kehitysvammainen lapsi?

hhmmmmmm

Tuttava perheessäni on vuoden ikäinen lapsi, jonka epäilen olevan mahdollisesti kehitysvammainen.

Ensin lapsi vaikuttaa ihanteellisen helpolta. Vauva on vain hiljaa paikoillaan ja hymyilee. Ei juuri koskaan itke, ei edes vaikka olisi kakkinut vaippoihinsa. Lapsi on muutenkin hiljaa, ei edes jokelte. Lapsi ei ole juurikaan kiinnostunut ympäristöstään, ei katsele ympärilleen, kokeile ja maistele esineitä. Ainoa mitä tekee niin hymyilee, jos aikuinen ottaa vauvaan kontaktia. Lapsi ei kontaa eikä kävelä. Vanhemmat voivat van laittaa lapsen pinnasänkyyn tai rattaisiin ja lapsi yleensä pyysy samassa kohdassa hiljaa paikallaan hymyillen.

Nuoret vanhemmat eivät tunnut olevan huolissaan lapsesta, ovat vain iloisia kuin heile on käynyt näin hyvä tuuri, kun ovat saaneet helpon lapsen

42

9027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähihoitaja2009

      Saattaa olla lapsen kaltoinkohteluakin tuo. En nyt siis tarkoita välttämättä fyysistä väkivaltaa, mutta sitä, ettei lasta pidetä tarpeeksi sylissä, anneta läheisyyttä ja rakkaudenosoituksia, jutella, katsota silmiin ym. Lapsen perustarpeista ei ole huolehdittu. Tällaista tapahtuu usein väsyneillä ja masentuneilla ihmisillä, ihan tahattomasti ja mahdollisesti tiedostamattakin. Vaikuttaako lapsen vanhemmat väsyneiltä tai masentuneilta? En tietenkään varma ole juuri heidän tilanteestaan, mutta ainakin tällainen aiheuttaa sitä, ettei lapsi enää jaksa piitata ympäristöstään, lapsi masentuu itsekin. Mutta saattaa toki olla kehitysvammaisuuttakin.

      • maik---

        Minulla on kehitysvammainen sisko, ja käyttäytyi vauvana aivana samoin. olisin kyllä huolissani. Kaikki eivät käy neuvolassa, joten siksi ei voi luottaa että "neuvolassa olisi huomattu".


      • Kuspåå

        Kuten myös sinusta!!!


      • ISO-V

      • _______________-
        Kuspåå kirjoitti:

        Kuten myös sinusta!!!

        Yhdyn edelliseen. Lopeta jo tuon saman linkin pasteaminen joka paikkaan, tai kun yrität kerätä senttejä itsellesi, niin pastea kirjoituksiasi ainakin keskusteluihin, joihin kirjoituksesi liittyy. Ääliö.


      • huumorinkukka :D
        ISO-V kirjoitti:

        Taas vaihteeksi noita Bukisa linkkeja taalla. Taitaa olla aika monella noissa Bukisa linkeissa rahan keruu mielessa. http://mattiviikate.newsvine.com/

        > Taitaa olla aika monella noissa Bukisa linkeissa rahan keruu mielessa. <

        Itseironia on sitä parasta huumoria :D


    • kysy?

      Kyllähän neuvolassa olisi lapsen kehitysvamma huomattu.

      Mikset kysy asiasta?

      • cjekcewc

        ei kehitysvammaisuutta ÄO alle 70 välttämättä huomata ennen kuin lapsi on isompi. Jos ei ole Darwnin syndroomasta tai muuten ulkoisesti vammainen niin se voi jäädä huomiotta.


      • Jos vauva..
        cjekcewc kirjoitti:

        ei kehitysvammaisuutta ÄO alle 70 välttämättä huomata ennen kuin lapsi on isompi. Jos ei ole Darwnin syndroomasta tai muuten ulkoisesti vammainen niin se voi jäädä huomiotta.

        on yli vuoden niin kyllähän se huomataan jos ei tee muuta kuin hymyilee!


      • nurse..
        cjekcewc kirjoitti:

        ei kehitysvammaisuutta ÄO alle 70 välttämättä huomata ennen kuin lapsi on isompi. Jos ei ole Darwnin syndroomasta tai muuten ulkoisesti vammainen niin se voi jäädä huomiotta.

        ihmeen Darwin syndroomaa???
        Downin oireyhtymä on kyllä tuttu.

        Neuvolassa olisi jo huomattu jos jostain vakavasta olisi kyse.


      • LOL :D
        cjekcewc kirjoitti:

        ei kehitysvammaisuutta ÄO alle 70 välttämättä huomata ennen kuin lapsi on isompi. Jos ei ole Darwnin syndroomasta tai muuten ulkoisesti vammainen niin se voi jäädä huomiotta.

        :D :D :D
        Darwin syndrooma- eikös me kaikki siitä kärsitä. Nauran itseni tärviölle.


    • 7+14

      todella oudolta ja on ehdottomasti epänormaalia käytöstä tuon ikäiselle. Oletko varma, että vauva käyttäytyy noin silloinkin, kun he ovat oman perheen kesken? Jotkut ovat niin ujoja, että ovat kovin rauhallisen oloisia vieraiden edessä. Mutta jos vauva ei vie mitään leluja suuhun, ei konti, ei ole kiinnostunut ympäristöstä, niin suurenmoisen hämmästynyt olen siitä, ettei neuvolassa oltaisi huomattu asiaa.

    • kuulossa vikaa

      kuulo tutkittu? Voi olla kuulovammainen/kuurokin...joten se pitää selvittää ensin.

      • mmmmmmmmmmmmmmmmm

        Luulen että neuvolassa on kyllä kaikki tutkittu. Viittaa kyllä johonkin, entiedä mihin. Kyllä lapsi varmaan on jotain erilaista kun normi, mutta osaa ainakin jo istua. taitaa olla rauhallinen vesseli.


      • iskäkin ajattelee
        mmmmmmmmmmmmmmmmm kirjoitti:

        Luulen että neuvolassa on kyllä kaikki tutkittu. Viittaa kyllä johonkin, entiedä mihin. Kyllä lapsi varmaan on jotain erilaista kun normi, mutta osaa ainakin jo istua. taitaa olla rauhallinen vesseli.

        Määritteleppäs minulle, millainen on NORMI vauva/lapsi. Ei sellaista olekkaan. On vain erilaisia vauvoja/lapsia. Mistä näitä kaiken tietäviä äitejä oiken sikiää? (siis oletusarvona on että nuo kommentoijat ovat äitejä).
        Toivoopi yksi darwin syndrooman lopputulema heh heh hee


      • ?????????
        iskäkin ajattelee kirjoitti:

        Määritteleppäs minulle, millainen on NORMI vauva/lapsi. Ei sellaista olekkaan. On vain erilaisia vauvoja/lapsia. Mistä näitä kaiken tietäviä äitejä oiken sikiää? (siis oletusarvona on että nuo kommentoijat ovat äitejä).
        Toivoopi yksi darwin syndrooman lopputulema heh heh hee

        häh? en tajuuu


      • kuurojen puolesta

        En usko, että huono kuuloisuus/kuurous olisi kyseessä, koska kuurot kehittyvät muuten normaaliin tahtiin. Kuurous huomataan yleensä jo ennen yhden vuoden ikää...


      • maik++

        Jokaisen vastasyntyneen kuulo tutkitaan jo synnytyssairaalassa! Otapa faktoista selvää.


    • safsdaf

      Jos lapsi ei osaa vuoden ikäisenä edes kontata, totta kai hänessä on jokin vialla. Vai tarkoititko, että sinun seurassasi hän ei konttaa tai kävele?

    • 7+17

      Ei lapsi mitään piittaa vaikka on kakat housuissa.
      Ennemmin olen huolissani kirjoitustaidostasi.

      • odd

        voihan olla, että jotain on neuvolassa huomattukin ja vanhemmillakin tämä tiedossa, mutta hei eivät halua puhua asiasta eivätkä kertoa siitä muille. Uskoisin nuorelle parille olleen rankka paikka, jos tällaisen tiedon on saanut, eikä siitä välttämättä heti haluta/osta tuttava perheille kertoa. Turha pistää uteliasta nenäänsä joka paikkaan.


    • Yyteri Stadista!

      Hyvä ystäväni sai myös kehitysvammaisen lapsen. Teki sekakäyttäjänarkomaanin kanssa sen ja joi sekä poltti vielä raskauden aikana. Nyt lopputulos on lapsi joka ei osaa puhua kunnolla vielä 6vuotiaana saatikka osaa käyttäytyä missään. Nyt 10v iässä ei luonnistu lukeminen ja puhe on vähän parempaa mutta silti ala-arvoisen tasoista. Mikä järki on joidenkin naisten jakaa hillosilmäänsä tauteja ja viallisia geenejä kantavien narkomaanien kanssa? Nyt viaton lapsi kärsii siitä lopunelämäänsä. Tälläinen voi sattua myös normaaleille pareille joka on vain kohtalon kurja sattuma ja sitä ei pitäisi tuomita mutta tuollaiset narkomaanien lapset ovat kyllä itse aiheutettua tuskaa jokaiselle uhrille.

      • Äiti x2

        Siis jokainen lapsihan kehittyy omalla ajallaan..Ei se välttämättä tarkoita sitä että lapsi olisi vammainen jos ei konttaa tai vie leluja suuhun.. Mutta jos se kerta niin paljon mietityttää niin puhu vanhemmille tai soita johonki palvelunumeroo mistä voit kysyä asiasta..


      • Charles Darwin
        Äiti x2 kirjoitti:

        Siis jokainen lapsihan kehittyy omalla ajallaan..Ei se välttämättä tarkoita sitä että lapsi olisi vammainen jos ei konttaa tai vie leluja suuhun.. Mutta jos se kerta niin paljon mietityttää niin puhu vanhemmille tai soita johonki palvelunumeroo mistä voit kysyä asiasta..

        Darwin syndrooma?Etkö tajua tuollaisista kommenteista ettei täältä kannata kysellä mitään ainakaan tosi mielellä.On tehty muuten ihan yliopistotasoinen tutkimus siitä,että täällä kirjoittelevat ovat yleensä yksinäisiä,masentuneita tai muuten vaan toisenluokan kansalaisia.


      • jedy
        Charles Darwin kirjoitti:

        Darwin syndrooma?Etkö tajua tuollaisista kommenteista ettei täältä kannata kysellä mitään ainakaan tosi mielellä.On tehty muuten ihan yliopistotasoinen tutkimus siitä,että täällä kirjoittelevat ovat yleensä yksinäisiä,masentuneita tai muuten vaan toisenluokan kansalaisia.

        ja sinä juuri ilmoitit kuuluvasi johonkin mainitsemiisi ryhmistä :P


      • .
        Charles Darwin kirjoitti:

        Darwin syndrooma?Etkö tajua tuollaisista kommenteista ettei täältä kannata kysellä mitään ainakaan tosi mielellä.On tehty muuten ihan yliopistotasoinen tutkimus siitä,että täällä kirjoittelevat ovat yleensä yksinäisiä,masentuneita tai muuten vaan toisenluokan kansalaisia.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Hannu_Lauerma

        Likaviemäri kirjoittelua nimesi tämä asiantuntija.


    • Yksi äiti

      Älä tunge nokkaasi toisten asioihin.. olisiko sinusta mukavaa jos omasta lapsestasi joku tuttusi puhuisi täällä ja miettisi kehitysvammaisuutta jne.. Mitä se sinulle kuuluu onko vauva kehitysvammainen vai ei?? Miten se sinun elämääsi liittyy?? Varmasti neuvolassa on huomattu jos jotain noin suurta vikaa on.. Mutta miksi vanhempien pitäisi sinulle siitä kertoa?? Varsinkin jos epäilevät sinun läpättävän asiat täällä? Jos tunkee liikaa nokkaansa toisten asioihin, jää lopulta yksin.

    • on todettukin

      on varmasti fiksuinta ja hienotunteisinta olla pohtimatta asiaa vanhempien tai ylipäätään muidenkaan perheen tuntevien kanssa. Itse ajattelisin, että kyse ehkä autismista? Hehän käyttäytyvät useimmiten niin, etteivät liiemmin kommunikoi ympäristön kanssa.

      • lapset.

        Ovat helpompia,kuin toiset. Aloittaja onkin jo tehnyt oman diagnoosin lapsen kehitysvammasta,ehkäpä kerrot vanhemmille vammasta. Hohhoijaa.


    • mie vaan

      hei!
      takuulla on jotain kehityksestä poikkeavaa,mitä aiemmin saa jonkinlaisen diagnoosin niin kuntoutuksella voidaan edistää kehitystä hyvin paljon.minulle syntyi normaali tyttökaksonen.. kuitenkin n.8-9 kk iässä huomasin ettei kehitys ollut ihan ok,ja sain lähetteen 1,5 v. jatkotutkimuksiin.nyt 10v iloinen´kylläkin kehitysvammainen tyttö,joka näyttää päältä päin normaalilta mutta kuntoutettu lähes koko elämä suht. hyvälle tasolle.

    • ISO-V

      Tuo voi olla nimen omaan niin, etta vanhemmat ovat saaneet taydellisen lapsen. Aina valilla sellaista sattuu, eika sita kannata pilata itse, tai varsinkaan antaa kateellisten ulkopuolisten pilata. Millaan ihme horhoilyilla. Lapsi on selvastikin alykas ja kypsa, osaa kayttaytya hyvin. Tuosta voi olla iloinen ja ylpea. http://mattiviikate.newsvine.com/

      • http://mattiviikate

      • ISO-V
        http://mattiviikate kirjoitti:

        Klikkaa ja voita :)

        http://mattiviikate.newswine.com/

        Tuo 21.7.2010 16:28 laitettu viesti, ei ole minun laittamani. Ajattelin vain silla todeta, ettei tule vaarinkasitysta.


    • ////////////////////
      • pkåkåk+k+

        Mulla tulee ekana mieleen että onko lapsi kuuro? Silloin voisi tuo itkuttomuus selittyä, että lapsi ei ole oppinut ääntelemänkään. Autismi on myös toki mahdollinen piirre. Onhan noita mahdollisia syitä paljon, mutta lapsi ei tosiaan normaalin kuuloinen ole.


      • geä,åerhåhåå
        pkåkåk+k+ kirjoitti:

        Mulla tulee ekana mieleen että onko lapsi kuuro? Silloin voisi tuo itkuttomuus selittyä, että lapsi ei ole oppinut ääntelemänkään. Autismi on myös toki mahdollinen piirre. Onhan noita mahdollisia syitä paljon, mutta lapsi ei tosiaan normaalin kuuloinen ole.

        Voi olla moniongelmainen lapsi. Jos hän ei kuule, osaa kommunikoida ja on liikunnallisestikin kehityshäiriöinen. Jotain häikkää täytyy pakostikin olla, jos kehitys on noin paljon viivästynyt. Kyllä jo todella pieni vauvakin jotenkin itsestänsä pitää meteliä. Vanhempien tulisi olla erittäin huolestuneita tommoisessa tilanteessa. Erittäin vaikea tällai alkaa netissä pohtimaan mikä lapsella voisi olla, mahdollisuuksia kun on lukuisia. Lapsi kannattaisi mahdollisimman pian viedä tutkittavaksi lääkärille. Kyse voi olla jostain vakavastakin sairaudesta.


    • eräs lukija

      .. rauhallisia lapsia on olemassa.

      Itsellä kokemusta kolmesta. Eivät itkeneet koskaan, eivät lähteneet konttailemaan ennen vuotta, eivät koskaan kiukutelleet. Yhtä hymyä, muutamia korvatulehduksia lukuunottamatta.

      Käytin lääkärillä epäiltyäni itse jotain olevan vialla ensimmäisen kohdalla ja lääkäri oli nauraa itsensä tärviölle.

      Diagnoosi oli "kaikki tarpeet niin hyvin tyydytetty, ettei tarvitse ilmaista itseään itkemällä". Vanhempiinsa tulleet muutenkin kaikki kolme luonteeltaan.

      Nyt muksut jo murrosikäisiä. Yhtään raivokohtausta en ole todistanut. Suuttuvat, mutta sopivat, koska riitely on heidän mielestään hyödytöntä ajan hukkaa.

      Seurallisia, kaveripiirissä suosittuja, yhä hymyileviä ja yli 9 keskiarvolla koulussaan menestyviä.

      Ehkä heillä on vaan käynnyt samanlainen hyvä tuuri lapsensa kanssa.. tai ehkä sinulla ei tosiasiassa ole ajatustakaan miten hyvää huolta pitävät lapsestaan ja haluat nähdä mörköjä siellä missä niitä ei ole jostain omista syistäsi.

      • :D täydellistä

        Mistä noin hyvää lääkitystä saa, että näkee täydellisiä unia??


      • wellagirl83
        :D täydellistä kirjoitti:

        Mistä noin hyvää lääkitystä saa, että näkee täydellisiä unia??

        Eli siis itkee kuitenkin joskus? Oletko ollut lapsen seurassa niin paljon että voit sanoa että hän ei liiku/ääntele ikinä, vai eikö hän tee niin vain silloin kun sinä olet paikalla? 1-vuotias voi olla jo niinsanotusti "vieraskorea", ja käyttäytyä ihan eri tavalla kun on vaan äiti ja isä katsomassa. Jos nimittäin kuitenkin osaa nuo asiat, niin tuskin on mitään "vikaa". Onhan noita rauhallisia lapsia, äitini on kertonut että esim minä saatoin viettää tuntitolkulla aikaa istumalla lattialla ja leikkimällä samaa leikkiä kunnes joku tuli siirtämään muualle. Enkä juurikaan itkenyt. Ja ei, en ole kehitysvammainen/autisti. Eikä ne lapset yleensäkään itke jos ovat kakanneet vaippaan, monet lapset eivät huomioi koko asiaa mitenkään, mikä on täysin normaalia. Meillä 11kk tyttö kyllä hakee itse vaipan kaapista kun on kakka.


    • erityispedagogi

      Siinä tapauksessa että lapsella tosiaan on kehityksen viivästymä/häiriö, vanhemmat saattavat olla hyvinkin tietoisia tilanteesta mutta eivät välttämättä ole kokeneet tarpeelliseksi jakaa asiaa juuri sinun kanssasi. Oletkos ajatellut sitä? Ja kehityksen viivästymät eivät automaattisesti tarkoita kehitysvammaisuutta vaan useimissa tapauksissa ajan kanssa lapsen kehitys kyllä ehtii sinne muiden ikäistensä tasolle.

    • .....

      Kuinka hyvin tunnet tämän perheen itse asiassa? Voi ola hyvin mahdollista, että he ovat itsekin epäilleet jotain ja jopa selvittäneet asiaa neuvolassa, mutta eivät ole halunneet jutella siitä kanssasi. Ei lapsen asioista välttämättä jokaiselle tuttavalle haluta kertoa. Voi olla jopa niin, että neuvolassa on todettu, että täysin terve lapsi kyseessä, temperamentiltaan vain rauhallisemman sorttinen muksu. Sekin kannattaa ottaa huomioon, että vauvaa tai ihmistä yleensäkin on tavallisen kansalaisen aika vaikea ryhtyä diagnosoimaan lyhyiden tapaamisten perusteella... Kun ei voi tietää, miten lapsi käyttäytyy suurimman osan päivästään.

      Netistä varmasti löytyy yhtä jos toista sivua, missä voi oireita katsella ja tehdä kotidiagnooseja, ja näillä palstoilla jokainen palstatohtori jakaa omat näkemyksensä vauvan sairaudesta taikka vammasta tai lapsen vanhemmista ja jakavat heillekin diagnoosit riippuvuuksista ja laiminlyönneistä. Ehkä ei kuitenkaan kannata liikaa vaivata päätänsä niillä, koska sekaisin siinä vain menee.

    • Anonyymi

      Tuota, ihan mielenkiinnosta. Kehittyikö lapsi normaalisti jatkossa? Nyt on kulunut alun toistakymmentä vuotta, ja lapsi todennäköisesti joko tutkittu, ja saa kaiken tuen ja avun kehitysvammansa vuoksi. Tai on ihan normaali koululainen.
      Itselläni toinen omista lapsistani oli vähän erikoinen. 4 kk huuti yötä päivää. Olin täysin ällikällä, kun sitten eräs aamu tajusin nukkuneeni suurimman osan yötä, ja säntäsin kauhuissani lastenhuoneeseen, kun sieltä vieläkään ei kuulunut rääkymistä.
      Poika, kuin myös veljensä nukkuivat niin syvää unta kuin voivat. Tuijotin vain poikaa pinnasänkyyn kummissani, nukkuvaa lasta kunnes älysin mennä itse sänkyyn takaisin.
      Tämä sama poika tuijotti aina silmiini syödessään, tissillä, ja myöhemmin lusikkaruokavaiheessa. Ihmettelin mistä kiinteä minun silmiini tuijotus voi johtua. Puhumaan oppi vasta muutamia sanoja joskus vuoden ja kolme kk. Ei koskaan kontannut, kolmekuisesta kyllä kieri kohti kiinnostavia kohteita, ja rääkyi pettymystään jos ihan ei onnistunut sihti, ja kieri uudelleen. Joskus nelikuisena nousi silleen jännästi, puoliksi istuilleen, toinen jalka polvesta koukussa, tukien äsillään, ja lönkötti ihmeellisesti.
      Olisiko 11 kk ollut kun nousi ns tukea vasten kävelemään. Voi sitä aikaa, puuhellan tuhkapuolella viihtyi töhrimässä itseään, kun silmä vähänkin vältti, ja tunki sinne lämpimiin hiiliin mm isänsä perintökellon, veljensä leikkiautot ja ilmeisesti ajokorttini, koska se katosi sangen oudosti.
      Poikaa oli yksi lääkärikandi epäillyt kehitysvammaiseksi. Laittanut isompaan kaupunkiin lähetteen lääkärille.
      Siellä lääkärillä piti laittaa lapsi lattialle liikkumaan. Lääkäri katsoi hetken, kirjoitti jotain neuvolakorttiin, ja sanoi: menkää kotiin. Sanoi vielä soittavansa tälle lääkärikandille: olin aika kauhuissani. Pelkäsin kuollakseni, että jos se on jotenkin vakavaa. Eikä minulle sitten sanottu, mikä sai kandin epäilemään ihan muun syyn vuoksi lääkäriin tulleella lapsella noin vain kehitysvammaa. Neuvolassa ei ollut huomattu koskaan mitään!
      Pojalla oli lukihäiriö. Ja lähinäkö heikkeni äkisti, mutta saatuaan silmälasit, poika rakenteli vaikeitakin juttuja legoista, ja tykkäsi olla yhden muun lähiomaisensa kanssa autoremonttihommia tekemässä. Silleen teknisesti hän oli jo silloin lahjakas.
      Poika on kolmikymppinen.
      Lahjakas määrätyissä asioissa, pikemminkin on aspergerkirjon ihminen, vähän erikoinen.
      Toimeen tulee niin ihmisten seassa kuin muutenkin. Ja hirveän vilkas ihminen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      1992
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1897
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      19
      1587
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1380
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe