linnun munat

mervi^

voiko linnun muna kuoriutua jos sen ottaa hautmaan kotiin jos se on hylätty juuri ?

8

2488

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iuu77ugjj65eddfjkk

voi kai, mutta sen emona toimiminen, mitä siitä kuoriutuu, voi olla melkoisen rasittava homma.

parempi antaa olla niitten munien siellä missä ne on, vaikka hylättynäkin. kylllä luonto niistä huolen pitää.

olen kerran toiminut pääskysenpojan keinoemona viikon-kaksi. typerä naapurin akka raahasi meille kerran pudonneesta pääskysenpesästä poikasen (luuli että minä tykkään hoitaa linnunpoikia!), jota sitten velvollisuudentuntoisesti hoivasin yötä päivää, kunnes se oli lentokelpoinen. huh huh mitä hommaa. koko ajan sai kantaa kärpästä kiljuvalle linnunpojalle.

• se että nykyinen..

laki kieltää nämä puuhat.Ennen niitä "elättejä"otettiin

• iuu77ugjj65eddfjkk
        se että nykyinen.. kirjoitti:

ei tuo ollut mikään "elätti", enkä sitä "ottanut". ja kun se oli lentokelpoinen, lähti lentelemään muiden pääskysten joukkoon, ei kesyyntynyt, eikä sitä sen jälkeen näkynyt.

itse asiassa vastustan jyrkästi elättien pitoa. ja jotkut menee aivan kohtuuttomuuksiin lintulautojen pidosakin.

• myospaaskyahoitanut
        se että nykyinen.. kirjoitti:

Miten niin laki kieltää? Tottahan toki on autettava hädänalaista eläintä. Esim. tervapääskyn poikanen on ihan avuton maassa.

• Viljelijä

Riippuen mikä muna. Me on kokeiltu kuovien munia kananmunien kanssa haudottamista rikkoutuneista pesistä,kun nuo typerät linnut,myös töyhtöhyypät,tekevät niin aikaisin kyntöpelloille pesänsä ja sitten munat lentelee pitkin peltoja karhittaessa. Suurin osa pojista kuolee ja munat hajoaa. Samaten pakkaa käymään myös hautomakoneissa. Elävän orvon ruokkiminen sen sijaan oli minun mielestä tosi mukavaa puuhaa. Tervapääskyn poikien ruokinta pari viikkoa oli avartava kokemus.

• luisad

Mitenkähän mahtaa poikasille käydä kun ne saavat koko lapsuutensa ruuan suuhun ihmiseltä ja sitten vapautetaan yhtäkkiä itse sapuskansa hankkimaan?
        Voi olla kuolevuus vielä tavallistakin korkeampi...

Parempi ettei niitä munia haudota, ellei kyseessä ole jokin virallinen suojeluprojekti.
        Lakikin kieltää munien haltuunoton ja poikasten pitämisen ilman lupaa.

• 2534
        luisad kirjoitti:

Mitenkähän mahtaa poikasille käydä kun ne saavat koko lapsuutensa ruuan suuhun ihmiseltä ja sitten vapautetaan yhtäkkiä itse sapuskansa hankkimaan?
        Voi olla kuolevuus vielä tavallistakin korkeampi...

Parempi ettei niitä munia haudota, ellei kyseessä ole jokin virallinen suojeluprojekti.
        Lakikin kieltää munien haltuunoton ja poikasten pitämisen ilman lupaa.

Hoitaminen on tosiaan työlästä, ravinnonkin pitäisi olla luonnollisen kaltaista, ei pelkkää jauhelihaa tms.
        Liian rasvainen ruoka voi tehdä poikaset liian painaviksi lentämään.
        Kuolevuus varmasti suurta ihmisen kasvattamilla poikasilla, vaikka pedoilta tietysti voikin olla turvassa paremmin poikasajan.

• hautoja sebu 99

en usko että linnun munasta tulee enää mitään jos se on hylätty ja sitten laittaa vaikka hautomakoneeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3342
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3147
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2546
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2528
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1943
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1840
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1455
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82