SKAALAN LAATUASIAT

Ei edes kakkoslaatua

On tämä Skalan ikkunoiden laatu kuin jostain menneen itäplokin ajoilta. Eikö tehtaalla kannattaisi pikkuisen panostaa lähtevän tavaran laadun tarkastamiseen. Nyt ei ilmeisesti tarkasteta ollenkaan, kun esimerkiksi maalausvirheitä on jumalattomasti. Luulisi virheidenkin korjaamisen maksavan.

108

10829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petetty33

      törkeän heikkoa on maalaukset, liian nopeaa kasvua???
      haalitaan isoja kerrostaloja ym. vaikkei ole rahkeita

      • SinikkaR

        uskomatonta että palstalla vasta nyt herätään Skaalan tosi huonoon laatuun, Tekniikan Maailman testivoitto kihahti pahasti hattuun eli nyt on kusta pää täynnä ja laatu suoraan perseestä, aivan kelvotonta se joka on käynyt Pietarissa Neva-joen varrella olevassa uudessa hotellissa ei todellakaan vertaa Skaalan laatua itäblokiin; eroa kuin yöllä ja päivällä


      • bhbill
        SinikkaR kirjoitti:

        uskomatonta että palstalla vasta nyt herätään Skaalan tosi huonoon laatuun, Tekniikan Maailman testivoitto kihahti pahasti hattuun eli nyt on kusta pää täynnä ja laatu suoraan perseestä, aivan kelvotonta se joka on käynyt Pietarissa Neva-joen varrella olevassa uudessa hotellissa ei todellakaan vertaa Skaalan laatua itäblokiin; eroa kuin yöllä ja päivällä

        Kyllä veli venäläinen ymmärtää laadun päälle,suomalaiset ei.MAALI peittää kaikki viat ainakin pariksi vuodeksi,mut hösypuuta se ei muuta miksikään,syyn tiheys 5mm..


      • Pellava77

        Olemme ostamassa uuteen kivitaloomme skaalan alfa ikkunat. Myyjä kertoi suoraan että jokaisella toimittajalla on "maanantaiversiot". Eli hän ei kehunut omaa tuotetta maasta taivaisiin tai haukkunut muita toimittajia. Sen sijaan hän kommentoi että skaalalla hoituu reklamaatioiden hoito erittäin hyvin. Pyysimme 4 tarjousta joista skaala oli toiseksi kallein. Halvimpaan oli eroa 1500€. Toissaalta kyseessä oli eritasoinen tuote. Teimme päätöksen aika pitkälti myyjän rehellisyyden takia. Hän oli ainoa myyjä joka kertoi reklamaatioiden hoidosta.

        Olisi kuitenkin mukavaa tietää perustelut skaalan laatuongelmiin. Ylläolevissa viesteissä korostuu vain mustamaalaminen ja kateiden ikkunaedustajien turhapäiväisiä kommentteja.

        Niin reklamaatioiden lisäksi hän kertoi että ei kannata rakentaa koko elämä ikkunatoimitusten varaan koska joskus saattaa tehtaalla tai kuljetukssa hajota ikkuna joka pidentää asennusaikataulua...


      • samooa
        SinikkaR kirjoitti:

        uskomatonta että palstalla vasta nyt herätään Skaalan tosi huonoon laatuun, Tekniikan Maailman testivoitto kihahti pahasti hattuun eli nyt on kusta pää täynnä ja laatu suoraan perseestä, aivan kelvotonta se joka on käynyt Pietarissa Neva-joen varrella olevassa uudessa hotellissa ei todellakaan vertaa Skaalan laatua itäblokiin; eroa kuin yöllä ja päivällä

        Olipa sinikalta tosi asiallinen viesti... Eikö isännä anna kun täällä pitää riehua


      • Skaalalla
        Pellava77 kirjoitti:

        Olemme ostamassa uuteen kivitaloomme skaalan alfa ikkunat. Myyjä kertoi suoraan että jokaisella toimittajalla on "maanantaiversiot". Eli hän ei kehunut omaa tuotetta maasta taivaisiin tai haukkunut muita toimittajia. Sen sijaan hän kommentoi että skaalalla hoituu reklamaatioiden hoito erittäin hyvin. Pyysimme 4 tarjousta joista skaala oli toiseksi kallein. Halvimpaan oli eroa 1500€. Toissaalta kyseessä oli eritasoinen tuote. Teimme päätöksen aika pitkälti myyjän rehellisyyden takia. Hän oli ainoa myyjä joka kertoi reklamaatioiden hoidosta.

        Olisi kuitenkin mukavaa tietää perustelut skaalan laatuongelmiin. Ylläolevissa viesteissä korostuu vain mustamaalaminen ja kateiden ikkunaedustajien turhapäiväisiä kommentteja.

        Niin reklamaatioiden lisäksi hän kertoi että ei kannata rakentaa koko elämä ikkunatoimitusten varaan koska joskus saattaa tehtaalla tai kuljetukssa hajota ikkuna joka pidentää asennusaikataulua...

        Hienoa, että oli rehellinen myyjä. Skaala onkin varustanut myyjänsä "survival kit´illä", koska heidän reklamaatioiden hoitonsa on jo romahtanut kestämättömäksi. Jo muutaman vuoden ajan moni myyjä on jättänyt talon, koska myyntiajasta iso osa menee reklamaatioiden hoitoon ja provisiot jää teinaamatta.

        Perustelu laatuongelmassa lienee liian ison kasvun haku liian pian. Vikoja ja virheitä on paljon ja monenlaisia.


      • tietää
        Pellava77 kirjoitti:

        Olemme ostamassa uuteen kivitaloomme skaalan alfa ikkunat. Myyjä kertoi suoraan että jokaisella toimittajalla on "maanantaiversiot". Eli hän ei kehunut omaa tuotetta maasta taivaisiin tai haukkunut muita toimittajia. Sen sijaan hän kommentoi että skaalalla hoituu reklamaatioiden hoito erittäin hyvin. Pyysimme 4 tarjousta joista skaala oli toiseksi kallein. Halvimpaan oli eroa 1500€. Toissaalta kyseessä oli eritasoinen tuote. Teimme päätöksen aika pitkälti myyjän rehellisyyden takia. Hän oli ainoa myyjä joka kertoi reklamaatioiden hoidosta.

        Olisi kuitenkin mukavaa tietää perustelut skaalan laatuongelmiin. Ylläolevissa viesteissä korostuu vain mustamaalaminen ja kateiden ikkunaedustajien turhapäiväisiä kommentteja.

        Niin reklamaatioiden lisäksi hän kertoi että ei kannata rakentaa koko elämä ikkunatoimitusten varaan koska joskus saattaa tehtaalla tai kuljetukssa hajota ikkuna joka pidentää asennusaikataulua...

        Mýyjäkin siis tietää mitä myy, jos jo etukäteen valmentaa maanantaiversioista.


      • Vuoto=vaurio
        Pellava77 kirjoitti:

        Olemme ostamassa uuteen kivitaloomme skaalan alfa ikkunat. Myyjä kertoi suoraan että jokaisella toimittajalla on "maanantaiversiot". Eli hän ei kehunut omaa tuotetta maasta taivaisiin tai haukkunut muita toimittajia. Sen sijaan hän kommentoi että skaalalla hoituu reklamaatioiden hoito erittäin hyvin. Pyysimme 4 tarjousta joista skaala oli toiseksi kallein. Halvimpaan oli eroa 1500€. Toissaalta kyseessä oli eritasoinen tuote. Teimme päätöksen aika pitkälti myyjän rehellisyyden takia. Hän oli ainoa myyjä joka kertoi reklamaatioiden hoidosta.

        Olisi kuitenkin mukavaa tietää perustelut skaalan laatuongelmiin. Ylläolevissa viesteissä korostuu vain mustamaalaminen ja kateiden ikkunaedustajien turhapäiväisiä kommentteja.

        Niin reklamaatioiden lisäksi hän kertoi että ei kannata rakentaa koko elämä ikkunatoimitusten varaan koska joskus saattaa tehtaalla tai kuljetukssa hajota ikkuna joka pidentää asennusaikataulua...

        Eikö ikkunateollisuus opi millään tekemään kunnon tuotteita. Mikä muu tuotevalmistaja ilmoittaa etukäteen että laadussa sekä työssä on suuriakin puutteita. Kuinka ihmeessä ostajat tyytyvät heikkolaatuisiin tuotteisiin ja maksavat hiljaa mutisten maltaita sekundatuotteista.
        Ikkunateollisuus tietää kuinka heikkolaatuisia heidän tuotteensa ovat.
        Valmistaja tietävät kuinka alan taidotomia sekä eripuraisia ja voimattomia ostaja ovat.
        TM rakennusmaailma on ainoa joka tähän epäkohtaan on uskaltanut puuttua.
        Muut rakennusalan lehdet eivät edes hiisku, vaikka tietävät ala-arvoisesta ikkunalaadusta. Eli " Sitä kuusta kuuleminen...".
        Mainoseurot ratkaisevat mistä asioista rakennusalan lehdet kommentoivat.
        Vain ostajat voivat itse vaikuttaa ikkunateollisuuden laadunparannuksiin.
        Kuluttajavirasto sekä oikeuslaitos ilmeisesti myötäilee taidotonta ikkunateollisuutta.
        Kytkekää aina kaupan ehtoihin lämpökamerakuvaus joka suoritetaan seuraavalle pakkaskaudella.
        Voitte saada aavistuksen verran paremmat lämpöeristystyöt.
        Kuvauksen jälkeen havaitsette kuinka paljon rakenteissa on lämpövuotoja.
        Lämpövuotokohtiin ilmestyy lähivuosina kosteusvaurioita.
        Vaatikaa karmiliitoksien pintoihin sekä pokan ja lasin liitoskohtaan elastiset massat.
        Kirjatkaa aina pienimmätkin asiat jotka sovitte ikkunamyyjän kanssa.
        Valitkaa ikkunoista tietävä ja osaava valvoja.
        Katsokaa ennen ikkunatilausta netistä: ikkunan laatuvaatimuket


      • uutta taloa pystyyn
        Pellava77 kirjoitti:

        Olemme ostamassa uuteen kivitaloomme skaalan alfa ikkunat. Myyjä kertoi suoraan että jokaisella toimittajalla on "maanantaiversiot". Eli hän ei kehunut omaa tuotetta maasta taivaisiin tai haukkunut muita toimittajia. Sen sijaan hän kommentoi että skaalalla hoituu reklamaatioiden hoito erittäin hyvin. Pyysimme 4 tarjousta joista skaala oli toiseksi kallein. Halvimpaan oli eroa 1500€. Toissaalta kyseessä oli eritasoinen tuote. Teimme päätöksen aika pitkälti myyjän rehellisyyden takia. Hän oli ainoa myyjä joka kertoi reklamaatioiden hoidosta.

        Olisi kuitenkin mukavaa tietää perustelut skaalan laatuongelmiin. Ylläolevissa viesteissä korostuu vain mustamaalaminen ja kateiden ikkunaedustajien turhapäiväisiä kommentteja.

        Niin reklamaatioiden lisäksi hän kertoi että ei kannata rakentaa koko elämä ikkunatoimitusten varaan koska joskus saattaa tehtaalla tai kuljetukssa hajota ikkuna joka pidentää asennusaikataulua...

        ja millaisessa kuosissa olivat?
        meillä kanssa hintaero skaalan ja edullisemman välillä 1300e, mutta silti meinattiin päätyä Skaalaan - tosin nyt tätä palstaa lukiessa päätöksenteko vaikeutunut. Tuossa alempana joku syyttää että kun yrittää halvalla ostaa niin ei saa hyvää, mutta sehän ei päde Skaalaan!!! - siis hinnan osalta, halvin ei ole ollut kellään tutullakaan jotka rakentavat.


      • Jalmari299
        SinikkaR kirjoitti:

        uskomatonta että palstalla vasta nyt herätään Skaalan tosi huonoon laatuun, Tekniikan Maailman testivoitto kihahti pahasti hattuun eli nyt on kusta pää täynnä ja laatu suoraan perseestä, aivan kelvotonta se joka on käynyt Pietarissa Neva-joen varrella olevassa uudessa hotellissa ei todellakaan vertaa Skaalan laatua itäblokiin; eroa kuin yöllä ja päivällä

        Niin, voitti kuitenkin ikkunataestin????
        Haiskahtaa tuo sinun kirjoittelu....
        Eikö ollut varaa ostaa testivoittajaa?


      • Jalmari 300
        Jalmari299 kirjoitti:

        Niin, voitti kuitenkin ikkunataestin????
        Haiskahtaa tuo sinun kirjoittelu....
        Eikö ollut varaa ostaa testivoittajaa?

        jospa oli ja pettyi pahasti kun luuli testivoittajan tarkoittavan parasta


        PS. sinun kirjoittelu haiskahtaa ja pahoin


      • petsi
        Pellava77 kirjoitti:

        Olemme ostamassa uuteen kivitaloomme skaalan alfa ikkunat. Myyjä kertoi suoraan että jokaisella toimittajalla on "maanantaiversiot". Eli hän ei kehunut omaa tuotetta maasta taivaisiin tai haukkunut muita toimittajia. Sen sijaan hän kommentoi että skaalalla hoituu reklamaatioiden hoito erittäin hyvin. Pyysimme 4 tarjousta joista skaala oli toiseksi kallein. Halvimpaan oli eroa 1500€. Toissaalta kyseessä oli eritasoinen tuote. Teimme päätöksen aika pitkälti myyjän rehellisyyden takia. Hän oli ainoa myyjä joka kertoi reklamaatioiden hoidosta.

        Olisi kuitenkin mukavaa tietää perustelut skaalan laatuongelmiin. Ylläolevissa viesteissä korostuu vain mustamaalaminen ja kateiden ikkunaedustajien turhapäiväisiä kommentteja.

        Niin reklamaatioiden lisäksi hän kertoi että ei kannata rakentaa koko elämä ikkunatoimitusten varaan koska joskus saattaa tehtaalla tai kuljetukssa hajota ikkuna joka pidentää asennusaikataulua...

        kyllä asia on niin että skaala on kallis ja paska.
        kokeilkaa mitata saumakohtien lämpöjä niin huomaatta kuika paskaaa laatua se on


      • Pettynyt Skaalaan
        Pellava77 kirjoitti:

        Olemme ostamassa uuteen kivitaloomme skaalan alfa ikkunat. Myyjä kertoi suoraan että jokaisella toimittajalla on "maanantaiversiot". Eli hän ei kehunut omaa tuotetta maasta taivaisiin tai haukkunut muita toimittajia. Sen sijaan hän kommentoi että skaalalla hoituu reklamaatioiden hoito erittäin hyvin. Pyysimme 4 tarjousta joista skaala oli toiseksi kallein. Halvimpaan oli eroa 1500€. Toissaalta kyseessä oli eritasoinen tuote. Teimme päätöksen aika pitkälti myyjän rehellisyyden takia. Hän oli ainoa myyjä joka kertoi reklamaatioiden hoidosta.

        Olisi kuitenkin mukavaa tietää perustelut skaalan laatuongelmiin. Ylläolevissa viesteissä korostuu vain mustamaalaminen ja kateiden ikkunaedustajien turhapäiväisiä kommentteja.

        Niin reklamaatioiden lisäksi hän kertoi että ei kannata rakentaa koko elämä ikkunatoimitusten varaan koska joskus saattaa tehtaalla tai kuljetukssa hajota ikkuna joka pidentää asennusaikataulua...

        Tulee vähän myöhään tämä kommentti.

        "Sen sijaan hän kommentoi että skaalalla hoituu reklamaatioiden hoito erittäin hyvin."

        Jospa myyjä tarkoitti että Skaalalta säästyy rahaa, kun väsyneet rakentajaparat uuvutetaan onnistuneesti vaikenemislinjalla.

        Asiakkaan menettäminen kilpailijallekaan ei ole riski, koska suurin osa rakentaa vain sen yhden talon.


      • toope
        Vuoto=vaurio kirjoitti:

        Eikö ikkunateollisuus opi millään tekemään kunnon tuotteita. Mikä muu tuotevalmistaja ilmoittaa etukäteen että laadussa sekä työssä on suuriakin puutteita. Kuinka ihmeessä ostajat tyytyvät heikkolaatuisiin tuotteisiin ja maksavat hiljaa mutisten maltaita sekundatuotteista.
        Ikkunateollisuus tietää kuinka heikkolaatuisia heidän tuotteensa ovat.
        Valmistaja tietävät kuinka alan taidotomia sekä eripuraisia ja voimattomia ostaja ovat.
        TM rakennusmaailma on ainoa joka tähän epäkohtaan on uskaltanut puuttua.
        Muut rakennusalan lehdet eivät edes hiisku, vaikka tietävät ala-arvoisesta ikkunalaadusta. Eli " Sitä kuusta kuuleminen...".
        Mainoseurot ratkaisevat mistä asioista rakennusalan lehdet kommentoivat.
        Vain ostajat voivat itse vaikuttaa ikkunateollisuuden laadunparannuksiin.
        Kuluttajavirasto sekä oikeuslaitos ilmeisesti myötäilee taidotonta ikkunateollisuutta.
        Kytkekää aina kaupan ehtoihin lämpökamerakuvaus joka suoritetaan seuraavalle pakkaskaudella.
        Voitte saada aavistuksen verran paremmat lämpöeristystyöt.
        Kuvauksen jälkeen havaitsette kuinka paljon rakenteissa on lämpövuotoja.
        Lämpövuotokohtiin ilmestyy lähivuosina kosteusvaurioita.
        Vaatikaa karmiliitoksien pintoihin sekä pokan ja lasin liitoskohtaan elastiset massat.
        Kirjatkaa aina pienimmätkin asiat jotka sovitte ikkunamyyjän kanssa.
        Valitkaa ikkunoista tietävä ja osaava valvoja.
        Katsokaa ennen ikkunatilausta netistä: ikkunan laatuvaatimuket

        ikkunoita pyritään tekemään mahdollisemman halvalla,jopa viikon koulutuksella pannaan uusi työntekijä vastuuseen ammattitaitoa vaativassa työssä. sitten kun homma kusee syy on tämän uuden ja kaikkien vanhojen työntekijöiden. ei koskaan kyvyttömien pomojen.


    • vieras kommentoi

      Myös meille uudisrakennukseen Skaalan ikkunat. virheitä todella paljon ja reklamaatio hoidossa mutta etenee todella hitaasti vaikka kohta olisi muutto sisälle! Kyseltiin jo mihin kannattaa olla yhteydessä että asia saadaan hoidettua... En suosittele siis laatua enkä palvelua!!

      • ja rätti

        En suosittele minäkään. Vesisateen jälkeen aina vettä ikkunoiden välissä.
        Olen kuullut että muidenkin valmistajien ikkunoissa on samat pulmat eli puutteet.


      • rättisitikka
        ja rätti kirjoitti:

        En suosittele minäkään. Vesisateen jälkeen aina vettä ikkunoiden välissä.
        Olen kuullut että muidenkin valmistajien ikkunoissa on samat pulmat eli puutteet.

        viimekesänä asennetut ja sateen jälkeen rätin kanssa saa heilua.Kaiketi menee se vesi siitä ulkoikkunan välisestä kourusta ulkovuoreihin,koska sinne näkys olevan aukoton pääsy.Täytyy silikoonia työntää ja tukkia veden pääsy.
        Insinööritaidon mestarinäyte on näissä skaaloissa toteutunut täysin,hometaloja ja vuotavia ikkunoita,kyllä suomalaiset ovat nollatason rakentajia.
        Ei Saksaan suomalaisia rakentajia edes palkata.


    • Skaala on perseestä

      Uuteen omakotitaloon hankittiin Skaalan ikkunat ja ovia. Kun kävimme ikkunoita läpi lähes joka ikkunassa oli jokin virhe: maalia lasissa, kolhuja ikkunoissa, jiirilistojen päät miten sattuu, alumiinilistat ovessa irti, silikonit laitettu todella rumasti, silikoni ei kuivunut (monen viikon jälkeenkään), väärän värinen ovi toimitettiin. Reklamaatiolistasta tuli melkein yhtä pitkä kuin tilausvahvistuksesta.

      Myöhemmin tapahtui: lasi meni rikki, vaihtoa on odoteltu 1,5 kk. Ovi ilmeisesti vääntynyt kieroksi koska karmi on suorassa ja ovi hankaa karmiin, saranoissa ei ole enää säätövaraa korjata. Huomasimme myös että päivä paistaa ovesta läpi (ei lasin kohdalta) ja reiän kohdalla tuntuu vetoa. Tuulijarrut melkein kaikissa ovissa hajalla koska pieni muovinippeli on hajonnut mekanismista. Lukon vastahelat väärissä paikoissa pariovissa joten ovea ei tahdo jaksaa vääntää kiinni.

      Reklamaatioiden hoito kestää todella kauan, eikä sillä asialla kannattaisi todellakaan Skaalan kehuskella.
      Toimitus oli viime syksynä ja vielä ei ole läheskään kaikkea hoidettu.

      EN SUOSITTELE SKAALAA!

      • -20%

        Mitä te marisette jos olette halvalla ostaneet niin sillä saa kakkoslaatua.
        Vanhan ihmiset sanoo että hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa.
        Tyhmäkin sen tajuaa jos halvalla tarjotaan "kelloa" niin se ei kauan kuku.


      • ihmes
        -20% kirjoitti:

        Mitä te marisette jos olette halvalla ostaneet niin sillä saa kakkoslaatua.
        Vanhan ihmiset sanoo että hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa.
        Tyhmäkin sen tajuaa jos halvalla tarjotaan "kelloa" niin se ei kauan kuku.

        jos ei laatua tule, firmahan on täynnä 2000 luvun alkupuolen fenestralaisia. Tauti tarttunu sieltä.


      • laatuikkuna
        ihmes kirjoitti:

        jos ei laatua tule, firmahan on täynnä 2000 luvun alkupuolen fenestralaisia. Tauti tarttunu sieltä.

        Vai hyvä reklamaatio Skaalalla. Surkeaa sanon minä. Kohta puoli vuotta odottanut uusia lasielementtejä, kun alfa-ikkunoista lasielementit itsekseen halkeilleet...saas nähdä milloin tulevat...mutta toisaalta siinähän saa kaikki käydä "laatua" kattomassa paikan päällä. Suosittelen reklamoimaan kaiken sähköpostilla niin jää itselle jonkinlaiset dokumentit.


      • OlliOKsa

        Joopa joo..

        Veikkaisin että lasitus ja maalaus ei ole edes samassa rakennuksessa miten maaleja voisi tulla lasiin. Oisko ite isäntä maalaillu taloa.


      • minäkin.
        OlliOKsa kirjoitti:

        Joopa joo..

        Veikkaisin että lasitus ja maalaus ei ole edes samassa rakennuksessa miten maaleja voisi tulla lasiin. Oisko ite isäntä maalaillu taloa.

        Ei kai se Skaala nyt voi ihan sekundaa laittaa maailmalle. Entä onko ikkunoiden asennus ollut laatutyötä?


      • juprso
        minäkin. kirjoitti:

        Ei kai se Skaala nyt voi ihan sekundaa laittaa maailmalle. Entä onko ikkunoiden asennus ollut laatutyötä?

        Uusissa ikkunoissa vain lasi on tiivis. Kaikilla valmistajilla aivan samat valmistuspuutteet sekä rakenneliitoksissa huono tiiveys ja siihen voi lisätä huolimattomat lämpöeristystyöt.
        Kyllä ikkunoiden valmistajien kannattais lisätä luovutusehtoihin lämpökamerakuvaus.


      • semisti
        juprso kirjoitti:

        Uusissa ikkunoissa vain lasi on tiivis. Kaikilla valmistajilla aivan samat valmistuspuutteet sekä rakenneliitoksissa huono tiiveys ja siihen voi lisätä huolimattomat lämpöeristystyöt.
        Kyllä ikkunoiden valmistajien kannattais lisätä luovutusehtoihin lämpökamerakuvaus.

        Tämän takia ikkunoissa onkin tänäpäivänä E-arvo!!


      • Ei sokea
        semisti kirjoitti:

        Tämän takia ikkunoissa onkin tänäpäivänä E-arvo!!

        E-arvo, jonka voi samantien unohtaa. Myyjät tietenkään eivät unohda.


      • ammattilainen tietäv
        juprso kirjoitti:

        Uusissa ikkunoissa vain lasi on tiivis. Kaikilla valmistajilla aivan samat valmistuspuutteet sekä rakenneliitoksissa huono tiiveys ja siihen voi lisätä huolimattomat lämpöeristystyöt.
        Kyllä ikkunoiden valmistajien kannattais lisätä luovutusehtoihin lämpökamerakuvaus.

        kyllä se pokan ja karmin välinen tiiveys saadaan aikanopeasti kustua huonolla asennuksella, se on se ristimitta mikä on niin tärkeä asia asennuksessa. Olen käynyt kyllä vierailulla useammallakin ikkunavalmistajalla ja sen voin sanoa että joka paikassa ikkunat maalaataan puuosissa ennen kuin niitä edes aletaan kokoamaan, eli ei kyllä siellä tehtaalla voi niihin laseihin sitä maalia tulla.


      • luhkar43
        ammattilainen tietäv kirjoitti:

        kyllä se pokan ja karmin välinen tiiveys saadaan aikanopeasti kustua huonolla asennuksella, se on se ristimitta mikä on niin tärkeä asia asennuksessa. Olen käynyt kyllä vierailulla useammallakin ikkunavalmistajalla ja sen voin sanoa että joka paikassa ikkunat maalaataan puuosissa ennen kuin niitä edes aletaan kokoamaan, eli ei kyllä siellä tehtaalla voi niihin laseihin sitä maalia tulla.

        Skaalan omat nämä Virroilta tulevat asentajat ovat hosujia ja tekevät tosi huonoa jälkeä tuotteiden asennuksen kanssa

        Tuotteiden viimeistely aivan perseestä, ei tehdä kunnolla edes pohjatöitä


      • PeluriKaksonen33
        luhkar43 kirjoitti:

        Skaalan omat nämä Virroilta tulevat asentajat ovat hosujia ja tekevät tosi huonoa jälkeä tuotteiden asennuksen kanssa

        Tuotteiden viimeistely aivan perseestä, ei tehdä kunnolla edes pohjatöitä

        Maalaukset ja pohjatyöt tehdään hutiloiden, koska ihmiset eivät valita huonosta laadusta.

        Skaala lykkää tosi huono laatuista ikkunaa ja ovea markkinoille, reklamaatioiden osuus on kuitenkin vain 2-3 % toimitetuista ikkunoista, ei siis kannata tehdä kuin paskaa, niiden asiakkaiden itsetuntoa on vielä hyvä horjuttaa jotka pitävät puolensa, eli he ovatkin yhtäkkiä niitä vittumaisia miehiä ja naisia, jolloin vielä putoaa pois lisää reklamaatioita.

        Tilanne on se, että jos me asiakkaat emme reklamoi, Skaala Ovet ja Ikkunat OY jatkaa huonon laadun tekemistä. Itse en ole suositellut Skaalaa kenellekään huonojen kokemusteni pohjalta


      • petsi
        -20% kirjoitti:

        Mitä te marisette jos olette halvalla ostaneet niin sillä saa kakkoslaatua.
        Vanhan ihmiset sanoo että hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa.
        Tyhmäkin sen tajuaa jos halvalla tarjotaan "kelloa" niin se ei kauan kuku.

        hei valopää skaala on kalleimmasta päästä. Et taida oikein ymmärtää mistä puhut. Mee hoitoon


      • Nakke88
        petsi kirjoitti:

        hei valopää skaala on kalleimmasta päästä. Et taida oikein ymmärtää mistä puhut. Mee hoitoon

        Kysäseppä lämpöluxilta hinta, kuka sitte on kallein?


    • Köppänen

      Ostettiin Skaalan ulko-ovi eikä ole ollut valittamista. Lämpimän pitää eikä tuule tiivisteistä. Ei mitään moittimista.

      • Katariina 43

        meillä on huonoja kokemuksia Skaalasta, ikkunat asennettu 2010,Skaalan asentajat hutiloivat


    • teme41

      Meillä on myös tosi huonoja kokemuksia Skaalasta. En suosittele kenellekään Skaala ikkunoita. Ikkunat huonolaatuisia, myöhässä, asentajat aivan surkeita! Kaikki jätettiin kesken . Reklamaatioiden hoito edelleen kesken. jne jne

    • ikkunat kuntoon

      Meillä homma pelaa ota yhteyttä niin kerron lisää.

    • Minä vaan

      Älkää hyvät ihmiset ostako Skaalan tuotteita,ainakaan ovia.Itse olen firman töissä,pelkkä määrä ratkaisee,laadusta ei kukaan välitä.Se vain ratkaisee,että pitää saada lähtemään,laadusta tinkimällä.Karmeja,ynnä muita tehdään kaventamalla,reunat on sitten sen näköisiä.Katsokaapa tarkemmin.Talossa on muutenkin sellainen homma,että mitä vähemmän tiedät koneista,tuotannosta,sitä korkeampaan virkaan pääset.Määrä ratkaisee,työmiestä joka joutuu tekemään,ei kuunnella.Olen monet kerrat nähnyt,minkälaista surkeutta maailmalle laitetaan.Ei ihme,jos tilauskanta on nyt alhainen.Ja irtisanoutuneiden henkilöiden määrä viimeisen vuoden aikana on huomattava.

      • Laatu hukassa

        Valtaosa ikkunateollisuudesta tekee tuotteensa samalla sapluunalla. Halvimman ja kalliimman rakennelaaduissa ei ole mitään oleellisia eroja. Vain lasien U-arvolla voidaan saada pienet hintaerot.
        Suuret hintaerot perustuvat kyllä "hatusta" vedettyyn "laskelmaan".
        Kaikissa tuotteissa on samat rakenteelliset heikkoudet, avonaiset liitosrakenteet, huolimattomasti suoritetut asennus- ja lämpöeristystyöt.
        Täällä "sisäpiirissä" on hyvä käsitellä ikkunalaatuja käyttäjien kokemuspohjalta.
        Todellisen muutoksen aikaansaamiseksi ikkunalaaduissa ei tapahdu muutoksia vain osoittamalla valituksesi valmistajalle .
        Muutoksen aikaansaamiseksi lähettä valituksesta kopio: kuluttaja-asiamiehelle, Ympäristöministeriö (korjaustieto), paikalliselle lehdelle, MOT, TM rakennusmaailma, Omakotiliitolle, kerrostalot Kiinteistöliitolle ja Isännöitsijäliitolle jne. Mitä laajemmat piirit tietävät ikkunoiden surkeasta laadusta sitä suuremmat mahdollisuudet on aikaansaada laatuparannuksia.


    • RT

      Nimimerkille "laatu hukassa".

      Sinä olet kyllä perussuomalainen huru-ukko.
      Takuupelissä et tiedä ikkunateollisuudesta yhtikäs mitään.

    • skaala :D

      Meillä ovi ja ikkuna ongelmaa. Asennukset päin helvettiä ja laatu aivan käsittämätöntä. Yhteen ikkunaan esim. porattu läpireikä jostain syystä 8mm terällä. Myyjä väittää että pitää olla vaikka ei tiedä miks. Maali hilseilee ja muutenkin valumia siellä täällä. Ovi valmiiksi 5v vanhan näkönen kolhuoneen ja maaleineen sekä irvistävin saumoineen.
      Reklamaatiota hoidettu yli vuosi kun aina saat alottaa alusta ja myyjät jotka ilmeisesti hoitavat reklamaatiot eri nimellä valehtelevat päin naamaa ja oikeestaan mitään ei tapahdu. noin 7 kertaa noita on koitettu saada edes suoraan ja tiiviiks mutta ei. Mikään ei pidä paikkaansa mitä luvataan joista aikataulut nyt viimetteeks.

    • Myyntitaito

      Kaikkien ikkunavalmistajien tuotteet ovat saman-näköisiä ja niissä on samat rakennetiiveysheikkoudet. Asennustöissä ei ole mitään eroavaisuuksia.
      Ainoastaan tilaus-sopimuksesta näkee kenen tuotteista on kysymys.
      Ikkunoiden myyntimietä arvostellessa on huomioitava että hänen tehtävänsä on ainoastaan myydä ikkunoita.
      Myyntitilaisuudessa on ainoastaan yksi puhetyöläinen sekä piinkova ammattilainen ja täysin alan ammattitaidoton ostaja.
      Reklaamaatioita käsitellessä sama asetelma jatkuu.
      Ikkuna-alan todellisia asiantuntijoita on maassamme vain kourallinen.
      Ikkunoiden korjaus ja huolto (tiivistys) ammattitutkinnon suorittaneita taitaa olla saman verran.

      • Juusela skalalla

        Skaalan takuusta. Sinulle skaalan myyjälle joka luet tämän.
        Koskakohan Gesterbyntien 3 kaikki reklamaatiot hoidetaan loppuun, vai onko
        isännöitsijän kanssa sovittu kirjekuorella??


      • Hyvä kysymys
        Juusela skalalla kirjoitti:

        Skaalan takuusta. Sinulle skaalan myyjälle joka luet tämän.
        Koskakohan Gesterbyntien 3 kaikki reklamaatiot hoidetaan loppuun, vai onko
        isännöitsijän kanssa sovittu kirjekuorella??

        Ei isännöitsijöitä pysty lahjomaan! Kaikki saman pöydän ääreen keskustelemaan niin katsotaan kenen naama punoittaa.


    • ex skaalalainen

      Kuinka skaalan tuotteet voisi olla hyviä kun työntekijöille maksetaan alle 9 euron tuntipalkkaa ja siihen keskimääräisesti 60 sentin urakkapalkkaa päälle. Silti ikkuna on markkinoiden kalleimmasta päästä. Ei työntekijöitä varmaan kauheasti motivoi tuo työnteko kun kuukausiansiot ovat alle köyhyysrajan.

      • ikkunoita tehnyt

        Mä sain 70 senttiä urakkalisää. Toi 9 euroo tosiaan oli perustuntipalkka. Sitten vielä ihmettelivät paskaa laatua


      • 13-euroinen

        Hieno provo. Eikukaan tee tehdastyötä noilla palkoilla, joten älä valehtele.


      • minä vaan taas

        On ihan totta,mitä kirjoitit.Olen itse Skaalalla töissä,vielä,niin palkat ovat surkeat siihen nähden,mitä siellä vaaditaan.Olin itse monta vuotta pienellä palkalla,ja sen nostaminen oli tosi vaikeaa.Kun uhkasin lähteä,niin heti nousi palkka.Alle 10 euroa se on vieläkin,mitään urakkaa ei tule,koska määrät nostetaan tahallaan niin suuriksi,ettei siihen voi päästä.Niin ei sitten tarvitse maksaa urakkaakaan.Ja kun alkaa mennä huonosti,niin työntekijältä heti otetaan pois.Hyvin kun menee,työläistä,joka homman tekee,ei muisteta,vaaditaan vain tekemään enemmän,ja nopeammin.Nuo kalliit hinnat johtuu siitä,kun on toinen toistaan viisaampaa insinööriä talossa pyörimässä.Ja kukaan ei tiedä tuotannosta mitään.Sitä korkeampi virka,mitä vähemmän tiedät.Ja vielä noin,että esimies tarvittaessa käskee tehdä huonosti,koska vain määrä ratkaisee.Ei saa tehdä hyvin.Menee liikaa aikaa.Taitaa esimiehen oma tuotantopalkkio kärsiä,jos ei huono laatu lähde.Olen tosi kyllästynyt firman töihin,jos ei sieltä muuten pois pääse,niin sanon vielä itseni irti.Onnittelut,kun olet ex-skaalalainen.Kukaan järkevä Suomalainen ei sinne mene töihin.Onneksi on Virolaiset ja Venäläiset keksitty.Kun minäkin lähden,niin etsiköön ammattimiehensä vaikka kiven silmästä.Kun ei arvosteta osaavaa väkeä!.


      • toope
        minä vaan taas kirjoitti:

        On ihan totta,mitä kirjoitit.Olen itse Skaalalla töissä,vielä,niin palkat ovat surkeat siihen nähden,mitä siellä vaaditaan.Olin itse monta vuotta pienellä palkalla,ja sen nostaminen oli tosi vaikeaa.Kun uhkasin lähteä,niin heti nousi palkka.Alle 10 euroa se on vieläkin,mitään urakkaa ei tule,koska määrät nostetaan tahallaan niin suuriksi,ettei siihen voi päästä.Niin ei sitten tarvitse maksaa urakkaakaan.Ja kun alkaa mennä huonosti,niin työntekijältä heti otetaan pois.Hyvin kun menee,työläistä,joka homman tekee,ei muisteta,vaaditaan vain tekemään enemmän,ja nopeammin.Nuo kalliit hinnat johtuu siitä,kun on toinen toistaan viisaampaa insinööriä talossa pyörimässä.Ja kukaan ei tiedä tuotannosta mitään.Sitä korkeampi virka,mitä vähemmän tiedät.Ja vielä noin,että esimies tarvittaessa käskee tehdä huonosti,koska vain määrä ratkaisee.Ei saa tehdä hyvin.Menee liikaa aikaa.Taitaa esimiehen oma tuotantopalkkio kärsiä,jos ei huono laatu lähde.Olen tosi kyllästynyt firman töihin,jos ei sieltä muuten pois pääse,niin sanon vielä itseni irti.Onnittelut,kun olet ex-skaalalainen.Kukaan järkevä Suomalainen ei sinne mene töihin.Onneksi on Virolaiset ja Venäläiset keksitty.Kun minäkin lähden,niin etsiköön ammattimiehensä vaikka kiven silmästä.Kun ei arvosteta osaavaa väkeä!.

        kohtalontovereita on paljon, skaalan työntekijäpolitiikka on sanelupolitiikka. työläiset kuin koiria ei kuunnella tse tse


      • toope
        minä vaan taas kirjoitti:

        On ihan totta,mitä kirjoitit.Olen itse Skaalalla töissä,vielä,niin palkat ovat surkeat siihen nähden,mitä siellä vaaditaan.Olin itse monta vuotta pienellä palkalla,ja sen nostaminen oli tosi vaikeaa.Kun uhkasin lähteä,niin heti nousi palkka.Alle 10 euroa se on vieläkin,mitään urakkaa ei tule,koska määrät nostetaan tahallaan niin suuriksi,ettei siihen voi päästä.Niin ei sitten tarvitse maksaa urakkaakaan.Ja kun alkaa mennä huonosti,niin työntekijältä heti otetaan pois.Hyvin kun menee,työläistä,joka homman tekee,ei muisteta,vaaditaan vain tekemään enemmän,ja nopeammin.Nuo kalliit hinnat johtuu siitä,kun on toinen toistaan viisaampaa insinööriä talossa pyörimässä.Ja kukaan ei tiedä tuotannosta mitään.Sitä korkeampi virka,mitä vähemmän tiedät.Ja vielä noin,että esimies tarvittaessa käskee tehdä huonosti,koska vain määrä ratkaisee.Ei saa tehdä hyvin.Menee liikaa aikaa.Taitaa esimiehen oma tuotantopalkkio kärsiä,jos ei huono laatu lähde.Olen tosi kyllästynyt firman töihin,jos ei sieltä muuten pois pääse,niin sanon vielä itseni irti.Onnittelut,kun olet ex-skaalalainen.Kukaan järkevä Suomalainen ei sinne mene töihin.Onneksi on Virolaiset ja Venäläiset keksitty.Kun minäkin lähden,niin etsiköön ammattimiehensä vaikka kiven silmästä.Kun ei arvosteta osaavaa väkeä!.

        valitettavasti tämä on tosiasia skaalalla. työntekijää arvostetaan vain juhlapuheissa. todellinen kohtelu on törkeää. ei mitään aroa anneta tavalliselle duunarille.


    • de facto

      Kyllä puusepäneollisuudessa vailla alan työkokemusta voidaan maksaa alle 10.
      Eli ei ole "provo". Ikkunateollisuuden keskipalkka on kympin ja viidentoista puolivälissä.

    • AA-toimisto.

      Tiedoksi keskustelijoille: Tein rikosilmoituksen tästä ketjusta. Älkää enää vastatko siihen. Toimitamme haasteen vastaajille kesän aikana.

      • rättisitikka

        Voi,että kun päästäiskin käräjille.Eipä taida skaalaikkunanoiden sertifikaatti yhtään parantua käräjillä,päinvastoin luulen,kun media astuu kuvaan,niin myynti loppuu täysin,se vähäinenkin.
        Odotan innolla kutsua todistajanaitioon


    • Tosiasioita

      AA-toimisto. Taidat olla ikkunateollisuuden henkilöstöä tai peräti ikkunoita myyvä kaupparatsu. Kiitos ilmoituksesta sekä tulevasta haasteesta.
      Pääsen oikeudessa todistamaan ikkuna- ja ovirakenteiden heikkouksista.
      Oikeudenkäynti tulee varmasti kiinnostamaan myös julkista sanaa
      joten asioiden käsittelyä pääsee seuraamaan suurempikin joukko.
      Syytteeseen toivon yksilöityjä väitteitäni ikkunoiden heikosta laadusta.
      - karmiliitoksista puuttu liima ja saumakohdan päällä ei ole saumaa suojaava massaa
      - lasin ja pokan liitoskohdasta puuttuu rakoa suojaava pintamassa
      - ulkopuolen tiivisteet eivät estä sadevesien pääsyä lasien välitilaan.
      - ikkunoiden käyntisovitukset usein sattumanvaraisia
      - lämpöeristeiden asennuksessa suuriakin puutteita
      - puu- ja maalipinnoissa epätasaisuuksia jne
      Tapaamisiin

    • reggaE Rekka

      kyl täällä keskustelussa puhutaan vain asiaa, lukuunottamatta kehut joita firma on saanut. Aivan paska firma, täynnä ulkomaalaisia = huono palkkataso. Mieluummin on työttömänä kun kytättävänä ja haukuttavana koko ajan. Kiitos että toitte asian julki. Konkkaan koko paska!

      • minä vaan taas

        Just noin,kyttäys ja haukkuminen on vain lisääntynyt,varsinkin yhdessä yksikössä,jonka nimi alkaa k:lla.Ja kaikenlaisia kehityskeskusteluja,ja toinen toistaan hienompia palavereja pidetään,joista vielä yksikään ei ole johtanut yhtään mihinkään.Luvataan paljon,mitään ei tapahdu.Asia on myös näin:osaan tehdä aika paljon,työhön kuuluvia työvaiheita.Silti ei arvosteta,vaaditaan vain lisää.Olen ollut aika paljon koneiden kanssa tekemisissä.Tietääkseni sellaiset miehet ovat kullanarvoisia.Käsitykseni mukaan esimiehen pitäisi osata tuurata,jos sattuu sairaslomia,tai lomia yleensä.Mutta ei taida esimies tietää minun töistäni kymmentä prosenttia.Saati osata tehdä.Palkka on kuitenkin paljon parempi.Ja vaatia jokainen osaa,kunhan ei vain tarvitse mitään asian hyväksi tehdä.Eli taas tämä sama,mitä vähemmän tiedät,korkeampi virka.Ja kaikki pitäisi vain tehdä niinkuin sinnepäin.Kaatukoon koko homma,ei ainakaan minua haittaa yhtään.


    • jANI K

      Ehkäpä tässä on vastaus Skaalan huonoon laatuun, eli maksetaan urakkapalkkaa ja kehoitetaan jopa tinkimään laadusta.

      Meillä Skaalan ikkunoiden kanssa hirveästi ongelmia sekä asennus että itse tuotteet kuin myös toimitusaikataulut kaikki perseestä, mikään ei onnistunut ei mikään, äärettömän huonot pohjatyöt ensinnäkin todella huonot asennuksessa jonka Skaala teki ei järjen hiventäkään kaikki päin vittua toimitusaikataulu heitti sovitusta kuukauden ei jumalauta reklamaatioista kukaan ei ymmärrä Skaalassa mitään ikkunamyyjä jonka pitäisi hoitaa reklamaatiot on jo lähtenyt talosta enkä todellakaan ihmettele yhtään jopa se

      asennusliike on lopettanut Skaala Ovet ja Ikkunat Oy:lle asentamisen.

      HYVIN MENEE mutta MENKÖÖN......kuten serkkuni edesmennyt isä tapasi sanoa !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • HOKRA44

      Ongelma reklamaatioiden huonon hoidon kanssa on se, että Skaala ovet ja Ikkunat Oy:ssä myyjä joha tekee tilausvahvistuksen asiakkaan kanssa hoitaa myös asiakkaalta tulevat reklamaatiot, se ei toimi ei todellakaan, mikäli myyjä lähtee talosta, mitä tapahtuu, kuka silloin hoitaa?

      Kokemuksesta voin sanoa ettei kukaan, henkilö joka on samassa tilanteessa ollut tietää mistä puhun, eli ei uusi myyjä ota entisen kulueriä itselleen muuta kuin näennäisesti, ja jos kukaan ei paneudu ongelmaan, silloin homma ei toimi

    • kaala
    • Halvin ei paras

      Valitettavasti Skaalan ja Fenestran ikkunat ovat olleet jo pitkään laadullisesti heikkoja, osa syy tähän on varmasti valmistuksen siirtäminen Suomen ulkopuolelle sekä vaikea taloudellinen tilanne molemmissa yrityksissä.

      Reklamaatioita ei pystytä hoitamaan jne.

      Kaikki vaikuttaa kaikkeen, halvin ei ole aina paras.

      Vakaavaraisemmat isot Suomessa tehtaitaan pitävät ikkunavalmistajat ovat kuitenkin tällä hetkellä luotettavimmat vaihtoehdot ikkunoita tai ovia tarvitseville.

      Asennusvirheistä johtuvat NS. Laatuvierheet eivät kuulu koskaan ikkunatehtaalle ellei asennusta suoriteta ikkunatehtaan toimesta.

      Aina on myös tilaajia jotka eivät aluksi arvosta laatua, mutta kun ikkunat on asennettu ja pitäisi maksaa on laatu ykkösasia.

    • Muun alan osaaja

      Eikös ikkuna-alalla ole ihan selvät laatuvaatimuksetkin?
      Niin tuotteille kuin asennuksellekin?

    • kake54

      ei Skaala ainakaan noudata mitään esim. RT-kortin vaatimuksia asennuksesta, tai ohjeita omasta hyvästä asennustavastaan, ikkunoiden laatu heikentyy ilmeisesti kiireen vuoksi ja koska me kuluttajat emme ymmärrä reklamoida vaan nielemme virheet,

    • kaikki 766

      niin jos Skaala opetettaisiin pakolla tekemään laatua olis asia ok esim. Kuningaskuluttaja oliis hyvä foorumi tähän.
      Kyyökhän nyt Skaala tekee sutta ja sekundaa ja honmma skulaa

    • 338

      Minulla on Ylijäämävarastolta haetut Skaalan Msea ikkunat joita kaikkiaan talossa alakerrassa 10kpl 5kpl ilmastointi luukkuja ja ylhäällä 3kpl ikkunoita ja 2kpl luukkuja.

      Asensin yläkerran ikunat noin 6 vuotta sitten (tein remontin) ja alakerta nyt noin 2v sitten.

      Viat mitä ilmennyt.

      Asentaessa yhden tuuletusikkunan saranaa jouduin kiristämään.

      Saunan ikkuna ottaa avatessa hieman alas kinni eli pitäisi ylä saranaa aavistus kiristää.

      Mitään vuotoja ym ongelmia en ole huomannut mutta painotan että ASENNUS ON TEHTY ITSE.

    • Tyytyväinenn

      Tilasimme Skaala ikkunat vanhaan taloomme alkukesästä, toimitus/asennus luvattiin 4 viikon kuluttua ja näin myös tapahtui. Asennus päivässä(6 ikkunaa). Ikkunat tuntuvat hyviltä ja laadukkailta. Kaikinpuolin hyvä maku jäi Skaalasta :)

    • jakpes

      pidätkä nopeutta a la 1 päivä kuuden ison ikkunan kanssa hyvänä asiana, ikävä kyllä silloin kärsii laatuu, puhdistivatko ikkuna-aukot ennen asennusta.....tiedän ei tarvinnut ....oli riittävän puhtaat.......meille, jotka tiedämme Skaalan laadun ja olemme ammattilaisia....Skaalaa tarkoittaa kirosanaa

    • Pohjanmaan akka

      Meillä 1984 rakennettu ok-talo, jossa tehtiin ikkunaremontti. Ruutuja oli kaikkiaan 13. Tuotteet ja asennus olivat mielestäni aivan kiitettäviä. Asennus kesti vähän vajaa 3 päivää ja olivat asianamukaisia miehiä. Myyjäkin tuli paikalla piipahtamaan, että kaikki on ok. Kaikenlaisia kokemuksia siis on...meillä ne vain näemmä eriä kuin suurimmalla osalla. Vai onko sitten alueellisia eroja?
      T: Pohjanmaan akka

    • ryssitty toimitus

      Tällainen Skaalan "ihan ovimyyjä kävi " Kävi tekemässä tarjousta, ottaen mitat vanhoista ovista ja ovi-aukoista. Halusimme kaikki kolme uutta ulko-ovea ja päädyimme sopimukseen vaikka hinta olikin korkea mutta pitihän ovien sitten olla aivan sitten huippuluokkaa. Luotimme että edustajat ovat ammattitaitoisia mutta toimituksen jälkeen huomasimme että kaikki oli ryssitty mitä voi. Vanhat ovet ja aukot ovat kaikki standardimittaisia, mutta aloittaessamme ovien sovittamisen huomasimme että kaikki olivat erikoismittaisia. Koska olimme sahanneet kahdesta ulko-ovesta karmit paloksi, oli pakko asentaa 84, 205 ovet muuten olisimme joutuneet laittamaan säkin oven paikalle moneksi viikoksi. Joka puolelta piti pienentää lankuilla oviaukkoa pienemmäksi. Entisen ovi on 83 cm ja nyt on 73 cm. Eristäminen on vaikeaa kylmäsiltojen muodostumisen takia. Pääovi olikin sitten saman kokoinen ja sitä emme enää voineet asentaa kun siitä ei olisi mahtunut kaikki vieraat sisään. Terassin ja kodinhoitohuoneen oviin emme halunneet erillisiä lukkoja vaan kahvalla sisältä suljettavan, mutta nyt niissä olikin lukkorungot ja lukkopesien hankkimiseen on mennyt yli 500 € liisää. Myyntitoiminta oli ala-arvoisinta mitä olen koskaan kokenut ja vielä lopuksi sain myyntipäälliköltä haukut lukutaidottomuudestani ja epäiltiin olenko käynyt koulut niinkuin hekin, Nyt odotamme räntäsateita ja uutta pääovea. Onneksi vanha ovi oli vielä niin kunnossa että se saatiin takaisin paikalleen. Mieleen tuli, oliko erikoisovien myynti harkittua, siilä nehän nostavat hintaa 15 %. Elleivät asiakkaat voi luottaa ammatti ovimyyjään.ja vielä virheiden paljastuttua haukutaan ja kyseenalaistetaan asiakkaan koulutus ja lukutaitokin. olen sitä mieltä että Skaala on todella pahassa pulassa, jos tällasta tapahtuu useille asiakkaille.

    • näin on

      Skaalan pomot ei välitä enää laadusta. Varma tieto.

    • Mökin ukko

      Koska skaala on välittänyt laadusta, jos suomalaiset hyväksyvät mukisematta paskan tekemisen mitä järkeä on tehdä laatua, Skaalalla mielestäni esim. TM:n testimenestys tuonut niin paljon uusia asiakkaita, että on tehtävä täyttä paskaa, että saadaan tilaukset, jotka myyntimiehet ovat myyneet tehtyä

    • 33,

      Laitan nyt tännekin keskusteluun tiedoksi, ettei muut mene halpaan.

      En myöskään suosittele Skaalan ikkunoita tai asennusta.

      Ensin toimittivat yhden väärän kokoisen ulko-oven. Tilaus tehtiin asiallisten piirustusten perusteella, mutta myyjä oli laittanut koon väärin. Jouduimme maksamaan sen itse, kun en maallikkona huomannut heittoa.

      Ikkunat asennettiin Skaalan miesten toimesta vinoon, eri korkeuksille ja aika suurpiirteisesti muutenkin. Samassa huoneessa olevat samanlaisent, samalla korkeudella olevat ikkunat heittivät korkeudeltaan useita senttejä. Ikkunat kallistuivat ulospäin ja esim tuuletusikkunaa ei saanut enää kiinni, kun sen avasi. Ikkunoiden karmeissa oli asennuksen jälkeen isoja kolhuja.

      Silikonit valuivat aurinkoisen viikon jälkeen pitkin ikkunoita ja ne piti vaihtaa. Ikkunoidet karmeissa on myös vinoutta ja ne falskaavat ilmaa. Karmeista hilseili maalia ja ne paikkamaalattiin.

      Jouduin soittelemaan asennuspäällikölle monta kertaa ennen kuin sain miehet korjaamaan virheitä. Kävivät paikalla lopulta 7 kertaa. Vieläkin puuttuu yksien sälekaihtimien asennus ja karmeille ei oikein enää voi tehdä mitään.

      Asiakaspalvelu asennuksessa oli surkeaa. Asiat eivät menneet niin kuin sovittiin. Uudiskohteessa todella hankalaa, kun muiden työt hankaloituvat ja viivästyvät.

    • Eerika

      Kotiimme hankitut Skaalan ikkunat ja pari-ovet ovat todella ala-arvoisia laadultaan. Tuotteiden maksun jälkeen yhteydenpito on ollut Skaalan suuntaan todella hankalaa, reklamointi ei ota sujuakseen. Reklamaation etenemisestä ei saa tietoa ja puhelimeen ei vastata. Turhauttavaa ja asioiden hoito ei suju ainakaan yhtään myönteisemmissä merkeissä kun asiakas suututetaan sillä, ettei puhelimeen vastata toistuvista yrityksistä huolimatta. En ymmärrä mistä Skaalan meriitit ovat lähtöisin?!

    • Rekkula-Gaala

      Viekää asiat kuluttajariitalautakuntaan.
      Sekin on nopea verrattuna Skaalan reklamaatiokäsittelyyn.
      Sitten Skaalakin herää.

      • Tyytyväinen

        Meillä 9 ikkunaa ja 2 ovea remonttikohteeseen asennettuna Skaalan toimesta,
        kaikki meni kuten oli sovittu myyjän kanssa.Olemme tosi tyytyväisiä tuotteisiin ja asennukseen, että näinkin voi käydä Pirkanmaalla.


    • Jartsa

      Hei ostimme rivitaloyhtiöön Skaalan ikkunat ja 0vet keväällä 2010,13 asuntoa,ikkunoissa alumiiniulkopinnat,asennus sujui hyvin ei ongelmia,mutta asennuksen jälkeen on ilmennyt ikävä ongelma,ikkunat paukkuvat ilmeisesti lämmönvaihtelusta johtuen,tuntuu että äänen aiheuttaa alumiininen ulkopinta,olisiko väärin suunniteltu kiinnitys puuosiin(alumiini ilmeisesti elää eri tavalla kuin puu lämmönvaihteluissa),valmistajaa e itunnu asia kiinnostavan ollenkaan,isännööitsijä ei lukuisista yhteydenotoista ja reklammaatioista huolimatta ole saanut tehtaan edustajaa tulemaan selvittämään mistä ongelma johtuu,suosittelen ikkunan ostajia kyselemään kokemuksista muilta jo ikkunat hankkineet,miten ovat toimineet,mutta Skaalan tuotteisiin suhtautuisin todella varauksin,meidän yhtiön kustannusarvio oli noin 50000e mutta ilmeisesti kauppa käy niin hyvin ja tietänät ettemme ainakaan 20-vuoteen ole hankkimassa uusia niin eitarvitse välittää mitä asiakas saa vastinetta rahalle,toiseen yhtiöös laitoimme Pihla ikkunat ,niissä ei ole ollut ongelmia

    • Insinööri Hämeestä

      En usko, että tämän päivän ikkunoiden laadulla irtoaisi Tm-testivottoa, ilmeisesti työntekijät urakkapalkalla puskevat paskaaa markkinoille, ja laatu on tarpeeksi hyvää jos asiakas sen hyväksyy kuten ollut jo kymmenen vuotta automaalaimoissa, siellähän ei todellakaan maalarille työnjohto sanele että paskaaa teit tee uusiks, onko sama ongelma nyt Skaalalla, itse kun ostit TM-testivoittajat (silloin oli jo selvästi aistittavissa huippulaadun rapautuminen, mutta tämän päivän heikkoon laatuun oli kuitenkin eroa kuin yöllä ja päivällä), kävin nämä keskusteluketjut läpi, koska ne peilaa todellisuutta, silloin ei löytynyt oikeastaan Skaalasta pahaa sanottavaa keneltäkään, nyt tuntuu, että Skaalan pitäisi laajentaa tuotantoaan, ettei tarvitsisi lykätä näin huonolaatuista tavaraa markkinoillle.....väittäisin tosin että vuoden päästä ei ole laajennustarvetta, jäljellä on vain lomautustarve......ei kaikki ihmiset anna itseään kusettaa niin kuin me palstalaiset, uskoisin että Kuningaskuluttaja tai 45 minuuttia tekee juttuvinkeistä vielä kokonaisuuden, ja sen jälkeen tilauskirjat rapistuvat. Toisaalta ihan turha luulla, etteikö nämä maailmantalouden ongelmat mukamas koskisi suomea, viimeistään silloin erotetaan jyvät akanoista, eli sitä saa mitä tilaa

    • Lämpökamera

      Katsoin netistä Hyvän ikkunan laatuvaatimukset. Vertasin niitä Skaalan ikkunoihin, yhtymäkohtia en havainnut.

      • insinööri Hämeestä

        ei varmasti olekaan, koska laatu on täysin ala-arvoista


    • pettynyt remontioija

      Ostin syksyllä skaalan ikkunat, ja olin tyytyväinen siihen asti kunnes tuli kovat pakkaset. Pakkasilla ikkunan ja tuuletusikkunan välisen pystykarmin ja alapään vaakakarmin sauma oli sisäpuolelta jäässä, eli sauma oli avoin ulos asti ja sieltä tuli vetoa. Tein reklamaation ja parinkuukauden päästä tuli asentaja "korjaamaan" vuotokohdat akryylimassalla, jota ei saanut pursotettua muuta kuin sisäpolelle karmin pintaan, joten varmaan on u- arvot kohdallaan. Aion vaatia ikkunoiden vaihtoa.

    • 1344455;;

      Kirjallinen reklamaatio avoin, ollut 3kk. Kaksi kertaa on tullut muistutusmaksu, kaksi kertaa soitettu skaalalle ja molemmilla kerroilla sanottu että laskutus stopataan ja annetaan tieto myyjälle/reklamaatiovastaavalle.

      No nyt sitten tuli perintäkirje. Eli eipä ole yhtään mitään asialle oikeasti tehty. No ilmoitus perintätoimistoon että tuotteessa virhe, jostain avoin reklamaatio, jos jatkaa perintää on kyseessä laiton perintä. No sieltä sitten sanottiin laittavan homma jäihin ja otetaan yhteyttä myyjään.. taas.

      Mitäs seuraavaksi? Itse veikkaan että myyjä ilmoittaa perintätoimistolle että ei ole avointa reklamaatiota eikä yhteydenottoa myyjän puolelta minulle tule. Ja jossain vaiheessa tulee taas perintäkirje? Mitäs sitten tehdään jos vastapuolen toiminta on tällaista tahallista kiusantekoa?

    • Asianajajaliiton jäs

      En tiedä lohduttaako, mutta tämä on Skaalan tapa hoitaa asioita, kokemusta on...

      Sinä toimit järkevästi ja ihan oikein, mutta arvaa moniko hätäännyksissään maksaa saman tien kun lasku tulee OIKEIN perintätoimistolta...

      Mikäli perintätoimisto vielä lähettää uuden laskun niin kuin hyvin mahdollista on ja uhkaa oikeudenkäyntimenettelyn aloittamista saataviensa turvaamiseksi, ellet sinä sitten halua hoitaa asiaa, teet vaan uuden vastineen ja todistettavasti eli esim. sähköpostilla. KYLLÄ SE SIITÄ :-D

      • 432424

        Tuli tosiaan uusi perintäkirje vielä kerran. Perintätoimisto on saanut Skaalalta tiedotteen jonka mukaan mitään virhettä ei "enää ole" (vaikka mitään ei ole oikeasti tehty) ja loppulasku tulee maksaa. No otin yhteyttä perintätoimistoon ja tein kirjalliseen vastiineen, jossa totesin että pidätän maksamatta laskun kunnes virhe on korjattu. Perintätoimistosta tuli kirje että perintä on keskeytetty ja asia on siirtynyt riita-asiaksi ja pallo heitetty takaisin Skaalalle. No nyt on kulunut tuosta 6kk eikä ole kuulunut Skaalalta mitään, eikä myöskään perintätoimistolta.


    • työnpolkija

      Puolalaisten ja romanialaisten suomessa venäläisestä puusta kasaamia.. turha siinä on laatua vaatia. ja toimari vielä viskin kyllästämänä haukkuu ne vähätkin suomalaiset työmiehensä. ei ole ihme jos laatu on mitä on.

    • Ykköslaatua Englanti

      Skaala se vaan porskuttaa Englantiin kin myynyt Koko kylän saneerauksen, niihin ikkunat 8 miljoonalla ekulla. Ei enkut osta kakkoslaatua vaan YKKÖSLAATUA. Repikää siitä naukujat

    • Ooodi ikkunoille

      Menipä köyhät naukujat hiljaiseksi kun Skaala porskuttaa jo Englantiinkin.Vielä YKKÖSLAADULLA. Enlantilaisilla on vara maksa minkä tilaavat, ei tarvi naukua.

      • Paikallisvalvoja34

        Se että myydään ulkomaille ikkunoita ei todellakaan ole laadun tae, Englannissa on normisto paljon vaatimattomampi kuin meilla kotiSuomessa, merellinen ilmasto kaipaa lähinnä alumiinipokat jotka kestävät suolaa; Suomessa vaaditaan huomattavasti enemmän ikkunoilta. ikkunoissa ei ole käsitteitä ykkös- ja kakkoslaatu. Olet kuitenkin täysi idiootti, eli en jatka kanssasi kirjoittelua, eli areena on vapaa huijaripaskakatteettomillemainostuksillesi


    • vain laatu puuttuu

      Englannissa ikkunoiden laatu on todella surkea ja vaatimustaso keskieuroopan tapaan heikko. Tosin leudompaan ilmanalaan voi sopia jopa suomessa valmistetut ikkunat.
      Ikkunavalmistajasta riippumatta samat rakenneliitosheikkoudet ja tiiveyspuutteet niillä on. Kaikki ikkunat sekä ovet voitaisiin myydä saman merkin alla, eikä kukaan huomaisi merkittäviä eroja.
      Ikkuna ja ovirakenteet ja liitostiiveydet eivät vastaa seuraavaa laatuvaatimusta: Rakennuksen ulkovaipan osana ikkunoille ja oville on asetettava samansuuntaiset VAATIMUKSET kuin muille rakennusosille.

    • Ikkunaseppä

      Englantiin kannattaa ostaa ikkunat englannista, norjasta taikka tanskasta. Näillä mailla on ikkunoissaan paremmin tuulta kestävät ulkopuitteet. Ne aukeaa ulospäin, jolloin kovakaan tuuli ei saa painettua vettä niiden välistä sisälle.

      Lämmöneristys on suomenoloissa tärkeämpää, kuin tuulen voimakkuuksien sieto, joten suomalainen ikkuna ei kestä aina edes suomalaista merellistä ilmastoa.

      Lisäksi on melko tyhmää laittaa Englannissa seinään ikkunat, joiden lämpöarvot on paremmat, kuin kyseisen maan keskiverto seinä.

      Jos taas aikoo itse rakentaa englantiin, ja muutoinkin panostaa taloonsa suomalaisittain (esim seinässä muutakin, kuin kerros tiiliä ja tapetti), niin sitten voi harkita kunnollisia ikkunoita ja ovia.

      Hyvät painetestitulokset on pääsääntöisesti kaikilla suomalaisilla valmistajilla, mutta kaikilla on huonommat, kuin mitä halvoilal perusikkunoilla, joissa ulkopuite aukeaa ulospäin.

    • laatu hukassa

      Lasin U-arvo sekä sen läpinäkyvyys lienee hyvä.
      Rakennetiiveydet herättää kysymyksiä?
      Ulkopuolen ikkunatiivistykset eivät sovi etenkään kerrostalojen ikkunoihin.
      Lämpöeristys- sekä poka-asennuksissa on toivomisen varaa.
      Englantiin tai Suomeen myyminen ei ole mikään laatutae.

    • vardö

      Olen nähnyt 15 vuoden aikan monen moista ikkunaa ja ovea, hoitanut niitä asennuksesta jälkkimarkkinointiin. Asennustakuu tuotteilla on mielestäni 2 vuotta urakoitsijoiden osalta, sen jälkeen vastaa "tehdas". Tällä hetkellä Skaalan touhu aivan lapsen kengissä. Muistakaa hyvät ihmiset pyytää korvausta myöhästyneistä toimituksista, asummehan sarvikuonojen maassa. Vetoavat kyllä Englantiin menevillä ikkunoilla, mutta siellä vaaditaan tuotteelta huonekalutasoa. Avatkaa asentaja tänne keskustelu asennushinnoista, jotka eivät ole nousseet vuoden 2008 jälkeen.

    • "valmistajan takuu"

      Katso valmistajien takuuehdot. Vaikeata on tehdä valitusta mistään asiasta.
      "..ikkunoissa saa olla lämpövuotokohtia... meidän sisäikkunat eivät ole tiiviitä...
      2 metrin päästä katsottuna:.. niissä saa näkyä heikosti puun syyrakenne, jatkoksen ja niiden paikat, työstön jälki, kittaukset, lievät viirut ja naarmut sekä maalien halkeilu ja sen lievät epätasaisuudet jne.
      Ostajan tietämätttömyys mahdollistaa ikkunavalmistajien laaduttoman tuotteen.
      Vain tosi harva henkilö ymmärtää ikkunoiden laadusta edes rahtusen verran.

      • Tosi on NÄIN.

        Vali vali On vain huomattu että ikkunanvaihto oli turhan kallis, josta ei ollut mitään hyötyä. Tiivistein vaihdolla olisi saatu sama hyöty, Tässä meidän valittajien perimmäinen syy on. Oli muuten kalliit tiivisteet.Mutta kyllä se helpottaa hieman kun saa haukkua kaikki ikkuna virmat täällä sivuilla. Joten jatketaan samaan malliin.Mekun luulimme että ei tarvi lämmittää ollenkaan kun vaihtaa ikkunat.Eli olemme sellaisia ihmisiä jotka emme ole tyytyväisiä MIHINKÄÄN.


      • dkdkdkdkdk4
        Tosi on NÄIN. kirjoitti:

        Vali vali On vain huomattu että ikkunanvaihto oli turhan kallis, josta ei ollut mitään hyötyä. Tiivistein vaihdolla olisi saatu sama hyöty, Tässä meidän valittajien perimmäinen syy on. Oli muuten kalliit tiivisteet.Mutta kyllä se helpottaa hieman kun saa haukkua kaikki ikkuna virmat täällä sivuilla. Joten jatketaan samaan malliin.Mekun luulimme että ei tarvi lämmittää ollenkaan kun vaihtaa ikkunat.Eli olemme sellaisia ihmisiä jotka emme ole tyytyväisiä MIHINKÄÄN.

        EI OLE TOSI

        kyllä ikkunavalmistajat tekevät paskaa lopputuotetta koska ihmiset eivät ikävä kyllä ymmärrä vaatia eivätkä tiedä laadusta mitään


    • vuotavat tuotteet

      Kyllä ikkunoiden valmistajilla pitäisi olla myös moraalinen laatuvastuu.
      Eihän katon tai veneen valmistajatkaan tee vuotavia tuotteita.

      • alalla tiedetään, et

        Skaala on oman toimialamsa "lippulaiva" tässä rekkulahommassa


      • totta on
        alalla tiedetään, et kirjoitti:

        Skaala on oman toimialamsa "lippulaiva" tässä rekkulahommassa

        Härmässä on toimittu näin jo vuosia


    • Kaala kaala

      Kaalalla menee kovaa, ....itun kovaa

      • toope

        kaaleilla vielä kovempaa


    • ghfgjhgkk

      Reklamaatiosekoilut jatkuu taas. Viimeksi 3kk sitten ollut yhteydessä, ei ole kuulunut taas mitään. Ihme ettei taas ole mennyt perintätoimistollekaan, kerran siellä käväisi jo. No eihän tää ole vasta ollut kuin 15kk auki tää keissi.

      Täähän on vähän kun noiden yksityisten pysäköinninvalvojien kanssa, yhtä surkuhupaisaa touhua.

    • jep jep

      Nari nari EINARI pieri ja .ani

    • Jahvejako

      Onko se tämäkin firma lestaatiolaisten?

      • ..Koskenkorvaa..

        Ei, ei tosiaankaan...

        Kaikki ottaa viinaa veljeksiä myöten kaksin käsin..


    • Valvoja työmaalla

      Skaala pilaa ainakin täällä pääkaupunkialueella myyntimiesten ja työnjohtajien kustannuksella ikkunoitten hyvän laatutason.
      Miksi ei Skaalan johto puutu tähän sillä asiat on tosi huonossa mallissa Skaalalla..

      • myyntimies

        Voitko tarkentaa ajatuksiasi - vai muutenko kirjoittelet ?


      • valvoja itsekkin

        Voi Herranjestas "valvoja " jos ei sinulla ole muuta murhetta kuin kirjoitella ikkunantoimittajien myyntimiehistä ja työnjohdosta - niin vähissä on aiheet :)


    • Pettynyt Skaalaan

      Tein Skaalalle kirjallisen reklamaation toimimattomista ovista. Jouduin kyselemään perään lukuisia kertoja puhelimitse ja sähköpostilla, ennen kuin mitään tapahtui.

      8 kk myöhemmin Skaala toimitti ratkaisuna vihdoinkin postitse vaihto-osia. Valitettavasti osat vain olivat karkeasti vääränmallisia.

      Tätä kirjoitettaessa reklamaatio yhä auki.

    • Toistan toiveeni

      Paremmin valmistettu ja asennettu tuote.
      Kiitos

    • Kerran ikkunaremontt

      Talomme kainuussa. Pyysimme 2 paikkaa tarjouksen ikkunaremontista. Skaalan kaljupäinen myyjä tuli ja haukku kaikki niin huonoksi ja omat parhaaksi, joten ei ollu vaikea päätyä toiseen tarjoukseen. Periaatteesta en osta ikinä myyjältä mikä puhuu muista yhtiöistä paskaa. Osaan itse tehä valintani.

    • Anonyymi

      Juu tuli skaalan ovet. ja nyt paukkuu joka yö ovet taloyhtiössä kun ovet ei toimi johtuu osittain asennuksesta virolaisporukka halvalla skaalalta. voi vitt… eikö voi käyttää suomalaisii kunnon työmiehii joilla on silmät päässä. Ei oo mitat oikein karmissa. vuorilaudotus 2 viikkoo myöhemmin, linnut vei villat sillävälin seinästä. Unettomia öitä ollu. Alaarvoinen suoritus.

      • Anonyymi

        Ei Skaala saa enää suomalaisia ammattiasentajia, koska jättivät viime vuosilta kaikki tehdt urakat maksamatta. Koko ajan velkasaneerauksessa ja ISOJA taloudellisia ongelmia, eli ei kukaan täyspäinen asentaja lähde tekemään heille, koska millä hetkellä tahansa loppuu rahantulo. Tiedän itsekin 2 asennusryhmää, joilla jäi jopa kymmeniätuhansia saamatta.
        Itse isännöitsijänä ihmettelen suuresti, että esim taloyhtiöt uskaltavat vielä antaa urakan Skaalan tehtäväksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      34
      4571
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3175
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2311
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      49
      2182
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      163
      2039
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1643
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1641
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1611
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1269
    Aihe