Kuinkas usein sitä saa sutia veneen pohjaan? Meneekö pari kolme kautta yhdellä maalauksella?
Myrkkymaalista
12
450
Vastaukset
vesillelaskua hyvin ohut, ohennettu, kerros riittää kaudeksi. Vene kun seisoo kuivilla muutaman kuukauden niin teho "katoaa". Vaatii siis uudelleen aktivoinnin. Kerroksen paksuutta ei ole syytä kasvattaa kuin sen minimin.
- myrkkypyrkky
Liittyykö asiaan mitään kummempaa kuin maalata pohja niin kuin mitä tahansa maalaisi? Onko jotain hyvä tietää -kikkoja?
myrkkypyrkky kirjoitti:
Liittyykö asiaan mitään kummempaa kuin maalata pohja niin kuin mitä tahansa maalaisi? Onko jotain hyvä tietää -kikkoja?
juuri muuta, perustelaamista. Itse olen havainnut että helpoin on sopivan pitkävartinen pienitelainen, sellainen millä esim lämmityspatterian takaa maalataan. Vaahtomuovi rullaa ei kannata käyttää, se kun sulaa kun ohentelee. Väittävät että ohentimena pitäisi käyttää tinneriä tms. Se vain haihtuu liian nopeasti joten olen käyttänyt ihan vain tärpättiä noin 50/50. Myrkyn olen hakenut Motonetista, ennen käytin Bilteman kamaa mutta se lopetettiin, tätä uutta Biltemaa en ole vielä käytäny.
Kerran laskin veneen veteen minkä "pohja näytti hyvältä" oli vaan seissyt liian kauan joten syksyllä näkkiä pohjassa "noin 6000kg" ja huiput - 10 solmua.- myrkkypyrkky
jrsj kirjoitti:
juuri muuta, perustelaamista. Itse olen havainnut että helpoin on sopivan pitkävartinen pienitelainen, sellainen millä esim lämmityspatterian takaa maalataan. Vaahtomuovi rullaa ei kannata käyttää, se kun sulaa kun ohentelee. Väittävät että ohentimena pitäisi käyttää tinneriä tms. Se vain haihtuu liian nopeasti joten olen käyttänyt ihan vain tärpättiä noin 50/50. Myrkyn olen hakenut Motonetista, ennen käytin Bilteman kamaa mutta se lopetettiin, tätä uutta Biltemaa en ole vielä käytäny.
Kerran laskin veneen veteen minkä "pohja näytti hyvältä" oli vaan seissyt liian kauan joten syksyllä näkkiä pohjassa "noin 6000kg" ja huiput - 10 solmua.Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?
- petskuteemu
myrkkypyrkky kirjoitti:
Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?
vuosia pessyt/hanganut "karhunkielellä" pohjan ja kevyesti paikkaillut kohtia joista kuultaa läpi edellinen maalikerros ja maalannut vesilinjan lä'hinä siisteyssyistä. Sillä pärjäillyt monta vuotta. Karhunkieli sinipiikaan kiinni ja homma on helppoa.
myrkkypyrkky kirjoitti:
Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?
sitä vanhaa kannata poistaa ennen kuin sitä on "jumalaton kerros", on kova puuha. Jos edellinen on vetänyt aina ohentamatta uuden kerroksen niin voi olla paksusti, minkä ikäinen vene.
Poistoon paras keino on vesi/hiekkapuhallus. Sääntöjen mukaan jäte pitäisi kerätä (esim. pressu alle) talteen ja toimittaa ongelmajätelaitokselle.- -Mika-
jrsj kirjoitti:
sitä vanhaa kannata poistaa ennen kuin sitä on "jumalaton kerros", on kova puuha. Jos edellinen on vetänyt aina ohentamatta uuden kerroksen niin voi olla paksusti, minkä ikäinen vene.
Poistoon paras keino on vesi/hiekkapuhallus. Sääntöjen mukaan jäte pitäisi kerätä (esim. pressu alle) talteen ja toimittaa ongelmajätelaitokselle.Oman kokemukseni mukaan paras tapa poistaa vanha maalikerros veneen pohjasta on kovametalliskrapa, jossa imuriliitäntä. Täyttyy se lain kirjain samalla ja on mukavampi työskennellä, kun ilmassa ei leiju myrkkymaalia.
Tuollaisen 30 jalkasen purkkarin (pitkäkölinen) pohjan skrapaamiseen niin, että epoksikin skarapattiin pois, meni yhdeltä mieheltä noin 10 tuntia. Ei mikään mahdoton urakka.
Tämän jälkeen kevyt hionta epäkeskokoneella ja 240 paperilla (tunti, alun toista) ja uudet epoksiprimerit pohjaan. Neljä kerrosta ilman välihiontoja. Sitten hionta taas sillä 240 paperilla ja viimeisen (viidennen) epoksikerroksen ollessa vielä nihkeä, maalattiin Hempelin Hard-racing antifoulingmaali. Sen päälle voi sitten halutessaan vielä maalata pehmeän antifoulingmaalin. Myrkkymaalista on turha enää puhua, kun ei noissa missään ole enää myrkkyä... -Mika- kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan paras tapa poistaa vanha maalikerros veneen pohjasta on kovametalliskrapa, jossa imuriliitäntä. Täyttyy se lain kirjain samalla ja on mukavampi työskennellä, kun ilmassa ei leiju myrkkymaalia.
Tuollaisen 30 jalkasen purkkarin (pitkäkölinen) pohjan skrapaamiseen niin, että epoksikin skarapattiin pois, meni yhdeltä mieheltä noin 10 tuntia. Ei mikään mahdoton urakka.
Tämän jälkeen kevyt hionta epäkeskokoneella ja 240 paperilla (tunti, alun toista) ja uudet epoksiprimerit pohjaan. Neljä kerrosta ilman välihiontoja. Sitten hionta taas sillä 240 paperilla ja viimeisen (viidennen) epoksikerroksen ollessa vielä nihkeä, maalattiin Hempelin Hard-racing antifoulingmaali. Sen päälle voi sitten halutessaan vielä maalata pehmeän antifoulingmaalin. Myrkkymaalista on turha enää puhua, kun ei noissa missään ole enää myrkkyä...ei todellakaan pelkällä hiekalla vaan vesi sekaan. Purkkari on helppo jos vertaa monen moottoriveneen pukkiin, kuten itsellä (olen haaveillut hommasta). Niin ja eliönestomaaliahan se "myrkkyväri" virallisesti nykyään on.
- maalista
Riippuu maalista se maalaustarve. Hard Racing menettää tehonsa pitkään kuivilla seisoessaan, itsekiillottuvat eivät. Killottuvat toimivat niin kauan kuin väriä riittää. Itsellä lähtee nyt neljäs kausi peruskunnostuksen jälkeen niin, että vain pari hyvin pientä paikkasutaisua meni pohjaan. Ainakin vielä viime syksynä muutkin ihastelivat aivan puhdasta pohjaa. Ensi keväänä taitaa joutua vetämään uuden kerroksen.
- nuukaniilo
Syksyllä ylösnostossa kovalla painepesurilla niin rankasti että lähtee mikä on lähteäkseen, keväällä en ole karhennellut vaan pälvipaikkoihin telaamalla lisää gamaa. Vesirajan kokeilin huviksen skraballa siistiä niin sopivan helposti lähti. Naapurivene telakalla oli maalannut myös sinkkianodit - säästää varmaan kun samat sinkit kestää vuodesta toiseen....
- frfvr
nuukaniilo kirjoitti:
Syksyllä ylösnostossa kovalla painepesurilla niin rankasti että lähtee mikä on lähteäkseen, keväällä en ole karhennellut vaan pälvipaikkoihin telaamalla lisää gamaa. Vesirajan kokeilin huviksen skraballa siistiä niin sopivan helposti lähti. Naapurivene telakalla oli maalannut myös sinkkianodit - säästää varmaan kun samat sinkit kestää vuodesta toiseen....
Joo sinkit kannattaa joko käsitellä epoksilla tai teetättää haponkestävät sinkkiosien tilalle. Myös kupari kestää hyvin ja on helposti työstettävää :)
- petskuteemu
Aktivoituu melkoisen hyvin pelkällä karhunkielellä hankaamisella ja toimii niin kauan kuin maalia riittää, eli kun alempi maalikerros alkaa näkyä tarvitseen telalla maalailla uutta ohennettua päälle. Meidän vähäsuolaiset vedet ja niiden haitat saa estettyä hyvin pienellä vaivalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.913952Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973307Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1252617Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2081953Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.201784Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m811695Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä951678- 1101539
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11301- 571192