verenpaine temppuilee

elohopea*

Olen 20-vuotias, kaikin puolin terve tyttö, liikun paljon ja syön terveellisesti. Aiemmin verenpaineeni on ollut melko korkea (sitä ongelmaa on suvussa muutenkin), ja olen ollut korkean verenpaineen takia tarkkailussa lääkärissä ties kuinka monia kuukausia. Nyt tuntuu että pyörryn ihan mihin sattuu, päässä humisee koko ajan, sydän koittaa hakata ja silmissä pimenee. Paineet on olleet luokkaa 58/107, 63/110 jne. Mutta eihän tuo mitenkään hirmu matala edes ole?
Kehtuuttaa lähteä lääkäriin vaikka olo on koko ajan kamala, siellä kun mitattaessa jännitän niin että verenpaine nousee taas kattoon. :( Tuskin ne uskoo että minulla heittelehtii tuo paine miten sattuu, välillä korkeammaksi kuin verenpainetautisella isoäidilläni ja välillä on just näitä lukemia mitä mainitsin ja huippaa koko ajan ilman mitään muuta sairautta.

Suvussa on tosissaan korkeaa verenpainetta ja sydämen läppävikaa jota minulta ei ole tutkittu.. Onko tuo vaihtelu ihan normaalia vaan ja huolin turhaan? On vaan nii kurja olo..

7

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valkotakkihypertensi

      Eli tarkoitatko vaihtelulla kotimittauksien ja vastaanotolla tehtyjen mittausten eroa, niin minusta se on jos nyt ei ihan normaalia, niin ainakin hyvin tavallista. Puhutaan valkotakkihypertoniasta eli vastaanottotilanteissa paineet usein korkeampia (selvästikin) kuin rauhassa kotioloissa mitatut.

      Onhan sulla vastaanotolla mukana ne kotimittausten tuloksetkin? Jos ei, niin ota ihmeessä seuraavalla kerralla. Mittaa aina kaksi mittausta perä perän jälkeen ja merkkaa keskiarvo kellonaikoineen ylös.

      Voisit myös pyytää lääkäriltäsi vuorokauden jatkuvaa verenpainemittausta, niin selviäisi se todellinen tilanne, jos epäilet, ettei lekuri sun omia tuloksiasi uskoisi.

      Ja tosiaan, ei nuo sun kotimittaukset mitenkään poikkeavan matalia ole, itse pitäisin jopa erittäin hyvinä. Toki huimausta/pyörrytystä ei saisi kuitenkaan pahemmin olla. Esiintyyykö huimausta voimakkaimmillaan, kun esim. nouset nopeasti seisomaan? Jos näin, niin silloin vaan pitäisi vähän varovaisemmin pongata tuolilta/vuoteestajaloilleen.

      • elohopea*

        verenpaineeni on siis yleensä kotonakin mitattuna hirvittävän korkea. Ehkä se tosiaan vaan huippaa nyt kun on jostain kumman syystä matalammalla vaikka en ole elintavoissani mitään muuttanut. Lääkärillä jännitän sen verran että lukemat nousee ihan huippukorkealle vielä normaaleihin, korkeisiin arvoihini verrattuna. :P Lääkärit on aina ihan tuskissaan miun kanssa kun pyydän päästä johonkin oven taakse mittaamaan..

        Mutta en tosiaan tiiä miksi nyt on alhaisemmat paineet yhtäkkiä, aika paljon seuraan verenpainettani kaiken varalta. Mikä on oikeastaan liian matalan verenpaineen raja? Ja voiko huono olo ja pyörrytys ihan vaikka kaupassa käydessä johtua tästä verenpaineestani, raskaana en ole eikä muutakaan syytä oikeastaan.. Sängystä noustessa oon aina varovainen, pari kertaa on vintti pimennyt ja kaatunut lattialle. :)

        Nii ja on miulla rytmihäiriöitä aika paljon mutta on sanottu ettei vaarallista..(?)


      • valkotakkihypertensi
        elohopea* kirjoitti:

        verenpaineeni on siis yleensä kotonakin mitattuna hirvittävän korkea. Ehkä se tosiaan vaan huippaa nyt kun on jostain kumman syystä matalammalla vaikka en ole elintavoissani mitään muuttanut. Lääkärillä jännitän sen verran että lukemat nousee ihan huippukorkealle vielä normaaleihin, korkeisiin arvoihini verrattuna. :P Lääkärit on aina ihan tuskissaan miun kanssa kun pyydän päästä johonkin oven taakse mittaamaan..

        Mutta en tosiaan tiiä miksi nyt on alhaisemmat paineet yhtäkkiä, aika paljon seuraan verenpainettani kaiken varalta. Mikä on oikeastaan liian matalan verenpaineen raja? Ja voiko huono olo ja pyörrytys ihan vaikka kaupassa käydessä johtua tästä verenpaineestani, raskaana en ole eikä muutakaan syytä oikeastaan.. Sängystä noustessa oon aina varovainen, pari kertaa on vintti pimennyt ja kaatunut lattialle. :)

        Nii ja on miulla rytmihäiriöitä aika paljon mutta on sanottu ettei vaarallista..(?)

        Siis minulle ovat lääkärit sanoneet, että verenpaine on liianb matala, jos se aiheuttaa hankalia oireita. Siis tyyliin silmissä mustenee, pyörryttää ja vastaaavaa. Ensimmäisenä nämä yleensä tuntuvat, kun nousee nopeasti seisomaan.

        Eli mitään selkeitä rajoja ei minulle ole sanottu, vain todettu, että nuo tuntemukset sen kertovat.

        Itselläni nuo ongelmat alkavat, kun paineet laskevat tuonne 90/40 lukemiin, sitä ennen ei mitään ongelmia ole. Mutta esim. veljelläni jo paineet luokkaa 105/55 tuovat ongelmia.


      • asiantuntija.
        elohopea* kirjoitti:

        verenpaineeni on siis yleensä kotonakin mitattuna hirvittävän korkea. Ehkä se tosiaan vaan huippaa nyt kun on jostain kumman syystä matalammalla vaikka en ole elintavoissani mitään muuttanut. Lääkärillä jännitän sen verran että lukemat nousee ihan huippukorkealle vielä normaaleihin, korkeisiin arvoihini verrattuna. :P Lääkärit on aina ihan tuskissaan miun kanssa kun pyydän päästä johonkin oven taakse mittaamaan..

        Mutta en tosiaan tiiä miksi nyt on alhaisemmat paineet yhtäkkiä, aika paljon seuraan verenpainettani kaiken varalta. Mikä on oikeastaan liian matalan verenpaineen raja? Ja voiko huono olo ja pyörrytys ihan vaikka kaupassa käydessä johtua tästä verenpaineestani, raskaana en ole eikä muutakaan syytä oikeastaan.. Sängystä noustessa oon aina varovainen, pari kertaa on vintti pimennyt ja kaatunut lattialle. :)

        Nii ja on miulla rytmihäiriöitä aika paljon mutta on sanottu ettei vaarallista..(?)

        Muistakaa ensiksi että lääketiede on suurimmilta osin pelkkää humpuukia, pseudotiedettä, eli sellaista mitä lähes kuka tahansa pystyisi keksimään itse. Mitään kovia faktoja ei juuri löydy, mikä on sellaista mitä vaaditaan oikealta tieteeltä.

        Ensinnäkään, ei ole olemassa mitään todisteita siitä että korkea tai matala verenpaine aiheuttaa mitään huippauksia tai tajunnan muutoksia. Se voi yhtä hyvin olla jotakin muuta, kuten infektio keskushermostossa joka noita muutoksia tajuntaan aiheuttaa, ja samalla aiheuttaa muutoksia verenpaineeseen.

        Toksoplasmoosia tuo on todennäköisesti (eli loisperäinen infektio, joka on todella yleinen), eli kaikki ei todellakaan ole kunnossa. Lähtisin itse parantamaan tuota sillä että ensin kaikki amalgaamipaikat pois, jos niitä on, ja sen jälkeen joko pitkät antibiootti- tai ravintolisäkuurit siihen päälle. Parin vuoden kuluttua saatat olla kuin uusi ihminen. Muuten tuo soutaminen ja huopaaminen jatkuu, ja tilasi pahenee.


      • valkotakkihypertensi
        asiantuntija. kirjoitti:

        Muistakaa ensiksi että lääketiede on suurimmilta osin pelkkää humpuukia, pseudotiedettä, eli sellaista mitä lähes kuka tahansa pystyisi keksimään itse. Mitään kovia faktoja ei juuri löydy, mikä on sellaista mitä vaaditaan oikealta tieteeltä.

        Ensinnäkään, ei ole olemassa mitään todisteita siitä että korkea tai matala verenpaine aiheuttaa mitään huippauksia tai tajunnan muutoksia. Se voi yhtä hyvin olla jotakin muuta, kuten infektio keskushermostossa joka noita muutoksia tajuntaan aiheuttaa, ja samalla aiheuttaa muutoksia verenpaineeseen.

        Toksoplasmoosia tuo on todennäköisesti (eli loisperäinen infektio, joka on todella yleinen), eli kaikki ei todellakaan ole kunnossa. Lähtisin itse parantamaan tuota sillä että ensin kaikki amalgaamipaikat pois, jos niitä on, ja sen jälkeen joko pitkät antibiootti- tai ravintolisäkuurit siihen päälle. Parin vuoden kuluttua saatat olla kuin uusi ihminen. Muuten tuo soutaminen ja huopaaminen jatkuu, ja tilasi pahenee.

        Asiantuntija kirjoitti:
        Ensinnäkään, ei ole olemassa mitään todisteita siitä että korkea tai matala verenpaine aiheuttaa mitään huippauksia tai tajunnan muutoksia.

        Minulle riittää todisteiksi se, että omin mittauksin olen aina nähnyt verenpaineeni olevan tosi alhaalla, kun tuota huippausta ja silmissä hämärtymistä sattuu. Johtukoon tuo sitten perimmältään mistä vaan, niin jokatapauksessa on yhteydessä juuri sillä hetkellä mataliin verenpainelukemiin, ei hetkellisiin vaan välillä pidempikestoisiinkin (siis puhutaan tunneista).

        Ja itselläni korkea verenpaine ei aiheuta mitään tuollaista, paineet saattaa olla yläpaineen osalta luokkaa 190-200 enkä tunne olossani sen kummempaa. Vain matalille mentäessä tulee ongelmia.

        Eli olen hiukan erimieltä sinun "asinatuntijuudestasi", sorry vaan. Ja edellä kirjoitamani vain vahvistui lukiessani tekstisi loppuosan :)


    • suolat ja sokerit

      Tuli tästä kirjoituksestasi mieleeni, että myös minulla on ollut vastaavia vaihteluita ja kyllä se huonon olon tekee, jos verenpaine menee tosi alas.
      Erään kerran tapahtui, että en kertakaikkiaan pysynyt pystyssä ja sohvalla istuessani tuli tunne, että putoan, koska sohva keinuu. Jouduin sitten ensiapuun, jossa mitattiin todella alhaiset verenpainelukemat, mutta lääkäripä ottikin verikokeita, joista ilmeni, ettei elimistössäni ollut juuri lainkaan suolaa (natriumia). Sain sitten tiputuksessa suolaliuosta ja hetkessä tuli parempi olo. Lääkäri kehotti minua ottamaan lusikallisen suolaa päivittäin, ellen pidä suolaisista ruuista. No kyllä minä pidän, mutta olin jopa pyrkinyt vähentämään suolankäyttöä, kun sitä jokapaikassa toitotetaan.
      Onko sinulla mitattu suolatasapainoa? Entä verensokeri?
      Poikani pyörtyili armeija-aikaan marsseilla ym. ja joutui tutkimuksiin. Hänellä todettiin sokerin heittelevän, mutta diabetesta ei todettu. Näissä yhteyksissä verenpaine oli laskenut. "Lääkkeeksi" oli määrätty tervettä ja säännöllistä kasviksia sisältävää ruokavaliota, urheilua, alkoholittomuutta ja tupakoinnin lopettamista.
      Puhuin erään diabetesasiantuntijan kanssa tästä tapauksesta ja hän sanoi, että poika olisi pitänyt ehdottomasti tutkia siviilissä armeijan jälkeen. Näin ei tapahtunut, vaikka hän vaivoistaan lääkärillä kävikin. Armeija-ajasta on jo useita vuosia, mutta mitään dramaattista hänen terveydentilassaan ei ole tapahtunut. Joku sydänarvo oli pielessä.

      • melkein pökertynyt

        Olen 2-dia nainen ja minulla on aina natrium alakantissa, huomasin sen tässä viime kesänä kun ensin olin Turkissa miehen kanssa viikon ja heltessä oltiin päiväkaudet menossa, join kyllä mielestäni riittävästi vettä ja kivennäisvettä, kotiin tulin ihan moinaan, 2 pv: päästä lähdettiin etukäteen tilatulle matkalle Tallinnaan ja siellä toisena päivänä minua alkoi huimata ihan hirveästi sekä väsyttää, istuin penkillä ja tunsin etten voi lainkaan enää hyvin, eräs hlö soitti ambulanssin ja minut vietiin sairaalaan tiputukseen, kaikki kokeet ottivat, suolaa ei ollut juuri nimeksikään, sitä tiputettiin ainakin pari pussia ennenkuin aloin tulla tolkkuihini, pääsin pois 8 tunnin jälkeen. En tiedä mistä tämä johtuu, johtuuko verenpainelääkkeistä, Diasectral ja Cozaar vai mistä?
        Eli pitäkää varanne jos olette kuumassa ja hikoatte paljon, se voi olla näköjään mitä tahansä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe