Hei! Kaipaisin vähän kokeneemman tai viisaamman apua aurinkoihottuman, tai jonkun vastaavan, kanssa.
Olen aina ollut keväällä/kesällä/joskus jopa talvella herkkä palamaan, usein käytänkin aurinkorasvaa (suojakerroin 20 ja siitä ylöspäin, riippuu kauanko aion viipyä ulkona), mutta nyt tämän kevään ensimmäisillä helteillä minulle ilmeni ihottumaa. En ole koskaan saanut ihottumaa auringosta, aina vain palanut. Lisäksi pyrin joka päivä syömään beetakaroteenitabletteja. Mikä tähän siis voisi olla syynä, kannattaisiko käydä lääkärissä? Olen kuitenkin jo 20-vuotias, luulisi ihottuman ilmenevän nuorempana. Ulkona en ole kovin kauaa näinä helteinä viipynyt, vain koulumatkat (vartti suuntaansa aamulla ja iltapäivällä klo 14-16 välillä) ja illalla lenkkeilyä (kun auringon uv-säteily ei enää edes ole niin voimakas).
Kiitoksia vastanneille jo etukäteen! :)
Aurinkoihottumaako?
9
631
Vastaukset
- jn88
Mites sattuki ajattelin just kysyä tietäiskö kukaan kyseiseen tautiin lääkitystä ja onko muilla samaa ongelmaa.
Mulla alko 12-vuotiaana ongelma, nyt on 22 lasissa. Näin kokeneena sanon asia ei liity milläänlailla palamiseen voit nimittäin polttaa ihottuman kanssa tai ilman. Minä en ole edes herkkä palamaan. Aurinkorasvoista on jotain hyötyä, mutta niitä saat mättää sit koko kesän. Kun saa rusketusta niin helpottaa. Jotkut lääkkeet aiheuttaa myös tota burana on kuulema yks joten melkein kehottaisin unohtaa kaiken ylimääräsen symisen. Apteekkari neuvo pistämään iltasin kortisoonia jos on päivänaikana tullu enemmän, mutta se on pestävä kaikki pois aamulla muuten saat ihottumaa oikein kunnolla. Kortisooniakaan ei saa käyttää kovin useesti.- aurinkopolttaa
noh, tuo aurinkorasvan kanssa läträäminen on ihan tuttua. Kesäisin mulle on vaan kaks vaihtoehtoa, joko ei pala tai sitten palaa (riippuu ihan miten oon aurinkorasvaa laittanu), ei kannata elätellä toiveita että saisin joskus ruskettuneen ihon.. Pitäis ilmeisesti kouluun viedä aurinkorasvapurkki, kun iltapäivän kotiin pyöräilemisen aikana tämä ihottuma tulee. Yleensä oon laittanu käsivarsille (ei tuota ihottumaa oo hirveesti muualle tullut, ehkä vähän kaulalle) after sun lotionia (semmosta jotain nivean aloe vera) ja se viilentää ihan mukavasti mutta ei kauaa, sitten taas tahtois raapia ja pitää hillitä ittensä.
- ....................
helmi-maaliskussa estolääkityksen, HELIOPAR-nimisen, kesä on siten helpompi. Ja ikää 50
- aurinkopolttaa
.................... kirjoitti:
helmi-maaliskussa estolääkityksen, HELIOPAR-nimisen, kesä on siten helpompi. Ja ikää 50
Aloitat vai aloitit lääkityksen? Onko auttanut, jos olet aloittanut jo kuurin? Mahtaakohan tuollaista lääkettä ihan helposti saada esimerkiksi ilman ihottumatestejä?
- aurinkoallerginen
aurinkopolttaa kirjoitti:
Aloitat vai aloitit lääkityksen? Onko auttanut, jos olet aloittanut jo kuurin? Mahtaakohan tuollaista lääkettä ihan helposti saada esimerkiksi ilman ihottumatestejä?
Aurinkoihottumaan ei kaikki aurinkovoiteet auta ja joskut jopa aiheuttaa sitä. Ja ei niitten kanssa tarvitse koko kesää läträtä. TAi riippuu tietty siitä, tuleeko ihottumaa koko kesän vai alkukesästä. Mulla tulee vain alkukesästä, niin kun olen saanut vähän rusketusta ja jos ihottumaa on tullut ja se mennyt ohi, niin en sen jälkeen välttämättä tarvitse aurinkovoidetta, eikä ihottumaa silti enää keskellä kesää tule.
Jos ihottumaa tulee, niin siihen auttaa hydrocortison jonkin verran, samoin antihistamiini kutinaa hillitsemään. Aurinkoihottumasta ei kai ole olemassa mitään ihottumatestejä, sen vain itse toteaa, kun saa auringossa ollessaan iholleen ihottumaa.
Mullakin ihottuma alkoi n. parikymppisenä. Eli voi alkaa siinäkin iässä, ei tarvitse olla niin, että se olis pitäny alkaa jo aiemmin. - ....................
aurinkopolttaa kirjoitti:
tänäkin vuonna helmikuun lopussa. Taitaa olla menossa jo kahdestoista vuosi. Ei siihen mitään testejä ole tarvinnut, ihotautilääkäri osaa kyllä silmämääräisesti katsomalla diagnosoida aurinkoihottuman
- n.10 vuotiaasta
asti kärsinyt valoihottumasta ja ikää nyt 24. Valoihottuma ilmenee usein lapsena, mutta kyllä sitä voi vanhempanakin alkaa tulla. Itse en ole vielä saanut tähän mitään hoitoa joka auttaisi. Nyt olen pari kolme kk. syönyt reseptillä saatavaa betacarotenia ison annoksen päivässä, kaulaan tulevan ihottuman määrä on vähentynyt ja olen pystynyt pitämään hieman avokaulaisia puseroita tänä kesänä sekä lyhyempiä hameita. En tosin ulkona pidä noita kovin kauaa, mutta edistystä se on vähäinenkin kun ennen pitänyt farkut jalassa koko kesä kulkea:)
Aurinkorasvaksi suosittelen eucerinin sun allergy rasvaa, kaupan niveat kannattaa suosiolla unohtaa, itsellä enemmänkin vain pahensivat ihottumaa. Jos ihottumaa tulee, käytän locoid kortisoonia, joka kyllä helpottaa kutinaa. Minulla on myös resepti, lääkkeeseen(en nimeä muista) jota kannattaa syödä jos ihottuma tulee todella paljon ja kutina sietämätöntä.- aurinkopolttaa
Nuita nimenomaisia Nivean aurinkorasvoja oon aiemmin käyttäny ja niitä tuolla kaapissakin vielä on.. Tosin eipä tuota ihottumaakaan ole ennen ollut, niin ei se ole ollut huonoa rasvaa. Nekin pullot on vielä aika täysiä, etten varmaan raaski heti vaihtaa merkkiä, eli testailen niillä aluksi (jos vaikka minun iho käyttäytyy eri tavalla, ei kai sitä ikinä tiedä).
Minäkin usein kesät oon syöny betakaroteenitabletteja, mutta vain niitä luontaistuoteosastolta saatavia. Eipä ne oo tuntunu kovin auttavan, joten voisi yrittää hommata vähän tujumpaa tavaraa lääkäriltä. Ja kortisonivoidetta voisi kyllä kokeilla, sitäki on niin monessa paikassa suositeltu. Jos nyt tuota ihottumaa enää edes tulee, kun melkein aina sataa tai on pilvistä.
Jostain tosiaan luin, että aurinkoihottumaankin tehtäisiin testejä. Mutta liekö ne kerrat vähän harvemmassa, kun kyllä tuohon ihottumaan huomasi helposti syyn.
- tabletteja
hydrokortisooni on rasvoissa vaikuttava aine, mut kokeile kyy-pakkausta tai ampikyy-pakkausta, maksaa n. 5e sisältää hydrokortisoonia, mulla lähti ihottuma 3 päivässä ja sen tunsi kuinka ihottuma pieneni ja lähti pois. googlaa: aurinkoihottuma kyypakkaus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791