Mikä on keskimääräinen elinikä vetoakselin nivelille muissa automerkeissä (kun ei ajatella asiaa että jos huoltais kestäis pitempään. Eiköhän kaikkien merkkien omistajat kohtele autoaan keskimäärin samanlailla, mutta silti nivelien eliniässä on suuria eroja.) Juttujen pohjalta Fordissa se yleisesti vaihtelee n. 30 000 km...100 000 km. Yks korjaamon kaveri sano että Fiatissaki oli 500 000 km kunnes vaihdettiin.
Vetoakselin nivel
9
3929
Vastaukset
- ..............
Ikä vetonivelelle keskikokoisessa japsi kärryssä 150 - 250 tkm.
Tärkeintä on, että niitä niveliä saa useimpiin merkkeihin halvalla. Helposti alle 100e kpl, tyypillinen hinta lienee 50e tietämillä monessa merkissä/mallissa.
Joten otan osaa focus kuskit :D- Jaska
Mä olen sitten onnekas Carinalla takana 350 tkm eikä mitään ongelmaa vetareiden(kaan) kanssa.
Käsittääkseni japseissa vetarit kestävät auton iän, ellei sitten kumit pääse jostain syystä hajoamaan.
Uusista japseista on paha mennä sanomaan vielä mitään.
- Mondeomania
Eipä ole vetoakselien kanssa ole ollut ongelmaa nykyautoissa enään aikoihin.
Ongelmaa tulee kait vasta, kun suojakumi menee rikki ja kura pääsee niveleen.
Tästä kait Fordeissakin on kysymys.
Fordien kumien tiiviydessä on jotakin vikaa, koska itsellänikin rasvaa pullahti ulos molemmista kumeista toissa talvena.
( Mondeo -2001) .
Mahtaneeko olla liikaa rasvaa jo uutena, vai eikö ne kumit pidä rasvoja sisällä ja kuraa ulkona.
Elikkä siis, kyllä se Fordin vetoakseli varmaankin kestää saman kuin muutkin, mikäli sinne niveliin ei pääse kuraa, joka rikkoo nivelen nopeasti. Käsittääkseni mikä tahansa vetoakseli vaurioituu samalla tavalla, kun suojakumi rikkoutuu.
Kannattanee käyttää auto määräaikaishuollossa ja pyytää tarkastamaan suojakumien kunto huollon yhteydessä.
Uskoisin, että vetonivel kestää nykyautossa pitkälti yli 200.000 km:ää- fomoco
ei mitään vikaa mutta suoja kumi liian "pieni" ja huonosti kiinni elikkä siihen pitää vaihtaa parempi klemmari mutta takuu aikana sitä ei saa tehdä jostain syystä muuten takuu raukeaa.
- Sikaflex auttaa?
fomoco kirjoitti:
ei mitään vikaa mutta suoja kumi liian "pieni" ja huonosti kiinni elikkä siihen pitää vaihtaa parempi klemmari mutta takuu aikana sitä ei saa tehdä jostain syystä muuten takuu raukeaa.
Onko tuohon ongelmaan mitään ratkaisua? Itsellä olisi menossa vetarit vaihtoon ja ajattelin turvautua tarvikeosiin, joten "kikkakolmoset" ovat tervetulleita. Olisko jossain josku puhetta "Sikaflexillä" (vai mikä se nyt onkaan?) tiisvistämisestä? Toimiiko?
Jos toimii niin onkohan Oulun suunnalla huoltamoa, joka osaisi tehdä homman?
- Jaksu
Missä ajat ja miten paljon vaikuttaa myös vetoniveliin. Pakkanen jäykistää rasvat ja suojakumit. Jos kääntelet -25 asteessa rattia tappiin ja rynkytät vielä kuoppiin, niin vetonivet eivät tykkää.
Raju vedättäminen kuluttaa tietysti enemmän kuin rauhallinen ajo. Vääntö (jota nykymoottoreissa löytyy, varsinkin dieseleissä) on rankkaa voimansiirron osille vaikka moottori kestäisi.
100-tonnia ajettu Mondeo rauhalliselta kuskilta tai aggressiivisen höyryhattu teinin jäljiltä on ihan eri asia.
Ainoa auto johon olen koskaan joutunut vaihtamaan vetoakselit oli Sierra 2,0, edellinen omistaja oli laittanut peltipakosarjan, kaahaillut auton paskaan kuntoon ja mälläsi sen hyväksi lopuksi. Ostin sitten jobbarilta, kolarikorjaus oli ihan ok, mutta moni osa meni vaihtoon edeltäjän ajotavan seurauksena... Ford korjaamon mukaan 2,0 Sierran vetarit menivät hyvin harvoin, mutta kaikenhan saa hajalle kun oikein yrittää.- ...................
Oli kyseessä?
- Mopomies
Normaaliajossa hyvälaatuinen, oikein mitoitettu vetonivel kestää todella kauan, jos suojakumit ovat kunnossa ja nivelissä hyvälaatuista rasvaa. Yhtään vetoniveltä en ole vaihtanut, mutta aika monta kertaa olen vaihtanut murtuneen suojakumin uuteen ja rasvannut samalla itse nivelen. Ulommat nivelet saa toki väljäksi, jos tekee toistuvasti rajuja kiihdytyksiä ojaus tapissa.
- Voortisti
Mun voortilla on ajettu 250tkm alkuperäisillä, joten ei varmaa tietoa, mutta kestävät ehkä ainakin 300tkm, ehkä enemmän? Ei ainakaan vielä mitään "tärinää".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803