paljon kotiloita!

yks kotilo

Tietäisikö joku kertoa, mitä ihmeen kotiloita ovat tuommoiset keltaiset ja vaaleanvihreät?!?
Olen nähnyt täällä päin todella paljon kotiloita, mutta kaikki mitä olen nähnyt ovat ruskeita.
Nämä meidän pihan elävät ovat muuten aivan samannäköisiä kuin nuo ruskeat, mutta väritys on aivan erilainen.
Pienet (1-3mm) ovat ruskeita, mutta siitä yhtään isommat ovat ihan kaikki vaaleanvihreitä tai -keltaisia.
Liekö joku alalaji lehtokotilosta???
Vaiko kateudesta muuttuneet vihreäksi :)

4

609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä lie

meidän pihalla ruskeita ollut paljon ja nyt on joukkoon tullut keltaisia kotiloita. ovat olleet pienempiä kuin ruskeat, mutta näitäkin koko ajan enemmän näkyy..kovia ovat kiipeämään seinillekin ulkona.

• E. Tana

Nuo ruskeat (lehtokotilot), joita esiintyy pihoilla, voivat oll aika isojakin. Ne ovat erittäin haitallisiia puutarhan kasveille.
      Niille tuntuu maittavan kaikki mahdollinen, jopa samettiruusut, vaikka ne ovat niin voimakkaan hajuisia.

Lehtokotilot tulisi hävittää laittamalla ne kiehuvaan veteen!

Luultavasti ne keltaiswt, pienemmät, ovat sitten ihan "tavallisia" etanoita ;)

• yks kotilo

Eräs ystävä suositteli soittamaan biologille, eilen illalla sain viimein soitettua. Hän kertoi näiden keltaisten ja vihreiden kotiloiden olevan ihan noita samoja lehtokotiloita kuin ruskeat.
        Tuo väritys tulee kuulemma elintilan aurinkoisuuden takia, siis mitä aurinkoisempi tontti, sen vaaleampia kotilot ovat.
        Toinen syy voisi kuulemma olla suojaväri. Meillä on tuommoinen monta kymmentä metriä pitkä orapihlaja-aita, jossa nuo elikot enimmäkseen asustelevat. Meillä on harakoita ja siilejä, jotka näköjään ruuakseen kotiloita etsiskelevät, joten kotilot ovat kehitelleet tavan suojautua. Niinpä pikkuhiljaa noista aurinkoisen paikan kotiloista alkaa kehittyä sukupolvesta toiseen keltaisempia ja vaaleamman vihreitä lehtokotiloita.
        Kuulosti ihan uskottavalta tuo selitys, joten täytyy taas sateen jälkeen lähteä "etanaan" ja hävityshommiin, etteivät nyt ihan seinille ala hyppimään :))

• yks kotilo
        yks kotilo kirjoitti:

Eräs ystävä suositteli soittamaan biologille, eilen illalla sain viimein soitettua. Hän kertoi näiden keltaisten ja vihreiden kotiloiden olevan ihan noita samoja lehtokotiloita kuin ruskeat.
        Tuo väritys tulee kuulemma elintilan aurinkoisuuden takia, siis mitä aurinkoisempi tontti, sen vaaleampia kotilot ovat.
        Toinen syy voisi kuulemma olla suojaväri. Meillä on tuommoinen monta kymmentä metriä pitkä orapihlaja-aita, jossa nuo elikot enimmäkseen asustelevat. Meillä on harakoita ja siilejä, jotka näköjään ruuakseen kotiloita etsiskelevät, joten kotilot ovat kehitelleet tavan suojautua. Niinpä pikkuhiljaa noista aurinkoisen paikan kotiloista alkaa kehittyä sukupolvesta toiseen keltaisempia ja vaaleamman vihreitä lehtokotiloita.
        Kuulosti ihan uskottavalta tuo selitys, joten täytyy taas sateen jälkeen lähteä "etanaan" ja hävityshommiin, etteivät nyt ihan seinille ala hyppimään :))

Ja nyt taitaa pitää syödä sanojani tuon aik. viestini suhteen. Olen tutkinut ja tutkinut netin ja kirjat yms...piti pyytää vielä hortonomia katsomaan meidän pihalle noita eläviä, kun kuitenkin mieltä ne vaan vaivaavat. Taitavat sittenkin olla sellaisia valkohuulitarhakotiloita ja minä kun en IKINÄ ole aikaisemmin sellaisia kuullut olemassa olevankaan. Eikä niitä vissiin pitäisi täällä itä-suomessa olla ollenkaan, vaan etelä- ja lounais-suomessa!!! Mistähän lie pahaiset tänne eksyneet ja lupia kyselemättä vielä meille muuttaneet. Soittelen huomenna ympäristökeskukseen Joensuuhun ja ilmoittelen moisista tulokkaista. Taitaisi noissa lehtokotiloissa olla jo riittävästi riesaa, ei enää muita tihulaisia kaivattaisi täälläkään päin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      420
      2792
    2. Olen niin kesken

Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      18
      2294
    3. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      120
      2166
    4. Minkä ikäinen

Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      110
      1739
    5. Tietääkö joku ylläpidosta?

Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      235
      1550
    6. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      186
      1220
    7. Kaninkolojen vaikutus?

Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      201
      1200
    8. Martina ei mennyt naimisiin

IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1173
    9. Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva

joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v
      Ikävä
      60
      1063
    10. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      20
      1060
    Aihe