Lehtivihreä ja allergia

phkphk

Voiko lehtivihreälle olla allerginen?

Jos voi, niin sattuuko kukaan sille allerginen lukemaan?

Minkälaisia oireita?

Voiko tutkia esim. prick-testein?

4

1858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyllerotallero

      Itse olisin väittänyt että ei voi. Laitoin otsikkosi sanat hakukoneeseen, ja se antoi parin vuoden takaa tältä samalta keskustelufoorumilta keskustelua, jossa väitettiin lehtivihreälle voivan olla allerginen.

      En suosittelisi omin päin karsimaan kaikkea vihreää ruokavaliosta, sillä häviät ravitsemuksellisesti paljon, etenkin jos diagnoosisi osui väärään. Oletko ajatellut, että saisit oireita jostakin muusta, esim. torjunta-ainejämistä?

      Jos sinulla on outoja häiritseviä oireita, niin kehoittaisin hakeutumaan lääkäriin, joka tarvittaessa laittaa lähetteitä jatkotutkimuksiin. Ymmärtääkseni kaikkea mahdollista voidaan testata, koska melkein mille vaan voi olla allerginen.

      Itselleni allergiatesteissä sanottiin, että kosketusallergioistani huolimatta voin nauttia samoja aineita suun kautta. Tässä oli kyseessä eräs kemikaali, jota mm. margariiniteollisuudessa saatetaan käyttää lisäaineena. Lisäksi ärsytys- ja allergiaoireet kannattaa erottaa toisistaan. Saan käsi-ihottuman herkistämällä käsien iholla oireita monista vihanneksista ja hedelmistä, mutta voin silti syödä niitä turvallisesti. Eli en ole allerginen, vaikka oireiston perusteella niin voisi luulla. Tosin rikkonaisen ihon kautta altistun helposti myös allergioiden kehittymiselle, joten käytän tarvittaessa suojakäsineitä.

      • phkphk

        MInäkin löysin ne pari vanhaa kirjoitusta mutta ajattelin, että jos jollakin olisi ihan omakohtaisia kokemuksia.

        Joo, outoja häiritseviä oireita (huulet, kieli ja kurkku turpoaa paljon ja usein, jopa 2-3 krt viikossa) ja kohta kolme vuotta olen juossut lääkäreillä ja allergiasairaalassa kokeissa. Mitään ei prick-testeissä ole ilmennyt, paitsi pujoallergia. On vaikea itsekin jäljittää mitään, kun luulee aiheuttajan/aiheuttajia löytävänsä ja sitä ei sitten syö, niin eipä aikaakaan kun siitä huolimatta suu on turvoksissa.
        Olen pitänyt kirjaa kaikesta syömästäni ja sellaisen havaitsin, että hyvin usein näitä "kohtauksia" on tullut muutaman tunnin- vuorokauden sisällä kun olen syönyt jotain vihreätä, kurkkua, kaalia, salaattia ym. Tosin kyllä jos olen syönyt esim. selleriä, palsternakkaa, sipulia, valkosipulia ja tomaattia niin sittenkin tulee. Saattaa olla vain sattumaa.


      • -
        phkphk kirjoitti:

        MInäkin löysin ne pari vanhaa kirjoitusta mutta ajattelin, että jos jollakin olisi ihan omakohtaisia kokemuksia.

        Joo, outoja häiritseviä oireita (huulet, kieli ja kurkku turpoaa paljon ja usein, jopa 2-3 krt viikossa) ja kohta kolme vuotta olen juossut lääkäreillä ja allergiasairaalassa kokeissa. Mitään ei prick-testeissä ole ilmennyt, paitsi pujoallergia. On vaikea itsekin jäljittää mitään, kun luulee aiheuttajan/aiheuttajia löytävänsä ja sitä ei sitten syö, niin eipä aikaakaan kun siitä huolimatta suu on turvoksissa.
        Olen pitänyt kirjaa kaikesta syömästäni ja sellaisen havaitsin, että hyvin usein näitä "kohtauksia" on tullut muutaman tunnin- vuorokauden sisällä kun olen syönyt jotain vihreätä, kurkkua, kaalia, salaattia ym. Tosin kyllä jos olen syönyt esim. selleriä, palsternakkaa, sipulia, valkosipulia ja tomaattia niin sittenkin tulee. Saattaa olla vain sattumaa.

        Tuskin tulee allergiasta lehtivihreää kohtaan. Lehtivihreähän poistaa tehokkaasti kuona-aineita elimistöstä, niin voisiko tuo puhdistusreaktio tuottaa oireet? Katso esim. viiherpirtelöiden reseptejä.
        Itsellä on/oli vähän samanlainen tilanne. Allergiat levinneet täysin käsiin. Raakaravinto ja osaava ravintoterapeutti ovat auttaneet tilanteeseen todella paljon. Taistelu jatkuu silti edelleen.


    • Joopasjoo..

      Itsellä on lehtivihreä allergia, joka ilmenee ripulointina. Mitään muuta turvotusta suussa tai kutinoita ei ole. Aina kun syön salaattia, tomaattia, kurkkua tai vastaavaa vaikka kuinkahyvin pestynä niin syönnin jälkeen alkaa n. 30min sisällä mahaa vääntämään ja nämä ainekset pukkaavat tulla sulamattomina ulos peräpäästä.

      Lääkärillä oli 2 -vaihtoehtoa "taudille". Toinen oli kilpirauhasen vajaatoiminta tai tämä lehtivihreä allergia. Verikokeissa ei ilmennyt mitään mihinkään viittaavaa mutta omatoimisella testillä selvisi että kun kyseisiä aineita kypsentää tarpeeksi niin oireita ei tule.

      Kannattaa kokeilla nuiden allergiaa aiheuttavien aineiden kypsennystä selvittääkseen asian.

      Nyt oon jättäny vihreet vähemmälle niin ei ole maha löysänä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe