Etälukion ikäraja?

etäopiskelija

Olen 17 -vuotias ja juuri kymppiluokalta päässyt. Olisin kiinnostunut netti- tai etälukion suorittamisesta, mutta huomasin että nettilukion ikäraja on 18 vuotta... En löytänyt mistään etälukion ikävaatimuksia, ja haluaisin tietää että hyväksytäänkö alaikäinen opiskelijaksi?

3

3601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nanne--

      Mä en tuosta koko lukion suorittamisesta tiedä mut ite opiskelen ihan päivälukiossa ja käyn samalla etälukiossa kursseja eli ei siinä mitään, kyllä sä saat sielä kursseja käydä mut en sit tosiaan tiiä onko siinä jotain rajoituksia? :o

      • A&A

        Nettilukioon on tosiaan olemassa tuo 18-vuoden ikäraja, mutta etälukioon sitä vastoin ei ole varsinaisesti ikärajoja. Etälukion opiskelijan pohjatietovaatimukset ovat samat kuin lukio-opiskelijan yleensä. Lukio-opiskelu edellyttää perusopetuksen oppimäärän tai sitä vastaavan oppimäärän suorittamista. Etälukiossa ajankäyttö on joustavaa ja jokainen voi opiskella itse valitsemassaan paikassa. Opiskelutahti on suhteellisen tiivis, tietysti suunnittelet itse opinto-ohjelmasi ja -aikataulusi. Opiskelijalla on vastuu opinnoista, opettajat ohjaavat ja kannustavat, mutta opiskelu vaatii itsekuria.

        Oletko ajatellut myös sitä mahdollisuutta, että tavallisessa päivälukiossa opiskelevanakin voit sisällyttää opintoihisi etäopiskeluna suoritettuja kursseja? Tällä tavoinhan voisit osittain pitää opiskelusta vastuuta itse, mutta toisaalta itsenäinen puurtaminen voi käydä ajoittain hyvinkin raskaaksi ja motivaation ylläpitäminen voi tuottaa vaikeuksia. Jos tekisit osan päivälukiossa muiden oppilaiden kanssa, saisit samalla sosiaalisia kontakteja, mutta myös virikkeitä opintojen etenemiseen eikä ihan kaikesta tarvitsisi yksin huolehtia. On ihan hyvä välillä ottaa jotain vastaan valmiiksi pureskeltuna, se keventää myös kummasti. Lisäksi päivälukiossa kurssien suorittaminen auttaisi pysymään paremmin opintojen kanssa aikataulussa, sillä etenemistahtiin tulisi selkeitä etappeja, kun täytyisi suorittaa tietyt kurssit loppuun ennen jakson vaihtumista. On kuitenkin hyvä, että olet löytänyt itseäsi kiinnostavan tavan opiskella, sillä lopulta ilman kiinnostusta ei oikein löydy motivaatiota ja ilman motivaatiota voi opiskelu helposti jäädä.

        Mikäli mietit edelleen tuota etäopiskelua ja koet, että se on sinulle sopiva tapa suorittaa lukio, niin etälukio-opiskelijaksi voit ilmoittautua mihin aikaan lukuvuodesta tahansa. Lisätietoja ilmoittautumisesta saat lähimmästä etälukio-opetusta järjestävän oppilaitoksesta sekä Opetushallituksen etälukiosivuilta osoitteesta www.oph.fi /etalukio.


    • Itse aloitan pian nettilukion ja olen itse kyllä täysi-ikäine, mutta luin tuolta, että alle 18-vuotiaat erityisistä syistä hyväksyä aikuislukioon opiskelijaksi. LAINATTU TEKSTI TUOLTA SIVUSTOLTA: ''Hyväksymisestä päättää Otavan Opiston rehtori Kaisa Lindström. Siksi alle 18-vuotiaan on liitettävä hakemukseensa vapaamuotoinen rehtorille osoitettu anomus perusteluineen, jotta hänen hakemuksensa voidaan huomioida.''

      Mutta kannattaa käydä stekkaa tuo sivusto kyllä.. :)

      http://www.nettilukio.fi/fi/sisalto/nettilukio/01_index?n:selres=610909

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe