Kun pidin muutama vuosi sitten eläkeläisten ATK-kurssia paikallisessa kirjastossa valitin, että olen asunut paikkakunnalla jo seitsemän vuotta ja edelleen minua pidetään tulokkaana. Eräs iäkäs nainen nousi tietokoneensa äärestä ja sanoi, että olen asunut tällä paikkakunnalla 52 vuotta, mutta olen edelleen tulokas. No, kohdallani eivät asiat ole tuolta osin huonosti ja olenkin sulautunut kantaväestön sekaan ihan hyvin, mutta kysyisin, että onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Tulokas
41
247
Vastaukset
- Malttimies
ko sinäkin kyselet.
Osaatko muuten muuta kuin matkia HTZAa?
Mitä isot edellä sitä pennut/vähä-älyiset perässänimmari ei oikein osu oikeaan!!
Ja Teolle sanoisin että juu, oon asunut pikkukunnassa nyt 11v, muutin tänne vähän isommasta paikasta, kyllä toisinaan vieläkin vähän tulokkaan olo.- malttionvalttia
minttupuu kirjoitti:
nimmari ei oikein osu oikeaan!!
Ja Teolle sanoisin että juu, oon asunut pikkukunnassa nyt 11v, muutin tänne vähän isommasta paikasta, kyllä toisinaan vieläkin vähän tulokkaan olo.Samaa ajattelin minäkin, kantsis keksiä vähän itseä paremmin kuvaava nikki.
Aloittajan aiheeseen, pian asuttu tällä paikkakunnalla 25 vuotta. Nyt alkaa vähitellen tuntua kotipaikkakunnalta. malttionvalttia kirjoitti:
Samaa ajattelin minäkin, kantsis keksiä vähän itseä paremmin kuvaava nikki.
Aloittajan aiheeseen, pian asuttu tällä paikkakunnalla 25 vuotta. Nyt alkaa vähitellen tuntua kotipaikkakunnalta.no sitten olen integroitunut paikkakunnalle aika hyvin.:-)
- m-o-valttia
malttionvalttia kirjoitti:
Samaa ajattelin minäkin, kantsis keksiä vähän itseä paremmin kuvaava nikki.
Aloittajan aiheeseen, pian asuttu tällä paikkakunnalla 25 vuotta. Nyt alkaa vähitellen tuntua kotipaikkakunnalta.Jatkanpa. Nyt tämä näyttäää menevän naapurien arvosteluksi, sanonpa vain, ettei meillä moisia harmeja ole ollut. Oma tiivis juurtuminen entiseen on vain ollut syynä.
- Malttimies
Teotwawki kirjoitti:
että Hatsa on tehnyt samanlaisen aloituksen. Voitko laittaa linkin.
silmä käteen ja katso
vaikka et sinä taida tajuta Malttimies kirjoitti:
silmä käteen ja katso
vaikka et sinä taida tajutavaikka kuinka Hatsan aloituksia selasin.
- MM
Teotwawki kirjoitti:
vaikka kuinka Hatsan aloituksia selasin.
enkö sanonut että et tajua
- Meriläinen
Muistan kun muutettiin äidin kanssa pieneen etelä-karjalan kylään.
Alussa tuntui todella että silmiä oli selässä jatkuvasti vaikka kuinka paljon, aina ja kaikkialla.
No äitini ei ollut niitä hiljaisimpia tai areimpia niin että äkkiä opittiin tuntemaan paljon ihmisiä.
Kun sitten itse menin kouluun, pari kolme viikkoa sinne muuton jälkeen ja koulukavereiden kanssa kylillä oltiin niin tytöt ihmetteli useamman kun kerran morjestaessani autoja: kuinka tunnet jo melkein kaikki täällä vaikka olette vasta vähän aikaa täällä asuneet.
Ja sama peli on jatkunut muillakin paikoilla mihin olen muuttanut, tulokkaana aikansa mutta äkkiä menee täydestä kun väärä raha :))Meriläinen missä asun. Kyllä minäkin täällä nyt lähes kaikki tunnen ja kivaa on, mutta oli se alussa hankalaa. Täällä ovat samat ihmiset naineet näköetäisyydeltä ja se kyllä näkyy.:-D)))))))))
- Meriläinen
Teotwawki kirjoitti:
Meriläinen missä asun. Kyllä minäkin täällä nyt lähes kaikki tunnen ja kivaa on, mutta oli se alussa hankalaa. Täällä ovat samat ihmiset naineet näköetäisyydeltä ja se kyllä näkyy.:-D)))))))))
Savoon kun muutettiin ex:än kanssa ja siellä pidettiin taloissa naisporukoilla ompeluseuroja, olin ollut viidessä talossa mukana ja aina sama porukka koolla.
Sitten ne sanoi että olis vuoro meillä. No mikäs siinä sovittiin päivä, ja odotin viittä naista paikalle. No hups yhtäkkiä oli piha täynnä autoja ja sisällä lähemmäs kakskymmentä naista :))
Oli viidakkorumpu kiirinyt pitkin metsää kylällehän mahtui taloja huomattavan paljon vaikken kaikkia edes tiennyt.
Ja ompeluseurathan koski koko kylän porukkaa, onneksi tuli myös syötävää muiden mukana kun en todellakaan kuvitellut moista ryntäystä.
Noita sisäsiittoisia kyliähän on suomi ihan pullollaan, onneksi nyt on kulkeminen helpompaa ja yleisempää. pääsee helpommin hakemaan puoliskoaan viereisestäkin kylästä.Tässä suhteessa on nykyaika parempaa. Meriläinen kirjoitti:
Savoon kun muutettiin ex:än kanssa ja siellä pidettiin taloissa naisporukoilla ompeluseuroja, olin ollut viidessä talossa mukana ja aina sama porukka koolla.
Sitten ne sanoi että olis vuoro meillä. No mikäs siinä sovittiin päivä, ja odotin viittä naista paikalle. No hups yhtäkkiä oli piha täynnä autoja ja sisällä lähemmäs kakskymmentä naista :))
Oli viidakkorumpu kiirinyt pitkin metsää kylällehän mahtui taloja huomattavan paljon vaikken kaikkia edes tiennyt.
Ja ompeluseurathan koski koko kylän porukkaa, onneksi tuli myös syötävää muiden mukana kun en todellakaan kuvitellut moista ryntäystä.
Noita sisäsiittoisia kyliähän on suomi ihan pullollaan, onneksi nyt on kulkeminen helpompaa ja yleisempää. pääsee helpommin hakemaan puoliskoaan viereisestäkin kylästä.Tässä suhteessa on nykyaika parempaa.näkemään, että mitenkä nämä uudet täällä asuvat.:-) Täällä kaakonkulmalla on helppo tulla toimeen ihmisten kanssa vaikkapa vain kaupan kassajonossa ja juttu luistaa, mutta sitten ystävien saamisessa menee jo vähän enemmän aikaa. Kuten sanoin, ei minulla ole asiassa enää mitään ongelmaa, mutta ekstroverttinä tyyppinä se aluksi vähän ihmetytti. Kun olin nuorena naimissa Kainuun korvesta kotoisen olleen tytön kanssa, niin siihen porukkaan sulautuminen kesti pari vuotta ja sitten olin heikäläisiä. Olisi voinut luulla, että siihen jengiin pääseminen olisi ollut hieman vaikeampaa.
- Meriläinen
Teotwawki kirjoitti:
näkemään, että mitenkä nämä uudet täällä asuvat.:-) Täällä kaakonkulmalla on helppo tulla toimeen ihmisten kanssa vaikkapa vain kaupan kassajonossa ja juttu luistaa, mutta sitten ystävien saamisessa menee jo vähän enemmän aikaa. Kuten sanoin, ei minulla ole asiassa enää mitään ongelmaa, mutta ekstroverttinä tyyppinä se aluksi vähän ihmetytti. Kun olin nuorena naimissa Kainuun korvesta kotoisen olleen tytön kanssa, niin siihen porukkaan sulautuminen kesti pari vuotta ja sitten olin heikäläisiä. Olisi voinut luulla, että siihen jengiin pääseminen olisi ollut hieman vaikeampaa.
Niin ehkä yksi syy miksi itse koen kaiken helpoksi kun olen tälläinen itsekseni viihtyvä persoona.
Aina koen että äkkiä olen löytänyt riittävän määrän ihmisiä lähelleni, enemmän jos olis niin olis tuskaista.
Kun en ole kova menemään sinne ja tänne. Jatkuva puhelimen pirinä tai kylään kutsujat on mule kauhu. Meriläinen kirjoitti:
Niin ehkä yksi syy miksi itse koen kaiken helpoksi kun olen tälläinen itsekseni viihtyvä persoona.
Aina koen että äkkiä olen löytänyt riittävän määrän ihmisiä lähelleni, enemmän jos olis niin olis tuskaista.
Kun en ole kova menemään sinne ja tänne. Jatkuva puhelimen pirinä tai kylään kutsujat on mule kauhu.sillä minä olen joukossa kotonani. Aivan riippumatta mistä seurasta on kysymys, viihdyn jos on inspiroivaa juteltavaa.
- Muutappa maalle
kokemus siitä kuinka vaikea on päästä ihmisten yhteisöön ja se kyllä riippuu tietenkin myös luonteesta, jotkut hyväksytään helposti toisia taas ei. Kun menee outoon ympäristön kai pitää tunnustella ja opettaa ihmiset luottamaa itseensä, sitten se onnistuu, muuten ei. Tuomitaan helposti ja se on vaikea oikaista.
Ihmiset ovat niin ihania mutta niin kamalia, miten niitten kannssa voi oikein toimia. Siinä kysymys?kotonani täällä, mutta tämä tuli mieleeni vain, kun juttelin entisen eläkkeellä olevan kunnanjohtajan kanssa. Hän oli mukana samalla kurssilla ja nyt jo 89 vuotias.
- RIMMIR
kun en edes tuntenut olevani "kotona" edes syntymäkodissani äitini ja isäni saatikka sisaruksieni parissa. Tuntui ettei sitä koskaan ollut tarpeeksi kiltti, taitava, ahkera, viisas...
Nyt kun tänne, viimeisimpään asuinpaikkaani muutin keväällä, alkaa tuntumaan että olisi kotona, ihmisiin tutustuminen työn ulkopuolelta on vielä ollut minimaalista, mutta kunhan olen tutustunut kaupunkiin kesän aikana ja syksyn kurssit alkavat niin eiköhän sitä sitten...
Tietenkin olen aina tulokas olenhan tullut tänne toisesta maasta. Se on tosiasia joka on hyväksyttävä.jos ei edes lapsuudenkodissaan ole tuntenut olevansa kotona. Minulle koti on siellä, minne hattuni ripustan.
- Koti siellä missä on
Teotwawki kirjoitti:
jos ei edes lapsuudenkodissaan ole tuntenut olevansa kotona. Minulle koti on siellä, minne hattuni ripustan.
aikoinaan sanoi, että ovi on auki yöllä ja päivällä ja siitä ymmärsin että saan tulla milloin vain. Aina tervetullut. Kotiini. Sen jälkeen kun olin lähtenyt jo maailmalle.
Olen sopeutuvainen, koti on siellä minne sen rakennan, työn perässä aina olen juossut, nyt kuitenkin haluaisin jo rauhoitua. Koti siellä missä on kirjoitti:
aikoinaan sanoi, että ovi on auki yöllä ja päivällä ja siitä ymmärsin että saan tulla milloin vain. Aina tervetullut. Kotiini. Sen jälkeen kun olin lähtenyt jo maailmalle.
Olen sopeutuvainen, koti on siellä minne sen rakennan, työn perässä aina olen juossut, nyt kuitenkin haluaisin jo rauhoitua.sitä tässä itse kukin kaipaa, vaan kaikki ei mene aina käsikirjoituksen mukaan. Ne, jotka kuvittelevat kirjoittavansa elämänkertansa etukäteen, jää luu käteen.
- Meriläinen
Teotwawki kirjoitti:
sitä tässä itse kukin kaipaa, vaan kaikki ei mene aina käsikirjoituksen mukaan. Ne, jotka kuvittelevat kirjoittavansa elämänkertansa etukäteen, jää luu käteen.
Tosta tuli mieleeni: yhen työkaverin isä keräs kirjoja että kun jää eläkkeelle alkaa lukemaan niitä. Mutta kun eläke-ikä läheni niin tuli sokeeksi. Eli olis kannattanut lukea sitämukaa kun ostikin.
Meriläinen kirjoitti:
Tosta tuli mieleeni: yhen työkaverin isä keräs kirjoja että kun jää eläkkeelle alkaa lukemaan niitä. Mutta kun eläke-ikä läheni niin tuli sokeeksi. Eli olis kannattanut lukea sitämukaa kun ostikin.
suuren viisauden tuo viesti sisältää? Sitku-elämää ei kannata elää.
- Meriläinen
Teotwawki kirjoitti:
suuren viisauden tuo viesti sisältää? Sitku-elämää ei kannata elää.
Olen nähnyt niin paljon hukattuja elämiä ja kuunnellut sitä valitusta että olis pitänyt sitä ja tätä.
Itse pyrin niillä resusseilla mitkä on kullakin hetkellä elämään juuri nyt.
Ja aamulla kertoessani suunnitelmiani työkavereille niin kuulin taas että "minä en ainakaan rahojani tollaiseen laittais,"
Mutku minä haluun niin vaivalla hommaamani rahat pistän just sinne mihin ite haluun.
Menköön muut minne haluu minä meen sinne mikä mihin ite haluun :)) Meriläinen kirjoitti:
Olen nähnyt niin paljon hukattuja elämiä ja kuunnellut sitä valitusta että olis pitänyt sitä ja tätä.
Itse pyrin niillä resusseilla mitkä on kullakin hetkellä elämään juuri nyt.
Ja aamulla kertoessani suunnitelmiani työkavereille niin kuulin taas että "minä en ainakaan rahojani tollaiseen laittais,"
Mutku minä haluun niin vaivalla hommaamani rahat pistän just sinne mihin ite haluun.
Menköön muut minne haluu minä meen sinne mikä mihin ite haluun :))viisautta tulee näppikseltä.:-)
- Meriläinen
Teotwawki kirjoitti:
viisautta tulee näppikseltä.:-)
Kiitos. Kaikki on elämän tuomaa, mehän eletään vain kerran täällä.
Niin ja kait on vähän myös muilta opittua :))
yli kolmekymmentävuotta sitten, muutettiin ex-miehen kanssa Lahteen, keskikaupungille kerrostaloon, jossa liikehuoneistoja alakerrassa. Sinne en kotiutunut ikinä, ikävin elämäni vaihe mitä on ollu, en tutustunut kehenkään, ei naapureita oikein koskaan näkynytkään. Leikkipuistossa kävin silloin poikieni kanssa, he olivat silloin vielä pieniä, siellä oli täti joka leikitti lapsia, hänen kanssaan juttelin, oli ainut ulkopuolinen henkilö kenen kanssa yleensäkkään jutustelin, mieheni oli silloin erittäin paljon koulutuksissa, elikkä paljon poissa kotoa, onneksi ei asuttu siel sitä aikaa mikä alunperin oli tarkoitus, pääsimme takaisin kotipaikkakunnalle, reilun puolenvuoden jälkeen:)))
Teotwawki kirjoitti:
aina viihtynyt ja on siellä muutama tuttukin vielä. Kumma juttu.
johtui varmaan just siitä, ettei siel ollu mitään verkostoa aiemmin, eikä pihaa missä olis tavannu ketää toisiakaan perheen äitejä, leikkipuistossa vanhemmat jättivät puisto-tädin hoivaan lapsensa muutamaksi tunniksi. Ei ollu mitään paikkaa missä olisin kehenkään tutustunut:)))
- Meriläinen
Systerin tytön porukat asuu Lahdessa. Tosin siellä reunalla missä ei ole kerrostaloja, rivitaloja vaan ja omakotitaloja.
Yritti aikoinaan houkutella muakin sinne muuttamaan mutta kun tykkään olla meren äärellä niin en ole houkutuksiin mukaan lähtenyt.
Onneks täältä pääsee suoraan bussilla melkein niiden kodin viereen, voi tehdä päivän matkojakin.
Aamulla sinne ja illaksi kotiin :)) sasus kirjoitti:
johtui varmaan just siitä, ettei siel ollu mitään verkostoa aiemmin, eikä pihaa missä olis tavannu ketää toisiakaan perheen äitejä, leikkipuistossa vanhemmat jättivät puisto-tädin hoivaan lapsensa muutamaksi tunniksi. Ei ollu mitään paikkaa missä olisin kehenkään tutustunut:)))
omalla kohdallani tuon asian aina niin, että olen mennyt mukaan kaiken maailman juttuihin ja sillä tavalla saanut ystäviä. Mottoni onkin: avaa suusi, niin sinua kuunnellaan. Marttoihin en kuulu, mutta olen paikallisen Marttakerhon tilintarkastaja.:-D)))))))))
Teotwawki kirjoitti:
omalla kohdallani tuon asian aina niin, että olen mennyt mukaan kaiken maailman juttuihin ja sillä tavalla saanut ystäviä. Mottoni onkin: avaa suusi, niin sinua kuunnellaan. Marttoihin en kuulu, mutta olen paikallisen Marttakerhon tilintarkastaja.:-D)))))))))
Hyvä sie! Mie olin sen verran nuori ja aina asunut samalla paikkakunnalla, en oikein osannu hakeutua mihinkään, se oli sit 24h poikien kanssa kolmestaan, suurimman osan ajasta, siellä ollessamme. Kävin toki kotisilla aika useinkin, olin jonkusen päivän työssänikin tuurailemassa, josta irtisanouduin ennen muuttoamme):
Meriläinen kirjoitti:
Systerin tytön porukat asuu Lahdessa. Tosin siellä reunalla missä ei ole kerrostaloja, rivitaloja vaan ja omakotitaloja.
Yritti aikoinaan houkutella muakin sinne muuttamaan mutta kun tykkään olla meren äärellä niin en ole houkutuksiin mukaan lähtenyt.
Onneks täältä pääsee suoraan bussilla melkein niiden kodin viereen, voi tehdä päivän matkojakin.
Aamulla sinne ja illaksi kotiin :))sekin kaupunki on ihan ok. kunhan pääsee luontevasti tutustumaan ihmisiin, ja on työpaikka. Miulle sattui vain huonoin mahdollinen paikka, ja muuten huonoin mahdollinen kohta. No, se oli silloin, se.
- elo-kas
mutta vastaan ja kysyn silti.
Mitä hyvää on siinä että asuu lapsuuspaikkakunnallaan suurimman osan elämäänsä? Toki kierretty maailmaa välillä.
Onko haaste ottaa tulokkaat vastaan?pitäisi näkyä myös tällä palstalla. Aina kun joku uusi on kuvioihin tullut, olen lämpimästi toivottanut tervetulleeksi, siitä ei voi olla kellään moittimista.
- elo-kas
Teotwawki kirjoitti:
pitäisi näkyä myös tällä palstalla. Aina kun joku uusi on kuvioihin tullut, olen lämpimästi toivottanut tervetulleeksi, siitä ei voi olla kellään moittimista.
lähinnä paikkakunnalle uusia tulijoita, kuinka heitä kohtelen. Palstalla en koe olevani mikään, jonka tarvitsee uudet ´hyväksyä´tai tervetulleeks toivotella. Kaikki yhtä tervetulleita, ei sitä kukaan palstallaolija päätä.
Oletko ...niin, joku palstakunkku? elo-kas kirjoitti:
lähinnä paikkakunnalle uusia tulijoita, kuinka heitä kohtelen. Palstalla en koe olevani mikään, jonka tarvitsee uudet ´hyväksyä´tai tervetulleeks toivotella. Kaikki yhtä tervetulleita, ei sitä kukaan palstallaolija päätä.
Oletko ...niin, joku palstakunkku?Mistä sellainen kuva on syntynyt? Jos joku ääliö nostaa vanhoja ketjujani ylös, en minä sille mitään voi tehdä.
- elo-kas
Teotwawki kirjoitti:
Mistä sellainen kuva on syntynyt? Jos joku ääliö nostaa vanhoja ketjujani ylös, en minä sille mitään voi tehdä.
sinun omista kirjoituksistasi. Näin tunnen.
- Hähä
elo-kas kirjoitti:
sinun omista kirjoituksistasi. Näin tunnen.
Toinen täsmälleen yhtä paskantärkeä itserakkaan tosikon ja se on Tomppa2006
Runojakin yritellyt, niissä kehnosti onnistunut.
Yhtäläisyys on silmiinpistävää.
Ikävä kyllä, 40 palstalla hän oli riidoissa aikoinaan Mohnan kanssa.
Tompan jutut ei poistuneet, Mohnan poistui ja niinpä
Mohna otti asioista selvää.
Hän sai selville että Tomppa oli sefu. Tai ainakin ERITTÄIN läheisissä väleissä.
Villi huhu kertoo, ttä Korvenkukka on paljastunut mieheksi, palstauudistusten myötä esiin tuli juttuja joiden Ei olisi pitänyt galleriassa näkyä.
Laskekaa siitä yksikahteen ja viiteentoista.
Miksi Teon jutut on niin säänneltyjä, eivätkä lähde palstalta - Soitin vaan
Hähä kirjoitti:
Toinen täsmälleen yhtä paskantärkeä itserakkaan tosikon ja se on Tomppa2006
Runojakin yritellyt, niissä kehnosti onnistunut.
Yhtäläisyys on silmiinpistävää.
Ikävä kyllä, 40 palstalla hän oli riidoissa aikoinaan Mohnan kanssa.
Tompan jutut ei poistuneet, Mohnan poistui ja niinpä
Mohna otti asioista selvää.
Hän sai selville että Tomppa oli sefu. Tai ainakin ERITTÄIN läheisissä väleissä.
Villi huhu kertoo, ttä Korvenkukka on paljastunut mieheksi, palstauudistusten myötä esiin tuli juttuja joiden Ei olisi pitänyt galleriassa näkyä.
Laskekaa siitä yksikahteen ja viiteentoista.
Miksi Teon jutut on niin säänneltyjä, eivätkä lähde palstaltapikkupaikkakunnalla olen asunut vuodesta -76 ja koko ajan halajan pois, en ole kotiutunut. Aikoinaan rakkauden perässä tulin ja sen myötä tuli työpaikka vuonna-77. Lapset isoja ja jo maailman turuilla, rakkaus ja työpaikka pysyneet, en vain tunne paikkaa "omakseni"...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242503
- 951556
- 1211334
- 751140
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa341080Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo24912- 52902
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa261893MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil212871- 34805