Hei,
Auttakaa miestä mäessä ja kertokaa asiasta tietävät että miksi kasoisakkujärjestelmissä pitäisi olla samanlaiset akut, näinhän siis aina lukee erilaisissa suosituksissa..
Ostin juuri käytetyn veneen jossa oli huonot akut ja autotallistani löytyi korvaavat akut vieläpä merkiltään samat (exide) mutta hieman eri tehoiset, toinen on 80Ah ja toinen 75 Ah.
Noissa riitti vielä hönkää ja akut kun eivät maksaneet mitään niin ajattelin asentaa ne veneeseen uusien osatamisen sijaan. Mitä siis tällä kombolla voi saada aikaan kun en noudata suositusta samanlaisista akuista?
kaksoisakku järjestelmä
21
4422
Vastaukset
- 39
Voi olla erilaiset, mutta jos käytät rinnan niin heikompitehoinen kyrvähtää ensin, kun isommassa on vielä paukkuja.
- 3 sylinteriä
Ei niissä erilaisissa akuissa ole mitään ongelmaa, kun et kytke niitä rinnakkain. ts. et kytke akkujen napaa millään muotoa yhteen.
Laita diodit molempien akkujen punaiseen johtoon joka tulee laturilta, niin ei ole mitään ongelmaa. - Erilaisuus on ....
3 sylinteriä kirjoitti:
Ei niissä erilaisissa akuissa ole mitään ongelmaa, kun et kytke niitä rinnakkain. ts. et kytke akkujen napaa millään muotoa yhteen.
Laita diodit molempien akkujen punaiseen johtoon joka tulee laturilta, niin ei ole mitään ongelmaa.jos yhdistää kaksi akkua 75Ah ja 80Ah, numeroarvoja paljon tärkeämpi on kunto. Ja se miten/millä
lataat akkuja. - Not-real
Erilaisuus on .... kirjoitti:
jos yhdistää kaksi akkua 75Ah ja 80Ah, numeroarvoja paljon tärkeämpi on kunto. Ja se miten/millä
lataat akkuja.Akku on "laite" jonka arvot muuttuvat ajansaatossa kemiallisen prosessin myötä.
Tästä syystä "kaksoisakku-järjestelmässä" tulee molempien akkujen olla sekä saman arvoisia
että saman ikäisiä. Kyseinen "järjestelmä" on juuri niin hyvä kuin sen heikoin lenkki.
Jatkuvassa käytössä eriarvoisuus ei tuottane juurikaan ongelmia, mutta käyttämättömät eriarvoiset
rinnan kytketyt akut saattavat tuhoutua hyvinkin nopeasti. Tällöin heikompi vioittuu ja
purkaa myös ehjäksi jääneen akun.
Mikäli kyseessä on kaksipiiri-järjestelmä ( hupi- ja starttipuoli ) ei eriarvoisuudesta ole ongelmaa.
Tällöin on normaalia, että valikoimasta löytyy käynnistysakku ja käyttöakku ( 1 1 ).
Jos hupipuolella on useampia käyttöakkuja rinnan ( 1 2 / 1 3 ) , tulee yllämainittu ottaa huomioon.
Pienikin aurinkopaneeli poistaa monta "käyttämätön akku-ongelmaa" ja lisää akustojen elinikää huomattavasti.
- -Mika-
Jos kyseessä on kaksoisakkyjärjestelmä, jossa on neliasentoinen yliheitin akuille, ei ongelmaa ole. Saa olla erilaiset akut. Latauksen aikana vaan kytkin asentoon "Both", kuulloin on vain jompi kumpi akuista käytössä.
Samoin, jos toinen on vaan starttiakku ja toinen n.s. "hupiakku" ja latausdiodi hoitaa molempien latauksen, ei edelleenkään ongelmaa, saa olla erilaiset akut.
