Maatalouspuolelle olen lähdössä opiskelemaan, kunhan paperit tulevat että kouluun on päässyt, täytyy alkaa selvittelemään, miten kaksoistutkinto tuolla on järjestetty, siis JOS nyt kaksoistutkinnon haluan suorittaa. Ka kymppiluokan jälkeen 8.6, loppua kohden innostus hiipui ja kokeisiin lukeminen vähän jäi, joten miten sitä lukiota mahtaisi jaksaa? Mitkä aineet on pakko kirjoittaa, jos kaksoistutkinnon suorittaa?
Kumpi on parempi, hyvä todistus ammattikoulusta, vai vähän huonompi todistus kaksoistutkinto käytynä? Luultavasti pelkästään ammattikouluun jaksaisin panostaa paremmin, mutta lukio-opinnotkin houkuttelisivat, kuitenkaan pelkkää lukiota en jaksaisi. Ammattikorkeaan tämän hetkisten suunnitelmien mukaan pitäisi päästä =)
Kaksoistutkinto vai ei?
2
913
Vastaukset
- kaksoistutkinnon käy
No sun on pakko kirjoittaa ne aineet mitkä muittenki lukiolaisten. Eli äikkä, enkku, sit ruotsi tai matikka tai reaali. Miten ne nyt menikää, kuitenki samat ku muutki. Itse kävin kaksoitutkinnon ja se oli aika huonosti järjestetty, mutta silti en kadu yhtään että kävin sen, eikä se minun mielestäni niin hankalaa tai raskasta ollut. Tuskin sen raskaampaa, kuin että olisi käynyt pelkän lukion. Ja minä en todellakaan ole mikään hiku. ylä asteelta ku pääsis niin keskiarvo oli jotain 7 ja 8 välillä. Kannattaa käydä kaksoistutkinto! Vähä vaan järjestelee opon tmv kanssa niitä niin hyvin menee. Motivaatio kun on kohdillaan niin hyvin menee. Itselläni oli motivaatio kateissa ekat yli 2 vuotta, numerot oli lukion puolelta 6 tai 7, mut sitte otin itteeni niskasta kiinni. Tuloksena sain kirjotuksista 2 M ja 3 C:tä, mikä on mulle tosi hyvin. Ja amiksesta 4 paperit. Eikä se loppu pelissä ees vaatinu ylitsepääsemättömän paljon töitä. :)
- opo-opiskelija
Hei!
Kirjoitat olevasi kiinnostunut kaksoistutkinnosta, mutta et kuitenkaan ole vielä aivan varma asiasta. Niin kuin itsekin kirjoitat on hyvä ensimmäiseksi ottaa selvää, kuinka kaksoistutkinto on hakemassasi ammattikoulussa toteutettu, koska järjestelyissä on paljon eroa eri koulujen välillä. On hyvä ottaa asiasta selvää, vaikka et lopulta päätyisikään kaksoistutkintoa valitsemaan, ettei asia jää jälkeen päin vaivaamaan. Ammattioppilaitoksen opo voi luultavasti auttaa sinua päätöksessäsi, ja voit saada opolta lisää tietoa kaksoistutkinnosta.
Kaksoistutkinnossa opiskellaan lukiossa vähintään pakolliset kurssit äidinkielestä ja lisäksi opiskelijan valinnan mukaan kolme seuraavista aineista: matematiikka, ruotsi, jokin reaaliaine tai vieras kieli (useimmiten englanti). Ainoa pakollinen kirjoitettava aine on siis äidinkieli. On myös pakollista kirjoittaa yksi aine pitkänä, useimmiten joko pitkä englanti tai pitkä matematiikka. Yhteensä täytyy kirjoittaa vähintään neljä ainetta.
Kysyt, että kumpi on parempi hyvä todistus ammattikoulusta vai vähän huonompi todistus kaksoistutkinto käytynä. Tähän on hieman vaikea vastata, koska pelkällä hyvällä ammattikoulutodistuksella voi periaatteessa saada paremmat hakupisteet ammattikorkeakouluun kuin vähän huonommalla ammatillisen todistuksella yo-todistuksella. Toisaalta lukio-opinnot kehittävät kielellistä osaamista ja siten itse pääsykoe voi mennä paremmin, kun on käynyt kaksoistutkinnon. Kaksoistutkinto laajentaa yleissivistystä ja siten myös jatko-opiskelu valmiuksia, eli ammattikorkeakoulu opinnot voivat sujua hieman vaivattomammin, jos olet käynyt kaksoistutkinnon pelkän ammattitutkinnon sijaan. Uskon, että 8,6 keskiarvolla pärjäisit myös kaksoistutkinnossa suhteellisen hyvin, jos vain olet siitä kiinnostunut ja motivoitunut.
Lisää tietoa kaksoistutkinnosta löytyy myös esimerkiksi kaksoistutkinto-nettisivuilta (http://sites.google.com/site/kaksoistutkinto/home), jotka olen opiskelukavereideni kanssa perustanut.
Toivottavasti pääsit opiskelemaan maatalouspuolelle ja pääset tarkemmin pohtimaan voisiko kaksoistutkinto olla oikea vaihtoehto sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927