linnun munat

mervi^

voiko linnun muna kuoriutua jos sen ottaa hautmaan kotiin jos se on hylätty juuri ?

8

2302

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iuu77ugjj65eddfjkk

voi kai, mutta sen emona toimiminen, mitä siitä kuoriutuu, voi olla melkoisen rasittava homma.

parempi antaa olla niitten munien siellä missä ne on, vaikka hylättynäkin. kylllä luonto niistä huolen pitää.

olen kerran toiminut pääskysenpojan keinoemona viikon-kaksi. typerä naapurin akka raahasi meille kerran pudonneesta pääskysenpesästä poikasen (luuli että minä tykkään hoitaa linnunpoikia!), jota sitten velvollisuudentuntoisesti hoivasin yötä päivää, kunnes se oli lentokelpoinen. huh huh mitä hommaa. koko ajan sai kantaa kärpästä kiljuvalle linnunpojalle.

• se että nykyinen..

laki kieltää nämä puuhat.Ennen niitä "elättejä"otettiin

• iuu77ugjj65eddfjkk
        se että nykyinen.. kirjoitti:

ei tuo ollut mikään "elätti", enkä sitä "ottanut". ja kun se oli lentokelpoinen, lähti lentelemään muiden pääskysten joukkoon, ei kesyyntynyt, eikä sitä sen jälkeen näkynyt.

itse asiassa vastustan jyrkästi elättien pitoa. ja jotkut menee aivan kohtuuttomuuksiin lintulautojen pidosakin.

• myospaaskyahoitanut
        se että nykyinen.. kirjoitti:

Miten niin laki kieltää? Tottahan toki on autettava hädänalaista eläintä. Esim. tervapääskyn poikanen on ihan avuton maassa.

• Viljelijä

Riippuen mikä muna. Me on kokeiltu kuovien munia kananmunien kanssa haudottamista rikkoutuneista pesistä,kun nuo typerät linnut,myös töyhtöhyypät,tekevät niin aikaisin kyntöpelloille pesänsä ja sitten munat lentelee pitkin peltoja karhittaessa. Suurin osa pojista kuolee ja munat hajoaa. Samaten pakkaa käymään myös hautomakoneissa. Elävän orvon ruokkiminen sen sijaan oli minun mielestä tosi mukavaa puuhaa. Tervapääskyn poikien ruokinta pari viikkoa oli avartava kokemus.

• luisad

Mitenkähän mahtaa poikasille käydä kun ne saavat koko lapsuutensa ruuan suuhun ihmiseltä ja sitten vapautetaan yhtäkkiä itse sapuskansa hankkimaan?
        Voi olla kuolevuus vielä tavallistakin korkeampi...

Parempi ettei niitä munia haudota, ellei kyseessä ole jokin virallinen suojeluprojekti.
        Lakikin kieltää munien haltuunoton ja poikasten pitämisen ilman lupaa.

• 2534
        luisad kirjoitti:

Mitenkähän mahtaa poikasille käydä kun ne saavat koko lapsuutensa ruuan suuhun ihmiseltä ja sitten vapautetaan yhtäkkiä itse sapuskansa hankkimaan?
        Voi olla kuolevuus vielä tavallistakin korkeampi...

Parempi ettei niitä munia haudota, ellei kyseessä ole jokin virallinen suojeluprojekti.
        Lakikin kieltää munien haltuunoton ja poikasten pitämisen ilman lupaa.

Hoitaminen on tosiaan työlästä, ravinnonkin pitäisi olla luonnollisen kaltaista, ei pelkkää jauhelihaa tms.
        Liian rasvainen ruoka voi tehdä poikaset liian painaviksi lentämään.
        Kuolevuus varmasti suurta ihmisen kasvattamilla poikasilla, vaikka pedoilta tietysti voikin olla turvassa paremmin poikasajan.

• hautoja sebu 99

en usko että linnun munasta tulee enää mitään jos se on hylätty ja sitten laittaa vaikka hautomakoneeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4312
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1813
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1523
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1287
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      833
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe