Myrkkymaalista

myrkkypyrkky

Kuinkas usein sitä saa sutia veneen pohjaan? Meneekö pari kolme kautta yhdellä maalauksella?

12

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesillelaskua hyvin ohut, ohennettu, kerros riittää kaudeksi. Vene kun seisoo kuivilla muutaman kuukauden niin teho "katoaa". Vaatii siis uudelleen aktivoinnin. Kerroksen paksuutta ei ole syytä kasvattaa kuin sen minimin.

      • myrkkypyrkky

        Liittyykö asiaan mitään kummempaa kuin maalata pohja niin kuin mitä tahansa maalaisi? Onko jotain hyvä tietää -kikkoja?


      • myrkkypyrkky kirjoitti:

        Liittyykö asiaan mitään kummempaa kuin maalata pohja niin kuin mitä tahansa maalaisi? Onko jotain hyvä tietää -kikkoja?

        juuri muuta, perustelaamista. Itse olen havainnut että helpoin on sopivan pitkävartinen pienitelainen, sellainen millä esim lämmityspatterian takaa maalataan. Vaahtomuovi rullaa ei kannata käyttää, se kun sulaa kun ohentelee. Väittävät että ohentimena pitäisi käyttää tinneriä tms. Se vain haihtuu liian nopeasti joten olen käyttänyt ihan vain tärpättiä noin 50/50. Myrkyn olen hakenut Motonetista, ennen käytin Bilteman kamaa mutta se lopetettiin, tätä uutta Biltemaa en ole vielä käytäny.
        Kerran laskin veneen veteen minkä "pohja näytti hyvältä" oli vaan seissyt liian kauan joten syksyllä näkkiä pohjassa "noin 6000kg" ja huiput - 10 solmua.


      • myrkkypyrkky
        jrsj kirjoitti:

        juuri muuta, perustelaamista. Itse olen havainnut että helpoin on sopivan pitkävartinen pienitelainen, sellainen millä esim lämmityspatterian takaa maalataan. Vaahtomuovi rullaa ei kannata käyttää, se kun sulaa kun ohentelee. Väittävät että ohentimena pitäisi käyttää tinneriä tms. Se vain haihtuu liian nopeasti joten olen käyttänyt ihan vain tärpättiä noin 50/50. Myrkyn olen hakenut Motonetista, ennen käytin Bilteman kamaa mutta se lopetettiin, tätä uutta Biltemaa en ole vielä käytäny.
        Kerran laskin veneen veteen minkä "pohja näytti hyvältä" oli vaan seissyt liian kauan joten syksyllä näkkiä pohjassa "noin 6000kg" ja huiput - 10 solmua.

        Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?


      • petskuteemu
        myrkkypyrkky kirjoitti:

        Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?

        vuosia pessyt/hanganut "karhunkielellä" pohjan ja kevyesti paikkaillut kohtia joista kuultaa läpi edellinen maalikerros ja maalannut vesilinjan lä'hinä siisteyssyistä. Sillä pärjäillyt monta vuotta. Karhunkieli sinipiikaan kiinni ja homma on helppoa.


      • myrkkypyrkky kirjoitti:

        Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?

        sitä vanhaa kannata poistaa ennen kuin sitä on "jumalaton kerros", on kova puuha. Jos edellinen on vetänyt aina ohentamatta uuden kerroksen niin voi olla paksusti, minkä ikäinen vene.
        Poistoon paras keino on vesi/hiekkapuhallus. Sääntöjen mukaan jäte pitäisi kerätä (esim. pressu alle) talteen ja toimittaa ongelmajätelaitokselle.


      • -Mika-
        jrsj kirjoitti:

        sitä vanhaa kannata poistaa ennen kuin sitä on "jumalaton kerros", on kova puuha. Jos edellinen on vetänyt aina ohentamatta uuden kerroksen niin voi olla paksusti, minkä ikäinen vene.
        Poistoon paras keino on vesi/hiekkapuhallus. Sääntöjen mukaan jäte pitäisi kerätä (esim. pressu alle) talteen ja toimittaa ongelmajätelaitokselle.

        Oman kokemukseni mukaan paras tapa poistaa vanha maalikerros veneen pohjasta on kovametalliskrapa, jossa imuriliitäntä. Täyttyy se lain kirjain samalla ja on mukavampi työskennellä, kun ilmassa ei leiju myrkkymaalia.

