Diplomi-insinööri vai insinööri?

DI vai inssi

Joo olen lukion loppusuoralla ja nyt pitäisi tietää minnekkä menisi lukion jälkeen. Diplomi-insinöörin tai insinöörin työ kiinnostaisi, mutta en tiedä mitä eroja niiden välillä on. Minua kiinnostaisi robotiikka, eli pitäisi kai mennä mekatroniikan puolelle. Pääseekö diplomi-insinöörin/insinöörin työssä suunnittelemaan tai rakentamaan robotteja?

7

1139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtt65

mitä eroo on: teknikolla,insinöörillä tai diplomi-insillä?
      Teknikko osaa muttei ymmärrä,insinööri ymmärtää muttei osaa, diplomi-inssi ei ymmärrä eikä osaa!

• Hannugg

Ilmeisesti lukion käynyt ei ymmärrä DI:n ja Inssin eroja:) tuosta on hyvä lähtee:)

• Teemu Teekkari

Diplomikoulussa(teknilliset yliopistot)tulet opettelemaan huomattavasti enemmän teoriaa kun ammattikorkeakoulussa. Varsinkin pakolliset ja raskaat matematiikan kurssit tuottavat monille päänvaivaa. Jos siis koet että jaksat puurtaa sen 6 vuotta matikkaa ja fysiikkaa niin siitä sitten vaan hakemaan. Lisäksi ylimääräsiä höttökursseja on paljon, joiden tärkeyttä voit sitten miettiä kun piiperrät epätoivoisesti harjoitustöitä.

Kyllä sitä teoriaa tietysti amk-puolellakin on, mutta ei niin paljoa kuin yliopistoissa -eikä mielestäni pidäkään olla. Käytäntöä opetellaan enemmän, ja tutkintoon kuuluu pakollinen (olikohan 6kk?) työharjoittelu. Teekkareilla pakollista harjoittelua ei ole.

Samaa työtä nämä veijarit yleensä tekevät. Harvoin enää näkee työpaikkailmoituksia jossa haettaisiin pelkästään DI:tä(poisluettuna valtion virat jotka vaatii ylemmän korkeakoulututkinnon). Lisäksi insinööriksi tulet valmistumaan nopeammin(4v?) kun taas teekkareiden valmistumisaikojen keskiarvo taitaa tällähetkellä huidella jossain 7-8v tietämillä.

Itselleni on vähän kunniakysymys että suoritan yliopistotutkinnon, eri asia sitten onko se nykyisestä opinahjosta vai jostain muualta. Lisäksi se että olen teekkari, ei varmasti ole huono asia töitä hakiessa.

Summa summarum: olit sitten insinööri tai DI, kyllä niitä suunnitteluhommia pääset tekemään.

• Jawohl vaan

Ylläoleva oli aikalailla rautaista asiaa. Itse luin lukion jälkeen itseni insinööriksi ja sitten menin heti valmistumisen jälkeen Otaniemeen, jossa luin dipaksi. Tein tosin jo viimeiset pari vuotta dippaa suunnitteluhommia 20 tuntia viikossa ja käytännössä opiskelin puolipäiväisesti.

Nyt jo vuosia valmistumisen jälkeen täytyy sanoa että sinäänsä sen DI:n lukemisesta ei ollut mulle oikeastaan mitään hyötyä. Se oli kuitenkin mulle sellainen kunnia-asia. Pääsääntöisesti samat duunit on auki niin Dipoille kuin insseillekin. Alkupalkassa voi tosin olla pientä eroa.

Jos ajattelee ihan puhdasta työn tekoa niin kyllä insinööri-koulutuksesta on ollut enemmän iloa. Tein hetken aikaa laskennallisempaa työtä ja siinä oli kyllä DI:n koulutuksestakin hyötyä mutta perussuunnittelu, jota joku robottien vääntäminen Sandvikilla (?) on, onnistuu kyllä pelkällä inssilläkin.

Yleisesti, meillä koulutetaan mielestäni liikaa dippoja. DI:n koulutus on erinomainen pohja jos lähtee tekemään laajempaa tutkimusta mutta perussuunnittelut, projektien vetämiset, hankkeisiin liittyvät hommat jne jne on oikeasti pelkkää ajan ja resurssien haaskaamista kun niitä tekevät DI:t.

Mutta jos ala kiinnostaa todella syvällisesti niin TKK:n koneosastolle vaan. Kuten joku joskus sanoikin, koneosaston eka päivä on vuosittainen pääsykokeissa epäonnistujien kokoontuminen. Siellä olen itsekin taiteillut. Tosin Energiatekniikan kiintiössä olen sisään mennyt.

• Diplomi Major

Ainakaan insinöörinä et pääse noita vempeleitä kokeilemaan ( ne ovat poistettu tässä maassa käytöstä 1990 luvulla). Tiedän yhden venäläisen DI:n noissa hommissa 1500 e / kk (virolaiset ohjelmoivat Tallinnassa). Insinöörejä on yksin kertaisesti liikaa ja tässä maassa pienet kuviot.

• ghg

Siis mekatroniikkahan ei oikeastaan liity suuremmin robotiikkaan. Lähimpänä robotiikkaa on automaatioinsinöörit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8696
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4858
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4308
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3867
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3060
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      54
      2790
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2415
    Aihe