella on etu ammattitutkinnon suorittaneeseen nähden. Lukion käyneet voivat korottaa arvosanoja, mutta ammattitutkinnon käyneet eivät voi tutkinnon suoritettua, kun hän suuntautuu jatko-opintoihin. Tämä on epäkohta ja asettaa ammattitutkinnon suorittaneen AMK:n kouluun hakiessaan näyttämään, että on parempi kuin ylioppilas jo ammattikoulussa. Monet nuoret eivät ole silloin edes kypsyneet.
Arvosanan korottaminen mahdotonta
9
4467
Vastaukset
- eeeeeeeeeeeeeeeeee
voi yrittää korottaa numeroita. Jos tutkinnonosan arvosanaa (ammatillinen perustutkinto) ei ole vielä vahvistettu, voi numeroa korottaa. Miten se tapahtuu, riippuu koulutusalasta ja oppilaitoksestakin. Useimmiten joutuu korottamaan näytön numeroa, koska se on arvosanan perusta. Eikä näytön uusiminen ole ihan helppo juttu.
Yleisaineiden numeroita voinee myös korottaa tutkinnon aikana.- Olen pohtinut tätä
Lukion käynyt voi korottaa iltalukiossa 20 vuoden jälkeenkin, miten ammattitutkintoa voi? Epäkohta on siinä. Jos nuori ammatitutkinnon suorittanut haluakin AMK:n jo kahden vuoden kuluttua, mutta ka. on 2, hän ei todennäköisesti AMK:n pääse. Lukion käynyt voi vuoden aikana parantaa huonoa ka. iltalukiossa. Eli ammattitutkintoa ei arvosteta niin kuin lukion tutkintoa edes AMK:ssa, missä se olisi amikselaiselle luonnollinen jatko-opiskelupaikka.
- Tulevaisuus pilalla?
Olen pohtinut tätä kirjoitti:
Lukion käynyt voi korottaa iltalukiossa 20 vuoden jälkeenkin, miten ammattitutkintoa voi? Epäkohta on siinä. Jos nuori ammatitutkinnon suorittanut haluakin AMK:n jo kahden vuoden kuluttua, mutta ka. on 2, hän ei todennäköisesti AMK:n pääse. Lukion käynyt voi vuoden aikana parantaa huonoa ka. iltalukiossa. Eli ammattitutkintoa ei arvosteta niin kuin lukion tutkintoa edes AMK:ssa, missä se olisi amikselaiselle luonnollinen jatko-opiskelupaikka.
Minulla juuri kiinnostaisi se,miten voisin mahdollisesti korottaa arvosanojani. Minun ammattitutkinnon perusopinnot(esim.äidinkieli,englanti,fysiikka kemia )on hyväksi luettu aikaisemmasta tutkinnosta. Minulla siis tällä hetkellä kaksi toisenasteen eli ammattikoulun ammattitutkintoa. Minä haluaisin korottaa noita perusopintojen arvosanoja koska ne ovat jääneet (arviointi asteikko 1-5) 3 tasolle. Tuolloin kun nuo perusopinnot on suoritettu elämä oli kaikkea muuta kuin tasaista ja selvää,oli koulun ja linjan vaihtoa. Nyt tuntuu väärältä,että silloinen hankala elämä kostautuu ja huonontaa muuten hyvää ammattitutkinoni todistuksen keskiarvoa... :( Saankohan koskaan parannettua todistustani, millään keinoa?
- Olen pohtinut tätä
Tulevaisuus pilalla? kirjoitti:
Minulla juuri kiinnostaisi se,miten voisin mahdollisesti korottaa arvosanojani. Minun ammattitutkinnon perusopinnot(esim.äidinkieli,englanti,fysiikka kemia )on hyväksi luettu aikaisemmasta tutkinnosta. Minulla siis tällä hetkellä kaksi toisenasteen eli ammattikoulun ammattitutkintoa. Minä haluaisin korottaa noita perusopintojen arvosanoja koska ne ovat jääneet (arviointi asteikko 1-5) 3 tasolle. Tuolloin kun nuo perusopinnot on suoritettu elämä oli kaikkea muuta kuin tasaista ja selvää,oli koulun ja linjan vaihtoa. Nyt tuntuu väärältä,että silloinen hankala elämä kostautuu ja huonontaa muuten hyvää ammattitutkinoni todistuksen keskiarvoa... :( Saankohan koskaan parannettua todistustani, millään keinoa?
Niinpä, tätä minä olen pohtinut. Miksi ammattitutkinnon omaava ei voi korottaa, mutta lukion käynnyt voi hädän tulleen käydä aikuislukiossa korottamassa. Minulla on kyllä molemmat tutkinnot, mutta minullakin ammattitutkinnon arvosana on 3. Nuoruudessa pitää tietää, mitä tehdä tulevaisuudessa, jotta tekee kaiken hyvin jo koulussa. Ammattikoulussa nuori ei pohdi lukion nuoren tapaan, "mitäs tekis isona", vaan "musta tulee." Entäs jos se ei olekaan ala, johon nuori jaksaa paneutua 110 %? Ei ole ihme lopettamisprosenttien määrä silloin.
- apuavaan
Hei!
Saattaa olla mahdollisuus. Olen kuullut, että lukion yksittäisiä kursseja voisi ottaa ja sisällyttää tutkintoon ja siten korottaa arvosanaa! mutta kannattaa tarkistaa mitkä kurssit kelpaavat. - valpurikilpaautolla
Terve, jos vielä olet linjoilla niin kysyisin minkä tutkinnon arvosanoja haluaisit korottaa? tai minkälaista työkokemusta sinulla on? Itse olen paininut saman asian kanssa ja ratkaissut sen (pääsin siis korottamaan), ja luulen että pystyisin auttamaan Sinua.
- mamikolmelle
Hei!
Löysin vanhan viestisi. Miten pääsit korottamaan arvosanojasi? Minkä koulun arvosanoja korotit?
- dfgj9834usdf
Tiedän, että ainakin Hyriassa pystyy korottamaan arvosanoja valmistumisenkin jälkeen.
- Popot
Itse valmistunut jo -92 Hyvinkään amiksesta (nyk. Hyria). Korotin yhtä arvosanaa Tammikuussa 2012. Joten on se mahdollista... Koulukohtaisia eroja voi olla ja aktiivisuutta ja pitkäjänteisyyttä se vähän vaatii...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 76909