Etälukion ikäraja?

etäopiskelija

Olen 17 -vuotias ja juuri kymppiluokalta päässyt. Olisin kiinnostunut netti- tai etälukion suorittamisesta, mutta huomasin että nettilukion ikäraja on 18 vuotta... En löytänyt mistään etälukion ikävaatimuksia, ja haluaisin tietää että hyväksytäänkö alaikäinen opiskelijaksi?

3

3820

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nanne--

Mä en tuosta koko lukion suorittamisesta tiedä mut ite opiskelen ihan päivälukiossa ja käyn samalla etälukiossa kursseja eli ei siinä mitään, kyllä sä saat sielä kursseja käydä mut en sit tosiaan tiiä onko siinä jotain rajoituksia? :o

• A&A

Nettilukioon on tosiaan olemassa tuo 18-vuoden ikäraja, mutta etälukioon sitä vastoin ei ole varsinaisesti ikärajoja. Etälukion opiskelijan pohjatietovaatimukset ovat samat kuin lukio-opiskelijan yleensä. Lukio-opiskelu edellyttää perusopetuksen oppimäärän tai sitä vastaavan oppimäärän suorittamista. Etälukiossa ajankäyttö on joustavaa ja jokainen voi opiskella itse valitsemassaan paikassa. Opiskelutahti on suhteellisen tiivis, tietysti suunnittelet itse opinto-ohjelmasi ja -aikataulusi. Opiskelijalla on vastuu opinnoista, opettajat ohjaavat ja kannustavat, mutta opiskelu vaatii itsekuria.

Oletko ajatellut myös sitä mahdollisuutta, että tavallisessa päivälukiossa opiskelevanakin voit sisällyttää opintoihisi etäopiskeluna suoritettuja kursseja? Tällä tavoinhan voisit osittain pitää opiskelusta vastuuta itse, mutta toisaalta itsenäinen puurtaminen voi käydä ajoittain hyvinkin raskaaksi ja motivaation ylläpitäminen voi tuottaa vaikeuksia. Jos tekisit osan päivälukiossa muiden oppilaiden kanssa, saisit samalla sosiaalisia kontakteja, mutta myös virikkeitä opintojen etenemiseen eikä ihan kaikesta tarvitsisi yksin huolehtia. On ihan hyvä välillä ottaa jotain vastaan valmiiksi pureskeltuna, se keventää myös kummasti. Lisäksi päivälukiossa kurssien suorittaminen auttaisi pysymään paremmin opintojen kanssa aikataulussa, sillä etenemistahtiin tulisi selkeitä etappeja, kun täytyisi suorittaa tietyt kurssit loppuun ennen jakson vaihtumista. On kuitenkin hyvä, että olet löytänyt itseäsi kiinnostavan tavan opiskella, sillä lopulta ilman kiinnostusta ei oikein löydy motivaatiota ja ilman motivaatiota voi opiskelu helposti jäädä.

Mikäli mietit edelleen tuota etäopiskelua ja koet, että se on sinulle sopiva tapa suorittaa lukio, niin etälukio-opiskelijaksi voit ilmoittautua mihin aikaan lukuvuodesta tahansa. Lisätietoja ilmoittautumisesta saat lähimmästä etälukio-opetusta järjestävän oppilaitoksesta sekä Opetushallituksen etälukiosivuilta osoitteesta www.oph.fi /etalukio.

• Itse aloitan pian nettilukion ja olen itse kyllä täysi-ikäine, mutta luin tuolta, että alle 18-vuotiaat erityisistä syistä hyväksyä aikuislukioon opiskelijaksi. LAINATTU TEKSTI TUOLTA SIVUSTOLTA: ''Hyväksymisestä päättää Otavan Opiston rehtori Kaisa Lindström. Siksi alle 18-vuotiaan on liitettävä hakemukseensa vapaamuotoinen rehtorille osoitettu anomus perusteluineen, jotta hänen hakemuksensa voidaan huomioida.''

Mutta kannattaa käydä stekkaa tuo sivusto kyllä.. :)

http://www.nettilukio.fi/fi/sisalto/nettilukio/01_index?n:selres=610909

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe