Rotikka- Elämäni koira?

Rotikaton

Omistin ehkä maailman leppoisimman rotikkanartun, jonka jouduin suureksi surukseni vuosi sitten lopettamaan 8vuotiaana pahojen lonkkavikojen takia.. Helpompaa koiraa saa hakea. Koira tuli minulle lievästi ongelmakoirana 2.5vuotiaana, oli minua ennen ollut koeajalla eräällä pariskunnalla mutta palauttivat murinan ja hampaiden näyttelemisen takia.
Alkuun minullekkin murisi ja jos tulin yöllä baarista, sai olla varuillaan ja piti käyttää kuonokoppaa kaiken varalta. Kerran selvitimme välit pienellä painimatsilla ja sen jälkeen koira toimi kanssani kuin ihmisen ajatus. Sain siitä myös koirapuistokellpoisen, entisillä omistajilla kulkenut aina kuonokoppa päässä eikä koskaan sosialistettu toisten koirien kanssa.

Tein siis aikamoista hommaa koiran eteen vaikka olikin vain "hieman ongelmainen". Lisäksi riesana oli pahat lonkkaviat, ylilihavuus, allergiat ja silmäsairaudet. Koiran eläinlääkäriin ja erikoisruokiin meni tuhottomasti rahaa. Suurimman osan ajasta kun olin joko pätkätöissä tai työtön.
Kukaan ei koskaan hoitanut koiraani, koska "se on niin iso". Eli en päässyt oikein mihinkään pidemmälle reissulle ellen saanut otettua koiraa mukaan.
Oikeastaan oli aika "huono" kokemus rotikasta ensimmäisenä koirana ja näin kirjoitettuna ja ongelmia listattuna tuntuu, että koira oli pelkkä ongelma.

Mutta silti, tuntuu ettei muut rodut hetkauta ollenkaan. Kaikki tuntuu jotenkin tylsiltä tai persoonattomilta, arvaamattomilta jne. Päätin etten enää rotikkaa ota ja olenkin tutkaillut muita rotuja joita olen pitänyt ns. lemmpareinani esim; Tanskandoggi, Mäyris, Sakemanni, Dobberi. Mutta jotenkin ei vaan sytytä?
Nyt olenkin sitten vuosi koirani lopettamisen jälkeen uudestaan alkanut miettimään, että ei helveddi, pitääkö sitä vaan alkaa katselemaan uudestaan rotikkaa... Mutta jotenkin pelottaa, että en pärjää rotikalle tai saan samanlaisen yltiösairaan koiran johon uppoaa koko omasuus.

En tiedä, olen aina naureskellut kun ihmiset puhuvat "elämänsä rodusta" ja kuinka se on ainut ja oikea. Itse en pitänyt kyseistä edesmennyttä rotikkaani rotuna mitenkään "ihmeellisenä" tai "hienona", ennen kuin nyt, vuoden jälkeen..

Huoh, mitä mä teen...?

4

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.mikään.asiantunti

      Sun tekstistä kuultaa selvä himo uuteen rotikkaan. Katsot vain terveen, hyvämaineisen kasvattajan ja hyvän yhdistelmän. Ota sitten vaikka narttu, jos pelkäät ettet pärjää. Rotkukaupoille siis ;)

    • RONI ROTTWEILER

      Vuosi jo menetyksestä kulunut,olet selvästi perehtynyt asiaan,jos ottaisit koiraksesi toisen rottweilerin.Ei voi muuta sanoa kuin,rohkeasti rotikan ostoon,etsi tosiaankin hyvä ja luotettava kennel,ja onnea matkaan,välillä vaikeallakin tiellä,mutta antoisalla.Itselläni on tosi iso rottweiler,vuoden ja kymmenen kuukautta vanha,mahtava pakkaus,vaikka välillä uhittelee,mutta pysyy kuitenkin ruodussa....

      • Minttun1

        Missä rodussa vain voi tulla ongelmakoira vastaan.. Rohkeasti vaan rotikka kotiin, ilman turhia jännäämisiä.
        Pakko sanoa vaan tuohon, että mieluummin narttu jos tuntuu että ei pärjää.. Itsellä narttu ja uros (tällä hetkellä narttu 8v. ja uros 6v.). Ja voin kertoa, että nartun kanssa on taisteltu kolmekymmentä kertaa enemmän! Uros pienestä pitäen ollut hyvin kiltti, ei tartte asioita käydä moneen kertaan läpi.. Kun taas narttu jääräpäinen, ja vaati paljon koulintaa monessa asiassa. Vieläkin omapäinen, mutta ikä on kyllä sitä piirrettä onneksi veloittanut..
        Molemmat helppoja nykyään siis! Ei kannata rotuna pelätä, sitähän sitten ei koskaan tiedä millasen yksilön saa.. Ehkä tälläinen uros on harvinainen rotikka, mutta ei sitä koskaan tiedä. Pari päivää sitten uros juoksi jalkojeni väliin turvaan kun näki fasaanin, että sellasta.....


    • sr

      Olen aina ihaillut rottista ja ollan miehen kanssa käyty kattomassa kehillä rotikkaa, olen lukenut rotumääritelmät ym. tiedot. Mutta kaikki mistä lukee niin on että EI SAA ottaa ensimmäseksi koiraksi. Ja kuten kirjoittajakin toteaa että muut koirat ei kiinosta sama juttu täällä. Olen koirien kavereiden koirien kanssa touhunnut että ihan ummikko en olisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe