Kehitysvammaisten ohjaaja

Unelmatyökö????

Millaista olisi työ kehitysvammaisten ohjaajana? Aika vähän käsitelty ammatti täällä, mutta itseäni on alkanut kiinnostaa. Omaan jonkin verran askartelutaitoja ja tykkäisin toimia aikuisten kehitysvammaisten parissa. Varmaankin tarvitaan myös paljon pitkää pinnaa ja paljon rakkautta ko. henkilöitä kohtaan, olenko oikeassa? Tunnen siviliissä muutaman kehitysvammaisen ja he ovat mahtavia ihmisiä. Kehitysvammaisten parissa työskenneelleet auttakee ja kertokee niin voisin lähteä alaa opiskelemaan.

10

10508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÖÄLkjoihhui

      Pitkä pinna, erilaisuuden sietäminen, tarvittaessa fyysisen ja henkisen agression kanssa pärjääminen, eritteet, ........ tässä muutama tarvittavia ominaisuuksia joita tarvitaan. Ota huomioon että läheskään kaikki kehitysvammaiset eivät ole julkisuudessa (esim. erilaiset frendit sarjassa) esille tuotuja herttaisia ihmisiä vaan myös se toinen puoli on laitoksissa vahvasti esillä. Jos sulla on empaattinen ja herkkä luonne niin jokin toinen ala olisi varmasti sopivampi. Jos taas vahva ja sosiaalinen luonne niin mikä ettei.

    • sahramius

      Kiva, kuulla että ala kiinnostaa. Olen itse työskennellyt useamman vuoden kehitysvammaisten työ-ja päivätoiminassa.Kehitysvammaisten kirjo on laaja, jokaisella yksilöllinen avun/tuen tarve fyysisessä,psyykkisessä ja sosiaalisessa toimintakyvyssään. Ohjaajan toimessa pitää olla valmiudet myös hoitotoimenpiteisiin joita voi olla esim. vaipanvaihdot, asentohoidot, syöttämiset,insuulinin ja muiden lääkeaineiden annon. Riippuu paljon millaisessa yksikössä on töissä ja millainen asiakaskunta on. Suuntaus näyttää olevan, että toimintakeskuksien asiakaskunta tulee olemaan yhä hoidollisempaa tai muuten ohjattavampaa. Työssä tarvitaan rohkeutta, että uskaltaa ottaa kantaa ja puuttua asioihin. Kärsivällisyyttä, usein samaa asiaa joutaa toistamaan päivästä toiseen... asiat etenee joskus etanan vauhtiin tai sitten ne eivät etene koskaan mutta silloin tarvitsee osata "luovuttaa" jne. jne. jne. Tästä voisi kirjoittaa vaikka "romaanin". Kun mainitsit, että rakkautta ... sitä ei tarvita ; ) Pidän valtavasti asiakkaistani ( asiakkaat ovat kehitysvammaiset, jotka käyvät toimintakeskuksessa ) toisista enemmän kuin toisista ...näin se vaan on , mutta jokainen on yhtä tärkeä ja tasa-arvoisesti kohdellaan. Tottakai heihin kiintyy ja se on helpompaa kuin ns.valtaväestöön kiintyminen, mutta täytyy myös muistaa ammatillisuus eikä heittäytyä mukaan. Jos jotain haluat kysyä jotain, kysy ... mielelläni vastaan jos osaan. Suosittelen, että tutustut alaan ihan käytännössä. Valitettavasti ohjaajan töitä toimintakeskuksissa on vähän, paikkoja ja vakansseja on aivan liian vähän!! Itse tosiaan viihdyn työssäni, pidän asiakkaista ja työnkuvasta. Se on välillä vaipanvaihtoa, katetroimista, syöttämistä, verensokerin mittausta... kommunikointia kuvin,elein, viittomin... musiikkituokioita,kädentaitoja,jumppaa... discoa,karaokea,ulkoilua,retkiä ...
      Se on joskun tukistus,nipistys asiakkaalta... halaus, hymy ... Jokainen päivä on täynnä toimintaa ja erilainen. IHANAA TYÖTÄ : )

      • alkuper.

        Kiitos asiallisista vastauksista..sain tarvitsemani tiedon. Kiitos!


      • vastaajavastaaja
        alkuper. kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista..sain tarvitsemani tiedon. Kiitos!

        Kehitysvammaiset voivat käyttäytyä myös hyvinkin haastavasti, mikä usein näyttäytyy itsensä tai muiden vahingoittamisena. Jos yksi ääripää on yle:llä pyörivän sarjan Toisenlaiset frendit kaltaiset hyvinkin itsenäistä elämää viettävät kehitysvammaiset, on toinen ääripää jatkuvaa ympärivuorokautista apua ja ohjausta tarvitsevat kehitysvammaiset. Työ kehitysvammaisten parissa on hyvin vaihtelevaa, nopeisiin tilanteisiin mukautumista, sekä luovuutta vaativaa työtä. Ominaisuuksia joita työntekijältä vaaditaan on joustavuus, kärsivällisyys, napakkuus, johdonmukaisuus ja joskus (valitettavasti) myös rohkeus.

        Aina työ ei ole vain karaokea ja maalaamista, vaan se voi olla useita satoja toistoja harjoitella jotain arkipäivän toimintoa, kuten astioiden koneeseen laittamista, tai useampi yritys, ennen kuin asiakas suostuu peseytymään. Joskus voi olla että tilanne menee niin vaikeaksi, että asiakas käyttäytyy väkivaltaisesti koska he eivät osaa tuoda tunteitaan esiin muuten kuin lyönnein tai potkuin. Toisaalta, on hetkiä jollon voidaan yhdessä laulaa sitä karaokea :) Työssä täytyy sietää epäonnistumisia, tuloksia jotka näkyvät vasta vuosien päästä, sekä ajoittain myös fyysistä väkivaltaa. Toisaalta, kokemus kertoo, että 50 huonoa hetkeä unohtuu yhden hyvän hetken voimalla. :


      • ******
        vastaajavastaaja kirjoitti:

        Kehitysvammaiset voivat käyttäytyä myös hyvinkin haastavasti, mikä usein näyttäytyy itsensä tai muiden vahingoittamisena. Jos yksi ääripää on yle:llä pyörivän sarjan Toisenlaiset frendit kaltaiset hyvinkin itsenäistä elämää viettävät kehitysvammaiset, on toinen ääripää jatkuvaa ympärivuorokautista apua ja ohjausta tarvitsevat kehitysvammaiset. Työ kehitysvammaisten parissa on hyvin vaihtelevaa, nopeisiin tilanteisiin mukautumista, sekä luovuutta vaativaa työtä. Ominaisuuksia joita työntekijältä vaaditaan on joustavuus, kärsivällisyys, napakkuus, johdonmukaisuus ja joskus (valitettavasti) myös rohkeus.

        Aina työ ei ole vain karaokea ja maalaamista, vaan se voi olla useita satoja toistoja harjoitella jotain arkipäivän toimintoa, kuten astioiden koneeseen laittamista, tai useampi yritys, ennen kuin asiakas suostuu peseytymään. Joskus voi olla että tilanne menee niin vaikeaksi, että asiakas käyttäytyy väkivaltaisesti koska he eivät osaa tuoda tunteitaan esiin muuten kuin lyönnein tai potkuin. Toisaalta, on hetkiä jollon voidaan yhdessä laulaa sitä karaokea :) Työssä täytyy sietää epäonnistumisia, tuloksia jotka näkyvät vasta vuosien päästä, sekä ajoittain myös fyysistä väkivaltaa. Toisaalta, kokemus kertoo, että 50 huonoa hetkeä unohtuu yhden hyvän hetken voimalla. :

        Tuli jo tuosta aloituksesta mieleen, että aika ruusuinen kuva työstä "hei, me askarrellaan". Vaikka todellisuudessa, tiedän jo hyvinkin iäkkäitäkin kehitysvammaisia (ikää yli 60 vuotta) jotka ovat kirjaimellisesti vauvan tasolla, ei heidän kanssa askarrella. Eli nämä em. henkilöt ovat niitä joita ei näekkään muualla kuin siellä laitoksessa.

        Aloittaja tietenkin voi käydä tutustumassa kehitysvammaisille tarkoitettujen laitosten ympärillä, siellä näkee jo vähän osviittaa, työn ihanuudesta.


      • multi paavo
        vastaajavastaaja kirjoitti:

        Kehitysvammaiset voivat käyttäytyä myös hyvinkin haastavasti, mikä usein näyttäytyy itsensä tai muiden vahingoittamisena. Jos yksi ääripää on yle:llä pyörivän sarjan Toisenlaiset frendit kaltaiset hyvinkin itsenäistä elämää viettävät kehitysvammaiset, on toinen ääripää jatkuvaa ympärivuorokautista apua ja ohjausta tarvitsevat kehitysvammaiset. Työ kehitysvammaisten parissa on hyvin vaihtelevaa, nopeisiin tilanteisiin mukautumista, sekä luovuutta vaativaa työtä. Ominaisuuksia joita työntekijältä vaaditaan on joustavuus, kärsivällisyys, napakkuus, johdonmukaisuus ja joskus (valitettavasti) myös rohkeus.

        Aina työ ei ole vain karaokea ja maalaamista, vaan se voi olla useita satoja toistoja harjoitella jotain arkipäivän toimintoa, kuten astioiden koneeseen laittamista, tai useampi yritys, ennen kuin asiakas suostuu peseytymään. Joskus voi olla että tilanne menee niin vaikeaksi, että asiakas käyttäytyy väkivaltaisesti koska he eivät osaa tuoda tunteitaan esiin muuten kuin lyönnein tai potkuin. Toisaalta, on hetkiä jollon voidaan yhdessä laulaa sitä karaokea :) Työssä täytyy sietää epäonnistumisia, tuloksia jotka näkyvät vasta vuosien päästä, sekä ajoittain myös fyysistä väkivaltaa. Toisaalta, kokemus kertoo, että 50 huonoa hetkeä unohtuu yhden hyvän hetken voimalla. :

        tuossa se on olennaisin, kehnohkon palkkauksen lisäksi.


      • suski76
        ****** kirjoitti:

        Tuli jo tuosta aloituksesta mieleen, että aika ruusuinen kuva työstä "hei, me askarrellaan". Vaikka todellisuudessa, tiedän jo hyvinkin iäkkäitäkin kehitysvammaisia (ikää yli 60 vuotta) jotka ovat kirjaimellisesti vauvan tasolla, ei heidän kanssa askarrella. Eli nämä em. henkilöt ovat niitä joita ei näekkään muualla kuin siellä laitoksessa.

        Aloittaja tietenkin voi käydä tutustumassa kehitysvammaisille tarkoitettujen laitosten ympärillä, siellä näkee jo vähän osviittaa, työn ihanuudesta.

        itse, ettei kysyjä kysellytkään kehitysvammaisten hoitotyöstä, vaan ohjaamisesta. Ohjaajana työsi on juuri kaikkea muuta kuin hoitoa ja huolenpitoa. Itse olen hoitajana ja kun meidän asukas lähtee päivätoimintaan mm. vaikka askartelemaan, jos tulee vaikkapa ulostetta housuun tai alkaa riehumaan "työpaikalla", lähetetään samantien tänne osastolle takaisin...


      • suski76
        multi paavo kirjoitti:

        tuossa se on olennaisin, kehnohkon palkkauksen lisäksi.

        palkassa on. Itse olen ollut siivoojana joskus ennen lähihoitaja koulutusta ja sain käteen hädintuskin 1000 e. Sitä ennen 10 vuotta kaupan kassalla ja juuri ja juuri sai laskut maksetuksi. Nyt hoitajana 1990e peruspalkka ja lisät illoista ja viikonlopuista..


      • Tuulaus73
        suski76 kirjoitti:

        itse, ettei kysyjä kysellytkään kehitysvammaisten hoitotyöstä, vaan ohjaamisesta. Ohjaajana työsi on juuri kaikkea muuta kuin hoitoa ja huolenpitoa. Itse olen hoitajana ja kun meidän asukas lähtee päivätoimintaan mm. vaikka askartelemaan, jos tulee vaikkapa ulostetta housuun tai alkaa riehumaan "työpaikalla", lähetetään samantien tänne osastolle takaisin...

        Olen kanssasi eri mieltä, työskentelen "työpaikalla" ohjaajana (nimike vaan, koulutus on lähihoitaja).
        Teemme paljon myös hoitotyötä, tottahan se kuuluu asiakkaiden hyvinvointiin ja asiakkaat ovat pitkiäkin päiviä töissä. Avustamme vessa käynneissä ( vaipanvaihto, katetrointi ) useamman kerran päivässä. Syöttäminen, verensokerit&insuliini, seisotukset, kävelyttämiset, asentohoidot yms. Joskus käydään asiakkaan kanssa suihkussa yms. hygieniaan liittyviä asioita.
        Pyritään löytämään jokaiselle asiakkaalle mielekäs ja hänen toimintakykyään tukeva päivä henkilökohtaisine töineen ja toimintoineen. Asioidaan moniammatillisen tiimin kanssa ja käydään palavereja yms. jotta löydettäisiin se asiakkaalle sitä " hyvää elämää ".
        Asiakas määrä on suuri ja osa on haastavasti käyttäytyviä jolloin työpäivän sujumiseen vaaditaan paljon eikä ne päivät välttämättä suju niinkuin on suunniteltu ( harvoin niin).

        En tiedä millaisesta yksiköstä on kyse mistä kerroit, mutta itse olen työskennellyt ryhmäkodissa sekä "työssä" ja arvostan molempien työtä valtavasti !
        Olen ylpeä siitä mitä teen ja toivoisinkin että olisi mahdollisuus tutustua asiakkaan kodin ja työn työntekijöiden toistensa työhön niin monen asian ehkä näkisi toisin silmin !!


    • Anonyymi

      Ehe pieni motto ei varmaan kuulu tähän mut eikö se vammais kautta kehitysvammainen oo vähän väärä nimike halveksunta että niistä ei oo mihinkään pieni korjaus tälle sektorille normaali sitten taas pidetään ok ja kehityneinnä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe