Ei ole veljekset kuin ilvekset eikä päivät samanlaiset. Eilen oli niin kuuma, että sai jatkuvasti olla vesiastialla päällään ja tänään hyvä ettei pitänyt pitkähihasta katsella päälleen. Bikinikeli näemmä on tältä erää ohi. Ja hyvä niin, ei oikein ajatuskaan enää meinannut helteessä juosta. Onnellisia olkoon he, jotka nauttivat olostaan sitä enemmän, mitä kuumempaa on.
Tänään on ollut muutenkin merkillinen ilma, ihan kuin ukkosen edellä. Tuntuu jopa, kuin lievää sähkön väreilyä olisi. Perinteisesti, jos ukonilma tulee, niin tietty lypsyaikaan. Siinä sitten lypsele menetelmällä -Sähköt päällä, sähköt pois. Toki varavoiman voisi laittaa tulille, vaan laiskuusko ja jännityksen puute vaivaa, kun ei sitä tee. Onhan se paljon mielenkiintoisempaa lypsää, kun saa jännätä homman etenemistä. Kovin paukkoarkoja ei meilläkään lehmät ole, mutta joskus, kun oikea akanilma on päällä, niin meinaavat säpsyä.
Onko porukalla jo lehmät ulkona? Meillä lähtee ensi viikolla, silloin pitäisi jo olla ihan hyvin syötävää. Laidunkautta toivon mukaan voi jatkaa mahdollisimman myöhään, helpottaa tuon navettapuolen hommia, kun ei sitä sonnan siivousta ole läheskään niin paljon kuin normaalisti. Saattaapi eka päivänä olla kunnon ralli päällä, naapurin koirat saa taas perinteisen hepulinsa, ne villiintyy ihan kokonaan, kun lehmälauma jyristää pitkin tanteretta elämää suuremman ilon voimalla.
Tuossa eräs virkaveli kertoi jo kauhulla odottavansa hiehojen uloslaskua. Ongelma ei ole siinä ulosmenemisessä vaan siinä, ettei niitä juuttaita meinaa millään saada ulos. Niistä kun olisi paljon mukavampi pötkötellä valmiin pöydän ääressä sisällä. Viime kesänäkin, kun he olivat lopulta lauman ulos saaneet, niin eiköhän yksi paukapää päättänyt hypätä korkean aidan yli. Pako jatkui melkein kaksi kilometriä ja lopulta hieho löytyi, onneksi tien vieressä olevan kuusen takaa piilosta. Oli onneksi juossut jo enimmät höyryt pois ja jaksoi, väsyneenä kylläkin, köpötellä takaisin kavereidensa luo.
Sama peli toistui pitkin kesää ja lopulta siitä lypsylehmäksi tarkoitetusta hiehosta tuli syötävää, oli niin villi luonnoltaan, ettei talon emäntä aikonut lypsäjää siitä tehdä. Ja hyvä niin, se kun osasi potkimisen taidon.
Mutta ei tällä kertaa enempää, iltanavetta kutsuu.
"Sähköä" ilmassa
119
1646
Vastaukset
- Kyllä kaupungissa on
Kiitän Luojaani kiittimet ristissä etten ole syntynyt maalla, hengentuotteet aika hepposet tällä " emännällä" vaan mitä voisikaan syntyä ko navetassa pyörii ja haisoo...sanonko ? En sano.
- tuottajatar
no kiitä vaan onneasi ja eihän sinun ole pakko lukea näitä juttuja, joita me lystiksemme kirjoittelemme. Minusta taasen emannuksen jutut ovat mukavia. Hän kirjoittaa sydämellään ja itselleen läheisistä asioista. Ja totta puhuen, niin pitäisi jokaisen kirjailijankin kirjoittaa;siis asiasta, joka on lähellä ja tu´ttu. Siitä tulee aitous. Kyllä me täällä navetassakin olijat tunneme kultuuria ja musiikia varmasti siinä missä keskiverto kaupunginasukkíkin. Kyllä´, totta navetalla haisee, mutta se on se elämän haju. Mutta kuulehan: haisee se vaikka sairaalan vuodeosastollakin, kun siellä joudun nykyään vierailemaan usein. Se kuúluu elämään:) Niin se siis: hajut, itku, veri ja sitten kuolemakin...
Emännälle kerron, että nyt se kylmä on saavuttanut tämänkin seudun. Eilen oli vielä 27auton mittarissa, nyt vaan 20. Lehmät pääsevät huomenna nauttimaan ruohosta ja kesästä:) - kyyninen tarkkailija
Oliskohan täällä maalla enemmän viisautta ja älyä, jos sinä kuitenkin jostakin syystä päätyisit/joutuisit tänne asumaan?
Emäntä yksinolla kirjoittaa hyvää kieltä ja hyvin muutenkin. Välillä hän ja hänen juttunsa ärsyttävät, mutta kukapa ei ärsyttäisi toisinaan.
Palstoille mahtuu kaikenlaisia aloituksia ja kirjoituksia. Joskus on helmiä joukossa ja joistakin ketjuista kasvaa oikeasti merkittäviä.
Kirjoitellaan! - yksi meistä monista
vieköön tosiaan mutta sinut. Oliko pakko lukea? Tais olla kun et malttanu olla lukematta? Mistähän hänen sitte pitäs kirjottaa?
Hyvä kun ärsyttää, ei hän sinun eikä muidenkaan hanuria ala nuolemaan, tuskin kukaan oman arvonsa tunteva emäntä siihen alentuu. Vai mitä luulee emännät? - Eräs emäntä
Mitenkä kaikista tämänkin Suomi24-palstoista sitten juuri tänne päädyit, jos ei jutut edes kiinnosta? Minä en ainakaan pyöri kuin sivuilla, joita haluan lukea.
- Jeeveshoitaahomman
Kouluta sitä hiehoa sähkölankaan, ennen uloslaskua, niin se ei mene lähellekkään sitä.
Tee sinne sisälle jokin lyhyt aidanpätkä, johon se juuru ja juuri yletyy nuuskimaan ja saa tietenkin helvetinmoisen iskun, kun se muutaman kerran sitä nuuskii, niin oppii kyllä varomaan.
Varoo sitten ulkonakin, eikä mene hyppimään yli, jotkut varoo sitä lankaa niin intensiivisesti, ettei astu edes maassa olevan oranssin narun yli.- Kaupung.
Kuitenkin aikamoinen tekstinikkari. Vuosikaudet vedättänyt teitä esiintymällä kahtena persoonana.
Vai mitä?Emäntä ja Isäntä. - Jeeveshoitaahomman
Kaupung. kirjoitti:
Kuitenkin aikamoinen tekstinikkari. Vuosikaudet vedättänyt teitä esiintymällä kahtena persoonana.
Vai mitä?Emäntä ja Isäntä.Tämä on niin kuollu foorumi, ettei tänne varmaan muuten eloa saisikaan ...
- Muamuija
Kaupung. kirjoitti:
Vai mitä?Emäntä ja Isäntä.Mistäs tiedät kuinka monena me muut esiinnytään? Entäs itse?
- Emäntä10
Kaupung. kirjoitti:
Vai mitä?Emäntä ja Isäntä.Meinaatko, että olen niin osaava ja lahjakas ihminen, että osaan esiintyä sekä miehenä että naisena? Tuosta kommentista kyllä pitää kiittää ja kumartaa. Tosin minulta puuttuu pottuvarpaiden välistä se tärkeä erottava tekijä, joka estää minua menemästä miehen nahkoihin. Vai meinaatko, että olen monipersoonainen, jonkin sortin jakomielitautia sairastava nainen, jolla ei ole muuta tekemistä kuin esiintyä tuntemattomille ihmisille milloin missäkin muodossa? Isäntä olkoon isäntä siellä jäärässä ja minä emäntä täällä toisessa jäärässä. Karjan hoito on siinä mielessä hyvä ammatti, että se tehokkaasti estää luulemasta itsestään suuria. Samoin se rajaa aikaa leikkiä täällä netissä monessa persoonassa. Hyvä kun ehtii sen oman persoonansa tuoda esiin.
Tälle kaupungin kasvatille kommenttina, että navetassa käynnin jälkeen haisee ihan rehelliselle paskalle, toisin sanoen rahalle. Mitä enemmän ja useammin haiset, sen varmemmin tiedät olleesi työmaalla tienaamassa. Ihan mielenkiinnosta kyselen, mistähän sitä pitäisi täällä maatalouspalstoilla kirjoittaa?
Pitäisikö pohtia pörssikurssien laskua ja nousua ja niihin vaikuttavia tekijöitä? Vai kysellä mielipiteitä osakesalkusta? Onkohan siinä sijoitukset tuottavia ja kannattavia, ostanko vai myynkö, onko nyt hyvä vai huono aika lyödä rahoiksi?
Vai kenties pohtisinko tämän hetkistä maailmanpoliittista tilannetta? Vai surkuttelisinko EU:n tiettyjen jäsenmaiden talousahdinkoa?
Miettisinkö mellakoita ympäri maailman ja luonnonilmiöiden mukanaan tuomia ja ihmisten aiheuttamia ilmaston muutoksia? Vai kenties hehkuttaisinko hankkivani/hankkineeni uutta tuliterää autoa?
Näistäkö sinä täällä haluaisit lukea? Minä en. Minä haluan lukea siitä, mitä ihmisille OIKEASTI kuuluu. Minua kiinnostaa ihan aidosti, mitä emännät ympäri Suomen ajattelevat asioista. Miten heillä menee ja olla onnessa mukana edes näin henkisellä tasolla ja surra surullisia asioita ja kannustamalla ja rohkaisemalla omalta osaltani edes yrittää helpottaa toisen surua ja ahdistusta ja hihkua onnesta kun hyvin menee.
Samoin minua kiinnostaa isännät ympäri Suomen. Kuinka he kokevat asioita, miten he jaksavat, kannustaa ja helpottaa jokaisen ainakin ajoittain kokemaa ahdistusta. Olla täällä bittiavaruuden toisessa päässä nainen ja henkinen tuki.
Niistä minä haluan kirjoittaa ja lukea. Jos välillä ärsytänkin, niin eihän kaikkia voi eikä tarvitse aina miellyttää. En kait itsekään ole aina samaa mieltä kanssasisarieni kanssa vaan ei se ole ongelma. Arvostan heitä silti vaikka olisinkin eri kantilla asioissa. Maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä, myös tällaisia omituisuuksia kuin minä :). - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Meinaatko, että olen niin osaava ja lahjakas ihminen, että osaan esiintyä sekä miehenä että naisena? Tuosta kommentista kyllä pitää kiittää ja kumartaa. Tosin minulta puuttuu pottuvarpaiden välistä se tärkeä erottava tekijä, joka estää minua menemästä miehen nahkoihin. Vai meinaatko, että olen monipersoonainen, jonkin sortin jakomielitautia sairastava nainen, jolla ei ole muuta tekemistä kuin esiintyä tuntemattomille ihmisille milloin missäkin muodossa? Isäntä olkoon isäntä siellä jäärässä ja minä emäntä täällä toisessa jäärässä. Karjan hoito on siinä mielessä hyvä ammatti, että se tehokkaasti estää luulemasta itsestään suuria. Samoin se rajaa aikaa leikkiä täällä netissä monessa persoonassa. Hyvä kun ehtii sen oman persoonansa tuoda esiin.
Tälle kaupungin kasvatille kommenttina, että navetassa käynnin jälkeen haisee ihan rehelliselle paskalle, toisin sanoen rahalle. Mitä enemmän ja useammin haiset, sen varmemmin tiedät olleesi työmaalla tienaamassa. Ihan mielenkiinnosta kyselen, mistähän sitä pitäisi täällä maatalouspalstoilla kirjoittaa?
Pitäisikö pohtia pörssikurssien laskua ja nousua ja niihin vaikuttavia tekijöitä? Vai kysellä mielipiteitä osakesalkusta? Onkohan siinä sijoitukset tuottavia ja kannattavia, ostanko vai myynkö, onko nyt hyvä vai huono aika lyödä rahoiksi?
Vai kenties pohtisinko tämän hetkistä maailmanpoliittista tilannetta? Vai surkuttelisinko EU:n tiettyjen jäsenmaiden talousahdinkoa?
Miettisinkö mellakoita ympäri maailman ja luonnonilmiöiden mukanaan tuomia ja ihmisten aiheuttamia ilmaston muutoksia? Vai kenties hehkuttaisinko hankkivani/hankkineeni uutta tuliterää autoa?
Näistäkö sinä täällä haluaisit lukea? Minä en. Minä haluan lukea siitä, mitä ihmisille OIKEASTI kuuluu. Minua kiinnostaa ihan aidosti, mitä emännät ympäri Suomen ajattelevat asioista. Miten heillä menee ja olla onnessa mukana edes näin henkisellä tasolla ja surra surullisia asioita ja kannustamalla ja rohkaisemalla omalta osaltani edes yrittää helpottaa toisen surua ja ahdistusta ja hihkua onnesta kun hyvin menee.
Samoin minua kiinnostaa isännät ympäri Suomen. Kuinka he kokevat asioita, miten he jaksavat, kannustaa ja helpottaa jokaisen ainakin ajoittain kokemaa ahdistusta. Olla täällä bittiavaruuden toisessa päässä nainen ja henkinen tuki.
Niistä minä haluan kirjoittaa ja lukea. Jos välillä ärsytänkin, niin eihän kaikkia voi eikä tarvitse aina miellyttää. En kait itsekään ole aina samaa mieltä kanssasisarieni kanssa vaan ei se ole ongelma. Arvostan heitä silti vaikka olisinkin eri kantilla asioissa. Maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä, myös tällaisia omituisuuksia kuin minä :).olet taitava kirjoittamaan juttuja, taidatkin olla väärällä alalla kun hoidat lehmiä, heh. Omituinen et kylläkään ole, vaan sinun juttujasi on ihan mukava lukea. Niistä paistaa usko maatalouteen aivan oikeasti. Minulla vaan on mennyt usko kokonaan maatalouteen. Viljelen sivuhommina sokerijuurikasta, ja ohraa, mutta saan tuloni käymällä muualla töissä.
Tämä työ vaan ei enää lyönyt leiville, ja lopetin sikojen pidon 2007 vuoden jälkeen. On hyvä, että on sinun kaltaisia ihmisiä jotka vielä jaksavat uskoa maatalouteen, ja sen kannattavuuteen. Minulta tämä usko on loppunut, enkä aio enää koskaan palata päätoimiseksi viljelijäksi. - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
olet taitava kirjoittamaan juttuja, taidatkin olla väärällä alalla kun hoidat lehmiä, heh. Omituinen et kylläkään ole, vaan sinun juttujasi on ihan mukava lukea. Niistä paistaa usko maatalouteen aivan oikeasti. Minulla vaan on mennyt usko kokonaan maatalouteen. Viljelen sivuhommina sokerijuurikasta, ja ohraa, mutta saan tuloni käymällä muualla töissä.
Tämä työ vaan ei enää lyönyt leiville, ja lopetin sikojen pidon 2007 vuoden jälkeen. On hyvä, että on sinun kaltaisia ihmisiä jotka vielä jaksavat uskoa maatalouteen, ja sen kannattavuuteen. Minulta tämä usko on loppunut, enkä aio enää koskaan palata päätoimiseksi viljelijäksi.Sinullekin karppa. On hienoa kuulla, että olet tehnyt järkipäätöksen luopumalla elinkeinosta, joka ei ole tuonut sinulle toimeentuloa. On sulaa hulluutta ja itsensä kiusaamista tehdä töitä, jos siitä saadulla tulolla olisi aivan sama kuin pyyhkisi ahterinsa. Viisasta on katsella uusia tuulia sen sijaan että valvoisi öitään ja murehtisi tilansa asioita. Ymmärrän hyvin sinua. Toivottavasti tilanne on helpottanut kohdallasi kaikin puolin. Työ on kuitenkin vain työtä, elämään pitää mahtua muutakin. Vaikka viljelijän ammatti olisi kuinka elämän intohimo ja vaikka siinä kuinka seuraisi mukana pitkät perinteet ja odotukset suvunkin puolelta, ei siitä silti saa tulla hartioille taakkaa. Moni on sanonut, että lopettaisi heti, vaan kun ei velan takia voi. Se, jos mikä, on tilanne, jota ei soisi kenellekään.
Minulla riittää usko maatalouteen, mutta sekin pohjautuu laskelmiin. Laskelmiin pitkällä aikajänteellä. En minäkään enää aio lehmia lypsää, jos joutuisin vielä sen lisäksi kulkemaan muualla töissä pystyäkseni hankkimaan leivän taloon. Ollaan isännän kanssa päätetty katsoa seuraavat viisi vuotta eteenpäin ja samalla koko ajan analysoidaan tilannetta. Toiveissa olisi saada tehdä tätä työtä vielä reilut kymmenen vuotta. Jos sitten sen ajan jälkeen on tilanne se, että tilan mahdollisella jatkajalla ei ole selviämisen ja elämisen mahdollisuuksia, eikä hän voi saada tuottoa kokoiseltamme tilalta, emme myy tilaa kenellekään.
Emme halua luoda jatkajalle mielikuvaa, että kyllä tällä pärjää, jos se ei pidä paikkansa. Myöskin velkamäärä tilallamme on sen verran pieni, ettei sitä tarvitse ottaa huomioon meidän kannattavuutta mitatessa, mutta koska rahallahan nämä tilat ostetaan, niin jatkajan kohdalla se on otettava hyvin tarkasti huomioon, korkojen vaihtelu voi olla huimaakin. On tässä itsekin sen verran velkaa vuosien varrella saanut lyhentää, että osaa kummasti arvostaa nykyistä olotilaa.
Toivon sinulla olevan tällä hetkellä helpompaa, ihan elämän kaikilla sektoreilla. Vaikka työn kuva vaihtuu, niin ihminen on se, miksi on syntynyt. Toivottavasti et ole katkera, vaan katsot elämää hymyillen eteenpäin. Arvostat itseäsi ja elämääsi, päätökset voivat joskus olla rankkoja ja tarvitaan aikaa, jotta ne tasoittuvat myös mielessä.
Nostan hattua rohkeudellesi ja kunnon halaus päälle :) - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Sinullekin karppa. On hienoa kuulla, että olet tehnyt järkipäätöksen luopumalla elinkeinosta, joka ei ole tuonut sinulle toimeentuloa. On sulaa hulluutta ja itsensä kiusaamista tehdä töitä, jos siitä saadulla tulolla olisi aivan sama kuin pyyhkisi ahterinsa. Viisasta on katsella uusia tuulia sen sijaan että valvoisi öitään ja murehtisi tilansa asioita. Ymmärrän hyvin sinua. Toivottavasti tilanne on helpottanut kohdallasi kaikin puolin. Työ on kuitenkin vain työtä, elämään pitää mahtua muutakin. Vaikka viljelijän ammatti olisi kuinka elämän intohimo ja vaikka siinä kuinka seuraisi mukana pitkät perinteet ja odotukset suvunkin puolelta, ei siitä silti saa tulla hartioille taakkaa. Moni on sanonut, että lopettaisi heti, vaan kun ei velan takia voi. Se, jos mikä, on tilanne, jota ei soisi kenellekään.
Minulla riittää usko maatalouteen, mutta sekin pohjautuu laskelmiin. Laskelmiin pitkällä aikajänteellä. En minäkään enää aio lehmia lypsää, jos joutuisin vielä sen lisäksi kulkemaan muualla töissä pystyäkseni hankkimaan leivän taloon. Ollaan isännän kanssa päätetty katsoa seuraavat viisi vuotta eteenpäin ja samalla koko ajan analysoidaan tilannetta. Toiveissa olisi saada tehdä tätä työtä vielä reilut kymmenen vuotta. Jos sitten sen ajan jälkeen on tilanne se, että tilan mahdollisella jatkajalla ei ole selviämisen ja elämisen mahdollisuuksia, eikä hän voi saada tuottoa kokoiseltamme tilalta, emme myy tilaa kenellekään.
Emme halua luoda jatkajalle mielikuvaa, että kyllä tällä pärjää, jos se ei pidä paikkansa. Myöskin velkamäärä tilallamme on sen verran pieni, ettei sitä tarvitse ottaa huomioon meidän kannattavuutta mitatessa, mutta koska rahallahan nämä tilat ostetaan, niin jatkajan kohdalla se on otettava hyvin tarkasti huomioon, korkojen vaihtelu voi olla huimaakin. On tässä itsekin sen verran velkaa vuosien varrella saanut lyhentää, että osaa kummasti arvostaa nykyistä olotilaa.
Toivon sinulla olevan tällä hetkellä helpompaa, ihan elämän kaikilla sektoreilla. Vaikka työn kuva vaihtuu, niin ihminen on se, miksi on syntynyt. Toivottavasti et ole katkera, vaan katsot elämää hymyillen eteenpäin. Arvostat itseäsi ja elämääsi, päätökset voivat joskus olla rankkoja ja tarvitaan aikaa, jotta ne tasoittuvat myös mielessä.
Nostan hattua rohkeudellesi ja kunnon halaus päälle :)siitä, että lopetin sikojen kasvatuksen. Ainoa asia mikä harmittaa on se, että en tehnyt sitä aiemmin. Se oli jo pidemmän aikaa heikkoa hommaa, ja tuntui kuin olisi lyönyt päätä seinään. Ja kyllä, kuten toivoit että minulla olisi helpompaa kaikilla elämän sektoreilla, niin helpompaa on tosiaan ollut, kun ei ole "riippakivenä" kannattamatonta sikalaa jota pitäisi hoitaa, ja stressata laskujen kanssa.
Maatilan isäntiä ja juuri kaltaisiasi iloisia, ja reippaita emäntiä tarvitaan myös jatkossa. Tuntuu vaan välillä siltä, että tämän työn arvostus on lähes nollassa, valitettavasti.
Halaukset takaisin sinulle Emäntä10. - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
siitä, että lopetin sikojen kasvatuksen. Ainoa asia mikä harmittaa on se, että en tehnyt sitä aiemmin. Se oli jo pidemmän aikaa heikkoa hommaa, ja tuntui kuin olisi lyönyt päätä seinään. Ja kyllä, kuten toivoit että minulla olisi helpompaa kaikilla elämän sektoreilla, niin helpompaa on tosiaan ollut, kun ei ole "riippakivenä" kannattamatonta sikalaa jota pitäisi hoitaa, ja stressata laskujen kanssa.
Maatilan isäntiä ja juuri kaltaisiasi iloisia, ja reippaita emäntiä tarvitaan myös jatkossa. Tuntuu vaan välillä siltä, että tämän työn arvostus on lähes nollassa, valitettavasti.
Halaukset takaisin sinulle Emäntä10.Elämäsi helpottuneen. Joskus vain pitää tehdä monessa asiassa isojakin ratkaisuja, jotta elämän ja työn tekemisen mielekkyys palautuu. Meillä viljelijöillä on turha odottaa muilta arvostusta työllemme, jos emme ensin itse sitä opi arvostamaan. Ei työnä ylitse muiden, vaan yhtä arvokkaana ja tärkeänä kuin kaikki muutkin ammatit.
Voi että, minulla olisi vaikka kuinka paljon kirjoitettavaa, mutta "armahdan" lukijoita ja lähden jatkamaan ulkohommia, ennen kuin kaatosade iskee niskaan.
Kirjoittelemisiin. Lämmittipä hali mukavasti :) - Emäntä10
Emäntä10 kirjoitti:
Elämäsi helpottuneen. Joskus vain pitää tehdä monessa asiassa isojakin ratkaisuja, jotta elämän ja työn tekemisen mielekkyys palautuu. Meillä viljelijöillä on turha odottaa muilta arvostusta työllemme, jos emme ensin itse sitä opi arvostamaan. Ei työnä ylitse muiden, vaan yhtä arvokkaana ja tärkeänä kuin kaikki muutkin ammatit.
Voi että, minulla olisi vaikka kuinka paljon kirjoitettavaa, mutta "armahdan" lukijoita ja lähden jatkamaan ulkohommia, ennen kuin kaatosade iskee niskaan.
Kirjoittelemisiin. Lämmittipä hali mukavasti :)Lopultakin loppui. Se elintarvikealan lakko. Hyvä kun tuli sopu, on sitä käden vääntöä kestänytkin jo turhan kauan. Tuottajat lirissä kun ei teuraat mene eteenpäin ja tilat käy ahtaaksi, kauppojen hyllyt vajaita, palkat ei juokse kun kotona tökkii. En tiedä...
Lakko-oikeus on hyvä asia, mutta mitähän tai ketähän tämä loppupeleissä hyödytti. Jotenkin jäi sellainen fiilis, että häviäjiä oli suurin osa. Kun itse on aikanaan elänyt sen 90-luvun laman, niin ei ihan mene ymmärrykseen tämä asia. Kun muutenkin on kansalaisilla ongelmia, niin miksi tehdä niitä vielä lisää. Kun kaikkien pitäisi huonoina aikoina puhaltaa siihen yhteen hiileen, niin enempi tämä on mennyt kusemiseksi siihen yhteiseen hiileen. Että missä on se yhteishenki, se, että kaveria autetaan? Ollaanko me kaikki niin omaan napaan tuijottelijoita, että ollaan unohdettu, kuinka pieniä hyttysen kakkoja loppupeleissä olemme?
Ajattelen omaakin tilannettani. Anoppi piti puhutella jo aika kovin sanoin, että jätti rähinän vähemmälle. Syytä ei hällä ollut kummempaa, mutta kun kuulemma KAIKKI asiat niin v....tivat. No olihan se tietenkin jonkin sortin syy käydä siitä minun kimppuuni. Kunnes viikkoja kuunneltuani ja ihan tosissani yritin olla hermostumatta, yksi ilta navetassa, kun hän taas kerran tuli räyhäämään, minulla vain katkesi pinna. Voitte vain kuvitella sitä sanasotaa, kun käskin olla viimenen kerta kun tulee ENÄÄ KOSKAAN työpaikalleni mekastamaan. Ja sanottua tuli paljon muutakin, puolin ja toisin. Vaan auttoi se, hän piti reilun viikon mykkäkoulua ja tuli sitten kylään. Ja asia oli sillä selvä. Ainakin tältä erää. Ja kuinka minua tympäisi, kun en vain jaksa käsittää näitä kohtauksia hänen puoleltaan. Hän on niin mukava muuten, jokin vain napsahtaa ja... no, liekkö se sitten minun virkani, kuunnella?
Et näin. Vettä tulee kaatamalla ja sauna odottaa. Hyvät yöt kaikille. - Jeeeveshoitaahomman
Emäntä10 kirjoitti:
Lopultakin loppui. Se elintarvikealan lakko. Hyvä kun tuli sopu, on sitä käden vääntöä kestänytkin jo turhan kauan. Tuottajat lirissä kun ei teuraat mene eteenpäin ja tilat käy ahtaaksi, kauppojen hyllyt vajaita, palkat ei juokse kun kotona tökkii. En tiedä...
Lakko-oikeus on hyvä asia, mutta mitähän tai ketähän tämä loppupeleissä hyödytti. Jotenkin jäi sellainen fiilis, että häviäjiä oli suurin osa. Kun itse on aikanaan elänyt sen 90-luvun laman, niin ei ihan mene ymmärrykseen tämä asia. Kun muutenkin on kansalaisilla ongelmia, niin miksi tehdä niitä vielä lisää. Kun kaikkien pitäisi huonoina aikoina puhaltaa siihen yhteen hiileen, niin enempi tämä on mennyt kusemiseksi siihen yhteiseen hiileen. Että missä on se yhteishenki, se, että kaveria autetaan? Ollaanko me kaikki niin omaan napaan tuijottelijoita, että ollaan unohdettu, kuinka pieniä hyttysen kakkoja loppupeleissä olemme?
Ajattelen omaakin tilannettani. Anoppi piti puhutella jo aika kovin sanoin, että jätti rähinän vähemmälle. Syytä ei hällä ollut kummempaa, mutta kun kuulemma KAIKKI asiat niin v....tivat. No olihan se tietenkin jonkin sortin syy käydä siitä minun kimppuuni. Kunnes viikkoja kuunneltuani ja ihan tosissani yritin olla hermostumatta, yksi ilta navetassa, kun hän taas kerran tuli räyhäämään, minulla vain katkesi pinna. Voitte vain kuvitella sitä sanasotaa, kun käskin olla viimenen kerta kun tulee ENÄÄ KOSKAAN työpaikalleni mekastamaan. Ja sanottua tuli paljon muutakin, puolin ja toisin. Vaan auttoi se, hän piti reilun viikon mykkäkoulua ja tuli sitten kylään. Ja asia oli sillä selvä. Ainakin tältä erää. Ja kuinka minua tympäisi, kun en vain jaksa käsittää näitä kohtauksia hänen puoleltaan. Hän on niin mukava muuten, jokin vain napsahtaa ja... no, liekkö se sitten minun virkani, kuunnella?
Et näin. Vettä tulee kaatamalla ja sauna odottaa. Hyvät yöt kaikille.Semmosia ne ämmät on, jos joku asia vituttaa, niin jollekkin se pitää myös purkaa ...
- tuottajatar
Jeeeveshoitaahomman kirjoitti:
Semmosia ne ämmät on, jos joku asia vituttaa, niin jollekkin se pitää myös purkaa ...
kuulepas sinä Jeeves/Bertie: on´han se niinkin, että äijätkin, jos jokin niitä kyrsii, niin kellehän se puretaan. Olemme kait yhtämieltä siitä, että vatutuksen määrä on vakio ja tilanteesta riippuu, kuka on saamapuolella:)
- niinniin aina
tuottajatar kirjoitti:
kuulepas sinä Jeeves/Bertie: on´han se niinkin, että äijätkin, jos jokin niitä kyrsii, niin kellehän se puretaan. Olemme kait yhtämieltä siitä, että vatutuksen määrä on vakio ja tilanteesta riippuu, kuka on saamapuolella:)
Eikös se ole vähä niinku akkojen tapa? Läkytetään ihan siitä läkyttämisen ilosta??!!! Siite ihmetellään kun ei ukko kotona viihdy! Ja jos ei ole syytä niin se keksitään.
- tuottajatar
niinniin aina kirjoitti:
Eikös se ole vähä niinku akkojen tapa? Läkytetään ihan siitä läkyttämisen ilosta??!!! Siite ihmetellään kun ei ukko kotona viihdy! Ja jos ei ole syytä niin se keksitään.
voiphan se olla niinkin, mutta olen tässä varmaan jäävi ottamaan paremmin kantaa...Mutta sellaistakin on esitetty, että miehet, jotka ovat hieman "tossun alla", elävät pidempään ja ovat onnellisempia, kuin he, jotka saavat määrätä kaikesta ja olla päsmäreinä:) Meillä ukko viihtyy hyvin kotona ja sitä on joskus ihan tuupittava jonnekin...Mene nyt joskus johonkin -tyyliin!
- muaukko
tuottajatar kirjoitti:
Kyllähän se vatutti kun ei oma antanu ennää ees sormella sieltä koittaa. Eipä se sillon vakiolta tuntunu johtusko sitten siitä ku saamapuolella olin. Mutta kyllä näitä teidän jutusteluja on mukava seurata ja ei ku hyviä jatkoja.
- Emäntä10
muaukko kirjoitti:
Kyllähän se vatutti kun ei oma antanu ennää ees sormella sieltä koittaa. Eipä se sillon vakiolta tuntunu johtusko sitten siitä ku saamapuolella olin. Mutta kyllä näitä teidän jutusteluja on mukava seurata ja ei ku hyviä jatkoja.
Helppoa sinullakaan :).
Miten se sitten lienee, onko sekin vakio, että kun ikää tulee lisää, niin samaa tahtia kiinnostus "sormipeliin" katoaa, puhumattakaan sitten petipuuhista? Kun minusta, ainakin omalta kohdalta katsoen suurin syy ajoittaisiin haluttomuuksiin tulee ihan työn paljouden takia. Vaikka miten haluaisi, niin kroppa on sitä mieltä, että ei jaksa. Kesällä, kun hormoonit hyrrää tavallista voimakkaammin, niin sitten työsarkaa on muuten niin paljon, että ihan tekemällä pitää tehdä se sauma sitä laatuajan viettoa ja isännän vikittelyä varten. Iltatouhut saa kumpikin surutta unohtaa, ei pitkän päivän jälkeen enää innostu. Nekin puuhat siis siirretään aamun tunteihin.
Mutta kuka loppupeleissä määrittelee, millaista seksi milloinkin pitäisi olla. Jos se alkuajan huumassa onkin kaiken kattavaa, niin ihan loogisestikin ajatellen, kun sitä tarpeeksi harrastaa, niin eihän se samanlaista ole. Muuttaa muotoaan iän ja yhdessäolon myötä. Mutta ei se kadota saisi.
Tuohon vatutukseen vielä palatakseni, että paljonkohan on se vakio? Että tietää tulevaisuudessa varautua. Kertokaapas viisaammat. Odotan kauhulla vastausta... ;) - muamies2
Emäntä10 kirjoitti:
Helppoa sinullakaan :).
Miten se sitten lienee, onko sekin vakio, että kun ikää tulee lisää, niin samaa tahtia kiinnostus "sormipeliin" katoaa, puhumattakaan sitten petipuuhista? Kun minusta, ainakin omalta kohdalta katsoen suurin syy ajoittaisiin haluttomuuksiin tulee ihan työn paljouden takia. Vaikka miten haluaisi, niin kroppa on sitä mieltä, että ei jaksa. Kesällä, kun hormoonit hyrrää tavallista voimakkaammin, niin sitten työsarkaa on muuten niin paljon, että ihan tekemällä pitää tehdä se sauma sitä laatuajan viettoa ja isännän vikittelyä varten. Iltatouhut saa kumpikin surutta unohtaa, ei pitkän päivän jälkeen enää innostu. Nekin puuhat siis siirretään aamun tunteihin.
Mutta kuka loppupeleissä määrittelee, millaista seksi milloinkin pitäisi olla. Jos se alkuajan huumassa onkin kaiken kattavaa, niin ihan loogisestikin ajatellen, kun sitä tarpeeksi harrastaa, niin eihän se samanlaista ole. Muuttaa muotoaan iän ja yhdessäolon myötä. Mutta ei se kadota saisi.
Tuohon vatutukseen vielä palatakseni, että paljonkohan on se vakio? Että tietää tulevaisuudessa varautua. Kertokaapas viisaammat. Odotan kauhulla vastausta... ;)kysyn? EIKÖ se toinen isäntä tyydyttänytkään
- Emäntä10
muamies2 kirjoitti:
kysyn? EIKÖ se toinen isäntä tyydyttänytkään
Älä viitsi huijata :).
Kyllä koira koiran tuntee ja emäntä isännän...
Hopi hopi nyt sinne työmaalle :). - muamies3
muamies2 kirjoitti:
kysyn? EIKÖ se toinen isäntä tyydyttänytkään
Etkös osaa laskea yhteen? Tai kahteen?
- lomittajamies
muamies3 kirjoitti:
Etkös osaa laskea yhteen? Tai kahteen?
kyselee tuollasia,vielä suurempi pönttöpää on jos ei kysymättä ei älyä.
- isanta
lomittajamies kirjoitti:
kyselee tuollasia,vielä suurempi pönttöpää on jos ei kysymättä ei älyä.
Kysymys.Niin ovenraosta lähtiessäni perään katsoin.Tyytyväisenä huokaili,raon hiljalleen umpeutuessa.
Toisin sanoen puheväleissä edelleen ollaan, ei kuitenkaan nokatusten ole päästy. - Emäntä10
isanta kirjoitti:
Kysymys.Niin ovenraosta lähtiessäni perään katsoin.Tyytyväisenä huokaili,raon hiljalleen umpeutuessa.
Toisin sanoen puheväleissä edelleen ollaan, ei kuitenkaan nokatusten ole päästy.Äläkä höpötä omiasi, ei se ihan niin mennyt. Minun muistikuvan mukaan oli pirun kylmä, lunta jo maassa, sormet kohmeessa kalan perkkuusta, sitä saalista kun oli ihan reilusti, jopa runsaasti. Vaatteet märät ja hytisytti ihan kiitettävästi. Verkot tuhannen sotkussa jne.
Kenen naisen kanssa sinä oikein olet ollut reissussa? Nyt kävi käry :))
Puheväleissä ollaan, se nyt on selvä. Mitä muutakaan?
Tuo isäntä kun on myös hyvä kertomaan tarinoita, niin kerrompa minäkin yhden omistani, vähän samaa sarjaa kuin mitä joskus on tullut viljeltyä. Mutta tämä tarina on tosi ja jossain määrin vähän nolokin.
Olin silloin nuori neitonen, ei vielä emännän kannuksia ollut, lähinnä vissiin tyttöystävän asteella. Oltiin tosiaan seurusteltu nykyisen isäntäni kanssa jo jonkin aikaa ja yhtenä iltana, silloin oli vielä semmoinen ylellisyys olemassa kuin vapaa-aika, päätettiin viettää aikaa ihan kahdestaan. Luonnollisesti asia eteni, mihin se nyt etenee.
Homma meni upeasti eteenpäin ja sitten, juuri hetkeä ennen loppuhuipennusta, minulle iski valtava HIKKA! Ei mikään pieni, sievä nikottelu, vaan oikein kaikuva, raikuva hikka. Sain vaivoin nikottelun lomassa sanottua miehelle: Kantsis panna vauhtia! Ja mieshän pani.
Olihan touhua. Mies hoiti tyylikkäästi homman kotiin minun nikotellessa raivokkaasti ja nauraa hekottaen vuoron perään. Silloin melkein nolotti, ei enää :) - isanta
Emäntä10 kirjoitti:
Äläkä höpötä omiasi, ei se ihan niin mennyt. Minun muistikuvan mukaan oli pirun kylmä, lunta jo maassa, sormet kohmeessa kalan perkkuusta, sitä saalista kun oli ihan reilusti, jopa runsaasti. Vaatteet märät ja hytisytti ihan kiitettävästi. Verkot tuhannen sotkussa jne.
Kenen naisen kanssa sinä oikein olet ollut reissussa? Nyt kävi käry :))
Puheväleissä ollaan, se nyt on selvä. Mitä muutakaan?
Tuo isäntä kun on myös hyvä kertomaan tarinoita, niin kerrompa minäkin yhden omistani, vähän samaa sarjaa kuin mitä joskus on tullut viljeltyä. Mutta tämä tarina on tosi ja jossain määrin vähän nolokin.
Olin silloin nuori neitonen, ei vielä emännän kannuksia ollut, lähinnä vissiin tyttöystävän asteella. Oltiin tosiaan seurusteltu nykyisen isäntäni kanssa jo jonkin aikaa ja yhtenä iltana, silloin oli vielä semmoinen ylellisyys olemassa kuin vapaa-aika, päätettiin viettää aikaa ihan kahdestaan. Luonnollisesti asia eteni, mihin se nyt etenee.
Homma meni upeasti eteenpäin ja sitten, juuri hetkeä ennen loppuhuipennusta, minulle iski valtava HIKKA! Ei mikään pieni, sievä nikottelu, vaan oikein kaikuva, raikuva hikka. Sain vaivoin nikottelun lomassa sanottua miehelle: Kantsis panna vauhtia! Ja mieshän pani.
Olihan touhua. Mies hoiti tyylikkäästi homman kotiin minun nikotellessa raivokkaasti ja nauraa hekottaen vuoron perään. Silloin melkein nolotti, ei enää :)Että muistan väärin, tai sinä muistat väärin.Tai aika kultaa muistot,tai ei muista ollenkaan,muisti pois.
- ,byukf
isanta kirjoitti:
Että muistan väärin, tai sinä muistat väärin.Tai aika kultaa muistot,tai ei muista ollenkaan,muisti pois.
enää jauhaa. Ketä edes kiinnostaa?
- Emäntä10
isanta kirjoitti:
Että muistan väärin, tai sinä muistat väärin.Tai aika kultaa muistot,tai ei muista ollenkaan,muisti pois.
Kuulehan ystäväni, puhelin on keksitty. Siihen myös saa ja pitää soittaa, jos on jotain sydämen päällä.
- Emäntä10
Emäntä10 kirjoitti:
Kuulehan ystäväni, puhelin on keksitty. Siihen myös saa ja pitää soittaa, jos on jotain sydämen päällä.
Komia ilta. Tuossa kun navetasta kävelin kotia, piti ihan jäädä ihailemaan maisemia. Katsella kahta joutsenta, kuinka sulavasti liukuivatkaan järven tyyntä pintaa pitkin. Ilmassa tuoksui vasta leikattu ruoho, kissa pyöri jaloissa, halusi päästä emännän syliin ennen yöllistä saalistusretkeään. Joka puolella on vihreää ja sinistä, elämän ja kesän väriä. Ei tätä kaikkea kauneutta päivällä huomaa, työn tohina ja traktoreiden pauhu vie huomion muualle. Mutta illalla, kun on jo kiire rauhoittumaan päin, huomaa taas ne pienet, tärkeät seikat. Ne seikat, joiden takia minä täällä maalla asun.
Silloin, illan hiljaisina hetkinä, tuntee syvää kiitollisuutta. Siitä, että juureni ovat niin vahvasti syvällä täällä kairan kätköissä. Katsoin itään eli länteen, pohjoiseen tahi etelään, joka puolella on vapauden tuntu. Kaukana kohoava vaaramaisema luo suojelevan kosketuksen tähän avaraan, elämän makuiseen paikkaan. Vaikka olisin yksin maan päällä, niin täällä minä en olisi koskaan yksinäinen. Hirviemät tulevat kohta näyttämään uudet vasansa, vaatimet ovat jo lapsenhoitopuuhissa, pienet hontelot poronvasat vahvistuvat päivä päivältä. Elämää on koko ajan ympärillä.
Tänään taas muistin merkityksen, jonka työ antaa elämälle. Enemmän se antaa vaikka paljon se ottaakin. Kun tässä koneella istun ja yritän saada jäykkiin hartioihin eloa ajatuksen voimalla, ajattelen kaikkia teitä lämmöllä. Toivon jokaiselle hyvää mieltä, tämän kaiken keskellä. Että te kaikki jaksaisitte, alasta ja työstä riippumatta elää elämää hymyillen. Vaikka välillä ottaa lujille, liiankin lujille, toivon onnea kaikille.
Hymyillen ja isoin halauksin:
Hyvää yötä. - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Komia ilta. Tuossa kun navetasta kävelin kotia, piti ihan jäädä ihailemaan maisemia. Katsella kahta joutsenta, kuinka sulavasti liukuivatkaan järven tyyntä pintaa pitkin. Ilmassa tuoksui vasta leikattu ruoho, kissa pyöri jaloissa, halusi päästä emännän syliin ennen yöllistä saalistusretkeään. Joka puolella on vihreää ja sinistä, elämän ja kesän väriä. Ei tätä kaikkea kauneutta päivällä huomaa, työn tohina ja traktoreiden pauhu vie huomion muualle. Mutta illalla, kun on jo kiire rauhoittumaan päin, huomaa taas ne pienet, tärkeät seikat. Ne seikat, joiden takia minä täällä maalla asun.
Silloin, illan hiljaisina hetkinä, tuntee syvää kiitollisuutta. Siitä, että juureni ovat niin vahvasti syvällä täällä kairan kätköissä. Katsoin itään eli länteen, pohjoiseen tahi etelään, joka puolella on vapauden tuntu. Kaukana kohoava vaaramaisema luo suojelevan kosketuksen tähän avaraan, elämän makuiseen paikkaan. Vaikka olisin yksin maan päällä, niin täällä minä en olisi koskaan yksinäinen. Hirviemät tulevat kohta näyttämään uudet vasansa, vaatimet ovat jo lapsenhoitopuuhissa, pienet hontelot poronvasat vahvistuvat päivä päivältä. Elämää on koko ajan ympärillä.
Tänään taas muistin merkityksen, jonka työ antaa elämälle. Enemmän se antaa vaikka paljon se ottaakin. Kun tässä koneella istun ja yritän saada jäykkiin hartioihin eloa ajatuksen voimalla, ajattelen kaikkia teitä lämmöllä. Toivon jokaiselle hyvää mieltä, tämän kaiken keskellä. Että te kaikki jaksaisitte, alasta ja työstä riippumatta elää elämää hymyillen. Vaikka välillä ottaa lujille, liiankin lujille, toivon onnea kaikille.
Hymyillen ja isoin halauksin:
Hyvää yötä.paistaa oikea elämänmyönteisyys kun kirjoittelet tänne. Olen sanonut sen ennenkin, että kaltaisiasi valopilkkuja pitäisi saada maaseudulle enemmän. Sitä paitsi olet tosi hyvä kirjoittamaan juttuja. Niitä on ilo lukea.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
paistaa oikea elämänmyönteisyys kun kirjoittelet tänne. Olen sanonut sen ennenkin, että kaltaisiasi valopilkkuja pitäisi saada maaseudulle enemmän. Sitä paitsi olet tosi hyvä kirjoittamaan juttuja. Niitä on ilo lukea.
Kiva kuulla että voin tuoda jollekin iloa. Kirjoitin eilen muuten pitkän romaanin tänne ja kas kummaa, minne lie kadonnut kun ei ole tullut perille. Liekö bittiavaruudessa ollut ruuhkaa vai mitä lie tapahtunut.
Mutta mitäs karpan rauhaan näin lauantaina kuuluu? Jokos olet päässyt nauttimaan kesälomasta vai puurratko entiseen malliin töissä? Kai sinä muistat ajat, jolloin piti olla vuorotta töissä? Osaatko nyt nauttia tästä erilaisesta elämästä? Ottaa välillä rennosti ja antaa ajatuksen ja hyvän olon viedä mennessään? - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Kiva kuulla että voin tuoda jollekin iloa. Kirjoitin eilen muuten pitkän romaanin tänne ja kas kummaa, minne lie kadonnut kun ei ole tullut perille. Liekö bittiavaruudessa ollut ruuhkaa vai mitä lie tapahtunut.
Mutta mitäs karpan rauhaan näin lauantaina kuuluu? Jokos olet päässyt nauttimaan kesälomasta vai puurratko entiseen malliin töissä? Kai sinä muistat ajat, jolloin piti olla vuorotta töissä? Osaatko nyt nauttia tästä erilaisesta elämästä? Ottaa välillä rennosti ja antaa ajatuksen ja hyvän olon viedä mennessään?kuuluu, paitsi että on kesäflunssa, heh. Juu, heinäkuussa olisi tarkoitus olla lomilla. Ja kyllä osaan nauttia nykyisestä tilanteesta. Sitä paitsi minulle on tullut uusi rakas elämääni. Siis erosin 7v. sitten, ja nyt lopultakin on tullut nainen elämääni.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
kuuluu, paitsi että on kesäflunssa, heh. Juu, heinäkuussa olisi tarkoitus olla lomilla. Ja kyllä osaan nauttia nykyisestä tilanteesta. Sitä paitsi minulle on tullut uusi rakas elämääni. Siis erosin 7v. sitten, ja nyt lopultakin on tullut nainen elämääni.
Ei siitä kesäflunssasta vaan siitä uudesta rakkaastasi :).
Ei ihmisen ole hyvä eikä edes tarkoitus elää elämäänsä yksin. On tosi hienoa, että saat olla uudestaan rakastunut, mikäs sen ihanampi olotila. Ja aikuisella iällä sen kokeminen on suorastaan hurmoksellista.
Olen todella onnellinen puolestasi, sekä sinun että rakastettusi.
Kyllä elämä on ihanaa!!!! - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Ei siitä kesäflunssasta vaan siitä uudesta rakkaastasi :).
Ei ihmisen ole hyvä eikä edes tarkoitus elää elämäänsä yksin. On tosi hienoa, että saat olla uudestaan rakastunut, mikäs sen ihanampi olotila. Ja aikuisella iällä sen kokeminen on suorastaan hurmoksellista.
Olen todella onnellinen puolestasi, sekä sinun että rakastettusi.
Kyllä elämä on ihanaa!!!!Pitää paikkansa, että rakastuminen aikuisella iällä on todella hurmoksellista. Olinkin jo unohtanut millaista rakastuminen voi todella olla!!! Luulin kun erosin etten enää koe uutta rakastumista, mutta niin se vaan tuli, ja olo on kuin olisi koko ajan puoli metriä ilmassa, heh!!
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
Pitää paikkansa, että rakastuminen aikuisella iällä on todella hurmoksellista. Olinkin jo unohtanut millaista rakastuminen voi todella olla!!! Luulin kun erosin etten enää koe uutta rakastumista, mutta niin se vaan tuli, ja olo on kuin olisi koko ajan puoli metriä ilmassa, heh!!
Pää pilvissä :). Ja nauti täysin sydämin!
Rakkaus on siitä jännä, että se tulee, kun sitä vähiten osaa odottaa. Olet onnesi ansainnut, joten makustele nyt kunnolla ;).
Mennyt on mennyttä ja uusi aika edessä sinulla. Toivon teille kummallekin kaikkea elämän hyvää, pitkää yhteistä ikää ja paljon naurua. Se nauru, ystävä hyvä, kantaa arjen ongelmien yli. Kyllähän sinä sen tiedätkin, kun sinulla tuo parta on varmasti jo hyvän aikaa kasvanut :) - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Pää pilvissä :). Ja nauti täysin sydämin!
Rakkaus on siitä jännä, että se tulee, kun sitä vähiten osaa odottaa. Olet onnesi ansainnut, joten makustele nyt kunnolla ;).
Mennyt on mennyttä ja uusi aika edessä sinulla. Toivon teille kummallekin kaikkea elämän hyvää, pitkää yhteistä ikää ja paljon naurua. Se nauru, ystävä hyvä, kantaa arjen ongelmien yli. Kyllähän sinä sen tiedätkin, kun sinulla tuo parta on varmasti jo hyvän aikaa kasvanut :)Kyllä nautin tästä tunteesta täysin siemauksin!! Tosi juttu mitä sanoit, kun vähiten osasin odottaa uutta rakkautta niin se tulla tupsahti eteeni aivan yllättäen. Mutta tosi miellyttävä yllätys.
No, Emäntä10, onko sinulla itsellä minkäänlaisia kesäsuunnitelmia? - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
Kyllä nautin tästä tunteesta täysin siemauksin!! Tosi juttu mitä sanoit, kun vähiten osasin odottaa uutta rakkautta niin se tulla tupsahti eteeni aivan yllättäen. Mutta tosi miellyttävä yllätys.
No, Emäntä10, onko sinulla itsellä minkäänlaisia kesäsuunnitelmia?On luvassa kesäksi. Tarkoittaa lypsykarjan omistajalle paljon töitä ja kesäpuuhaa. Keskityn pitkälle maatilan hoitoon, mutta aion myös järjestää sitä vapaatakin ja käydä tanssimassa. Minulla on harvoin siihen tilaisuus, mutta tämä kesä on todennäköisesti hiukan vähempitöinen kuin aikaisemmat kesät, joten luulen siihenkin aikaa löytyvän.
Harmonista kesää odotan, saapa nähdä, kuinka muijan käy :).
On tuossa isot juhlatkin tulossa, joten koko suku varmaan säntää paikalle, mutta kerrankin minun ei tarvitse pistää tikkua ristiin. Johtuu varmaan siitä, että kun avuksi pyydettiin, tuumasin, että joutilaita on niin paljon, jotka siihen puuhaan joutaa, että täystyöllistetty emäntä ei ole käytettävissä. Ajattelin kerrankin olla vieraana eikä aina työjuhtana. Ne juhlat kun ei minua koske.
Kuulostaa ehkä itsekkäältä, mutta joskus pitää sanoa myös ei.
Toivon mukavaa ja työntäyteistä kesää, sopivasti vapaalla ryyditettynä. Se olisi ihanaa. - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
On luvassa kesäksi. Tarkoittaa lypsykarjan omistajalle paljon töitä ja kesäpuuhaa. Keskityn pitkälle maatilan hoitoon, mutta aion myös järjestää sitä vapaatakin ja käydä tanssimassa. Minulla on harvoin siihen tilaisuus, mutta tämä kesä on todennäköisesti hiukan vähempitöinen kuin aikaisemmat kesät, joten luulen siihenkin aikaa löytyvän.
Harmonista kesää odotan, saapa nähdä, kuinka muijan käy :).
On tuossa isot juhlatkin tulossa, joten koko suku varmaan säntää paikalle, mutta kerrankin minun ei tarvitse pistää tikkua ristiin. Johtuu varmaan siitä, että kun avuksi pyydettiin, tuumasin, että joutilaita on niin paljon, jotka siihen puuhaan joutaa, että täystyöllistetty emäntä ei ole käytettävissä. Ajattelin kerrankin olla vieraana eikä aina työjuhtana. Ne juhlat kun ei minua koske.
Kuulostaa ehkä itsekkäältä, mutta joskus pitää sanoa myös ei.
Toivon mukavaa ja työntäyteistä kesää, sopivasti vapaalla ryyditettynä. Se olisi ihanaa.siinä sitä hommaa sitten on. Ja mitä sanoit tuosta asiasta, että kuulostaa itsekkäältä kun et ole nyt työjuhtana, niin ehdottomasti pitää olla joskus myös itsekäs, niin että nautit niistä juhlista vieraana.
Minulla ja tuoreella naisystävälläni on ainakin ohjelmassa käynti Viron puolella heinäkuun puolella. - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
siinä sitä hommaa sitten on. Ja mitä sanoit tuosta asiasta, että kuulostaa itsekkäältä kun et ole nyt työjuhtana, niin ehdottomasti pitää olla joskus myös itsekäs, niin että nautit niistä juhlista vieraana.
Minulla ja tuoreella naisystävälläni on ainakin ohjelmassa käynti Viron puolella heinäkuun puolella.Viime kesänä Virossa, tykkäsi reissusta. Houkutteli minuakin mukaan, mutta ei tullut lähdettyä. Itse haaveilen, jos joskus voisi asua osan aikaa vuodesta ulkomailla. Sitten, kun ei enää ole niin työhön sidottu. Isäntäkin innostui ajatuksesta, vaan vielä ei ole sen aika. Ollaan kumpikin ikämme tehneet tiiviisti töitä, että voisimme jäädä työhommista normaalia aikaisemmin pois. Vaan se tarkoittaa "paksua" lompakkoa, jos aikoo vähemmällä työllä ja tienalla myöhemmin selvitä.
Meilläkin on takana (onneksi jo takana), todella raskas kolmen vuoden aika, jolloin suhde oli kovilla. Sietokyky oli loppuaikana jo äärimmillään, mutta yhdessä siitä selvittiin. Toiveissa on, että sellaista aikaa ei enää tulisi koskaan. Osasin kyllä odottaakin jotain sellaista, mutta en arvannut ihan tähän joutuvani. Vaan oppia ikä kaikki.
Jatkuu huomenna, nyt nukkumaan. - epäonnistuja minä
Emäntä10 kirjoitti:
Viime kesänä Virossa, tykkäsi reissusta. Houkutteli minuakin mukaan, mutta ei tullut lähdettyä. Itse haaveilen, jos joskus voisi asua osan aikaa vuodesta ulkomailla. Sitten, kun ei enää ole niin työhön sidottu. Isäntäkin innostui ajatuksesta, vaan vielä ei ole sen aika. Ollaan kumpikin ikämme tehneet tiiviisti töitä, että voisimme jäädä työhommista normaalia aikaisemmin pois. Vaan se tarkoittaa "paksua" lompakkoa, jos aikoo vähemmällä työllä ja tienalla myöhemmin selvitä.
Meilläkin on takana (onneksi jo takana), todella raskas kolmen vuoden aika, jolloin suhde oli kovilla. Sietokyky oli loppuaikana jo äärimmillään, mutta yhdessä siitä selvittiin. Toiveissa on, että sellaista aikaa ei enää tulisi koskaan. Osasin kyllä odottaakin jotain sellaista, mutta en arvannut ihan tähän joutuvani. Vaan oppia ikä kaikki.
Jatkuu huomenna, nyt nukkumaan.Kaikilla se ei onnistu,aika harvalla oikeastaan. Etkä kuulosta katkeraltakaan. Hyväsydäminen olet.
- karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Viime kesänä Virossa, tykkäsi reissusta. Houkutteli minuakin mukaan, mutta ei tullut lähdettyä. Itse haaveilen, jos joskus voisi asua osan aikaa vuodesta ulkomailla. Sitten, kun ei enää ole niin työhön sidottu. Isäntäkin innostui ajatuksesta, vaan vielä ei ole sen aika. Ollaan kumpikin ikämme tehneet tiiviisti töitä, että voisimme jäädä työhommista normaalia aikaisemmin pois. Vaan se tarkoittaa "paksua" lompakkoa, jos aikoo vähemmällä työllä ja tienalla myöhemmin selvitä.
Jatkuu huomenna, nyt nukkumaan.kysyä Emäntä10, että missä päin Suomea teidän maatila on? Ajattelin vaan kun itse olen tästä Varsinais-Suomen ja Satakunnan rajalta, ja tällä alueella ei juuri lehmiä ole.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
kysyä Emäntä10, että missä päin Suomea teidän maatila on? Ajattelin vaan kun itse olen tästä Varsinais-Suomen ja Satakunnan rajalta, ja tällä alueella ei juuri lehmiä ole.
Kysyä. Vastaan näin :
Kaukana kairan kätköissä
Korvessa isien suojassa
Lämmitä meitä ei etelän lämpö
Yötön yö kohtalomme pitkä on
Eli pohjoisen tyttöjä ollaan ja kaukana kaukana sieltä, missä sinun kotisi ja elämäsi on.
Täällä onnen erämaassa minä asun. Täällä on elomme riemu ja rikkaus, sekä rinnassa kuohuva rakkaus...
Hih, eikö ollutkin ympäripyöreä vastaus ? - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Kysyä. Vastaan näin :
Kaukana kairan kätköissä
Korvessa isien suojassa
Lämmitä meitä ei etelän lämpö
Yötön yö kohtalomme pitkä on
Eli pohjoisen tyttöjä ollaan ja kaukana kaukana sieltä, missä sinun kotisi ja elämäsi on.
Täällä onnen erämaassa minä asun. Täällä on elomme riemu ja rikkaus, sekä rinnassa kuohuva rakkaus...
Hih, eikö ollutkin ympäripyöreä vastaus ?olihan se, heh. Mutta osaat vastata kuitenkin niin hyvin, että sai tuosta nyt kuitenkin jotain selvää.
- maaukko2010
karppa.. kirjoitti:
olihan se, heh. Mutta osaat vastata kuitenkin niin hyvin, että sai tuosta nyt kuitenkin jotain selvää.
pohjonen on sen verta laaja käsite että jos se kainuun alapuolelta alkaa ja päättyy käsivarteen niin lääniä riittää. monta tilaa siihenki väliin mahtuu.
- karppa..
karppa.. kirjoitti:
olihan se, heh. Mutta osaat vastata kuitenkin niin hyvin, että sai tuosta nyt kuitenkin jotain selvää.
menen nukkumaan. Lämmin hali Emäntä10 Sinulle, vaikka nyt jo seurustelenkin. No, ei kai se haittaa kun halit tuli annettua vain koneen välityksellä, heh!!!
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
menen nukkumaan. Lämmin hali Emäntä10 Sinulle, vaikka nyt jo seurustelenkin. No, ei kai se haittaa kun halit tuli annettua vain koneen välityksellä, heh!!!
Virtuaalihalaukset :)
On kait sitä maailmassa kummempaakin sattunut. Jossain etelän mailla halaukset ja poskisuudelmat ovat normaalia kanssakäymistä, täällä Suomessa katsotaan vähintäänkin pitkään, jos erehdyt samaan. Itse olen aina tykännyt halata ihmisiä, siitä tulee itselle hyvä mieli ja samalla kaverille kiva olo. Ei kukaan ole vielä halausta torjunut, mutta häkeltymään olen monet saanut, tosin positiivisessa mielessä.
Halaukset takaisin, nyt takaisin sorvin ääreen, kaivinkone jo jyskyttää pihaan, pitää keittää kahvit, ennen kuin kuski jatkaa matkaa toiselle työmaalle.
Kirjoitellaan! - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Virtuaalihalaukset :)
On kait sitä maailmassa kummempaakin sattunut. Jossain etelän mailla halaukset ja poskisuudelmat ovat normaalia kanssakäymistä, täällä Suomessa katsotaan vähintäänkin pitkään, jos erehdyt samaan. Itse olen aina tykännyt halata ihmisiä, siitä tulee itselle hyvä mieli ja samalla kaverille kiva olo. Ei kukaan ole vielä halausta torjunut, mutta häkeltymään olen monet saanut, tosin positiivisessa mielessä.
Halaukset takaisin, nyt takaisin sorvin ääreen, kaivinkone jo jyskyttää pihaan, pitää keittää kahvit, ennen kuin kuski jatkaa matkaa toiselle työmaalle.
Kirjoitellaan!ehtinyt kirjoitella Sinulle Emäntä10. On ollut kiireitä, mutta nyt ehdin lopultakin koneen ääreen. Flunssakin on jo hellittänyt, ja huomenna on vapaata töistä.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
ehtinyt kirjoitella Sinulle Emäntä10. On ollut kiireitä, mutta nyt ehdin lopultakin koneen ääreen. Flunssakin on jo hellittänyt, ja huomenna on vapaata töistä.
Kiirettä on itselläkin pitänyt, eilinen päivä meni navetassa, oli poikimisia ja muutenkin ruuhkainen päivä. Meni sitten viime yökin levottomasti, naapurit oli juhlatuulella ja piti käydä ärähtämässä puolen yön maissa. Nuoriso huudatti poppivehkeitä ja ottivat ilon irti, no, muutaman äreän kirosanan jälkeen painuivat nukkumaan, ei siinä mitään, itsellä ei vaan uni enää meinannut tulla ja flunssaakin repii. Kävin sitten aamulla ajamassa naapurin nuorison ylös kaveriksi, kun panin lehmät ulos. Hiukan oli hiljanen porukka, vaan lupasivat olla meiskaamatta yöllä ja minä lupasin olla herättämättä aikaste aamulla. Eihän nuo pahalla päällä olleet, tuossa aamiaisen söivät ja lähtivät kuka minnekin. Aikovat illalla tulla kylään, selvinpäin :)
Tämän päivän saakin olla yksin, kaikki on kaupungilla, hyvä hetki siivota ja viettää vähän omaa aikaa. Moni ihmettelee tätä minun tarvetta olla joskus yksinkin, mutta minä tarvin sen pienen hetken yksinoloa aina joskus. Siinä nollaa ajatukset ja varsinkin paperitöiden aikaan se on suotavaa. Meinaa hommat tökkiä, jos varttitunnin välein joku on kyselemässä milloin mitäkin. Mites sinä, kuinka sosiaalinen olet?
Sulla kesälomakin lähestyy. Itsekin joskus herkuttelen ajatuksella, miltä tuntuisi oikea, pitkä kesäloma. En ole koskaan sellaista viettänyt. Aina olen ollut kesät töissä, nuorempana vanhempien hommissa mukana ja 16-vuotiaasta eteenpäin vieraan töissä ennen yrittäjäksi ryhtymistä.
Eilen päivällä meinasin jo luulla, että silkka laiskuus on yllättänyt, kun ei oikein työtahti meinannut olla napakka. Syy vissiin olikin tässä flunssassa joka nyt meinaa nousta päälle. Appiukko käski ottaa rommia niin helpottaa, ei vain oikein päiväaikaan viinan juonti tunnu luontevalta. Särkylääkettä naamariin ja hommat jatkuu.
Näin tällä erää. Mitäs sinne kuuluu? - Tauunoo
Emäntä10 kirjoitti:
Kiirettä on itselläkin pitänyt, eilinen päivä meni navetassa, oli poikimisia ja muutenkin ruuhkainen päivä. Meni sitten viime yökin levottomasti, naapurit oli juhlatuulella ja piti käydä ärähtämässä puolen yön maissa. Nuoriso huudatti poppivehkeitä ja ottivat ilon irti, no, muutaman äreän kirosanan jälkeen painuivat nukkumaan, ei siinä mitään, itsellä ei vaan uni enää meinannut tulla ja flunssaakin repii. Kävin sitten aamulla ajamassa naapurin nuorison ylös kaveriksi, kun panin lehmät ulos. Hiukan oli hiljanen porukka, vaan lupasivat olla meiskaamatta yöllä ja minä lupasin olla herättämättä aikaste aamulla. Eihän nuo pahalla päällä olleet, tuossa aamiaisen söivät ja lähtivät kuka minnekin. Aikovat illalla tulla kylään, selvinpäin :)
Tämän päivän saakin olla yksin, kaikki on kaupungilla, hyvä hetki siivota ja viettää vähän omaa aikaa. Moni ihmettelee tätä minun tarvetta olla joskus yksinkin, mutta minä tarvin sen pienen hetken yksinoloa aina joskus. Siinä nollaa ajatukset ja varsinkin paperitöiden aikaan se on suotavaa. Meinaa hommat tökkiä, jos varttitunnin välein joku on kyselemässä milloin mitäkin. Mites sinä, kuinka sosiaalinen olet?
Sulla kesälomakin lähestyy. Itsekin joskus herkuttelen ajatuksella, miltä tuntuisi oikea, pitkä kesäloma. En ole koskaan sellaista viettänyt. Aina olen ollut kesät töissä, nuorempana vanhempien hommissa mukana ja 16-vuotiaasta eteenpäin vieraan töissä ennen yrittäjäksi ryhtymistä.
Eilen päivällä meinasin jo luulla, että silkka laiskuus on yllättänyt, kun ei oikein työtahti meinannut olla napakka. Syy vissiin olikin tässä flunssassa joka nyt meinaa nousta päälle. Appiukko käski ottaa rommia niin helpottaa, ei vain oikein päiväaikaan viinan juonti tunnu luontevalta. Särkylääkettä naamariin ja hommat jatkuu.
Näin tällä erää. Mitäs sinne kuuluu?Jos teillä on keskinäistä kirjeenvaihtoa - henkilökohtaistakin - mielestäni es. sähköposti olisi sen hoitamiseen parempi väline kuin yleinen keskustelupalsta.
- näin aina
Tauunoo kirjoitti:
Jos teillä on keskinäistä kirjeenvaihtoa - henkilökohtaistakin - mielestäni es. sähköposti olisi sen hoitamiseen parempi väline kuin yleinen keskustelupalsta.
Anna hyvä mies heiän kirjottaa,ompahan meillämuillaki jotain luettavaa!!
- Tauunoo
näin aina kirjoitti:
Anna hyvä mies heiän kirjottaa,ompahan meillämuillaki jotain luettavaa!!
Tottahan toki annan kirjoitella. Tänne saa kuka vaan kirjoittaa mitä vaan ja voi lukea tai jättää lukematta.
Kirjoitin vain oman mielipiteeni (johon minulla myös on oikeus), jotta kahdenkeskiseen kirjeenvaihtoon on toimivampiakin systeemejä.
Toki kirjoittelemisen motiivi voi olla aivan joku muu, kuin keskinäinen juttelu. Silloinhan tämä saattaa olla juurikin sopiva foorumi. - Emäntä10
Tauunoo kirjoitti:
Tottahan toki annan kirjoitella. Tänne saa kuka vaan kirjoittaa mitä vaan ja voi lukea tai jättää lukematta.
Kirjoitin vain oman mielipiteeni (johon minulla myös on oikeus), jotta kahdenkeskiseen kirjeenvaihtoon on toimivampiakin systeemejä.
Toki kirjoittelemisen motiivi voi olla aivan joku muu, kuin keskinäinen juttelu. Silloinhan tämä saattaa olla juurikin sopiva foorumi.kahdenkeskisyys kaukana eikä se kyllä ole tarkoituskaan. Mikähän se on ongelma, jos täällä palstoilla ihmiset pitävät yhteyttä? Eikö se ole vähän niin kuin homman juju? Vai eikö kaikki muutkin tänne kirjoittavat ihmiset ole liikenteessä sillä mielellä, että voivat ilmaista mielipiteitään ja ajatuksiaan asioista? Tai höpötellä ihan lämpimikseen? Mikäs siinä on ongelma, jos minä kirjoitan? Eihän kukaan käske niitä lukemaan jos ei kiinnosta. Minun jutut voi ohittaa ihan tyylikkäästi ja paneutua niihin juttuihin, mitkä kenestäkin tuntuvat mielenkiintoisilta. Niin minä teen itsekin.
- Tauunoo
Emäntä10 kirjoitti:
kahdenkeskisyys kaukana eikä se kyllä ole tarkoituskaan. Mikähän se on ongelma, jos täällä palstoilla ihmiset pitävät yhteyttä? Eikö se ole vähän niin kuin homman juju? Vai eikö kaikki muutkin tänne kirjoittavat ihmiset ole liikenteessä sillä mielellä, että voivat ilmaista mielipiteitään ja ajatuksiaan asioista? Tai höpötellä ihan lämpimikseen? Mikäs siinä on ongelma, jos minä kirjoitan? Eihän kukaan käske niitä lukemaan jos ei kiinnosta. Minun jutut voi ohittaa ihan tyylikkäästi ja paneutua niihin juttuihin, mitkä kenestäkin tuntuvat mielenkiintoisilta. Niin minä teen itsekin.
Tane ilmaisi itseään nyt hyvin hyvin huonosti. Olen pahoillani, että tunnet joutuvasi puolustelemaan ja perustelemaan.
Toki sopii kirjoittaa ihan mitä vaan (paitsi sopimattomia ja loukkaavia) ja niinhän minä juuri itsekin raapustin, että se on ihan ok ja voi jättää lukematta, ellei nappaa. Ei siinä ole mitään ongelmaa - ei yleensäottaen eikä minulla.
Olin vain sitä mieltä ja satuin sen myös ilmaisemaan, että minusta kirjeenvaihtoon sopii paremmin es sähköposti.
Rauha? - Emäntä10
Tauunoo kirjoitti:
Tane ilmaisi itseään nyt hyvin hyvin huonosti. Olen pahoillani, että tunnet joutuvasi puolustelemaan ja perustelemaan.
Toki sopii kirjoittaa ihan mitä vaan (paitsi sopimattomia ja loukkaavia) ja niinhän minä juuri itsekin raapustin, että se on ihan ok ja voi jättää lukematta, ellei nappaa. Ei siinä ole mitään ongelmaa - ei yleensäottaen eikä minulla.
Olin vain sitä mieltä ja satuin sen myös ilmaisemaan, että minusta kirjeenvaihtoon sopii paremmin es sähköposti.
Rauha?Ei ongelmia sen suhteen. Mutta niin kuin olet huomannut, niin ei tämä kyllä kirjeenvaihtoa ole. Syystä että:
1. Ei ole paperia eikä kirjettä, vain tietokone.
2. En tunne kirjoittelukavereitani, sempä takia tietty etäisyys on hyväksi, vaikka mieluusti tutustuisin koko tämän palstan porukkaan ihan henkilökohtaisesti. Kivoja ihmisiä.
3. Kiva kun sinäkin osallistut keskusteluun, näin on mukavaa kommunikoida ihmisten kanssa.
Rauha oli ennen ja ei se ole mihinkään kadonnut :) - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Ei ongelmia sen suhteen. Mutta niin kuin olet huomannut, niin ei tämä kyllä kirjeenvaihtoa ole. Syystä että:
1. Ei ole paperia eikä kirjettä, vain tietokone.
2. En tunne kirjoittelukavereitani, sempä takia tietty etäisyys on hyväksi, vaikka mieluusti tutustuisin koko tämän palstan porukkaan ihan henkilökohtaisesti. Kivoja ihmisiä.
3. Kiva kun sinäkin osallistut keskusteluun, näin on mukavaa kommunikoida ihmisten kanssa.
Rauha oli ennen ja ei se ole mihinkään kadonnut :)ollut koko päivän matkoilla. Kävin Helsingissä ja kirjoitan vasta nyt. Heh, onko täällä kateellisia kun me näin koneen välityksellä vaihdetaan kuulumisia Emäntä10 kanssa? Ei tämä nyt sentään miksikään "suhteeksi" ole muuttumassa, vai mitä Emäntä10, heh?
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
ollut koko päivän matkoilla. Kävin Helsingissä ja kirjoitan vasta nyt. Heh, onko täällä kateellisia kun me näin koneen välityksellä vaihdetaan kuulumisia Emäntä10 kanssa? Ei tämä nyt sentään miksikään "suhteeksi" ole muuttumassa, vai mitä Emäntä10, heh?
onko kukaan kateellinen, ainakaan syytä ei pitäisi minkäänlaista olla. Varsin taitavat kiusata. Voihan näihin juttuihin lähteä kuka vaan mukaan jos haluaa. Siitä "suhteesta", kateellisten panettelua ;).
Ei anna aihetta toimenpiteisiin, vai mitä?
Mitäs pääkaupunkiimme kuului? Vietithän hauskan päivän? - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
onko kukaan kateellinen, ainakaan syytä ei pitäisi minkäänlaista olla. Varsin taitavat kiusata. Voihan näihin juttuihin lähteä kuka vaan mukaan jos haluaa. Siitä "suhteesta", kateellisten panettelua ;).
Ei anna aihetta toimenpiteisiin, vai mitä?
Mitäs pääkaupunkiimme kuului? Vietithän hauskan päivän?anna aihetta toimenpiteisiin. Eipä pääkaupunkiin mitään ihmeellistä. Kiersimme naisystäväni kanssa kaupoissa, ja käytiin samalla syömässä. Kyllä päivä oli oikein hauska. Pitäisi useammin täältä "landelta" käydä välillä tuulettumassa.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
anna aihetta toimenpiteisiin. Eipä pääkaupunkiin mitään ihmeellistä. Kiersimme naisystäväni kanssa kaupoissa, ja käytiin samalla syömässä. Kyllä päivä oli oikein hauska. Pitäisi useammin täältä "landelta" käydä välillä tuulettumassa.
Hih, no täältä "landelta" on niin pitkä matka joka paikkaan, että aika tovin sais autossa istua, ennenkuin olisi maamme isoissa kaupungeissa. Mutta nyt toivotan hyvää yötä ja lähden parantamaan yöksi kuumetta, että taas aamulla olisi edes jonkinlaisessa iskussa. Rankka päivä takana, taas sattui ja tapahtui.
Kauniita unia ja oman kullan kuvia :) - sivusta seuraaja
Emäntä10 kirjoitti:
Hih, no täältä "landelta" on niin pitkä matka joka paikkaan, että aika tovin sais autossa istua, ennenkuin olisi maamme isoissa kaupungeissa. Mutta nyt toivotan hyvää yötä ja lähden parantamaan yöksi kuumetta, että taas aamulla olisi edes jonkinlaisessa iskussa. Rankka päivä takana, taas sattui ja tapahtui.
Kauniita unia ja oman kullan kuvia :)kateeksi kun sä heität läppää ukkojen kans :))
Nytkin ihan keveesti aloit juttelee ton miehen kans, no, ei siinä mitään, jatkakaa vaan. Turha mitään kenenkää motiiveista puhua, vaikka niitä oliskin???
Sulla tai tällä kaverillas ehkä??
Tää oli tsoukki,ei piä suuttua. - Emäntä10
sivusta seuraaja kirjoitti:
kateeksi kun sä heität läppää ukkojen kans :))
Nytkin ihan keveesti aloit juttelee ton miehen kans, no, ei siinä mitään, jatkakaa vaan. Turha mitään kenenkää motiiveista puhua, vaikka niitä oliskin???
Sulla tai tällä kaverillas ehkä??
Tää oli tsoukki,ei piä suuttua.Minähän juttelen kenen kanssa vaan, joka raatille alkaa. Mitäpä siinä olisi kadehtimista? Ja vielä ihan "keveesti"!
Kuinkahan raskaita ne jutut pitäisi olla silloin kun kyselee miten toisella on päivä mennyt?
Eiköhän se ole parempi, että kyselee, mitä toinen päivällä puuhaa, kuin että utelee ilta- ja yötouhuista? Nehän on jokaisen yksityisasioita. Menee vielä sopimattoman puolelle :)
Ja vielä motiivitkin on pelissä! No huh huh!
Motiiveja on monenlaisia, itse kullakin tilanteen ja tarpeen mukaan. Ja joskus taas ei ole minkäänlaisia motiiveja ihmisen suhteen. Niin kuin esim. hyvä kaveri, se on kaveri ilman mitään tarkoitusperiä. Sen kanssa on vaan kiva olla.
Samoin kiva juttukaveri, sen kanssa on vaan kiva porista, asiasta kuin asiasta, maan ja taivaan välillä.
Tai ihan vaan kysyä: Miten voit, onko kaikki ok?
Näillä mennään taas! - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Minähän juttelen kenen kanssa vaan, joka raatille alkaa. Mitäpä siinä olisi kadehtimista? Ja vielä ihan "keveesti"!
Kuinkahan raskaita ne jutut pitäisi olla silloin kun kyselee miten toisella on päivä mennyt?
Eiköhän se ole parempi, että kyselee, mitä toinen päivällä puuhaa, kuin että utelee ilta- ja yötouhuista? Nehän on jokaisen yksityisasioita. Menee vielä sopimattoman puolelle :)
Ja vielä motiivitkin on pelissä! No huh huh!
Motiiveja on monenlaisia, itse kullakin tilanteen ja tarpeen mukaan. Ja joskus taas ei ole minkäänlaisia motiiveja ihmisen suhteen. Niin kuin esim. hyvä kaveri, se on kaveri ilman mitään tarkoitusperiä. Sen kanssa on vaan kiva olla.
Samoin kiva juttukaveri, sen kanssa on vaan kiva porista, asiasta kuin asiasta, maan ja taivaan välillä.
Tai ihan vaan kysyä: Miten voit, onko kaikki ok?
Näillä mennään taas!Emäntä10 jakselet
Emäntä10 jakselet? Vieläkö sinulla on kuumetta, vai joko olet parantunut?
- karppa..
karppa.. kirjoitti:
Emäntä10 jakselet
Emäntä10 jakselet? Vieläkö sinulla on kuumetta, vai joko olet parantunut?
juttuni meni ihan pipariksi. En tiedä miten tuo juttu lähti noin, että oli aivan mahdoton väli kun kysyin miten jaksat. No, lieneekö tuo nyt silti niin vakavaa.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
juttuni meni ihan pipariksi. En tiedä miten tuo juttu lähti noin, että oli aivan mahdoton väli kun kysyin miten jaksat. No, lieneekö tuo nyt silti niin vakavaa.
Hih! Sen siitä saa, kun kirmailee tuoreen tyttö(nais)ystävän kanssa pitkin kesäisiä laitumia... Saattaa siinä riemussa mennä ajatukset, niin kuin mieskin puoli metriä maan pinnan yläpuolella :)
Minä voin muuten ihan ok, ei tuo himputin flunssa oikein anna periksi ja meinaa sen takia työtahti olla vähän normaalia hitaampi. Isäntä tuossa naureskeli, että normaalistikin matala ääneni kuulostaa suorastaan viskibassolta.
Vaan mihimpä sitä on kiirettä, tässä valmiissa maailmassa.
Ulkohommissa on aika tissinkoittelun lisäksi mennyt. Koko pitkän talven sai tökkiä sisällä, joten kummasti tuo ulkoilma houkuttaa. On mahtavat ilmat muutenkin, tuulee niin ettei tukka meinaa päässä pysyä, joten ei ole hyttysistä päiväaikaan harmia.
Jäin taas illaksi yksin, alkaa rehunteon aika olla käsillä, joten ukot laittelee viimeset huollot kohdillaan ja sitten startataan. Minun leipätyönä on pitää navetta- ja sisähommat hallussa. Olisi kyllä piialle käyttöä, vaan ei ole tunkua ollut, täällä meidän perällä kun tämän alan ihmiset on kortilla. Ajattelinkin ensi vuodeksi kysellä työmiestä kesäksi muualta, jos vaikka kävisi tuuri ja työkykyinen ja -haluinen raavas mies jostain isännän kaveriksi löytyisi ja jos oikein hyvä tuuri kävisi, toisi hän tullessaan minulle kotiapulaisen.
Että tämmöistä täällä.
Entä sinulla? Tee meidät muut kateelliseksi ja kerro, miten viikonloppusi meni. Jos olet vielä nytkin hymyssä suin, arvaan sen menneen hyvin... - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Hih! Sen siitä saa, kun kirmailee tuoreen tyttö(nais)ystävän kanssa pitkin kesäisiä laitumia... Saattaa siinä riemussa mennä ajatukset, niin kuin mieskin puoli metriä maan pinnan yläpuolella :)
Minä voin muuten ihan ok, ei tuo himputin flunssa oikein anna periksi ja meinaa sen takia työtahti olla vähän normaalia hitaampi. Isäntä tuossa naureskeli, että normaalistikin matala ääneni kuulostaa suorastaan viskibassolta.
Vaan mihimpä sitä on kiirettä, tässä valmiissa maailmassa.
Ulkohommissa on aika tissinkoittelun lisäksi mennyt. Koko pitkän talven sai tökkiä sisällä, joten kummasti tuo ulkoilma houkuttaa. On mahtavat ilmat muutenkin, tuulee niin ettei tukka meinaa päässä pysyä, joten ei ole hyttysistä päiväaikaan harmia.
Jäin taas illaksi yksin, alkaa rehunteon aika olla käsillä, joten ukot laittelee viimeset huollot kohdillaan ja sitten startataan. Minun leipätyönä on pitää navetta- ja sisähommat hallussa. Olisi kyllä piialle käyttöä, vaan ei ole tunkua ollut, täällä meidän perällä kun tämän alan ihmiset on kortilla. Ajattelinkin ensi vuodeksi kysellä työmiestä kesäksi muualta, jos vaikka kävisi tuuri ja työkykyinen ja -haluinen raavas mies jostain isännän kaveriksi löytyisi ja jos oikein hyvä tuuri kävisi, toisi hän tullessaan minulle kotiapulaisen.
Että tämmöistä täällä.
Entä sinulla? Tee meidät muut kateelliseksi ja kerro, miten viikonloppusi meni. Jos olet vielä nytkin hymyssä suin, arvaan sen menneen hyvin...hyvinhän se meni. Ja juuri naisystävän seurassa. Siksi ehkä vielä vähän tässä ollaan sekaisin, heh.
- kiekukaiku0897
karppa.. kirjoitti:
hyvinhän se meni. Ja juuri naisystävän seurassa. Siksi ehkä vielä vähän tässä ollaan sekaisin, heh.
lyhyestä virsi kaunis!
- jussilainen07957
kiekukaiku0897 kirjoitti:
lyhyestä virsi kaunis!
meni porukalla juhannus?
- Mie vaan
jussilainen07957 kirjoitti:
meni porukalla juhannus?
Minnes "ruuneperi" -emäntä on hävinnyt? hiljasen puoleista on...
- Emäntä10
Mie vaan kirjoitti:
Minnes "ruuneperi" -emäntä on hävinnyt? hiljasen puoleista on...
Jussin vietto minullakin, en nyt järin paljoa muutenkaan viinan kanssa ehdi läträtä eikä se oikeastaan edes kuulu luonteeseeni. Vaikka umpihumalassa oleva mies saa verenpaineen kohoamaan, niin tuhannen tupakeissa oleva nainen on suorastaan vastenmielinen. Ainakin minusta. Eikä sillä ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, se on vain jokin sisäsynnynnäinen piirre omassa luonteessani.
Ei tällaisella helteellä järin järki juokse, joten ei ole täälläkään juuri tullut vierailtua.
Vaan olipa muuten tänään hellettä, myös tuolla navetan puolella. Vaikka ilmastointilaitteita on, niin oli siellä silti, sanonko mikä. vaahdossa. No, ainakin niskavillat :)
Mutta mitäs muille kuuluu? Onko lehmät voineet hyvin? Miten siat ja kanat ja muut kotieläimet jakselevat? Meille tuli hyvin rehua, vaikka ensin vähän huonolta näytti. Toisen sadon kohtalo riippuu pitkälti näistä helteistä. Saisi kohta vettä tulla ja kunnolla pitemmänkin aikaa, ettei kaikki kuiva pystyyn.
Miltä näyttää viljanviljelijöiden kesä? Ainakin mitä massikasta luin, voi sadon määrä/laatu olla hyvinkin erilainen eri puolella Suomea. Toivon viljapuolelle, niin kuin kaikille meille muillekin, raharikasta kesää ja loppuvuotta. Vaikka kuulostaakin vähän hölmösti sanotulta tuo äskeinen, mutta onhan nyt merkillistä, että ei alkutuotannon porukka, joka on kaiken ruokatuotannon elinehto, saa hintaa tuotteesta. Minulle saa kuka tahansa suuttua ja alkaa nälvimään perinteistä tukipolitiikkaa, mutta perhana, ruoka silti maistuu ja kaupassa juostaan joka päivä, eikä kiitoksenkaan sanaa kuulu. Ihan kuin se perhanan eväs sieltä taivaasta tipahtaisi jokaisen ruokakoriin. On kyllä omituinen ja vajavainen ajatusmaailma ihmisillä, jotka leipä suussa vinkuvat heille valmiiksi tehtyä ruokaa. Vaan on se niinkin, että moni nykyihminen on niin onneton tekemään itse ruokaansa valmiiksi, että saapi ihmetellä, miten raukat pärjäisi, jos pitäisi itse ruokansa hankkia.
Mutta, minäpä uskon vakaasti, että tämä asia vielä kääntyy. Suunta on jo hivenen ylöspäin, joten malttia viljelijät. Kun nousu on tasaisen hidas, niin tuottokin on tulevina vuosina parempi. Ja jos ette minun sanaa usko, niin miettikääpä aikaa vaikka 25-30 vuotta takaisin päin. Tietty sykli on olemassa. Joten ei kun luja luotto itseen ja omaan työhön.
Ja se tärkein vielä. Miten kaikki jaksavat? Ihan oikeasti? Sinulle, jolla asiat on hyvin, olen iloinen puolestasi, osaathan arvostaa sitä? Sinulle, jolla juuri nyt meinaa pinna repeillä ja ahdistus vaivata, lähetän voimia ja yhden toiveen: Ethän jää yksin pahan olosi kanssa? Ihmiselämää on meillä kaikilla vain yksi, joten kerro paha olosi ja huolesi jollekin, omassa elämässäsi tai täällä.
Halaukset ihan kaikille, niillekin, joiden verenpaine ei minun höpinöitä kestä ;). - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Jussin vietto minullakin, en nyt järin paljoa muutenkaan viinan kanssa ehdi läträtä eikä se oikeastaan edes kuulu luonteeseeni. Vaikka umpihumalassa oleva mies saa verenpaineen kohoamaan, niin tuhannen tupakeissa oleva nainen on suorastaan vastenmielinen. Ainakin minusta. Eikä sillä ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, se on vain jokin sisäsynnynnäinen piirre omassa luonteessani.
Ei tällaisella helteellä järin järki juokse, joten ei ole täälläkään juuri tullut vierailtua.
Vaan olipa muuten tänään hellettä, myös tuolla navetan puolella. Vaikka ilmastointilaitteita on, niin oli siellä silti, sanonko mikä. vaahdossa. No, ainakin niskavillat :)
Mutta mitäs muille kuuluu? Onko lehmät voineet hyvin? Miten siat ja kanat ja muut kotieläimet jakselevat? Meille tuli hyvin rehua, vaikka ensin vähän huonolta näytti. Toisen sadon kohtalo riippuu pitkälti näistä helteistä. Saisi kohta vettä tulla ja kunnolla pitemmänkin aikaa, ettei kaikki kuiva pystyyn.
Miltä näyttää viljanviljelijöiden kesä? Ainakin mitä massikasta luin, voi sadon määrä/laatu olla hyvinkin erilainen eri puolella Suomea. Toivon viljapuolelle, niin kuin kaikille meille muillekin, raharikasta kesää ja loppuvuotta. Vaikka kuulostaakin vähän hölmösti sanotulta tuo äskeinen, mutta onhan nyt merkillistä, että ei alkutuotannon porukka, joka on kaiken ruokatuotannon elinehto, saa hintaa tuotteesta. Minulle saa kuka tahansa suuttua ja alkaa nälvimään perinteistä tukipolitiikkaa, mutta perhana, ruoka silti maistuu ja kaupassa juostaan joka päivä, eikä kiitoksenkaan sanaa kuulu. Ihan kuin se perhanan eväs sieltä taivaasta tipahtaisi jokaisen ruokakoriin. On kyllä omituinen ja vajavainen ajatusmaailma ihmisillä, jotka leipä suussa vinkuvat heille valmiiksi tehtyä ruokaa. Vaan on se niinkin, että moni nykyihminen on niin onneton tekemään itse ruokaansa valmiiksi, että saapi ihmetellä, miten raukat pärjäisi, jos pitäisi itse ruokansa hankkia.
Mutta, minäpä uskon vakaasti, että tämä asia vielä kääntyy. Suunta on jo hivenen ylöspäin, joten malttia viljelijät. Kun nousu on tasaisen hidas, niin tuottokin on tulevina vuosina parempi. Ja jos ette minun sanaa usko, niin miettikääpä aikaa vaikka 25-30 vuotta takaisin päin. Tietty sykli on olemassa. Joten ei kun luja luotto itseen ja omaan työhön.
Ja se tärkein vielä. Miten kaikki jaksavat? Ihan oikeasti? Sinulle, jolla asiat on hyvin, olen iloinen puolestasi, osaathan arvostaa sitä? Sinulle, jolla juuri nyt meinaa pinna repeillä ja ahdistus vaivata, lähetän voimia ja yhden toiveen: Ethän jää yksin pahan olosi kanssa? Ihmiselämää on meillä kaikilla vain yksi, joten kerro paha olosi ja huolesi jollekin, omassa elämässäsi tai täällä.
Halaukset ihan kaikille, niillekin, joiden verenpaine ei minun höpinöitä kestä ;).höpinöistä ei verenpaine ikinä nouse, päinvastoin se on verenpainelääke. Sen verran mukavaa tekstiä, että sitä on aina ilo lukea. Nyt muuten on minulla loma, ja täytyy sanoa että ilmoja piisaa, on sen verran kuumaa.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
höpinöistä ei verenpaine ikinä nouse, päinvastoin se on verenpainelääke. Sen verran mukavaa tekstiä, että sitä on aina ilo lukea. Nyt muuten on minulla loma, ja täytyy sanoa että ilmoja piisaa, on sen verran kuumaa.
karpallekin. Mitäs olet lomalla puuhannut? Onko rusketusrajat tulleet? Alkaa olla jo liian kuuma, ainakin työhommissa. Jokos te kävitte siellä reissussa? Vai muistanko ihan omiani, ihan kuin olisit kertonut jossain vaiheessa lähteväsi naisystäväsi kanssa lemmenlomalle :)
- karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
karpallekin. Mitäs olet lomalla puuhannut? Onko rusketusrajat tulleet? Alkaa olla jo liian kuuma, ainakin työhommissa. Jokos te kävitte siellä reissussa? Vai muistanko ihan omiani, ihan kuin olisit kertonut jossain vaiheessa lähteväsi naisystäväsi kanssa lemmenlomalle :)
Suomea pitkin poikin. Nyt tultiin käymään välillä kotona. Ja on tullut kunnon rusketusrajat, kun kerran aurinkoa piisaa. Muistit oikein että vielä pitäisi käydä heinäkuun viimeisellä viikolla Virossa. Toivottavasti hiukan viilenisi, että olisi mukavampi matkustaa. Toisaalta ei minulla mitään helteitä vastaan ole.
No mites Emäntä10 kesä menee tästä eteenpäin? Pidätkö yhtään lomaa? - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
Suomea pitkin poikin. Nyt tultiin käymään välillä kotona. Ja on tullut kunnon rusketusrajat, kun kerran aurinkoa piisaa. Muistit oikein että vielä pitäisi käydä heinäkuun viimeisellä viikolla Virossa. Toivottavasti hiukan viilenisi, että olisi mukavampi matkustaa. Toisaalta ei minulla mitään helteitä vastaan ole.
No mites Emäntä10 kesä menee tästä eteenpäin? Pidätkö yhtään lomaa?vielä reilun kuukauden ja sitten alkaa loma. Ei minulla ole aikaa lomailla kesällä, mutta syksyn tullen kömmin kuusen alle ja otan aikaa itselleni. Miehen kanssa ei ehditä yhdessä minnekään lähteä, kun tuli vähän ylimääräistä puuhaa ja kaiken maailman kissanristiäisiä. Käydään niissä missä ehditään, mutta suurimmalle osalle sanotaan ei kiitos. Miehellä on talvella reissua ihan työn puitteissa ja hän saa silloin ihan tarpeeksi taas olla liikenteessä, joten ei haluja varmasti ylimääräisiin liikkuihin ole.
Pakko lähteä uimaan, että vähän virkistyy. Jatketaan myöhemmin :) - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
vielä reilun kuukauden ja sitten alkaa loma. Ei minulla ole aikaa lomailla kesällä, mutta syksyn tullen kömmin kuusen alle ja otan aikaa itselleni. Miehen kanssa ei ehditä yhdessä minnekään lähteä, kun tuli vähän ylimääräistä puuhaa ja kaiken maailman kissanristiäisiä. Käydään niissä missä ehditään, mutta suurimmalle osalle sanotaan ei kiitos. Miehellä on talvella reissua ihan työn puitteissa ja hän saa silloin ihan tarpeeksi taas olla liikenteessä, joten ei haluja varmasti ylimääräisiin liikkuihin ole.
Pakko lähteä uimaan, että vähän virkistyy. Jatketaan myöhemmin :)nyt kuuluu näin helteisenä perjantai-iltapäivänä? Pukkaako kiireet taas päälle vai miten on? Minä olen parhaillaan keski-suomessa serkkuni luona kyläilemässä.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
nyt kuuluu näin helteisenä perjantai-iltapäivänä? Pukkaako kiireet taas päälle vai miten on? Minä olen parhaillaan keski-suomessa serkkuni luona kyläilemässä.
Heitin iltanavetan jälkeen vielä kaupunkireissun ja nyt ollaan kotona. Talo täynnä väkeä, vieraita pukkasi kunnolla kylään, pitemmäksi aikaa. Että siinä sitä emännöintiä riittäkin.
Entä sinulle? Oletko pohjoiseen päin tulossa, meinaan että onko sukusi kuinka pohjoisesta vai oletko etelän kasvatti? - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Heitin iltanavetan jälkeen vielä kaupunkireissun ja nyt ollaan kotona. Talo täynnä väkeä, vieraita pukkasi kunnolla kylään, pitemmäksi aikaa. Että siinä sitä emännöintiä riittäkin.
Entä sinulle? Oletko pohjoiseen päin tulossa, meinaan että onko sukusi kuinka pohjoisesta vai oletko etelän kasvatti?tulossa muuta kuin tähän Viitasaareen missä nyt juuri olen. Olen ihan etelän kasvatti, ja sukuni tulee Etelä-Suomesta. Huomenna lähtö taas kotiinpäin, ja katsomaan miten sokerijuurikas on kasvanut. Pari viikkoa lomaa vielä jäljellä, joista se viimeinen kuluu Virossa naisystäväni kanssa.
- Misip
Miten kaunista ja miten kallista!??
Onhan se kiva kirjoitella ja samalla kuvitella itsensä "yrittäjäksi" omaan isänmaahansa.
Historiaa tutkineena sanon yhden asian.
Ei Suomen talvisodasta olisi tullut yhtään mitään, jos nykyinen maatalousväestö olisi Suomen armeijan selkärankana ollut!
Olisi tarvittu; "lomittajaa, ympäristötukia, menetetyn työajan korvausta, jne, jne!!!
Olette itse tehneet keskustapuolueen keralla koko kansan "pellejä"!!
Jokainen keskustan edustaja näyttää kärähtävän jostakin vilpistä! :))
Itse olen siirtynyt jo Arlan maitoon ja Puolalaisiin mansikoihin jne...
Tehän ostatte tukimiljardeilla traktorit ja puimurit muista maista, eli viette aktiivisesti Suomalaisen veronmaksajan rahoja ulos!
En minä ja ehkäpä moni muukaan ei kaipaa yli hintaisia tuotteitanne, vaan ostaa kaupasta sen mikä on halvista? Monille se on pakko.- Ikä oppia kaikki
katkeruus äänessäsi. Tutkippa sitä historiaa vähän tarkemmin, eiköhän siellä sodissa sotineet kaikki kynnelle kykenevät? Jututa vanhaa sota-ajan polvea. Mitä luulet, olisiko puheillasi ollut menestystä tuona aikana? Kun ei ole nytkään.
- Emäntä10
Lienee? Kuulehan, eiköhän tuolla asenteella liikkeellä olevan kansalaisen olisi siis parempi muuttaa ulkomaille asumaan, kun ei ymmärrä arvostaa omaa maataan? Miksi et siis muuttaisi vaikka sinne Puolaan syömään niitä mansikoita, ettei tarvitse rasittaa ympäristöä tuomalla niitä Puolan mansikoita tänne? Meinaatko, että siellä Puolassa mansikan viljelijät saavat hyvän hinnan tuotteesta? Eivät varmasti saa, jos siellä asuvat ihmiset ajattelevat samoin kuin sinä.
Ja mitähän se kenties sinua rasittaa, kuka mitäkin rahoillaan tekee? Syöthän sinäkin tuettua ruokaa. Vai meinaatko, että olet elämäsi elänyt saamatta mitään yhteiskunnan tarjoamaa palvelua ilmaiseksi? Epäilen vahvasti.
Olen seurannut aikaisemminkin kirjoitteluasi, enkä ihan usko sinun olevan kirjoitustesi takana. Hyvin monesti niissä on provosoiva sävy, joka on hyvä, kun se aiheuttaa keskustelua. Mutta, asioita pitää tutkia laajemmin. Ja se mitä sinä kirjoitit tuosta sota-ajasta, niin vähän metsään menee. Halveeraamalla nykyisten viljelijöiden työtä, osoitat epäkunnioitusta vanhalle polvelle, jotka ovat sinullekin sotineet itsenäisen isänmaan. Sinulla on liian hyvin asiat ja yksipuolinen elämänkatsomus. Se kertoo siitä, että sinulle on asiat napsahtaneet ilman suurempaa rehkimistä.
Joten, ajattelehan asioita vähän lisää.
Miten sinä olet saavuttanut sen aseman, mikä sinulla on? Ihanko yksin, ilman yhteiskunnan suomaa tukea? Itsekö maksoit aikanasi peruskoulun, tai minkä nyt sitten olet käynytkin? Jatko-opiskelut ja muut? Tätä ja paljon muuta, tähän päivään saakka. Missä se sinun rahallinen ja hyvinvointivaltion suoma suoja on näkynyt? - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Lienee? Kuulehan, eiköhän tuolla asenteella liikkeellä olevan kansalaisen olisi siis parempi muuttaa ulkomaille asumaan, kun ei ymmärrä arvostaa omaa maataan? Miksi et siis muuttaisi vaikka sinne Puolaan syömään niitä mansikoita, ettei tarvitse rasittaa ympäristöä tuomalla niitä Puolan mansikoita tänne? Meinaatko, että siellä Puolassa mansikan viljelijät saavat hyvän hinnan tuotteesta? Eivät varmasti saa, jos siellä asuvat ihmiset ajattelevat samoin kuin sinä.
Ja mitähän se kenties sinua rasittaa, kuka mitäkin rahoillaan tekee? Syöthän sinäkin tuettua ruokaa. Vai meinaatko, että olet elämäsi elänyt saamatta mitään yhteiskunnan tarjoamaa palvelua ilmaiseksi? Epäilen vahvasti.
Olen seurannut aikaisemminkin kirjoitteluasi, enkä ihan usko sinun olevan kirjoitustesi takana. Hyvin monesti niissä on provosoiva sävy, joka on hyvä, kun se aiheuttaa keskustelua. Mutta, asioita pitää tutkia laajemmin. Ja se mitä sinä kirjoitit tuosta sota-ajasta, niin vähän metsään menee. Halveeraamalla nykyisten viljelijöiden työtä, osoitat epäkunnioitusta vanhalle polvelle, jotka ovat sinullekin sotineet itsenäisen isänmaan. Sinulla on liian hyvin asiat ja yksipuolinen elämänkatsomus. Se kertoo siitä, että sinulle on asiat napsahtaneet ilman suurempaa rehkimistä.
Joten, ajattelehan asioita vähän lisää.
Miten sinä olet saavuttanut sen aseman, mikä sinulla on? Ihanko yksin, ilman yhteiskunnan suomaa tukea? Itsekö maksoit aikanasi peruskoulun, tai minkä nyt sitten olet käynytkin? Jatko-opiskelut ja muut? Tätä ja paljon muuta, tähän päivään saakka. Missä se sinun rahallinen ja hyvinvointivaltion suoma suoja on näkynyt?sitä mieltä, että nämä henkilöt jotka suhtautuvat katkerasti maatalous väestöön, ovat hyvin yksisilmäistä porukkaa. Vastauksesi tuolle Misipille oli todella erinomainen, mutta juuri tuollaiset henkilöt ajattelevat, että kun on maanviljelijä niin tuet napsahtavat tilille tekemättä mitään, ja että ei tehdä töitä, ja ajellaan vain jollain loistoautoilla kun maaseudulla ei ole muuta tekemistä.
Vaikka minulta loppuu tämä maatalouden harjoittaminen jo muutaman vuoden sisällä, niin koskaan en tule halveksimaan maanviljelijöitä millään tavalla. Olen itse entisenä aktiivisena viljelijänä, ja nykyään sivutoimisena viljelijänä nähnyt mitä "herkkua" tämä työ oikein on. Ei saa kunnon palkkaa, vaikka laskee tuetkin mukaan tähän hommaan. - hömppäeetu
karppa.. kirjoitti:
sitä mieltä, että nämä henkilöt jotka suhtautuvat katkerasti maatalous väestöön, ovat hyvin yksisilmäistä porukkaa. Vastauksesi tuolle Misipille oli todella erinomainen, mutta juuri tuollaiset henkilöt ajattelevat, että kun on maanviljelijä niin tuet napsahtavat tilille tekemättä mitään, ja että ei tehdä töitä, ja ajellaan vain jollain loistoautoilla kun maaseudulla ei ole muuta tekemistä.
Vaikka minulta loppuu tämä maatalouden harjoittaminen jo muutaman vuoden sisällä, niin koskaan en tule halveksimaan maanviljelijöitä millään tavalla. Olen itse entisenä aktiivisena viljelijänä, ja nykyään sivutoimisena viljelijänä nähnyt mitä "herkkua" tämä työ oikein on. Ei saa kunnon palkkaa, vaikka laskee tuetkin mukaan tähän hommaan.saa joidenki verenpaineen kohoamaan. Aika naseva on sanotuksissaan. Hänelle on annettu lahjat tähän kirjotuspuoleen, vähät vaikka kaikki ei tykkääkään,onhan hän sen itsekin ilmotellu ettei kaikkia voi miellyttää :))
Keskustelua keskustelua ;) - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
sitä mieltä, että nämä henkilöt jotka suhtautuvat katkerasti maatalous väestöön, ovat hyvin yksisilmäistä porukkaa. Vastauksesi tuolle Misipille oli todella erinomainen, mutta juuri tuollaiset henkilöt ajattelevat, että kun on maanviljelijä niin tuet napsahtavat tilille tekemättä mitään, ja että ei tehdä töitä, ja ajellaan vain jollain loistoautoilla kun maaseudulla ei ole muuta tekemistä.
Vaikka minulta loppuu tämä maatalouden harjoittaminen jo muutaman vuoden sisällä, niin koskaan en tule halveksimaan maanviljelijöitä millään tavalla. Olen itse entisenä aktiivisena viljelijänä, ja nykyään sivutoimisena viljelijänä nähnyt mitä "herkkua" tämä työ oikein on. Ei saa kunnon palkkaa, vaikka laskee tuetkin mukaan tähän hommaan.luonnostaan kateellinen, mutta katkeraksi tullaan. Saapihan sitä täällä netissä suutansa soitella, minäkin, mutta oikeassa elämässä harva viitsii samalla lailla hyppiä silmille. Muutama "rohkea", jonka periaatteena on "minähän se kyllä uskallan sanoa" sitä harrastaa vaan pitkässä juoksussa saa sitten ollakin yksin oikeassa, kun kukaan ei jaksa kuunnella.
Mutta tämä tukipolitiikasta jauhaminen jaksaa minua ihmetyttää. Kun en vielä itse ollut viljelijä, niin vaikka hyvin tiesin tukimäärät, ei tullut mieleenkään niistä olla katkera. Pienestä asti jo näin, mikä on hinta maaviljelystyöstä. Se raskas työ on jäänyt ihan lapsuusvuosista asti mieleen. Itse olin jo aikuinen nainen, kun aloin päätoimiseksi viljelijäksi. Olisi luullut, että se rääkki, missä joutui monet vuodet olemaan, olisi viljelyshalut karkottanut. Mutta toisin kävi. Minulla oli hyvä alkaa tähän hommaan, kun ei ollut mitään luuloja mistään. Tiesi vain todelliset faktat.
Siksipä joskus naurattaa täälläkin lukea kommentteja, jotka ovat yhtä kaukana todellisuudesta kuin kymmenen poronkusemaa. Ja onhan se nyt kumma, ettei tyttö saisi rahojaan käyttää niin kuin järkevästi katsoo ;) Kun sitä on välillä enempi ja välillä vähempi ja taas jossain vaiheessa on aika PA!
Mutta hyvä, ettet karppa sinä ole menossa mukaan tähän "järjestöön", jossa entiset viljelijät kääntyvät nykyisiä viljelijöitä vastaan. Kun täällä meilläpäin se on aika tavallista. - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
luonnostaan kateellinen, mutta katkeraksi tullaan. Saapihan sitä täällä netissä suutansa soitella, minäkin, mutta oikeassa elämässä harva viitsii samalla lailla hyppiä silmille. Muutama "rohkea", jonka periaatteena on "minähän se kyllä uskallan sanoa" sitä harrastaa vaan pitkässä juoksussa saa sitten ollakin yksin oikeassa, kun kukaan ei jaksa kuunnella.
Mutta tämä tukipolitiikasta jauhaminen jaksaa minua ihmetyttää. Kun en vielä itse ollut viljelijä, niin vaikka hyvin tiesin tukimäärät, ei tullut mieleenkään niistä olla katkera. Pienestä asti jo näin, mikä on hinta maaviljelystyöstä. Se raskas työ on jäänyt ihan lapsuusvuosista asti mieleen. Itse olin jo aikuinen nainen, kun aloin päätoimiseksi viljelijäksi. Olisi luullut, että se rääkki, missä joutui monet vuodet olemaan, olisi viljelyshalut karkottanut. Mutta toisin kävi. Minulla oli hyvä alkaa tähän hommaan, kun ei ollut mitään luuloja mistään. Tiesi vain todelliset faktat.
Siksipä joskus naurattaa täälläkin lukea kommentteja, jotka ovat yhtä kaukana todellisuudesta kuin kymmenen poronkusemaa. Ja onhan se nyt kumma, ettei tyttö saisi rahojaan käyttää niin kuin järkevästi katsoo ;) Kun sitä on välillä enempi ja välillä vähempi ja taas jossain vaiheessa on aika PA!
Mutta hyvä, ettet karppa sinä ole menossa mukaan tähän "järjestöön", jossa entiset viljelijät kääntyvät nykyisiä viljelijöitä vastaan. Kun täällä meilläpäin se on aika tavallista.käynyt mielessäkään lähteä "järjestöön" joka mollaa viljelijät täysin maanrakoon. Päinvastoin pelkään sellaisten viljelijöiden puolesta jotka ovat investoineet rajusti, ja velkaa on varmaan tosi paljon. Jos nykyiset tuottajahinnat ovat tälläiset mitkä ne nykyään ovat, niin siinä ovat vitsit vähissä kun pitää hoitaa velat, ja korot, ja olla vielä koko ajan työntouhussa mukana aamusta iltaan, niin ei voi muuta kuin toivoa, että nämä viljelijät tulisivat pärjäämään.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
käynyt mielessäkään lähteä "järjestöön" joka mollaa viljelijät täysin maanrakoon. Päinvastoin pelkään sellaisten viljelijöiden puolesta jotka ovat investoineet rajusti, ja velkaa on varmaan tosi paljon. Jos nykyiset tuottajahinnat ovat tälläiset mitkä ne nykyään ovat, niin siinä ovat vitsit vähissä kun pitää hoitaa velat, ja korot, ja olla vielä koko ajan työntouhussa mukana aamusta iltaan, niin ei voi muuta kuin toivoa, että nämä viljelijät tulisivat pärjäämään.
Viimeiset vieraatkin lähtivät eilen, uusia kun pukkasi sitä mukaa, kuin entiset lähtivät. Ihana olla taas rauhassa kotona. Kivahan se on nähdä sukulaisia, mutta aika aikaansa kutakin. Riittää jo tälle kesälle.
Tämä päivä menikin sitten kaupungilla, piti jo ajaa lujaa, että ehti ajoissa iltanavetalle. Masu mourusi nälkäänsä vaan ei auttanut, äpylit olivat linnottautuneet navetan oveen eteen ja lypsylle oli halu. Meidän lehmien käytöksestä voisi kellon ajan tarkistaa, ovat hyvin rutiiniherkkiä. Kun lopulta oli kaikki lypsetty ja ruokittu, vasikat juotettu ja homma hoidettu, oli ihanaa katsella, kun lehmät yksi toisensa jälkeen pistivät maate ja navetta hiljeni. Vasikat nukkuivat ja kuului vain tasainen ilmastointilaitteen hurina ja lehmien märehtiminen.
Navetalta kävellessä kävin vielä hiehoja tervehtimässä. Huutelin niitä illalla navettaan vaan aikoivat jäädä yöksi ulos. Sehän sopii, minulla aamulla hommia vähemmän. Ulkona kova tuuli joten ei ötökät haittaa. Tyytyväisinä pötköttivät laitumella.
No, senhän nyt arvaa, kun aamulla oli viimeksi ehtinyt syödä, niin nälkä olikin itsellä sitten valtava. Tässä nyt sitten täyttä vatsaa sulattelen ja omikseni koneella höpisen.
Mutta tapahtui tänään muutakin mukavaa. Tapasin ihan sattumalta sukulaisen asioita hoitaessani pitkästä aikaa aivan mahtavan ihmisen. Tiedättehän, kun menee paljon ihmisiä ohi, jotka hetken tunnet, mutta jotka aikojen päästä unohtuvat. Mutta tämä ihminen taas on niitä, jotka varmasti jäävät iäksi mieleen. Tämä maailma on täynnä itsekkäitä ihmisiä, jotka ovat unohtaneet lempeyden, ihmisläheisyyden, arvostuksen ja kuuntelemisen taidon. Ja kaiken kiireen keskellä, sain tutustua yhteen sympaattisimmista ja miellyttävimmistä miehistä, mitä vuosiin on eteeni tullut.
Että vieläkin on heitä, joille ihminen on ihminen, joilla on aikaa kuunnella ja hoitaa asioita loppuun asti. Monen kuukauden ongelmat ratkesivat ja sukulaiseni on osaavissa ja hoitavissa käsissä. Ja iso huoli on minulta pois. Harvoin tulee halattua aivan outoa ihmistä, mutta tänään, pitkän palaverin päätteeksi halasin häntä lujaa kiitokseksi. Ja se tuntui hyvältä ja oikealta. Ehkä se myös yllätti hänetkin, siilmiin kihoavista kyynelistä päätellen. Mutta voi kun näitä ihmisiä olisi enemmän. Maailma tarvitsee heitä.
Voin pitkästä aikaa mennä nukkumaan ilman, että huoli painaa sisintä. Ja aion myös nukkua, hyvällä mielellä ja kunnolla. Niimpä toivotankin kaikille lämpimin halauksin Hyvää Yötä.
Toi myrskytuuli rauhan sisimpääni
Vei pohjolan puhuri ikävän pois
Tänä yönä olen ihmisen lapsi
Yhtä alaston ja onnellinen - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Viimeiset vieraatkin lähtivät eilen, uusia kun pukkasi sitä mukaa, kuin entiset lähtivät. Ihana olla taas rauhassa kotona. Kivahan se on nähdä sukulaisia, mutta aika aikaansa kutakin. Riittää jo tälle kesälle.
Tämä päivä menikin sitten kaupungilla, piti jo ajaa lujaa, että ehti ajoissa iltanavetalle. Masu mourusi nälkäänsä vaan ei auttanut, äpylit olivat linnottautuneet navetan oveen eteen ja lypsylle oli halu. Meidän lehmien käytöksestä voisi kellon ajan tarkistaa, ovat hyvin rutiiniherkkiä. Kun lopulta oli kaikki lypsetty ja ruokittu, vasikat juotettu ja homma hoidettu, oli ihanaa katsella, kun lehmät yksi toisensa jälkeen pistivät maate ja navetta hiljeni. Vasikat nukkuivat ja kuului vain tasainen ilmastointilaitteen hurina ja lehmien märehtiminen.
Navetalta kävellessä kävin vielä hiehoja tervehtimässä. Huutelin niitä illalla navettaan vaan aikoivat jäädä yöksi ulos. Sehän sopii, minulla aamulla hommia vähemmän. Ulkona kova tuuli joten ei ötökät haittaa. Tyytyväisinä pötköttivät laitumella.
No, senhän nyt arvaa, kun aamulla oli viimeksi ehtinyt syödä, niin nälkä olikin itsellä sitten valtava. Tässä nyt sitten täyttä vatsaa sulattelen ja omikseni koneella höpisen.
Mutta tapahtui tänään muutakin mukavaa. Tapasin ihan sattumalta sukulaisen asioita hoitaessani pitkästä aikaa aivan mahtavan ihmisen. Tiedättehän, kun menee paljon ihmisiä ohi, jotka hetken tunnet, mutta jotka aikojen päästä unohtuvat. Mutta tämä ihminen taas on niitä, jotka varmasti jäävät iäksi mieleen. Tämä maailma on täynnä itsekkäitä ihmisiä, jotka ovat unohtaneet lempeyden, ihmisläheisyyden, arvostuksen ja kuuntelemisen taidon. Ja kaiken kiireen keskellä, sain tutustua yhteen sympaattisimmista ja miellyttävimmistä miehistä, mitä vuosiin on eteeni tullut.
Että vieläkin on heitä, joille ihminen on ihminen, joilla on aikaa kuunnella ja hoitaa asioita loppuun asti. Monen kuukauden ongelmat ratkesivat ja sukulaiseni on osaavissa ja hoitavissa käsissä. Ja iso huoli on minulta pois. Harvoin tulee halattua aivan outoa ihmistä, mutta tänään, pitkän palaverin päätteeksi halasin häntä lujaa kiitokseksi. Ja se tuntui hyvältä ja oikealta. Ehkä se myös yllätti hänetkin, siilmiin kihoavista kyynelistä päätellen. Mutta voi kun näitä ihmisiä olisi enemmän. Maailma tarvitsee heitä.
Voin pitkästä aikaa mennä nukkumaan ilman, että huoli painaa sisintä. Ja aion myös nukkua, hyvällä mielellä ja kunnolla. Niimpä toivotankin kaikille lämpimin halauksin Hyvää Yötä.
Toi myrskytuuli rauhan sisimpääni
Vei pohjolan puhuri ikävän pois
Tänä yönä olen ihmisen lapsi
Yhtä alaston ja onnellinenmyös näköjään runosuoni hallussa, kaiken muun kirjoittelun lomassa. Tosi hienoa, että sait monen kuukauden ongelmat ratkaistua, ja oli ihminen joka kuunteli sinua.
Mutta minä lähden huomenaamulla Viroon, ja lähden tänään jo Helsinkiin naisystäväni luokse, joten poistun tältä palstalta viikoksi. Halaukset Emäntä10. - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
myös näköjään runosuoni hallussa, kaiken muun kirjoittelun lomassa. Tosi hienoa, että sait monen kuukauden ongelmat ratkaistua, ja oli ihminen joka kuunteli sinua.
Mutta minä lähden huomenaamulla Viroon, ja lähden tänään jo Helsinkiin naisystäväni luokse, joten poistun tältä palstalta viikoksi. Halaukset Emäntä10.Hauska reissu :).
Jatketaan juttua kun palaat. Halaukset sinnekin! - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Hauska reissu :).
Jatketaan juttua kun palaat. Halaukset sinnekin!No niin kotona ollaan, ja huomenna töihin. Oli tosi kiva Viron matka, ja nyt on akut ladattu taas kun lähden huomenna töihin. Terveiset ja suukot Emäntä10.
- niiinniin
karppa.. kirjoitti:
No niin kotona ollaan, ja huomenna töihin. Oli tosi kiva Viron matka, ja nyt on akut ladattu taas kun lähden huomenna töihin. Terveiset ja suukot Emäntä10.
On tainnu miehellä olla ikävä emäntää!!!!!!!
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
No niin kotona ollaan, ja huomenna töihin. Oli tosi kiva Viron matka, ja nyt on akut ladattu taas kun lähden huomenna töihin. Terveiset ja suukot Emäntä10.
Kiva kuulla sinusta. Selvisit sitten reissusta hyvissä voimin takaisin? Mahtoi olla kuuma siellä Viron puolellakin, kun täälläkin välimeren ilmastossa melkein viikko oltiin? Alkoi navettatyöt mennä hitaalla tahdilla eikä hulluimmila helteillä juuri muuta ehtinyt tehdä, kuin huolehtia eläimistä. Navettapuoli onneksi saatiin pysymään edes jossain määrin viileänä, lehmät nautti kun sai vesisuihkuja ja vain yöt olivat ulkona. Päivällä en laittanut niitä ulos, eikä ne edes halunneet kun saivat viileässä navetassa pötkötellä.
Mutta kerrohan matkastasi. Missä kävitte ja mitä puuhasitte. Olet selvästi rentoutunut joten reissu oli varmasti mahtava.
Kiitokset suukosta, tuntuipas mukavalta :) - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Kiva kuulla sinusta. Selvisit sitten reissusta hyvissä voimin takaisin? Mahtoi olla kuuma siellä Viron puolellakin, kun täälläkin välimeren ilmastossa melkein viikko oltiin? Alkoi navettatyöt mennä hitaalla tahdilla eikä hulluimmila helteillä juuri muuta ehtinyt tehdä, kuin huolehtia eläimistä. Navettapuoli onneksi saatiin pysymään edes jossain määrin viileänä, lehmät nautti kun sai vesisuihkuja ja vain yöt olivat ulkona. Päivällä en laittanut niitä ulos, eikä ne edes halunneet kun saivat viileässä navetassa pötkötellä.
Mutta kerrohan matkastasi. Missä kävitte ja mitä puuhasitte. Olet selvästi rentoutunut joten reissu oli varmasti mahtava.
Kiitokset suukosta, tuntuipas mukavalta :)noin sata km. alaspäin, missä meillä oli mökki vuokralla. Uimassa tuli käytyä joka päivä, ja monesti kun siellä oli myös tosi helteistä. Samalla kierreltiin paikallisessa kylässä joka päivä, ja tehtiin automatka Etelä-Viroon asti. Rentoutunut olo nyt on tosiaan, ja tänään palasin töihin kuukauden lomalta.
Kun tuossa joku sanoi, että miehellä oli ikävä emäntää, niin tottakai oli kun ei päässyt juttelemaan, ja antamaan suukkoja Emäntä10, heh. Taitaa olla kateellinen tämä henkilö. - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
noin sata km. alaspäin, missä meillä oli mökki vuokralla. Uimassa tuli käytyä joka päivä, ja monesti kun siellä oli myös tosi helteistä. Samalla kierreltiin paikallisessa kylässä joka päivä, ja tehtiin automatka Etelä-Viroon asti. Rentoutunut olo nyt on tosiaan, ja tänään palasin töihin kuukauden lomalta.
Kun tuossa joku sanoi, että miehellä oli ikävä emäntää, niin tottakai oli kun ei päässyt juttelemaan, ja antamaan suukkoja Emäntä10, heh. Taitaa olla kateellinen tämä henkilö.Kateellinen tai ei mutta mitäpä tuosta :). Ja onhan se kiva että jollakin on ikävä ;).
Pääasia että olet taas turvallisesti armaan kotimaamme maaperällä. Tuossa lähinnä muistelin tuota taannoista tuhkapilviongelmaa, joka muutti monen matkasuunnitelmat ja jumiutti ihmisiä pitkin maailmaa.
Muuten. kuinka se tämä myrsky, joka muutama päivä sitten riehui, tuliko teidän suunnalla vahinkoa? Täällä se ei tuntunut kuin kovana tuulena. Tuho näytti aika pahalta.
Itsellä oli tuossa viikonloppuna lapsenhoitohuki. Täällä maalla on siitä mukavaa, että muksut voi ottaa moneen asiaan mukaan, eikä töistä tulisikaan mitään, jos ei nuoriso kulkisi mukana, kykyjensä mukaan. Tuossa jo asennoiduin rauhallisen illan viettoon mutta oli lapsilla tullut tätiä ikävä ja pölähtivät kylään. Selvisihän se syykin. Oli kuulemma "vieläkin" niin valtavan kuuma, että vain ja ainoastaan jäätelö kuulemma virkistäisi oloa. Olivat mukulat käyneet tarkistamassa pakasteesta jäätelötilanteen. Ovelia kavereita. Yökyläänkin halusivat, mutta nyt ei mennyt läpi vaan kotia päin suunnistivat. Nuorimmainen tuumasi että "MÄLSÄÄ". No, päivä on huomennakin. Ja minusta on varmaan tullut vanha ja ehkä hiukan itsekäskin, kun haluan välillä tätä omaakin aikaa.
Että näin täällä tänään. - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Kateellinen tai ei mutta mitäpä tuosta :). Ja onhan se kiva että jollakin on ikävä ;).
Pääasia että olet taas turvallisesti armaan kotimaamme maaperällä. Tuossa lähinnä muistelin tuota taannoista tuhkapilviongelmaa, joka muutti monen matkasuunnitelmat ja jumiutti ihmisiä pitkin maailmaa.
Muuten. kuinka se tämä myrsky, joka muutama päivä sitten riehui, tuliko teidän suunnalla vahinkoa? Täällä se ei tuntunut kuin kovana tuulena. Tuho näytti aika pahalta.
Itsellä oli tuossa viikonloppuna lapsenhoitohuki. Täällä maalla on siitä mukavaa, että muksut voi ottaa moneen asiaan mukaan, eikä töistä tulisikaan mitään, jos ei nuoriso kulkisi mukana, kykyjensä mukaan. Tuossa jo asennoiduin rauhallisen illan viettoon mutta oli lapsilla tullut tätiä ikävä ja pölähtivät kylään. Selvisihän se syykin. Oli kuulemma "vieläkin" niin valtavan kuuma, että vain ja ainoastaan jäätelö kuulemma virkistäisi oloa. Olivat mukulat käyneet tarkistamassa pakasteesta jäätelötilanteen. Ovelia kavereita. Yökyläänkin halusivat, mutta nyt ei mennyt läpi vaan kotia päin suunnistivat. Nuorimmainen tuumasi että "MÄLSÄÄ". No, päivä on huomennakin. Ja minusta on varmaan tullut vanha ja ehkä hiukan itsekäskin, kun haluan välillä tätä omaakin aikaa.
Että näin täällä tänään.myrskytuhoja lainkaan, onneksi. Mutta mitä noita uutisia olen katsonut, niin melkoista tuhoa se teki. Taas nähdään se, että ihminen on voimaton kun luonto jyllää täydellä teholla. Mutta nyt pitää mennä nukkumaan, huomenna taas työpäivä.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
myrskytuhoja lainkaan, onneksi. Mutta mitä noita uutisia olen katsonut, niin melkoista tuhoa se teki. Taas nähdään se, että ihminen on voimaton kun luonto jyllää täydellä teholla. Mutta nyt pitää mennä nukkumaan, huomenna taas työpäivä.
Tänään on ollu ihan hölmö olo. Heti aamulla, kun kello soi, tuntui että voi kun saisi jäädä nukkumaan. Väsytti niin pirusti, ihan kuin ei olisi nukkunut ollenkaan. Normaalisti kun sitä pomppaa kahvin keittoon pirteänä ja oikein nauttii siitä aikaisesta aamusta, kun on ihan yksin hereillä.
Ja jotenkin surkea olo oli. Syytä ei kyllä pitäisi olla minkäänlaista, mutta tänään jos koskaan olisi toivonut, että saisi loikoilla puoli päivää toisen kainalossa eikä olisi kiire minnekään. Oikea valtava hellyydenkaipuu iski ihan kunnolla eikä tietenkään ollut koko päivänä ketään, kehen sen kohdistaisi. Piti nimittäin olla päivä kaupungilla hoitamassa asioita ja tympäsi ihan hirveästi. Kotiin tullessa oli talo tyhjä ja porukka töissä. Siinä minä sitten keittiön pöydän ääressä istuin ja join kupin kahvia ja ajattelin, että tämä on jo naurettavaa. Aikuinen akka ja hörhöilee kuin murrosiän kourissa oleva teini. Mutta minkäs teit, se hölmö olotila piti vain sairastaa ja nyt on taas oma itsensä. Mies tuossa epäili, että taitaa olla se aika kuukaudesta tulossa, kun emäntä noin herkäksi heittäytyy. Kumpi sitten lie parempi tai pahempi, pahalla tuulella oleva emäntä vai liiankin herkistelevä ja kainaloon tunkeva emännys. No, onneksi nämä olotilat eivät kestä kuin yhden päivän :)
Mutta sen verta vielä hassulta tuntuu, että lähetän ison, lämpimän halauksen kaikille sitä kaipaaville. Ja siitäpä herkesinkin miettimään, että kun naisilla on näitä kuukausittaisia "huippuhetkiä", niin miten sitten miehillä? Ei kai heilläkään elämä voi mennä tasaisena vuodesta toiseen? Vai voiko?
Näihin vähemmän viisaisiin analyyseihin, joista ei varmaan kukaan tule hullua hurskaammaksi, päätän tämän päivän hölmöilyt. Huomenna uusi aamu ja toivon mukaan parempi kuin tämä aamu.
Ja karpalle erityishalit, on kiva kirjoitella :) - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Tänään on ollu ihan hölmö olo. Heti aamulla, kun kello soi, tuntui että voi kun saisi jäädä nukkumaan. Väsytti niin pirusti, ihan kuin ei olisi nukkunut ollenkaan. Normaalisti kun sitä pomppaa kahvin keittoon pirteänä ja oikein nauttii siitä aikaisesta aamusta, kun on ihan yksin hereillä.
Ja jotenkin surkea olo oli. Syytä ei kyllä pitäisi olla minkäänlaista, mutta tänään jos koskaan olisi toivonut, että saisi loikoilla puoli päivää toisen kainalossa eikä olisi kiire minnekään. Oikea valtava hellyydenkaipuu iski ihan kunnolla eikä tietenkään ollut koko päivänä ketään, kehen sen kohdistaisi. Piti nimittäin olla päivä kaupungilla hoitamassa asioita ja tympäsi ihan hirveästi. Kotiin tullessa oli talo tyhjä ja porukka töissä. Siinä minä sitten keittiön pöydän ääressä istuin ja join kupin kahvia ja ajattelin, että tämä on jo naurettavaa. Aikuinen akka ja hörhöilee kuin murrosiän kourissa oleva teini. Mutta minkäs teit, se hölmö olotila piti vain sairastaa ja nyt on taas oma itsensä. Mies tuossa epäili, että taitaa olla se aika kuukaudesta tulossa, kun emäntä noin herkäksi heittäytyy. Kumpi sitten lie parempi tai pahempi, pahalla tuulella oleva emäntä vai liiankin herkistelevä ja kainaloon tunkeva emännys. No, onneksi nämä olotilat eivät kestä kuin yhden päivän :)
Mutta sen verta vielä hassulta tuntuu, että lähetän ison, lämpimän halauksen kaikille sitä kaipaaville. Ja siitäpä herkesinkin miettimään, että kun naisilla on näitä kuukausittaisia "huippuhetkiä", niin miten sitten miehillä? Ei kai heilläkään elämä voi mennä tasaisena vuodesta toiseen? Vai voiko?
Näihin vähemmän viisaisiin analyyseihin, joista ei varmaan kukaan tule hullua hurskaammaksi, päätän tämän päivän hölmöilyt. Huomenna uusi aamu ja toivon mukaan parempi kuin tämä aamu.
Ja karpalle erityishalit, on kiva kirjoitella :)kun Emäntä10 antaa oikein erityishalit. Harmi, että ollaan molemmat varattuja, muutoin olisit voinut tulla minun kainalooni kun sinulla oli se hellyydenkaipuu, heh. No, tämä oli vitsi, ollaan molemmat tyytyväisiä kumppaneihimme.
Tuohon kysymykseen, että voiko elämä mennä miehillä tasaisesti vuodesta toiseen, niin ei se mene aina tasaisesti meillä miehilläkään. Ehkä vähemmän mielenvaihteluita kuin naisilla, mutta kyllä minä ainakin huomaan, että on päiviä jolloin vain ei mikään mene niinkuin pitäisi.
Mutta ainakin kun mies rakastuu tässä keski-iässä, niin ainakin silloin menee jotenkin "sekaisin". Toivottavasti kuitenkin positiivisessa mielessä. - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
kun Emäntä10 antaa oikein erityishalit. Harmi, että ollaan molemmat varattuja, muutoin olisit voinut tulla minun kainalooni kun sinulla oli se hellyydenkaipuu, heh. No, tämä oli vitsi, ollaan molemmat tyytyväisiä kumppaneihimme.
Tuohon kysymykseen, että voiko elämä mennä miehillä tasaisesti vuodesta toiseen, niin ei se mene aina tasaisesti meillä miehilläkään. Ehkä vähemmän mielenvaihteluita kuin naisilla, mutta kyllä minä ainakin huomaan, että on päiviä jolloin vain ei mikään mene niinkuin pitäisi.
Mutta ainakin kun mies rakastuu tässä keski-iässä, niin ainakin silloin menee jotenkin "sekaisin". Toivottavasti kuitenkin positiivisessa mielessä.Iskussa. Eilinen hörsyily on taas tältä erää ohi ja olo niin kuin pitääkin. Miehelläkin nauratti aamulla, että ompa mukavaa taas kuunnella tuota kalitusta, kun itsekin uskaltaa lohkasta tulemaan normaaleja juttuja eikä tarvitse varoa puheitaan. On ilmeisesti vuodet opettaneet hänellekin, että joskus on viisaampaa pitää suu supussa, vaikka kuinka haluaisi emäntää kiusata. Harva mies jaksaa pitkiä aikoja kuunnella ylikierroksilla käyvää naista mutta onneksi kerran kuussa menee vielä sietokyvyn rajoissa :).
Päivästä näyttää tulevan sateinen, joten pistin tuossa pullataikinan kohoamaan ja sitä odotellessa on aikaa roikkua netissä. Ei ole etelän myrskyt tänne asti vielä ehtineet ja toivon mukaan menevät ohi. Varavoima tuossa viriteltiin kaiken varalta valmiiksi, että saan sen yksin tulille, kun mies on kauempana työmaalla tämän päivän. Eipähän tarvitse kesken töiden ketään hätyytellä kaveriksi.
Tuossa jokin aika sitten minulle sattui aika paha työtapaturma. Ainekset pahempaankin olivat olemassa, mutta säikähdyksellä ja huonolla voinnilla siitä onneksi selvisin. Sitä kun ei vuosiin ole mitään kummempaa sattunut, niin kummasti se säväytti. Pahin ongelma kun oli, että asutaan niin kaukana kaikesta, että apuakaan ei nopeasti saa. Meinasi jo silloin paniikki iskeä, kun olin niin heikolla hapella, ettei henki enää kunnolla kulkenut, mutta onneksi sain itseni rauhoittumaan. Opin se kuitenkin antoi, että aika löysässä on ihmishenki. Mies meinasi hätääntyä, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Hengissä ollaan.
Tällä viikolla aletaan tekemään toinen säilörehusato. Sen jälkeen syystyöt ja sitten alkaa rauhoittuminen. Tuleva loma meni kintuille, mutta pidän sen sitten syksymmällä. Tuli viime lomituksessa niin paljon vahinkoa, että päätimpä siirtää lomaa, että saa hyvän lomittajan paikalle. Rajansa kaikella, minunkin huumorilla.
Mutta nyt korvapuustin tekoon. - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Iskussa. Eilinen hörsyily on taas tältä erää ohi ja olo niin kuin pitääkin. Miehelläkin nauratti aamulla, että ompa mukavaa taas kuunnella tuota kalitusta, kun itsekin uskaltaa lohkasta tulemaan normaaleja juttuja eikä tarvitse varoa puheitaan. On ilmeisesti vuodet opettaneet hänellekin, että joskus on viisaampaa pitää suu supussa, vaikka kuinka haluaisi emäntää kiusata. Harva mies jaksaa pitkiä aikoja kuunnella ylikierroksilla käyvää naista mutta onneksi kerran kuussa menee vielä sietokyvyn rajoissa :).
Päivästä näyttää tulevan sateinen, joten pistin tuossa pullataikinan kohoamaan ja sitä odotellessa on aikaa roikkua netissä. Ei ole etelän myrskyt tänne asti vielä ehtineet ja toivon mukaan menevät ohi. Varavoima tuossa viriteltiin kaiken varalta valmiiksi, että saan sen yksin tulille, kun mies on kauempana työmaalla tämän päivän. Eipähän tarvitse kesken töiden ketään hätyytellä kaveriksi.
Tuossa jokin aika sitten minulle sattui aika paha työtapaturma. Ainekset pahempaankin olivat olemassa, mutta säikähdyksellä ja huonolla voinnilla siitä onneksi selvisin. Sitä kun ei vuosiin ole mitään kummempaa sattunut, niin kummasti se säväytti. Pahin ongelma kun oli, että asutaan niin kaukana kaikesta, että apuakaan ei nopeasti saa. Meinasi jo silloin paniikki iskeä, kun olin niin heikolla hapella, ettei henki enää kunnolla kulkenut, mutta onneksi sain itseni rauhoittumaan. Opin se kuitenkin antoi, että aika löysässä on ihmishenki. Mies meinasi hätääntyä, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Hengissä ollaan.
Tällä viikolla aletaan tekemään toinen säilörehusato. Sen jälkeen syystyöt ja sitten alkaa rauhoittuminen. Tuleva loma meni kintuille, mutta pidän sen sitten syksymmällä. Tuli viime lomituksessa niin paljon vahinkoa, että päätimpä siirtää lomaa, että saa hyvän lomittajan paikalle. Rajansa kaikella, minunkin huumorilla.
Mutta nyt korvapuustin tekoon.korvapuustit onnistuivat? Onneksi Sinulle ei siinä työtapaturmassa käynyt sitten pahemmin. Maatilan hommat ovat välillä vaarallisia, ja pitää, tai ainakin pitäisi olla aina varovainen, ja jättää turha kiire pois kun tekee vähänkin sellaisia töitä missä tapaturman riski suurenee.
Itselle ei ole koskaan käynyt mitään pahempaa haaveria, johtuen kyllä ihan tuurista, ei niinkään taidosta. - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
korvapuustit onnistuivat? Onneksi Sinulle ei siinä työtapaturmassa käynyt sitten pahemmin. Maatilan hommat ovat välillä vaarallisia, ja pitää, tai ainakin pitäisi olla aina varovainen, ja jättää turha kiire pois kun tekee vähänkin sellaisia töitä missä tapaturman riski suurenee.
Itselle ei ole koskaan käynyt mitään pahempaa haaveria, johtuen kyllä ihan tuurista, ei niinkään taidosta.tuli puusteista. Tässä varavoimalla mennään. Oli tosi paha myrsky, taitaa tämä tienoo olla laajalta alueelta pimeänä. Tulin just ulkoa, tavaraa oli hujan hajan ja piti enimmät ennen yötä käydä siivoamassa. Vaikka en ukkosta pelkää, niin melkein hirvitti juosta tuolla myrskyssä. Vettä tuli vaakatasossa ja ukkonen meiskasi niin, ettei kuullut omaa ääntään saatikka isännän. Iski salama vähän liian likelle, soi korvissa kauan. Mutta nyt on tilanne rauhoittunut. Käytiin vielä navetassa tarkistamassa tilanne, siellä kaikki ok.
Joo, ei onneksi käynyt tapaturmassa pahasti. Mutta opiksi piti ottaa.
Mutta nyt on pakko mennä nukkumaan, aamulla tosi aikanen herätys, kun pitäisi aamuyöstä kuorman tulla, mikäli nyt sitten pääsee perille.
Halauksin ja hyvillä mielin hyvät yöt. - Emäntä10
Emäntä10 kirjoitti:
tuli puusteista. Tässä varavoimalla mennään. Oli tosi paha myrsky, taitaa tämä tienoo olla laajalta alueelta pimeänä. Tulin just ulkoa, tavaraa oli hujan hajan ja piti enimmät ennen yötä käydä siivoamassa. Vaikka en ukkosta pelkää, niin melkein hirvitti juosta tuolla myrskyssä. Vettä tuli vaakatasossa ja ukkonen meiskasi niin, ettei kuullut omaa ääntään saatikka isännän. Iski salama vähän liian likelle, soi korvissa kauan. Mutta nyt on tilanne rauhoittunut. Käytiin vielä navetassa tarkistamassa tilanne, siellä kaikki ok.
Joo, ei onneksi käynyt tapaturmassa pahasti. Mutta opiksi piti ottaa.
Mutta nyt on pakko mennä nukkumaan, aamulla tosi aikanen herätys, kun pitäisi aamuyöstä kuorman tulla, mikäli nyt sitten pääsee perille.
Halauksin ja hyvillä mielin hyvät yöt.On ihmisen elo arvaamaton
se yhden hetken on surua
kohta jo toisen iloa
kolmannen suurta odotusta
On hiipivä rakkaus kuin
kesäinen lempeä ilta
täynnä odotusta ja
elämää suurempaa toivetta
Hetken se etsii voimaa
kuin alkava rajuilma
nostattaen tuulta ja sadetta
vallan vahvuutta huokuen
Hetkessä kaikki se räjähtää
sydän lyöden tulta ja tappuraa
voimalla maapalloa pyörittää
akselilta ihmisen mielen suistaa
Jälkeen tunnekuohun valtaisan
tyyntyy tuulen tyttären mieli
antaa tilan siskolleen
herkän tyvenen valtiaalle
Joka välille kahden ihmisen
niin samanlaisen ja silti
niin kovin erinlaisen
luo sillan elämää kestävän
Ei pysty siihen pohjolan puhuri
ei keikuta venettä viattomuuden
antaa vain suloisen rakkauden
välille kahden ihmisen
Tämä kevennys oli kaikille rakastuneille :) - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
On ihmisen elo arvaamaton
se yhden hetken on surua
kohta jo toisen iloa
kolmannen suurta odotusta
On hiipivä rakkaus kuin
kesäinen lempeä ilta
täynnä odotusta ja
elämää suurempaa toivetta
Hetken se etsii voimaa
kuin alkava rajuilma
nostattaen tuulta ja sadetta
vallan vahvuutta huokuen
Hetkessä kaikki se räjähtää
sydän lyöden tulta ja tappuraa
voimalla maapalloa pyörittää
akselilta ihmisen mielen suistaa
Jälkeen tunnekuohun valtaisan
tyyntyy tuulen tyttären mieli
antaa tilan siskolleen
herkän tyvenen valtiaalle
Joka välille kahden ihmisen
niin samanlaisen ja silti
niin kovin erinlaisen
luo sillan elämää kestävän
Ei pysty siihen pohjolan puhuri
ei keikuta venettä viattomuuden
antaa vain suloisen rakkauden
välille kahden ihmisen
Tämä kevennys oli kaikille rakastuneille :)kevennys. Oli kuin juuri minulle kirjoitettu, kun kerran olen rakastunut. Kiitos tosi ihanasta runosta Emäntä10.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
kevennys. Oli kuin juuri minulle kirjoitettu, kun kerran olen rakastunut. Kiitos tosi ihanasta runosta Emäntä10.
Kiva kun tuli hyvä mieli, niin lukijalle kuin kirjoittajallekin :)
- syntymässä suhde
Emäntä10 kirjoitti:
Kiva kun tuli hyvä mieli, niin lukijalle kuin kirjoittajallekin :)
Karpan ja Emäntä10 välille? Tuntuu vähän siltä kun lukee teidän juttuja.
- Emäntä10
syntymässä suhde kirjoitti:
Ytimekkäästi, ei ole. Antaa minun olla onnelinen mieheni kanssa ja karpan oman naisensa kanssa. Silti kirjoitellaan, on kiva jakaa asioita toisen kanssa.
- juupajuupaniinniin
Emäntä10 kirjoitti:
Ytimekkäästi, ei ole. Antaa minun olla onnelinen mieheni kanssa ja karpan oman naisensa kanssa. Silti kirjoitellaan, on kiva jakaa asioita toisen kanssa.
Vaan tämän miehen tyyli on sanoisko vähintäänki "kiinnostunut"? Emäntä nyt on aina ollu lämmin tyyliltään kirjotuksissaan,vissiin vetoaa miehiin ;))
- Myös toisen oma
Johan heillä on suhde, ystävyyssuhde. Ja näyttää toimivan vaikka eivät edes tunne. Toimisi varmaan tosielämässäkin,heillä ei vain ole siihen mahollisuutta. Ja ehkäpä, kummaltakin löytyy se kunnioitus toista ja toisen omaa kohtaan.
- karppa..
juupajuupaniinniin kirjoitti:
Vaan tämän miehen tyyli on sanoisko vähintäänki "kiinnostunut"? Emäntä nyt on aina ollu lämmin tyyliltään kirjotuksissaan,vissiin vetoaa miehiin ;))
Kyllä minulla on suhde, mutta vain ja ainoastaan omaan naisystävään. Emäntä10 kanssa on mukava vaihtaa ajatuksia tällä palstalla.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
Kyllä minulla on suhde, mutta vain ja ainoastaan omaan naisystävään. Emäntä10 kanssa on mukava vaihtaa ajatuksia tällä palstalla.
samaa mieltä, en kyllä muuta ajatellutkaan. Meillä on ollut mielenkiintoinen viikonloppu. Ajateltiin viettää isännän kanssa rauhallinen, kahdenkeskinen viikonloppu pitkästä aikaa. Ei vieraita, vain rutiinihommat, aikaa yhdessä. Ja kissan viikset, saapihan sitä kumpikin toivoa vaan toisin kävi. Oltiin niin sanotusti koko aika myrskyn silmässä. Yöt meni ukkosmyrskyjen kourissa, varavirtaa päälle, rauhoitella ulvovia koiria ja siinä sivussa anopin äitiä, joka pelkää aivan hirveästi ukonilmaa. Yöunet meni vähiin ja juuri kun tänä aamuna luuli, että myräkkä lopultakin loppuu, (täällä kesti koko yön) sain melkein sydärin aamunavetalla, kun ilman varoitusta iski salama ihan navetan viereen ja saman tien pamahti kunnon jyrinä päälle. Olin lypsyllä ja karja hyppäsi ilmaan silkasta säikähdyksestä. Sain ne kuitenkin pian rauhoittumaan, mutta meinasi jo alkaa tympimään koko myräkkä.
Että sen romanttisen viikonlopun vietto siirrettiin taas viikolla. Jos vaikka ensi viikonloppuna kävisi parempi tuuri :)
Vaan eikö sitä niin sanota, että nälkä kasvaa syödessä? Jospa sitä vielä ehdittäisiin keskenäänkin olla. Koulut alkaa ihan pian, joten tämä lomalaisrallikin sitten loppuu.
Mitäs sinulle kuuluu karppa?
Ja vielä sen verran näille suhdehöpinöille, että loppukoon alkuunsa. Ajattelin nyt kuitenkin sinun kanssasi vaihtaa ajatuksia, se on mukavaa. Vaikka ei naamakkain tunneta, niin mitä sitten. Hauskaa tämä on näinkin. Nyt kotihommiin ja aikaste nukkumaan, ei kai enää tänä yönä tarvine saikata virran ja hermoilevien koirien kanssa. - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
samaa mieltä, en kyllä muuta ajatellutkaan. Meillä on ollut mielenkiintoinen viikonloppu. Ajateltiin viettää isännän kanssa rauhallinen, kahdenkeskinen viikonloppu pitkästä aikaa. Ei vieraita, vain rutiinihommat, aikaa yhdessä. Ja kissan viikset, saapihan sitä kumpikin toivoa vaan toisin kävi. Oltiin niin sanotusti koko aika myrskyn silmässä. Yöt meni ukkosmyrskyjen kourissa, varavirtaa päälle, rauhoitella ulvovia koiria ja siinä sivussa anopin äitiä, joka pelkää aivan hirveästi ukonilmaa. Yöunet meni vähiin ja juuri kun tänä aamuna luuli, että myräkkä lopultakin loppuu, (täällä kesti koko yön) sain melkein sydärin aamunavetalla, kun ilman varoitusta iski salama ihan navetan viereen ja saman tien pamahti kunnon jyrinä päälle. Olin lypsyllä ja karja hyppäsi ilmaan silkasta säikähdyksestä. Sain ne kuitenkin pian rauhoittumaan, mutta meinasi jo alkaa tympimään koko myräkkä.
Että sen romanttisen viikonlopun vietto siirrettiin taas viikolla. Jos vaikka ensi viikonloppuna kävisi parempi tuuri :)
Vaan eikö sitä niin sanota, että nälkä kasvaa syödessä? Jospa sitä vielä ehdittäisiin keskenäänkin olla. Koulut alkaa ihan pian, joten tämä lomalaisrallikin sitten loppuu.
Mitäs sinulle kuuluu karppa?
Ja vielä sen verran näille suhdehöpinöille, että loppukoon alkuunsa. Ajattelin nyt kuitenkin sinun kanssasi vaihtaa ajatuksia, se on mukavaa. Vaikka ei naamakkain tunneta, niin mitä sitten. Hauskaa tämä on näinkin. Nyt kotihommiin ja aikaste nukkumaan, ei kai enää tänä yönä tarvine saikata virran ja hermoilevien koirien kanssa.mitään erikoista kuulu. Töissä normaalisti tänäänkin, ja ohrat puitiin perjantaina, ja viikonlopun olin mökillä Kustavissa, sukulaiseni luona. Tämä alue Suomesta on säästynyt, ainakin vielä pahoilta ukkosilta. Vettä saisi kyllä muuten tulla kun alkaa sokerijuurikaspelto olemaan turhan kuiva.
No kai sitä vettä sitten tulee kun alkaa juurikkaannosto. - Fanittaja007
Myös toisen oma kirjoitti:
Johan heillä on suhde, ystävyyssuhde. Ja näyttää toimivan vaikka eivät edes tunne. Toimisi varmaan tosielämässäkin,heillä ei vain ole siihen mahollisuutta. Ja ehkäpä, kummaltakin löytyy se kunnioitus toista ja toisen omaa kohtaan.
Aina joku hemputin suhdemaakari alottaa arvailunsa. Menikö tääki keskustelu puihin?
- Emäntä10
Fanittaja007 kirjoitti:
Aina joku hemputin suhdemaakari alottaa arvailunsa. Menikö tääki keskustelu puihin?
Tai ei itse netin toiminnassa mitään vikaa ollut, ukonilma vain pisti läppärin pimeäksi, emolevy sökö. Niimpä hieman pimennossa olen ollut viimeaikaisista täpinöistä.
Mutta täällä taas ollaan. Pari päivää vielä, niin toinen sato on tehty, sateet venyttivät hommia, tarkoitus oli, että nyt olisi jo koneet pestynä ja talviaikaista huoltoa odottamassa. Vaan ilmojen mukaanhan sitä on mentävä. Marjassa on tullut juostua jalkansa kipeiksi, minun puolesta riittää, poimikoot muut loput. Vaan ei näitä marjakavereita haitaksi asti ole ollut. Yksin olen selkosia samoillut ja toivonut, etten joutuisi törmäyskurssille petojen kanssa. Meillä kun niitä riittää, ihan kotitarpeiksi asti.
Se tuo suurpetojen keskellä elo meinaa joskus olla hankalaa, ei äkäinen emäntä ja pahantuulinen karhu ihan aina meinaa samoille saloille sopia keskenään. Törmätty on muutaman kerran. Sitä tuntee itsensä pieneksi, kun vastapelurin pää keikkuu 2,5 metriä korkeudella, eikä silmiin ole katsomista. Joskus on päreet palanu itsellä siihen malliin, että suusta tulee niin painokelvotonta tekstiä, ettei edes metsän kuningas sitä jää kuuntelemaan. Mutta suuremman edessä on viisaampaa väistyä. Katse maahan ja perääntyä. Ei siinä juuri muu auta.
Tässä pari päivää sitten taas eräässä puskassa kykkiessä havahduin ihan yhtäkkiä täydelliseen hiljaisuuteen. Ei minkäänlaista ääntä. Siinä kummasti höröstyi olemus itselläänkin. Mitähän nyt, oli ensimmäinen ajatus mielessä? Jotenkin vaisto sai peruuttamaan puskasta kauemmaksi. On ennenkin luonto varoittanut menemällä mykäksi. Siinä lähdin kävelemään auton suuntaan, niin voitte arvata, että melkein ilmaan hyppäsin, kun jalkojen juuresta hyppäsi poronvasa juoksuun. Se oli ilmeisesti niin unessa, että havahtui vasta minun tulooni. Ei se pitkälle juossut, vaan jäi odottamaan minua. Siinä aikani käveltyäni pysähdyin ja etsin sen emoa. Mietin, oliko jäänyt orvoksi, kun yksin oli. Jo alkoi kuitenkin tuttu "röhkinä" kuulua ja vasa pinkaisi äänen suuntaan. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Vasa löysi emonsa ja niin ne pitivät minulle loppupäivän seuraa. Vasa oli kyllä harvinaisen kesy, viereen tuli seisomaan eikä älynnyt pelätä.
Mutta nyt saunaan jäseniä lepuuttamaan. - .....
Vaikka olisikin?!?!
Tokkopa vain! - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
Tai ei itse netin toiminnassa mitään vikaa ollut, ukonilma vain pisti läppärin pimeäksi, emolevy sökö. Niimpä hieman pimennossa olen ollut viimeaikaisista täpinöistä.
Mutta täällä taas ollaan. Pari päivää vielä, niin toinen sato on tehty, sateet venyttivät hommia, tarkoitus oli, että nyt olisi jo koneet pestynä ja talviaikaista huoltoa odottamassa. Vaan ilmojen mukaanhan sitä on mentävä. Marjassa on tullut juostua jalkansa kipeiksi, minun puolesta riittää, poimikoot muut loput. Vaan ei näitä marjakavereita haitaksi asti ole ollut. Yksin olen selkosia samoillut ja toivonut, etten joutuisi törmäyskurssille petojen kanssa. Meillä kun niitä riittää, ihan kotitarpeiksi asti.
Se tuo suurpetojen keskellä elo meinaa joskus olla hankalaa, ei äkäinen emäntä ja pahantuulinen karhu ihan aina meinaa samoille saloille sopia keskenään. Törmätty on muutaman kerran. Sitä tuntee itsensä pieneksi, kun vastapelurin pää keikkuu 2,5 metriä korkeudella, eikä silmiin ole katsomista. Joskus on päreet palanu itsellä siihen malliin, että suusta tulee niin painokelvotonta tekstiä, ettei edes metsän kuningas sitä jää kuuntelemaan. Mutta suuremman edessä on viisaampaa väistyä. Katse maahan ja perääntyä. Ei siinä juuri muu auta.
Tässä pari päivää sitten taas eräässä puskassa kykkiessä havahduin ihan yhtäkkiä täydelliseen hiljaisuuteen. Ei minkäänlaista ääntä. Siinä kummasti höröstyi olemus itselläänkin. Mitähän nyt, oli ensimmäinen ajatus mielessä? Jotenkin vaisto sai peruuttamaan puskasta kauemmaksi. On ennenkin luonto varoittanut menemällä mykäksi. Siinä lähdin kävelemään auton suuntaan, niin voitte arvata, että melkein ilmaan hyppäsin, kun jalkojen juuresta hyppäsi poronvasa juoksuun. Se oli ilmeisesti niin unessa, että havahtui vasta minun tulooni. Ei se pitkälle juossut, vaan jäi odottamaan minua. Siinä aikani käveltyäni pysähdyin ja etsin sen emoa. Mietin, oliko jäänyt orvoksi, kun yksin oli. Jo alkoi kuitenkin tuttu "röhkinä" kuulua ja vasa pinkaisi äänen suuntaan. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Vasa löysi emonsa ja niin ne pitivät minulle loppupäivän seuraa. Vasa oli kyllä harvinaisen kesy, viereen tuli seisomaan eikä älynnyt pelätä.
Mutta nyt saunaan jäseniä lepuuttamaan.töistä, ja ajattelin piipahtaa taas tällä palstalla. Mites täällä porukoiden puintihommat, ym. syystyöt ovat sujuneet? Mites Emäntä10 päivään kuuluu?
- Ihmettelijä123
karppa.. kirjoitti:
töistä, ja ajattelin piipahtaa taas tällä palstalla. Mites täällä porukoiden puintihommat, ym. syystyöt ovat sujuneet? Mites Emäntä10 päivään kuuluu?
Ihme pari. Menikö mulla jotaki ohi vai miten musta tuntuu kun olis viilennystä ilmassa.
- Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
töistä, ja ajattelin piipahtaa taas tällä palstalla. Mites täällä porukoiden puintihommat, ym. syystyöt ovat sujuneet? Mites Emäntä10 päivään kuuluu?
tänään puhki, oli vähän liian rankka työpäivä. Kirjoitan huomenna, ajatuskin kulkee paremmin silloin, pakko välillä nukkua.
Hyvää yötä ja halaukset. - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
on päällä. Tälle vuodelle rehunteko on paketissa, enää normaalit syystyöt ja sitten levätään. Isäntä tuossa jo aloitteli lomanvieton ja on sen kyllä ansainnutkin. Itsellä vielä puuhaa riittää, näitä emäntien töitä, ne kun on loppumattomia. Onneksi on mahtavat ilmat, karja nauttii täysin siemauksin viileästä, kuulaasta syyssäästä. Minunkin työt on vähempänä, kun lehmät viettävät vain yöt navetassa. Poikimiset jatkuu ensi kuussa, nyt on pieni tauko sillä saralla.
Päivät kuluu tosiaan ihan perushommissa, mitä nyt omat läheiset aina tuovat niitä omia väriläiskiään päivään, sekä positiivisia että negatiivisia. Mutta sehän kuuluu elämään.
Lomakin on sitten joskus, taidan ottaa sen sitten ensilumien satamisen jälkeen. Tekisi toisaalta mieli lähteä reissuunkin, mutta saa nyt nähdä. Mies tekee reissunsa myös talvella ja kun kumpikin tykkää lomailla myös yksin, niin oma ajankohta lomalle venynee marraskuun puolelle. Minä olen muuten aina ihmetellyt sitä, että miksi pariskuntien pitää aina olla joka paikassa yhdessä? Kun ajattelee meitäkin, ollaan 24/7 yhdessä, niin kumpikin kaipaa sitä muutaman päivän irtiottoa ihan omikseen. Saa kyläillä missä lystää ja olla niin kauan kuin huvittaa eikä tarvitse ajatella toisen toiveita. Sehän suorastaan piristää ja antaa kummallekin virtaa.
Kun kumpikin haluaa välillä jutella omista asioistaan ilman, että siinä puoliso vierellä kuuntelee. Minulle appiukko kerran sanoi, ettei sitä tässä suvussa ruukata yksin kulkea. Siis naiset ei saa kulkea. Ei sieltä selitystä löytynyt, kun tinkasin, että mikäs sen estää. Ei kuulemma vaan ruukata. No, ei hän nyt enää niin jyrkästi ajattele. Vaan kyllä sen huomaa, että on appiukollakin ollut tietyssä suhteessa opin paikka siinä, kun minä tulin taloon. Heille kun ei tyttölapsia aikanaan siunaantunut, niin olihan se varmasti ensi alkuun outoa, kun ei hänkään oikein tiennyt, että mitenkähän sitä tuota tuulispäätä pitäisi käsitellä. Kun ei huutokaan tehonnut. Viisas mies kuitenkin jossain vaiheessa huomasi, että kun nätisti pyytää, niin kaikki on helpompaa. Ja se vissiin oli hänelle se kaikista suurin yllätys, kun sen sijaan, että olisi asiatonta karjumista (jota tässä talossa aikanaan riitti), pakoon lähtenyt, nousinkin takajalkoilleni. Muistan vieläkin, niin kuin hänkin nauraen joskus muistelee, sitä yhtä ainoaa kunnon sotaa, mikä välillämme on käyty. Siinä suuttui ja loukkaantui kumpikin, mutta se oli silti käännekohta monessa asiassa. Pari tuntia kumpikin kyräiltiin toisiaan, vaan homma sovittiin. Muistan, kuinka anoppi yritti hyssytellä minua olemaan hiljaa, mutta siinä tilanteessa ei suuta olisi enää tukkinut mikään.
Oppia ikä kaikki, meille kummallekin. Ja se oppi oli tosiaan tarpeen, yhteiselon kannalta. - karppa..
Emäntä10 kirjoitti:
on päällä. Tälle vuodelle rehunteko on paketissa, enää normaalit syystyöt ja sitten levätään. Isäntä tuossa jo aloitteli lomanvieton ja on sen kyllä ansainnutkin. Itsellä vielä puuhaa riittää, näitä emäntien töitä, ne kun on loppumattomia. Onneksi on mahtavat ilmat, karja nauttii täysin siemauksin viileästä, kuulaasta syyssäästä. Minunkin työt on vähempänä, kun lehmät viettävät vain yöt navetassa. Poikimiset jatkuu ensi kuussa, nyt on pieni tauko sillä saralla.
Päivät kuluu tosiaan ihan perushommissa, mitä nyt omat läheiset aina tuovat niitä omia väriläiskiään päivään, sekä positiivisia että negatiivisia. Mutta sehän kuuluu elämään.
Lomakin on sitten joskus, taidan ottaa sen sitten ensilumien satamisen jälkeen. Tekisi toisaalta mieli lähteä reissuunkin, mutta saa nyt nähdä. Mies tekee reissunsa myös talvella ja kun kumpikin tykkää lomailla myös yksin, niin oma ajankohta lomalle venynee marraskuun puolelle. Minä olen muuten aina ihmetellyt sitä, että miksi pariskuntien pitää aina olla joka paikassa yhdessä? Kun ajattelee meitäkin, ollaan 24/7 yhdessä, niin kumpikin kaipaa sitä muutaman päivän irtiottoa ihan omikseen. Saa kyläillä missä lystää ja olla niin kauan kuin huvittaa eikä tarvitse ajatella toisen toiveita. Sehän suorastaan piristää ja antaa kummallekin virtaa.
Kun kumpikin haluaa välillä jutella omista asioistaan ilman, että siinä puoliso vierellä kuuntelee. Minulle appiukko kerran sanoi, ettei sitä tässä suvussa ruukata yksin kulkea. Siis naiset ei saa kulkea. Ei sieltä selitystä löytynyt, kun tinkasin, että mikäs sen estää. Ei kuulemma vaan ruukata. No, ei hän nyt enää niin jyrkästi ajattele. Vaan kyllä sen huomaa, että on appiukollakin ollut tietyssä suhteessa opin paikka siinä, kun minä tulin taloon. Heille kun ei tyttölapsia aikanaan siunaantunut, niin olihan se varmasti ensi alkuun outoa, kun ei hänkään oikein tiennyt, että mitenkähän sitä tuota tuulispäätä pitäisi käsitellä. Kun ei huutokaan tehonnut. Viisas mies kuitenkin jossain vaiheessa huomasi, että kun nätisti pyytää, niin kaikki on helpompaa. Ja se vissiin oli hänelle se kaikista suurin yllätys, kun sen sijaan, että olisi asiatonta karjumista (jota tässä talossa aikanaan riitti), pakoon lähtenyt, nousinkin takajalkoilleni. Muistan vieläkin, niin kuin hänkin nauraen joskus muistelee, sitä yhtä ainoaa kunnon sotaa, mikä välillämme on käyty. Siinä suuttui ja loukkaantui kumpikin, mutta se oli silti käännekohta monessa asiassa. Pari tuntia kumpikin kyräiltiin toisiaan, vaan homma sovittiin. Muistan, kuinka anoppi yritti hyssytellä minua olemaan hiljaa, mutta siinä tilanteessa ei suuta olisi enää tukkinut mikään.
Oppia ikä kaikki, meille kummallekin. Ja se oppi oli tosiaan tarpeen, yhteiselon kannalta.asiassa eri mieltä kuin Emäntä10. Siis että lomat eri aikaan kuin puolisolla. Tosin ymmärrän Sinua, ja miestäsi kun olette yhdessä 24/7, että teidän tilanne on kylläkin toinen kuin monen muun. Enkä halua arvostella steidän ratkaisua tässä asiassa, mutta minä kyllä haluan olla ehdottomasti yhtäaikaa lomalla naiseni kanssa.
Sitten en kyllä osaa sanoa jos olisimme koko ajan yhdessä. Luulisin että siltikin haluaisin mennä yhdessä lomille. - Emäntä10
karppa.. kirjoitti:
asiassa eri mieltä kuin Emäntä10. Siis että lomat eri aikaan kuin puolisolla. Tosin ymmärrän Sinua, ja miestäsi kun olette yhdessä 24/7, että teidän tilanne on kylläkin toinen kuin monen muun. Enkä halua arvostella steidän ratkaisua tässä asiassa, mutta minä kyllä haluan olla ehdottomasti yhtäaikaa lomalla naiseni kanssa.
Sitten en kyllä osaa sanoa jos olisimme koko ajan yhdessä. Luulisin että siltikin haluaisin mennä yhdessä lomille.Meillä on ihan luonnollista olla lomilla eri aikaan. Se on myös käytännön syistä tehtävä niin. Aikanaan, kun vanhuksia oli talossa, ei ollut ketään, joka heitä hoitaisi, jos olisimme kumpikin poissa yhtäaikaa. Yksikään sukulainen ei suostunut ottamaan heitä kylään edes pariksi päiväksi, saatikka viikoksi. Niimpä tulimme siihen tulokseen, että kumpikin käy erikseen, koska vaihtoehto sille olisi ollut se, että kumpikaan ei olisi koskaan päässyt minnekään. Se tapa on jäänyt niiltä ajoilta, ja on hyväksi koettu. Se, kumpi on kotona, ottaa vetovastuun, että toinen saa ihan kunnolla huokaista ei kä tarvitse huolehtia kotiasioista.
Ei nyt ihan tullut mieleen vaatia lomittajia hoitamaan karjan lisäksi vielä vanhuksiakin.
Mutta niin kuin sanoin, jokainen tyylillään. Olisi ihanaa itsekin viettää kiireetöntä aikaa puolison kanssa, nyt se ei vain ole mahdollista - Omilla lomilla myös
karppa.. kirjoitti:
asiassa eri mieltä kuin Emäntä10. Siis että lomat eri aikaan kuin puolisolla. Tosin ymmärrän Sinua, ja miestäsi kun olette yhdessä 24/7, että teidän tilanne on kylläkin toinen kuin monen muun. Enkä halua arvostella steidän ratkaisua tässä asiassa, mutta minä kyllä haluan olla ehdottomasti yhtäaikaa lomalla naiseni kanssa.
Sitten en kyllä osaa sanoa jos olisimme koko ajan yhdessä. Luulisin että siltikin haluaisin mennä yhdessä lomille.Jos elät rinta rinnan kymmeniä vuosia toisen kanssa,vaikka hän olisi kuinka ihana, tulisit varmasti sinäkin jossain vaiheessa kaipaamaan sitä omaakin lomaa. Niin sinä kuin naisesikin. Eikä siinä ole mitään väärää.
- kysyn vaan
karppa.. kirjoitti:
Sitten en kyllä osaa sanoa jos olisimme koko ajan yhdessä. Luulisin että siltikin haluaisin mennä yhdessä lomille.uskalla päästää emäntääs yksin reissuun?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223