Antonovka-puu

täti

On istutettu syksyllä 2008 Antonovka-omenapuu.
Viime kesänä siinä oli muutama kukka, mutta ei tullut omenoita ( molemmissa naapureissa on runsaasti omenapuita )
Nyt näyttää , että ei tule yhtään kukkaa, saati sitten omenoita.

Kuinkahan monta vuotta saa odotella että saisi satoa ?
Onko kenellä samoja kokemuksia ?

10

4171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omenia luvassa

      Olen itse joutunut kysymään asiasta puutarhurila... ja tuumasi, että ihmiset ovat hätäsiä. Neljän -viiden vuoden päästä istutukseta tulee satoa. Ja näin kävi. viime syksynä oli "peräti" kuusi omenaa, mutta nyt tilanne näyttää jo suorastaan lupaavalta... puu täynnä kukkia :) Ja puu ei saisikaan kukkia ensimmäisinä vuosina, menee kaikki voima kukkimiseen ne pitäis nyppiä pois. Puu tarvii silloin kaiken voiman kunnolla juurtumiseen. Eli ei muuta kuin kärsivällisyytä.... kyllä ne omenat sieltä viellä tulee :)

      • yksilöitä kaikki

        Omenapuut on yksilöllisiä, Pirja ja Valkeakuulas tuottivat satoa nopeasti. Sokerimiron 8v jälkeen. Talviomena Akerö vasta 15v.


      • Puutarhurin vinkki
        yksilöitä kaikki kirjoitti:

        Omenapuut on yksilöllisiä, Pirja ja Valkeakuulas tuottivat satoa nopeasti. Sokerimiron 8v jälkeen. Talviomena Akerö vasta 15v.

        että kaikki ovat yksilöitä. Toiset vain ovat kesä-, toiset syys- ja toiset talviomenia. Ne tuottavat satoa eri ikäisinä. Ja vielä jos puu on vartettu hillittykaskuiselle rungolle silläkin on merkitystä satoiälle. Kyllä pääosin kaikki pirjat tulee samaan aikaan satoikää, valkea kuulaat samaan aikaan jne. ei omenilla ole sellaista että "kaikki ovat yksilöitä".


    • Puutarhurin vinkki

      Antonovka on talviomenalajike. Voit hyvinkin joutua odottamaan muutaman vuoden ennenkuin se tuottaa satoa. Tiesitkö että Antonovka kerätään pakkasten rajamailla ja kypsytetään kellarissa. Omenat ovat valmiita syötäviksi ja herkullisia n. joulu/tammikuulla.

      • täti

        Kiitos teille puutarhurit ! Kyllä sen tiesin , että Antonovka-omena on syyslaji, mutta en sitä , että se kerätään vasta niin myöhään. Kellaria ei kyllä ole, kun rivitalossa asutaan , mutta eiköhän niitä johonkin saa kypsymään, jos se päivä koittaa, että puu tekee omenoita.


      • omppu 1982
        täti kirjoitti:

        Kiitos teille puutarhurit ! Kyllä sen tiesin , että Antonovka-omena on syyslaji, mutta en sitä , että se kerätään vasta niin myöhään. Kellaria ei kyllä ole, kun rivitalossa asutaan , mutta eiköhän niitä johonkin saa kypsymään, jos se päivä koittaa, että puu tekee omenoita.

        Odoteltiin niitä omenoita meilläkin, satoa on yleensä tullut hyvin. Viime vuonna omenat olivat huonolaatuisia ja niitä oli vähän. Yleensä omenat ovat terveitä. Tänä kesänä sato erittäin runsas. Olisi pitänyt karsia oksia, ehkä enemmän ja ottaa raakileita reilusti pois. Mutta oksat ovat urheasti kantaneet taakan. Mielestäni Antonovkasta tulee hyvä hillo. Pudokkaat kattilaan ja loput käärin talouspaperiin. Laitan laatikkoon ja varastoon "vällyjen" alle, (kylmälaukku on hyvä) ennen kovempia pakkasia, eli piakkoin.


      • Anonyymi
        omppu 1982 kirjoitti:

        Odoteltiin niitä omenoita meilläkin, satoa on yleensä tullut hyvin. Viime vuonna omenat olivat huonolaatuisia ja niitä oli vähän. Yleensä omenat ovat terveitä. Tänä kesänä sato erittäin runsas. Olisi pitänyt karsia oksia, ehkä enemmän ja ottaa raakileita reilusti pois. Mutta oksat ovat urheasti kantaneet taakan. Mielestäni Antonovkasta tulee hyvä hillo. Pudokkaat kattilaan ja loput käärin talouspaperiin. Laitan laatikkoon ja varastoon "vällyjen" alle, (kylmälaukku on hyvä) ennen kovempia pakkasia, eli piakkoin.

        Tuleeko rapea/murea hillo. Äitini teki lapsena hilloa ja se oli tosi hyvää sellaista rapeaa. Ei ollut liian sileää. Olisiko ollut Antonovkasta.


    • Leijona-omenoita

      Meillä Muuramessa viime vuonna 4-5 omenaa. Edellisenä vuonna kohtuullisesti ja tänä vuonna runsaasti.
      Vein mehustamolle 62 kg, sain pastöroitua mehua 39 litraa. Huikean hyvää.

    • Anonyymi

      "Kuinkahan monta vuotta saa odotella että saisi satoa ?"
      Kyllä on ollut tälläkin kyselyikäisellä kiire...

    • Anonyymi

      Jos olisi Åkerö ni sit ku 10 vuotta istutuksesta voi alkaa polttaa et jokoha kohta kukkis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      777
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      746
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe