R-A-I-V-O-S-T-U-T-T-A-V-A teinityttö!

Huonoäiti?

Mulla on 16-vuotias teinityttö, ja rupesin tänään tosissani miettimään mikä helvetti tuota nuorta naista oikein vaivaa kun käytiin taas vaihteeksi päivittäistä vääntöä jostain ihan pikkuasiasta.

Pyysin siltä, että veisitkö kirjeen postilaatikkoon ja kävisitkö samalla ostamassa kaupasta jotain valmisruokaa.
Vastasi vähän nyrpistellen, että " Joo, käyn eka suihkussa ja meikkaan.."
Siis haloo! Miksi pitää käydä suihkussa ja meikata jos käy lähikaupassa ja postilaatikolla?? Muutenkin ihan fanaattinen ulkonäkönsä suhteen. Joka_Helvetin_Päivä pitää käydä suihkussa, föönätä, meikata ja pukeutua kuin olisi jonnekin juhliin lähdössä! Arvatkaa vaan miten raivostuttavaa tuo on, jos on lähtö jonnekin.
En tiedä meneekö kaikki tarmo ulkonäöstä huolehtimiseen, mutta muuten onkin sitten ihan pirun laiska kotona. Istuu vaan päivät pitkät koneella ja omassa huoneessa. Ei tee mitään kotitöitä, käyttää ehkä koiraa ulkona päivittäin, mutta vaan sitäkin vaan sen takia kun se on "hauskaa" ARGH!

En tiedä onko se masentunut, koko yläasteen sai nimittäin olla kiusattuna hiustensa (luonnonkiharat ja lättänät) takia, mutta ei se minusta oikeuta sitä oikkuilemaan mulle.

En siivoa enää sen huonetta, mutta nykyään se huone melkein hukkuu paskaan. Ja tyttöähän ei kiinnosta, en tajua miten joku voi elää sellaisessa sotkussa! En tee tytölle ruokaa, mutta toi on mieluummin päiviä syömättä ennen kuin kokkaa itse mitään. Tai sitten vetää roskaruokaa kun en ole kotona, on nimittäin ihan tajuttoman ylipainoinen nykyään, vaaka näytti 67,5 viimeviikolla.

Tänään mulla pimahti sitten lopullisesti ja rupesin suorastaan huutamaan sille päin naamaa. Tänään katkaisen netin, otan tytöltä rahat, takavarikoin hiustenhoitotuotteet ja suihkussa käydään vain kaksi kertaa viikossa saunailta.
Luulettekohan, että tälläinen toimisi tuollaiseen asenteeseen? Ajattelin ottaa pois vielä kännykän ja kaikki meikit, jos kuulee vittuilua ulkonäkönsä takia koulussa niin omapahan on ongelmansa, perkele.

60

9885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Nimittäin päivittäinen suihkussakäynti on ihan normaalia, pari kertaa vkossa, hmmm, ei. Entä sitten tää huoneen siivoominen, väitätkö, et tähän asti oot siivonnu 16-vuotiaan huoneen? Ja mitä painoon tulee, ei 67,5kg oo tosiaankaa ylipainoa ton ikäsellä, ainakaa tajutonta sellasta. Koitappa keksiä parempi trolli

      • Anonyymi

        "...päivittäinen suihkussakäynti on ihan normaalia..." Epäilemättä on, jos oikein paskaisissa tai hiostavissa töissä päivä kuluu. Jos on muuten niin likainen, että sen takia, niin kannattaa selvittää, miksi on NIIN likainen. Eivät ihmiset yleensä niin likaisia ole juuri missään töissäkään.
        Sitten tietysti mielisairaat erikseen, niillähän saattaa olla vaikka mitä oireita sairaudestaan johtuen.


    • blah blah

      Oma äiti oli ihan hullu. Yläasteella kun olin niin päätti että sen sijaan, että saan viikkorahaa, joudunkin koulun lisäksi töihin ja maksan vuokraa huoneestani. Mokomakin akka laski tarkkaan montako neliötä mulla oli käytössä (ja mulla oli tosi pieni huone, se oli vanha palvelijoiden huone) ja kuinka ison osan kulutan sähköstä, vedestä ja ruoasta jne jne. Äiti ei enää jaksanut laittaa itse ruokaa vaan antoi välillä rahaa että mene ravintolaan. Ja mitähän mun olis pitänyt muka syödä jos sain kaksikymppiä vanhaa rahaa? Tupakkaahan sillä sai joten sitä sitten ostin ja poltin. Ruokaa en sillä saanut ja roskaruokaa en halunnut syödä enkä osannut kokata kun äiti ei koskaan opettanut. Lähdin kotoa kun menin amikseen ja olen nykyisin joten kuten puheväleissä mutta suoraan sanoen mulle on ihan sama mitä äitini tekee, vaikka kuolis pois. Hän oli aina niin ilkeä mulle, kosti mulle sen että tuli teininä raskaaksi ja joutui katselemaan niin kauan juoppoa isääni.

      Ja suoraan sanoen, jos aloittaja on oikeasti olemassa, ja kirjoittaa tuollaista tekstiä edes vihaisena/väsyneenä, niin en voi kun kauhistella. Jutut on kuin 16-vuotiaalla. Mahtaa olla aika nuorena saanut muksun itsekin..

      Ja te äidit, jotka haluatte lapsenne takaisin, tehkää jotain yhdessä. Se arki etäännyttää, sen sijaan jos teette jotain mukavaa yhdessä (käytte ostamassa yhdessä vaatteet, menette uimaan tai rannalle, jätskille tai sukulaisiin) niin se tuo perheenjäseniä lähemmäs, ei suinkaan se että ipanoille ostetaan sitä mitä ne haluaa.

      • Tiukkaäiti

        Äitisi on toiminut jossain määrin oikeen, ainakin minun mielestäni. Vanhin tyttäreni täyttää kesällä 15 ja sen kunniaksi hän on saa luvan harjoitella itsenäistymistä.

        Asumme jonkun matkaa kaupungista, pihassamme on kaksi taloa (uus ja vanhapuoli) ja olemme mieheni kanssa kunnostaneet tämän vanhan puolen lapsille käyttöön kun 15 täyttävät (lapset 14, 11 ja 8). Itse maksavat sähkölaskut, puhelimen, ruoan, itse pyykkäävät, siivoavat jne.

        Viikonloppuisin on kuitenkin tarkoitus olla perheen kesken, syödä hyvin, tehdä jotain yhdessä, joten silloin lapset saavat päivällistä uudella puolella.

        Työpaikka on hänelle jo varmistettu läheiseltä hevostilalta, toki saa sittemmin myös opintotuen verran meiltä avustusta. Tähän ollaan valmennettu lapsia koko elämän ajan, aina meillä on kaikilla ollut omia vastuu-alueitaan joita on sitten viikoittain vaihdettu. Lapset on aina siivonneet omat jälkensä ennen iltapalaa. Ei siivousta, ei iltapalaa, on pelannut ja hyvin.

        Tällainen käytäntö meillä, äitini kasvatti minutkin vastaavasti, leskeksi kuin jäi 27 vuotiaana kuuden lapsen kanssa, joten hän teki suunnitelman meidän itsenäistymisen varalle ja kiitän rakasta äitiäni siitä.


      • pashaa tuolllainen

        Mitä tuossa on väärin? Minä sain alk. 15 vuotiaasta 175 € kuukaudessa. Tästä maksoin puhelinlaskut, leffat, matkakortin... plaaplaa. Tervetuloa tosielämään. Jossain kohti opittava että kaikki maksaa! Nykyään kaikilla nuorilla outoilmiö: vanhemmat on pakaroiden välistä jos rahaa ei tule. Naurattaa vaan etukäteen miten käy nuoren, joka saa aina kaiken.

        Ei se raha kasva puussa vaan karvat sen kantajassa...


    • idiootti...

      Olen keski- ikäinen ja käyn jokä päivä suihkussa ja saunassa. Laitan joka päivä hiusten aineita ja haluan olla aina huolliteltu ja puhdas.

      Miksi haluat valmisruokaa kun on terveellisempää tehdä itse? Miksi se raivostuttaa jos teini- ikäinen haluaa laittautua?

      Ei tee mitään kotitöitä ja mistähän sen mallin on saanut, ei vaan itsestäsi?

      Onko sinulla jotain ulkonäkö ongelmia itsesi kanssa? Voi lapsi ressukkaa joka joutuu kanssasi elään!

      • ge

        Alleviivan joka-ikisen sanan!


      • Anonyymi

        Ihan samaa mieltä


    • JuhaElias

      Vittu sä oot kyl tärähtäny. Hakeudu hoitoon.
      Siis ei voi olla totta et ku lukee tätä palstaa ni huomaa kyllä et toinen toistaan epätoivosempia urveloita vaikuttaa olevan vanhemman asemassa.
      Kyl muoki vituttais mennä kauppaan hakee jotain helvetin saariosten "hätäsotkua" ihann oksettaa ajatuskin. Kunnon ruoka lakaa joko riisillä tai perunalla ja siinä on lihaa tai kalaa. Pavut ja rehut käy kerran viikossa ja margariini on pahaa.

      • h u u d a v a a n

        Tottakai nuori haluaa käydä suihkussa ja laittaa itsensä kuntoon, kun menee ostarille. Ja mitä se äitiä liikuttaa, jos nuori ei huonettaan siivoa. Laittakoon oven kiinni - ei muutenkaan varmasti äidin jutut kiinnosta. Avaajaäiti ei todellakaan ole muuta kuin trolli, koska ei mitenkään ymmärrä nuoria .


      • Apuun molemmat
        h u u d a v a a n kirjoitti:

        Tottakai nuori haluaa käydä suihkussa ja laittaa itsensä kuntoon, kun menee ostarille. Ja mitä se äitiä liikuttaa, jos nuori ei huonettaan siivoa. Laittakoon oven kiinni - ei muutenkaan varmasti äidin jutut kiinnosta. Avaajaäiti ei todellakaan ole muuta kuin trolli, koska ei mitenkään ymmärrä nuoria .

        Huoneen siivoomisella ei ole niin kiire, kuin sinun suusi siivoamisella. Mutta koska sydämen kyllyydestä suu puhuu kirosanoja, on se selvä merkki, että et sovellu tällä hetkellä pahimmassa murrosiässä olevan kasvattajaksi. Hae apua ensin itsellesi. Joillekin tulee toinen murrosikä alle 40:senä!


    • Mikä vikana?

      Kuules nyt, jos tytärtäsi on kiusattu ulkonäöstään, niin onko mikään ihmekään, että hän tahtoo näyttää kauniilta? Oletko koskaan ajatellut, että hän saattaisi toivoa, että joku sanoo hänelle jotain positiivista ulkonäöstään? Haukutko sinäkin vain häntä? Sen takia, että hän sen jälkeen, kun hänen ulkonäköään on haukuttu, tahtoo myönteistä palautetta?
      Mikset muuten tee tytölle ruokaa? Lain mukaan velvollisuutesi on huolehtia hänen terveydestään.
      Mitä tulee siivoamiseen, haittaako se? Sinun ei tarvitse tytön huoneessa asua. Entäpä jos hänellä on esim. koeviikko? Haluatko, että huoneen siisteys menee koulun edelle?
      Se koneella istuminen taas, oletko koskaan ajatellut lähteä tyttäresi kanssa esim. lenkille, leffaan?
      Ja kyllä, olet huono ja epäkypsä äiti.

      • Anonyymi

        Oot huono äiti


    • äitipäiti

      kyseessä arviolta 15-16 -vuotias teinityttö, joka purkaa angstiaan. Kukaan aikuinen ei kirjoita noin lapsellisesti.

      • ebunmeemu

        Jep, huono äiti.


      • Anonyymi

        No ite olen tämmönen 35-vuotias nainen - nuorekas kasvonpiirteiltäni niinkuin myös henkisesti ja ite en käytä ollenkaan meikkiä, koska en a. tykkää olla kemikaalit naamassa - puuteri tuntuu kasvoilla epämukavalta, ripsiväri silmissä kirvelee ja tuntuu myöskin epämukavalta jne.
        Mulle riittää, että oon asiallisen ja siistin näköinen ja ite en jaksa aina käydä suihkussa -
        mun mielestä tuo suihkussa käyntikin on jokaisen oma hlökohtainen asia, jos joku haluaa, ni käyköön päivittäin, mutta mitäpä muitten asioihin nokkaanne tungette........?
        Itelläni kuluu suihkussa vettä jonku verran, joten, jos asuisin asunnossa, jossa vesi maksaa erikseen - mulla ei todellakaan olis varaa maksaa niitä vesilaskuja, jos päivittäin siellä lotraisin....... Myönnän suoraan, että mulla on jaksamisen kanssa ja itsestä huolehtimisen kanssa ongelmia - jos nukun huonosti, en jaksa mennä sinne suihkuun ja pestä hampaita - itepähän aikuisena siitä mielestäni vastaan...........
        Mehut vie mulla yleensä eri vuodenajat, pimeä talvi ja kevätväsymystäkin on...........
        Yleensä meen suihkuun sit, ku olo on tarpeeks likainen ja - erittäin epämiellyttävä............ 🙂🤠
        Ja haluan myös hoitaa mun hygieniarutiinit rauhassa.......En tykkää siitä, että joku huutelee kylppärin oven takana mua, ku oon suihkussa........Mutta mitä siitä - mun mielestä jokaisella ihmisellä on oikeus hoitaa hygieniarutiininsa rauhassa.........
        Ja mitä oman huoneen siivoamiseen tulee, oma mielipiteeni on, että jos mulla olis teiniikäinen lapsi, niin vaatisin sen siivoamaan sillon tällöin, etenkin oman huoneensa, jos ei siivois - multa ei myöskään rahaa tippuisi mihinkää.......
        Siivoon itekin kotona ja sit toisen vanhemman luona, vaikka ei aina huvittaiskaan.........
        Mitä meikkaamiseen tulee, ni hyvähän se on, jos ihminen vaa jaksaa laittautua, mutta eihän sitä ole pakko meikata, jos ei vaan tykkää, jokaisen oma asia myöskin mun mielestä..........🙂😏


    • Pissiksien vihaaja

      Sillon kun mä olin teinityttö mua ei kiinnostanut meikit, kävin joka toinen päivä suihkussa mulle oli ihan se ja sama minkä näköinen olin ja on edelleen en käytä meikkiä käyn joka toinen päivä suihkussa olen vaan oma itseni, mua ärsytti jo sillon kun olin itse teini katsella sellaisia muijia jotka oli täysin PISSIKSIÄ ja ärsyttää edelleen, mä en tajua miks helvetis täytyy meikata jos vaikka lähtee kylälle kavereitten kans pukeutua kuin HUORAT suomeksi sanottuna, mä en voi muuta sanoa kun jos sut tullaan joskus raiskaamaan niin etpä voi ainakaan vanhempiasi siitä syyttää SAAT SYYTTÄÄ SIITÄ SIT TÄYSIN ITSEÄSI MITÄ MEIKKAAT JA PUKEUDUT KUIN HUORAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TYTTÄREN ÄIDILLE TIEDOKSI EI SE OLE SUN ASIAS SIIVOTA 16VUOTIAAN LIKAN HUONETTA JOS HÄN EI OSAA ITSE SIIVOTA JA ON PEUKALO KESKEL KÄMMENT'Ä NIIN NUKKUKOON ROJUJENSA PÄÄLLÄ!!!!!!!!!!!!!! EI SITÄ AINA JAKSA KOKATA NIIN HAKEE SIT MIELUMMIN KAUPASTA VALMIS RUOKAA!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Oli siinäkin yksinkertainen vastaus.
        Pukeutui tyttö miten tahansa niin ei kenelläkään ole oikeutta raiskata. Vanhan ajan ajatus tyyli , haukkua nuorta ihmistä . Ei ole tytön vastuulla mitenkään raiskaajien näkemys naisista, ihan vaan raiskaajan ongelma.
        Monet tytöt seuraavat muotia, ja laittavat itsensä kuntoon. Ennen kun menevät ihmisten ilmoille , ei se mitenkään ketään huonoksi ihmiseksi tee.
        Kyllä heistä tulee ihan kunnon kansalaisia yhteiskuntaan, nuoruudessa kokeillaan asioita , niin että hieman ymmärrystä heitä kohtaan.


    • Ätsi

      huono läppä :d

    • trollintappajadonits

      Paska trolli tai huonommassa tapauksessa paska äiti

    • juuu.

      ite oon 18 koht 19 ja kyl äiti vielkin siivoo miun huoneen.
      ei ittee kiinnosta.

      • Teinit...

        Ihan kiva, jos äitisi siivoaa vielä huoneesi, vaikka olet jo täysi-ikäinenkin. Mites olette ajatelleet toimia julkisilla paikoilla (esim. kaupungilla, koulussa, töissä)? Kulkeeko äitisi sielläkin perässäsi ja siivoaa jälkesi? Entä sitten tulevassa kodissasi, vai asutko ikuisesti äitisi kanssa?


      • ihmettelenpä vaan

        Sä oot varmaan just sellainen pilalle lellitty teini pissis, jolla on peukalo keskellä kämmentä. Iältään ja kooltaan lähes aikuinen, mutta käytökseltään kuin pikku tyttö ja sellaiseksi henkiseksi varmaan jäätkin! Äitisi on kyllä aika aasi, jos ei opeta sua vastuulliseksi omasta elämästään. Kuvittelet varmaan, että maailma pyörii sun navan ympärillä. Sulla on vielä isot ongelmat edessä.. tuut sen huomaamaan!


      • Äiyt

        Jos äiti siivoaa, antaa siivota. Se ei liity lapsen tulevaisuuteen mitenkään. Ehkä se hommaa siivoojan isona.


    • Liina Anniina

      Ei toimi.
      Vaikutat ilmeisen huonolta äidiltä.

    • Another bad mother

      Olipa rankkaa tekstiä aloittelijalta, mutta miten se näin sivusta seuraajasta aina siltä tuntuukin. Oma rakas tyttäreni on 15 vuotta ja käyttää enemmän meikkiä kuin saippuaa. Pukeutuu vain omalla tyylillään mustaan ja valkoiseen riippumatta siitä, onko kyynärpäässä reikä tai kainalot hiessä. Ostan joskus kenkiä hänelle, vaikkei hän haluaisikaan, muuten kulkisi risoissa. Olen passannut häntä enemmän kuin oma äitini koskaan minua ja myönnän toki virheeni. Komentaminen ei toimi, asiallinen jutustelu ongelmista ei toimi, välinpitämättömyys ottaa luonnolle. Oma tekelehän on kyseessä. Mukavista asioista kyllä saadaan juttua kulkemaan. Laitan joka päivä ruokaa, vaikka se ei aina kelpaakaan. Siivoan toisinaan huoneensakin, sillä se on olkkarin yhteydessä ja haluan pitää oven auki joskus. Koulutyö tökkii, mutta jotenkin on pärjännyt kun ei koulussa riehu. Pojathan siellä nykyään porskuttaa, pärjäävät jos tahtovat, kun tytöt vaan miettivät poikaystäviä. Meidän tytöllä on ollut poikakaveri aivan liian nuoresta, seiskan keväästä asti. Yhdessä haahuilevat ja viettävät aikaa, mutta mitään mielikuvaa ei minulla ole heidän tulevaisuudestaan. Sen kyllä sanon, että ne pääsevät pitemmälle, jotka tekevät koulun eteen töitä.

    • Nimetööön

      Hei on pakko sanoo nytte että Toi sun tyttös on ihan normaali! Etsä ite oo koskaa ollu teini ja halunnu näyttää kauniilta. Tytöille on tärkeet ulkonäkö ja kai sitä pitää laittautuu jos törmää johonki komeeseen poikaan. Ja toi "ylipaino" juttu on kyllä aika rajuu! Mä olen itse kohta 16 vuotta ja olen ollu aika alipainonen ja aina ollut muutenki pieni kokoinen mutta ei minulla koskaan mitään syömishäiriöitä ole ollut tai mitään, mutta minut silti leimattiin koulussa anorektikoksi. En ole enää niin laiha ja muutenkin nytten normaali painonen. Mutta se oli kamalaa! ja joss oma äiti sanoo toista ylipainoseks tässa iässä. Se olisi PAINAJAINEN! Yritä edes ajatella tyttäres kannalt. silläki voi olla vaikeet murros iässä ja sillee.. :)

    • ????????????????????

      Älä hyvä ihminen tee noita uhkailujasi!!! Kumpi teistä on teini, sinä vai tytär! Et sitten muuten tee mitään noista sinun uhkailuistasi, muista se!!

      Eipä uskoisi, että äiti puhuu lapsestaan tuohon sävyyn! Tottakai sitä hermostuu niin maan perusteellisesti teinityttöönsä, mutta ajattele elämää tyttäresi kannalta katsottuna:

      1. Tyttöä kiusattiin koko yläaste "hiustensa takia".
      2. Tytöllä on ylipainoa.
      3. Nyt sinäkin sitten alkaat kiusaamaan häntä???!! vaikka olet hänen äiti ottamalla pois kännykän, katkaiset netin - siis hän ei pysty pitämään yhteyttä kavereihinsa! Takavarikoit hiustuotteet: tyttöä kiusataan vielä enemmän hiuksistaan koulussa!

      Haluatko siis, että tyttöä kiusataan vielä enemmän koulussa? Haluatko kenties, että tyttäresi tekee itsemurhan kiusaamisen vuoksi?

      Anna tytön olla ja tue häntä! Ei hän ole sen kummempi teini kuin muutkaan, paitsi, että häntä kiusataan ja hän tarvitsee tuplatuen kotoa.

      Tyttö on vielä lapsi, mutta sinä olet AIKUINEN. Käyttäydy siis kuin aikuinen!

    • ldhgpöa

      Kiva väittää, että tyttö ei tee mitään kotitöitä, kun hän on juuri luvannut käydä äidin asioilla ja ilmeisesti vielä suuremmitta vastaansanomisitta. Ja onko sillä nyt oikeasti väliä, että meneekö se kirje postiin nyt vai vasta suihkun ja meikkaamisen jälkeen? Eikö kotitöitä (koiran ulkoilutus) lasketa kotitöiksi, jos se on kivaa? Eli jos sattuu tykkäämään kaikista kotitöistä, niin silloin ei tee sellaisia ollenkaan ja on huono ja laiska ihminen?

      Opeta se tyttö tekemään itselleen ruokaa. Ei kai se sitä tee, jos et sinä opeta. Ja jos kerran kotona ei koskaan ole muuta kuin sitä valmis- ja roskaruokaa, mitä nytkin kaupasta haetutat, niin ei kai hän voikaan tehdä mitään oikeaa ruokaa. Siihen nimittäin tarvitaan aineksia. Jos olet huolissasi hänen terveydestään oikeasti, niin järjestät kotiisi vain terveellisiä ruokavaihtoehtoja.

    • dd

      Tunnistan selvästi itseni tuosta vaikka poika olenkin :)

      Kyllä muakin kiusattiin koko yläaste (juuri sieltä pois pääsin) ja kyllähän se jonkinnäköisesti mun itsetuntoon vaikutti. Mullakin on hirveät ulkonäköpaineet joten ymmärrän täysin että ennen ihmisten ilmoille menoa pitää laittautua. Itsekin laitan aina hiukseni (miten miehet hiukset ikinä laittaakaan, nostan pystyyn itse), peseydyn tosin aina iltaisin, hampaat, naama ja finnit yritän peittää jos hienosti näkyy. Kokeileppa mennä ihan rauhallisesti tyttäresi kanssa asiasta puhumaan, kyllä varmaan jonkinmoisen tunteenpurkauksen saa aikaan ja lopulta varmaan avautuukin sulle. Muhun se ainakin toimi. Jokaisella nuorella se huone on kuin sikolätti, ruokaa ei laiteta, kotitöitä ei tehdä mutta kyllä elämän opettaa ja sitten kun niitä pakotetaan tekemään, niitä yllätys yllätys, osataan tehdä! Tsemppiä!

    • wposöl m

      AP:n teksti on selvästi provo, mutta jos nyt niin ikävästi olisi, että se olisi totta, niin tässä muutama kommentti. Ensinnäkin lapsesi on pitkälti sitä, millaiseksi olet hänet kasvattanut. Jos olet kasvattanut hänet arvostamaan ulkonäköä etkä ole vaatinut häntä tekemään kotitöitä, niin nyt hän on sitä, millaiseksi olet hänet tehnyt.

      Myönnän, että teini-iässä nuoret ovat kiinnostuneet pinnallisista asioista, koska niitä on helpompi hallita kuin tunne-elämän kuohuja. Huono itsetunto on sellainen, jota paikkaillaan ulkonäköä kohentamalla. Huono itsetunto tulee mm. siitä, että oma äiti ei koskaan kehu, vaan aina arvostelee. Jos tiuskit ja huudat lapsellesi, miksi hänkään kohtelisi sinua muulla tavalla.

      Teini-ikäisen saa tekemään melkein mitä vaan, kun hän joutuu vastuuseen tekemisistään ja tekemättömyyksistään. Samoin hänet saa tekemään asioita, kun hän saa niihin kannustusta ja tukea. Yhdessä voi miettiä, että mitkä meidän kodin säännöt ovat. Samalla on hyvä miettiä, että onko äidille jäänyt nalkutusvaihe päälle eikä mikään riitä...

      Meillä murrosikäiset eivät saa viikkorahaa, jos eivät siivoa huonettaan ja tee sovittuja kotitöitä. Jos oma huone on huonosti siivottu, niin saatan sanoa, että ens kerralla sitten paremmin tai pistän hänet korjaamaan jälkiään. Sanon myös suoraan, jos minua puhutellaan epäkunnioittavasti tai jos jotakuta haukutaan. Koulumenestystä arvostan ja siitä saa kehuja. Yhdessä mietimme tavoitteita. Rahasta on tiukkaa, mutta esim. poika onnistui nostamaan keskiarvon tavoitteeseensa, joten palkinnoksi uurastuksesta hän sai uuden läppärin. Tytär pääsi myös tavoitteeseensa ja pääsi kesälomalla ratsastusleirille.

      Äidin kannattaa jutella asiallisesti ulkonäöstä ja hygieniasta esim. miten puhdistetaan meikit, miten puhdistetaan iho finnien ja mustapäiden osalta, jos tukka rasvoittuu, mikä olis sopiva pesutiheys ja sopiva shampoo. Jos välit ovat asialliset ja äiti jaksaa ottaa vastuuta lapsestaan, niin kyllähän jo aikaisemminkin on opetettu, että pikkuhousut ja nilkkasukat vaihdetaan päivittäin jne. Yhdessä opetellaan siivoamista, että miten laitetaan vaatteet vaatekaappiin, miten ja kuinka usein vaihdetaan petivaatteet jne.

      Itse tykkään esim. pestä pyykkiä, joten omat lapseni eivät ole joutuneet juurikaan pyykkiä pesemään, mutta muuten olen opettanut kaikki kotityöt pikkuhiljaa, jotta en kasvata heitä uusavuttomiksi. En myöskään halua, että lasteni pitää hommat aikuisena puoliso, koska eivät pärjää itse, vaan haluavat puolison siksi, että rakastavat häntä.

      Jos välit eivät omista yrityksistä huolimatta parane, kannattaa turvautua vaikak koulukuraattoriin -> koulupsykologiin ja sitä kautta lähteä hakemaan apua, että millä perheen dynamiikka saadaan toimivaksi. Joskus väliaikainen huostaanotto riittää kummankin tajuamaan, että jotain pitää tehdä

    • siis todella ... tuo sun kirjoitus on kyllä siitä päästä että voit hakea vikaa itsestäsi. eihän sulla ole mitään ymmärrystä omasta lapsestasi ! teiniikä on tosi raskasta aikaa monelle vanhemmalle. niin oli mullekkin mutta tiesinhän että se on ohimenevää.
      itse olen aina siivonnut tyttäreni huoneen. oikein vai väärin ? tepsi meillä nyt 19 v tytär on omaaloitteisesti ruvennut siivoaan ja on pedantti.
      kun hän on yksin kotona kun olemme lomilla hän pitää paikat puhtaana ja on ollut kiva tulla kotiin,
      hän oppi siihen että kun on siistit paikat ja tavarat omilla paikoillaan niin se helpottaa jokapäiväistä elämää. itse huomasin että niissä perheissä missä ei ole siivottu eivät myöskään lapset ole siistejä kun muuttavat kotoaan.


      suihkuun olen opettanut pienestä pitäen että se tehdään joka päivä.
      eikö omatunto sano mitään kun ett edes viitsi ruokaa tehdä ? mitä sinun käytökseltäsi voi muuta odottaa kuin kapinaa ? oletko hyvä esimerkki ?

      ja kuka hänen ylipainostaan on vastuussa ? ett kerro pituutta. kuka antaa ruokarahan ?

    • SweetyLeisku

      siis sua (tän jutun alottajaa) vaivaa joku... etkö tiedä että 12 vuotiaiden ja yli niitten ikäisten (aina murkkuiän loppuun saakka) olisi hyvin tärkeää käydä päivittäin suihkussa, vai haluatko, että tyttäresi haisee hielle? ja nuo sotamaalaukset ja filmitähtien hiukset ovat osaa aikuiseksi kasvamista. Ja sinuna olisin kertonut hänen pukeutimistyylistä. Mutta laita se likka tekemään kotitöitä!!! muuten... jos likkaaa kiusattiin, miksi takavarikoit häneltä hiustenhoito tuotteet? Ja koiranulkoilutus kuuluu olla hauskaa. Ja toi on alipainoo ton ikäselle; tiedän yhden pojan, joka painaa 60kg, ja se on normipaino hänelle -13vuotta. Ja älä anna hänelle rahaa, niin kauan kuin tekee huoneestaan hohtavan puhtaan. Eipä siinä muuta kuin että lissut on vitun ärsyttäviä. Ja niin, oon 13vuotta oleva tyttö, joka on oma itsdnsä. :)

    • idiotttttttttttttttt

      Ihan normaali teini hän on. Älä nyt ala takavarikoimaan tavaroita ja rahoja viemään. Pahenna välejä ihan kamalasti. Sen voin luvata. Ja suihkussakäyti joka päivä on ihan normaalia...

    • 15v.NAINEN

      jos ton teet minkä olet tuossa uhannut niin hankkiudu hoitoon ett taida ymmärtää mikä on nyky nuorille tärkeää. ja tyttäresi on aika varmasti masentunut jos on koulukiusattu ja on vain huoneessaan ja hän haluaa näyttää jollekkin että on vahvempi ja yleensähän se on helpompi tehdä vanhemmille että hanki tyttärellesi esim. terapeutti jolle puhua , sinulle hän tuskin haluaa avautua.ja vielä jos todella teet mitä uhkaat viestissäsi tyttäresi tulee vihaamaan sinua kunnes kuolet

    • raiskaajapaviaani

      Jos et oo trolli ni toivon et tyttäres paskantaa sut moottorisahalla puuroks. Vois ottaa sun ipn selville ja tulla käymää vierailla.

    • Tyttöjen äiti

      Pakko olla trolli. Ei kait noin sairas ja hullu äiti voi vapaana kuljeskella!
      Ei tee ruokaa lapselleen, lapsi on ylipainoinen, mutta ei syö päiväkausiin!?!??

      Sinä aloittaja, osta ruokatarvikkeita ja ala tehdä sitä terveellistä ja hyvää ruokaa.
      Siivoa koko asunto, myös tytön huone!

      Joka päivä pitää saada käydä suihkussa ja sinun tehtävä on hoitaa pyykit, että on laittaa puhdasta päälle.

      Ton ikäinen käyttää hiusaineita ja meikkejä, niistä pidä näppisi erossa. Ainoastaan saat ostaa niitä lisää tytöllesi.

      Tyttäreksi käy varmaan koulua, sinä varmaankin makoilet päivät kotona. Olet ollut todella huono äiti.

      Minä olisin onnellinen jo pelkästään siitä tytär lenkittää koiraa joka päivä.

      Sinä voit siis senkin ajan vaan maata sohvalla. Teeppä nyt just täydellinen muutos päivärytmiisi ja ala hoitaa äidin velvollisuudet viimeisen päälle HYVIN!!!!

      Jospa pystyisit vielä pelastamaan suhteen tyttäreesi, muuten on turha odottaa näkevänsä niitä lapsenlapsiakaan. SAISIT PAHANA ÄITINÄ VANHETA IHAN YPÖYKSIN!

      • .....

        En usko, että avaaja lukee lähes 3 vuoden takaista ketjua.


      • Motherfucker
        ..... kirjoitti:

        En usko, että avaaja lukee lähes 3 vuoden takaista ketjua.

        Mut muut äidit ja teinitytöt lukee. Ihan hyvä että molemmat avaa ajatuksiaan. Helpottaa toi teininkin ymmärtäminen ku kerrankin saa kuulla mitä mieltä se osapuoli on.
        Tässä äidin ajatuksia:
        Kannattais ehkä teinienkin puhua äideilleen eikä vaan kapinoida. Monet äidit ymmärtää ihan normaalia puhetta. Mutta karkaamiset, salailut ja mykkäkoulut - ei ne edistä mitään suhdetta. Ja miks ostaa tai tehdä ruokaa jos toinen ei tuu syömään? Tai miten voi siivota toisen huoneen jos sinne ei saa edes mennä? Tai miten tehdä jotain kivaa yhdessä jos joutuu olemaan ovela ku Sherlock jo ensiksikin että saa junailtua teinin siihen hauskanpitoon? Ihan oikeesti teinitytöt, eivät äiditkään ihan aina jaksa teitä! Tekeekö se meistä muka hulluja? Oikeesti ootte joskus todella vittumaisia. Toisinaan taas tosi herttaisia. Vaikea suhtautua ihmiseen joka on arvaamaton ja vuoristorata. Mitä rangaistuksia itse ehdotatte jos menette tahallanne rikkomaan sovittuja asioita?


    • Ajaa-kuin-törttö

      Voisi hyvin olla totta, sillä oma äitini oli teiniaikoinani ajoittain aivan samanlainen muusiaivo kuin tämä aloittaja. Jos tiskauksen aloittaminen viivästyi viisi minuuttia, tuli huuto "KYLLÄ SÄ NAAMAS VÄRISTÄ JAKSAT HUOLEHTIA" ja välillä randomien raivokohtaustensa muassa huuteli "MINKÄ TAKIA JOKA PÄIVÄ PITÄÄ PEILIN EDESSÄ ITTEENSÄ HINKATA" ynnä muuta kivaa. Netti katkaistiin "kurinpidon" takia, vaikka itselleni jäivät hatariksi sekä toiminnan syy että sikäli myös vaikutus. Myös meikit toisinaan piilotti "rangaistuksena" jostain mitättömästä. Kotona saatettiin olla viikko ilman ruokaa, ilman rahaa ja puhelakossa, sitten kun taas armollisesti alkoi puhua minulle ja siskoilleni, ihmetteli, miten ollaan niin saamattomia, että mieluummin ollaan nälässä kuin käydään kaupassa.

      Kyllä tämmöisiä ihmisiä valitettavasti on olemassa. Yllättävänkin monia vanhempia tuntuu ärsyttävän lastensa ulkonäkökeskeisyys, vaikka se usein jääkin lapselle vain vaiheeksi - mikähän siinä on?

      • Ajaa-kuin-törttö

        Kerrotaan vielä edelliseen, että äidilläni oli tuolloin vakavia mielenterveysongelmia. Kuitenkin minua ihmetytti, miksi juuri nuo meikkaamistavat ja väitetty laiskuus valikoituivat aggressioiden kohteeksi.


    • Säälittävää

      Toi on vaan säälittävää. Mä oon 12 ja puol ja oon siis kutosella. Monet meidän luokalla käy joka päivä suihkussa koska YKSINKERTAISESTI hiukset rasvoittuu. Ei sille voi mitään. Eli suihkussa käynti ja meikkaaminen on kyllä ainakin sitten viimeistään 16-vuotiaana ihan normia. Ei lisättävää

    • sinkku-nainen

      Olisikohan teillä molemmilla asenteissa vähän korjattavaa???
      Teini nyt vaan voi olla joskus vähän ärsyttävä, eikä asiaa auta yhtään oma kiukuttelusi. Miksi teini ei kävisi joka päivä suihkussa? Miksi nuori nainen ei saisi meikata, jos se on hyvän maun mukaista? Se, että hän ei tee mitään kotona, voi johtua siitä, että olet passanut häntä täshän asti, aika vaikeaa on alkaa murkkuikäisenä opettaan siivoamista ym.
      Nyt kärsivällisyyttä mukaan ja herttainen äiti jaksaa joustaa ajassa, ei muussa.
      Älä hauku lastasi lihavaksi, sitä hän ei koskaan unohda, siitä voi tulla vielä ongelma, valmista mielummin itse kevyitä ruokia hänelle.
      Olette vielä parhaat kaverit toisillenne, jahka murkkuikä lakkaa johtamasta lapsesi mieltä.

    • trololol

      Olipas hyvä trolli...

    • Voipi olla

      Voi olla että turpaan vielä saat. Ei olis nimittäin eka tapaus.

    • kyllästynyt tommoseen ty

      Ootko sä ihan vitun tyhmä. Katkaisen netin takavarikoin hiustenhoito tuotteet. Ja suihkussa käydään vaan kaks kertaa viikossa saunailta. Luuletko sä oikeesti että se tokenee siitä. Mä sanoisin vaan tommoselle että haista vittuu.

    • Birgitanpimmmpi

      Siis mitä helvettiä? Ite käyn vähintään jpka toinen päivä suihkussa muuten tulee niin likanen olo. Ja teininä tytöt tykkää laittautuu vaikka sitten vaan lähikauppaan ... itekin olin ahkera meikkaan ja laittaan hiuksiani PÄIVITTÄIN mut ei mun vanhemöia se ainakaan haitannut. Tlivotavasti tää on vaan trolli

    • Pikku_Pippeli

      Joku poika voi tulla vastaan sit pitää olla puhdas ja meikkiä ja slim fit farkut ett peppu näyttä hyvältä niillä tytöillä joilla on siisti peppu tapaan kutsua niitä tiukkapepuiksi ja ruotsiksi tajtrövare

      • Pikku_Pippeli

        Eli siisti peppu kaikilla tytöillä siis on tiukkapeput


      • Anonyymi
        Pikku_Pippeli kirjoitti:

        Eli siisti peppu kaikilla tytöillä siis on tiukkapeput

        Nyky nuoret saanu kaiken valmiina,hyvää tekis kesä maalal heinätöissä ym kuten itelläkin aikoinaan,ei ollu puhelimia eikä nettejä!
        Entisaikaan oli lapsilla VAIN velvollisuuksia oikeuksia ei ollu mitään,vanhempia piti totella ja niiden sana oli laki,jos ei kelvannu sai lähteä lastenkotiin,eipä ois kivaa seillä ollu.
        Nykyään haistatellaan vittua,teinitytötkin sitä tekee vaikka eivät tiedä siitä elimestä yhtään mitään vielä.
        Entisaikaan sai vastaan pullikoijat remmistä ja kunnolla,kyllä siinä vitut karisi mielestä.
        miettikääpä nykynuoret jos oisitte eläny aikaa sitten,ei ois ollu helppoa elämää,nyt ihan lasten leikkiä koko elo.
        isi ja äiskä hommaa teille kaiken mitä vaan mieleen tulee heh sen kyllä sitten huomaakin


    • Anonyymi

      Tuo kaikki kuuluu murrosikään, etkö sinä sitä tajua?

    • Anonyymi

      Kannatan

    • Anonyymi

      Neitiontyttö

    • Anonyymi

      Neitiontyttö

    • Anonyymi

      Siinä on malliesimerkki huonosta äidistä.

    • Anonyymi

      Tälläistä se on teini-ikäisten kanssa .minulla oli kaksi tyttöä samaan aikaan teini iässä ja suihkussa käytiin joka päivä, joka mielestäni on normaalia. Mutta se vaatteiden paljous joka paikassa oli ikävää.
      Pyytelin heitä järjestämään vaatteensa ja siinä iässä voivat jo pestä itse likapyykkinsäkkin.
      Ei otettu kuuleviin korviin, joten vein jäte säkin yläkertaan ja ilmoitin että jokainen vaatekappale joka on lattialla tulen heittämään säkkiin ja vien kaatopaikalle.
      Meni viikko ja kyselivät milloin mitäkin puseron että missä se on, sanoin että katso jätesäkkiin sieltä varmaan löytyy.
      Alkoi olla pikkuhiljaa vaatteet siellä minne ne kuuluvatkin, ja itse pesivät omat pyykkinsä myös.

    • Anonyymi

      Aitä AE on 16 vuotiaiden elämä, itselläni oli kaksi saman aikaisesti siinä vaiheessa ja vettä kului kun joka päivä kävivät suihkussa. Hyvähän se on että ovat puhtaita .
      Sitä kautta kestää vähän aikaa ja sitten tukee taas uusia erilaisia kausia

    • Anonyymi

      Kyllä nykyajan lapset käyvät suihkussa joa päivä, hyvähän se on että ovat puhtaita

    • Anonyymi

      Rauhoitu. Teinit elää omaa elämää ja se on niiden parasta aikaa elämässä

    • Anonyymi

      Tytöt yleensä meikkaa ja haluu näyttää hybältä 16 vuotiaana ja voin sanoo et myös poikien huoneet on aika sotkuset ja hei sä et saa ottaa sun tytölt rahoi se on yli 15 ja voi noataa sua vastaan syytteen siitä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe