Hammaslääkärini on todennut, että joskus vuosia sitten juurihoidetun poskihampaan juurissa on tulehdus. Tämän on varmistanut erikoishammaslääkäri. Poskihampaan kahdessa juuressa kolmesta on tulehdus. Hammasta ei voida enää pelastaa, vaan se on poistettava ja halutessani paikalle asetetaan implantti.
Olen kakkostyypin diabeetikko ja lääkkeenäni on metformiini. Olen ehkä noin vajaa vuosi sitten havainnut, että verensokerini ovat jatkuvasti 0,5-1,0 mmol/l korkeammalla kuin aikaisemmin. Diagnoosista on jo 10 vuotta. Olen jatkuvasti pitänyt verensokerini hyvällä tasolla, HbA1c 5-6 %. Tietysti diabetes voi edetä ilman mitään näkyvää syytä, mutta on tullut mieleen tuon juurihoidetun hampaan tulehdus juurissa. Voiko sillä olla tuollainen lievä jatkuva vaikutus verensokereihin? Erikoishammaslääkäri sanoi, että on mahdollista. Kertoi myös, että ei saada laboratoriokokein mahdollisia tulehduksen aiheuttamia bakteereja esiin eikä näy tulehdusarvotesteissä.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavanalaisesta asiasta? Hammas poistetaan joka tapauksessa ja rahavarojen salliessa laitetaan implantti.
Juurihoidetun hampaan tulehdus
1
629
Vastaukset
- Hampaan juuri
Vielä yleisemmin tulehdusten vaikutuksesta verensokereihin. Tulehdustilanteessa johtukoon mistä tahansa verensokeri pyrkii diabeetikoilla nousemaan. Elimistö syöttää valkosoluille sokerin muodossa energiaa tulehdusten aiheuttajien nitistämiseksi. Itse olen havainnut jo päivää ennen flunssan puhkeamista vähän koholla olevia arvoja. Influenssa ei tosin aiheuttanut kumminkaan jostakin syystä verensokereiden nousua, vaikka oli muuten tosi kelju kokemus. Tässä saattoi auttaa tosin ibuprofeiini, joka ilmeisesti alentaa verensokereita.
Ykkösillä kaikki tuo kakkosten kokema toimii kuin vivuttuna: Vaikutukset ovat useimmiten moninkertaisia.
Mutta pääasiaan. Kertokaa alkuperäisen viestin hammaskysymykseen kokemuksianne, myös ykköset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan2014224- 2443374
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus12831En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.792295Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va851963Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391609- 1381270
- 151228
- 481208
- 991131