Kuinkas usein sitä saa sutia veneen pohjaan? Meneekö pari kolme kautta yhdellä maalauksella?
Myrkkymaalista
12
453
Vastaukset
vesillelaskua hyvin ohut, ohennettu, kerros riittää kaudeksi. Vene kun seisoo kuivilla muutaman kuukauden niin teho "katoaa". Vaatii siis uudelleen aktivoinnin. Kerroksen paksuutta ei ole syytä kasvattaa kuin sen minimin.
- myrkkypyrkky
Liittyykö asiaan mitään kummempaa kuin maalata pohja niin kuin mitä tahansa maalaisi? Onko jotain hyvä tietää -kikkoja?
myrkkypyrkky kirjoitti:
Liittyykö asiaan mitään kummempaa kuin maalata pohja niin kuin mitä tahansa maalaisi? Onko jotain hyvä tietää -kikkoja?
juuri muuta, perustelaamista. Itse olen havainnut että helpoin on sopivan pitkävartinen pienitelainen, sellainen millä esim lämmityspatterian takaa maalataan. Vaahtomuovi rullaa ei kannata käyttää, se kun sulaa kun ohentelee. Väittävät että ohentimena pitäisi käyttää tinneriä tms. Se vain haihtuu liian nopeasti joten olen käyttänyt ihan vain tärpättiä noin 50/50. Myrkyn olen hakenut Motonetista, ennen käytin Bilteman kamaa mutta se lopetettiin, tätä uutta Biltemaa en ole vielä käytäny.
Kerran laskin veneen veteen minkä "pohja näytti hyvältä" oli vaan seissyt liian kauan joten syksyllä näkkiä pohjassa "noin 6000kg" ja huiput - 10 solmua.- myrkkypyrkky
jrsj kirjoitti:
juuri muuta, perustelaamista. Itse olen havainnut että helpoin on sopivan pitkävartinen pienitelainen, sellainen millä esim lämmityspatterian takaa maalataan. Vaahtomuovi rullaa ei kannata käyttää, se kun sulaa kun ohentelee. Väittävät että ohentimena pitäisi käyttää tinneriä tms. Se vain haihtuu liian nopeasti joten olen käyttänyt ihan vain tärpättiä noin 50/50. Myrkyn olen hakenut Motonetista, ennen käytin Bilteman kamaa mutta se lopetettiin, tätä uutta Biltemaa en ole vielä käytäny.
Kerran laskin veneen veteen minkä "pohja näytti hyvältä" oli vaan seissyt liian kauan joten syksyllä näkkiä pohjassa "noin 6000kg" ja huiput - 10 solmua.Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?
- petskuteemu
myrkkypyrkky kirjoitti:
Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?
vuosia pessyt/hanganut "karhunkielellä" pohjan ja kevyesti paikkaillut kohtia joista kuultaa läpi edellinen maalikerros ja maalannut vesilinjan lä'hinä siisteyssyistä. Sillä pärjäillyt monta vuotta. Karhunkieli sinipiikaan kiinni ja homma on helppoa.
myrkkypyrkky kirjoitti:
Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?
sitä vanhaa kannata poistaa ennen kuin sitä on "jumalaton kerros", on kova puuha. Jos edellinen on vetänyt aina ohentamatta uuden kerroksen niin voi olla paksusti, minkä ikäinen vene.
Poistoon paras keino on vesi/hiekkapuhallus. Sääntöjen mukaan jäte pitäisi kerätä (esim. pressu alle) talteen ja toimittaa ongelmajätelaitokselle.- -Mika-
jrsj kirjoitti:
sitä vanhaa kannata poistaa ennen kuin sitä on "jumalaton kerros", on kova puuha. Jos edellinen on vetänyt aina ohentamatta uuden kerroksen niin voi olla paksusti, minkä ikäinen vene.
Poistoon paras keino on vesi/hiekkapuhallus. Sääntöjen mukaan jäte pitäisi kerätä (esim. pressu alle) talteen ja toimittaa ongelmajätelaitokselle.Oman kokemukseni mukaan paras tapa poistaa vanha maalikerros veneen pohjasta on kovametalliskrapa, jossa imuriliitäntä. Täyttyy se lain kirjain samalla ja on mukavampi työskennellä, kun ilmassa ei leiju myrkkymaalia.
Tuollaisen 30 jalkasen purkkarin (pitkäkölinen) pohjan skrapaamiseen niin, että epoksikin skarapattiin pois, meni yhdeltä mieheltä noin 10 tuntia. Ei mikään mahdoton urakka.
Tämän jälkeen kevyt hionta epäkeskokoneella ja 240 paperilla (tunti, alun toista) ja uudet epoksiprimerit pohjaan. Neljä kerrosta ilman välihiontoja. Sitten hionta taas sillä 240 paperilla ja viimeisen (viidennen) epoksikerroksen ollessa vielä nihkeä, maalattiin Hempelin Hard-racing antifoulingmaali. Sen päälle voi sitten halutessaan vielä maalata pehmeän antifoulingmaalin. Myrkkymaalista on turha enää puhua, kun ei noissa missään ole enää myrkkyä... -Mika- kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan paras tapa poistaa vanha maalikerros veneen pohjasta on kovametalliskrapa, jossa imuriliitäntä. Täyttyy se lain kirjain samalla ja on mukavampi työskennellä, kun ilmassa ei leiju myrkkymaalia.
Tuollaisen 30 jalkasen purkkarin (pitkäkölinen) pohjan skrapaamiseen niin, että epoksikin skarapattiin pois, meni yhdeltä mieheltä noin 10 tuntia. Ei mikään mahdoton urakka.
Tämän jälkeen kevyt hionta epäkeskokoneella ja 240 paperilla (tunti, alun toista) ja uudet epoksiprimerit pohjaan. Neljä kerrosta ilman välihiontoja. Sitten hionta taas sillä 240 paperilla ja viimeisen (viidennen) epoksikerroksen ollessa vielä nihkeä, maalattiin Hempelin Hard-racing antifoulingmaali. Sen päälle voi sitten halutessaan vielä maalata pehmeän antifoulingmaalin. Myrkkymaalista on turha enää puhua, kun ei noissa missään ole enää myrkkyä...ei todellakaan pelkällä hiekalla vaan vesi sekaan. Purkkari on helppo jos vertaa monen moottoriveneen pukkiin, kuten itsellä (olen haaveillut hommasta). Niin ja eliönestomaaliahan se "myrkkyväri" virallisesti nykyään on.
- maalista
Riippuu maalista se maalaustarve. Hard Racing menettää tehonsa pitkään kuivilla seisoessaan, itsekiillottuvat eivät. Killottuvat toimivat niin kauan kuin väriä riittää. Itsellä lähtee nyt neljäs kausi peruskunnostuksen jälkeen niin, että vain pari hyvin pientä paikkasutaisua meni pohjaan. Ainakin vielä viime syksynä muutkin ihastelivat aivan puhdasta pohjaa. Ensi keväänä taitaa joutua vetämään uuden kerroksen.
- nuukaniilo
Syksyllä ylösnostossa kovalla painepesurilla niin rankasti että lähtee mikä on lähteäkseen, keväällä en ole karhennellut vaan pälvipaikkoihin telaamalla lisää gamaa. Vesirajan kokeilin huviksen skraballa siistiä niin sopivan helposti lähti. Naapurivene telakalla oli maalannut myös sinkkianodit - säästää varmaan kun samat sinkit kestää vuodesta toiseen....
- frfvr
nuukaniilo kirjoitti:
Syksyllä ylösnostossa kovalla painepesurilla niin rankasti että lähtee mikä on lähteäkseen, keväällä en ole karhennellut vaan pälvipaikkoihin telaamalla lisää gamaa. Vesirajan kokeilin huviksen skraballa siistiä niin sopivan helposti lähti. Naapurivene telakalla oli maalannut myös sinkkianodit - säästää varmaan kun samat sinkit kestää vuodesta toiseen....
Joo sinkit kannattaa joko käsitellä epoksilla tai teetättää haponkestävät sinkkiosien tilalle. Myös kupari kestää hyvin ja on helposti työstettävää :)
- petskuteemu
Aktivoituu melkoisen hyvin pelkällä karhunkielellä hankaamisella ja toimii niin kauan kuin maalia riittää, eli kun alempi maalikerros alkaa näkyä tarvitseen telalla maalailla uutta ohennettua päälle. Meidän vähäsuolaiset vedet ja niiden haitat saa estettyä hyvin pienellä vaivalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1254587BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2003805- 2093095
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome942949Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main632771- 1111540
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok41528- 601276
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2401111MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t1201029