Onko mortonin neurooma Sulle tuttua, tai oletko kenties fysioterapeutti? Mitä muita hoitokeinoja mortonin neuroomaan on, kuin leikkaushoitoa? Mun morttonia ei voi leikata, olen pulassa. Lähetettiin verisuonispesialistille arvioon, voidaanko leikata. Tuli yksiselitteinen tuomio, ettei voida leikata. Haava ei parnatusi lainkaan.
Mutta mitä sitten, millä sen saisi rauhoittumaan? Lääkäreillä ei ole tiedossaan muita keinoja kuin leikkaus. Mutta täytyy olla, kun ei kerran voi leikata. Tämähän nujertaa koko vähäisen liikuntakyvynkin.
Mortonin neurooman hoito?
5
4269
Vastaukset
- mortonin neurooma
Kortisonipiikkejä oon saanu useita, ei apua niistä. Reumankaan vuoksi en voi pitää ahtaita kenkiä, joten kesät talvet kuljen avosandaaleissa. Ne on kyllä ortopediset muotoillut pohjalestiltään, ja niissä on tukipohjalliset. Mutta varpaat ovat avoimet, ja sitten kun on kovempi pakkanen ja lumista, ei oo vaihtoehtoo muuta, kuin huipikkaat, Niissä on väljä kärki, ja niissä mulla on kas tukipohjalliset.
Jalkahoitaja on tehnyt silikoonisen varpaanväli"tutin" = on kait jonkunmoinen ortoosi sekin. Minusta se vaan on hauska varvastutti.
Lääkäri sanoi, että joillain hermo kuoleentuu siitä puristustilasta johtuen, ja silloin lakkaa vaivaamasta, ikäänkuin vaiva parantuisi, mutta johtuu hermon kuoleentumisesta. Sitä hän ei osannut sanoa, miksi se ei kaikilla kuoleennu vaan on leikattava.
Perussyynä kertoi olevan, että jalkakaari kun laskee, hermo jää varvasluiden väliin liian ahtaalle ja alkaa muodostaa paksuuntumaa joka on sitten hirvittävän kipee, ja nimitetään mortonin neuroomaksi.
Minulle nyt sit jää toivelistalle, että hermo kuoleentuisi, kun ei kerran voida leikatakkaan. - Mistä tietoa?
Eikö tosiaan ole täällä ketään Mortonin neuroomasta kärsivää, jolla olisi kontaktipintaa muista hoidoista, kuin leikkaus? Eikä täällä käy edes vaihtoehtohoitajiakaan?
- Jalaton akka
Hei,
Jotain sentään olis!
Alla enemmän, mutta parhaat keinot ovat olleet oikea venyttely, osteopaatti ja veden juominen.
Mulla on vaivannut Morton viimeiset 20v, eli yläasteelta saakka.
Viime vuosina lähti pahenemaan ja oli todella ongelma, en voinut antaa jalan koskettaa lattiaa eikä kenkääkään saanut jalkaan. Nyt tilanne on paljon parempi, onneksi.
Ortopedi, jolla kävin sanoi että leikkaus voidaan tehdä, mutta siitä ei tule olemaan hyötyä.
Perussyynä minulle on pohkeen kireys. Isot ja pitkät lihakset eivät ole kireät ollenkaan, ainoastaan se pieni pohkeen yläosassa vähän sisäsyrjällä oleva lihas. ( Heh, olipas lääketieteellinen selitys).
Sain siihen hyvät venyttelyohjeet, jotka auttoivat hieman. Venyttelen siten, että päkiä laitetaan korokkeelle, kirjan päälle tms. Ja sitten noustaan kyykystä siihen asentoon jossa venytys alkaa tuntua.
Tästä on ollut hyötyä.
Kuitenkin pohkeeni olivat koko ajan jumissa, ja venyttely ja hieronta ei tuntunut kunnolla auttavan.
Kokeilin tähän ongelmaan osteopaattia, joka sanoi pohjekireyden jotuvan munuaisista (?!?). Hän teki jotain elvyttäviä juttuja ja käski juoda paljon vettä. Niin hullulta kuin se voi kuulostaa,tästä oli apua. Ja huomaan selvästi, että jos nestetasapaino on vinksallaan, Morton alkaa ahdistaa enemmän.
Kenkien valinta on ollut hankalaa, liian kovat ovat huonot, mutta liian pehmeät myös. Liian kapeat ja liian leveät molemmat ahdistavat. Kenkäkauppaan on kannettu rahaa, nyt on ihan hyviä kenkiä riittävä valikoima eteisessä.
Lisäksi, varon jalkojani. Jos kipu on vähänkin tulollaan, lepuutan jalkaa. Koska jos hermo pääse ärtymään, sitä on vaikea saada rauhoittumaan äkkiä.
Kokeilin myös erikoispohjallisia, ei apua. Fysioterapiaa, ei apua. Kortosonipistoksia, hetkellinen turrutus, mutta ei todellista apua.
- hh-80
Osaako joku sanoa, tehdäänkö leikkauksia julkisella puolella ja mitähän tuollainen leikkaus tulee maksamaan (julkisella/yksityisellä puolella)? Onkohan leikkauksen jälkeen kauan "liikuntakyvytön"?
- Yks fysioterapeutti
Tohon tympeään morttoniin löytyy nopea apu osaavalta jäsenkorjaajalta joka korjaa kantaluun asennon... Kokeilkaa ja hämmästykää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809