        Tuollaisen 30 jalkasen purkkarin (pitkäkölinen) pohjan skrapaamiseen niin, että epoksikin skarapattiin pois, meni yhdeltä mieheltä noin 10 tuntia. Ei mikään mahdoton urakka.

        Tämän jälkeen kevyt hionta epäkeskokoneella ja 240 paperilla (tunti, alun toista) ja uudet epoksiprimerit pohjaan. Neljä kerrosta ilman välihiontoja. Sitten hionta taas sillä 240 paperilla ja viimeisen (viidennen) epoksikerroksen ollessa vielä nihkeä, maalattiin Hempelin Hard-racing antifoulingmaali. Sen päälle voi sitten halutessaan vielä maalata pehmeän antifoulingmaalin. Myrkkymaalista on turha enää puhua, kun ei noissa missään ole enää myrkkyä...


      • -Mika- kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan paras tapa poistaa vanha maalikerros veneen pohjasta on kovametalliskrapa, jossa imuriliitäntä. Täyttyy se lain kirjain samalla ja on mukavampi työskennellä, kun ilmassa ei leiju myrkkymaalia.

        Tuollaisen 30 jalkasen purkkarin (pitkäkölinen) pohjan skrapaamiseen niin, että epoksikin skarapattiin pois, meni yhdeltä mieheltä noin 10 tuntia. Ei mikään mahdoton urakka.

        Tämän jälkeen kevyt hionta epäkeskokoneella ja 240 paperilla (tunti, alun toista) ja uudet epoksiprimerit pohjaan. Neljä kerrosta ilman välihiontoja. Sitten hionta taas sillä 240 paperilla ja viimeisen (viidennen) epoksikerroksen ollessa vielä nihkeä, maalattiin Hempelin Hard-racing antifoulingmaali. Sen päälle voi sitten halutessaan vielä maalata pehmeän antifoulingmaalin. Myrkkymaalista on turha enää puhua, kun ei noissa missään ole enää myrkkyä...

        ei todellakaan pelkällä hiekalla vaan vesi sekaan. Purkkari on helppo jos vertaa monen moottoriveneen pukkiin, kuten itsellä (olen haaveillut hommasta). Niin ja eliönestomaaliahan se "myrkkyväri" virallisesti nykyään on.


    • maalista

      Riippuu maalista se maalaustarve. Hard Racing menettää tehonsa pitkään kuivilla seisoessaan, itsekiillottuvat eivät. Killottuvat toimivat niin kauan kuin väriä riittää. Itsellä lähtee nyt neljäs kausi peruskunnostuksen jälkeen niin, että vain pari hyvin pientä paikkasutaisua meni pohjaan. Ainakin vielä viime syksynä muutkin ihastelivat aivan puhdasta pohjaa. Ensi keväänä taitaa joutua vetämään uuden kerroksen.

      • nuukaniilo

        Syksyllä ylösnostossa kovalla painepesurilla niin rankasti että lähtee mikä on lähteäkseen, keväällä en ole karhennellut vaan pälvipaikkoihin telaamalla lisää gamaa. Vesirajan kokeilin huviksen skraballa siistiä niin sopivan helposti lähti. Naapurivene telakalla oli maalannut myös sinkkianodit - säästää varmaan kun samat sinkit kestää vuodesta toiseen....


      • frfvr
        nuukaniilo kirjoitti:

        Syksyllä ylösnostossa kovalla painepesurilla niin rankasti että lähtee mikä on lähteäkseen, keväällä en ole karhennellut vaan pälvipaikkoihin telaamalla lisää gamaa. Vesirajan kokeilin huviksen skraballa siistiä niin sopivan helposti lähti. Naapurivene telakalla oli maalannut myös sinkkianodit - säästää varmaan kun samat sinkit kestää vuodesta toiseen....

        Joo sinkit kannattaa joko käsitellä epoksilla tai teetättää haponkestävät sinkkiosien tilalle. Myös kupari kestää hyvin ja on helposti työstettävää :)


      • petskuteemu

        Aktivoituu melkoisen hyvin pelkällä karhunkielellä hankaamisella ja toimii niin kauan kuin maalia riittää, eli kun alempi maalikerros alkaa näkyä tarvitseen telalla maalailla uutta ohennettua päälle. Meidän vähäsuolaiset vedet ja niiden haitat saa estettyä hyvin pienellä vaivalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe