Koitin haeskella viestiketjuja veneiden vuosittaisista kuluista ja jotain löysin mutta olivat jonkin verran isommista veneistä kuin nyt on tarkoitus hankkia. Sen verran kuitenkin opein että noin 10% veneen hinnasta on suurinpiirtein oikein, right?
Olen ostamassa ensimmäistä venettäni ja sen myötä en ihan tarkalleen tiedä kaikkia kuluja jotka tarvisi laskea vuosittaisiksi kuluiksi ja nyt koitankin luoda kattavan listan kaikista menoista ja tässä tarvisin hieman apua.
Kuluja on monenlaisia ja osa on paikkakuntakohtaisia kuten:
- Talvisälytys
- Vesille laskeminen ja vesiltä nostaminen
- Venepaikka
- Pursiseuran jäsenyys
Ylläolevat kulut saan itse selvitettyä kyllä, mutta loppuihin tarvisinkin hieman enemmän apua. Kuinka usein purjeet tulisi uusia (eli monella vuodella uusien purjeiden hinta tulisi jakaa) ja paljon uusi purjekerta maksaa? Entäpä sisäkoneen huoltokulut veneessä? Mutu vuosittaiset menot ja yllättäviin menoihin varattavat rahat?
Onko tähän jollain tarjota hyvää linkkivinkkiä ensiveneen ostajalle?
Esimerkkiveneinä voisi käyttää vaikkapa Finn Express 74 tai Avance 24, hintaluokaltaan alle 10 000.
24-26 jalkaisen vuosikulut
14
996
Vastaukset
- Jussi Palter
Juu:
-talvisäilytys ja laituripaikka 300€
-vesille laskeminen ja nostaminen 150€
-pursiseuraan liittyminen 400€
-seuran jäsenmaksut 100€
-maalit ja pensselit sekä öljyt 150-200€
-uusimistilille 400€/vuosi säästöön tulevia purjeiden hankintoja yms. varten
-kesän naftat.lämmpäri aineet ja kaasu 150-200€
-
Purjeet kestävät matkapurjehtijan käytössä jopa 20 vuotta, vaikka ei niillä hirveästi enää tee mitään silloin suorituskyvyllisesti. Sanotaan että 15 vuotta ne kestävät hyvin. Uusi purjekerta maksaa tuolaiseen veneseen 3000 € (tai enemmän jos ostat kalleimmasta paikasta ja kalleinta materiaalia)
Muuta mitä pitää huomioida:
-vakuutusmaksut 400€
-vierasvenesatamamaksut ka. 15 € yö
-akut uusittava silloin tällöin, köysiä uusittava, katsastusvarusteet (sammutin, raketit)
-pelastusliivejä, peittoja, tyynyjä, kapokkityynyjä yms. hankittava ja huollettava
-venettä tulee puunata,huoltaa,peitellä,vartioida ja käyttää, joten autosi bensalasku nousee; hanki satamapaikka mahdollisimman läheltä kotiasi
Linkkivinkkiä en nyt viitsi antaa, mutta osta vene, joka on ollut pursiseuraan rekisteröity ja vaadi kaikki katsastusvarusteet mukaan niin säästät ison pennin, kun niitä ei tarvitse heti olla ostamassa. Ja katso että teleakointivarustus on hyvä ja täydellinen, sillä pukit,peitteet ja telineet maksavat paljon, kun niitä ryhtyy uutena hankkimaan. - Joakim_
Ensiksikin tuo 10% nyrkkisääntö on siitä huono, että suurin osa kuluista ei mitenkään riipu veneen hinnasta. 24-jalkainen voi maksaa parista tonnista aina lähes sataan tonniin saakka. Molemmissa on samat satamapaikka- ja nostomaksut ja todennäköisesti myös samanlaisia purjeita, köysiä, mittareita jne. Ainoat suoranaiset seuraukset kalliimmasta hinnasta ovat vakuutusmaksu ja pääomakulut, joita useimmat eivät edes laske mukaan.
Toiseksi kulut riippuvat hurjasti siitä miten paljon teet itse ja/tai näet vaivaa kulujen säästämisesssä sekä miten usein haluat/joudut uusimaan varusteita.
Pääkaupunkiseudulla:
Nosto lasku ~150 €
Laituripaikka ~200-400 €
Talvisäilytys ulkona ~100€
Pursiseuran jäsenmaksu ~100 €
Sisämoottorin vuosihuolto-osat myrkkymaalit ~100-200 €
Vakuutusmaksu ~100-200 €
Noista tulee yhteensä suunnilleen tonni, joka ei siis sisällä mitään varusteiden uusimisia tai korjauksia.
Purjekerta tuollaiseen maksaa laadusta ja sisällöstä riippuen 2000-5000 €. Perhekäytössä hyvin pidettynä kestävät 10-20 vuotta tai jopa pidempäänkin. Noin vanhan veneen alkuperäinen sisämoottori on aina jonkinlainen riski, mutta myös merkittävä etu käytössä. Uusiminen maksaa ainakin 5000 €, mutta voi yleensä myös korjata. Sitten tietysti köysiä, mittareita, letkuja, heloja jne jne. joutuu uusimaan jollain aikataululla.
Jos varaat tonnin käyttökuluihin ja toisen tonnin uusimisiin, riittää se aika pitkälle. Heti kauppahinnan päälle tullee satasia ellei tonneja ennenkuin vene on kaikin puolin "käyttökunnossa". Usein joutuu ostamaan katsastusvarusteita, talvipressun telineineen ja ehkä myös pukin, sekä tekemään korjaukset/uusinat, jotka veneen vaihtopäätöksen tehneeltä myyjältä on jäänyt "rästiin".- sdf sdf sdf
Kaikenlaiseen pieneen tilpehööriin kuluu sitten yllättävän paljon:
Kartat, hätäraketit, sokat, vahat ja "muut veneehoitotuotteet" pensselit ja telat, epoksikitit sun muut pikkukolhujen korjaukseen, kadonneet ja rikki menneet poijuhaat, helat, sakkelit, sokat..., kloriitti tankinpesuun, sammutin ja kaasutarkastusmaksut, PSS ry jäsenmaksu, mahdollinen radiolupamaksu ja trossi jäsenmaksu, työkaluja kaikenmoisia hukkuneiden ja ruostuneiden tilalle, spinnu-, sähkö- ja jeesusteipit, jne. jne.
Mun melko monivuotisen kokemuksen perusteella sanoisin että 25 jalkasen kokonaisvuosikustannus on varusteiden uusimistahdista riippuen 1500-3000 euroa vuodessa.
- kaikki rahat menee
vastauksia tuossa jo onkin. Itse lisäisin sellaisen seikan, että vanhassa veneessä saattaa olla aina yllätäviä kuluja. Yhtenä vuonna koneesen on uusittava sitä ja tätä, mahdollisesti 500...1000 euroa. Itselläni on tuollainen 35 jalkainen purkkari, jonka varustamiseen meni tänä keväänä 2100 euroa, mutta sillä summalla tulikin sitten paljon tehtyä. Moottorin osia uusittu, tiivisteitä vaihdettu, uusittu oviluukku, maston varaosia, plokeja yms. Tuntuu siltä, että kaikki raha menee ja ei piisaakkaan.
Venekerhoonhan ei tarvitse liittyä eikä venettä pakosta katsastaa, mutta viralliset turvavarusteet on oltava ja toisaalta katsastuksella taas saa vakuutusalennuksia. Sen lisäksi, että koulutettu katsastaja tarkistaa veneen ja antaa palautetta rempallaan olevista asioista.
Mitä vanhemman veneen ja halvemman veneen ostat, sitä todennäköisemmin vuosikulut nousevat. Jos taas ostat uuden, tälläiset yllättävät kulut jäävät todennäköisesti pois mutta hankintahinta taas pomppaa taivaaseen. - 28
Yksi mikä uupuu aina näistä laskelmista on matkakulut. Esim. itselläni kodin ja veneen välillä on 10 km. Näin ollen päivässä tulee 20 km. Riippuen viikoista voisi laskea 20 x 3 x 20 = 1200 km / 10 l/km = 120 l x 1,5€ = 180€
Jokaisella tietysti on omat kertoimensa asiaan, mutta kulu mikä kulu jota ei olisi ilman venettä.- 23
Jos minulla ei olisi venettä 15 km päässä kotoa, ajaisin useammin 110 km päähän mökille. Vuodessa säästän ehkä noin 20 mökkireisua=5000 km=pelkät polttoainekulut laskien 650 euroa!
- ´säästööä`
23 kirjoitti:
Jos minulla ei olisi venettä 15 km päässä kotoa, ajaisin useammin 110 km päähän mökille. Vuodessa säästän ehkä noin 20 mökkireisua=5000 km=pelkät polttoainekulut laskien 650 euroa!
Jos minulla ei olisi venettä niin minulla olisi mukavaa...säästän siis näin
- hohohohohoh
Osta ihmeessä H-vene ensiveneeksi. Ei ole sisämoottoria, mutta on helpompi päästä eroon kun haluat isompaa.
Kuluja Helsingissä:
Talvisäilytys n. 120 e
Nosto 70 e, Lasku 70 e
Venepaikka 240 e
Vakuutus n. 150 e
Maalit, pesuaineet yms 200 e
Uusittavat/kuluvat osat ehkä 500 pahimmassa tapauksessa.
Pursiseuran jäsenyys: Liittyminen ehkä 400...500 seurasta riippuen, vuosimaksu n. max 100 e. Seuraan ei tosin tarvitse liittyä; kaupungilta saat kaiken tarvittavan ja jopa ensi veneesi mukana paikankin.
Katso vaikka nettiveneestä n. hintaluokan puolesta välistä sellainen, jossa on kohtuukuntoiset purjeet ja uusi tai uudehko moottori. Aloittelijan ei tarvitse turhaan tuijottaa purjeiden ikään tai kuntoon; hommaan pääsee mukaan hyvin heikommillakin purjeilla. Ja H:hon saa käytettyjä kilpapurjeita edullisesti; ne käyvät retkipurjehdusta aloittelevalle mainiosti. H-veneen hankintahinnatkin ovat aika edullisia.
Niin kai sanotaan, että h-veneen suurin ongelma on se, että kun haluaa isompaa venettä, vastaavilla purjehdusominaisuuksiall on vaikea venettä löytää! - -Mika-
Veneen koko ei olennaisesti vaikuta vuosikuluihin. No tietysti silloin, jos verrataan vaikkapa 25 ja 45 jalkaisia... Mutta jos sovitaan rajaksi 25 - 30 jalkaa, on kulut aikas samat.
Olen tehnyt laskelmaa nyt kolmelta vuodelta kaikista kuluista, ja vuosikulu näyttää nyt olevan 1750 euroa. Tähän sisältyy myös aiemmin mainitsemattomia asioita, kuten polttoaineet niin koneeseen, keittimeen kuin lämppäriinkin. Mukana on myös rahoituskulut, joiden osuus nykykorkotasolla on aika pieni. Purjehdusvarusteista olen uusinut laskennan aikana köysilukot ja kaksi vinssiä sekä yhden tuhdimman köyden. Laituriköydet vaihtuu vasta ensikaudella.
Mukana on myös purjeiden uusintaa, koska ostin viimevuonna pari "uutta" (siis käytettyä) purjetta. Sammutin ja katsastus on laskelmissa myös. Koneen (sisäkone) huoltokulut on kaksi suodainta ja 4 litraa halpaa öljyä. Silti kone on ikuinen. Uusin köysilukkoja ja vaihdoin vinssit järeämpiin. Tämäkin on tuossa laskelmassa mukana.
Nosto ja lasku, satamapaikka ja talvisäilytys on kaikki aika samaa luokkaa sijainnista riippumatta, ainakin pääkaupunkiseudulla. Ja laskelmassa mukana. Seuran jäsenyys taitaa olla 45 eeroa, ei liittymismaksua.
Koska mulla on meri-VHF, niin myös radiolupa on kuluissa mukana. Ja viimevuonna uusittu D-korttisarja.
Henkilökohtaiset varusteet, kuten fleeset, sadevarusteet ja saappaat eivät ole laskelmassa mukana, koska käytän niitä muutenkin enkä ole ostanut erikseen purjehdusta varten vaatteita.
Ei tää oo kallista. Veneen arvo säilyy päivityksillä ja hyvällä hoidolla ja 6 kuukautta on veneilyaika.Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista taas!
Olen hankkimassa tosiaan 24-26 jalkaista venettä. Kuvittelisin ainakin tässä vaiheessa että vene vaihtuu seuraavan kerran noin 5 vuoden päästä hankinnasta ja toiveissa olisi että veneessä olisi 2000 luvulla hankitut purjeet joten niitten uusimistarvetta ei tulisi eteen.
Vuosittaiset, epäselvät:
Maalit ja pesuaineet siis kustantavat noin 200 euroa vuodessa?
Muut uusittavat n. 300-700 euroa?
-500-900 euroa
Vuosittaiset, varmat:
Pursiseuran jäsenmaksu on noin 70 euroa.
Laituripaikka 80 euroa.
Veneen nosto ja lasku 180 euroa.
Vakuutukset 200 euroa.
Talvisäilytys 50 euroa.
- 580 euroa
Eli vuosittaisiksi kuluiksi tulee 1000 - 1500 euroa, riippuen pitkälti paljon haluaa uusia ja varustella?- -Mika-
quaker kirjoitti:
Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista taas!
Olen hankkimassa tosiaan 24-26 jalkaista venettä. Kuvittelisin ainakin tässä vaiheessa että vene vaihtuu seuraavan kerran noin 5 vuoden päästä hankinnasta ja toiveissa olisi että veneessä olisi 2000 luvulla hankitut purjeet joten niitten uusimistarvetta ei tulisi eteen.
Vuosittaiset, epäselvät:
-500-900 euroa
Vuosittaiset, varmat:
Laituripaikka 80 euroa.
Vakuutukset 200 euroa.
Talvisäilytys 50 euroa.
- 580 euroa
Eli vuosittaisiksi kuluiksi tulee 1000 - 1500 euroa, riippuen pitkälti paljon haluaa uusia ja varustella?Kuluista vielä: Laituripaikka tuon kokoiselle pääkaupunkiseudulla on 150 - 200 euroa paikan varusteista riippuen. Talvisäilytys kaupungin mailla on karvan vaille satasen. Maalit ja pesuaineet ja sammuttimen tarkistus alle satasen. Pohjan pesu on 30 euroa, jos antaa ammattilaisen pestä veneen painepesurilla ja kunn on aineilla vesistänoston yhteydessä.
Pursiseuraan ei tarvitse liittyä, laituripaikan saa halvemmalla suoraan kaupungilta. Muuta uusittavaa ei välttämättä tule. Itse uusin mm. purjeita ja vinssejä ja köysilukkoja, koska kisaan kanssa välillä. Siis ihan vaan hifistelyä ja varusteiden päivittämistä omasta halusta, ei siksi että ne olisi rikki tai huonot muuten.
Vakuutus on alimmillaan vain kymppejä (vastuuvakuutus) tai vajaan satasen (ei korvaa karilleajoa) tai sen 200, jos ottaa kaskon joka korvaa kaiken. Koneen vuoshuollon tarvikkeet on mulla 80 euroa, sisältää suodattimet, vesitilan sinkin ja öljyt. Huollon teen itse, on se sen verran simppeli homma.
Kaikkeen pikkusälään (telkkariteline, sakkeleita, plokeja, ym) meni tänä vuonna 83 euroa. Myrkkymaali maksoi 27 euroa. Vahapurkki tela myrkyn levittämiseen 21 euroa.
Olen ottanut tavaksi merkata yksinkertaiseen exceliin ihan kaikki veneen kulut, siitä on helppoa seurata mitä tää harrastaminen oikein maksaa. - 3+13
quaker kirjoitti:
Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista taas!
Vuosittaiset, epäselvät:
-500-900 euroa
Vuosittaiset, varmat:
Laituripaikka 80 euroa.
Vakuutukset 200 euroa.
Talvisäilytys 50 euroa.
- 580 euroa
Eli vuosittaisiksi kuluiksi tulee 1000 - 1500 euroa, riippuen pitkälti paljon haluaa uusia ja varustella?Kyllä tuossa aiemmin on ihan perustellusti päädytty lukuihin alkaen 1500. Tuhat euroa vuodessa ei varmaan ole mahdoton jos "elää säästeliäästi", mutta vähän kyllä kerjäät verta nenästäsi, jos huijaat itseäsi valitsemalla "sopivat arviot" sielä hintahaitarin alapäästä. Purjeiden uusimistakaan en jättäisi laskuista pois, vaikket ajattelisi niitä itse vaihtavasi, purjeiden käyttöikä näkyy sitten viimeistään siinä hinnassa minkä saat veneestäsi myydessä. Tietysti jos et uusi purjeita, mitään ei lähde pois lompakostasi, eli sikäli voi ne poiskin laskuista jättää, kunhan ymmärtää mitä tekee.
-Mika- kirjoitti:
Kuluista vielä: Laituripaikka tuon kokoiselle pääkaupunkiseudulla on 150 - 200 euroa paikan varusteista riippuen. Talvisäilytys kaupungin mailla on karvan vaille satasen. Maalit ja pesuaineet ja sammuttimen tarkistus alle satasen. Pohjan pesu on 30 euroa, jos antaa ammattilaisen pestä veneen painepesurilla ja kunn on aineilla vesistänoston yhteydessä.
Pursiseuraan ei tarvitse liittyä, laituripaikan saa halvemmalla suoraan kaupungilta. Muuta uusittavaa ei välttämättä tule. Itse uusin mm. purjeita ja vinssejä ja köysilukkoja, koska kisaan kanssa välillä. Siis ihan vaan hifistelyä ja varusteiden päivittämistä omasta halusta, ei siksi että ne olisi rikki tai huonot muuten.
Vakuutus on alimmillaan vain kymppejä (vastuuvakuutus) tai vajaan satasen (ei korvaa karilleajoa) tai sen 200, jos ottaa kaskon joka korvaa kaiken. Koneen vuoshuollon tarvikkeet on mulla 80 euroa, sisältää suodattimet, vesitilan sinkin ja öljyt. Huollon teen itse, on se sen verran simppeli homma.
Kaikkeen pikkusälään (telkkariteline, sakkeleita, plokeja, ym) meni tänä vuonna 83 euroa. Myrkkymaali maksoi 27 euroa. Vahapurkki tela myrkyn levittämiseen 21 euroa.
Olen ottanut tavaksi merkata yksinkertaiseen exceliin ihan kaikki veneen kulut, siitä on helppoa seurata mitä tää harrastaminen oikein maksaa.En vissiin liian selvästi kirjoitellut mutta tuossa "Vuosittaiset, varmat:" kohdan alapuolelle olin listannut selvittämäni (haluamani) palvelut ja niiden hinnat täällä länsi-Rannikolla. :)
Vakuutuksista, täyskasko varmaankin tulee kysymykseen ainakin alkuun kaiken varalle. Ja eihän sitä sitten myöhemmin ole enään fiksua vaihtaa kun on ne boonuksensa kerännyt - heh.- 12
3+13 kirjoitti:
Kyllä tuossa aiemmin on ihan perustellusti päädytty lukuihin alkaen 1500. Tuhat euroa vuodessa ei varmaan ole mahdoton jos "elää säästeliäästi", mutta vähän kyllä kerjäät verta nenästäsi, jos huijaat itseäsi valitsemalla "sopivat arviot" sielä hintahaitarin alapäästä. Purjeiden uusimistakaan en jättäisi laskuista pois, vaikket ajattelisi niitä itse vaihtavasi, purjeiden käyttöikä näkyy sitten viimeistään siinä hinnassa minkä saat veneestäsi myydessä. Tietysti jos et uusi purjeita, mitään ei lähde pois lompakostasi, eli sikäli voi ne poiskin laskuista jättää, kunhan ymmärtää mitä tekee.
Veneen vakuutuksessa taitaa jokseenin aina olla kasko, sen osuus on muutama kymppi verrattuna ilman kaskoa. Toisaalta vakuutus ei korvaa mastoa, eikä sitä jos jotakin tippuu mereen tai menee ilman syytä rikki.
Laiturimaksu turun saaristossa (Nauvo-Parainen) maksaa 300 ja talvisäilytys saman verran. Toki Turusta tai Kaarinasta saa halvalla, mutta kuka sieltä 10 mailin rännistä viitsii merelle kulkea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685