Mansikkamaan siirto?

"Mansikka"

Voiko mansikkamaan siirtää toiseen paikkaan siten että lapiolla ottaa taimi kerrallaan ja siirtää toiseen paikkaan.
Kysyn tätä siksi, että mansikkani tekevät kuolemaa ja kankaan alla maa on muuttunut saveksi ja kovaksi. Olen parina vuonna pannut uusia taimia mutta aina talven jälkeen tilanne on lohduton.

2

5653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannata siirrellä vanhoja taimia. Osta uudet taimet, tai ota niiden vanhojen rönsyistä, niin saat nuoren kasvavan mansikkamaan. Ammattiviljelijätkään ei pidä monta vuotta samaa peltoa, se kynnetään nurin, ja uusitaan kokonaan. Ja sille saviselle maalle maanparannusaineita, kompostia, mutaa, hiekkaa, ja kalkkia, niin johan rupeaa kukoistamaan. Työtähän se teettää, mutta ei tarvitse lähteä kuntosalille. Hyvää jatkoa vaan!

      • marja.

        Voit aivan huoletta siirtää mansikkasi uuteen paikkaan,ja lähtee. Mansikka on niin sitkeää lähtemään että kyllä onnistuu. kannattaisi kyllä sinänsä harkitä homevapaita lajikkeita. Minulla pieni ala tuottaa kyllä satoa mutta kesän päälle kun satelee niin home valtaa joka kesä mansikkamaan . Ainoastaan alkukesästä voi mansikoita dyödä myöhemmin ovat homeessa. Olenkin kysellyt homevapaita taimia mutta mistään ei tunnu saavan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe