kinuskien konekivaarit

skipper57

Ajeltiin Rettigin Hansan kanssa Itaan v.-61 ja -62.Tietaakseni kiinalaiset laivat eivat paasseet ajamaan ulkomaille lainkaan,vain omassa rannikkoliikenteessaan.Mika noissa kiinalaisissa laivoissa oli silmiinpistavaa oli konekivaarit brykan siivilla ja joissakin lisaksi miitsipin ahterikantissa .Joku laivamme besserwissereista tiesi kertoa etta ne ovat vesitykkeja me muut vaitimme vastaan.Olimme lastanneet Whampoassa riisia mutta syvayden takia taytyi lastata loppulasti lahella Hongkongia,joella.Lastasimme lopun lastin ankkurissa paikallisista laivoista.Yhdessa niista joku kaveri oli ottanut suojapressun konekivaarin paalta ja putsaili sita.Haimme tuon em besserwisserin paikalle ja happamin naamoin hanen oli myonnettava etta kyseessa on konekivaari eika vesitykki.Noiden em laivojen nimet olivat Nan Hai ja numero perassa esim.Nan Hai 236.
Joku kertoi etta tuo aseistus joka heilla oli,oli tarkoitettu paikallisia merirosvoja vastaan.Mahtaneeko kukaan tietaa oliko asia nain.

22

1270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ånkabåååt
      • skipper57

        Joo,oikea paatti on.


      • kuvakulmasta

      • MuistaakoVanhaVäärin
        skipper57 kirjoitti:

        Joo,oikea paatti on.

        Taisin sottekea asianin, kun olen luullut Bore = Retigin on sama . 1960 olimme Odessassa lastaamassa , perät vastakkai . siellä tuttu D- man vuodelta 1952 Bore VIII .


      • bore VIII

      • menikö oikein.
        MuistaakoVanhaVäärin kirjoitti:

        Taisin sottekea asianin, kun olen luullut Bore = Retigin on sama . 1960 olimme Odessassa lastaamassa , perät vastakkai . siellä tuttu D- man vuodelta 1952 Bore VIII .

        Bore on ymmärtääkseni Rettigin tytäryhtiö ja varustamo. Rettig on omistanut myöskin laivoja Bore'n ulkopuolisissa yhtiöissä. Hansa kai oli Rettig'in laiva vaikka ei purjehtinut Boren lipun alla. Sama tausta kuitenkin.


      • Don Bacardi
        menikö oikein. kirjoitti:

        Bore on ymmärtääkseni Rettigin tytäryhtiö ja varustamo. Rettig on omistanut myöskin laivoja Bore'n ulkopuolisissa yhtiöissä. Hansa kai oli Rettig'in laiva vaikka ei purjehtinut Boren lipun alla. Sama tausta kuitenkin.

        ainakin yksi yhtiö missä Rettig oli osaomistajana(Rettig&Bensow).Muistaakseni Aruba,Arabella,Ariana
        ja Aragona olivat ko.firman laivoja.Saattoi olla muitakin,mutta vanhuksella pätkii.


      • kas näin

      • skipper57
        kas näin kirjoitti:

        http://kauppalaiva.nba.fi/results.php?vowners=Rederibolaget Re-Be.&lang=fi&order=built

        Muistelen samoin kuin Don Bacardi.Rettig ja Bensow kuitenkin erosivat ja Rettigille jai Aragona,muut Bensowille.Hansa rakennettiin Oskarshamnissa v.-61,Rettig omisti 20% ko. telakasta ja siksi kai se siella bykattiin.Koneena siina oli chiefin mukaan "Jevlaverken".
        Omalla Idan reissullamme tapasimme Aragonan Chinwangtaossa ja silloin silla oli , kuten meillakin,Rettigin korsteenimerkki ja tietaakseni myos omistus.


      • 12.000.ton

      • skipper57
        12.000.ton kirjoitti:

        Niin tuo Bore VIII oli 1952 - 53 . mutta se Rettigin tankkilaiva 1960 , tuo kiinostaa.

        Olen itse ollut v.-60 Rettigin tankissa nimeltaan Hanga.Ajettiin Mustameri-Suomi-valia.Tarkoittanetko sita paattia?


      • enkineeriiiii

      • Odessa - 59
        skipper57 kirjoitti:

        Olen itse ollut v.-60 Rettigin tankissa nimeltaan Hanga.Ajettiin Mustameri-Suomi-valia.Tarkoittanetko sita paattia?

        Minulla , nytten ei ole käsillä paperia. Uskoisin tavanneeni tuon laivan - 59 syyskesällä ( venäjän Mustallamerellä ) D - man Tanhuanpää ( Boren miehiä )
        Olitko silloin ?


      • tanhuanpää D-nan
        Odessa - 59 kirjoitti:

        Minulla , nytten ei ole käsillä paperia. Uskoisin tavanneeni tuon laivan - 59 syyskesällä ( venäjän Mustallamerellä ) D - man Tanhuanpää ( Boren miehiä )
        Olitko silloin ?

        Heinäkuussa -59 . Oliko laivassa silloin Lasse Erlin , Hans Jhelman , moottorimiehinä Turust.


      • hannu2
        Don Bacardi kirjoitti:

        ainakin yksi yhtiö missä Rettig oli osaomistajana(Rettig&Bensow).Muistaakseni Aruba,Arabella,Ariana
        ja Aragona olivat ko.firman laivoja.Saattoi olla muitakin,mutta vanhuksella pätkii.

        Hei,

        Etsin tietoja mm. miehistöstä S/S Arabella aluksesta ajalta 1949-1954 kun se oli Rettingin omistuksessa.


    • Venttitoo.......

      Kinuskeilla oli aikoinaan myös Maon kuva stanttubrykällä .

    • Betty's Bar

      Onko kellään lisää tarinoita Hansasta? Se oli mun ensimmäinen laiva ja vuosi oli 1972. Seilattiin Kanada-Brittein saaret väliä. Laiva myytiin minun aikana sitten kinuskeille ja se telakoitiin Amserdamissa ennen sitä. Lensin sieltä kotiin. Oli todella "hurja joukko" silloin laivassa...Ei tämänpäivän "merimiehet taitais edes uskoa niitä tarinoita....

      • Make 1

        70 luvulla olin kyseisessä purkissa,kuka lienet terveisin Make!!


      • Skööö
        Make 1 kirjoitti:

        70 luvulla olin kyseisessä purkissa,kuka lienet terveisin Make!!

        Olitko se tunnettu homo? Joka siis avoimesti tunnusti miehisen himonsa.


      • Putkitukka

        Harmi, kun nyt vasta tulin lukeneeksi tätä palstaa. Hain nimenomaan Hansaa. Olin myös 1972 siinä hienossa puomilaivassa. Laivapoikana ihmettelin sitä puomien, köysien ja vaijereiden määrää... Tekemällä oppii... Oli hieno porukka laivassa. Soitettiin ja laulettiin kitaran tahdissa. ( ainakin pari kitaraa ja mulla niistä toinen). Potkuritunnelin kautta mentiin karkuun välillä Förstiä midseppiin ja sieltä pakan alle piiloon. Olisi hieno tavata sen aikaisia kavereita. Seilattiin todella Kanadan ja Brittien saarten väliä paperilastissa. Tyhjänä takaisin. Seuraa riitti aina Manchesterissa ja Glasgowssa (vakio satamat Euroopan päässä). Maurice Bar tuli tutuksi Port Alfredissa Kanadassa. Voi niitä aikoja....


    • 13+18

      Ole tykit jäänmurtajissa :)

      • hansan tiedot

        IDNo: 5142231 Year: 1961
        Name: HANSA Keel:
        Type: Cargo ship Launch Date: 5.5.61
        Flag: FIN Date of completion: 27.7.61
        Tons: 8796 Link: 3280
        DWT: 12500 Yard No: 361
        Length overall: 148.4 Ship Design:
        LPP: 134.7 Country of build: SWE
        Beam: 18.8 Builder: Oskarshamns Varv
        Material of build: Location of yard: Oskarshamn
        Number of
        screws/Mchy/
        Speed(kn): 1D-15
        Naval or paramilitary marking :
        A: *
        End: 1987
        Subsequent History:

        72 MARBLE ISLANDS - 75 PEPITO TEY - 87 TEY
        Disposal Data:

        BU Gadani Beach 14.12.87 [Ahmed Steel]


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe