APPELSIINIPUU

Help me

Moikka kaikille.
Tarvitsisin nyt apua niiltä jotka tietävät appelsiinipuista. Minulla on 14 vuotias appelsiini puu (lajia en tosin tiedä, pitkät piikit kuitenkin puussa on) jota olen useaan otteseen leikannut, kun ei ole ollut enää kasvuvaraa asunnossani. Olen lukenut jostain, ettei appelsiinipuu kuki vasta kuin n.15-20vuoden iässä. Miten saisin omani kukkimaan? Oma puuni siis ei ole koskaan kukkinut. Olen myös kuullut että jos kieputtaa rautalankaa rungon ympäri niin puu keskittyy silloin kukkimiseen ja hedelmien tekoon. Pitääkö tämä paikkaansa. Omalle puulleni en ole vielä uskaltanut niin tehdä. Auttakaa minua. myös kaikenlaisia vinkkejä ja toisten kokemuksia tänne.

37

13567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • appel.puu

      Mulla itsellä on n 30v vanha appelsinpuu,enkä ole myöskään sitä saanut kukkimaan.Komeahan se on muuten.ikivihreä,tosiharvoin lehtiäään pudottaa.Nyt ollut samassa altakastelu ruukussa viimeiset 6v ,heh en varmaan saisi sitä edes irti ruukusta,luulen,että juuret menneet aukoista vesisäiliöön.Mutta hyvin se voi,mahtaa ollla pintamulta vaan.
      Luulen,että tämän päivän appel. niiin jalostettuja,että ei niitä kotioloissa saa kukiman.
      Olen saman rautalanka tempun kuullut,,muttta en halua kokeilla,koska luulen,että puu alkaa kuolemaan ja tekee hädissään vielä viiimeiset kukkansa.
      Olen kanssa puulleni uhonnut,että jos ei kuki heitän pois,mutta joka paikkaan oeln sen raahannut mihin kulkenut.
      Mutta onnea yritykseen

      • help me

        Kiitos viestistäsi. Oli todella positiivinen yllätys että tänne ylipäätään joku edes vastasi.
        Minäkin olen uhonnut puulleni, ravistellut ym. tänään kuitenkin tein tuon rautalanka jutun sille. Katsotaan miten siinä käy. :) miten muuten hoidat puutasi? kastelu kuinka usein ym? Minulla altakastelu ruukku ja mullankin vaihdoin viimeviikolla.


      • Anonyymi
        help me kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi. Oli todella positiivinen yllätys että tänne ylipäätään joku edes vastasi.
        Minäkin olen uhonnut puulleni, ravistellut ym. tänään kuitenkin tein tuon rautalanka jutun sille. Katsotaan miten siinä käy. :) miten muuten hoidat puutasi? kastelu kuinka usein ym? Minulla altakastelu ruukku ja mullankin vaihdoin viimeviikolla.

        Osta kukitus esl kasvivalo ja heijastin siihen ja säädä ajastimella valo aika 12tuntia vuorokaudessa päälle. Se saattaisi saada puun kukkimaan...


    • Pienpuutarhuri

      Moi,

      Kerran olen vahingossa katkassut latvan, mutta eipä se suuttunut mulle. Minun sitruspuuni on kans muutaman vuoden kaiketi 15v, mutta eipä ole kukkinut ollenkaan. Viime vuonna lokakuussa se yhtäkkiä rupesi kasvamaan 30cm ja olin ihan ihmeissäni.

      Minä pidän sitä saviruukussa ja joskus annan sille kylmää kahvia, mutta tänä keväänä laitoin sillekin multaan lannotepuikot ja suihkutan Jaakon Taikaa. Muuten appelsiinipuu on aika vaatimaton kasvattaa.

      • help me

        Kylmää kahvia? miten se sitten vaikuttaa siihen. Minulla on ollut tuo puu parvekkeella, varsinkin kun nyt on kylmiä öitä, eipä ole ollut moksiskaan siitä. Luin jostain että appelsiinipuu tarvitsee kukkiakseen kylmänkauden. Tiedätkös muuten mitään tuosta rautalanka jutusta?
        Jotkut on tosiaan saaneet tuolla rautalanka jutulla puunsa kukkimaan. Minäkin haluan omani. :) tuskin siihen koskaan mitään kukkia tulee, haaveksi taitaa jäädä. Pitääkö puuta tosissaan ravistella välillä.


      • 30v
        help me kirjoitti:

        Kylmää kahvia? miten se sitten vaikuttaa siihen. Minulla on ollut tuo puu parvekkeella, varsinkin kun nyt on kylmiä öitä, eipä ole ollut moksiskaan siitä. Luin jostain että appelsiinipuu tarvitsee kukkiakseen kylmänkauden. Tiedätkös muuten mitään tuosta rautalanka jutusta?
        Jotkut on tosiaan saaneet tuolla rautalanka jutulla puunsa kukkimaan. Minäkin haluan omani. :) tuskin siihen koskaan mitään kukkia tulee, haaveksi taitaa jäädä. Pitääkö puuta tosissaan ravistella välillä.

        Moi

        Mä katselen sitä ,kun näen,että alkaa pikkasen lehdet roikkua.Aika iso ruukku on,mutta ehkämjoka toinen viikko pari kannullista,kyllä se ilmottaa,kun alkaa liian kuiva olemaan.Ikinä en ole antanut mitäään voimaa,Minule se tekee nykyåään keväisin kaksi haaraa tlöspäin ja kasvavat parissa viikossa metrin.nyt on aivan katossa kiiinni,ja yritää latvaa sitten kasvattaa katon suuntaan.
        En usko, ett se kukkisi, luulen,että olisi kukkinut jo jos olisi. Kerro miten kävi kuparilankajuttusi


      • --
        30v kirjoitti:

        Moi

        Mä katselen sitä ,kun näen,että alkaa pikkasen lehdet roikkua.Aika iso ruukku on,mutta ehkämjoka toinen viikko pari kannullista,kyllä se ilmottaa,kun alkaa liian kuiva olemaan.Ikinä en ole antanut mitäään voimaa,Minule se tekee nykyåään keväisin kaksi haaraa tlöspäin ja kasvavat parissa viikossa metrin.nyt on aivan katossa kiiinni,ja yritää latvaa sitten kasvattaa katon suuntaan.
        En usko, ett se kukkisi, luulen,että olisi kukkinut jo jos olisi. Kerro miten kävi kuparilankajuttusi

        kyllä appelsiinipuu kukkii, mutta vasta erittäin vanhana. Kauppojen puut ovat pakotettu kukkimaan.


      • appel.puu
        -- kirjoitti:

        kyllä appelsiinipuu kukkii, mutta vasta erittäin vanhana. Kauppojen puut ovat pakotettu kukkimaan.

        Kuinka vanha sen täytyy olla,kun minulla on 30v .Ja miten se pakottaminen tapahtuu,minulla ei ainakaan uhkailu ole tuottanut tulosta :)


      • help me
        appel.puu kirjoitti:

        Kuinka vanha sen täytyy olla,kun minulla on 30v .Ja miten se pakottaminen tapahtuu,minulla ei ainakaan uhkailu ole tuottanut tulosta :)

        Minä kiedoin yli kuukausi sitten puun rungon ympäri rautalangan ja täällä joku halusi kuulla sen vaikutuksia. No nykyään puuni voi erittäin hyvin, laskin että 45 uutta oksaa tullut ja erittäin tiheä kasvuinen. Kukkia ei ole vielä ainankaan tullut mutta innolla odotan. Olen myös useesti ravistellut puuta, malkein joka ilta. En tiedä onko siitä nyt sitten mitää hyötyä mutta kuitenkin.
        Joo minäkin haluaisin kuulla mielellään että miten kaupan puut ovat pakotettu kukkimaan.

        Laitoin myös sitruunan siemenen itämään viikko sitten ja nyt on jo 3cm pitkä. :)


      • help me
        help me kirjoitti:

        Minä kiedoin yli kuukausi sitten puun rungon ympäri rautalangan ja täällä joku halusi kuulla sen vaikutuksia. No nykyään puuni voi erittäin hyvin, laskin että 45 uutta oksaa tullut ja erittäin tiheä kasvuinen. Kukkia ei ole vielä ainankaan tullut mutta innolla odotan. Olen myös useesti ravistellut puuta, malkein joka ilta. En tiedä onko siitä nyt sitten mitää hyötyä mutta kuitenkin.
        Joo minäkin haluaisin kuulla mielellään että miten kaupan puut ovat pakotettu kukkimaan.

        Laitoin myös sitruunan siemenen itämään viikko sitten ja nyt on jo 3cm pitkä. :)

        Ainii ja yhessä vaiheessa annoin pelkkää kylmää kahvia sille. Mutta minulla tuo kasvu on aivan käsittämätön tällä hetkellä. Itse en edes pysy perässä. Koko ajan tulee uusia oksia, kasvaa todella nopeasti. Onko muillakin nyt kuukauden aikana puut kasvaneet tajutonta vauhtia?


      • 30v appelspuu
        help me kirjoitti:

        Ainii ja yhessä vaiheessa annoin pelkkää kylmää kahvia sille. Mutta minulla tuo kasvu on aivan käsittämätön tällä hetkellä. Itse en edes pysy perässä. Koko ajan tulee uusia oksia, kasvaa todella nopeasti. Onko muillakin nyt kuukauden aikana puut kasvaneet tajutonta vauhtia?

        No kiva,ettei kuollut rautalangasta.Minä olisin itse halunnut juuri sen kuulla,että innostuuko kukkimaan sen tempun jälkeen. Olen silti varma ,että oma appelsiinipuuni,ei tiule tekemään kukkia.Mutta muutenhan se on tosi komia näky. Olen huomannut,ett piikit ilmeisesti myrkyllisiä,koska osunut joskus käteen piikki,tuli kova kutina ja valkoinen patti. En ole ikinä ollut millekä'än allerginen,että siitä tuskin kyse. Mutta jännä ilmiö


      • sitruunapuut@partsi
        help me kirjoitti:

        Minä kiedoin yli kuukausi sitten puun rungon ympäri rautalangan ja täällä joku halusi kuulla sen vaikutuksia. No nykyään puuni voi erittäin hyvin, laskin että 45 uutta oksaa tullut ja erittäin tiheä kasvuinen. Kukkia ei ole vielä ainankaan tullut mutta innolla odotan. Olen myös useesti ravistellut puuta, malkein joka ilta. En tiedä onko siitä nyt sitten mitää hyötyä mutta kuitenkin.
        Joo minäkin haluaisin kuulla mielellään että miten kaupan puut ovat pakotettu kukkimaan.

        Laitoin myös sitruunan siemenen itämään viikko sitten ja nyt on jo 3cm pitkä. :)

        Sitruuna-, appelsiini- ja muus sitruspuut tarvitsevat paljon ravinteita jo pelkästään kasvaakseen.
        Lisätoiminnat kuten kukkiminen tai hedelmät vaativat vielä enemmän, eli silloin pitää ravinteet ja aurinko olla kohdallaan.

        Sitruspuilla on ihan omanlainen ravintolisänsä, eli normaali kasvilannoite ei sisällä kaikkea kasvin tarvitsemaa. Googlaa 'citrus fertilizer' niin löydät sitrusravinteita.

        Siemenestä kasvatettu sitruuna tai appelsiini tekee hedelmää keskimäärin vasta 8-vuotiaana.
        Oksasta lisätty (graft) tekee hedelmää nopeamminkin.

        Itselläni on parvekkeella oksasta lisätty meyer sitruunapuu (alle 1/2 metria korkea) ensimmäistä vuotta, ja siina on hieman luumua suurempia sitruunoita tulossa puolisen tusinaa.
        Lisäksi minulla on viime talvesta lähtien siemenesta lähteneita sitruuna-, appelsiini- ja greippitaimia. Pisin on yksi appelsiini joka viime talvesta siemenestä kasvatettuna on jo yli 30 cm.

        Jos kasvatatte sitruspuita Suomessa, pistäkää niin valoisaan paikkaan kun löytyy. Perusohjeena näyttäisi olevan vähintään 6 tuntia suoraa auringonvaloa päivässä.

        Minulla saavat aurinkoa vain noin 4 tuntia aamupäivällä max. kun asunto on väärään ilmansuuntaan mutta valo on paljon intensiivisempää näillä leveysasteilla (pohjois- etelä-suunnassa ehkä Egyptin pohjoisasteilla). Ja jos ei sitruksille sopivia ravinteita löydy helposti, suosittelen ns. australialaista 'traditionaalista' sitruunapuun lannoitetta: virtsa. Siinä on paljon aineita joita on myös kaupan ravinteista, eikä tule kalliiksi. Muille kuin sitruspuille voi kokeilla esim. 1 osa virtsaa 5-10 osaan vettä, mutta sitruspuut sietävät voimakkaampaakin. Täysikasvuiset puut voivat kestää jopa puhtaana, mutta suosittelisin noin 1/5 aluksi, 1/3-1/2 kun tottuneet (ja vaikka esim vain kerran viikossa). Sekoita tuo 'kotitekoinen ravinnelisä' aina ainoastaan tuoreeltaan, sillä yhtään vanhempi haisee. Tuoreena käytettynä ei haise kunhan ei laita niin paljoa että tulvisi esim ruukun tai purkin aluslautaselle.

        Ja tuo sama 'lannoite' näyttää olevan myös parvekkeella kasvavien kahvin ja ananaksien mieleen.


      • sitruunapuut@partsi kirjoitti:

        Sitruuna-, appelsiini- ja muus sitruspuut tarvitsevat paljon ravinteita jo pelkästään kasvaakseen.
        Lisätoiminnat kuten kukkiminen tai hedelmät vaativat vielä enemmän, eli silloin pitää ravinteet ja aurinko olla kohdallaan.

        Sitruspuilla on ihan omanlainen ravintolisänsä, eli normaali kasvilannoite ei sisällä kaikkea kasvin tarvitsemaa. Googlaa 'citrus fertilizer' niin löydät sitrusravinteita.

        Siemenestä kasvatettu sitruuna tai appelsiini tekee hedelmää keskimäärin vasta 8-vuotiaana.
        Oksasta lisätty (graft) tekee hedelmää nopeamminkin.

        Itselläni on parvekkeella oksasta lisätty meyer sitruunapuu (alle 1/2 metria korkea) ensimmäistä vuotta, ja siina on hieman luumua suurempia sitruunoita tulossa puolisen tusinaa.
        Lisäksi minulla on viime talvesta lähtien siemenesta lähteneita sitruuna-, appelsiini- ja greippitaimia. Pisin on yksi appelsiini joka viime talvesta siemenestä kasvatettuna on jo yli 30 cm.

        Jos kasvatatte sitruspuita Suomessa, pistäkää niin valoisaan paikkaan kun löytyy. Perusohjeena näyttäisi olevan vähintään 6 tuntia suoraa auringonvaloa päivässä.

        Minulla saavat aurinkoa vain noin 4 tuntia aamupäivällä max. kun asunto on väärään ilmansuuntaan mutta valo on paljon intensiivisempää näillä leveysasteilla (pohjois- etelä-suunnassa ehkä Egyptin pohjoisasteilla). Ja jos ei sitruksille sopivia ravinteita löydy helposti, suosittelen ns. australialaista 'traditionaalista' sitruunapuun lannoitetta: virtsa. Siinä on paljon aineita joita on myös kaupan ravinteista, eikä tule kalliiksi. Muille kuin sitruspuille voi kokeilla esim. 1 osa virtsaa 5-10 osaan vettä, mutta sitruspuut sietävät voimakkaampaakin. Täysikasvuiset puut voivat kestää jopa puhtaana, mutta suosittelisin noin 1/5 aluksi, 1/3-1/2 kun tottuneet (ja vaikka esim vain kerran viikossa). Sekoita tuo 'kotitekoinen ravinnelisä' aina ainoastaan tuoreeltaan, sillä yhtään vanhempi haisee. Tuoreena käytettynä ei haise kunhan ei laita niin paljoa että tulvisi esim ruukun tai purkin aluslautaselle.

        Ja tuo sama 'lannoite' näyttää olevan myös parvekkeella kasvavien kahvin ja ananaksien mieleen.

        Jep. Suomi ei ole välttämättä paras mahdollinen kasvupaikka sitrus- kasveille.
        Kokeilkapaaka aivan tavallista kananpaskaa. Mikäli ei enää löydy, niin Guanokin
        voisi auttaa kukintaongelmiin. Lisäksi auringonvaloa niin paljon kuin mahdollista.


      • help me
        sitruunapuut@partsi kirjoitti:

        Sitruuna-, appelsiini- ja muus sitruspuut tarvitsevat paljon ravinteita jo pelkästään kasvaakseen.
        Lisätoiminnat kuten kukkiminen tai hedelmät vaativat vielä enemmän, eli silloin pitää ravinteet ja aurinko olla kohdallaan.

        Sitruspuilla on ihan omanlainen ravintolisänsä, eli normaali kasvilannoite ei sisällä kaikkea kasvin tarvitsemaa. Googlaa 'citrus fertilizer' niin löydät sitrusravinteita.

        Siemenestä kasvatettu sitruuna tai appelsiini tekee hedelmää keskimäärin vasta 8-vuotiaana.
        Oksasta lisätty (graft) tekee hedelmää nopeamminkin.

        Itselläni on parvekkeella oksasta lisätty meyer sitruunapuu (alle 1/2 metria korkea) ensimmäistä vuotta, ja siina on hieman luumua suurempia sitruunoita tulossa puolisen tusinaa.
        Lisäksi minulla on viime talvesta lähtien siemenesta lähteneita sitruuna-, appelsiini- ja greippitaimia. Pisin on yksi appelsiini joka viime talvesta siemenestä kasvatettuna on jo yli 30 cm.

        Jos kasvatatte sitruspuita Suomessa, pistäkää niin valoisaan paikkaan kun löytyy. Perusohjeena näyttäisi olevan vähintään 6 tuntia suoraa auringonvaloa päivässä.

        Minulla saavat aurinkoa vain noin 4 tuntia aamupäivällä max. kun asunto on väärään ilmansuuntaan mutta valo on paljon intensiivisempää näillä leveysasteilla (pohjois- etelä-suunnassa ehkä Egyptin pohjoisasteilla). Ja jos ei sitruksille sopivia ravinteita löydy helposti, suosittelen ns. australialaista 'traditionaalista' sitruunapuun lannoitetta: virtsa. Siinä on paljon aineita joita on myös kaupan ravinteista, eikä tule kalliiksi. Muille kuin sitruspuille voi kokeilla esim. 1 osa virtsaa 5-10 osaan vettä, mutta sitruspuut sietävät voimakkaampaakin. Täysikasvuiset puut voivat kestää jopa puhtaana, mutta suosittelisin noin 1/5 aluksi, 1/3-1/2 kun tottuneet (ja vaikka esim vain kerran viikossa). Sekoita tuo 'kotitekoinen ravinnelisä' aina ainoastaan tuoreeltaan, sillä yhtään vanhempi haisee. Tuoreena käytettynä ei haise kunhan ei laita niin paljoa että tulvisi esim ruukun tai purkin aluslautaselle.

        Ja tuo sama 'lannoite' näyttää olevan myös parvekkeella kasvavien kahvin ja ananaksien mieleen.

        moikka pitkästä aikaa tännekkin. Lueskelin tuossa että oksasta pystyy lisääämään appelsiinipuun. Miten tämä tapahtuu? katkonko oksan ja laitanko veteen vai miten???


      • Viherpeukalo
        help me kirjoitti:

        Minä kiedoin yli kuukausi sitten puun rungon ympäri rautalangan ja täällä joku halusi kuulla sen vaikutuksia. No nykyään puuni voi erittäin hyvin, laskin että 45 uutta oksaa tullut ja erittäin tiheä kasvuinen. Kukkia ei ole vielä ainankaan tullut mutta innolla odotan. Olen myös useesti ravistellut puuta, malkein joka ilta. En tiedä onko siitä nyt sitten mitää hyötyä mutta kuitenkin.
        Joo minäkin haluaisin kuulla mielellään että miten kaupan puut ovat pakotettu kukkimaan.

        Laitoin myös sitruunan siemenen itämään viikko sitten ja nyt on jo 3cm pitkä. :)

        Heips

        Minulla on jo noin kymmenen senttiä pitkä sitruuna puun taimi ja käytän lannoitteena teen lehtiä onko niistä apua ongelmiinne


    • Pienpuutarhuri!

      Sopii sitruskasveille, Substral - sivulla mainittiin jotain, että sitä pitää laimentaa.

      Pahoittelen, etten ole aiemmin vastaillut jollekin. Kahvista saa sitruspuu typpeä ja sitruspuut eivät tykkää kalkista, joten ilmeisesti seisova vesi olisi kai parasta tai ainakin minä käytän sellasta vettä siinä.

      Keväällä aion hankkia Substral Naturen Kasviravinnetta, koska kasveilla alkaa olemaan lepokausi, tosin en ole sitruspuusta ihan varma pitääkö se lepokausia.

      ps. annoin jälleen sitruspuulle kylmää kahvia. ;)

    • farmarihousu

      Hah hah.... vai ei sitrus kasva Suomessa??

      Mulla n.25v vanha sitruspuu (appelsiini,greippi, sitruuna, lime.. en varma mikä noista)
      Ite siemenestä kasvatettu, altakesteluruukussa eikä ole ikinä lannoitettu millään.
      isompaan purkkiin vaan siirretty ja samalla multaa lisätty.
      Talvella pudottaa lehtiä, mutta keväällä taas tulee uutta versoa jokapuolelta. pituus nyt n1.5m. ja korkeutta olen hillinnyt nyppimällä kylmästi päälimmäisiä uusia versija pois.
      Kukkimaan en ole koskaan vielä saanut... mut ootellaan.

      Niin... ja on ollut aina ikkunan äärellä, milloin etelään ja milloin pohjoiseen...länteen.

      Kesät talvet samalla paikalla, en oo vienyt viileään.

      Näin ROVANIEMELLÄ. :)

    • Pienpuutarhuri

      Appelsiinini osottautuikin greipiksi.

      Leikkasin jälleen latvan poikki (50-70cm) kun se oli kasvanut liikaa lepoaikana eikä ollut haarautunut. Greippini olisi jo varmaan 3 metrinen, jos en olisi monta kertaa leikannut latvaa.

      Greippini on aika vanha jo 16-17v eikä ole koskaan kukkinut. Siemenestä kasvattu.

      Tärkeätä ei ole korkeus, vaan että oksat ovat vahvat jos mahdollisesti joskus sitruspuu tekee hedelmää.

    • HPteri

      Hei,

      Tuolla joku kirjotti, et käyttää VIRTSAA ravinteena. Minne se pitäis kusasta, suoraan puun juureenko?!

    • Appelisiini

      Meillä on joku 160 cm pitkä appelsiinipuu, suunnilleen viisi vuotta sitten kaupan hedelmän siemenestä pistetty kasvamaan. Mistäköhän johtuu että nyt syksyn aikana se on kasvanut tosi paljon? Onko sillä joku kasvukausi nyt syksyllä? Se on ollu koko ikänsä samassa ei kovin isossa ruukussa eikä oo lannoitettu millään.

    • sika1

      olen kuullut että sitruspuut ehkä tarvitsevat talvella viileämmän ajanjakson jotta kukkia muodostuisi en tiedä pitääkö tämä paikkansa toki lämpöä pitää olla varmasti väh se 15-18 astetta silloinkin mutta näin olen kuullut esim kreikassa yms välimeren maissa jossa noita puita kasvatetaan on talviaikana sadekausi ja säätilat ovat huomattavasti viileämpiä jne kuin kesäaikana. voisiko tuo viileä kausi olla yksi asia joka edistäisi kukkimista jne. eli talvi viileässä mutta mahdollisimman valoisassa paikassa koska valoa ne tarvii kokeilkaahan joku tuota jos on mahdollista.

      • sika1

        lisäksi väittäisin että viileyden lisäksi ravinteita pitää olla riittävästi mullassa jotkut lämpimienkin maiden kasvit tarvitsevat viileämmän ajanjakson vuodesta jne.


    • sika125

      tuo viileä jakso on käsittääkseni juurikin ratkaiseva tekijä kukka aihioiden muodostumisessa lämpötilan pitäisi olla noin 14-18 astetta pitempiä aikoja talviaikana lukenut jostakin että tuon viileän jakson puute voi jopa estää kukinnan jne.

      • kasvit

        Hei. Minullakin on iso appelsiinipuu. Ongelmana on löytää sille uusi tilava ruukku. On ollut viimeiset 5 vuotta isoimmassa orthexin altakasteluruukussa mitä kaupasta löytyy. Nyt multatila on täynnä juuria ja kasvi huutaa uutta isompaa ruukkua. Se on 240 senttiä korkea ja useasti jo lyhennetty. Mitä teen, markkinoilta ei löydy isoja ruukkuja. Istutanko sen vesisaaviin, mutta sitten pitäisi olla reiät pohjassa ja mistä löytyy riitävän iso alusvati tai aluslautanen. Help please!?


      • PuppisJPyxis

        Moi.. me löydettiin (ulko)puutarhaosastolta jätti-iso ruukku meidän isoksi venähtäneelle appelsiinipuulle. On kyllä muovinen eikä välttämättä se kaikista kaunein (mutta eihän ne Orthexitkaan ole). Meillä oli kanssa saavi se seuraava vaihtoehto... :) Eli nyt kevään tullen koluamaan ulkopuutarhaosastoja. Alusvadin kanssa on ollut vielä vähän hakemista..

        Ja meillä siis siemenestä kasvatettu puu, nyt noin 1,5 - 1,8-metrinen ja varsin tuuhea, hyvinvoiva yksilö. On muuttanut useamman kerran ja yhden kerran se pudotti kaikki lehtensä, kun siippa päätti sijoittaa sen kauemmas ikkunasta talvehtimaan. Mutta kun siirsin sen takaisin valoisampaan paikkaan, se elpyi ja tuuppasi järkyttävän määrän uusia oksia ja lehtiä. Kukkimaan en ole saanut ja siksi kiinnostuksella seurailen näitä vinkkejä.


      • Anonyymi
        kasvit kirjoitti:

        Hei. Minullakin on iso appelsiinipuu. Ongelmana on löytää sille uusi tilava ruukku. On ollut viimeiset 5 vuotta isoimmassa orthexin altakasteluruukussa mitä kaupasta löytyy. Nyt multatila on täynnä juuria ja kasvi huutaa uutta isompaa ruukkua. Se on 240 senttiä korkea ja useasti jo lyhennetty. Mitä teen, markkinoilta ei löydy isoja ruukkuja. Istutanko sen vesisaaviin, mutta sitten pitäisi olla reiät pohjassa ja mistä löytyy riitävän iso alusvati tai aluslautanen. Help please!?

        Laita saavi isomman saavuin sisään. Isompi toimii aluastiana.


    • Appelsiininsyöjä

      Puutarhoista varmaan löytyy isoja ruukkuja.

    • SitruskasvienYstävä

      Mulla on ollut ruukuissa eri sitruskasvien taimia kasvamassa. Noin 30 senttiin on kasvu tyssähtänyt viimeistään. Kukkineet eivät ole mitkään. Nyt laitoin tomaattilannoitetta, heh, ei ollut muuta kaapissa. Jään seuraamaan, lähteekö kasvuun vai onko liian ärhäkkää lannoitetta. Laimensin kovasti. Lisäksi lisäsin tavallista kukkamultaa, kun muoviruukku on aika pieni ja kasvi (se isoin) on käyttänyt multaa melkoisesti.

      Onko vuosien varrella joku teistä onnistunut kukittamaan appelsiinejanne? Tuli hedelmiäkin?

      • neljä.sitruspuuta

        Kukkii joka kevät useampi ruukussa oleva sitruspuu. Ovat kesät kasvihuoneessa ja lannoitan aika reilusti koko kesän.


      • Ahei

        Minulla on ollut n.14 vuotta kukan juureen aikanaan istutettu appelsiini.Ajattelin että nyt en enää sitä karahkaa pidä kun ei koskaan kuki tai muura,vein kesäksi ulos ja juuri ennen ensimmäistä pakkasyötä menin viskaamaan mehtään sitä ja mitä näinkään!!??Pieniä kukan nuppuja joka puolella puuta! Otin sisälle ja nyt on jo kukkia auennut,uskomatonta!Puu kyllä pelasti itsensä viime hetkellä!


    • Auttakaa2

      Mitä tehdä jos appelsiinipuu kuihtuu talven tullen?

    • Anonyymi

      Minulla on sitruunapuu sitä kastellaan Sitruspuille tarkotulla nestemäisellä lannotteella Minun sitruunapuu kukkii koko kesän valtavasti ulkona ja tekee syötäviä hedelmiä Minun sitruunapuu on 70 sm korkea Kun panin puuni isompaan purkkiin laitoin sille omaa Sitruspuille tarkoitettua multaa Nyt ei kuki kun on talvi ja tiputtaa lehtiä vaikka ostin sille kukka lampun Pitäisi sumuttaa lehtiä sitruunapuu kaipaa kosteutta En usko että sitruunapuu kaipaa lepoa talvella

    • Anonyymi

      Minulla on hedelmän siemenestä kasvatettu (piikikäs) appelsiinipuu(?), joka ei ole kukintaan asti päässyt. Kasvupaikkana on ollut koko ajan suhteellisen valoisa kerrostalon ikkunalauta Etelä-Suomessa. Olen kastellut puuta säännöllisesti, pintamilta on kuivahtanut ja lannoittanut todella vähän, joten kasvi on sellainen laiha ruipelo. Nyt vaihdoin sen hieman isompaan ruukkuun, jotta kasvi ei hätkähtäisi liian suurta muutosta. Kahvia olen antanut joskus tilkan. Kerran annoin rautatabletin, joka itseltäni jäi syömättä. Taisi olla tuon rautalisän antamisen jälkeen, kun puu kasvatti valtavan isoja lehtiä, niin suuria ei ole sen jälkeen tullut, vaan uudet lehdet ovat näyttäneet lähes kitukasvuisilta. Olisipa kiva saada puu kukkaan, jotta voisin paremmin arvata mikä sitrus on kyseessä. Sitruslannoitetta on ilmeisesti hankittava ensin. Elän toivossa, että jonain päivänä saan maistaa oman puun hedelmää.

    • Anonyymi

      Mulla noin 20 vuotias appelsiinipuu kukki viime kesänä ulkona. Hedelmien alkuja oli kymmenen, nyt enään kaksi , ollut sisällä lokakuusta lähtien..
      Kastelen kun lehdet nuokkuu.
      Kukat olivat idoja ja tuoksuvia.
      Nyt odottelen satoa, isompi raakile on mandariinin kokonen

    • Anonyymi

      Norjassa kasvaa joillakin ulkonakin, varmaankin eteläosissa tai ehkä föhn-tuuli lämmittää tarpeeksi jossain vuonon lähelläkin.

    • Anonyymi

      Eräällä toisella sivulla joku kertoi, että jo kolme vuotta vanha, siemenestä kasvatettu jo kukki!

    • Anonyymi

      Vuodesta 1999 olen kasvatellut jostain kaupan sitrushetelmän siemenestä itänyttä kasvia. (Greippi, Appelsiini, mikälie). Kanankakkaa veteen liuotettuna toisinaan ja varsinkin kesäaikaan. Reilu 2m ainakin korkea ja keväällä tulee harvennettua. Uusia kasvustoja kasvaa leikkauksen jälkeen kahta kauheammin.

      Piikkejä on. Taisi kukkia n. 2013 -vuonna, jos muistan oikein ja teki herneenkokoisen epämääräisen "hedelmän". Niin isossa ruukussa on nyt, että mahtuu juuri ja juuri parvekkeen ovesta kesäksi ulos.

      Hedelmäpunkit vaivaa ajoittain. Mäntysuopalitku auttaa sumupullosta sumutettuna. Kasvilamput ajastimilla näin talviaikaan, että saa hyvää valoa. Muutoin protestoi aika karusti pudottamalla lehtiä ihan haravoimiseksi asti.

      Toivottavasti tuo vielä kukkisi joskus. Jään ihmettelemään, mitä tulevat vuodet tuovat tullessaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe