Eli mun menkat alko reilu vuos sitte eivätkä ne tuu säännöllisesti.Nyt mulla on on tullu verta jo 11 päivää vaikka yleensä tulee vaan 7-9 päivää.Onk tää normaalia vai onk jokin pielessä.Pitäs varmaan kertoo äipälle mut en hirveest juttele senkaa menkoista yleensäkään, mut jelpatkaa pliis
menkat vaan jatkuu ja jatkuu.Help!
apuva!
7590
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 7
Vanhimmat
nyt nolous pois ja sano äidillesi! kuukautiset on maailman luonnollisin asia. katso vielä jos se loppuisi, onko vuoto vähentynty jne? jos ei niin lääkäriin !
joo mulla on sama mitä tää on ? :O
Itelläni oli monta vuotta kuukautisteni alkamisesta ihan outo kuukautiskierto, menkat tuli miten sattui ja vuotoa saattoi kestää todella pitkään. Se oli ärsyttävää, kerroin siitä tietenkin heti äidille, ja käytiin lääkärissä sitten jossaki vaiheessa niin määräsivät jotakin pillereitä, en enää edes muista mitä ne olivat mutta jotakin mitä piti ottaa. En sit muistaakseni ees ottanut niitä kun aina unohdin jne. Mutta sitten sain e-pillerit iha tämän vuoksi, minulle ehdotettiin e-pillereitä jo kun oli ehkä 12, mutta sillon en niitä vielä halunnut. Mutta vuoden vai kaks kun sitten otin e-pillerit ja syön edelleen, ja niin maailmani muuttui :D kuukautiset tulevät täsmälleen samana päivänä. Eli sanoisin nyt, että menette ihan ensimmäisenä kertomaan äitillenne, ja hän voi luultavasti varata teille ajan ja lääkäri ohjaa sitte miten jatkuu asia. Kävin 11 vuotiaana gynelläkin jo ton takia, halusivat vilkasta sisälle mutten antanut, rupesin itkemään :D Oli joku tumma hoinen mies niin en vaan kehdannut, kun olin kuitenkin aika nuori, mutta sitten se vaan katsoi alavatsaasta sillä jutulla, en nyt muista nimeä. Äitille kertomaan mars! Turhaa sitä on yksin kärsittävä.
Sellainen juttu vain, että haluan tarkentaa noista e-pillereistä: kun on e-pillerit niin silloin ei ole kuukautisia. Verta toki tulee keinotekoisten hormonien määrittelemänä aikana, mutta sitä kutsutaan tyhjennysvuodoksi. Yhden tuollaisen pitkän vuodon vuoksi ei ehkä aloittajan vielä kannata mennä hakemaan pillereitä, varsinkaan jos menkat eivät muutenkaan ole kamalan runsaat vaikka pitkään kestävätkin. Pillerit ovat kuitenkin hormoneja eikä niitä ole syytä liian kevein perustein napsia.
En sanonutkaan että hänen pitäisi heti saada pillerit? Sanoin vaan miten minulle kävi, ja että menee lääkäriin kyselemään jos häiritsee liikaa, kyllä ne jotaki keksii. Vaikke sitte e-pillerit jos ei muuten.
Et sanonutkaan, halusin vain että alkuperäinenkin tajuaa etteivät ne pillerit mitään karkkeja ole. Lääkäritkin määräävät niitä todella helposti tosi nuorillekin. Se on vähän omituista, että naiset saattavat syödä keinotekoisia hormoneja vuosikymmeniä putkeen. Joillekin ne sopivat, mutta pitää myös muistaa, että monille tulee sivuvaikutuksia. Myös sellaisia, jotka hiipivät salakavalasti vuosien aikana, esim. haluttomuutta, limakalvojen kuivuutta ja jopa masennusta.
Mulla alkoi viime marraskuussa(menkat alko marras-huhtikuussa) vuoto normaalisti, kesti ne about 8 päivää, loppui normaalisti, mutta parin päivän päästä alkoi uudestaan. Sitä kesti pari kuukautta, vuoto oli sietämättömät runsasta, koko ajan, varsinkin istuessa/noustessa seisomaan ja kävellessä piti pelätä ohivuotoja. Äidille tai kellekkään muulle en kertonut, yritin vain kestää parhaani. Epäilin endometrioosiakin, ja jossain vaiheessa vain loppui vuoto. Nykyään tulee ja menee normaalisti, tosin vieläkin melko runsaasti.
Nyt on tarkoitus syödä siirtopillereitä lomamatkaa ennen, ja tänään huomasin vuodon alkaneen. asetin(luultavasti) tamponin, ja aloin välittömästi syödä siirtopillereitä, olin olettanut menkkojen alkavan vasta parin päivän päästä. Nyt yritän muistella, laitoinko tamponin vai onko se kadonnut emättimeen(tiedän ettei emätin ole mikään pohjaton kuilu, mutta pessimisti kun olen((päänsärkyä luulen aivokasvaimeksi, etc.)) Gynelle en voi mennä, äidille en kehtaa kertoa. Olen koittanut tunnustella, mutta ei tunnu löytyvän. Kurkku oli jo ennen kyseistä tapahtumaa ennen kipeä, huippaa lähes aina kun nousen seisomaan(luullakseni alhainen verenpaine), mutta silti pelkään tss:ää
Osaisko joku auttaa?