Ainoa tilanne, jossa erilaisia ei suositella samaan veneeseen on pysyvä rinnankytkentä. Silloin erilaiset akut purkavat toisiaan, eli varaus ei pysy täytenä, vaikka kulutusta ei olisikaan. Ja muitakin ongelmia tulee, kuten kulutuksessa epätasainen akkujen purkautuminen, joka taas lisää kulutuksen jälkeen tapahtuvaa "akusta toiseen" tapahtuvaa purkautumista. Jos veneesi kauujärjestely on tällainen, niin ota pienemmän akun kenkä irti ja käytä vaan sitä isompaa. Jos akku pääsee tyhjenemään niin, ettei jaksa starta, niin kiinnitä akkukenkä ja starttaa....- 3 sylinteriä
"Jos veneesi kauujärjestely on tällainen, niin ota pienemmän akun kenkä irti ja käytä vaan sitä isompaa. Jos akku pääsee tyhjenemään niin, ettei jaksa starta, niin kiinnitä akkukenkä ja starttaa.... "
Itselläkin oli joskus vara-akku mukana, kun halusin pitää sähkövehkeet yksinkertaisena.. Koskaan en tarvinnut.. - Joakim_
Kyllä erimerkkisiä, kokoisia ja ikäisiä akkuja voi laittaa rinnan. Ei ne toisiaan pura ennenkuin toinen on kokonaan rikki (yksi kenno oikosulussa tms.). Rikkimenon takia olisi hyvä olla erilliset pääkatkaisijat akuille.
Niillähän on sama napajännite eli ovat samassa suhteellisessa varaustilassa aina, joten virtoja akusta toiseen ei ole, jos akut pidetään jatkuvasti rinnan. Monissa veneissä on hupiakustoja, jotka koostuvat erikokoisista akuista ja toimivat OK.
Oikea ongelma on vasta sarjaankytkentä, jonka takia kai monet akunvalmistajakin pelottelevat myös rinnankytkennällä, jota monet eivät osaa erottaa sarjankytkennästä. - -.jope.-
Joakim_ kirjoitti:
Kyllä erimerkkisiä, kokoisia ja ikäisiä akkuja voi laittaa rinnan. Ei ne toisiaan pura ennenkuin toinen on kokonaan rikki (yksi kenno oikosulussa tms.). Rikkimenon takia olisi hyvä olla erilliset pääkatkaisijat akuille.
Niillähän on sama napajännite eli ovat samassa suhteellisessa varaustilassa aina, joten virtoja akusta toiseen ei ole, jos akut pidetään jatkuvasti rinnan. Monissa veneissä on hupiakustoja, jotka koostuvat erikokoisista akuista ja toimivat OK.
Oikea ongelma on vasta sarjaankytkentä, jonka takia kai monet akunvalmistajakin pelottelevat myös rinnankytkennällä, jota monet eivät osaa erottaa sarjankytkennästä.Eli ei pitäisi siis olla ongelmaa noiden kanssa..?
Minulla on veneessä kytkin 1-all-2-off eikä tiettävästi mitään diodeja, voinko siis käyttää noita normaaliin tapaan eli laitan -all- asentoon ajettessa ja sitten kun olen laiturissa ja kattelen telkkaria niin käytän vain 2-akkua? - I know
-.jope.- kirjoitti:
Eli ei pitäisi siis olla ongelmaa noiden kanssa..?
Minulla on veneessä kytkin 1-all-2-off eikä tiettävästi mitään diodeja, voinko siis käyttää noita normaaliin tapaan eli laitan -all- asentoon ajettessa ja sitten kun olen laiturissa ja kattelen telkkaria niin käytän vain 2-akkua?Just noin :)
- I Know
I know kirjoitti:
Just noin :)
Älä koskaan käännä kytkintä kun kone käy, laturi saattaa hajota. Siis jos on sisäperä.
- I Know
I Know kirjoitti:
Älä koskaan käännä kytkintä kun kone käy, laturi saattaa hajota. Siis jos on sisäperä.
Tai keskimoottori, siis ylipäätään vene missä on normaali laturi. Hajoaa se muuten perämoottorin laturikin. Kokemusta on.
- -.jope.-
I Know kirjoitti:
Tai keskimoottori, siis ylipäätään vene missä on normaali laturi. Hajoaa se muuten perämoottorin laturikin. Kokemusta on.
okei, kiitos tuostakin vinkistä.
Miten kannattaisi kytkeä maasähkö-latauslaite tuohon systeemiin? ajatus olisi että heittäisi vain töpselin laituriin kiinni kun saapuu perille. Laturina on 4A digitaalinen jonkinlaisella älyllä varustettu lidlin laturi.
Kommentteja helppoon kytkentään? - -Mika-
Joakim_ kirjoitti:
Kyllä erimerkkisiä, kokoisia ja ikäisiä akkuja voi laittaa rinnan. Ei ne toisiaan pura ennenkuin toinen on kokonaan rikki (yksi kenno oikosulussa tms.). Rikkimenon takia olisi hyvä olla erilliset pääkatkaisijat akuille.
Niillähän on sama napajännite eli ovat samassa suhteellisessa varaustilassa aina, joten virtoja akusta toiseen ei ole, jos akut pidetään jatkuvasti rinnan. Monissa veneissä on hupiakustoja, jotka koostuvat erikokoisista akuista ja toimivat OK.
Oikea ongelma on vasta sarjaankytkentä, jonka takia kai monet akunvalmistajakin pelottelevat myös rinnankytkennällä, jota monet eivät osaa erottaa sarjankytkennästä.Kyllä tuosta olen eri mieltä.
Jos sulla on rinnankytkettynä uudet akut, toinen 60 ja toinen 120 Ah. Ja pidät ne rinnan kytkettyinä kulutuksen aikana. Oletetaan nyt, että molemmat antaa virtaa ihan täsmälleen saman verran, kun rinnakytkettyinä ovat. Kun on käytetty vaikkapa 100 Ah, niin mikä on tilanne? Toinen akku on lähes tyhjä ja toisessa on vielä "hönkää" jäljellä. Kyllä siinä käy niin, että koska akkujen varaustilasta on käytetty eri määrät, niin niiden jännitteetkin on eri. Ja täydempi akku alkaa "ladata" tyhjempää.
Vai oletko sitä mieltä, että akut purkautuu rinnankytkettyinä kapasiteettiensä suhteessa? Jos niin käy, niin riski vinosta kuormasta on vähäisempi. Silti on arikapasiteettisten akkujen napajännite erilainen suhteessa kulutukseen/varaukseen. Ja vino kurma aiheuttaa sen, että kulutuksen lakattua on akkujen napajännitteet erilaiset -> korkemmalla napajännitteellä oleva "lataa" alhaisemmalla napajännitteellä olevaa. - Joakim_
-Mika- kirjoitti:
Kyllä tuosta olen eri mieltä.
Jos sulla on rinnankytkettynä uudet akut, toinen 60 ja toinen 120 Ah. Ja pidät ne rinnan kytkettyinä kulutuksen aikana. Oletetaan nyt, että molemmat antaa virtaa ihan täsmälleen saman verran, kun rinnakytkettyinä ovat. Kun on käytetty vaikkapa 100 Ah, niin mikä on tilanne? Toinen akku on lähes tyhjä ja toisessa on vielä "hönkää" jäljellä. Kyllä siinä käy niin, että koska akkujen varaustilasta on käytetty eri määrät, niin niiden jännitteetkin on eri. Ja täydempi akku alkaa "ladata" tyhjempää.
Vai oletko sitä mieltä, että akut purkautuu rinnankytkettyinä kapasiteettiensä suhteessa? Jos niin käy, niin riski vinosta kuormasta on vähäisempi. Silti on arikapasiteettisten akkujen napajännite erilainen suhteessa kulutukseen/varaukseen. Ja vino kurma aiheuttaa sen, että kulutuksen lakattua on akkujen napajännitteet erilaiset -> korkemmalla napajännitteellä oleva "lataa" alhaisemmalla napajännitteellä olevaa.VIrta on suhteessa lepojännitteeseen (eli varaustilaan) ja sisäiseen resistanssiin, joka taas riippuu lineaarisesti akun kapasiteesista, mutta myös varaustilasta ja akun tyypistä sekä kunnosta.
Jos purat 100 Ah 60 120 Ah akuista ei koskaan voi käydä niin, että molemmista lähtee 50 Ah. Tällöin toinen olisi ~60% varaustilassa ja toinen ~20% varaustilassa, joita vastaavat lepojännitteet olisivat ~12,3 V ja ~11,9 V. http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#ocv_soc
Tähän tilanteeseen ei voi joutua, sillä 11,9 V napajännitteellä tuo 20% akku ei vielä antaisi lainkaan virtaa ja toisaalta 60% akku antaisi jo ainakin 10 A. Jo kauan ennen ko. tilannetta, virta painottuisi enemmän täydemmästä akusta eli akut pyrkivät aina kohti samaa suhteellista varaustilaa.
Rinnankytketyillä akuilla napajännite on aina sama, mistä seuraa, että myös varaustila on (lähes) sama, jos akkujen kemia on tarpeeksi sama.
Jos kytket rinnan 20% ja 60% akut, ei niiden välillä kulje juurikaan virtaa. 0,4 V lepojännite-ero ei vielä riitä kuin ehkä 1 A virtaan, joka vähenee nopeasti olemattomaksi. Täyden akun lepojännite on 12,7 V ja siihen menee hyvin pieni virta vaikkapa 14 V latausjännitteellä. Latausjännitteen pitää siis olla merkittävästi suurempi kuin lepojännite.
Koko edellinen ajatusketju ei muutu mihinkään siitä onko rinnan kaksi identtistä vai kaksi erilaista akkua. Molemmat tilanteet tasapainottavat samaan varaustilaan. - sähkömies123
-.jope.- kirjoitti:
okei, kiitos tuostakin vinkistä.
Miten kannattaisi kytkeä maasähkö-latauslaite tuohon systeemiin? ajatus olisi että heittäisi vain töpselin laituriin kiinni kun saapuu perille. Laturina on 4A digitaalinen jonkinlaisella älyllä varustettu lidlin laturi.
Kommentteja helppoon kytkentään?lähdetään siitä että heitä vesilintua sillä nykyisellä laturillasi (ellei sitten veneesi ole joku avomallin kalabusteri?). Jos kyse matkaveneestä (muissa maasähkö ei edes oikein tarvita) niin laturissa pitää olla ytyä ja potkua. Maasähkökeskuksia myyvistä alan liikkeistä saat selkokieliset asennusohjeet ostaessasi keskuksen. Toisaalta, jos Lidl:n laturilla meinasit lähteä niin lienee ehkä parempi että teetät asennuksen jollakulla joka tajuaa mitä tekee.
- -Mika-
Joakim_ kirjoitti:
VIrta on suhteessa lepojännitteeseen (eli varaustilaan) ja sisäiseen resistanssiin, joka taas riippuu lineaarisesti akun kapasiteesista, mutta myös varaustilasta ja akun tyypistä sekä kunnosta.
Jos purat 100 Ah 60 120 Ah akuista ei koskaan voi käydä niin, että molemmista lähtee 50 Ah. Tällöin toinen olisi ~60% varaustilassa ja toinen ~20% varaustilassa, joita vastaavat lepojännitteet olisivat ~12,3 V ja ~11,9 V. http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#ocv_soc
Tähän tilanteeseen ei voi joutua, sillä 11,9 V napajännitteellä tuo 20% akku ei vielä antaisi lainkaan virtaa ja toisaalta 60% akku antaisi jo ainakin 10 A. Jo kauan ennen ko. tilannetta, virta painottuisi enemmän täydemmästä akusta eli akut pyrkivät aina kohti samaa suhteellista varaustilaa.
Rinnankytketyillä akuilla napajännite on aina sama, mistä seuraa, että myös varaustila on (lähes) sama, jos akkujen kemia on tarpeeksi sama.
Jos kytket rinnan 20% ja 60% akut, ei niiden välillä kulje juurikaan virtaa. 0,4 V lepojännite-ero ei vielä riitä kuin ehkä 1 A virtaan, joka vähenee nopeasti olemattomaksi. Täyden akun lepojännite on 12,7 V ja siihen menee hyvin pieni virta vaikkapa 14 V latausjännitteellä. Latausjännitteen pitää siis olla merkittävästi suurempi kuin lepojännite.
Koko edellinen ajatusketju ei muutu mihinkään siitä onko rinnan kaksi identtistä vai kaksi erilaista akkua. Molemmat tilanteet tasapainottavat samaan varaustilaan.Tilanteet tasapainottuvat samaan varaustilaan, mutta miten? Käsittääkseni siten, että akusta toiseen kulkee virtaa. Jos akun hyötysuhde olisi 100% ei tällä olisi väliä. Mutta akun hyötysuhde on kuitenkin ihan jotain muuta. Energiaa "kuluu hukkaan" siten, että ensin se ladataan toiseen akkuun, joista se sitten valuu vielä lataamaan sitä heikompaa akkua.
Täytyy myöntää, että en tiedä (enkä ole mitannut) kuinka suuri merkitys tällä on, mutta jotain on kuitenkin. Olen useinkin mitannut rinnan olleiden akkujen (samankokoiset, mutta eri ikäiset, eikuitenkaan kumpikaan "rikki") napajännitteet, kun akut on irroitettu toisistaan ja kulutuksesta. Viikonlopun käytön jälkeen ja ennen latausta (useita päiviä kulutuksen päättymisestä) napajänitteiden ero on useita voltin kymmenesosia. - Joakim_
-Mika- kirjoitti:
Tilanteet tasapainottuvat samaan varaustilaan, mutta miten? Käsittääkseni siten, että akusta toiseen kulkee virtaa. Jos akun hyötysuhde olisi 100% ei tällä olisi väliä. Mutta akun hyötysuhde on kuitenkin ihan jotain muuta. Energiaa "kuluu hukkaan" siten, että ensin se ladataan toiseen akkuun, joista se sitten valuu vielä lataamaan sitä heikompaa akkua.
Täytyy myöntää, että en tiedä (enkä ole mitannut) kuinka suuri merkitys tällä on, mutta jotain on kuitenkin. Olen useinkin mitannut rinnan olleiden akkujen (samankokoiset, mutta eri ikäiset, eikuitenkaan kumpikaan "rikki") napajännitteet, kun akut on irroitettu toisistaan ja kulutuksesta. Viikonlopun käytön jälkeen ja ennen latausta (useita päiviä kulutuksen päättymisestä) napajänitteiden ero on useita voltin kymmenesosia.Siis akut pysyvät jatkuvasti samassa varaustilassa, koska pienikin poikkeama tästä johtaa virran painottumiseen toiseen akkuun sekä ladattaessa, että purettaessa.
Jos siis otat vaikkapa 10 A virran akkupaketista, virta jakautuu jotenkin akkujen välille. Jos toinen tyhjenee suhteessa nopeammin jostain syystä (pienempi sisäinen resistanssi vaikkapa), alkaa virtojen suhde muuttua siten, että täydemmästä alkaa kulua enemmän. Akusta toiseen ei siis kulje virtaa vaan akuista kulutukseen menevä virta jakautuu erilailla akkujen kesken.
Sama tapahtuu myös ladattaessa.
Ovatko nuo akut joita olet mitannut olleet pitkään rinnan ennen erotusta? Miten tyhjiä ne olivat sitten mittaushetkellä? Vaikkapa 12,4 vs. 12,7 olisi merkittävä ero varaustilassa, mutta 11,9 vs. 11,6 ei, sillä molemmat ovat lähes tyhjiä. - -Mika-
Joakim_ kirjoitti:
Siis akut pysyvät jatkuvasti samassa varaustilassa, koska pienikin poikkeama tästä johtaa virran painottumiseen toiseen akkuun sekä ladattaessa, että purettaessa.
Jos siis otat vaikkapa 10 A virran akkupaketista, virta jakautuu jotenkin akkujen välille. Jos toinen tyhjenee suhteessa nopeammin jostain syystä (pienempi sisäinen resistanssi vaikkapa), alkaa virtojen suhde muuttua siten, että täydemmästä alkaa kulua enemmän. Akusta toiseen ei siis kulje virtaa vaan akuista kulutukseen menevä virta jakautuu erilailla akkujen kesken.
Sama tapahtuu myös ladattaessa.
Ovatko nuo akut joita olet mitannut olleet pitkään rinnan ennen erotusta? Miten tyhjiä ne olivat sitten mittaushetkellä? Vaikkapa 12,4 vs. 12,7 olisi merkittävä ero varaustilassa, mutta 11,9 vs. 11,6 ei, sillä molemmat ovat lähes tyhjiä.Mulla akut on kytketty nelijakajan kautta. Ladattaessa pyrin pitämään ne aina rinnan, mutta purkamaan vaan yhtä kerrallaan. Koneen käydessä (tai laiturissa ollessa) on pääkytkin asennossa "Both". Koitan koneen sammuttamisen jälkeen kääntää pääkytkimen asentton 1 tai 2, riippuen tilanteesta. No välillä se on unohtunut tuohon "Both" -asentoon viikonlopuksi. Ja viikonlopun jälkeen (purjeilla kotiin, ei siis latausta) käännän pääkytkimen OFF-asentoon. Kun seuraavan kerran menen veneelle (noin viikon päästä) kytken ensimmäiseksi jännitemittarit pääle. Ja toisessa saattaa olla 12.2 ja toisessa 12,5 volttia.
Voi olla, että jos laittaisin pienen kulutuksen molempiin, niin jännitteet tasaantuisivat about samoille lukemille. Tai sitten ei. Pitäisköhän kokeilla? Molemmat akut on vaihdettu viimevuonna, ovat siis uusia. Mutta vaikka ovatkin samaa merkkiä, niin hieman erilaisia keskenään... samaa kemiaa kuitenkin. Ja kytkennät on kaikki aika tuoreita ja hyvin tehtyjä, teinhän ne itse ;-)
Ehkäpä nyt on vaan niin, että mulla on takaraivossa se vuosia totuutena toitotettu asia siitä, ettei erilaisia akkuja saisi kytkeä rinnan. Ja kun omat "havainnot" tukee sitä, niin en ole tätä "totuutta" lähtenyt analyyttisesti tutkimaan ja kyseenalaistamaan.
Sait kyllä nyt mut ajattelemaan asiaa eri kantilta ja varmaan jollain tasolla kesän aikana koitan tutkia asiaa tarkemmin. Edelleen olen sitä mieltä, että erilaisten akkujen rinnankytkentää tulee välttää, mutta asian merkittävyys askarruttaa.... onko sillä kuitenkaan käytännössä mitään merkitystä. -Mika- kirjoitti:
Mulla akut on kytketty nelijakajan kautta. Ladattaessa pyrin pitämään ne aina rinnan, mutta purkamaan vaan yhtä kerrallaan. Koneen käydessä (tai laiturissa ollessa) on pääkytkin asennossa "Both". Koitan koneen sammuttamisen jälkeen kääntää pääkytkimen asentton 1 tai 2, riippuen tilanteesta. No välillä se on unohtunut tuohon "Both" -asentoon viikonlopuksi. Ja viikonlopun jälkeen (purjeilla kotiin, ei siis latausta) käännän pääkytkimen OFF-asentoon. Kun seuraavan kerran menen veneelle (noin viikon päästä) kytken ensimmäiseksi jännitemittarit pääle. Ja toisessa saattaa olla 12.2 ja toisessa 12,5 volttia.
Voi olla, että jos laittaisin pienen kulutuksen molempiin, niin jännitteet tasaantuisivat about samoille lukemille. Tai sitten ei. Pitäisköhän kokeilla? Molemmat akut on vaihdettu viimevuonna, ovat siis uusia. Mutta vaikka ovatkin samaa merkkiä, niin hieman erilaisia keskenään... samaa kemiaa kuitenkin. Ja kytkennät on kaikki aika tuoreita ja hyvin tehtyjä, teinhän ne itse ;-)
Ehkäpä nyt on vaan niin, että mulla on takaraivossa se vuosia totuutena toitotettu asia siitä, ettei erilaisia akkuja saisi kytkeä rinnan. Ja kun omat "havainnot" tukee sitä, niin en ole tätä "totuutta" lähtenyt analyyttisesti tutkimaan ja kyseenalaistamaan.
Sait kyllä nyt mut ajattelemaan asiaa eri kantilta ja varmaan jollain tasolla kesän aikana koitan tutkia asiaa tarkemmin. Edelleen olen sitä mieltä, että erilaisten akkujen rinnankytkentää tulee välttää, mutta asian merkittävyys askarruttaa.... onko sillä kuitenkaan käytännössä mitään merkitystä.Kyseessähän on ihan kemiaan ja fysiikkaan perustuva asia. Ja jos vastakkain on kaksi erisuuruista voimaa, niin ne pyrkivät aina tasapainotilaan. Joten siltä pohjalta ajateltuna akkujen pitäisi olla saman kokoiset..
P.S. Kaikki tätä palstaa seuraavat tietävät jo sähköteoreettisen tietämykseni, joten vapaasti vain..- Joakim_
-Mika- kirjoitti:
Mulla akut on kytketty nelijakajan kautta. Ladattaessa pyrin pitämään ne aina rinnan, mutta purkamaan vaan yhtä kerrallaan. Koneen käydessä (tai laiturissa ollessa) on pääkytkin asennossa "Both". Koitan koneen sammuttamisen jälkeen kääntää pääkytkimen asentton 1 tai 2, riippuen tilanteesta. No välillä se on unohtunut tuohon "Both" -asentoon viikonlopuksi. Ja viikonlopun jälkeen (purjeilla kotiin, ei siis latausta) käännän pääkytkimen OFF-asentoon. Kun seuraavan kerran menen veneelle (noin viikon päästä) kytken ensimmäiseksi jännitemittarit pääle. Ja toisessa saattaa olla 12.2 ja toisessa 12,5 volttia.
Voi olla, että jos laittaisin pienen kulutuksen molempiin, niin jännitteet tasaantuisivat about samoille lukemille. Tai sitten ei. Pitäisköhän kokeilla? Molemmat akut on vaihdettu viimevuonna, ovat siis uusia. Mutta vaikka ovatkin samaa merkkiä, niin hieman erilaisia keskenään... samaa kemiaa kuitenkin. Ja kytkennät on kaikki aika tuoreita ja hyvin tehtyjä, teinhän ne itse ;-)
Ehkäpä nyt on vaan niin, että mulla on takaraivossa se vuosia totuutena toitotettu asia siitä, ettei erilaisia akkuja saisi kytkeä rinnan. Ja kun omat "havainnot" tukee sitä, niin en ole tätä "totuutta" lähtenyt analyyttisesti tutkimaan ja kyseenalaistamaan.
Sait kyllä nyt mut ajattelemaan asiaa eri kantilta ja varmaan jollain tasolla kesän aikana koitan tutkia asiaa tarkemmin. Edelleen olen sitä mieltä, että erilaisten akkujen rinnankytkentää tulee välttää, mutta asian merkittävyys askarruttaa.... onko sillä kuitenkaan käytännössä mitään merkitystä.Mittaatko molemmat akut samalla jännitemittarilla vai rinnakkaisilla? Näyttävätkö ne samaa kun akut ovat rinnan? Ei olisi tavatatonta, että jännitemittarissa olisi 0,1-0,2 V virhe. Jos vielä resoluutio on vain 0,1 V saattaa eroa olla 0,2-0,4 V, vaikka mittari olisikin tarkka.
Akut eivät siis olleet kovinkaan kauan rinnan. Oliko niitä edes ladattu rinnan? Jos akut kytketään rinnan eri tilassa, ei ne kovin nopeasti päädy samaan tilaan.
Voit kokeila myös laittaa akut rinnan amppeerimittarilla (tai akkukaapelilla pihtiamppeerimittarilla), niin näet miten vähän akusta toiseen menee virtaa tuollaisella lepojännite-erolla. - -Mika-
Joakim_ kirjoitti:
Mittaatko molemmat akut samalla jännitemittarilla vai rinnakkaisilla? Näyttävätkö ne samaa kun akut ovat rinnan? Ei olisi tavatatonta, että jännitemittarissa olisi 0,1-0,2 V virhe. Jos vielä resoluutio on vain 0,1 V saattaa eroa olla 0,2-0,4 V, vaikka mittari olisikin tarkka.
Akut eivät siis olleet kovinkaan kauan rinnan. Oliko niitä edes ladattu rinnan? Jos akut kytketään rinnan eri tilassa, ei ne kovin nopeasti päädy samaan tilaan.
Voit kokeila myös laittaa akut rinnan amppeerimittarilla (tai akkukaapelilla pihtiamppeerimittarilla), niin näet miten vähän akusta toiseen menee virtaa tuollaisella lepojännite-erolla.Akuilla on erilliset mittarit, 0,01 resoluutiolla. Mittarien näyttämä tarkistettu samaksi asennushetkellä, siis pari vuotta sitten. Mutta aina kun käännän pääkytkimestä molemmat akut rinnan, niin näyttämät asettuu samaan, ehkä satkun kaksi voi olla eroa.
Akut olivat rinnan vain viikonlopun, jolloin kulutusta oli myös tasaisesti koko viikonlopun. Akut ladataan aina rinnan, Joko veneen omalla 45 ampeerin laturilla (ei "älykästä" säädintä) tai sitten laiturissa 6 ampeerin verkkolaturilla. Normaalisti akut on rinnan vain ladattaessa, ei koskaan muulloin ellei kippari unohda pääkytkintä kääntää latauksen päätyttyä. Näin käy äärimmäisen harvoin.. ;-)
Helpointa taitaa olla mittaus siten, että laittaa pihtimittari toisen akun kaapeliin ja kääntää viikon tauon jälkeen pääkytkin asentoon "Both".
Täytyypä mittailla kesänmittaan kaikenlaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733