Olen myymässä itse huoneistoa ja ostaja on alle kolmekymppinen ensi asunnon ostaja, jonka lain mukaan ei tarvitse maksaa arvonsiirtoveroa.
Tämähän huomoidaan kauppakirjassa, mutta missä muodossa? Pitääkö viitata myös kyseiseen lainkohtaan?
ei varainsiirtoveroa
3
567
Vastaukset
Riittää kunhan mainitset "ostaja vastaa tästä kaupasta koituvasta varainsiirtoverosta". Se että ostajan ei tarvitse maksaa veroa on sitten hänen ja verottajan välinen asia. Ja ostaja laittaa tietysti rastin oikeaan kohtaan varainsiirtoveroilmoituksessa.
- oscaro=
Voi myös täsmentäen ilmaista asian kauppakirjassa seuraavasti:
"Ilmoituksensa perusteella ostaja on varainsiirtoverolain´(931/1996) 25:ssä tarkoitettu ensiasunnon ostaja. Ostajalle on selvitetty verovapauden edellytykset. Mikäli verovapauden edellytykset eivät täyty määräaikana, ostaja vastaa tämän kaupan varainsiirtoverosta."
Tässä tapauksessa myyjän pitää ottaa esiin lakiteksti ja lukea se ostajalle. Lopullisen päätöksen verovapaudesta tekee verovirasto, johon ostajan on vietävä veroviraston lomake 6012 täytettynä. Itse olen asuntoa myydessäni hakenut valmiiksi tuon lomakkeen. oscaro= kirjoitti:
Voi myös täsmentäen ilmaista asian kauppakirjassa seuraavasti:
"Ilmoituksensa perusteella ostaja on varainsiirtoverolain´(931/1996) 25:ssä tarkoitettu ensiasunnon ostaja. Ostajalle on selvitetty verovapauden edellytykset. Mikäli verovapauden edellytykset eivät täyty määräaikana, ostaja vastaa tämän kaupan varainsiirtoverosta."
Tässä tapauksessa myyjän pitää ottaa esiin lakiteksti ja lukea se ostajalle. Lopullisen päätöksen verovapaudesta tekee verovirasto, johon ostajan on vietävä veroviraston lomake 6012 täytettynä. Itse olen asuntoa myydessäni hakenut valmiiksi tuon lomakkeen.Tosin tuo sitaatti on välitysliikkeen laatimasta kauppakirjasta, jolloin välitysliike haluaa mustaa valkoisella että ensiasunnon ostaja oikeasti vakuuttaa olevansa sellainen. Muuten välitysliike on velvollinen varmistamaan varainsiirtoveron maksamisen kaupantekotilaisuudessa (koskee siis käytetyn asunto-osakkeen kauppaa), ja joutuu itse sen maksamaan ellei ostaja sitä tee. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajalla on 2 kuukautta aikaa maksaa varainsiirtovero, eikä kukaan muu koskaan vastaa siitä.
Joten myyjän ei tarvitse alkuperäisen kysyjän kaltaisessa tilanteessa lukea mitään lakitekstiä, tai edes miettiä koko asiaa.
Sen sijaan varainsiirtoveroilmoituslomakkeen esitäyttäminen verottajan nettisivuilla, ja tulostaminen neljänä kappaleena on erinomaista palvelua ostajaa kohtaan :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.424786- 612595
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2691749Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2611716Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151659Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531216Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ941197Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331127- 681121
Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2721106